Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 104 din 28 august 2024  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, precum şi pentru modificarea art. 22 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 104 din 28 august 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, precum şi pentru modificarea art. 22 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 875 din 30 august 2024
    Luând în considerare, în special în contextul actual generat de conflictul militar care se desfăşoară pe teritoriul Ucrainei, importanţa dezvoltării sistemelor inteligente şi sustenabile de transport al energiei electrice şi gazelor naturale, relevanţa pe termen lung a acestor tipuri de proiecte, precum şi legătura acestor proiecte cu direcţiile strategice ale Planului naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice,
    având în vedere urgenţa asigurării de finanţare pentru tipurile de proiecte aferente dezvoltării sistemelor inteligente şi sustenabile de transport al energiei electrice şi gazelor naturale, care conduc la diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră provenite din încălzirea prin arderea lemnului, astfel încât aceasta să contribuie la obţinerea unor niveluri de reducere care sunt considerate necesare pentru a se evita schimbări climatice periculoase, şi în considerarea faptului că este necesar ca proiectele de dezvoltare a reţelelor inteligente de distribuţie a gazelor naturale să nu determine sechestrarea emisiilor de carbon,
    ţinând cont de faptul că investiţiile astfel finanţate vor contribui la realizarea obiectivului Uniunii Europene privind neutralitatea climatică şi a obiectivelor sale climatice, prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1999 („Legea europeană a climei“),
    având în vedere faptul că Administraţia Fondului pentru Mediu este instituţia cu experienţă şi competenţă în ceea ce priveşte derularea proiectelor destinate protecţiei mediului, iar potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Fondul pentru mediu este instrumentul economico-financiar destinat susţinerii şi realizării proiectelor şi programelor pentru protecţia mediului şi pentru atingerea obiectivelor Uniunii Europene în domeniul mediului şi schimbărilor climatice,
    luând în considerare faptul că, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) lit. b) şi art. 11 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, Administraţia Fondului pentru Mediu este desemnată autoritate competentă responsabilă pentru utilizarea veniturilor obţinute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, potrivit art. 3d alin. (4), respectiv art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 275 din 25 octombrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, iar, potrivit directivei, este recomandat ca veniturile astfel obţinute să fie utilizate inclusiv pentru dezvoltarea energiilor regenerabile şi a reţelelor pentru transportul energiei electrice în vederea îndeplinirii angajamentului Uniunii Europene de a trece la energie din surse regenerabile şi a obiectivelor Uniunii Europene privind interconexiunile, precum şi dezvoltarea altor tehnologii care contribuie la tranziţia către o economie fiabilă şi durabilă cu emisii reduse de dioxid de carbon, şi realizarea unei contribuţii la îndeplinirea angajamentului Uniunii Europene de a creşte eficienţa energetică, inclusiv producţia energiei electrice de către prosumatori de energie din surse regenerabile şi de comunităţile de energie din surse regenerabile,
    având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se stabilesc obligaţii în sarcina instituţiilor care au calitatea de furnizor şi/sau administrator al schemelor de ajutor de stat/de minimis, şi luând în considerare faptul că în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt reglementate atribuţiile Administraţiei Fondului pentru Mediu care decurg din calitatea sa de iniţiator, furnizor şi administrator al schemelor de ajutor de stat/de minimis finanţate din bugetul Fondului pentru mediu, în scopul instituirii unei proceduri legislative uniforme vizând procedurile derulate de Administraţia Fondului pentru Mediu în materia ajutorului de stat, în vederea aplicării prevederilor art. 106-109 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, şi în sensul reglementării unui proces unic de aprobare, la acelaşi nivel de responsabilitate, atât a schemelor de ajutor de stat, cât şi a schemelor de minimis,
    având în vedere volumul crescut al proiectelor derulate prin Administraţia Fondului pentru Mediu şi necesitatea eficientizării activităţilor specifice gestionării proiectelor, prin diminuarea pe cât posibil a birocraţiei în derularea programelor, în scopul asigurării cadrului legal pentru acordarea de prefinanţări din bugetul Fondului pentru mediu, în cadrul programelor în care unităţile administrativ-teritoriale, instituţiile publice, autorităţile administraţiei publice centrale şi/sau locale sunt beneficiare ale finanţărilor aprobate de Administraţia Fondului pentru Mediu,
    având în vedere necesitatea implementării în condiţii de eficienţă a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri, precum şi faptul că este necesar ca măsurile pe care le-a adoptat România privind monitorizarea transferului de deşeuri, având ca scop organizarea, supravegherea şi controlul transferurilor de deşeuri, să îşi găsească finalitate, astfel încât să se ţină seama de necesitatea de a conserva, proteja şi îmbunătăţi calitatea mediului şi a sănătăţii oamenilor,
    luând în considerare necesitatea soluţionării situaţiilor apărute în practică cu privire la modificarea condiţiilor care au stat la baza aprobării cererilor de înrolare în aplicaţia Sistemul informatic de asigurare a trasabilităţii deşeurilor, denumit în continuare SIATD, modulul ROAFM, precum şi faptul că reprezentanţii Gărzii de Mediu au atribuţii de control asupra tuturor documentelor care stau la baza desfăşurării activităţii de introducere, transport şi valorificare a deşeurilor pe teritoriul naţional,
    întrucât elementele antemenţionate vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3 alineatul (3), după litera f) se introduce o nouă literă, lit. f^1), cu următorul cuprins:
    "f^1) iniţiază, instituie şi aprobă scheme de ajutor de stat sau de minimis ori ajutoare de stat individuale sau de minimis care se acordă din bugetul Fondului pentru mediu, în cadrul categoriilor de programe sau programe-pilot reglementate la art. 13 alin. (1), cu respectarea legislaţiei în vigoare în domeniul ajutorului de stat;"

    2. La articolul 6 alineatul (3), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c^1), cu următorul cuprins:
    "c^1) aprobă sau respinge lista participanţilor în cadrul programelor sau programelor-pilot reglementate la art. 13 alin. (1), în vederea încheierii contractelor de participare, potrivit procedurilor/ghidurilor de finanţare aplicabile fiecărei categorii de programe/proiecte;"

    3. La articolul 9 alineatul (1), litera l) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "l) sumele încasate din restituirea finanţărilor/prefinanţărilor, executarea garanţiilor constituite în favoarea Administraţiei Fondului pentru Mediu, precum şi a altor sume acordate/ virate/decontate şi accesoriile aferente acestora;"

    4. La articolul 10, după alineatul (13) se introduce un nou alineat, alin. (14), cu următorul cuprins:
    "(14) În cazul în care comisarii Gărzii Naţionale de Mediu constată că operatorul economic nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute în actele de reglementare emise de autoritatea competentă pentru protecţia mediului care au stat la baza înregistrării în registrul ROAFM sau că instalaţia de valorificare deţinută nu mai poate servi scopului pentru care a fost concepută/proiectată/construită, notifică Adminstraţia Fondului pentru Mediu în vederea blocării temporare a accesului în contul din modulul ROAFM al aplicaţiei SIATD al operatorului economic respectiv, până la remedierea cauzelor care au condus la blocarea accesului."

    5. După articolul 12^3 se introduce un nou articol, art. 12^4, cu următorul cuprins:
    "ART. 12^4
    (1) Administraţia Fondului pentru Mediu poate solicita constituirea, în favoarea sa, de garanţii de către participanţii la activităţile derulate în cadrul proiectelor/programelor sau proiectelor/programelor-pilot reglementate la art. 13 alin. (1), în cuantumurile şi condiţiile stabilite prin ghidurile de finanţare aprobate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Sumele provenite din executarea garanţiilor prevăzute la alin. (1) se constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu.
    (3) Categoriile de garanţii prevăzute la alin. (1) care pot fi solicitate de Administraţia Fondului pentru Mediu, cazurile în care se poate solicita constituirea unor astfel de garanţii, scopul constituirii acestora, precum şi situaţiile în care se execută respectivele garanţii ori acestea îşi încetează valabilitatea se vor stabili prin ghid de finanţare aprobat prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, la propunerea Administraţiei Fondului pentru Mediu."

    6. La articolul 13 alineatul (1), după litera hh) se introduce o nouă literă, lit. ii), cu următorul cuprins:
    "ii) extinderea şi schimbarea destinaţiei, conversia sau modernizarea reţelelor de transport şi distribuţie a gazelor, cu condiţia ca aceste investiţii să pregătească reţelele pentru adăugarea în sistem şi a gazelor cu emisii reduse de carbon."

    7. La articolul 13, după alineatul (2^6) se introduce un nou alineat, alin. (2^7), cu următorul cuprins:
    "(2^7) Proiectele prevăzute la alin. (1) lit. hh) şi ii) se finanţează din sumele rezultate din aplicarea prevederilor art. 9 alin. (1) lit. u)."

    8. La articolul 13, după alineatul (5^11) se introduce un nou alineat, alin. (5^12), cu următorul cuprins:
    "(5^12) Beneficiarii proiectelor prevăzute la alin. (1) lit. ii) sunt unităţile administrativ-teritoriale şi/sau subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor. Sumele destinate finanţării, precum şi condiţiile de acordare a acesteia se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului."

    9. La articolul 13, alineatele (7), (11) şi (12) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(7) Programele şi proiectele finanţate din Fondul pentru mediu au caracter multianual, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) pct. 3^3 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Finanţarea proiectelor aprobate se realizează în baza contractelor de finanţare anuale sau multianuale.
    ...........................................
(11) Schemele de ajutor de stat sau de minimis sau ajutoarele de stat individuale sau de minimis care se acordă din bugetul Fondului pentru mediu, atât cele exceptate de la obligaţia notificării către Comisia Europeană, cât şi cele supuse obligaţiei de notificare, se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui Administraţiei Fondului, în condiţiile prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(12) Administraţia Fondului pentru Mediu are calitatea de furnizor şi administrator în cadrul schemelor de ajutor de stat sau de minimis prevăzute la art. (11)."

    10. La articolul 13, după alineatul (12) se introduc şapte noi alineate, alin. (13)-(19), cu următorul cuprins:
    "(13) Criteriile de eligibilitate a solicitanţilor de ajutoare de stat sau de minimis ori de ajutoare de stat individuale sau de minimis, a proiectelor propuse spre finanţare, precum şi modul de acordare/instituire a acestora şi mecanismul de finanţare se stabilesc prin ghiduri de finanţare care se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor sau hotărâre a Guvernului, după caz.
(14) Pentru proiectele finanţate din Fondul pentru mediu, inclusiv sub formă de ajutoare de stat/de minimis, Administraţia Fondului pentru Mediu poate acorda prefinanţare într-o singură tranşă de maximum 30% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare beneficiarilor/liderilor de parteneriat care sunt unităţi administrativ-teritoriale, instituţii publice, autorităţi ale administraţiei publice centrale şi/sau locale.
(15) Cererile de acordare a prefinanţării se depun la Administraţia Fondului pentru Mediu de beneficiarii/liderii de parteneriat interesaţi şi se aprobă prin dispoziţie, de preşedintele instituţiei.
(16) Beneficiarii/Liderii de parteneriat cărora li s-a aprobat cererea prevăzută la alin. (15) au obligaţia depunerii la Administraţia Fondului pentru Mediu a unei cereri de decontare care să cuprindă documentele justificative aferente cheltuielilor efectuate din prefinanţarea acordată, în termen de maximum 180 de zile de la data la care instituţia a virat tranşa de prefinanţare în contul acestora.
(17) Beneficiarii/Liderii de parteneriat au obligaţia restituirii prefinanţării neutilizate la expirarea termenului prevăzut la alin. (16).
(18) Pentru depăşirea termenului prevăzut la alin. (16), beneficiarii/liderii de parteneriat datorează dobânzi în temeiul art. 12 alin. (3^1), în cazul în care aceştia nu justifică prin cereri de decontare şi documente justificative utilizarea prefinanţării potrivit prevederilor alin. (16) şi nu restituie prefinanţarea neutilizată.
(19) Instrucţiuni privind implementarea mecanismului de acordare a prefinanţării la nivelul programelor sau programelor-pilot prevăzute la art. 13 alin. (1), precum şi criteriile în baza cărora se analizează cererile de acordare a prefinanţării se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui Administraţiei Fondului pentru Mediu."



    ART. II
    Prevederile art. 13 alin. (14)-(19) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, sunt aplicabile pentru finanţarea proiectelor şi programelor-pilot şi a categoriilor de proiecte şi programe pentru protecţia mediului prevăzute la art. 13 alin. (1) din acelaşi act normativ, cu sesiuni sau etape în derulare la momentul intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi în cadrul cărora nu s-a demarat procesul de încheiere a contractelor de finanţare.

    ART. III
    Articolul 22 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 9 mai 2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 22
    (1) Pentru a fi eligibile pentru finanţare prin Fondul pentru modernizare, cheltuielile trebuie să respecte condiţiile de eligibilitate din ghidul solicitantului sau pe cele din cadrul documentelor aferente aprobării investiţiilor, emise în condiţiile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre.
    (2) Pentru a fi considerată eligibilă, o cheltuială trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii generale:
    a) să fie efectuată pentru activităţile necesare/aferente implementării investiţiei, începând cu data de 30 iulie 2020, şi înregistrată în evidenţele contabile ale beneficiarului;
    b) să fie susţinută corespunzător prin documente justificative, cu respectarea prevederilor alin. (1) şi ale contractului de finanţare."


    ART. IV
    Prevederile art. 22 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică şi contractelor de finanţare aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Mircea Fechet
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul energiei,
                    Sebastian-Ioan Burduja

    Bucureşti, 28 august 2024.
    Nr. 104.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016