Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 116 din 25 septembrie 2024  privind unele măsuri pentru sistemul de informare, comunicare şi încasare a obligaţiilor bugetare care fac obiectul măsurilor de anulare a unor obligaţii bugetare prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 116 din 25 septembrie 2024 privind unele măsuri pentru sistemul de informare, comunicare şi încasare a obligaţiilor bugetare care fac obiectul măsurilor de anulare a unor obligaţii bugetare prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 971 din 26 septembrie 2024
    Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, precum şi riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediu şi lung, precum şi predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice a României,
    ţinând cont că pentru România a fost declanşată procedura de deficit excesiv, întrucât deficitul calculat potrivit metodologiei Sistemului european de conturi a depăşit pragul stabilit de reglementările europene de 3% din produsul intern brut în anul 2019, iar în prezent din cauza deficitului bugetar, conform Sistemului european de conturi, de la finalul anului 2023 de 6,6% din PIB a fost declanşată o nouă procedură de deficit bugetar excesiv pentru care va trebui prezentat până la data de 15 octombrie 2024 planul fiscal structural al României pentru perioada 2025-2031,
    luând în considerare că evoluţia execuţiei bugetare pe primele şapte luni ale anului impune măsuri suplimentare de limitare a cheltuielilor publice, deoarece, faţă de nivelul planificat al deficitului bugetar pe anul 2024 de 5% din PIB, la sfârşitul lunii iulie 2024 nivelul realizat era de 4,02% din PIB, iar în aceste condiţii există perspectiva unei depăşiri a deficitului bugetar pentru anul 2024, în condiţiile în care Comisia Europeană în prognoza de primăvară a estimat un nivel al deficitului bugetar de 6,9% din PIB,
    întrucât volumul creanţelor bugetare neîncasate la buget a crescut, iar în acest context trebuie identificate măsuri care să permită o mai bună colectare a creanţelor bugetare, care să nu antreneze efectul de neplată a datoriilor faţă de buget,
    în contextul în care s-a adoptat măsura anulării accesoriilor aferente creanţelor bugetare acordate pe termene limitate de timp care poate conduce la îmbunătăţirea colectării creanţelor bugetare,
    situaţia excepţională este determinată de faptul că neluarea măsurilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă poate conduce la materializarea riscului de nerealizare a veniturilor estimate din amnistia fiscală, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
    Ţinând cont de faptul că, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, au fost adoptate o serie de facilităţi fiscale prin anularea unor obligaţii bugetare, pentru care termenul de accesare este limitat, respectiv până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv,
    totodată, pentru a facilita accesarea unor astfel de măsuri fiscale care conduc la conformarea voluntară a contribuabililor pentru achitarea obligaţiilor bugetare restante, se impun distribuirea unor scrisori de informare cu privire la beneficiile acestor facilităţi fiscale, precum şi a documentelor necesare ce trebuie depuse de către contribuabili pentru accesarea facilităţilor, dar şi măsuri pentru consolidarea capacităţii administrative de încasare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, întrucât termenul de accesare a facilităţii fiscale constând în anularea unor obligaţii bugetare este limitat până la data de 25 noiembrie 2024, şi ţinând cont de necesitatea informării contribuabililor cu privire la accesarea acestei facilităţi fiscale,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. 1
    Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează măsurile specifice întreprinse de către Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală pentru informarea contribuabililor cu privire la accesarea facilităţilor fiscale reprezentând anularea unor obligaţii bugetare, precum şi pentru încasarea prin mijloacele prevăzute de lege a obligaţiilor bugetare în temeiul prevederilor art. I-XVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

    ART. 2
    În vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor art. 1, Companiei Naţionale „Poşta Română“ - S.A., denumită în continuare Poşta Română, i se încredinţează, pe bază de convenţie încheiată cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prestarea următoarelor servicii de utilitate publică:
    a) de tipărire, împlicuire şi comunicare cu confirmare de primire către contribuabili a documentelor necesare accesării facilităţilor fiscale prevăzute la art. II-V şi XVI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, respectiv:
    (i) scrisoarea de informare privind beneficiile şi condiţiile de accesare a facilităţilor fiscale, inclusiv cuantumul total al obligaţiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, din care, defalcat, valoarea acestora ce trebuie plătită şi, respectiv, valoarea care poate face obiectul anulării;
    (ii) modelul „Notificării privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare“;
    (iii) modelul „Cererii privind anularea unor obligaţii bugetare“;

    b) de preluare a plicului care conţine „Notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare“ şi trimiterea acestuia către organul fiscal central competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabilul de la care a fost preluat pentru încadrarea în prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024;
    c) de încasare prin mijloacele legale de plată, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul poştal, a sumelor aferente obligaţiilor bugetare ce trebuie achitate în vederea accesării facilităţilor fiscale prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, în cazul contribuabililor care optează pentru plata acestor obligaţii în numerar sau prin intermediul cardurilor bancare.


    ART. 3
    (1) Ministerul Finanţelor asigură Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală fondurile necesare, în limita creditelor bugetare şi a creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie, pentru efectuarea cheltuielilor cu prestarea de către Poşta Română a serviciilor prevăzute la art. 2, astfel:
    a) pentru prestarea serviciului prevăzut la art. 2 lit. a), tariful este de 10,90 lei, cu TVA, pe plic;
    b) pentru prestarea serviciilor prevăzute la art. 2 lit. a) şi b), tariful este de 15,56 lei, cu TVA, pe plicul comunicat unui contribuabil;
    c) comisionul perceput pentru încasarea obligaţiilor bugetare potrivit art. 2 lit. c) este de 4 lei, fără TVA, pentru fiecare operaţiune de încasare prin salariaţii poştali de la contribuabilii care au primit plicul care conţine documentele prevăzute la art. 2 lit. a).

    (2) Condiţiile şi termenele în care se asigură prestarea serviciilor prevăzute la art. 2 se stabilesc prin convenţia încheiată între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Poşta Română, în termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (3) În scopul prestării serviciilor prevăzute la art. 2, personalul din cadrul Poştei Române este obligat să respecte:
    a) prelucrarea datelor cu caracter personal potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare;
    b) secretul fiscal asupra informaţiilor de care a luat cunoştinţă ca urmare a exercitării atribuţiilor de serviciu, conform prevederilor art. 11 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

    (4) Ministerul Finanţelor suplimentează bugetul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală cu fondurile necesare, în limita creditelor bugetare şi a creditelor de angajament aprobate cu această destinaţie, pentru efectuarea cheltuielilor de către organele fiscale centrale cu comunicarea documentelor prevăzute de lege, ca urmare a depunerii „Notificării privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare“.

    ART. 4
    (1) Pentru contribuabilii care sunt înrolaţi la serviciul „Spaţiul privat virtual“, documentele prevăzute la art. 2 lit. a) se comunică de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală prin intermediul acestui serviciu, în format electronic. Depunerea „Notificării privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare“ şi/sau a „Cererii de anulare a unor obligaţii bugetare“ se realizează de către contribuabili prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual“.
    (2) Pentru contribuabilii persoane fizice care nu sunt înrolaţi la serviciul „Spaţiul privat virtual“, documentele prevăzute la art. 2 lit. a) se comunică prin Poşta Română, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă. În situaţia în care contribuabilii intenţionează să comunice organului fiscal central competent „Notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare“, salariaţii poştali preiau plicul de la contribuabil, care conţine acest document, pentru a fi transmis către organul fiscal căruia îi este destinat, potrivit art. 2 lit. b).
    (3) În vederea distribuirii şi preluării, după caz, a documentelor conform prevederilor alin. (2), Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, cu sprijinul Centrului Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor, pune la dispoziţia Poştei Române, în format electronic, situaţia cu beneficiarii facilităţilor fiscale prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, conform evidenţelor fiscale, odată cu încheierea convenţiei prevăzute la art. 2.
    (4) Poşta Română este obligată să tipărească, să împlicuiască şi să comunice cu confirmare de primire către contribuabili documentele necesare accesării facilităţilor fiscale prevăzute la art. II-V şi XVI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data încheierii convenţiei prevăzute la art. 2.

    ART. 5
    (1) Sumele încasate de către salariaţii poştali potrivit prevederilor art. 2 lit. c) se virează de către Poşta Română în contul 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poştei Române pentru achitarea obligaţiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024“, codificat cu codurile de identificare fiscală ale contribuabililor, deschis la Trezoreria Operativă Centrală.
    (2) Informaţiile obligatorii ce trebuie înscrise de Poşta Română în documentele de plată întocmite ca urmare a încasării sumelor de bani de la contribuabilii cărora li s-au comunicat documentele prevăzute la art. 2, la rubricile destinate beneficiarului, sunt următoarele:
    a) în rubrica „Beneficiar“ se înscrie „bugetul general consolidat“;
    b) în rubrica „Cod de identificare fiscală“ se înscrie codul de identificare fiscală al contribuabilului;
    c) în rubrica „Cod IBAN beneficiar“ se înscrie codul IBAN aferent contului 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poştei Române pentru achitarea obligaţiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024“;
    d) în rubrica „La“ se înscrie „Trezoreria Operativă Centrală“.

    (3) În cazul în care viramentele efectuate de Poşta Română nu sunt validate la nivelul Trezoreriei Operative Centrale din punctul de vedere al existenţei unui cod de identificare fiscală al contribuabilului, conform registrului contribuabililor, astfel cum este definit la art. 91 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, acestea se returnează în contul din care sumele respective au fost virate, în următoarea zi lucrătoare înregistrării în contabilitate a viramentelor.
    (4) Sumele încasate de Trezoreria Operativă Centrală de la Poşta Română sunt supuse în aceeaşi zi procesului de distribuire către contul 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poştei Române pentru achitarea obligaţiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024“, codificat cu codul de identificare fiscală al contribuabilului, deschis la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent în administrarea obligaţiilor bugetare datorate de acesta. Sumele distribuite de Trezoreria Operativă Centrală sunt înregistrate în contabilitatea unităţilor Trezoreriei Statului în următoarea zi lucrătoare. În cazul în care organul fiscal central competent constată că a recepţionat viramente transmise de către unităţile Trezoreriei Statului pentru contribuabili care nu se află în administrarea sa, acesta dispune, în următoarea zi lucrătoare, unităţii Trezoreriei Statului transferul sumelor către unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent care administrează obligaţiile bugetare datorate de contribuabil.
    (5) Organul fiscal central competent distribuie sumele încasate în contul prevăzut la alin. (4), în vederea stingerii obligaţiilor bugetare datorate de contribuabili pentru accesarea facilităţilor fiscale, în ordinea vechimii acestora, altele decât cele care fac obiectul amânării în vederea anulării potrivit prevederilor art. VI alin. (5) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024.

    ART. 6
    (1) Prevederile art. 1 şi 2 sunt aplicabile şi autorităţilor administraţiei publice locale care administrează obligaţii bugetare ce fac obiectul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024.
    (2) În aplicarea prevederilor art. 1 şi 2, convenţia se poate încheia între Poşta Română cu autorităţile administraţiei publice locale, iar cheltuielile aferente cu prestarea serviciilor se asigură din bugetele locale.

    ART. 7
    La articolul 26 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 616 din 29 iunie 2024, cu completările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Pentru beneficiarii anteriori găzduiţi în locaţiile stabilite de comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă se decontează lunar, până la data de 31 martie 2025, din bugetul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi, după caz, din bugetele/bugetul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă/Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov. Suma se decontează către unitatea care asigură cazarea proporţional cu numărul de zile pentru care aceasta este asigurată. Cuantumul, mecanismul şi condiţiile urmează a fi stabilite prin hotărâre a Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului act normativ."


    ART. 8
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 85/2024 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi a unor instituţii aflate în subordinea acestuia, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 12/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii crescătorilor din sectoarele suin şi avicol, în perioada 1 august 2022-31 august 2023, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 29 iunie 2024, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Veniturile proprii neutilizate existente în contul oficiilor de studii pedologice şi agrochimice la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se virează în conturile de venituri corespunzătoare direcţiilor pentru agricultură judeţene unde acestea îşi desfăşoară activitatea, până la 31 decembrie 2024."

    2. La articolul 9, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Veniturile proprii neutilizate existente în contul Direcţiei pentru Agricultură a Municipiului Bucureşti la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se virează la bugetul de stat, iar subvenţiile rămase neutilizate se virează în contul de cheltuieli corespunzătoare bugetului de stat din care acestea au fost primite până la 31 decembrie 2024."

    3. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a protocoalelor de predare-preluare încheiate până la 31 decembrie 2024."

    4. La articolul 16, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Prin derogare de la prevederile art. XVII alin. (3), art. XVIII alin. (6), art. XX alin. (7) şi ale art. XXIX alin. (7) din Legea nr. 296/2023, cu modificările şi completările ulterioare, actele normative prevăzute la alin. (1) se supun spre aprobare Guvernului până la 31 decembrie 2024. Acestea vor reglementa şi situaţia patrimoniului instituţiilor publice reorganizate."





                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Adrian-Ioan Veştea
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Bogdan-Gruia Ivan

    Bucureşti, 25 septembrie 2024.
    Nr. 116.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016