Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 103 din 28 august 2024 privind reorganizarea unor instituţii publice din domeniul mediului, apelor şi pădurilor, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 870 din 29 august 2024
Ţinând cont de prevederile Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere faptul că neaplicarea de urgenţă a unor măsuri de îmbunătăţire a activităţii de implementare, monitorizare şi control în domeniul mediului, apelor şi pădurilor ar duce la blocarea activităţii în cadrul unor instituţii din domeniul mediului, apelor şi pădurilor,
întrucât elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat şi că neadoptarea acestor măsuri ar avea consecinţe negative asupra derulării activităţii economiei naţionale prin imposibilitatea obţinerii actelor de reglementare privind protecţia mediului,
ţinând seama de evoluţia continuă a activităţilor în domeniul mediului, în vederea asigurării unei gestionări unitare a procedurilor de obţinere a avizelor în domeniul mediului, precum şi pentru o bună administrare a ariilor naturale protejate, această nouă instituţie are rolul de a scurta termenele şi a eficientiza procedurile de avizare, care în prezent sunt complicate.
În baza faptului că elementele prezentate anterior vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată şi că prin prezentul proiect de ordonanţă de urgenţă se prevăd o serie de modificări considerate optime pentru desfăşurarea activităţii în cadrul unor instituţii din domeniul mediului, apelor şi pădurilor,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. 1
(1) Se înfiinţează Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate, prin fuziunea prin contopire a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului cu Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate, precum şi cu agenţiile de protecţia mediului, unităţi aflate în subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, prin preluarea personalului, atribuţiilor şi activităţilor acestora.
(2) Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate este instituţie publică cu personalitate juridică, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, finanţată de la bugetul de stat, pentru implementarea politicilor şi legislaţiei în domeniul protecţiei mediului şi ariilor naturale protejate, aflată în subordinea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(3) Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Mediu şi Arii Protejate se stabilesc prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Conducerea Agenţiei Naţionale pentru Mediu şi Arii Protejate este asigurată de un preşedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de trei vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat, precum şi un secretar general şi un secretar general adjunct numiţi prin decizie a prim-ministrului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Mediu şi Arii Protejate îndeplineşte funcţia de ordonator terţiar de credite şi poate delega atribuţii vicepreşedinţilor, în condiţiile legii.
(5) La data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzută la alin. (3), instituţiile prevăzute la alin. (1) se desfiinţează.
(6) Din tarifele încasate conform art. 30 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, sunt obţinute sume care sunt cheltuite în conformitate cu prevederile art. 30 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(7) Sumele prevăzute la alin. (6) se gestionează prin bugetul de venituri şi cheltuieli al unei activităţi finanţate integral din venituri proprii care se înfiinţează pe lângă Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate, în temeiul prevederilor art. 67 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin hotărâre a Guvernului se aprobă metodologia de aplicare şi modul de utilizare a resurselor prevăzute la alin. (7).
ART. 2
(1) Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate preia patrimoniul de la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate şi de la instituţiile din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a protocoalelor de predare-primire încheiate în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 1 alin. (3).
(2) Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate, Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi ale agenţiilor pentru protecţia mediului, unităţi aflate în subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în conformitate cu atribuţiile preluate.
(3) Protocoalele de predare-primire prevăzute la alin. (1) cuprind şi structurile de personal preluate şi drepturile salariale aferente, iar protocolul de predare-primire între Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate şi Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului cuprinde şi prevederile bugetare pe anul în curs şi execuţia bugetară până la data preluării.
(4) Protocoalele de predare-primire prevăzute la alin. (3) cuprind şi creditele de angajament, creditele bugetare, execuţia bugetară pe anul în curs, precum şi excedentele din anii precedenţi ale Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi ale Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate, aferente fondurilor externe nerambursabile care se preiau de către Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate.
(5) Până la data semnării protocoalelor de predare-primire prevăzute la alin. (3) şi (4), finanţarea cheltuielilor de personal şi a altor cheltuieli se asigură din bugetele ordonatorilor de credite existenţi înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(6) În limita creditelor bugetare deschise şi a ordonanţărilor de plată aprobate până la data semnării protocolului de predare-primire, din bugetele ordonatorilor de credite existenţi la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pot fi dispuse plăţi de către persoanele abilitate în acest scop de către ordonatorii de credite ai bugetelor respective.
(7) Subvenţiile rămase neutilizate de către Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate până la data semnării protocolului de predare-primire se virează în contul de cheltuieli corespunzătoare bugetului de stat din care acestea au fost primite, iar creditele de angajament şi creditele bugetare rămase neutilizate sunt preluate de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(8) Se autorizează Ministerul Finanţelor să efectueze, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificări în structura bugetului Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor pe anul 2024.
(9) Se abilitează Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor să introducă modificările ce decurg din aplicarea măsurilor de reorganizare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, în bugetul propriu şi în anexele la acesta.
(10) Efectuarea modificărilor în execuţia bugetului de stat pe anul în curs, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, se efectuează pe baza instrucţiunilor elaborate de Ministerul Finanţelor la solicitarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.
ART. 3
Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate are următoarele atribuţii principale:
a) asigură implementarea la nivel naţional a politicilor, strategiilor şi legislaţiei din domeniul protecţiei mediului şi a ariilor naturale protejate;
b) conduce procedura de reglementare în calitate de autoritate competentă şi emite, după caz, acte de reglementare, în condiţiile legii;
c) întocmeşte Raportul anual privind starea mediului;
d) asigură funcţionarea laboratoarelor naţionale de referinţă pentru calitatea aerului, radioactivitatea mediului, zgomotului ambiant şi deşeurilor;
e) propune strategii şi programe în domeniul ariilor naturale protejate, al speciilor de floră şi faună protejate;
f) administrează conturile naţionale din Registrul Uniunii Europene al emisiilor de gaze cu efect de seră;
g) administrează sistemul naţional pentru estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră rezultate din surse sau din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon, reglementate prin Protocolul de la Kyoto la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, adoptat la 11 decembrie 1997, ratificat prin Legea nr. 3/2001;
h) administrează ariile naturale protejate;
i) elaborează şi aprobă măsurile de conservare şi regulamentele ariilor naturale protejate, cu excepţia parcurilor naturale şi parcurilor naţionale;
j) verifică şi aprobă planurile de management ale ariilor naturale protejate, cu excepţia parcurilor naturale şi parcurilor naţionale;
k) verifică şi avizează măsurile de conservare şi regulamentele parcurilor naturale şi parcurilor naţionale, pe care le înaintează, conform prevederilor legale, la autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, apelor şi pădurilor, în vederea aprobării;
l) coordonează şi verifică implementarea, de către structurile de administrare, a planurilor de management şi activităţilor aferente ariilor naturale protejate, asigurând monitorizarea specifică a capitalului natural, printr-un sistem unitar, informatizat de gestionare şi actualizare a bazei de date electronice;
m) stabileşte şi pune în practică criterii de performanţă pentru evaluarea administratorilor ariilor naturale protejate;
n) asigură suportul tehnic necesar pentru fundamentarea actelor normative, a strategiilor şi politicilor privind mediul şi ariile naturale protejate, precum şi armonizarea cu acquis-ul comunitar, convenţiile, acordurile şi tratatele la care România este parte;
o) contractează servicii de consultanţă, asistenţă tehnică, studii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile legii, în vederea obţinerii documentelor pentru colectarea, prelucrarea şi crearea de mecanisme şi instrumente în vederea întocmirii rapoartelor către Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Mediu şi Secretariatele Convenţiilor internaţionale din domeniul protecţiei mediului.
ART. 4
Articolul 21 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 442 din 29 iunie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Alineatele (1) şi (2 ) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 21
(1) Planurile de management şi regulamentele ariilor naturale protejate care au structuri de administrare special constituite, cu excepţia parcurilor naturale şi parcurilor naţionale, se elaborează de către administratorii acestora, prin consultarea consiliilor consultative de administrare, se avizează de către consiliile ştiinţifice şi se aprobă prin decizia preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Mediu şi Arii Protejate, în forma avizată de structura de specialitate din cadrul autorităţii competente pentru protecţia mediului responsabilă cu parcurgerea procedurii de evaluare de mediu pentru planuri şi programe.
(2) Pentru ariile naturale protejate care nu necesită structuri de administrare special constituite, planurile de management şi regulamentele se aprobă prin decizia preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Mediu şi Arii Protejate, în forma avizată de structura de specialitate din cadrul autorităţii competente pentru protecţia mediului responsabilă cu parcurgerea procedurii de evaluare de mediu pentru planuri şi programe."
2. După alineatul 2 se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) Planurile de management pentru parcurile naturale şi parcurile naţionale se elaborează de către administratorii acestora, prin consultarea consiliilor consultative de administrare, se avizează de către consiliile ştiinţifice şi se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, apelor şi pădurilor, în forma avizată ca urmare a parcurgerii procedurii de evaluare de mediu pentru planuri şi programe."
ART. 5
În tot cuprinsul actelor normative în vigoare, sintagmele „Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate“, „Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului“ sau „agenţia pentru protecţia mediului“ se înlocuiesc cu sintagma „Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate“.
ART. 6
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Legea nr. 95/2016 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 369 din 13 mai 2016, cu modificările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Mircea Fechet
p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Marius-Ilie Stanciu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 28 august 2024.
Nr. 103.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: