Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 118 din 9 octombrie 2024 privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2024 pentru stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul 2023 şi ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1023 din 11 octombrie 2024
Având în vedere contextul caracterizat de efectele resimţite în sectorul agricol ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei începând cu luna februarie a anului 2022, precum şi faptul că în anul 2023 fermierii s-au confruntat cu seceta pedologică care s-a manifestat cu un caracter puternic până la extrem, pe areale agricole extinse la nivel naţional, şi care a afectat suprafeţe semnificative cu culturi/plantaţii, producând pagube însemnate la nivelul recoltelor obţinute în anul 2023 pe aceste suprafeţe, a fost adoptată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2024 pentru stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul 2023 şi ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, cu completările ulterioare.
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2024, cu completările ulterioare, s-a pus la dispoziţia debitorilor un moratoriu în contractele de credit sau leasing ale producătorilor agricoli pentru o perioadă de până la 31 decembrie 2024, prin care se propune amânarea plăţii unor obligaţii contractuale ale debitorilor, respectiv ale producătorilor agricoli afectaţi de seceta pedologică, care pot solicita creditorilor suspendarea obligaţiei de plată a creanţelor restante acumulate, precum şi a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, acordate debitorilor.
Întrucât agricultura din România continuă să se confrunte şi în anul agricol 2024 cu o lipsă semnificativă de precipitaţii care a indus fenomenul de secetă pedologică accentuată pe areale agricole extinse la nivel naţional, în special în Oltenia, Muntenia, Dobrogea, estul Moldovei, vestul Banatului şi Crişanei,
deoarece seceta pedologică moderată până la extremă din perioada septembrie 2023-august 2024 a fost semnalată prin analize şi informări lunare realizate de către Administraţia Naţională de Meteorologie, precum şi de Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti“, care au emis caracterizări cu privire la efectul negativ asupra plantelor al temperaturilor la sol şi în aer ridicate peste limita de confort, al precipitaţiilor reduse şi al rezervei de umiditate în sol reduse,
având în vedere că, potrivit analizelor şi informărilor lunare realizate de către Administraţia Naţională de Meteorologie, în toamna şi iarna anului 2023 (lunile septembrie-decembrie 2023) a dominat un regim termic al aerului mai ridicat decât în mod obişnuit la nivelul întregii ţări, chiar deosebit de ridicat în zonele sudice şi estice, iar, sub aspect pluviometric, precipitaţiile înregistrate au fost reduse cantitativ şi chiar absente în aproape toate regiunile, exceptând unele areale agricole reduse din vestul, nordul şi centrul ţării, unde s-au înregistrat cantităţi de apă mai însemnate,
deoarece manifestarea acestor fenomene a avut efecte negative asupra culturilor agricole înfiinţate în toamna anului 2023, fiind afectate de seceta pedologică şi/sau grindina puternică în procente de 70%-100% culturile de grâu, orz, orzoaică, ovăz, rapiţă, pe suprafeţe ce depăşesc 320 mii ha,
totodată, în primăvara şi vara anului 2024 (lunile martie-august 2024), s-a înregistrat o lipsă masivă de precipitaţii, un regim termic al aerului mai ridicat decât în mod obişnuit în aproape toată ţară, chiar deosebit de ridicat în zonele de câmpie, iar, din punct de vedere pluviometric, local în nordul, centrul, estul, vestul şi sudul ţării, căderile de grindină şi cantităţile de apă mai însemnate căzute în intervale scurte de timp, asociate cu intensificări ale vântului cu aspect de vijelie, au afectat parţial culturile agricole prin ruperea ramurilor, scuturarea fructelor, aparat foliar rupt/perforat/sfâşiat,
raportat la faptul că aceste fenomene au afectat până la compromitere culturi agricole, astfel:
a) pentru culturile din toamna anului 2023:
- un număr de peste 16 mii fermieri au solicitat constatarea şi evaluarea pagubelor la culturi;
– au fost încheiate procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor pentru suprafaţa de peste 320 mii ha, din care peste 200 mii ha grâu;
– marea majoritate a acestor suprafeţe sunt afectate până la calamitare totală, cu procente cuprinse între 50% şi 100%;
b) pentru celelalte culturi (culturile din primăvara anului 2024, în special porumb şi floarea-soarelui, plante perene, plantaţii pomicole, plantaţii viticole etc.):
- sunt înregistrate peste 220 mii solicitări ale fermierilor pentru constatarea şi evaluarea pagubelor, pentru care s-au întocmit procese-verbale pentru o suprafaţă totală la nivel naţional de peste 1,987 milioane ha teren agricol,
în considerarea faptului că manifestarea fenomenului de secetă pedologică reprezintă calamitate naturală asimilată unui caz de forţă majoră şi afectează grav atât producţia obţinută, cât şi veniturile producătorilor agricoli din sectorul vegetal, cu implicaţii în asigurarea hranei populaţiei României din producţia internă, creşterea importurilor de produse agricole, lipsa materiilor prime în industria alimentară şi, implicit, afectarea întregului lanţ valoric fermieri-distribuitori-producători/furnizori,
înţelegând faptul că, pentru gestionarea consecinţelor în plan economic, respectiv posibilitatea exonerării debitorilor de răspunderea contractuală pentru prejudicii cauzate de cazul de forţă majoră pe care îl reprezintă seceta pedologică, este necesară adoptarea unui act normativ de reglementare în regim de maximă urgenţă, prin care se propune modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2024, cu completările ulterioare, având în vedere rapoartele-sinteză cu pagubele la culturile agricole, asociate fenomenului meteorologic de secetă pedologică, întocmite pe baza proceselor-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturi,
luând în considerare sezonalitatea activităţii agricole şi domeniul vital pe care îl reprezintă agricultura pentru economie şi populaţie, ca urmare a situaţiei expuse, producătorii agricoli se confruntă cu o lipsă de lichidităţi care afectează economia prin diminuarea sau chiar lipsa veniturilor.
Întrucât toate acestea riscă să genereze efecte sociale, din cauza restrângerii activităţilor şi desfacerii contractelor de muncă în domeniu, pot conduce la blocaje economice şi financiare, dar mai ales au efecte directe asupra industriei alimentare româneşti, iar producătorii agricoli afectaţi de secetă sunt în imposibilitatea achitării obligaţiilor, a plăţii contravalorii arendei prevăzute în contractele de arendă, cu efecte asupra surselor de venit ale proprietarilor de teren agricol, a achitării ratelor scadente pentru finanţarea activităţilor curente în agricultură, a echipamentelor şi utilajelor agricole, a terenurilor agricole.
Având în vedere că fermierii din România s-au confruntat şi în anul 2024 cu efectele crizei geopolitice provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, care a avut un impact deosebit de grav asupra sectoarelor agriculturii, deoarece a generat creşterea bruscă a costurilor de producţie, creşteri de preţuri la resursele materiale agricole, cu impact direct prin rate scăzute de rentabilitate sau chiar pierderi în activităţile de producţie agricolă vegetală,
în considerarea tuturor aspectelor menţionate, se constată în prezent instaurarea şi perpetuarea stării de dificultate în a răspunde provocărilor economice actuale, în care se află o mare parte dintre întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole, cu efecte directe în creşterea vulnerabilităţii financiare pe piaţă, diminuarea veniturilor pe fondul creşterii generale a costurilor de producţie, imposibilitatea rambursării la termen a creditelor contractate cu instituţii de credit sau instituţii financiare nebancare.
Ţinând cont de faptul că aspectele precizate au cauzat o perturbare gravă a economiei, cu efecte financiare negative grave asupra producătorilor agricoli autohtoni, având în vedere necesitatea reglementării fără întârziere a acestor aspecte şi ţinând seama că nepromovarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ va avea consecinţe negative prin:
a) imposibilitatea îndeplinirii la termenele stabilite de către producătorii agricoli a obligaţiilor contractuale asumate, prin neachitarea la termenele scadente a datoriilor către furnizorii creditori, a leasingurilor, salariilor, creditelor;
b) supraîndatorarea şi încetarea activităţii în agricultură;
c) cedarea unei părţi din terenurile lucrate, deţinute în proprietate, creditorilor în contul datoriilor scadente şi intensificarea amplorii fenomenului de acaparare a terenurilor agricole;
d) lipsa resurselor financiare necesare producătorilor agricoli pentru achiziţia resurselor materiale şi efectuarea lucrărilor din campania agricolă următoare, care poate conduce la reducerea suprafeţelor cultivate;
e) impact social negativ major, cu posibil impact în abandonarea cultivării terenurilor agricole sau chiar faliment;
f) vulnerabilitate accentuată a producătorilor agricoli autohtoni pe o piaţă agricolă concurenţială,
deoarece este imperios necesară adoptarea în regim de urgenţă a prezentului act normativ prin care se propune modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2024, cu completările ulterioare, prin care se suspendă la cerere, pentru o perioadă de timp până la 1 august 2025, atât rambursarea datoriilor curente şi restante, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, care fac obiectul contractelor de credit, respectiv leasing, încheiate cu creditorii instituţii de credit sau cu instituţii financiare nebancare, cu scadenţa în anul 2024, cât şi obligaţiile de plată ale debitorilor către creditorii distribuitori - producători/furnizori de resurse materiale agricole folosite la înfiinţarea şi producţia agricolă vegetală, privind datoriile curente şi restante care fac obiectul contractelor de vânzare-cumpărare de resurse materiale agricole folosite la înfiinţarea şi producţia agricolă vegetală, reprezentând contravaloarea bunurilor, majorări, penalităţi, daune-interese, cu scadenţa în anul 2024, pentru debitorii care fac dovada afectării din cauza manifestării fenomenului de secetă pedologică în anul agricol octombrie 2023-septembrie 2024,
întrucât elementele prezentate definesc un context excepţional şi vizează securitatea alimentară a României,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie de urgenţă, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ARTICOL UNIC
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2024 pentru stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul 2023 şi ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 29 ianuarie 2024, cu completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ
pentru stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul agricol octombrie 2023-septembrie 2024 şi ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei"
2. După articolul 1 se introduce un nou articol, art. 1^1, cu următorul cuprins:
"ART. 1^1
Se recunoaşte seceta pedologică manifestată pe areale agricole extinse la nivel naţional ca fiind fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamităţi naturale şi considerat caz de forţă majoră şi se stabilesc unele măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării atât a efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul agricol octombrie 2023-septembrie 2024, cât şi ale agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei."
3. La articolul 2, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) creditori - instituţii de credit definite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi instituţii financiare nebancare definite potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi sucursalele instituţiilor de credit şi ale instituţiilor financiare nebancare din străinătate care desfăşoară activitate pe teritoriul României, precum şi distribuitorii, producătorii/furnizorii de resurse materiale agricole folosite la înfiinţarea şi producţia agricolă vegetală;"
4. La articolul 2, după litera b) se introduc patru noi litere, lit. c)-f), cu următorul cuprins:
"c) starea de calamitate în agricultură ca urmare a manifestării fenomenului de secetă pedologică - reprezintă un caz de forţă majoră, astfel cum este reglementat la art. 1.351 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) seceta pedologică - fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamităţi naturale sau cazului de forţă majoră, manifestat prin temperaturi ridicate peste limita de confort şi precipitaţii reduse, care provoacă scăderea conţinutului de umiditate în sol, determinând compromiterea culturilor agricole prin distrugerea în procent de peste 30% şi până la 100% inclusiv a suprafeţelor culturilor în cauză şi a producţiilor pe aceste suprafeţe;
e) culturi agricole - culturile prevăzute la art. 2 din Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice nr. 320 din 16 aprilie 2020;
f) lanţul valoric - reprezintă toate activităţile care se desfăşoară pentru a proiecta, produce, vinde, livra şi susţine produse sau servicii, în relaţiile fermieri - distribuitori - producători/furnizori."
5. După articolul 6 se introduc patru noi articole, art. 6^1-6^4, cu următorul cuprins:
"ART. 6^1
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 4 şi 6, de la data înregistrării solicitării debitorului se suspendă, la cerere, rambursarea datoriilor curente şi restante, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, care fac obiectul contractelor de credit, respectiv leasing încheiate cu creditorii instituţii de credit sau cu instituţii financiare nebancare, utilizate în sectorul agriculturii primare, cu scadenţa în anul 2024, pentru o perioadă de timp până la data de 1 august 2025, pentru debitorii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) solicitarea de suspendare înaintată către creditori este însoţită de copia procesului-verbal/proceselor-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturi agricole, încheiat/ încheiate pe numele debitorilor de către comisiile locale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole constituite prin ordin al prefectului în conformitate cu prevederile Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările şi completările ulterioare, pentru culturile agricole înfiinţate în toamna anului 2023 si primăvara anului 2024, pentru plante perene, plantaţii pomicole şi plantaţii viticole, care au fost afectate de seceta pedologică din anul agricol octombrie 2023-septembrie 2024, conform proceselor-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%;
b) dobânda percepută de creditor de la debitor este mai mare de 2,5% + ROBOR de la 1 la 12 luni pentru creditele în lei şi 2% + EURIBOR de la 1 la 12 luni pentru creditele în valută, stabilite în contracte, după caz. Nivelul ROBOR-ului se stabileşte în ziua înregistrării cererii debitorului.
(2) Pentru suspendarea de drept a rambursării ratelor, dobânzilor şi comisioanelor, debitorii prevăzuţi la alin. (1) înaintează creditorilor solicitarea de suspendare, însoţită de documentele prevăzute la alin. (1) lit. a), în format letric sau prin poşta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit, până cel târziu la data de 31 decembrie 2024.
ART. 6^2
(1) Până la data de 1 august 2025, se suspendă executările silite şi orice eventuale acte de executare silită sau alte măsuri de recuperare a creanţelor, inclusiv cereri de deschidere a procedurii insolvenţei, pentru datoriile scadente în anul 2024, născute din contractele de credit şi leasing încheiate cu instituţii de credit sau cu instituţii financiare nebancare, precum şi din contractele de vânzare-cumpărare sau de furnizare de resurse materiale agricole folosite la înfiinţarea şi producţia agricolă vegetală, în cazul fermierilor care deţin procese-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru anul 2024 stabilite de comisiile de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole, din care rezultă că media gradului de calamitare a culturilor agricole înscrise în procesele-verbale de constatare este de minimum 50%.
(2) Măsura suspendării executărilor silite se va aplica pe întreg lanţul valoric, fermieri-distribuitori -producători/furnizori, la cerere, prin raportare la preţul de achiziţie, pe baza proceselor-verbale emise de către comisiile locale de constatare şi evaluare a pagubelor la culturile agricole privind constatarea şi evaluarea pagubelor la culturi agricole vegetale şi a avizelor de expediţie sau a altor asemenea documente certificând cantităţile livrate.
ART. 6^3
Pe întregul lanţ valoric, fermieri-distribuitori-producători/furnizori, în cazul în care debitorii îşi achită, până la data de 31 decembrie 2024, obligaţiile de plată aferente contractelor aflate în derulare, nu se vor percepe dobânzi, penalităţi, majorări de întârziere sau alte costuri similare şi se vor menţine toate discounturile şi beneficiile stabilite în contractele de vânzare-cumpărare sau de furnizare de resurse materiale agricole destinate producţiei agricole vegetale pentru anul 2024.
ART. 6^4
Pe toată perioada aplicabilităţii măsurilor prevăzute la art. 6^2 şi 6^3 sunt interzise orice acte sau operaţiuni având ca obiect transferuri patrimoniale de către fermieri, precum vânzarea sau cesionarea exploataţiilor sau a unor părţi din acestea, acestea fiind prezumate ca realizate în frauda creditorilor şi lovite de nulitate absolută."
6. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 7
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică până la data de 1 august 2025."
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Florin-Ionuţ Barbu
Bucureşti, 9 octombrie 2024.
Nr. 118.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: