Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 112 din 23 septembrie 2024  privind modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 112 din 23 septembrie 2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 959 din 25 septembrie 2024
    Având în vedere faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie îmbunătăţirea gradului de absorbţie a fondurilor europene,
    ţinând cont de necesitatea detalierii unui mecanism de implementare financiară care nu a mai fost administrat până acum din fonduri europene, apărut ca urmare a existenţei priorităţilor finanţate din Programul operaţional Incluziune şi demnitate socială, care aduc în discuţie apeluri de proiecte finanţate prin sprijin comun din două fonduri, şi anume Fondul social european Plus şi Fondul european de dezvoltare regională,
    având în vedere faptul că lipsa de acţiune imediată ar putea conduce atât la blocaje şi întârzieri în implementarea proiectelor multifond finanţate din Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul social european Plus, cât şi la nerealizarea obiectivelor asumate, cu consecinţele aferente ce se răsfrâng la nivel naţional şi în relaţia cu Uniunea Europeană,
    luând în considerare faptul că prin adoptarea măsurilor propuse se creează cadrul legal care va permite accelerarea implementării acestor proiecte şi, totodată, va înlesni valorificarea, pe cât posibil, a finanţării externe nerambursabile,
    ţinând cont de faptul că în lipsa unor măsuri imediate se poate compromite accesul la fondurile europene nerambursabile şi se poate afecta implementarea programelor operaţionale esenţiale pentru atingerea obiectivelor strategice,
    având în vedere că pentru finalizarea proiectelor derulate prin programele operaţionale aferente perioadei de programare 2014-2020 care au fost declarate nefuncţionale/nefinalizate la data de 31 decembrie 2023 şi care nu sunt etapizate prin programele aferente perioadei de programare 2021-2027 este necesară extinderea surselor din care pot fi suportate cheltuielile efectuate de beneficiari pentru implementarea şi operaţionalizarea proiectelor după data de 31 decembrie 2023, în cazul proiectelor nefuncţionale şi nefinalizate, prin includerea altor surse de finanţare legal constituite astfel încât acestea să se finalizeze şi să îşi îndeplinească indicatorii de realizare şi de rezultat asumaţi în cadrul programelor operaţionale,
    întrucât procesul de implementare a operaţiunilor finanţate în cadrul mecanismului de finanţare nelegată de costuri se derulează în baza unor etape prealabile selectării la finanţare a operaţiunilor finanţate, se impune instituirea unor reglementări specifice care să stabilească mecanismul de punere în aplicare.
    Având în vedere că pentru asigurarea continuităţii implementării proiectelor etapizate, în condiţiile prevăzute de art. 118 sau, după caz, art. 118a din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, ţinând cont de complexitatea procesului de etapizare, este necesară prorogarea termenelor în care se vor încheia contractele de finanţare pentru proiectele etapizate, de către autorităţile de management ale programelor aferente perioadei de programare 2021-2027.
    Având în vedere cooperarea interinstituţională printr-o abordare integrată în cadrul parteneriatelor şi necesitatea derulării unor activităţi urgente pentru consolidarea capabilităţilor structurilor specializate ale Ministerului Afacerilor Interne pentru desfăşurarea operaţiilor cu risc ridicat în scopul prevenirii şi combaterii criminalităţii organizate, a celei transfrontaliere şi grave, precum şi pentru a răspunde ameninţărilor de natura CBRNe, materializate inclusiv prin realizarea unor lucrări de construcţii, modernizare, extindere, reabilitare, renovare, consolidare, reparaţii curente asupra unor imobile,
    luând în considerare faptul că proiectele de infrastructură de transport sunt investiţii publice de importanţă strategică pentru România, care asigură conectivitatea cu coridoarele de transport europene şi creşterea mobilităţii populaţiei şi a mărfurilor, ţinând cont de faptul că legăturile cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României se realizează prin drumurile naţionale, astfel cum acestea sunt definite la art. 6 alin. (1) lit. d) pct. (i) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    pentru asigurarea funcţionalităţii în condiţii normale a punctelor de trecere a frontierei existente, dar şi a celor a căror deschidere se preconizează în viitor,
    în scopul asigurării în condiţii de siguranţă a traficului către punctele de trecere a frontierei este necesară continuarea investiţiilor care se impun pentru proiectarea, modernizarea, construirea drumurilor naţionale care fac legătura cu aceste puncte de control pentru trecerea frontierei.
    În acest sens, este necesară completarea situaţiilor prevăzute ca excepţie la art. XXII alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 cu cea aferentă obiectivelor de investiţii care privesc proiectarea, modernizarea, construirea drumurilor naţionale care fac legătura cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României.
    Având în vedere nevoia unificării termenului de finalizare a procesului de restructurare a serviciilor sociale rezidenţiale cu capacitate mai mare de 50 de locuri, destinate persoanelor adulte cu handicap, cu cel al implementării proiectelor prevăzute în programele de interes naţional în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor persoanelor cu dizabilităţi - „Înfiinţarea de servicii sociale de tip centre de zi, centre respiro/centre de criză şi locuinţe protejate în vederea dezinstituţionalizării persoanelor cu dizabilităţi aflate în instituţii de tip vechi şi pentru prevenirea instituţionalizării persoanelor cu dizabilităţi din comunitate“ şi „Înfiinţarea de servicii sociale în vederea asigurării tranziţiei tinerilor cu dizabilităţi de la sistemul de protecţie specială a copilului către sistemul de protecţie a persoanelor adulte cu dizabilităţi“, al căror termen de implementare a fost stabilit la 31 decembrie 2024,
    în consecinţă, lipsa acestei modificări ar duce la blocarea procesului de reformă în sistemul de protecţie şi promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilităţi.
    Întrucât elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie urgentă şi extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea proiectelor multifond finanţate din Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul social european Plus, cu impact asupra gradului de absorbţie a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1207 din 20 decembrie 2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (4), după litera r) se introduc patru noi litere, lit. s)-ţ), cu următorul cuprins:
    "s) colaborator - entitate juridică de natura organizaţiilor sindicale şi patronale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă şi la nivel naţional, aşa cum sunt definite în Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare, selectat de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, conform prevederilor art. 34, pentru implementarea proiectului finanţat din Fondul social european Plus prin Programul Educaţie şi ocupare, în aplicarea art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare;
ş) acord de colaborare - actul juridic încheiat între Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi colaborator în vederea implementării activităţilor din cadrul proiectului finanţat din Fondul social european Plus prin Programul Educaţie şi ocupare, în aplicarea art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor, detaliate în Metodologia de selecţie a colaboratorilor elaborată de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Modelul acordului de colaborare este parte integrantă din Ghidul solicitantului condiţii specifice aplicabil proiectului;
t) cerere de transfer - cererea depusă de către un colaborator, prin care se solicită Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, anticipat demarării activităţilor prevăzute în sarcina colaboratorului, virarea trimestrială a sumelor necesare pentru plata cheltuielilor eligibile în cadrul proiectului finanţat din Fondul social european Plus prin Programul Educaţie şi ocupare, în aplicarea art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, aşa cum sunt definite în acordul de colaborare, cuantificate financiar conform bugetului detaliat al măsurii, aprobat în prealabil de către Comisia Europeană, prin Programul Educaţie şi ocupare;
ţ) proiect multifond - operaţiune ale cărei acţiuni sunt finanţate din două fonduri, respectiv Fondul social european Plus şi Fondul european de dezvoltare regională."

    2. La articolul 6, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) În scopul derulării operaţiunilor financiare aferente gestionării instrumentelor financiare, autoritatea de management fie deschide un cont în euro la o instituţie financiar-bancară, fie utilizează contul în lei, deschis la Trezoreria Statului pentru gestionarea fondurilor europene, în funcţie de moneda în care se vor transfera sumele aferente instrumentelor financiare, potrivit prevederilor acordurilor de finanţare. Alegerea instituţiei financiar-bancare se realizează cu respectarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
    (2) La solicitarea autorităţii de management, Autoritatea de Certificare şi Plată efectuează transferul sumelor aferente instrumentelor financiare fie în euro la instituţia financiar-bancară, fie în lei la Trezoreria Statului, în conturile prevăzute la alin. (1)."

    3. După articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 7^1
    (1) În bugetul beneficiarului Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, instituţie finanţată din bugetul asigurărilor pentru şomaj, se cuprind creditele de angajament şi creditele bugetare aferente valorii totale a proiectului finanţat din Fondul social european Plus prin Programul Educaţie şi ocupare, în aplicarea art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, şi implementat în baza acordului de colaborare, cu respectarea prevederilor art. 10 şi 14.
    (2) În aplicarea prevederilor alin. (1), Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă virează anticipat, în conturi distincte de disponibilităţi deschise fie la instituţii financiar-bancare, fie la Trezoreria Statului, în funcţie de opţiunea colaboratorilor implicaţi în activităţile proiectului, sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, reprezentând cheltuieli eligibile aferente unui trimestru, pe baza unei cereri de transfer.
    (3) Modul de întocmire şi depunere a cererilor de transfer, precum şi modalitatea de utilizare a sumelor virate anticipat colaboratorilor se stabilesc pe baza unei metodologii, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
    (4) Metodologia prevăzută la alin. (3) va cuprinde cel puţin următoarele elemente: cuantumul şi calendarul de plată a cererilor de transfer, calendarul de realizare a activităţilor stabilite prin acordul de colaborare, modelul de raportare a activităţilor desfăşurate de către colaboratori, modalitatea de utilizare a sumelor virate anticipat, respectiv procedura de restituire a sumelor necheltuite.
    (5) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, la momentul îndeplinirii unei ţinte intermediare în cadrul proiectului prevăzut la alin. (1), depune la ordonatorul de credite cu rol de autoritate de management o cerere de rambursare prin care justifică îndeplinirea ţintei intermediare şi solicită contravaloarea acesteia aşa cum prevede Ghidul solicitantului condiţii specifice aplicabil şi bugetul măsurii aprobat în prealabil de către Comisia Europeană. Ordonatorul de credite cu rol de autoritate de management rambursează Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după verificarea documentelor stabilite prin contractul de finanţare, Ghidul solicitantului condiţii specifice aplicabil, precum şi conform procedurilor interne, suma reprezentând îndeplinirea ţintelor intermediare atinse, în conturile de venituri ale bugetului asigurărilor pentru şomaj."

    4. La articolul 9, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Beneficiarul/Liderul de parteneriat şi partenerii acestuia instituţii publice centrale pot cuprinde în bugetele proprii sume pentru ordonatorii de credite secundari sau terţiari, instituţii aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora, cu rol în implementarea proiectului, aşa cum sunt prevăzuţi în cererea de finanţare.
(1^2) Cheltuielile efectuate de instituţiile cu rol în implementare prevăzute la alin. (1^1) sunt eligibile în condiţiile prevăzute în contractul/decizia de finanţare fără a exista obligativitatea acestor instituţii de a fi partener în proiect în sensul acordului de parteneriat."

    5. La articolul 12 alineatul (1), după litera r) se introduce o nouă literă, lit. s), cu următorul cuprins:
    "s) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată neeligibile plătite, aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul programelor regionale 2021-2027, cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat, pentru beneficiarii din cadrul programelor regionale 2021-2027, prioritatea 4 din PR NE 2021-2027, priorităţile 3 şi 4 din PR SE 2021-2027, prioritatea 3 din PR SM 2021-2027, prioritatea 4 din PR SV 2021-2027, priorităţile 4 şi 5 din PR V 2021-2027, priorităţile 4 şi 5 din PR NV 2021-2027, prioritatea 4 din PR Centru 2021-2027, prioritatea 4 din PR BI 2021-2027."

    6. La articolul 18, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Pentru proiectele multifond finanţate din Fondul european de dezvoltare regională şi din Fondul social european Plus, prefinanţarea se poate acorda în tranşe de maximum 10% din valoarea totală eligibilă a cheltuielilor aferente fiecărui fond, fără depăşirea valorii totale eligibile aferente fiecărui fond, prin cereri de prefinanţare depuse distinct pentru fiecare fond în parte."

    7. La articolul 18, alineatele (2), (3), (6) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (1^1), beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor care primesc finanţare sub incidenţa ajutorului de stat/de minimis li se poate acorda prefinanţare în una sau mai multe tranşe de maximum 40% din valoarea totală a ajutorului, cu condiţia constituirii unei garanţii pentru suma aferentă prefinanţării solicitate prin depunerea unui instrument de garantare emis în condiţiile legii de o societate bancară, de o instituţie financiară nebancară sau de o societate de asigurări, cu respectarea prevederilor art. 91 alin. (5) lit. c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Pentru proiectele implementate în parteneriat, prefinanţarea care poate fi solicitată conform alin. (1), (1^1) şi (2) de unul dintre parteneri este proporţională cu sumele aferente activităţilor acelui partener din valoarea totală eligibilă a contractului de finanţare, respectiv cu ponderea ajutorului de stat/de minimis acordat acelui partener din valoarea totală a ajutorului.
    ...................................
(6) Cu excepţia primei tranşe de prefinanţare acordate conform alin. (1) şi (1^1), următoarele tranşe de prefinanţare se acordă cu deducerea sumelor nejustificate din tranşa anterior acordată.
    ...................................
(9) Beneficiarii/Liderii de parteneriat/Partenerii au obligaţia restituirii integrale/parţiale a prefinanţării acordate, în cazul în care aceştia nu justifică prin cereri de rambursare utilizarea potrivit prevederilor alin. (7) şi (7^1), modalitatea de restituire fiind prevăzută în cuprinsul normelor metodologice la prezenta ordonanţă de urgenţă."

    8. La articolul 18, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (7^1), cu următorul cuprins:
    "(7^1) Beneficiarul/Liderul de parteneriat care a depus cerere de prefinanţare pe unul din fondurile care constituie finanţarea proiectului, în conformitate cu alin. (1^1), are obligaţia depunerii unei/unor cereri de rambursare, distincte, pentru fiecare fond în parte, care să cuprindă cheltuielile efectuate din tranşa de prefinanţare acordată din fiecare fond în parte, în cuantum cumulat de minimum 50% din valoarea acesteia, în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care autoritatea de management a virat tranşa de prefinanţare în contul beneficiarului, fără a depăşi durata contractului de finanţare."

    9. La articolul 19, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 19
    (1) Beneficiarii/Liderii de parteneriat/Partenerii care au primit prefinanţare conform art. 18 alin. (1) şi (1^1) pot justifica utilizarea acesteia prin cheltuieli eligibile cuprinse în cereri de rambursare, depuse conform termenelor prevăzute în legislaţia naţională în vigoare, aferente atât fondurilor externe nerambursabile, cât şi cofinanţării de la bugetul de stat."

    10. La articolul 22, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) În cazul proiectelor multifond, care beneficiază de sprijin comun din Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul social european Plus, în temeiul art. 25 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, după primirea facturilor pentru livrarea bunurilor/ prestarea serviciilor/execuţia lucrărilor recepţionate, acceptate la plată, a facturilor de avans în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele de achiziţii aferente proiectelor implementate, acceptate la plată, a statelor privind plata salariilor, a statelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, subvenţiilor, premiilor şi onorariilor, beneficiarul depune la organismul intermediar/autoritatea de management cererea de plată, distinctă pentru fiecare fond în parte, şi documentele justificative aferente acesteia."

    11. La articolul 22, alineatele (3), (7) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Pentru proiectele implementate în parteneriat, liderul de parteneriat depune cererea de plată, iar autoritatea de management virează, după efectuarea verificărilor, valoarea cheltuielilor autorizate, distinct pentru fiecare fond în parte, în conturile liderului de parteneriat/partenerilor care le-au angajat, fără a aduce atingere contractului/deciziei de finanţare şi prevederilor acordului de parteneriat, parte integrantă a acestuia/acesteia.
    ....................................
(7) În termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii de către beneficiar/liderul de parteneriat a cererii de plată, cu respectarea prevederilor alin. (2) şi (2^1), organismul intermediar/autoritatea de management efectuează verificarea cererii de plată. După efectuarea verificărilor, autoritatea de management virează beneficiarului/liderului de parteneriat/ partenerului valoarea cheltuielilor rambursabile, în termen de 3 zile lucrătoare de la momentul de la care aceasta dispune de resurse în conturile sale, într-un cont distinct de disponibil, deschis pe numele beneficiarilor/liderilor de parteneriat/ partenerilor la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului. În ziua următoare virării, autoritatea de management transmite beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor o notificare, întocmită distinct pentru fiecare dintre aceştia.
    ...................................
(10) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării sumelor virate de către autoritatea de management conform alin. (7), beneficiarii au obligaţia de a depune cererea de rambursare aferentă cererii de plată la organismul intermediar/autoritatea de management, în care sunt incluse sumele din documentele prevăzute la alin. (2) şi (2^1) decontate prin cererea de plată, cu respectarea prevederilor alin. (6). În cazul proiectelor implementate în parteneriat, liderul de parteneriat depune o cerere de rambursare centralizată la nivel de proiect, în care sunt incluse sumele din documentele decontate prin cererea de plată, atât liderului, cât şi partenerului/partenerilor."

    12. La articolul 25, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) În cazul proiectelor multifond, care beneficiază de sprijin comun din Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul social european Plus, în temeiul art. 25 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiarii/liderii de parteneriat au obligaţia de a depune la autorităţile de management/organismele intermediare cereri de rambursare pentru cheltuielile efectuate care nu se încadrează la art. 22 alin. (10), distincte, pentru fiecare fond în parte."

    13. La articolul 31, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
    "(6) Beneficiarii prevăzuţi la art. 12 alin. (1) care, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale au obligaţia să restituie la bugetul de stat sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată dedusă, a cărei contravaloare a fost plătită beneficiarilor potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă."



    ART. II
    (1) Metodologia de selecţie a colaboratorilor, prevăzută la art. 2 alin. (4) lit. ş) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziţie justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Metodologia prevăzută la art. 7^1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    ART. III
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 442 din 22 mai 2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După articolul 10 se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 10^1
    (1) Pentru proiectele/operaţiunile etapizate în condiţiile prevederilor art. 4-10, autorităţile de management ale programelor regionale 2021-2027 au obligaţia de a exclude integral sau parţial de la rambursare/plată cheltuielile solicitate care nu respectă condiţiile de legalitate, regularitate ori conformitate, aşa cum au fost stabilite de către Autoritatea de management pentru Programul operaţional Regional 2014-2020, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Actele administrative întocmite în acest sens în etapa I de către Autoritatea de management pentru Programul operaţional Regional 2014-2020 rămân valabile şi îşi continuă aplicabilitatea pentru autorităţile de management ale programelor regionale 2021-2027 în implementarea contractelor din etapa a II-a a proiectelor/operaţiunilor etapizate.
    (2) Pe parcursul implementării etapei a II-a, autorităţile de management ale programelor regionale 2021-2027 au obligaţia de a comunica Autorităţii de management pentru Programul operaţional Regional 2014-2020 toate rezultatele verificărilor care afectează etapa I a proiectelor/operaţiunilor etapizate."

    2. La articolul 11 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) cheltuielile efectuate de beneficiar pentru implementarea şi operaţionalizarea proiectului/operaţiunii după data de 31 decembrie 2023 se suportă din bugetul propriu sau din alte surse de finanţare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat;"

    3. La articolul 13, alineatele (3) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Actele adiţionale prevăzute la alin. (2) includ, explicit, obligaţia ca beneficiarii să finalizeze fizic şi să implementeze proiectele/operaţiunile cu suportarea, din bugetul propriu sau din alte surse de finanţare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat, a cheltuielilor plătite după data de 31 decembrie 2023, precum şi să înainteze raportul final de implementare al proiectului/operaţiunii până la data de 31 decembrie 2026.
    ...................................
(7) Până la data de 30 septembrie 2023, autorităţile de management ale programelor operaţionale 2014-2020, cu excepţia programelor CT, emit instrucţiuni de încheiere a actelor adiţionale de prelungire a duratei contractelor de finanţare pentru operaţiunile/proiectele care urmează a fi declarate nefuncţionale, cu obligaţia ca beneficiarii să finalizeze fizic şi să implementeze proiectele/operaţiunile cu suportarea, din bugetul propriu sau din alte surse de finanţare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat, a cheltuielilor plătite după data de 31 decembrie 2023, precum şi să înainteze raportul final de implementare al proiectului/operaţiunii până la data de 31 decembrie 2026."

    4. La articolul 15, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Plăţile efectuate de beneficiari ulterior datei de 31 decembrie 2023 pentru operaţiunile/proiectele nefuncţionale sunt efectuate pentru finalizarea fizică şi implementarea acestora. Acestea reprezintă cheltuieli neeligibile în cadrul programelor operaţionale finanţate din fonduri europene în perioada de programare 2014-2020 şi în perioada de programare 2021-2027 şi sunt suportate de beneficiarii proiectelor/operaţiunilor din bugetul propriu sau din alte surse de finanţare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat."

    5. La articolul 17 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) cheltuielile efectuate de beneficiar pentru implementarea şi operaţionalizarea proiectului/operaţiunii după data de 31 decembrie 2023 se suportă din bugetul propriu sau din alte surse de finanţare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat;"

    6. La articolul 17, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Cheltuielile necesare operaţionalizării proiectelor/ operaţiunilor nefinalizate, efectuate de beneficiari după data de 31 decembrie 2023, sunt cheltuieli neeligibile şi se suportă de către beneficiari din bugetele proprii sau din alte surse de finanţare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat."

    7. Articolul 44 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 44
    Cheltuielile necesare după data de 31 decembrie 2023 pentru finalizarea proiectelor pentru care au fost modificate contractele de finanţare în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 281/2021, se suportă din bugetul beneficiarilor sau din alte surse de finanţare legal constituite conform reglementărilor specifice aplicabile, cu respectarea regulilor de ajutor de stat."



    ART. IV
    Termenele prevăzute la art. 9 alin. (3), art. 31 alin. (3) şi art. 35^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se prorogă de la data de 30 septembrie 2024 până la data de 15 decembrie 2024.

    ART. V
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 13, alineatul (5^12) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5^12) Beneficiarii proiectelor prevăzute la alin. (1) lit. ii) sunt unităţile administrativ-teritoriale şi/sau subdiviziunile administrativ- teritoriale ale municipiilor şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară. Sumele destinate finanţării, precum şi condiţiile de acordare a acesteia se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, cu încadrarea în limitele bugetare aprobate."

    2. La articolul 13, după alineatul (5^12) se introduce un nou alineat, alin. (5^13), cu următorul cuprins:
    "(5^13) Categoriile de cheltuieli aferente investiţiilor/lucrărilor, prestărilor de servicii, achiziţiilor de bunuri contractate şi/sau achiziţionate, după caz, efectuate de unităţile administrativ-teritoriale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, anterior încheierii contractelor de finanţare cu Administraţia Fondului pentru Mediu, se decontează de către Administraţia Fondului pentru Mediu cu condiţia ca respectivele cheltuieli să nu fi fost decontate din alte fonduri europene nerambursabile ori din ajutoare de stat/de minimis."



    ART. VI
    Legea învăţământului superior nr. 199/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 33, alineatele (6) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(6) Programele de studii universitare de doctorat se pot organiza la următoarele forme de învăţământ: cu frecvenţă şi cu frecvenţă redusă.
(7) Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învăţământ cu frecvenţă sunt cu bursă. Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă sunt fără bursă."

    2. La articolul 61, alineatul (6) va avea următorul conţinut:
    "(6) Programele de studii universitare de doctorat sunt de două tipuri:
    a) doctorat ştiinţific, care are ca finalitate producerea de cunoaştere ştiinţifică originală, relevantă internaţional, pe baza unor metode ştiinţifice, şi poate fi organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă sau cu frecvenţă redusă. Doctoratul ştiinţific constituie bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi cercetare;
    b) doctorat profesional, în toate domeniile, inclusiv în învăţământul universitar dual, care are ca finalitate producerea de cunoaştere originală pe baza aplicării metodei ştiinţifice, a reflecţiei sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creaţii artistice, asupra unor performanţe sportive de înalt nivel naţional şi internaţional sau asupra unor teme de importanţă practică şi care constituie o bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi în cercetare, în domeniile vizate. Doctoratul profesional poate fi organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă sau cu frecvenţă redusă."

    3. La articolul 63, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
    "(5) Granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul ştiinţific/profesional organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă şi nu includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul ştiinţific/profesional organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă."



    ART. VII
    (1) Pentru întărirea şi dezvoltarea capacităţii operaţionale în vederea îndeplinirii misiunilor specifice, prin memorandum aprobat de Guvern, Ministerul Afacerilor Interne poate fi abilitat să pună la dispoziţia instituţiilor/agenţiilor şi organismelor guvernamentale, inclusiv a celor de aplicare a legii, din statele cu care România are încheiate parteneriate, pentru o perioadă determinată, bunuri imobile, proprietate publică a statului, pentru realizarea de către instituţiile/agenţiile şi organismele respective a unor lucrări de investiţii şi/sau reparaţii curente.
    (2) Imobilele rezultate ca urmare a lucrărilor de investiţii se înscriu în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului sau li se actualizează valoarea de inventar, după caz.

    ART. VIII
    Prevederile art. 25 din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în anul 2024.

    ART. IX
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul I, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
    "(8) Pentru debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, administratorii speciali/judiciari sunt obligaţi să solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, pentru accesarea facilităţilor fiscale şi respectarea prevederilor art. I-XVIII de către debitorul insolvent."

    2. La articolul V, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Dobânzile, penalităţile şi toate accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 şi 2020 se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
    a) toate obligaţii bugetare principale individualizate în decizia de impunere din oficiu sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din aceeaşi lege;
    b) cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu, sub sancţiunea decăderii."

    3. La articolul VIII, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) În vederea aplicării prevederilor art. I-XVI, obligaţiile bugetare principale şi accesorii de natura celor prevăzute la art. I alin. (6) şi art. XVIII alin. (1), restante la data depunerii cererii de anulare, trebuie să fie stinse până la această dată; în caz contrar organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare."

    4. La articolul IX, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Debitorii care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cei care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi data de 25 noiembrie 2024 inclusiv pot beneficia, în baza notificării prevăzute la art. VI alin. (1), de amânarea dobânzilor, penalităţilor şi a tuturor accesoriilor rămase din eşalonarea la plată acordată. Anularea dobânzilor, penalităţilor şi a tuturor accesoriilor se acordă dacă cererea de anulare se depune până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv şi eşalonarea la plată se finalizează până la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024."

    5. La articolul IX, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alin. (3)-(5), cu următorul cuprins:
    "(3) În situaţia în care debitorii nu respectă condiţiile prevăzute la alin. (2), aceştia pot solicita modificarea eşalonării la plată, cu condiţia ca în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de pierdere a valabilităţii amânării la plată emise potrivit prevederilor art. VI alin. (7) lit. b), să depună cerere în acest sens, prevederile art. 195 şi art. 209^5 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, aplicându-se în mod corespunzător. Cererea depusă în temeiul prezentului alineat nu se ia în considerare la stabilirea numărului de cereri ce pot fi depuse în temeiul art. 195 alin. (2) şi art. 209^5 alin. (2) din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) În cazul în care debitorii nu achită obligaţiile bugetare cuprinse în decizia de pierdere a valabilităţii amânării la plată sau nu depun cererea de modificare a eşalonării la plată în termenul prevăzut la alin. (3), organul fiscal comunică acestora o înştiinţare de plată, caz în care aceste obligaţii bugetare trebuie să se achite în termen de 30 de zile de la data comunicării înştiinţării de plată, aplicându-se în mod corespunzător prevederile art. 194, art. 200, art. 209^4 şi art. 209^10 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) În situaţia în care eşalonarea la plată aflată în derulare cuprinde numai obligaţii de plată accesorii, debitorii pot beneficia de anularea accesoriilor rămase de plată din înlesnirea la plată acordată fără a le mai achita, urmând ca, în baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal să emită decizia de anulare a accesoriilor, precum şi decizia de finalizare a eşalonării la plată."

    6. Articolul X se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. X
    (1) În cazul obligaţiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, datorate bugetelor locale, prevederile art. I-XVI, cu excepţia art. XI şi XII, se aplică de către unităţile administrativ-teritoriale, opţional, cu condiţia ca aplicarea acestor prevederi să fie stabilită prin hotărâre a consiliului local.
    (2) Prin hotărârea prevăzută la alin. (1) consiliul local aprobă şi procedura de acordare a anulării unor obligaţii bugetare cu respectarea dispoziţiilor art. I-XVI, cu excepţia art. XI şi XII."

    7. La articolul XI, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. XI
    (1) Prevederile art. I-XVI, cu excepţia art. X şi XII, sunt aplicabile şi în cazul obligaţiilor bugetare administrate de alte instituţii sau autorităţi publice. În acest caz, cererea de anulare a unor obligaţii bugetare se depune şi se soluţionează de către instituţia sau autoritatea publică care administrează respectivele obligaţii bugetare."

    8. La articolul XIII, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. XIII
    Facilitatea fiscală reprezentând anularea unor obligaţii bugetare prevăzută de art. I-IX şi XVI îşi menţine valabilitatea şi în următoarele cazuri:"

    9. La articolul XV, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul obligaţiilor bugetare administrate de alte instituţii sau autorităţi publice, cu excepţia unităţilor administrativ-teritoriale şi a subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, procedura de aplicare pentru anularea unor obligaţii bugetare se aprobă de conducătorul instituţiei sau autorităţii publice, cu avizul Ministerului Finanţelor."

    10. La articolul XVI, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Prevederile art. I-XV sunt aplicabile în mod corespunzător. În cazul debitorilor care au depus notificări conform prevederilor art. VI alin. (1), organul fiscal emite şi o decizie de amânare a unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv."

    11. La articolul XVIII, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Prin notificarea privind intenţia de a beneficia de anulare a unor obligaţii bugetare şi prin cererea de anulare, contribuabilii declară pe propria răspundere că nu se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute la alin. (1)."

    12. La articolul XIX, partea dispozitivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. XIX
    (1) Sumele care reprezintă diferenţa dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referinţă sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituţiilor din sistemul justiţiei şi drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018, neachitate până la data de 15 noiembrie 2023, se plătesc eşalonat în perioada 2025-2029, astfel:"

    13. La articolul XX, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru cheltuielile cu medicamentele şi materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în unităţile sanitare, în instituţii de asistenţă socială şi în unităţi de asistenţă medico-socială, pentru cheltuielile cu acţiuni şi programe de sănătate, cheltuielile aferente unităţilor de învăţământ preuniversitar şi universitar, precum şi în cazul cheltuielilor generate de intervenţii în situaţii de urgenţă, a cheltuielilor operative ale instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, cheltuielile necesare implementării obiectivelor de politică externă, pentru cheltuielile aferente lucrărilor de deszăpezire, precum şi pentru cheltuielile aferente serviciului datoriei publice, inclusiv cheltuieli aferente agenţiilor de rating, pentru cheltuielile cu bunurile şi prestări servicii cu caracter funcţional realizate din bugetul Trezoreriei Statului şi celor aferente plăţii comisioanelor prilejuite de participarea şi decontarea operaţiunilor Ministerului Finanţelor în Sistemul electronic de plăţi - ReGIS, SaFIR, SENT, cheltuielilor aferente activităţilor culturale, cheltuielilor cu bunurile şi servicii specifice autorităţilor de reglementare, cheltuieli cu bunuri şi servicii care au fost angajate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cheltuieli cu bunuri şi servicii stabilite prin acte normative de forţa legii aprobate în cursul anului 2024, cheltuielilor aferente organizării şi desfăşurării alegerilor pentru Preşedintele României, pentru Senat şi pentru Camera Deputaţilor, pentru cheltuielile aferente unor obligaţii instituite prin hotărâri judecătoreşti a căror executare nu poate fi amânată, cheltuielile necesare asigurării reprezentării în litigiile internaţionale, cheltuielile aferente transmiterii drepturilor de pensie şi asistenţă socială, cheltuielile necesare cu poşta, telecomunicaţii, radio, televiziune şi internet plătite din bugetul de asigurări sociale de stat, cheltuielile cu energia electrică aferentă pompării şi repompării apei utilizate în irigaţii de către Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare din subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Senat şi Camera Deputaţilor, cheltuielile cu bunuri si servicii din instituţiile cu atribuţii în prevenirea şi combaterea evaziunii şi fraudei fiscale şi în domeniul administrării finanţelor publice, cheltuielile aferente implementării proiectelor finanţate din fonduri externe rambursabile şi nerambursabile şi prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, a cheltuielilor aferente implementării proiectelor finanţate din Fondul pentru modernizare, precum şi pentru sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului."

    14. La articolul XX, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari şi/sau terţiari de credite din subordine depăşirea nivelului prevăzut la alin. (1), situaţie în care respectarea condiţionalităţii prevăzute la alin. (1) se urmăreşte cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanţare în parte."

    15. La articolul XX, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru cheltuielile efectuate din donaţii şi sponsorizări, pentru cheltuielile aferente sistemului naţional de decoraţii al României, precum şi pentru cheltuielile ce derivă din obligaţii internaţionale în ceea ce priveşte implementarea Foii de parcurs a Uniunii Europene cu măsuri de combatere a traficului de droguri şi a criminalităţii organizate, din programele de interes naţional antidrog, din combaterea fenomenului migraţiei ilegale, din aderarea la spaţiul Schengen, din măsuri de protecţie civilă şi asistenţă tehnică şi/sau umanitară internaţională şi din implementarea sarcinilor stabilite prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, precum şi pentru cheltuielile din domeniul afacerilor interne aferente obţinerii finanţării şi implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, rambursabile şi PNRR."

    16. La alineatul (1) al articolului XXI, litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "g) «Alte cheltuieli», cu excepţia alineatelor «Chirii», «Prime de asigurare nonviaţă», «Executarea silită a creanţelor bugetare» şi «Alte cheltuieli cu bunuri şi servicii» pentru domeniul sănătăţii şi justiţiei şi pentru acţiunile privind organizarea şi constatarea infracţiunilor flagrante, a cheltuielilor aferente pregătirii participării României la expoziţia mondială Expo 2025 Osaka, precum şi pentru alţi ordonatori de credite pentru care, determinat de specificul activităţii, interdicţia prevăzută la această literă ar îngreuna foarte mult sau ar face imposibilă desfăşurarea activităţii. Astfel de situaţii pot fi deblocate prin memorandum aprobat în Guvern, iniţiat de autoritatea publică tutelară a ordonatorului de credite."

    17. La articolul XXI, alineatele (7) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(7) Prevederile alin. (1) nu se aplică cheltuielilor pentru realizarea şi menţinerea capacităţii operaţionale a unităţilor/ structurilor din domeniul apărării şi securităţii naţionale, pentru îndeplinirea misiunilor specifice ce revin acestora.
(8) Prevederile alin. (1) lit. e) şi g) nu se aplică cheltuielilor aferente participării la programe de pregătire profesională organizate de Institutul Naţional de Administraţie, Institutul Naţional de Magistratură, precum şi cheltuielilor cu personalul specializat necesar pentru organizarea acestora."

    18. La articolul XXI, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (9), cu următorul cuprins:
    "(9) Prevederile alin. (1) nu se aplică fondurilor obţinute din donaţii şi sponsorizări, cheltuielilor aferente acţiunilor de reprezentare şi protocol desfăşurate la nivelul Administraţiei Prezidenţiale, la nivelul Cancelariei Prim-Ministrului şi la nivelul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României din străinătate, cheltuielilor pentru care au fost alocate sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului către instituţiile cu atribuţii în prevenirea şi combaterea evaziunii şi fraudei fiscale şi în domeniul administrării finanţelor publice, cheltuielile privind administrarea şi valorificarea bunurilor indisponibilizate în proceduri penale, precum şi cheltuielilor aferente sistemului naţional de decoraţii al României."

    19. Alineatul (3) al articolului XXII se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Se exceptează de la prevederile alin. (1) şi (2) cheltuielile aferente obţinerii finanţării şi implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile şi rambursabile, precum şi celor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României şi Fondul pentru modernizare, precum şi transferurile, respectiv cheltuielile cu investiţiile din domeniul cultură, asistenţă socială, educaţie, sănătate, apărare naţională, administrării finanţelor publice, industria de apărare, Senatul României şi Camera Deputaţilor, cheltuielile aferente obligaţiilor stabilite prin candidatura României pentru asigurarea sediului Centrului European de Competenţe în domeniul Securităţii Cibernetice, cheltuielile efectuate în scopul combaterii şi prevenţiei adicţiei de jocuri de noroc, a celor necesare achiziţionării de imobile care intră în patrimoniul statului român pentru care au fost încheiate angajamente legale înainte de 5 septembrie 2024, cheltuielile finanţate din sumele constituite din încasările obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cheltuielile a căror finanţare se asigură din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, precum şi cele implementate de autorităţile de reglementare pentru desfăşurarea activităţii acestora în bune condiţii."

    20. La alineatul (9) al articolului XXII, după litera e) se introduc două noi litere, lit. f) şi g), cu următorul cuprins:
    "f) sunt finanţate din fonduri externe rambursabile şi nerambursabile, din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, precum şi din Fondul pentru modernizare;
g) sunt necesare în vederea proiectării, construirii, modernizării drumurilor naţionale care asigură legătura cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României."

    21. La articolul XXII, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alin. (13), cu următorul cuprins:
    "(13) Prevederile alin. (1)-(2) nu se aplică pentru cheltuielile Institutului Naţional pentru Studierea Holocaustului din România «Elie Wiesel» care vizează achiziţii necesare obiectivului de investiţii «Muzeul Naţional de Istorie a Evreilor şi al Holocaustului din România», în limita bugetului aprobat."

    22. După articolul XXIII se introduce un nou articol, art. XXIII^1, cu următorul cuprins:
    "ART. XXIII^1
    Prevederile art. XX alin. (1), art. XXI alin. (1) şi ale art. XXII alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 nu se aplică în cazul Ministerului Public, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism."

    23. Alineatul (1) al articolului XXVII se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. XXVII
    (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordonatorii de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice definiţi potrivit legii nu pot efectua deschideri lunare de credite bugetare la titlul «Bunuri şi servicii» mai mari cu 20% faţă de nivelul plăţii medii lunare aferente perioadei ianuarie-august 2024."

    24. La articolul XXVII, după alineatul (4) se introduc două alineate noi, alin. (5) şi (6), cu următorul cuprins:
    "(5) Pentru plata cheltuielilor determinate de asigurarea hranei în unităţile de învăţământ, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale sau, după caz, unităţile de învăţământ preuniversitar pot efectua deschideri de credite bugetare peste limita prevăzută la alin. (1), cu informarea unităţii trezoreriei statului.
(6) În situaţii excepţionale, de natură să afecteze asigurarea serviciilor publice de către ordonatorii de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice fără a include activitatea curentă, ordonatorii principali de credite pot aproba depăşirea limitei prevăzute la alin. (1) cu avizul Ministerului Finanţelor, precum şi cu informarea unităţii Trezoreriei Statului."

    25. Articolul XXVIII se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. XXVIII
    Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă până la data de 31 decembrie 2024 se suspendă prevederile art. VII alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia serviciilor publice din domeniul educaţiei, sănătăţii şi asistenţei sociale, precum şi domeniul apărării, posturilor din cadrul autorităţilor nou-înfiinţate sau rezultate în urma reorganizării şi comasării în anul 2024, a posturilor aferente proiectelor ce derivă din obligaţii internaţionale în ceea ce priveşte implementarea Foii de parcurs a Uniunii Europene cu măsuri de combatere a traficului de droguri şi a criminalităţii organizate, din programele de interes naţional antidrog, din combaterea fenomenului migraţiei ilegale, din aderarea la spaţiul Schengen, din măsuri de protecţie civilă şi asistenţă tehnică şi/sau umanitară internaţională şi din implementarea sarcinilor stabilite prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, precum şi pentru cheltuielile din domeniul afacerilor interne aferente obţinerii finanţării şi implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, rambursabile şi PNRR, precum şi cu excepţia concursului de admitere în magistratură, organizat de Consiliul Superior al Magistraturii, aflat în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă."

    26. Articolul LI se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. LI
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 333 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale pot închiria direct, numai pentru a asigura buna funcţionare a activităţii acestora, spaţii tehnice şi elemente de infrastructură aflate în proprietatea publică a statului şi în administrarea acestora operatorilor publici de comunicaţii, autorităţilor naţionale şi instituţiilor publice autorizate să opereze asemenea sisteme, precum şi operatorilor de radiodifuziune şi televiziune, beneficiari ai licenţelor eliberate de Consiliul Naţional al Audiovizualului, pentru instalarea de echipamente de tehnologia informaţiei şi comunicaţii, care aparţin acestora, prin act al conducătorului instituţiei care exercită dreptul de administrare asupra bunurilor respective.
    (2) Instituţiile şi autorităţile publice prevăzute la alin. (1) care au calitatea de chiriaşi se exceptează de la plata chiriei.
    (3) În situaţiile prevăzute la alin. (1), închirierea bunurilor se face pe bază de procedură specifică, aprobată de către titularul dreptului de administrare."



    ART. X
    Consiliul Judeţean Ilfov poate asigura pe bază de protocol, în tot sau în parte, cu acordul sau la cererea Ministerului Justiţiei, respectiv a titularului dreptului de proprietate sau a celui de administrare, lucrările şi fondurile necesare pentru construcţia, reabilitarea, dotarea şi funcţionarea clădirilor în care îşi va desfăşoară activitatea Judecătoria Bragadiru în curs de înfiinţare. Cheltuielile efectuate se decontează ulterior de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Justiţiei pe bază de deviz general, respectiv proces- verbal de recepţie finală, cu respectarea prevederilor legale şi cu aprobarea ordonatorului principal de credite al Ministerului Justiţiei, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie şi numai după verificarea tuturor categoriilor de cheltuieli care au fost efectuate în acest scop.

    ART. XI
    La articolul I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 415 din 15 mai 2023, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (7) se introduce un noul alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
    "(8) Prevederile alin. (7) nu se aplică pentru cheltuielile aferente proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile şi rambursabile, precum şi celor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României."


    ART. XII
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021 - 2027, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 13 aprilie 2023, aprobată prin Legea nr. 45/2024, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 11, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), în urma unei analize a autorităţii de management, poate fi demarată etapa de contractare, anterior finalizării procesului de soluţionare a contestaţiilor, pentru acele cereri de finanţare pentru care nu au fost depuse contestaţii în termenul de depunere sau a fost soluţionată contestaţia, iar încadrarea acestora în bugetul disponibil nu poate fi afectată de rezultatele finale obţinute ca urmare a finalizării procesului de soluţionare a tuturor contestaţiilor. Intrarea în etapa de contractare se va face cu respectarea prevederilor Ghidului solicitantului."

    2. La articolul 11, alineatele (17) şi (18) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(17) În cazul apelurilor de proiecte cu termen-limită de depunere, durata totală până la semnarea contractului de finanţare sau emiterea deciziei de finanţare nu poate depăşi 180 de zile calendaristice, calculate de la închiderea apelului de proiecte. În cazuri temeinic justificate, autoritatea de management are dreptul de a prelungi durata motivat, cu maximum 180 de zile calendaristice, cu informarea solicitanţilor prin publicarea unui anunţ pe pagina de internet a autorităţii de management.
(18) În cazul apelurilor de proiecte cu depunere continuă fără termen-limită de depunere, durata totală până la semnarea contractului de finanţare sau emiterea deciziei de finanţare nu poate depăşi 150 de zile calendaristice, calculate de la depunerea cererii de finanţare. În cazuri temeinic justificate, autoritatea de management are dreptul de a prelungi durata motivat, cu maximum 120 de zile calendaristice, cu informarea solicitanţilor prin publicarea unui anunţ pe pagina de internet a autorităţii de management."



    ART. XIII
    Alineatul (5) al articolului 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susţinerea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile şi luarea unor măsuri în domeniul educaţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 928 din 13 octombrie 2023, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Pentru potenţialii destinatari finali pentru care s-a solicitat măsura de sprijin prin cererea prevăzută la alin. (1), Ministerul Educaţiei, prin instituţiile aflate în subordinea/sub autoritatea sa, asigură şi transmite, printr-un canal securizat prin intermediul S.I.I.I.R, către aplicaţia informatică prevăzută la alin. (4), până la data de 1 noiembrie a anului pentru care se acordă sprijinul, baza de date cu preşcolarii şi elevii din învăţământul de stat primar şi gimnazial care conţine numele şi prenumele, adresa de domiciliu, codul numeric personal ale acestora, unitatea de învăţământ din care provin, nivelul de şcolarizare şi datele de identificare ale reprezentantului legal sau reprezentanţilor legali, tutorelui/tutorilor, după caz, numele şi prenumele şi datele de identificare ale fraţilor şi surorilor minori."


    ART. XIV
    Sumele încărcate pe suport electronic pentru anul şcolar 2023-2024, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susţinerea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile şi luarea unor măsuri în domeniul educaţiei, pot fi utilizate până la data de 31 decembrie 2024 inclusiv.

    ART. XV
    Prin derogare de la alin. (2) al art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susţinerea preşcolarilor şi elevilor dezavantajaţi care beneficiază de sprijin educaţional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile şi luarea unor măsuri în domeniul educaţiei, reprezentantul legal sau reprezentanţii legali, tutorele/tutorii potenţialilor destinatari finali, care se încadrează în condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, depun la unitatea de învăţământ cererea prevăzută la alin. (1), în termen de 45 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anii şcolari 2024-2027.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Simona Bucura-Oprescu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 23 septembrie 2024.
    Nr. 112.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016