Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere necesitatea implementării programului de îngrijiri paliative în unităţi sanitare cu paturi, la domiciliu şi în ambulatoriu pentru pacienţii cu afecţiuni oncologice, care reprezintă rezultatul proiectului „Creşterea capacităţii instituţionale pentru dezvoltarea naţională coordonată a îngrijirilor paliative şi îngrijirilor la domiciliu“, ce vine în sprijinul pacienţilor cu afecţiuni atât oncologice, cât şi nononcologice, reprezentând îngrijiri necesare care se acordă în stadii terminale de boală cu scopul de a ameliora calitatea vieţii pacientului, luând în considerare faptul că, în Legea nr. 293/2022 pentru prevenirea şi combaterea cancerului, cu modificările şi completările ulterioare, este prevăzut Obiectivul general - Îngrijiri paliative, al cărui termen de implementare este anul 2024, se impune ca toate serviciile paliative care sunt parte a Programului naţional de îngrijiri paliative să fie implementate în trimestrul IV al anului 2024, astfel încât până la această dată sunt necesare elaborarea actelor normative subsecvente, precum şi implementarea acestor modificări în aplicaţiile informatice utilizate de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate şi furnizorii de astfel de servicii. Ţinând cont de importanţa acordării serviciilor de radioterapie pe tip de afecţiune oncologică şi localizare tumorală, este necesară implementarea în cadrul Planului de prevenire şi combatere a cancerului în România a unui obiectiv distinct destinat tratamentului specific prin radioterapie pentru toţi bolnavii oncologici care îndeplinesc criteriile de eligibilitate pentru a beneficia de serviciile de radioterapie, indiferent de tipul de tumoră malignă. Totodată, se impune necesitatea unei abordări unitare în acordarea serviciilor de radioterapie pacienţilor eligibili, corelat cu necesitatea raportării, validării şi decontării acestor servicii din bugetul alocat Planului de prevenire şi combatere a cancerului în România, parte componentă a bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, fapt ce va permite o utilizare eficientă şi transparentă fondurilor cu această destinaţie. Având în vedere faptul că există zone în care unităţile sanitare nu au în structură compartimente dedicate îngrijirii populaţiei de vârstă pediatrică, precum şi faptul că este necesară a se asigura tranziţia optimă de la copil la tânăr, cu 3 ani înainte şi după vârsta majoratului, este necesară instituirea unor măsuri pentru ca tinerii şi copiii, cu vârsta cuprinsă între 15 şi 21 de ani, să poată beneficia de servicii medicale acordate atât în spitalele de adulţi, cât şi în cele de copii. Luând în considerare necesitatea asigurării accesului timpuriu al asiguraţilor, anterior rambursării efective din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS), la tratamentul adecvat stării de sănătate a acestora, corespunzător stadiului clinic de boală, se impune reglementarea unui mecanism de acces timpuriu la medicamente în condiţiile utilizării eficiente a Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi cu partajarea riscurilor financiare şi a incertitudinilor beneficiilor acestor medicamente cu deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă. Ţinând cont de actualizările recente ale modalităţii de derulare a procesului de evaluare a tehnologiilor medicale (HTA), se impune actualizarea criteriilor de prioritizare utilizate în procesul de negociere pentru medicamentele noi cu decizii de includere condiţionată în Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ceea ce determină un nivel mai mare de transparenţă şi o diminuare a riscului de contestare până la anularea acestuia faţă de vechile criterii de prioritizare. Pentru asigurarea unui acces neîntrerupt la servicii medicale ambulatorii fără contribuţie personală, întrucât în condiţiile în care asiguratul nu poate suporta contribuţia personală şi în care ar fi îngreunat accesul la astfel de furnizori, acesta va accesa serviciile medicale cu întârziere faţă de momentul nevoii de astfel de servicii, ceea ce conduce în mod direct la agravarea stării de sănătate a asiguratului, respectiv prejudiciază cu efecte pe termen lung sănătatea populaţiei. Ţinând seama că excluderea medicilor de medicină generală din cadrul echipelor medicale ale centrelor de permanenţă poate conduce la desfiinţarea centrelor de permanenţă, prin neîntrunirea numărului minim de posturi de medic de familie în zone izolate şi greu accesibile şi fără alternative de acces al populaţiei la alte servicii de asistenţă medicală, este necesară menţinerea acestei măsuri de asigurare a dreptului pentru persoanele asigurate de a beneficia de servicii medicale şi fără a plăti o contribuţie personală şi pentru a asigura totodată protecţia asiguraţilor faţă de costurile serviciilor medicale din ambulatoriul clinic şi paraclinic, în caz de boală, potrivit principiilor sistemului asigurărilor sociale de sănătate. Luând în considerare că este necesară adoptarea în regim de urgenţă a unui act normativ de nivel primar care să asigure temeiul juridic pentru un termen sustenabil în care să fie implementate măsurile propuse, în considerarea faptului că toate elementele mai sus prezentate vizează interesul public general şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu mai poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă. În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. ART. I Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La articolul 48 alineatul (1), după litera i) se introduc două noi litere, lit. j) şi k), cu următorul cuprins: "j) servicii de îngrijiri paliative de bază - acele servicii furnizate, în condiţiile prezentului titlu, de către unităţile de specialitate care au personal medical cu instruire de bază în domeniul îngrijirilor paliative, potrivit Regulamentului de organizare, funcţionare şi autorizare a serviciilor de îngrijiri paliative, aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii;k) servicii de îngrijiri paliative specializate - acele servicii furnizate, în condiţiile prezentului titlu, de către unităţile de specialitate autorizate pentru acordarea îngrijirilor paliative specializate, care au personal sanitar cu studii aprofundate în domeniul paliaţiei, potrivit Regulamentului de organizare, funcţionare şi autorizare a serviciilor de îngrijiri paliative, aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii." 2. La articolul 48 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins: "b) programe naţionale de sănătate curative care au drept scop asigurarea tratamentului specific în cazul bolilor cu impact major asupra sănătăţii publice, altele decât TBC şi HIV/SIDA şi transplant de organe, ţesuturi şi celule, precum şi acordarea de servicii medicale, servicii de îngrijiri paliative şi servicii conexe actului medical pentru persoanele diagnosticate cu tulburări din spectrul autist, potrivit structurii şi obiectivelor stabilite conform art. 51 alin. (4)." 3. La articolul 48, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins: "(3) Coordonarea tehnică şi metodologică pentru implementarea şi derularea programelor naţionale de sănătate curative se asigură de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate sau casele de asigurări de sănătate, după caz, cu participarea experţilor coordonatori de program/subprogram/ activitate, după caz, la nivel naţional, desemnaţi de preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, iar la nivelul unităţilor de specialitate sunt desemnaţi responsabili de program/ subprogram/activitate de către conducătorul respectivei unităţi de specialitate. Atribuţiile coordonatorilor, respectiv ale responsabililor de program/subprogram/activitate se stabilesc prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate." 4. La articolul 52 alineatul (2), după litera e) se introduc două noi litere, lit. f) şi g), cu următorul cuprins: "f) cabinete de medicină de familie, organizate conform prevederilor legale în vigoare, inclusiv cabinete medicale care funcţionează în structura sau în coordonarea unor unităţi sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitară proprie, care desfăşoară activităţi de îngrijiri paliative de bază, definite prin normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate curative;g) furnizori privaţi de servicii de îngrijiri paliative specializate pentru serviciile de îngrijiri paliative specializate, care excedează capacităţii furnizorilor publici de servicii medicale care acordă şi servicii de îngrijiri paliative specializate." 5. La articolul 53, alineatele (3)-(5) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(3) Relaţiile dintre unităţile de specialitate prevăzute la art. 52 alin. (2) lit. b)-g) şi casele de asigurări de sănătate, pentru implementarea programelor naţionale de sănătate curative, sunt de natură civilă, reprezintă acţiuni multianuale şi se stabilesc şi se desfăşoară pe bază de contract. În situaţia în care este necesară modificarea sau completarea clauzelor, acestea sunt negociate şi stipulate în acte adiţionale.(4) Unităţile de specialitate prevăzute la art. 52 alin. (2) lit. b)-g) încheie cu casele de asigurări de sănătate contracte pe baza modelelor de contracte prevăzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate curative, în cuprinsul cărora pot fi prevăzute şi alte clauze suplimentare, negociate, în limita prevederilor legale în vigoare.(5) Sancţiunile pentru nerespectarea obligaţiilor contractuale de către unităţile de specialitate prevăzute la art. 52 alin. (2) lit. b)-g), cuprinse în contractele încheiate cu casele de asigurări de sănătate, se stabilesc prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 51 alin. (4)." 6. La articolul 163, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(4) Serviciile medicale acordate de spital pot fi preventive, curative, de recuperare şi/sau paliative. Persoanele cu vârsta cuprinsă între 15 şi 21 de ani pot beneficia de servicii medicale în orice unitate sanitară, pentru acordarea asistenţei medicale sau asigurarea continuităţii acesteia." 7. La articolul 172^2, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins: "(4) Consorţiile medicale prevăzute la alin. (1), organizate în condiţiile alin. (3), pot furniza servicii medicale decontate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în condiţiile stabilite în Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, din alte tipuri de asigurări de sănătate, precum şi servicii medicale cu plată, în condiţiile legii." 8. La articolul 220, alineatele (2) şi (2^1) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(2) Constituirea fondului se face din contribuţia de asigurări sociale de sănătate, denumită în continuare contribuţie, suportată de asiguraţi, din sumele care se distribuie fondului din contribuţia asiguratorie pentru muncă, conform art. 220^6 alin. (4) lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, sumele provenite din protocoale încheiate de CNAS cu deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă sau reprezentanţii legali ai acestora, sumele provenite din protocoalele de acces timpuriu în rambursare, sumele provenite din angajamentele obligatorii asumate de deţinătorii de autorizaţie de punere pe piaţă, potrivit deciziilor Comisiei Europene emise în aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurenţă prevăzute la art. 81 şi 82 din tratat, din subvenţii de la bugetul de stat, precum şi din alte surse - donaţii, sponsorizări, dobânzi, exploatarea patrimoniului CNAS şi al caselor de asigurări de sănătate potrivit legii.(2^1) Ministerul Finanţelor este autorizat să introducă, la propunerea CNAS, pe măsura încasării, influenţele ce decurg din sumele provenite din protocoale încheiate de aceasta cu deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă sau reprezentanţii legali ai acestora, din sumele provenite din protocoalele de acces timpuriu în rambursare, precum şi din sumele provenite din angajamentele obligatorii asumate de deţinătorii de autorizaţie de punere pe piaţă, potrivit deciziilor Comisiei Europene emise în aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1/2003, în volumul şi structura veniturilor şi cheltuielilor bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, cu menţinerea echilibrului bugetar." 9. La articolul 221 alineatul (1), după litera m) se introduce o nouă literă, lit. m^1), cu următorul cuprins: "m^1) protocoale de acces timpuriu în rambursare - mecanisme de facilitare a accesului la medicamente, altele decât cele prevăzute la art. 241 alin. (1^1), prin care deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă, direct sau prin reprezentanţii legali ai acestora, pentru medicamentele cu decizii de includere în lista de medicamente prevăzută la art. 242 emise în urma evaluării efectuate de Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România, precum şi pentru medicamentele cu autorizaţie de punere pe piaţă care au depus la Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România documentaţia în vederea evaluării tehnologiilor medicale, pentru indicaţii aprobate fără alternativă terapeutică în lista de medicamente, participă la cofinanţarea tratamentului persoanelor asigurate pentru o perioadă limitată de timp. Mecanismele de facilitare a accesului la medicamente şi metodologia de încheiere şi monitorizare a modului de implementare şi derulare a protocoalelor de acces timpuriu în rambursare se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate." 10. La articolul 222, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(3) Persoanele prevăzute la alin. (1) care se încadrează în categoria celor care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), precum şi în cazul celor prevăzute la art. 180 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, dobândesc calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi au dreptul la pachetul de bază de la data depunerii declaraţiei, prevăzută la art. 147 alin. (1), art. 174 alin. (2), art. 174^1 alin. (3) şi (4) sau art. 180 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, prin care este stabilită contribuţia de asigurări sociale de sănătate potrivit legii." 11. La articolul 224 alineatul (1), literele a), h) şi m) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "a) copiii până la vârsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, dacă sunt elevi, inclusiv absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenţi, studenţii-doctoranzi, precum şi persoanele care urmează modulul instruirii individuale, pe baza cererii lor, pentru a deveni soldaţi sau gradaţi profesionişti; .................................................................................................h) persoanele fizice care se află în concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă, acordate în urma unor accidente de muncă sau unor boli profesionale, în baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele aflate în concedii medicale în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care indemnizaţiile nu sunt cuprinse în categoriile de venituri supuse contribuţiei de asigurări sociale de sănătate potrivit art. 155 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru indemnizaţiile aferente certificatelor medicale; ..................................................................................................m) persoanele fizice care beneficiază de venit minim de incluziune potrivit Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare;" 12. La articolul 265 alineatul (1), după litera a^3) se introduce o nouă literă, lit. a^4), cu următorul cuprins: "a^4) sume provenite din protocoalele de acces timpuriu în rambursare;" 13. La articolul 267, alineatele (2^2) şi (2^3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(2^2) Pentru persoanele care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), precum şi pentru persoanele prevăzute la art. 180 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, calitatea de asigurat încetează la data la care expiră termenul legal de depunere a declaraţiei, prevăzută la art. 174 alin. (2), art. 174^1 alin. (3) şi (4) şi art. 180 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, dacă nu depun o nouă declaraţie pentru perioada următoare, prin care este stabilită contribuţia de asigurări sociale de sănătate potrivit legii.(2^3) Pentru persoanele prevăzute la art. 180 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, calitatea de asigurat încetează la expirarea a 12 luni de la data depunerii declaraţiei prevăzute la art. 180 alin. (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, dacă nu depun o nouă declaraţie pentru perioada următoare, prin care este stabilită contribuţia de asigurări sociale de sănătate potrivit legii." 14. La articolul 391, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), medicii care îşi desfăşoară activitatea în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, direct sau prin intermediul furnizorilor de servicii medicale, îşi pot continua activitatea în aceleaşi condiţii, după împlinirea vârstei de 70 ani, la cerere, cu aviz anual eliberat de direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti şi de CMR, prin colegiile judeţene ale medicilor sau al municipiului Bucureşti, pe baza certificatului de sănătate." 15. Articolul 474 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 474 (1) Medicii care ocupă funcţii publice în cadrul aparatului central al Ministerului Sănătăţii, în cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, în cadrul CNAS şi, respectiv, în cadrul caselor de asigurări de sănătate, precum şi cei din cadrul ministerelor sau instituţiilor centrale cu reţele sanitare proprii pot desfăşura în afara programului normal de lucru, în condiţiile legii, activităţi profesionale, potrivit calificării pe care o deţin. Prevederile se aplică, cu respectarea reglementărilor legale referitoare la conflictul de interese şi incompatibilităţi stabilite pentru sistemul sanitar, iar activităţile profesionale se desfăşoară exclusiv în unităţi sanitare private. (2) Deputaţii şi senatorii care au profesia de medic îşi pot desfăşura activitatea în unităţi sanitare private şi în unităţi sanitare publice ca medic. (3) Medicii, funcţionari publici cu statut special, încadraţi în autorităţile publice centrale, precum şi în reţelele sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, prin derogare de la regimul incompatibilităţilor aplicabil acestei categorii de personal, pot desfăşura în afara programului normal de lucru, în condiţiile legii, activităţi profesionale, potrivit calificării pe care o deţin, în unităţi sanitare private. (4) Medicilor prevăzuţi la alin. (1) şi (2) li se aplică în mod corespunzător prevederile din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (5) Personalul de specialitate medico-sanitar încadrat în autorităţile publice centrale, precum şi în unităţile sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională poate desfăşura în afara programului normal de lucru, suplimentar orelor aferente funcţiei de bază, activităţi profesionale, în limita competenţelor deţinute, şi în unităţile sanitare ale ministerului sau instituţiei din care face parte, în baza unui contract de prestări servicii. (6) Tarifele încasate de unitatea sanitară pentru serviciile medicale desfăşurate potrivit alin. (5) reprezintă venituri proprii ale unităţii sanitare şi se cuprind în bugetul de venituri şi cheltuieli al acesteia. (7) Valoarea contractului prevăzut la alin. (5) se stabileşte în funcţie de tariful încasat de unitatea sanitară, raportat la tipul serviciului, specialitatea medicală şi condiţiile concrete de desfăşurare a activităţii. (8) Veniturile obţinute de personalul de specialitate medico-sanitar în baza contractului prevăzut la alin. (5) se supun impozitării potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. (9) Specialităţile medicale şi condiţiile concrete în care se pot desfăşura activităţile profesionale prevăzute la alin. (5), precum şi modalitatea de calcul al tarifelor încasate de unitatea sanitară se stabilesc prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al conducătorilor ministerelor şi instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională. (10) Personalul de specialitate medico-sanitar care desfăşoară activităţi profesionale potrivit alin. (5) trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: a) are pregătire profesională în domeniul de activitate, atestată prin diplome sau certificări acreditate; b) are asigurare de malpraxis aflată în termenul de valabilitate; c) nu afectează programul funcţiei de bază, obligaţiile izvorâte din funcţia de bază, capacitatea fizică, psihică sau timpul de repaus necesar între două zile de muncă; d) nu se află în situaţiile de interdicţii sau incompatibilităţii prevăzute de lege." ART. II Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 26 septembrie 2011, aprobată prin Legea nr. 184/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. După articolul 1^2 se introduce un nou articol, art. 1^3, cu următorul cuprins: "ART. 1^3 Deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor care încheie cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, direct sau prin reprezentanţii legali ai acestora, protocoale de acces timpuriu în rambursare în condiţiile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru medicamentele care fac obiectul acestor protocoale, nu datorează, pe întreaga perioadă de derulare a acestora, contribuţia trimestrială prevăzută la art. 3^8 şi art. 12 alin. (3)." 2. La articolul 12, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(4) În limita maximă a sumei prevăzute la alin. (1), negocierea contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat se iniţiază pentru medicamentele pentru care deţinătorul de autorizaţie de punere pe piaţă, direct sau prin reprezentantul său legal, în termen de 60 de zile de la emiterea deciziei de includere condiţionată în lista prevăzută la alin. (1), îşi exprimă intenţia de a intra în procesul de negociere pe baza criteriilor de prioritizare aplicate în următoarea ordine: a) medicamente pentru tratamentul specific al unor afecţiuni pentru care în raportul tehnic care a stat la baza deciziei de includere condiţionată a fost identificat, în condiţiile ordinului ministrului sănătăţii prevăzut la art. 243 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, un comparator relevant în lista prevăzută la alin. (1) şi care generează sub 3% costuri faţă de comparator; b) medicamente orfane şi medicamente pentru tratamentul bolilor rare sau pentru tratamentul specific al unor afecţiuni pentru care în raportul tehnic care a stat la baza deciziei de includere condiţionată nu a fost identificat, în condiţiile ordinului ministrului sănătăţii prevăzut la art. 243 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, un comparator relevant în lista prevăzută la alin. (1); c) medicamente pentru tratamentul specific al unor afecţiuni pentru care în raportul tehnic care a stat la baza deciziei de includere condiţionată a fost identificat, în condiţiile ordinului ministrului sănătăţii prevăzut la art. 243 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, un comparator relevant în lista prevăzută la alin. (1) şi care generează mai mult de 3% costuri faţă de comparator." 3. La articolul 12, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins: "(4^1) Pentru medicamentele incluse condiţionat în lista de medicamente aprobată, potrivit legii, prin hotărâre a Guvernului, în limita maximă a sumei prevăzute la alin. (1), procesele de negociere pentru încheierea contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat se derulează prioritar." ART. III Legea nr. 293/2022 pentru prevenirea şi combaterea cancerului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1077 din 8 noiembrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La anexă, la punctul I „Obiective generale“ litera A „Prevenţia“ punctul 2 „Realizarea unei reţele interconectate la nivel naţional şi sistemele de conectare în reţea ale UE“, coloana „Perioada de implementare“ aferentă măsurii c) „Permiterea schimbului şi recunoaşterii între statele membre a prescripţiilor electronice şi a rezumatului dosarului pacientului“ de la obiectivul 2 „Integrarea centrelor naţionale de cancer în reţelele europene“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2023-2026" 2. La anexă, la punctul I „Obiective generale“ litera B „Diagnosticarea“ punctul 4 „Realizarea unui registru naţional de cancer funcţional, cu subregistre pentru toate localizările, precum şi implementarea dosarului electronic al pacientului, în acord cu spaţiul european de date medicale“, coloana „Perioada de implementare“ aferentă măsurilor a) „Realizarea unui audit tehnic cu privire la statutul DES“ şi b) „Analiza nevoii de componente hardware şi software pentru ca DES să devină funcţional în conformitate cu cerinţele europene“ de la obiectivul 3 „Operaţionalizarea dosarului electronic de sănătate (DES), în acord cu specificaţiile Comisiei Europene din spaţiul european de date pentru sănătate“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2023-2026" 3. La anexă, la punctul I „Obiective generale“ litera C „Tratamentul“, după punctul 4 „Medicina personalizată“ se introduce un nou punct, pct. 5 „Servicii de radioterapie“, cu următorul cuprins: "5. Servicii de radioterapie
┌──────────────┬────────────┬────────────┬────────────┬────────────┐
│Stadiul actual│Obiective │Măsuri │Perioada de │Responsabili│
│ │ │ │implementare│ │
├──────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┤
│În prezent, │ │ │ │ │
│asigurarea │ │ │ │ │
│serviciilor de│ │ │ │ │
│radioterapie, │ │ │ │ │
│respectiv │ │ │ │ │
│radioterapie │ │ │ │ │
│cu ortovoltaj/│ │ │ │ │
│kilovoltaj, │ │ │ │ │
│radioterapie │ │ │ │ │
│cu accelerator│ │ │ │ │
│liniar 2D, │ │ │ │ │
│radioterapie │ │ │ │ │
│cu accelerator│ │1. │ │ │
│liniar 3D, │ │Stabilirea │ │ │
│radioterapie │ │criteriilor │ │ │
│cu modularea │ │de selecţie │ │ │
│intensităţii, │ │a cazurilor │ │ │
│brahiterapie, │ │care vor │ │ │
│radioterapie │ │beneficia de│ │ │
│stereotactică,│ │un anumit │ │ │
│iradierea │ │tip de │ │ │
│corporală │ │serviciu de │ │ │
│totală sau │ │radioterapie│ │ │
│derivate a │ │decontat │ │ │
│bolnavilor cu │Toate │prin │ │ │
│afecţiuni │tipurile de │Subprogramul│ │ │
│oncologice se │servicii de │de │ │ │
│realizează │radioterapie│radioterapie│ │ │
│prin │acordate │a bolnavilor│ │ │
│Subprogramul │bolnavilor │cu afecţiuni│ │ │
│de │cu afecţiuni│oncologice │ │ │
│radioterapie a│oncologice, │2. │ │ │
│bolnavilor cu │indiferent │Decontarea │ │ │
│afecţiuni │de │la nivelul │ │ │
│oncologice din│localizarea │realizat a │ │Ministerul │
│cadrul │tumorală, │serviciilor │ │Sănătăţii, │
│Programului │prin │de │ │Casa │
│naţional de │Subprogramul│radioterapie│2024 │Naţională de│
│oncologie. │de │prevăzute în│ │Asigurări de│
│Finanţarea │radioterapie│cadrul │ │Sănătate │
│serviciilor de│a bolnavilor│Planului │ │ │
│radioterapie │cu afecţiuni│naţional de │ │ │
│acordate │oncologice, │prevenire şi│ │ │
│pacienţilor │sunt parte │combatere a │ │ │
│oncologici în │componentă a│cancerului │ │ │
│cadrul acestui│Planului │în România │ │ │
│subprogram │naţional de │3. │ │ │
│este asigurată│prevenire şi│Actualizarea│ │ │
│din bugetul │combatere a │tarifelor │ │ │
│FNUASS. │cancerului │pentru │ │ │
│Radioterapia │în România. │fiecare tip │ │ │
│stereotactică,│ │de serviciu │ │ │
│iradierea │ │de │ │ │
│corporală │ │radioterapie│ │ │
│totală sau │ │decontat │ │ │
│derivate şi │ │prin │ │ │
│brahiterapia │ │Subprogramul│ │ │
│pentru │ │de │ │ │
│leziunile │ │radioterapie│ │ │
│prostatice şi │ │a bolnavilor│ │ │
│determinările │ │cu afecţiuni│ │ │
│secundare ale │ │oncologice │ │ │
│cancerului de │ │ │ │ │
│prostată sunt │ │ │ │ │
│singurele │ │ │ │ │
│servicii de │ │ │ │ │
│radioterapie │ │ │ │ │
│prevăzute în │ │ │ │ │
│cuprinsul │ │ │ │ │
│Planului │ │ │ │ │
│naţional de │ │ │ │ │
│prevenire şi │ │ │ │ │
│combatere a │ │ │ │ │
│cancerului în │ │ │ │ │
│România. │ │ │ │ │
└──────────────┴────────────┴────────────┴────────────┴────────────┘
" 4. La anexă, la punctul I „Obiective generale“ litera D „Îngrijirea“ punctul 1 „Paliaţia“ coloana „Măsuri“, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins: "a) Implementarea Programului naţional de îngrijiri paliative în unităţi de specialitate cu paturi, la domiciliu şi în ambulatoriu, în scopul acordării serviciilor de îngrijiri paliative de bază şi specializate la domiciliu, a serviciilor de îngrijiri paliative specializate în ambulatoriu, a procedurilor în scop paliativ şi a îngrijirilor paliative în regim de spitalizare de zi" 5. La anexă, la punctul I „Obiective generale“ litera D „Îngrijirea“ punctul 1 „Paliaţia“ coloana „Măsuri“, litera b) se abrogă. 6. La anexă, la punctul II „Obiective specifice“ litera A „Localizarea colorectală“ „Obiectivul 6 - Centre acreditate pentru abordul minim invaziv, rezecţii complexe, tratamentul carcinomatozei peritoneale, metastazelor hepatice, pulmonare şi extrahepatice“, la coloana „Responsabili“, sintagma „Casa Naţională de Asigurări de Sănătate“ se abrogă. 7. La anexă, la punctul II „Obiective specifice“ litera B „Localizare sân“ „Obiectivul 5 - Centre acreditate pentru diagnosticul şi tratamentul cancerului de sân“, la coloana „Responsabili“, sintagma „Casa Naţională de Asigurări de Sănătate“ se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma „Ministerul Sănătăţii“. 8. La anexă, la pct. II „Obiective specifice“ litera C „Localizarea col uterin“ „Obiectivul 4 - Centre acreditate pentru abordul minim invaziv“, la coloana „Responsabili“, sintagma „Casa Naţională de Asigurări de Sănătate“ se abrogă. 9. La anexă, la punctul II „Obiective specifice“ litera D „Localizarea bronhopulmonară“ „Obiectivul 6 - Centre acreditate pentru tratamentul integrat, abordul minim invaziv, rezecţii complexe etc.“, la coloana „Responsabili“, sintagma „Casa Naţională de Asigurări de Sănătate“ se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma „Ministerul Sănătăţii“. 10. La anexă, la punctul II „Obiective specifice“ litera E „Localizare prostată“ „Obiectivul 6 - Centre acreditate pentru tratamentul cancerului de prostată“, la coloana „Responsabili“, sintagma „Casa Naţională de Asigurări de Sănătate“ se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma „Ministerul Sănătăţii“. 11. La anexă, la punctul II „Obiective specifice“ litera F „Cancerele hematologice“ „Obiectivul 1 - Centre regionale de diagnostic şi tratament al leucemiilor acute pentru adulţi şi copii“, la coloana „Responsabili“, sintagma „Casa Naţională de Asigurări de Sănătate“ se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma „Ministerul Sănătăţii“. 12. La anexă, la punctul II „Obiective specifice“ litera G „Cancerele pediatrice“ „Obiectivul 3 - Radioterapia cancerelor pediatrice“, perioada de implementare aferentă obiectivului 1 - Înfiinţarea unui centru de radioterapie cu protoni, cu asigurarea accesului gratuit pentru cazurile pediatrice eligibile, se modifică şi va avea următorul cuprins: "2023-2028" 13. La anexă, la punctul II „Obiective specifice“ litera G „Cancerele pediatrice“ „Obiectivul 4 - Acces continuu şi adecvat la medicaţia oncologică pediatrică prevăzută de protocoalele terapeutice actuale“, sintagma „Casa Naţională de Asigurări de Sănătate“ se abrogă din coloana „Responsabili“ aferentă măsurilor de la literele c) şi d). 14. La anexă, la punctul II „Obiective specifice“ litera G „Cancerele pediatrice“ „Obiectivul 5 - Dezvoltarea de servicii de oncohematologie pediatrică integrate multidisciplinar pentru toate etapele parcursului clinic, prin aplicaţii inovative ale tehnologiei informaţiei“, sintagma „Casa Naţională de Asigurări de Sănătate“ se abrogă din coloana „Responsabili“ aferentă măsurilor de la literele b), d) şi g)-i). ART. IV La articolul 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 616 din 29 iunie 2024, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (6^1), cu următorul cuprins: "(6^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (6), în situaţia producerii unor întreruperi în funcţionarea aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, constatate şi comunicate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate prin publicare pe site-ul propriu, serviciile medicale, materialele sanitare, medicamentele şi dispozitivele medicale, altele decât cele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b), se acordă de către furnizorii aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate pe baza documentelor de identitate şi de protecţie temporară. Modalitatea de decontare a activităţii desfăşurate de furnizori în perioada de indisponibilitate a aplicaţiei informatice se stabileşte până la termenul de raportare a activităţii lunare prevăzut în contract, prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, care se publică pe pagina web a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, la adresa www.cnas.ro." ART. V La articolul 26 din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 868 din 29 august 2024, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Costul mediu lunar de întreţinere se stabileşte în funcţie de gradul de dependenţă al persoanei vârstnice îngrijite şi are în vedere totalitatea cheltuielilor curente anuale ale căminului pentru persoane vârstnice, diminuate cu sumele primite din Fondul naţional unic de asigurări de sănătate, pentru finanţarea serviciilor medicale şi medicamentelor acordate în condiţiile art. 137 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi în conformitate cu prevederile Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate." ART. VI Articolul 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 7 Stagiul minim de asigurare pentru acordarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-d^1) este de 6 luni realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical, în condiţiile prevăzute în normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă." ART. VII La articolul IX din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2022 privind stabilirea unor măsuri în cadrul sistemului de sănătate, precum şi pentru interpretarea, modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 14 aprilie 2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 378/2023, cu modificările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins: "(1^1) Plata investigaţiilor paraclinice efectuate în regim ambulatoriu, potrivit ghidurilor de practică medicală, avizate de Ministerul Sănătăţii, necesare monitorizării pacienţilor diagnosticaţi cu boli oncologice, se realizează din sumele alocate în bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, destinate implementării Planului naţional de prevenire şi combatere a cancerului, aprobat prin Legea nr. 293/2022 pentru prevenirea şi combaterea cancerului, cu modificările şi completările ulterioare." ART. VIII Legea nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 568 din 28 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 2, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă, cabinetele de medicină de familie pot angaja medici de medicină de familie, precum şi asistenţi medicali care îşi exercită profesia în baza certificatului de membru eliberat de Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, avizat anual, în limita fondurilor contractate cu casele de asigurări de sănătate cu această destinaţie." 2. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 7 (1) Continuitatea asistenţei medicale primare este asigurată prin centrele de permanenţă de medici de medicină de familie şi de asistenţi medicali care îşi exercită profesia în baza certificatului de membru eliberat de Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, avizat anual." ART. IX Termenul prevăzut la art. 230 alin. (2^6) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se prorogă până la împlinirea termenului de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2027. ART. X Termenul prevăzut la art. 386 alin. (6) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se prorogă până la împlinirea termenului de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2027. ART. XI Dispoziţiile art. 12 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, aprobată prin Legea nr. 184/2015, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum acestea au fost modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică şi pentru medicamentele care au obţinut decizie de includere condiţionată în Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care nu s-a iniţiat procesul de negociere în vederea încheierii contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. ART. XII Începând cu data implementării Programului naţional de îngrijiri paliative în unităţi cu paturi, la domiciliu şi în ambulatoriu, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, bolnavii pot beneficia de servicii de îngrijiri paliative acordate din cadrul pachetului de servicii de bază, dacă nu beneficiază de astfel de servicii de îngrijiri paliative acordate în cadrul programului. ART. XIII La articolul 17 din Legea nr. 134/2019 privind reorganizarea Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale, precum şi pentru modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587 din 17 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 17 (1) Finanţarea ANMDMR se asigură din venituri proprii ale ANMDMR, realizate din încasarea tarifelor percepute conform legislaţiei în vigoare, şi subvenţie acordată de la bugetul de stat." PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Marian-Cătălin Predoiu Ministrul sănătăţii, Alexandru Rafila Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Simona Bucura-Oprescu Ministrul apărării naţionale, Angel Tîlvăr Bucureşti, 4 septembrie 2024. Nr. 106. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.