Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Prezenta reglementare are un caracter urgent şi este impusă de evoluţia procesului de conformare a României raportat la obligaţiile asumate prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană, aferent serviciilor comunitare de utilităţi publice.
Oportunitatea promovării acestei ordonanţe de urgenţă rezultă din necesitatea clarificării, compatibilizării şi armonizării legislaţiei, în scopul accelerării procedurilor de accesare a fondurilor comunitare destinate modernizării şi/sau dezvoltării infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciilor de utilităţi publice de interes local, în sensul respectării obligaţiilor asumate prin tratat.
Necesitatea amendării în regim de urgenţă a legislaţiei privind serviciile comunitare de utilităţi publice şi în mod deosebit a celei referitoare la serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare, în sensul eliminării situaţiilor juridice potrivit cărora nu pot fi gestionate şi implementate măsurile necesare conformării, rezultă din faptul că neadoptarea acestui act normativ poate avea consecinţe deosebit de grave pentru România în cazul în care Comisia Europeană, în temeiul art. 258 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, ar sesiza Curtea Europeană de Justiţie pentru constatarea neîndeplinirii obligaţiilor stabilite prin tratat.
Urgenţa prezentului act normativ se justifică prin necesitatea respectării termenelor asumate prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană, unele din acestea fiind depăşite la acest moment, iar altele fiind în risc de a fi depăşite, cu consecinţe grave pentru România. Astfel, în ceea ce priveşte alimentarea cu apă, pentru principala cerinţă a Directivei Consiliului 98/83/CE din 3 noiembrie 1998 privind calitatea apei destinate consumului uman, termenul de conformare a fost 31 decembrie 2015. Termenul de tranziţie final pentru implementarea Directivei Consiliului 91/271/CEE din 21 mai 1991 privind tratarea apelor urbane reziduale a fost stabilit la 31 decembrie 2018, toate termenele intermediare fiind depăşite.
Având în vedere dificultăţile privind implementarea măsurilor prevăzute de directive datorită gradului actual redus de asigurare a serviciilor de alimentare cu apa potabilă, canalizare şi epurare a apelor uzate, uzura fizică şi morală a infrastructurii existente şi costurile deosebit de mari necesare pentru respectarea cerinţelor europene, inclusiv în ceea ce priveşte îmbunătăţirea capacităţii de monitorizare,
având în vedere dificultăţile ivite în implementarea unor proiecte finanţate din bugetul de stat şi din fonduri comunitare şi interesul naţional privind implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene sau din bugetul de stat, proiecte care prevăd execuţia de lucrări legate de înfiinţarea, extinderea, reabilitarea, modernizarea, înlocuirea, întreţinerea şi exploatarea sistemelor de utilităţi publice aferente serviciilor comunitare de utilităţi publice, precum şi faptul că una dintre obligaţiile de conformare a României este realizarea unor investiţii semnificative în dezvoltarea infrastructurii de apă şi apă uzată, ce vizează calitatea apei destinate consumului uman distribuite prin sisteme centralizate,
având în vedere existenţa unor inconsecvenţe legislative în materia achiziţiilor publice şi pentru eliminarea riscului de a genera o procedură de infringement în acest domeniu, determinată de faptul că o serie de dispoziţii prevăzute de Legea serviciilor
comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contravin legislaţiei în materia achiziţiilor publice, achiziţiilor sectoriale şi concesiunilor de lucrări şi servicii,
în considerarea faptului că elementele mai sus menţionate vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ARTICOL UNIC
Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 5 martie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 10, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilităţi publice se constituie şi dobândesc personalitate juridică potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare. Prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilităţi publice nu se pot diviza şi nu pot constitui filiale sau sucursale ca structuri teritoriale. Prin derogare de la prevederile art. 13 din Legea nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, organele asociaţiei sunt adunarea generală, consiliul director şi comisia de cenzori. Adunarea generală adoptă hotărâri în conformitate cu statutul asociaţiei. Hotărârile adunării generale sunt asimilate actelor administrative şi intră sub incidenţa prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare."
2. La articolul 10, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
"(3^1) Cu scopul de a facilita fuziunea operatorilor regionali ai serviciilor de utilităţi publice, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară pot fuziona, în condiţiile legii, în baza hotărârilor autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale membre, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 6, inclusiv principiile autonomiei locale şi descentralizării serviciilor publice."
3. La articolul 10, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Unităţile administrativ-teritoriale pot mandata asociaţiile de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilităţi publice, în condiţiile stabilite prin actul constitutiv şi statutul asociaţiei, să exercite, în numele şi pe seama lor, atribuţiile, drepturile şi obligaţiile prevăzute la art. 8 alin. (3), art. 9 şi art. 22 alin. (3) şi (4), cu excepţia celor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. b)-d), f)-h) şi art. 9 alin. (1) lit. d). Exercitarea atribuţiilor, drepturilor şi obligaţiilor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a), d^1), d^2), i)-k), art. 9 alin. (2) lit. g), art. 27, art. 29 alin. (2) şi art. 30 alin. (5) este condiţionată de primirea în prealabil a unui mandat special din partea autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiei."
4. La articolul 12, litera e) se abrogă.
5. La articolul 30, alineatul (2) se abrogă.
6. La articolul 32, alineatul (4) se abrogă.
PRIM-MINISTRU
MIHAI TUDOSE
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale,
administraţiei publice şi fondurilor europene,
Sirma Caraman,
secretar de stat
p. Ministrul delegat pentru fonduri europene,
Mihaela Virginia Toader,
secretar de stat
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice,
Bogdan-Petru Alexa
Ministrul finanţelor publice,
Ionuţ Mişa
Bucureşti, 20 decembrie 2017.
Nr. 111.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: