Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere faptul că pandemia de COVID-19 a afectat îndeosebi populaţiile vulnerabile, iar copiii au fost printre cei care au resimţit din plin efectele imediate ale acesteia, prezentând, în acelaşi timp, riscul de a fi afectaţi pe termen lung de izolare, lipsa accesului la educaţie formală, lipsa sprijinului psihoemoţional şi creşterea incidenţei violenţei domestice şi online, efectele pandemiei de COVID-19 asupra populaţiei generale a copiilor din România reprezintă realităţi obiective şi cuantificabile reliefate de cercetările sociale realizate la nivel naţional pe parcursul anilor 2020 şi 2021, ultimele studii arătând faptul că 48% dintre copii şi părinţi s-au confruntat cu stări de anxietate, celelalte diagnostice, în ordinea frecvenţei, fiind agresivitate, tulburări emoţionale, depresie, tulburări alimentare sau de somn, abuz şi/sau neglijare, dependenţă de ecrane, fobii, (cyber) bullying, tentative de suicid sau consum de substanţe, cazurile au inclus şi tulburări de conversie somatică, traumele experimentate pe timpul pandemiei ajungând să fie manifestate în simptome fizice, iar 64,4% dintre cei 8.700 de elevi care au participat la o cercetare naţională au menţionat că au experimentat episoade depresive în ultimul an, 75% au identificat episoade de anxietate, în timp ce doar 5,5% din elevi au beneficiat de asistenţă psihologică din partea consilierului şcolar, pe când 23% au avut nevoie, dar nu au avut acces la acest serviciu. În considerarea faptului că efectele pandemiei de COVID-19 continuă să se producă asupra acestor categorii vulnerabile, fapt care impune cu necesitate adoptarea, în regim de urgenţă, a unor măsuri cu caracter excepţional în domeniul educaţiei, în domeniul psihosocial şi al siguranţei copiilor, ţinând cont de faptul că abuzul sexual şi exploatarea copiilor sunt forme de criminalitate extrem de periculoase ce se pot manifesta printre altele prin ademenirea copiilor în scopuri sexuale, pornografie infantilă prin internet, expunere involuntară la materiale cu conţinut sexual, turism sexual, recrutare în scopul exploatării sexuale, trafic de minori etc., precum şi faptul că în ultimii ani s-a constatat o creştere semnificativă a cazurilor de exploatare sexuală a minorilor în mediul on-line. În anul 2020, în contextul pandemiei de COVID-19, numărul dosarelor penale primite de la unităţile de parchet privind infracţiuni de pornografie infantilă prin sisteme informatice a crescut cu 46% faţă de valoarea înregistrată în anul 2019, iar în primele 7 luni ale anului 2021 numărul acestor dosare a depăşit deja valoarea înregistrată pe tot parcursul anului 2019. Dacă în anii 2014-2016 exista un număr scăzut de rapoarte ale The National Center for Missing and Exploited Children, ce conţin sesizări ale unor fapte de exploatare sexuală a minorilor săvârşite de către persoane necunoscute, care au utilizat IP-uri de România, începând cu anul 2017, numărul acestor materiale per lucrare a crescut într-un ritm accelerat, ajungând ca o astfel de lucrare să conţină rapoarte de ordinul sutelor şi miilor: în 2017: 503; în 2018: 2.500; în 2019: 8.000, în 2020: 5.712 şi în 2021: 9.543. Întrucât victimele abuzurilor sunt expuse unor niveluri crescute de suferinţă ca rezultat al circulaţiei continue la nivel global pe internet a unor înregistrări vizuale a abuzurilor pe care le-au suferit, ţinând cont de faptul că neluarea unor măsuri urgente, cu caracter excepţional, de natură să creeze cadrul necesar pentru furnizarea de suport psihoemoţional copiilor, dar şi mecanismele de prevenire şi combatere a violenţei şi abuzului împotriva copiilor este de natură să producă grave prejudicii cu efecte pe termen lung, uneori chiar iremediabile, deopotrivă asupra copiilor şi familiilor acestora, având în atenţie faptul că aceste elemente vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, ce impune adoptarea de măsuri imediate, pe calea ordonanţei de urgenţă, având ca obiect stabilirea mijloacelor şi procedurilor necesare pentru garantarea siguranţei personale, sociale şi economice a populaţiei, precum şi amenajarea legislativă a unor măsuri suplimentare de protecţie socială în contextul pandemiei de COVID-19, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. CAP. I SECŢIUNEA 1 Dispoziţii generale ART. 1 (1) În scopul asigurării cadrului optim de sprijin pentru copii în contextul pandemiei de COVID-19 se aprobă Programul naţional de suport pentru copii - „Din grijă pentru copii“, denumit în continuare Programul, cu o durată de implementare de 2 ani. (2) Măsurile de sprijin cuprinse în Program vizează asigurarea suportului psihoemoţional pentru copii, precum şi sporirea siguranţei acestora. SECŢIUNEA a 2-a Definiţii ART. 2 În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin termenii de mai jos se înţelege: a) copil - minorul cu vârsta cuprinsă între 0 şi 18 ani; b) specialist - persoane cu responsabilităţi profesionale în raport cu diferitele categorii de copii. SECŢIUNEA a 3-a Priorităţile şi structura Programului ART. 3 Priorităţile Programului sunt: a) protejarea integrităţii psihoemoţionale a copiilor prin crearea unor mecanisme de evaluare şi intervenţie pentru asigurarea sănătăţii psihoemoţionale şi mintale a acestora în perioada pandemiei de COVID-19 şi postpandemie; b) îmbunătăţirea mecanismului de prevenire şi intervenţie multidisciplinară şi în reţea pentru situaţiile de violenţă asupra copilului, cu precădere pentru situaţiile de violenţă de natură fizică, sexuală şi emoţională în cadrul familial, instituţional, comunitar şi online. ART. 4 Programul este structurat pe următoarele arii de intervenţie: a) dezvoltarea competenţelor specialiştilor care, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, intră în contact cu copiii şi utilizarea de către aceştia a unor instrumente şi proceduri de lucru unitare şi aplicate; b) adaptarea educaţiei psihoemoţionale a copiilor pe categorii de vârste şi cicluri şcolare; c) informarea şi asigurarea resurselor pentru recunoaşterea şi prevenirea riscurilor la adresa siguranţei copiilor, precum şi cu privire la posibilităţile de gestionare a sănătăţii psihoemoţionale a copiilor, în contextul pandemiei de COVID19; d) dezvoltarea infrastructurii digitale de alertare, identificare şi intervenţie în cazurile de abuzuri şi infracţiuni la adresa copiilor, pentru situaţiile care nu necesită intervenţia imediată a structurilor specializate din cadrul Serviciului de urgenţă 112; e) facilitarea accesului la servicii de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică pentru copii; f) dezvoltarea capacităţii instituţiilor care lucrează cu copii pentru desfăşurarea de activităţi de prevenire, intervenţie, suport, monitorizare şi evaluare din perspectiva psihoemoţională şi a siguranţei copiilor. CAP. II SECŢIUNEA 1 Dezvoltarea competenţelor specialiştilor ART. 5 (1) Ministerul Educaţiei asigură dezvoltarea competenţelor specialiştilor care, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, intră în contact cu copiii şi pune la dispoziţia acestora cu instrumente şi proceduri de lucru unitare şi aplicate, în parteneriat cu Colegiul Psihologilor din România, Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali din România şi organizaţii neguvernamentale cu expertiză relevantă în domeniile vizate de Program, prin: a) organizarea de programe de formare continuă axate pe dobândirea de competenţe generale şi specifice ale specialiştilor în domeniile vizate de Program, respectiv psihoemoţional şi siguranţa copiilor; b) includerea competenţelor generale şi specifice în domeniul psihoemoţional în cuprinsul formării iniţiale a personalului didactic; c) dezvoltarea de ghiduri, instrumente, protocoale, proceduri şi mecanisme pentru specialişti în domeniile vizate de Program. (2) În îndeplinirea sarcinilor prevăzute la alin. (1), Colegiul Psihologilor din România şi Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali pot încheia parteneriate cu organizaţii neguvernamentale cu experienţă relevantă în domeniile vizate de Program. ART. 6 Finanţarea cheltuielilor prevăzute la art. 5 alin (1) lit. a) şi c) se asigură de la bugetul de stat, inclusiv din fonduri externe rambursabile şi nerambursabile, în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale şi cele de rectificare, potrivit legii, prin bugetul Ministerului Educaţiei. ART. 7 (1) Educaţia psihoemoţională pentru copii şi tineri adaptată pe categorii de vârste şi cicluri şcolare se asigură prin introducerea de către Ministerul Educaţiei în curriculum naţional a tematicilor vizate de domeniile Programului. (2) Organizaţiile neguvernamentale, acreditate ca furnizori de servicii sociale licenţiate, de asistenţă socială ori de intervenţie psihoterapeutică, care asigură programe de formare continuă acreditate sau care dispun de structuri de psihologie avizate de Colegiul Psihologilor din România, pot deveni partenere în implementarea Programului, prin încheierea unor protocoale/acorduri de colaborare. SECŢIUNEA a 2-a Informare şi resurse pentru copii şi părinţi ART. 8 Informarea copiilor şi a părinţilor, în sensul art. 4 lit. c), se realizează prin dezvoltarea şi diseminarea de resurse în domeniile vizate de Program prin intermediul specialiştilor, al structurilor asociative ale elevilor şi părinţilor, colegiilor profesionale, organizaţiilor neguvernamentale, conform Planului de acţiune al Programului. SECŢIUNEA a 3-a Dezvoltarea infrastructurii digitale de alertare, identificare şi intervenţie pentru copii, pentru situaţiile care nu necesită intervenţia imediată a agenţiilor specializate din cadrul Serviciului de urgenţă 112 ART. 9 (1) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale înfiinţează numărul unic naţional destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare şi orice altă formă de violenţă asupra copilului şi dezvoltă infrastructura necesară operării acestuia pentru situaţiile care nu necesită intervenţia imediată a agenţiilor specializate din cadrul Serviciului de urgenţă 112 pentru direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului. (2) Direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului operează numărul unic naţional, conform unei proceduri unitare de implementare dezvoltate de Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare. (3) În situaţiile anunţate prin intermediul numărului unic naţional prevăzut la alin. (1), care necesită intervenţia agenţiilor specializate din cadrul Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului vor alerta Serviciul de urgenţă 112. (4) Poliţia Română poate utiliza Sistemul de avertizare a populaţiei în situaţii de urgenţă „RO-ALERT“ în situaţiile în care este necesar sprijinul populaţiei pentru căutarea copiilor dispăruţi. Modalitatea şi condiţiile de conectare, precum şi mecanismul de comunicare a mesajelor între sistemele Poliţiei Române şi sistemul „RO-ALERT“ se stabilesc prin protocol încheiat între Inspectoratul General al Poliţiei Române, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. (5) Ministerul Educaţiei dezvoltă o aplicaţie mobilă şi online de evaluare psihoemoţională destinată copiilor, în parteneriat cu Colegiul Psihologilor din România privind structura şi conţinutul evaluării. (6) Finanţarea cheltuielilor prevăzute la alin. (1), (4) şi (5) se asigură de la bugetul de stat, inclusiv din fonduri externe rambursabile şi nerambursabile, în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale şi cele de rectificare, potrivit legii, prin bugetul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, bugetul Ministerului Afacerilor Interne şi bugetul Ministerului Educaţiei. (7) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2021, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se pot aloca Ministerului Afacerilor Interne, pentru Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin hotărâre a Guvernului, sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, pentru finanţarea: a) cheltuielilor necesare amenajării de spaţii special destinate ascultării copiilor victime ale infracţiunilor, la nivelul I.G.P.R., Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti şi inspectoratelor judeţene de poliţie; b) cheltuielilor necesare achiziţiei de echipamente hardware şi software, licenţe şi servicii de mentenanţă necesare îndeplinirii atribuţiilor Poliţiei Române în domeniul combaterii pornografiei infantile. ART. 10 (1) Numărul naţional destinat raportării şi prevenirii cazurilor de abuz, exploatare, neglijare şi forme de violenţă asupra copilului, pentru situaţiile care nu necesită intervenţia imediată a agenţiilor specializate din cadrul Serviciului de urgenţă 112, este 119. (2) Numărul naţional 119 este alocat Serviciului de Telecomunicaţii Speciale. (3) La solicitarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice au obligaţia de a negocia cu acesta termeni şi condiţii rezonabile pentru deschiderea accesului din reţelele lor la numărul naţional 119. (4) Apelurile la numărul naţional 119 sunt gratuite pentru utilizatorii finali. (5) Furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au obligaţia să insereze în sistemul de semnalizare indicativul de arie geografică corespunzător ariei geografice, în conformitate cu Planul naţional de numerotaţie, din care este iniţiat orice apel la numărul naţional 119, cu excepţia situaţiei în care apelantul utilizează servicii independente de locaţie. (6) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale utilizează bazele de date cu abonaţii obţinute conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2008, cu modificările şi completările ulterioare, pentru identificarea apelanţilor la numărul naţional 119. (7) Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii supraveghează modul în care furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului respectă obligaţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă. SECŢIUNEA a 4-a Facilitarea accesului la servicii psihologice pentru copii ART. 11 Serviciile de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică pentru copii se asigură de către psihologi acreditaţi de Colegiul Psihologilor din România, din domeniile psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională, psihopedagogie specială, psihoterapie, consiliere psihologică, psihologie clinică, organizaţi în cabinete individuale de psihologie, societăţi civile profesionale de psihologie, cabinete asociate. ART. 12 (1) Decontarea serviciilor de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică din Program se asigură de la bugetul de stat, în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale şi cele de rectificare, prin bugetul alocat Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale prin Agenţia Naţională de Plăţi şi Inspecţie Socială şi agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti. (2) Decontarea serviciilor de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică din Program şi modalităţile de înscriere în Program se stabilesc în baza unei metodologii, aprobată prin hotărâre a Guvernului, în urma consultării Colegiului Psihologilor din România. ART. 13 Beneficiarii pachetului de intervenţie psihologică decontat prin Program sunt copiii şi părinţii acestora, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: a) copilul are vârsta cuprinsă între 0 şi 18 ani împliniţi la data înscrierii în Program. Excepţie fac tinerii care au împlinit 18 ani şi au calitatea de elev sau copiii care pe parcursul programului de intervenţie au împlinit 18 ani; b) copilul nu a mai beneficiat anterior de servicii psihologice prin intermediul Programului; c) părintele sau reprezentantul legal al copilului îşi exprimă acordul cu privire la înregistrarea şi participarea la Program. ART. 14 Centrul Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog monitorizează implementarea serviciilor psihologice pentru copii din cadrul Programului şi raportează semestrial sau la cerere către Departamentul pentru Responsabilitate Socială şi Grupuri Vulnerabile date calitative şi cantitative privind implementarea serviciilor de intervenţie psihologică pentru copii, cu respectarea prevederilor standardelor de confidenţialitate prevăzute de Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberă practică. ART. 15 Finanţarea cheltuielilor prevăzute la art. 12 se asigură de la bugetul de stat, inclusiv din fonduri externe rambursabile şi nerambursabile, potrivit legii, în limita creditelor de angajament şi a creditelor bugetare aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale şi cele de rectificare, prin bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. SECŢIUNEA a 5-a Dezvoltarea capacităţii instituţionale de prevenire, intervenţie şi suport pentru copii ART. 16 Dezvoltarea capacităţii instituţionale de prevenire, intervenţie, suport din perspectiva psihoemoţională şi a siguranţei copiilor necesară implementării Programului se realizează astfel: a) la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar se înfiinţează un compartiment de identificare, evaluare şi monitorizare periodică a nivelului biopsihopedagogic şi social al copiilor/elevilor/tinerilor, în vederea asigurării unor programe de intervenţie personalizate cu scopul creşterii siguranţei şi incluziunii educaţionale şi îmbunătăţirii climatului şcolar prin crearea şi funcţionarea optimă a grupurilor de acţiune antibullying; b) la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti se asigură, prin angajare/desemnare, un inspector şcolar cu pregătire în domeniul psihopedagogiei speciale/ psihologiei, care va coordona compartimentele înfiinţate la nivelul unităţilor de învăţământ prevăzute la lit. a), cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat Ministerului Educaţiei. ART. 17 (1) În cadrul aparatului de lucru al Guvernului se înfiinţează Departamentul pentru responsabilitate socială comunitară şi grupuri vulnerabile, structură fără personalitate juridică, care funcţionează în subordinea prim-ministrului, finanţată de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului. (2) Departamentul pentru responsabilitate socială comunitară şi grupuri vulnerabile exercită următoarele funcţii: a) de coordonare, monitorizare şi evaluare a implementării Programului; b) de colaborare cu reprezentanţii mediului privat în vederea dezvoltării unui cadru eficient şi sustenabil de responsabilitate socială comunitară; c) de facilitare a cooperării interinstituţionale în vederea implementării documentelor programatice în domeniul protecţiei şi promovării drepturilor categoriilor vulnerabile, precum drepturile copilului, drepturile victimelor violenţei domestice, ale traficului de persoane şi ale altor categorii vulnerabile, de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, denumite în continuare documente programatice; d) de monitorizare a implementării documentelor programatice pe baza indicatorilor stabiliţi; e) de raportare către prim-ministru, semestrial şi ori de câte ori este cazul, asupra progresului realizat în implementarea obiectivelor asumate în cadrul documentelor programatice şi al Programului; f) de planificare şi de integrare a datelor şi a informaţiilor comunicate de către instituţiile cu atribuţii în domeniu, în vederea formulării propunerilor de măsuri de eficientizare a implementării documentelor programatice, a proceselor şi procedurilor elaborate de către autorităţile administraţiei publice; g) de reprezentare în raporturile cu ministerele, autorităţile administraţiei publice, cu organismele interne şi internaţionale, precum şi în raporturile cu persoanele fizice şi juridice române şi străine. (3) Departamentul pentru responsabilitate socială comunitară şi grupuri vulnerabile este condus de un consilier de stat, numit şi eliberat din funcţie prin decizie a primministrului. (4) Organizarea, funcţionarea, structura organizatorică şi numărul maxim de posturi ale Departamentului pentru responsabilitate socială comunitară şi grupuri vulnerabile se aprobă prin hotărâre a Guvernului în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru aparatul de lucru al Guvernului. CAP. III Dispoziţii finale ART. 18 Datele cu caracter personal prelucrate în cadrul Programului aprobat prin prezenta ordonanţă de urgenţă sunt prelucrate în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare, precum şi ale altor prevederi legale naţionale incidente în domeniul prelucrării datelor cu caracter personal. ART. 19 (1) Sumele aferente Programului se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul autorităţilor administraţiei publice centrale, inclusiv fonduri externe rambursabile şi nerambursabile, în condiţiile legii, prin bugetele ministerelor de resort. (2) În situaţia finanţării din fonduri externe rambursabile, contractarea şi rambursarea împrumuturilor din surse externe se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 20 Se aprobă Planul de acţiune al Programului, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă. PRIM-MINISTRU FLORIN-VASILE CÎŢU Contrasemnează: p. Ministrul educaţiei, Gigel Paraschiv, secretar de stat Secretarul general al Guvernului, Tiberiu Horaţiu Gorun Ministrul afacerilor interne, Lucian Nicolae Bode p. Ministrul muncii şi protecţiei sociale, Mihnea-Claudiu Drumea, secretar de stat Ministrul sănătăţii, interimar, Cseke Attila Zoltán Ministrul finanţelor, Dan Vîlceanu Bucureşti, 23 septembrie 2021. Nr. 105. ANEXA 1 PLAN DE ACŢIUNE pentru implementarea Programului naţional de suport pentru copii în contextul pandemiei de COVID-19 - „Din grijă pentru copii“
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│PRIORITATEA 1: Protejarea integrităţii psihoemoţionale a copiilor prin crearea │
│unor mecanisme de evaluare şi intervenţie, pentru asigurarea sănătăţii mintale │
│a acestora în perioada pandemiei şi postpandemie │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│PRIORITATEA 2: Îmbunătăţirea unui mecanism specific de prevenire şi intervenţie │
│multidisciplinară pentru situaţiile de violenţă online, domestică şi în şcoli │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Măsura 1: Dezvoltarea competenţelor specialiştilor care, în exercitarea │
│atribuţiilor de serviciu, intră în contact cu diferitele categorii de copii şi │
│echiparea acestora cu instrumente şi proceduri de lucru unitare şi aplicate │
├──────────────────────┬───────────────────┬─────────────────┬────────────┬────────────────┤
│Activităţi │Rezultatele │Indicatori │Termene │Instituţia │
│ │activităţii │ │ │responsabilă │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────────┤
│Formarea continuă a │ │ │ │ │
│specialiştilor axată │ │ │ │ │
│pe dobândirea de │ │ │ │ │
│competenţe generale şi│ │ │ │ │
│specifice în │ │ │ │ │
│următoarele domenii: │ │ │ │ │
│- recunoaşterea │ │ │ │ │
│tulburărilor │ │ │ │ │
│psihoemoţionale şi │ │ │ │ │
│intervenţia adaptată; │ │ │ │ │
│- dezvoltarea de │ │ │ │ │
│activităţi alternative│ │ │ │ │
│de petrecere a │ │ │ │ │
│timpului liber, care │ │ │ │ │
│să înlocuiască mediul │ │ │ │ │
│virtual, stimulare │ │ │ │ │
│socială şi motrică a │ │ │ │ │
│copiilor, dezvoltarea │ │ │ │ │
│de situaţii de │ │ │ │ │
│comunicare şi │ │ │ │ │
│relaţionare nemediate │ │ │ │ │
│de tehnologie; │ │ │ │ │
│- dezvoltarea de │ │ │ │ │
│competenţe │ │Număr de │ │ │
│psihosocio-emoţionale;│ │specialişti │ │ │
│- managementul clasei;│ │formaţi în │ │ │
│- educaţie emoţională;│Creşterea │domeniile │ │ME │
│- identificarea │capacităţii │activităţii │ │CPR │
│dificultăţii de │specialiştilor în │Număr de │Pe perioada │CNASR │
│relaţionare, adaptare │vederea gestionării│materiale de │de │IGPR │
│şi învăţare; │problemelor │instruire în │implementare│MP │
│- parenting pozitiv şi│psihoemoţionale şi │domeniile │a │ONG-uri │
│adecvat pentru grupuri│de siguranţă ale │activităţii │Programului │ISJ/ISMB │
│de adulţi şi părinţi; │copiilor │Număr de formări │ │CCD │
│- consecinţele │ │efectuate cu │ │ │
│abuzului pe internet, │ │specialişti în │ │ │
│recunoaşterea │ │domeniile │ │ │
│simptomelor şi modul │ │activităţii │ │ │
│de intervenţie şi │ │ │ │ │
│raportare; │ │ │ │ │
│- managementul furiei,│ │ │ │ │
│agresivitate empatie, │ │ │ │ │
│asertivitate; │ │ │ │ │
│- prevenirea │ │ │ │ │
│victimizării online a │ │ │ │ │
│copiilor; │ │ │ │ │
│- tehnici de │ │ │ │ │
│intervenţie precoce în│ │ │ │ │
│situaţii de violenţă │ │ │ │ │
│şi comportament │ │ │ │ │
│disruptiv la copii; │ │ │ │ │
│- identificarea │ │ │ │ │
│vulnerabilităţilor │ │ │ │ │
│comportamentale online│ │ │ │ │
│ale copiilor; │ │ │ │ │
│- audierea copiilor │ │ │ │ │
│victime ale │ │ │ │ │
│agresiunilor; │ │ │ │ │
│- investigaţii privind│ │ │ │ │
│criminalitatea online │ │ │ │ │
│asupra copiilor │ │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │Modificarea │ │ │ │
│ │standardelor │ │ │ │
│ │specifice ARACIS │ │ │ │
│ │privind evaluarea │ │ │ │
│ │externă a calităţii│ │ │ │
│ │academice a │ │ │ │
│Includerea │programelor de │ │ │ │
│competenţelor generale│studii din │ │ │ │
│şi specifice în │domeniile de │ │Primele 6 │ME │
│domeniul │licenţă şi master │Standarde │luni de la │CPR │
│psihoemoţional în │aferente Comisiei │modificate │aprobarea │CNASR │
│cuprinsul formării │de Specialitate Nr.│ │Programului │ │
│iniţiale a │5 - Ştiinţe │ │ │ │
│personalului didactic │Administrative, ale│ │ │ │
│ │Educaţiei şi │ │ │ │
│ │Psihologie - în │ │ │ │
│ │sensul dezvoltării │ │ │ │
│ │competenţelor │ │ │ │
│ │psihoemoţionale ale│ │ │ │
│ │cadrelor didactice │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │Procedură de │ │ │
│ │ │alertare şi │ │ │
│ │ │referire a │ │ │
│ │ │cazurilor │ │ │
│ │ │prezumtiv │ │ │
│ │ │depistate de │ │ │
│ │ │tulburări │ │ │
│ │ │emoţionale la │ │ │
│ │ │copii │ │ │
│ │ │- Kit de │ │ │
│ │ │indicatori │ │ │
│ │ │primari de │ │ │
│ │ │recunoaştere a │ │ │
│ │ │tulburărilor │ │ │
│ │ │psihoemoţionale │ │ │
│ │ │şi modalităţi de │ │ │
│ │ │intervenţie │ │ │
│ │ │primară │ │ │
│ │ │- Instrumente de │ │ │
│Dezvoltarea de │ │identificare a │ │ME │
│ghiduri, instrumente, │Cadru procedural şi│comportamentelor │Primele 6 │CPR │
│protocoale, proceduri │de formare │disfuncţionale │luni ale │CNASR │
│şi mecanisme pentru │consolidat │online ale │Programului │ONG-uri │
│specialişti │ │copiilor │ │IGPR │
│ │ │- Creare reţea │ │ │
│ │ │elevi resursă în │ │ │
│ │ │şcoli pentru │ │ │
│ │ │promovarea │ │ │
│ │ │comportamentului │ │ │
│ │ │sănătos online │ │ │
│ │ │- Calendar de │ │ │
│ │ │activităţi │ │ │
│ │ │nemediate de │ │ │
│ │ │tehnologie în │ │ │
│ │ │şcoli cu │ │ │
│ │ │implicarea │ │ │
│ │ │părinţilor │ │ │
│ │ │- Set de │ │ │
│ │ │indicatori pentru│ │ │
│ │ │identificarea │ │ │
│ │ │dificultăţilor de│ │ │
│ │ │relaţionare, │ │ │
│ │ │adaptare, │ │ │
│ │ │învăţare │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────────┤
│ │ │- Ghid de │ │ │
│ │ │parenting pozitiv│ │ │
│ │ │şi adecvat pentru│ │ │
│ │ │grupuri de adulţi│ │ │
│ │ │şi părinţi │ │ │
│ │ │- Ghid cu │ │ │
│ │ │informaţii despre│ │ │
│ │ │prevenirea │ │ │
│ │ │delincvenţei │ │ │
│ │ │juvenile şi a │ │ │
│ │ │victimizării │ │ │
│ │ │copiilor pentru │ │ │
│ │ │copii │ │ │
│ │ │- Ghid pentru │ │ │
│ │ │managementul │ │ │
│ │ │furiei, │ │ │
│ │ │agresivitate, │ │ │
│ │ │empatie, │ │ │
│ │ │asertivitate │ │ │
│ │ │- Set de │ │ │
│ │ │indicatori │ │ │
│ │ │psihoemoţionali │ │ │
│ │ │şi fizici, semne,│ │ │
│ │ │simptome şi │ │ │
│ │ │comportamente │ │ │
│ │ │care indică │ │ │
│ │ │abuzul şi/sau │ │ │
│ │ │violenţa │ │ │
│ │ │împotriva │ │ │
│ │ │copiilor │ │ │
│ │ │- Protocol de │ │ │
│ │ │semnalare a │ │ │
│ │ │cazurilor de │ │ │
│ │ │violenţă │ │ │
│ │ │împotriva │ │ │
│ │ │copiilor în │ │ │
│ │ │şcoală şi │ │ │
│ │ │comunitate şi │ │ │
│ │ │corelarea cu │ │ │
│ │ │procedura │ │ │
│ │ │generală a DGASPC│ │ │
│ │ │- Instrument de │ │ │
│ │ │identificare a │ │ │
│ │ │gradului de risc │ │ │
│ │ │de violenţă │ │ │
│ │ │(victimal/ │ │ │
│ │ │infracţional) la │ │ │
│ │ │copii în şcoală │ │ │
│ │ │- Ghid de │ │ │
│ │ │intervenţie │ │ │
│ │ │precoce pentru │ │ │
│ │ │părinţi şi │ │ │
│ │ │specialişti │ │ │
│ │ │pentru prevenirea│ │ │
│ │ │escaladării │ │ │
│ │ │situaţiilor de │ │ │
│ │ │violenţă şi │ │ │
│ │ │comportament │ │ │
│ │ │disruptiv la │ │ │
│ │ │copii │ │ │
│ │ │- Ghid pentru │ │ │
│ │ │crearea şi │ │ │
│ │ │funcţionarea │ │ │
│ │ │grupurilor de │ │ │
│ │ │acţiune │ │ │
│ │ │antibullying în │ │ │
│ │ │unităţile de │ │ │
│ │ │educaţie │ │ │
│ │ │preuniversitare │ │ │
│ │ │- Ghid de │ │ │
│ │ │intervenţie │ │ │
│ │ │precoce pentru │ │ │
│ │ │părinţi şi │ │ │
│ │ │specialişti │ │ │
│ │ │pentru prevenirea│ │ │
│ │ │escaladării │ │ │
│ │ │situaţiilor de │ │ │
│ │ │violenţă şi │ │ │
│ │ │comportament │ │ │
│ │ │disruptiv la │ │ │
│ │ │copiii cu │ │ │
│ │ │dizabilităţi, în │ │ │
│ │ │familie şi şcoli │ │ │
│ │ │speciale │ │ │
│ │ │- Set de │ │ │
│ │ │indicatori de │ │ │
│ │ │abuz şi violenţă │ │ │
│ │ │împotriva │ │ │
│ │ │copiilor cu │ │ │
│ │ │dizabilităţi │ │ │
│ │ │pentru părinţi, │ │ │
│ │ │poliţişti şi │ │ │
│ │ │procurori │ │ │
│ │ │- Set de │ │ │
│ │ │indicatori pentru│ │ │
│ │ │părinţi şi │ │ │
│ │ │specialişti │ │ │
│ │ │pentru │ │ │
│ │ │identificarea │ │ │
│ │ │factorilor │ │ │
│ │ │declanşatori în │ │ │
│ │ │cazul copiilor │ │ │
│ │ │predispuşi la │ │ │
│ │ │comportamente │ │ │
│ │ │disruptive şi │ │ │
│ │ │violente │ │ │
│ │ │- Protocol de │ │ │
│ │ │audiere a │ │ │
│ │ │copiilor victime │ │ │
│ │ │ale agresiunilor │ │ │
│ │ │(capitol distinct│ │ │
│ │ │- copii cu │ │ │
│ │ │dizabilităţi) │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────────┤
│Informarea echipei │Capacitate crescută│ │ │ │
│intersectoriale locale│a EIL şi SPAS în │ │ │ │
│şi a SPAS cu privire │vederea utilizării │ │ │MMPS │
│la Ghidul de │instrumentelor de │ │Pe perioada │CNASR │
│intervenţie precoce │intervenţie pentru │Număr EIL şi │de │CPR │
│pentru părinţi şi │prevenirea │SPAS-uri │implementare│UNCJR │
│specialişti pentru │escaladării │informate │a │AMR │
│prevenirea escaladării│situaţiilor de │ │Programului │AOR │
│situaţiilor de │violenţă şi │ │ │ACoR │
│violenţă şi │comportament │ │ │ │
│comportament disruptiv│disruptiv la copii │ │ │ │
│la copii │ │ │ │ │
├──────────────────────┴───────────────────┴─────────────────┴────────────┴────────────────┤
│Măsura 2: Educaţie psihoemoţională pentru copii, adaptată pe categorii de │
│vârste şi cicluri şcolare │
├──────────────────────┬───────────────────┬─────────────────┬────────────┬────────────────┤
│Introducerea în │ │Programă şcolară │ │ │
│curriculumul şcolar, │Adaptarea │a ariei │ │ME │
│aferent ariei │procesului │curriculare │ │Unităţile de │
│curriculare Consiliere│educaţional la │Consiliere şi │ │învăţământ, care│
│şi orientare, a │nevoile │orientare │ │vor asigura │
│tematicilor privind: │psihoemoţionale │modificată │ │participarea │
│- înţelegerea │pandemice şi │Număr de măsuri │ │consilierului/ │
│emoţiilor de bază, a │postpandemice ale │de intervenţie │În primele 6│psihologului │
│consecinţelor şi │copiilor │(adaptarea │luni ale │şcolar la cel │
│contextelor; │Revizuirea/ │procesului │Programului │puţin două ore │
│- exprimarea şi │Elaborarea │educaţional, │ │pe semestru │
│trăirea emoţiilor │programelor şcolare│revizuirea │ │pentru abordarea│
│contextual adecvat; │Organizarea de │programelor │ │temelor │
│- reglare emoţională │activităţi │şcolare, │ │referitoare la │
│şi controlul mediului;│extraşcolare şi │organizarea de │ │educaţia │
│- alegeri potrivite în│extracurriculare │activităţi │ │psiho-emoţională│
│mediul online - reguli│ │extraşcolare şi │ │ │
│simple │ │extracurriculare)│ │ │
├──────────────────────┴───────────────────┴─────────────────┴────────────┴────────────────┤
│Măsura 3: Informare şi resurse pentru copii şi părinţi │
├──────────────────────┬───────────────────┬─────────────────┬────────────┬────────────────┤
│Informarea copiilor │Dobândirea de către│ │Pe perioada │ME │
│privind utilizarea │copii a │ │de │CNE │
│aplicaţiilor online de│cunoştinţelor │Număr copii │implementare│FNAP │
│siguranţă şi suport │necesare utilizării│informaţi │a │ONG-uri │
│psihoemoţional │sigure a │ │Programului │DGASPC │
│ │aplicaţiilor online│ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────────┤
│Formarea elevilor │Capacitatea │ │Pe perioada │ │
│resursă pentru │crescută a elevilor│ │de │ME │
│promovarea │resursă de a │Număr de elevi │implementare│CNE │
│comportamentelor │promova │resursă formaţi │a │ONG-uri │
│sănătoase online │comportamente │ │Programului │ │
│ │sănătoase online │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼────────────┼────────────────┤
│Informarea părinţilor │ │ │ │ │
│şi echiparea acestora │ │ │ │ │
│cu resurse privind: │ │ │ │ │
│- exersarea │ │ │ │ │
│strategiilor de │ │ │ │ │
│control emoţional; │ │ │ │ │
│- exersarea │ │ │ │ │
│strategiilor de │ │ │ │ │
│control al mediului; │ │ │ │ │
│- instrumente de │Dobândirea de │ │ │ │
│gestionare a │informaţii practice│ │ │ │
│situaţiilor complexe │de către părinţi │Număr de părinţi │Pe perioada │ │
│emoţional; │pentru gestionarea │informaţi │de │ME │
│- evaluarea continuă a│comportamentelor │Număr de resurse │implementare│FNAP │
│semnalelor de afectare│disruptive şi │diseminate │a │ONG-uri │
│emoţională a copiilor;│pentru dezvoltarea │Număr de accesări│Programului │ │
│- screening timpuriu; │unui comportament │ale siteului │ │ │
│- monitorizarea │sănătos online al │ │ │ │
│activităţii în mediul │copiilor │ │ │ │
│online; │ │ │ │ │
│- înţelegerea │ │ │ │ │
│consecinţelor abuzului│ │ │ │ │
│online; │ │ │ │ │
│- recunoaşterea │ │ │ │ │
│simptomelor, │ │ │ │ │
│intervenţie şi │ │ │ │ │
│raportarea abuzurilor │ │ │ │ │
│online. │ │ │ │ │
├──────────────────────┴───────────────────┴─────────────────┴────────────┴────────────────┤
│Măsura 4: Dezvoltarea infrastructurii digitale de alertare, identificare şi │
│intervenţie în cazurile de abuzuri şi infracţiuni la adresa copiilor │
├──────────────────────┬───────────────────┬─────────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Înfiinţarea unui număr│ │ │ │ │
│unic naţional destinat│ │ │ │ │
│raportării cazurilor │Creşterea │ │ │ │
│de abuz şi neglijare a│capacităţii de │ │ │ │
│copilului către │sesizare a │Număr unic │Decembrie │STS │
│serviciile sociale de │cazurilor de abuz │naţional │2021 │DGASPC │
│la nivelul direcţiilor│şi neglijare a │ │ │ │
│generale de asistenţă │copilului │ │ │ │
│socială şi protecţia │ │ │ │ │
│copilului │ │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼─────────────┼───────────────┤
│ │Cadrul procedural │Număr operatori │ │ │
│Operaţionalizarea │consolidat pentru │dedicaţi │Decembrie │ANDPDCA │
│numărului unic │sesizarea cazurilor│Procedură │2021 │DGASPC │
│naţional │de abuz şi │dedicată │ │ │
│ │neglijare │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Încheierea unui │ │ │ │ │
│Protocol de cooperare │ │ │ │ │
│între Inspectoratul │ │ │ │ │
│General al Poliţiei │ │ │ │ │
│Române, Departamentul │ │ │ │ │
│pentru Situaţii de │ │ │ │ │
│Urgenţă şi Serviciul │ │ │ │ │
│de Telecomunicaţii │Creşterea │ │ │IGPR │
│Speciale în vederea │capacităţii │ │Decembrie │DSU │
│stabilirii modalităţii│instituţionale de │Protocol încheiat│2021 │IGSU │
│şi a condiţiilor de │depistare a │ │ │STS │
│conectare, precum şi a│copiilor dispăruţi │ │ │ │
│mecanismului de │ │ │ │ │
│comunicare a mesajelor│ │ │ │ │
│între sistemele │ │ │ │ │
│Poliţiei Române şi │ │ │ │ │
│sistemul RoAlert │ │ │ │ │
│pentru căutarea │ │ │ │ │
│copiilor dispăruţi │ │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Achiziţionarea şi │Creşterea │Echipamente │ │ │
│dotarea cu echipamente│capacităţii │hardware │ │ │
│hardware şi software, │instituţionale de │Echipamente │ │ │
│licenţe şi servicii de│depistare şi │software │ │ │
│mentenanţă necesare │investigare a │Licenţe │Decembrie │IGPR │
│îndeplinirii │infracţiunilor │Servicii de │2022 │ │
│atribuţiilor Poliţiei │cibernetice în care│mentenanţă │ │ │
│Române în domeniul │sunt implicaţi │Număr de │ │ │
│combaterii │copii │poliţişti formaţi│ │ │
│pornografiei infantile│ │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Amenajarea de spaţii │Creşterea │ │ │ │
│special destinate │capacităţii │ │ │ │
│ascultării/audierii │instituţionale de │ │ │ │
│copiilor victime ale │investigare a │Număr de camere │ │IGPR │
│infracţiunilor, la │infracţiunilor cu │de audiere pentru│Decembrie │DGASPC │
│nivelul I.G.P.R., │victime copii în │copii amenajate │2022 │MP │
│D.G.P.M.B. şi │condiţii adecvate │ │ │ │
│inspectoratelor │nevoilor │ │ │ │
│judeţene de poliţie │psihoemoţionale ale│ │ │ │
│ │copiilor │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼─────────────┼───────────────┤
│ │Creşterea │ │ │ │
│Dezvoltarea unei │capacităţii │ │ │ │
│aplicaţii mobile şi │copiilor de aşi │Aplicaţie web │ │ │
│online de evaluare │cunoaşte │Aplicaţie mobilă │Iunie 2022 │ME │
│psihoemoţională │dimensiunea │ │ │ │
│destinată copiilor │psihoemoţională şi │ │ │ │
│ │de a cere sprijin │ │ │ │
├──────────────────────┴───────────────────┴─────────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Măsura 5: Facilitarea accesului la servicii de intervenţie psihoterapeutică │
│pentru copii │
├──────────────────────┬───────────────────┬─────────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Decontarea serviciilor│ │ │ │ │
│psihologice şi │ │ │ │ │
│psihoterapeutice │ │ │ │ │
│pentru copii Pachetul │ │ │ │ │
│decontat prin Program │Creşterea gradului │ │ │ │
│este format dintr-o │de rezilienţă a │ │Pe tot │ANPIS │
│şedinţă de evaluare şi│copiilor la │Număr de copii │parcursul │MS │
│până la un total de 10│factorii externi de│Număr de sesiuni │Programului │CPR │
│şedinţe de intervenţie│stres │ │ │ │
│psihologică, │ │ │ │ │
│psihoterapeutică sau │ │ │ │ │
│consiliere psihologică│ │ │ │ │
│pentru un elev, │ │ │ │ │
│într-un an şcolar │ │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Monitorizarea şi │Asigurarea │ │ │ │
│evaluarea serviciilor │calităţii │Procedură de │Pe tot │ │
│psihologice şi │serviciilor │evaluare │parcursul │MS │
│psihoterapeutice │psihologice şi │Număr de rapoarte│Programului │CNSMLA │
│pentru copii │psihoterapeutice │de evaluare │ │ │
│ │oferite copiilor │ │ │ │
├──────────────────────┴───────────────────┴─────────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Măsura 6: Dezvoltarea capacităţii instituţionale de prevenire, intervenţie, │
│suport, monitorizare şi evaluare din perspectiva psihoemoţională şi a │
│siguranţei copiilor │
├──────────────────────┬───────────────────┬─────────────────┬─────────────┬───────────────┤
│Înfiinţarea │Asigurarea │ │ │ │
│compartimentului la │coerenţei măsurilor│ │ │ │
│nivelul unităţii de │de suport │ │ │ │
│învăţământ/desemnarea/│psihopedagogic, │ │ │ │
│angajarea personalului│siguranţa copiilor │Număr de │ │ │
│calificat cu atribuţii│şi incluziune la │structuri │ │ │
│exprese privind │nivelul unităţilor │Număr de persoane│ │ │
│suportul │de învăţământ │Număr de unităţi │În primele 6 │ │
│psihopedagogic, │Sprijinirea │de învăţământ │luni ale │ME │
│siguranţa copiilor şi │unităţilor de │preuniversitare │Programului │ │
│incluziunea şi │învăţământ în │ale căror grupuri│ │ │
│îmbunătăţirea │procesul de │de acţiune │ │ │
│climatului şcolar prin│evaluare a │antibullying au │ │ │
│crearea şi │climatului şcolar │fost înfiinţate. │ │ │
│funcţionarea optimă a │şi de creare a │ │ │ │
│grupurilor de acţiune │grupurilor de │ │ │ │
│antibullying │acţiune │ │ │ │
│ │antibullying │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Desemnarea, din rândul│ │ │ │ │
│personalului unităţii │ │ │ │ │
│de învăţământ, a unui │ │ │ │ │
│responsabil de relaţia│ │ │ │ │
│cu direcţia generală │ │ │ │ │
│de asistenţă socială │ │ │ │ │
│şi protecţia │Asigurarea unei │ │ │ │
│copilului, în vederea │intervenţii rapide │ │ │ │
│identificării │şi eficiente în │ │ │ │
│situaţiilor de risc în│situaţiile de risc,│ │ │ │
│care se pot afla │în contextul în │Număr de sesizări│ │ │
│elevii. În cazul │care, de multe ori,│transmise de │ │ │
│identificării unor │între şcoli şi │către │În primele 6 │ME │
│astfel de situaţii, │direcţiile generale│responsabilul │luni ale │DGASPC │
│precum tulburări │de asistenţă │desemnat către │Programului │Unităţile de │
│psihoemoţionale, │socială şi │DGASPC │ │învăţământ │
│abuzuri în spaţiul │protecţia copilului│Număr de cazuri │ │ │
│şcolar/familial, │nu există o relaţie│soluţionate │ │ │
│neglijenţă în │de colaborare │ │ │ │
│îndeplinirea │interinstituţională│ │ │ │
│obligaţiilor │strânsă │ │ │ │
│părinteşti, şcoala va │ │ │ │ │
│asigura cadrul necesar│ │ │ │ │
│pentru a implica toate│ │ │ │ │
│autorităţile necesare │ │ │ │ │
│în vederea protejării │ │ │ │ │
│drepturilor copilului,│ │ │ │ │
│în condiţiile legii. │ │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Desemnarea/angajarea │Asigurarea │ │ │ │
│inspectorului şcolar │supervizării şi │ │ │ │
│cu atribuţii în │coerenţei măsurilor│ │ │ │
│domeniul psihosocial │de suport │Număr de │În primele 6 │ │
│şi managementul clasei│psihopedagogic, │inspectori │luni ale │ME │
│la nivelul fiecărui │siguranţa copiilor │ │Programului │ │
│inspectorat judeţean │şi incluziune în │ │ │ │
│şcolar │învăţământul │ │ │ │
│ │preuniversitar │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────────────┼─────────────────┼─────────────┼───────────────┤
│Înfiinţarea │Asigurarea │ │ │ │
│Departamentului pentru│coordonării, │ │ │ │
│responsabilitate │monitorizării şi │Structură │Noiembrie │SGG │
│socială comunitară şi │evaluării │înfiinţată │2021 │ │
│grupuri vulnerabile │implementării │ │ │ │
│ │Programului │ │ │ │
├──────────────────────┴───────────────────┴─────────────────┴─────────────┴───────────────┤
│Măsura 7: Comunicarea Programului şi a măsurilor de suport pentru copii │
├──────────────────────┬───────────────────┬─────────────────┬─────────────┬───────────────┤
│ │Creşterea gradului │ │ │ │
│ │de informare a │Plan de │ │ │
│Elaborarea şi │grupurilor-ţintă şi│comunicare │Pe tot │ │
│implementarea Planului│a publicului larg │Campanii de │parcursul │DRSCGV │
│de comunicare a │cu privire la │comunicare │Programului │ │
│Programului │tematica şi │Platformă web │ │ │
│ │măsurile de suport │Program │ │ │
│ │ale Programului │ │ │ │
└──────────────────────┴───────────────────┴─────────────────┴─────────────┴───────────────┘
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.