Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 108 din 9 septembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 910 din 9 septembrie 2024
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă,
ţinând cont de Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României (P.N.R.R.),
având în vedere necesitatea implementării în integralitate a jalonului 439 „Intrarea în vigoare a legislaţiei actualizate privind companiile de stat. Intrarea în vigoare a Legii nr. 111/2016 modificate, eliminându-se toate excepţiile, inclusiv pentru companiile de stat de la nivel local“ din cadrul reformei 9 „Îmbunătăţirea cadrului procedural de implementare a principiilor guvernanţei corporative în cadrul întreprinderilor de stat“ ca parte a componentei 14 „Buna Guvernanţă“ din P.N.R.R.,
ţinând seama de cerinţa din Decizia de punere în aplicare a PNRR (CID) care prevede eliminarea, în cazul întreprinderilor publice, a tuturor excepţiilor de la aplicarea legislaţiei privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, precum şi de recomandările cuprinse în Ghidurile Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), în sensul în care exceptarea anumitor domenii de la aplicarea principiilor de guvernanţă corporativă nu reprezintă un exemplu de bună practică,
luând în considerare dezideratul de politică externă al României, respectiv aderarea la OCDE, angajamentul Guvernului faţă de implementarea recomandărilor cuprinse în Raportul OCDE din aprilie 2024 cu privire la guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, precum şi a celor rezultate din evaluările periodice realizate de OCDE,
ţinând seama de faptul că reforma întreprinderilor publice şi respectarea obligaţiilor asumate de către România în acest domeniu sunt monitorizate constant atât de către Comisia Europeană, cât şi de către OCDE,
având în vedere existenţa riscurilor privind neîndeplinirea obiectivelor asumate de către România, atât în contextul implementării PNRR, cât şi în contextul aderării la OCDE, cu consecinţe economice şi financiare extrem de serioase, inclusiv ratarea obiectivului de aderare a României la OCDE, în anul 2026,
în considerarea faptului că elementele menţionate mai sus vizează interesul general public şi strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare şi constituie o situaţie de urgenţă, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera întârzieri în implementarea de către întreprinderile publice a principiilor de guvernanţă corporativă elaborate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, pentru a permite accesarea în continuare de către România a resurselor financiare disponibile la nivelul Uniunii Europene, respectiv a celor din PNRR,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ARTICOL UNIC
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 883 din 14 decembrie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică întreprinderilor publice din industria de apărare şi securitate naţională, precum şi celor care au ca obiect de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare şi protocol. În aceste cazuri, procedura de selecţie a membrilor consiliului de administraţie cuprinde o etapă suplimentară, constând în efectuarea verificării de securitate prevăzută de Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care un candidat selectat nu a obţinut avizul favorabil necesar accesului la informaţii clasificate, acesta nu poate fi numit în funcţia de administrator al întreprinderii publice."
2. La articolul 1 alineatul (6), litera a) se abrogă.
3. La articolul 4^2, după alineatul (3^2) se introduce un nou alineat, alin. (3^3), cu următorul cuprins:
"(3^3) În cazul în care funcţiile de preşedinte şi de vicepreşedinţi ai AMEPIP sunt sau devin vacante, Secretariatul General al Guvernului va proceda de îndată la organizarea procesului de selecţie a candidaţilor pentru funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte ai AMEPIP. În această situaţie, prim-ministrul numeşte, prin decizie, preşedintele şi vicepreşedinţii, interimari, până la data numirii conducerii instituţiei potrivit prevederilor alin. (3), dar nu mai mult de 6 luni."
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
p. Preşedintele Agenţiei pentru Monitorizarea
şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice,
Ciprian Cătălin Hojda
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Câciu
Bucureşti, 9 septembrie 2024.
Nr. 108.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: