Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 110 din 8 decembrie 2023 privind modalitatea de operare a sistemelor de aeronave fără pilot la bord în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, precum şi pentru desemnarea Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne ca unitate de achiziţii centralizată pentru achiziţia centralizată de sisteme de aeronave fără pilot la bord
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1112 din 11 decembrie 2023
Luând în considerare că tehnologia avansează cu viteze uluitoare, iar inovaţiile în domeniul aviatic cunosc o dezvoltare exponenţială, caracterizată prin abordări pluridisciplinare de eficientizare a activităţii umane,
luând notă că sistemele de aeronave fără pilot la bord - UAS reprezintă o tehnologie modernă cu un potenţial mare pentru dezvoltarea aplicaţiilor şi serviciilor atât civile, cât şi militare, cu impact pozitiv substanţial asupra eficientizării acestor servicii,
ţinând cont de situaţia internaţională afectată de criza sanitară, în context postpandemic, de criza energetică şi de existenţa unor ameninţări ale fenomenului migraţionist în Europa de sud-est, care au transformat spaţiul adiacent României într-o zonă complexă,
ţinând cont, de asemenea, de faptul că lumea postpandemică este caracterizată de o tensiune constantă generată de tendinţe ale reaşezării strategice globale care antrenează o serie de evenimente negative, succesive şi greu previzionabile de către state,
ţinând cont, tot astfel, că aceste evenimente negative au un impact complex asupra rezilienţei statale şi necesită un răspuns prompt şi adecvat prin măsuri imediate care să permită corectarea efectelor viitoarelor evenimente similare,
conştientizând nevoia de aliniere tehnologică cu scopul eficientizării activităţii entităţilor administrative din arcul guvernamental, prin raportare la costurile de resursă umană, de energie şi de timp corelativ cu creşterea acurateţei mijloacelor utilizate pentru atingerea acestui deziderat,
realizând faptul că misiunile de zbor sunt indispensabile desfăşurării activităţii entităţilor din arcul guvernamental, fără însă să fi atins potenţialul maxim, iar identificarea unor variante complementare de asigurare şi dezvoltare a acestor misiuni apare în contextul dat drept o necesitate indiscutabilă,
subliniind că ora de zbor cu aeronave fără pilot la bord faţă de cea cu elicoptere este de 10 ori mai ieftină, iar acurateţea şi complexitatea datelor colectate cu aeronave fără pilot la bord nu pot fi asigurate cu elicoptere sau cu tehnologia satelitară,
întrucât achiziţia centralizată creează premisele obţinerii unor produse de calitate la preţuri inferioare comparativ cu cele implicate de achiziţia neunitară a produselor,
semnalând faptul că efortul guvernamental este îndreptat spre identificarea unor soluţii care să deblocheze blocajele intervenite în identificarea soluţiilor de operare pentru aeronavele fără pilot achiziţionate sau pe cale de a fi achiziţionate prin programe de finanţare din fonduri europene,
semnalând, tot astfel, numărul mare de solicitări adresate Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne de către entităţile administrative din arcul guvernamental pentru operarea unor aeronave fără pilot achiziţionate sau pe cale de a fi achiziţionate, solicitări cărora nu li s-a putut da curs din lipsa cadrului legal care să extindă competenţa de zbor a acestui inspectorat general de aviaţie în afara ministerului din care face parte,
având în vedere că în lipsa unor măsuri urgente, inclusiv de nivel legislativ, cu privire la extinderea competenţei de zbor a Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne pentru operarea aeronavelor fără pilot ale entităţilor administrative din tot arcul guvernamental, există riscul ca aceste aeronave fără pilot să nu poate fi operate potrivit scopului şi în termenele asumate prin programele de finanţare din fonduri europene,
având în vedere, tot astfel, că în lipsa unor măsuri urgente, inclusiv de nivel legislativ, există în special riscul de afectare a capacităţii operaţionale de executare a misiunilor de zbor, ca misiuni-suport pentru domeniile ordine publică, situaţii de urgenţă, infrastructură de transport, precum şi în alte domenii de activitate ale instituţiilor din arcul guvernamental, care poate avea implicaţii negative asupra asigurării continuităţii în condiţii de siguranţă şi de eficienţă a serviciilor guvernamentale, respectiv de a afecta grav capacitatea instituţională de asigurare a serviciilor publice esenţiale pentru siguranţa, sănătatea şi viaţa cetăţenilor,
în considerarea faptului că elementele de mai sus vizează interesul public şi strategic al României, constituindu-se într-o situaţie de urgenţă şi cu caracter extraordinar a cărei reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta ordonanţă de urgenţă:
a) reglementează organizarea capabilităţilor operaţionale ale Ministerului Afacerilor Interne pentru a utiliza sisteme de aeronave fără pilot la bord în scopul de a capta informaţii de interes pentru desfăşurarea activităţii proprii, precum şi pentru desfăşurarea activităţii ministerelor şi organelor centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor;
b) instituie toate garanţiile necesare pentru ca realizarea captării informaţiilor de interes să se facă numai în scopul de a le pune la dispoziţia ministerelor şi organelor centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor care au atribuţii legale pentru a efectua prelucrări ale informaţiilor de interes;
c) nu reprezintă temei juridic pentru prelucrarea informaţiilor de interes captate, prelucrarea acestora se realizează în temeiul dispoziţiilor exprese prevăzute în actele normative de organizare şi funcţionare a ministerelor şi organelor centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor şi cu respectarea limitărilor prevăzute în actele normative de cooperare;
d) nu se aplică ministerelor şi organelor centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor în situaţia în care acestea operează sisteme de aeronave fără pilot la bord în scopul captării informaţiilor de interes fără sprijinul Ministerului Afacerilor Interne.
ART. 2
Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, execută misiuni de zbor pentru operarea sistemelor de aeronave fără pilot la bord în scopul captării informaţiilor de interes necesare îndeplinirii atribuţiilor proprii, precum şi pentru sprijinirea ministerelor şi organelor centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor pentru captarea informaţiilor de interes necesare îndeplinirii atribuţiilor acestora, în modalitatea prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 3
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile referitoare la categoriile de personal nenavigant de sol au înţelesul prevăzut în Legea nr. 35/1990 privind Statutul personalului aeronautic din aviaţia militară a României, cu modificările şi completările ulterioare, iar termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) act normativ de cooperare - act normativ de nivel secundar sau terţiar în cuprinsul căruia sunt prevăzute structura/instituţia beneficiară, scopul şi limitele misiunii de zbor, identificarea informaţiilor de interes, garanţii particularizate pentru captarea informaţiilor de interes, trimiteri la dispoziţiile legale din actele normative de organizare şi funcţionare a structurilor/instituţiilor beneficiare în temeiul cărora acestea prelucrează informaţiile de interes, modalitatea de asigurare a necesarului logistic şi operaţional, precum şi indicarea sursei de finanţare;
b) inspectorat general - Inspectoratul General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne;
c) instituţii beneficiare - ministerele şi organele centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor, cu excepţia Ministerului Apărării Naţionale, care beneficiază de sprijinul inspectoratului general pentru colectarea, prin misiuni de zbor cu aeronave fără pilot la bord, a unor informaţii de interes necesare îndeplinirii atribuţiilor proprii;
d) informaţie de interes - orice informaţie necesară structurilor/instituţiilor beneficiare pentru îndeplinirea atribuţiilor proprii prevăzute în actele normative de organizare şi funcţionare ale acestora;
e) mentenanţă - totalitatea acţiunilor întreprinse pentru a asigura menţinerea performanţelor, a potenţialului şi a disponibilităţii componentelor prevăzute la art. 4 la nivelul operaţional stabilit;
f) misiune de zbor - întreaga activitate a operatorului de aeronavă fără pilot la bord desfăşurată de la luarea în primire a aeronavei până la predarea acesteia;
g) resursă de zbor - totalitatea resurselor materiale, tehnice, umane şi financiare necesare îndeplinirii unei misiuni de zbor;
h) structuri beneficiare - unităţile, instituţiile şi structurile aflate în subordinea/în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care beneficiază de sprijinul inspectoratului general pentru colectarea prin misiuni de zbor cu aeronave fără pilot la bord a unor informaţii de interes necesare îndeplinirii atribuţiilor proprii.
ART. 4
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă sistemul de aeronave fără pilot la bord se compune din:
a) aparatul de zbor;
b) senzorii pentru captarea informaţiilor de interes;
c) echipamentele de comunicaţii prin care se transmit/recepţionează informaţiile necesare pentru controlul aparatului de zbor;
d) echipamentele de comunicaţii necesare prin care se transmit informaţiile captate de senzori;
e) sistemele-suport de la sol necesare pentru controlul aparatului de zbor;
f) sistemele de comunicaţii aferente echipamentelor de la lit. c) şi d);
g) sistemele de la sol necesare pentru recepţionarea şi prelucrarea informaţiilor captate de senzori, denumite în continuare platforme de prelucrare.
CAP. II
Misiunile de zbor
ART. 5
(1) Misiunile de zbor se desfăşoară cu respectarea regimului de zbor specific aeronavelor de stat.
(2) În funcţie de regimul în care se execută, misiunile de zbor sunt:
a) misiuni de zbor cu regim independent, executate de către unităţile, instituţiile şi structurile aflate în subordinea/în cadrul Ministerului Afacerilor Interne;
b) misiuni de zbor cu regim de cooperare, executate de către inspectoratul general şi structurile subordonate acestuia.
(3) În funcţie de structura/instituţia beneficiară care prelucrează informaţiile de interes, misiunile de zbor cu regim de cooperare sunt:
a) misiuni de zbor în cooperare cu structurile beneficiare;
b) misiuni de zbor în cooperare cu instituţiile beneficiare;
c) misiuni de zbor la cerere.
(4) Misiunile de zbor prevăzute la alin. (3) lit. b) şi c) sunt de interes public, se efectuează pe baze necomerciale în scopul desfăşurării unor activităţi prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (UE) 2018/1.139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2.111/2005, (CE) nr. 1.008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3.922/91 al Consiliului, cu modificările ulterioare, aflate sub controlul şi în responsabilitatea structurilor/instituţiilor beneficiare şi, prin derogare de la dispoziţiile art. 3 alin. (1) pct. 10 din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi efectuate cu aeronave de stat deţinute cu orice titlu de către inspectoratul general şi structurile subordonate acestuia.
ART. 6
(1) În scopul executării misiunilor de zbor în regim independent, unităţile, instituţiile şi structurile aflate în subordinea/în cadrul Ministerului Afacerilor Interne operează aeronave fără pilot la bord:
a) cu masa maximă la decolare mai mică de 25 kg, fără a exista obligativitatea asigurării mentenanţei acestora de către personal tehnic-ingineresc de aviaţie;
b) cu masa maximă la decolare între 25-150 kg, dacă pot asigura mentenanţa cu personal tehnic ingineresc de aviaţie.
(2) În situaţia în care unităţile, instituţiile şi structurile aflate în subordinea/în cadrul Ministerului Afacerilor Interne nu îndeplinesc condiţia prevăzută la alin. (1) lit. b), acestea execută misiuni de zbor în regim de cooperare cu inspectoratul general.
ART. 7
Inspectoratul general şi unităţile subordonate acestuia operează sisteme de aeronave fără pilot la bord în scopul executării misiunilor de zbor, în cooperare sau la cererea structurilor/instituţiilor beneficiare.
ART. 8
(1) Misiunile de zbor în cooperare cu structurile beneficiare se execută cu caracter de periodicitate de către inspectoratul general şi unităţile subordonate acestuia pentru îndeplinirea unor atribuţii proprii ale acestora, în modalitatea stabilită prin ordin al ministrului afacerilor interne.
(2) În cuprinsul ordinului ministrului afacerilor interne prevăzut la alin. (1) sunt stabilite structura beneficiară, scopul şi limitele misiunii de zbor, perioada misiunii de zbor, identificarea informaţiilor de interes, garanţii particularizate pentru captarea informaţiilor de interes, trimiteri la dispoziţiile legale din actele normative de organizare şi funcţionare a structurii beneficiare în temeiul cărora aceasta prelucrează informaţiile de interes, modalitatea de asigurare a necesarului logistic şi operaţional, precum şi indicarea sursei de finanţare.
(3) Prin caracter de periodicitate al misiunii de zbor, astfel cum este prevăzut la alin. (1) şi la art. 9 alin. (1), se înţelege perioada de timp în care se execută misiunea de zbor prin zboruri succesive în unităţi de timp, precum şi intervalele orare de executare, care pot fi determinate sau determinabile în funcţie de specificul scopului misiunii.
ART. 9
(1) Misiunile de zbor în cooperare cu instituţiile beneficiare se execută cu caracter de periodicitate de către inspectoratul general şi unităţile subordonate acestuia pentru îndeplinirea unor atribuţii proprii ale acestora în modalitatea stabilită prin hotărâre a Guvernului.
(2) În cuprinsul hotărârii Guvernului prevăzută la alin. (1) sunt stabilite instituţia beneficiară, scopul şi limitele misiunii de zbor, perioada misiunii de zbor, identificarea informaţiilor de interes, garanţii particularizate pentru captarea informaţiilor de interes, trimiteri la dispoziţiile legale din actele normative de organizare şi funcţionare a instituţiei beneficiare în temeiul cărora aceasta prelucrează informaţiile de interes, modalitatea de asigurare a necesarului logistic şi operaţional, precum şi indicarea sursei de finanţare.
ART. 10
(1) Misiunile de zbor la cerere se execută punctual de către inspectoratul general şi unităţile subordonate acestuia la solicitarea unei structuri/instituţii beneficiare în vederea îndeplinirii unor atribuţii funcţionale proprii.
(2) Solicitarea cuprinde:
a) scopul misiunii de zbor;
b) atribuţia legală a structurii/autorităţii în baza căreia se realizează prelucrarea informaţiilor de interes;
c) informaţiile de interes care urmează a fi captate;
d) locaţia unde urmează să se facă captarea;
e) perioada în care se va desfăşura captarea;
f) modalitatea de receptare şi prelucrare a informaţiilor de interes.
(3) Misiunile de zbor la cerere se execută, cu aprobarea secretarului de stat care coordonează inspectoratul general, numai în măsura în care componentele sistemului de aeronave fără pilot la bord deţinut de către inspectoratul general şi unităţile subordonate acestuia pot fi utilizate din punct de vedere tehnic în scopul misiunii de zbor solicitate.
(4) În vederea îndeplinirii atribuţiilor proprii, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale poate beneficia la cerere, în condiţiile stabilite de prezentul articol, de misiunile de zbor menţionate la alin. (1).
CAP. III
Informaţii de interes
ART. 11
(1) Misiunile de zbor cu sistemele de aeronave fără pilot la bord se execută cu scopul de a capta cu ajutorul senzorilor informaţii de interes şi de a transmite automat aceste informaţii în vederea receptării şi prelucrării de către o structură/instituţie beneficiară.
(2) Informaţiile de interes sunt captate cu respectarea actelor normative privind protecţia informaţiilor clasificate.
ART. 12
(1) Captarea prevăzută la art. 11 alin. (1) se realizează prin intermediul senzorilor special configuraţi pentru a asigura limita categoriei de informaţii de interes vizată.
(2) Operatorul aeronavei fără pilot are acces la informaţiile de interes captate numai prin natura executării misiunii de zbor şi are obligaţia să nu disemineze în niciun mod informaţiile de interes accesate.
(3) Cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (2), inspectoratul general şi unităţile subordonate acestuia nu au acces la informaţiile de interes captate în timpul misiunilor de zbor.
(4) Stocarea de către inspectoratul general şi unităţile subordonate a informaţiilor de interes se realizează imediat după captare şi numai în limita de timp necesară echipamentelor de comunicaţii să realizeze transmiterea automată, care este determinată de caracteristicile constructive ale echipamentelor utilizate.
(5) Transmiterea automată de către inspectoratul general şi unităţile subordonate a informaţiilor de interes către structurile/instituţiile beneficiare se realizează complet prin intermediul echipamentelor de comunicaţii imediat după stocarea prevăzută la alin. (4), fără ca inspectoratul general şi unităţile subordonate să intervină în vreun fel asupra informaţiilor de interes transmise.
ART. 13
(1) Structurile/Instituţiile beneficiare receptează şi prelucrează informaţii de interes prin intermediul platformei de prelucrare.
(2) Platforma de prelucrare reprezintă suportul tehnic de comunicaţii la sol din compunerea sistemului de aeronave fără pilot la bord care constituie punctul final al fluxului informaţional integrat şi care prezintă caracteristicile tehnice specifice senzorilor de captare montaţi pe aeronava fără pilot care execută misiunea de zbor.
(3) Receptarea şi prelucrarea tehnică a informaţiilor de interes sunt realizate automat în raport cu caracteristicile constructive ale platformei de prelucrare.
(4) Informaţiile de interes prelucrate tehnic sunt utilizate de către structurile/instituţiile beneficiare pentru îndeplinirea atribuţiilor proprii prevăzute în actele normative care stabilesc organizarea şi funcţionarea acestor structuri/instituţii şi cu respectarea actelor normative de cooperare.
ART. 14
(1) Dacă în zonele unde se efectuează misiuni de zbor se regăsesc şi persoane fizice, este interzisă utilizarea senzorilor, în special cei de modificare a distanţei focale (zoom), astfel încât să se asigure că nu sunt colectate informaţii care ar putea să ducă la identificarea acestora.
(2) Dacă în mod accidental sunt colectate informaţii care pot să ducă la identificarea persoanelor fizice ce se regăsesc în zonele unde se efectuează misiuni de zbor, acestea sunt şterse la momentul constatării prin intermediul unor proceduri ireversibile de către structurile/instituţiile beneficiare sau sunt aplicate tehnici de anonimizare.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), în cadrul misiunilor de zbor pot fi utilizaţi senzori, astfel încât să fie colectate informaţii care să ducă la identificarea persoanelor fizice, doar dacă structura/instituţia beneficiară are prevăzută, în actul normativ de organizare şi funcţionare sau în legi speciale care reglementează atribuţii specifice, utilizarea de mijloace de supraveghere video în exercitarea atribuţiilor funcţionale şi cu respectarea garanţiilor din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), respectiv din Legea nr. 363/2018 privind protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative şi de siguranţă, precum şi privind libera circulaţie a acestor date, în funcţie de scopul în care sunt prelucrate datele.
CAP. IV
Operare
ART. 15
Operarea tehnică a aeronavelor fără pilot la bord de către operator se face în conformitate cu manualele de operare în zbor ale producătorilor şi/sau cu procedurile de operare standard, elaborate conform specificului fiecărui tip de aeronavă în parte şi avizate de Autoritatea Aeronautică Militară Naţională.
ART. 16
(1) Sistemele de aeronave fără pilot la bord utilizează spectrul radio în conformitate cu Tabelul naţional de atribuire a benzilor de frecvenţe radio, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 376/2020, în condiţiile prevăzute la art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Elementele componente ale sistemelor de aeronave fără pilot la bord sunt supuse excepţiei prevăzute de art. 1 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 740/2016 privind punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor radio, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 17
Calificarea în specialitatea operator de aeronave fără pilot la bord, ca navigator de sol, cu statut de personal aeronautic nenavigant de sol se obţine de către personalul încadrat în Ministerul Afacerilor Interne conform Legii nr. 35/1990 privind Statutul personalului aeronautic din aviaţia militară a României, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 18
La nivelul Ministerului Afacerilor Interne, mentenanţa sistemelor de aeronave fără pilot la bord este asigurată de personalul tehnic ingineresc de aviaţie având statut de personal aeronautic nenavigant de sol.
CAP. V
Unitate de achiziţii centralizate
ART. 19
Se desemnează inspectoratul general ca unitate de achiziţii centralizate, în sensul prevederilor art. 3 alin. (1) lit. bbb) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru achiziţia centralizată pentru structurile/instituţiile beneficiare de sisteme de aeronave fără pilot la bord necesare executării misiunilor de zbor prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a) şi b).
ART. 20
(1) În calitate de unitate de achiziţii centralizate, inspectoratul general planifică, organizează şi finalizează proceduri de atribuire centralizate şi încheie acorduri-cadru centralizate.
(2) Structurile/Instituţiile beneficiare încheie contracte de achiziţie publică subsecvente în baza acordurilor-cadru semnate de inspectoratul general în nume propriu şi pentru aceştia, în condiţiile legii.
ART. 21
(1) Pentru desfăşurarea activităţilor sale în legătură cu organizarea procedurilor de atribuire centralizate, inspectoratul general solicită, înaintea emiterii/adoptării actelor normative de colaborare, unităţilor, instituţiilor şi structurilor aflate în subordinea/în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, precum şi ministerelor şi organelor centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor, cu excepţia Ministerului Apărării Naţionale, transmiterea necesităţilor de sisteme de aeronave fără pilot la bord.
(2) Entităţile administrative prevăzute la alin. (1) transmit în forma şi structura stabilite de către inspectoratul general datele şi informaţiile privind necesităţile de sisteme de aeronave fără pilot la bord.
ART. 22
(1) Caietele de sarcini, inclusiv specificaţiile tehnice aferente procedurii de achiziţie, se elaborează de către o comisie mixtă având în componenţă reprezentanţi ai inspectoratului general, ai Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei şi Direcţiei generale logistice, ambele din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
(2) Inspectoratul general este abilitat să stabilească preţul unitar estimat pentru fiecare tip de sistem de aeronave fără pilot la bord sau componentă a acestui sistem, care face obiectul achiziţiei în sistem centralizat.
(3) Răspunsurile la solicitările de clarificări care vizează documentaţia de atribuire se formulează de către inspectoratul general, în baza argumentelor tehnice formulate în scris de către reprezentanţii structurii/instituţiei beneficiare, pentru componenta de senzori pentru captarea informaţiilor de interes, ai inspectoratului general şi ai Direcţiei generale logistice din cadrul Ministerului Afacerilor Interne pentru partea tehnică din compunerea aparatelor de zbor, iar pentru partea de comunicaţii, ai Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei din cadrul aceluiaşi minister.
(4) În procesul de evaluare a ofertelor, comisia de evaluare va cuprinde reprezentanţii inspectoratului general, ai Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei şi ai Direcţiei generale logistice, ambele din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în condiţiile art. 126 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Inspectoratul general poate solicita structurilor/instituţiilor beneficiare desemnarea unor persoane care să facă parte din comisia de întocmire a caietelor de sarcini, inclusiv a specificaţiilor tehnice sau/şi din comisia de evaluare a ofertelor.
(6) În cazul în care evaluarea solicitărilor de participare/ofertelor necesită o expertiză aprofundată în domeniul achiziţiilor publice ori de natură tehnică, financiară, juridică şi/sau privind aspectele contractuale specifice, inspectoratul general poate desemna, pe lângă comisia de evaluare, specialişti externi numiţi experţi cooptaţi, în condiţiile art. 126 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 23
(1) Bunurile achiziţionate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, aflate în proprietatea publică sau privată a statului, pot fi date în administrarea inspectoratului general sau a structurilor subordonate acestuia în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 362 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 874 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, bunurile achiziţionate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, aflate în proprietatea privată a statului, pot fi date în folosinţa gratuită a inspectoratului general sau a structurilor subordonate acestuia prin comodat.
ART. 24
Fondurile necesare în vederea achiziţionării şi operării sistemelor de aeronave fără pilot la bord se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne şi al instituţiilor beneficiare, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie, precum şi din fonduri externe nerambursabile, rambursabile şi/sau alte surse legale de finanţare.
CAP. VI
Program-pilot
ART. 25
(1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerul Afacerilor Interne desfăşoară un program-pilot de cooperare în vederea:
a) iniţierii activităţilor de operaţionalizare a sistemelor de aeronave fără pilot la bord;
b) captării, receptării şi prelucrării unor informaţii de interes pentru îndeplinirea atribuţiilor proprii.
(2) Programul-pilot prevăzut la alin. (1) se desfăşoară pe o perioadă de 5 ani începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Perioada prevăzută de alin. (2) se prelungeşte prin hotărâre a Guvernului, cu aplicarea dispoziţiilor art. 9.
ART. 26
Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii receptează şi prelucrează următoarele informaţii de interes:
a) date geospaţiale aferente proiectelor de infrastructură de transport aflate în etapa de pregătire;
b) date geospaţiale aferente proiectelor de infrastructură de transport aflate în etapa de construcţie;
c) date geospaţiale aferente infrastructurii de transport aflate în operare;
d) date privind identificarea, localizarea şi contorizarea automată a utilajelor din cadrul şantierelor proiectelor de infrastructură de transport aflate în etapa de construcţie;
e) date privind contorizarea automată a lucrătorilor din cadrul şantierelor proiectelor de infrastructură de transport aflate în etapa de construcţie;
f) date privind identificarea şi localizarea reţelelor de utilitate publică aflate în arealele de dezvoltare ale proiectelor de infrastructură de transport;
g) date privind identificarea şi localizarea tipurilor de utilizare a terenurilor în arealele de dezvoltare ale proiectelor de infrastructură de transport;
h) date privind elementele geologice, geomorfologice, hidrologice şi climatice în arealele de dezvoltare ale proiectelor de infrastructură de transport;
i) orice alte date spaţiale care pot sprijini dezvoltarea şi operarea infrastructurii de transport.
ART. 27
Ministerul Afacerilor Interne receptează şi prelucrează următoarele informaţii de interes:
a) pentru îndeplinirea atribuţiilor Poliţiei de Frontieră Române, prevăzute de art. 21 lit. a), b), f), k), t) şi u) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române, aprobată cu modificări prin Legea nr. 81/2002, cu modificările şi completările ulterioare: date geospaţiale ale zonei de frontieră, date pentru identificarea navelor maritime semnalate de către Sistemul integrat de observare, supraveghere şi control al traficului la Marea Neagră;
b) pentru îndeplinirea atribuţiilor Poliţiei Române, prevăzute la art. 26 alin. (1) pct. 10, 15 şi 21 şi art. 56 alin. (1) din Legea nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de art. 1 alin. (3) şi art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare: date referitoare la siguranţa traficului rutier; date pentru depistarea persoanelor dispărute, localizarea, urmărirea şi prinderea evadaţilor sau a altor persoane despre care există date şi indicii temeinice că intenţionează să săvârşească sau au săvârşit infracţiuni ori care se sustrag măsurii educative privative de libertate, a măsurii arestării preventive, executării pedepselor privative de libertate sau a altor hotărâri judecătoreşti, precum şi pentru probarea faptelor prevăzute de legea penală, date cu privire la activităţi desfăşurate în locuri publice, în cazul în care există motive verosimile pentru a bănui că în aceste locuri publice ar putea fi comise infracţiuni sau alte fapte ilegale ori tulburată ordinea şi siguranţa publică;
c) pentru îndeplinirea atribuţiilor Jandarmeriei Române, prevăzute de art. 19 alin. (1) lit. b), c), f) şi h) din Legea nr. 550/2004 privind organizarea şi funcţionarea Jandarmeriei Române, cu modificările şi completările ulterioare: date referitoare la planificarea, organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, date pentru însoţirea coloanelor oficiale, date de interes pentru asigurarea pazei obiectivelor şi transporturilor, date pentru sprijinirea din aer a acţiunilor structurilor Jandarmeriei Române pe timpul îndeplinirii misiunilor din competenţă, precum şi pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale pe timpul executării acestora;
d) pentru îndeplinirea atribuţiilor Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b), c), e) şi h) din Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, republicată, art. 13 alin. (1) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 50 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare: date privind monitorizarea potenţialului evolutiv al manifestării tipurilor de risc şi de producere a unor situaţii de urgenţă, date pentru cercetarea chimică, bacteriologică, radiologică şi nucleară, date pentru căutarea aeronavelor, navelor şi a persoanelor implicate în accidente aviatice, navale sau cu victime multiple, a persoanelor aflate în dificultate, în medii ostile vieţii sau în zone izolate, date privind evoluţia în timp şi spaţiu a situaţiilor de urgenţă produse şi a efectelor acestora, inclusiv factori externi de influenţă, respectiv temperatură, viteză vânt, direcţie vânt, umiditate relativă;
e) pentru îndeplinirea atribuţiilor proprii prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) pct. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, art. 15^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 10 pct. 1 lit. a), pct. 2 lit. d) şi pct. 3 lit. a) şi art. 11 pct. 3 lit. c), h), i) şi j) din Hotărârea Guvernului nr. 1.152/2014 privind organizarea, funcţionarea şi compunerea Centrului naţional de conducere a acţiunilor de ordine publică: date privind infrastructura fizică de comunicaţii proprie, date pentru monitorizarea situaţiei operative privind potenţiale riscuri şi ameninţări la adresa ordinii şi siguranţei publice, date pentru coordonarea din aer a forţelor participante pentru gestionarea situaţiilor speciale sau de criză în domeniul ordinii publice ori a situaţiilor de urgenţă.
ART. 28
Captarea, stocarea, transmiterea şi prelucrarea informaţiilor de interes prevăzute la art. 26 şi 27 se fac cu aplicarea întocmai a dispoziţiilor art. 11-14.
ART. 29
(1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii nu prelucrează în cadrul programului-pilot date cu caracter personal chiar în situaţia în care informaţiile de interes prevăzute la art. 26 conţin astfel de date care nu pot fi separate fizic în momentul captării datorită specificului sau zonei misiunii de zbor.
(2) În aplicarea dispoziţiilor art. 14 alin. (3), Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile proprii, prelucrează date cu caracter personal conţinute în informaţiile de interes prevăzute de art. 27, potrivit prevederilor art. 3^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 81/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 28^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) şi (8) din Legea nr. 4/2008 privind prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi a jocurilor sportive, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 30
(1) În vederea desfăşurării programului-pilot prevăzut la art. 25 se achiziţionează sisteme de aeronave fără pilot la bord în condiţiile art. 19-24.
(2) În cadrul achiziţiei prevăzute la alin. (1), Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii are calitatea de instituţie beneficiară.
CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 31
Anual, până la data de 15 ianuarie, inspectoratul general informează prim-ministrul României, cu aprobarea ministrului afacerilor interne, cu privire la numărul, felul şi costurile misiunilor de zbor operate în cursul anului precedent şi publică pe pagina oficială proprie de internet conţinutul informării.
ART. 32
În termen de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Afacerilor Interne, prin inspectoratul general, întocmeşte raportul privind implementarea prezentei ordonanţe de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Câciu
p. Ministrul apărării naţionale,
Eduard Bachide,
secretar de stat
Bucureşti, 8 decembrie 2023.
Nr. 110.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: