Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 101 din 21 august 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 845 din 23 august 2024
Având în vedere:
- necesitatea dezvoltării şi menţinerii unor capabilităţi de apărare robuste, rezistente, credibile, interoperabile, flexibile şi eficiente, destinate atât îndeplinirii angajamentelor asumate ca urmare a calităţii de stat membru NATO şi UE, cât şi descurajării unei posibile agresiuni împotriva României şi articulării unui răspuns adecvat la provocările actuale şi viitoare ale mediului de securitate;
– nevoile mari de dotare a structurii de forţe cu tehnică şi echipamente militare, care generează un efort bugetar semnificativ, conducând astfel la necesitatea mobilizării celor mai avantajoase surse de finanţare a nevoilor bugetare şi astfel la identificarea şi diversificarea instrumentelor de finanţare a achiziţiei de tehnică şi echipamente militare, precum şi pentru alte obiective de interes strategic;
– posibilitatea accesării de fonduri, în condiţii avantajoase, prin mecanismul Foreign Military Financing (Finanţare Militară Externă), oferit guvernelor din statele aliate de către Guvernul SUA, pentru finanţarea unor contracte de achiziţii în scop militar încheiate cu departamente/agenţii coordonate de către Ministerul Apărării din SUA;
– faptul că, pentru a putea utiliza facilitatea de împrumuturi directe oferită de Guvernul SUA în cadrul acestui mecanism în anul 2024, semnarea acordului de finanţare între Guvernul SUA şi Guvernul României trebuie să se realizeze până la data de 30 septembrie 2024;
– necesitatea adaptării cadrului legal privind datoria publică în sensul includerii posibilităţii utilizării unor mecanisme de finanţare specifice puse la dispoziţia Guvernului României de alte guverne şi/sau alte entităţi guvernamentale ale altor ţări, ca instrumente de natura datoriei publice guvernamentale;
– faptul că, în lipsa unui cadru legal corespunzător, România nu poate să acceseze finanţări în cadrul acestui mecanism şi/sau al altor mecanisme specifice, ce pot fi puse la dispoziţie de către guverne şi/sau entităţi guvernamentale ale altor ţări pentru contracte/acorduri de achiziţii/proiecte de interes strategic naţional, inclusiv de apărare şi securitate naţională;
– faptul că, în lipsa luării unor măsuri imediate pentru modificarea legislaţiei privind datoria publică, Guvernul României nu se va putea încadra în termenul de 30 septembrie 2024 pentru semnarea acordului de finanţare dintre Guvernul României şi Guvernul SUA şi astfel nu va putea accesa finanţare în cadrul Foreign Military Financing (Finanţare Militară Externă), cu impact asupra costurilor de finanţare a contractelor de achiziţie deja încheiate de Ministerul Apărării Naţionale;
– impactul crescut al programelor de titluri de stat destinate populaţiei în asigurarea implementării planului de finanţare anual la nivel guvernamental,
sunt necesare flexibilizarea costurilor ce vor fi suportate de Ministerul Finanţelor în vederea asigurării unei distribuţii eficiente a acestora şi diversificarea canalelor de distribuţie inclusiv în mediul online în vederea creşterii accesibilităţii populaţiei la aceste instrumente.
Luând în considerare faptul că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 28 iunie 2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 4 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, lit. i), cu următorul cuprins:
"i) finanţarea unor contracte/acorduri de achiziţii/proiecte de interes strategic naţional, inclusiv de apărare şi securitate naţională, prin utilizarea unor mecanisme de finanţare şi/sau garantare oferite de către guverne şi/sau entităţi guvernamentale care reprezintă guvernele altor ţări“;."
2. La articolul 4, după alineatul (6) se introduc şase noi alineate, alin. (7)-(12), cu următorul cuprins:
"(7) Modalitatea de derulare a finanţărilor prevăzute la alin. (1) lit. i), inclusiv modul de realizare a tragerilor, rambursarea capitalului, achitarea dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente acesteia, aranjamentele specifice de derulare a fluxurilor financiare, a conturilor necesar a fi deschise şi a altor operaţiuni solicitate de către guvernele care acordă împrumuturi şi/sau garanţii sunt prevăzute în documentul juridic care guvernează împrumutul, care se încheie bilateral între cele două guverne şi în actele normative de aprobare a acestora prevăzute la alin. (8).
(8) Documentul juridic care guvernează împrumutul prevăzut la alin. (7) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Finanţelor, în calitate de unic administrator al datoriei publice guvernamentale împreună cu autorităţile administraţiei publice centrale în a căror arie de responsabilitate se încadrează contractele/acordurile de achiziţii/proiectele de interes strategic naţional, inclusiv de apărare şi securitate naţională, care fac obiectul finanţării.
(9) Autorităţile administraţiei publice centrale prevăzute la alin. (8) sunt autorizate, după caz, să semneze documentul juridic care guvernează împrumutul prevăzut la alin. (7), alături de Ministerul Finanţelor, în funcţie de cerinţele finanţatorului.
(10) Finanţările contractate de Guvernul României, prin Ministerul Finanţelor, în scopurile prevăzute la alin. (1) lit. i) pot fi subîmprumutate unor companii de stat, desemnate, prin memorandum aprobat de Guvern, să implementeze contractele/acordurile de achiziţii/proiectele de interes strategic naţional, inclusiv de apărare şi securitate naţională, cu respectarea legislaţiei privind ajutorul de stat, după caz. Pentru scopurile prevăzute la alin. (1) lit. i) companiile de stat pot beneficia de garanţia statului pentru împrumuturi contractate de acestea, cu respectarea legislaţiei privind ajutorul de stat, după caz.
(11) În cazul finanţărilor contractate conform alin. (10), drepturile şi obligaţiile companiilor de stat desemnate pentru fiecare caz în parte se stabilesc prin actul normativ de aprobare a documentului juridic care guvernează împrumutul contractat de Guvernul României, prin Ministerul Finanţelor, în scopurile prevăzute la alin. (1) lit. i), numai după obţinerea avizului din partea Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări.
(12) Prin excepţie de la prevederile art. 14 alin. (4), pentru implementarea finanţărilor contractate în scopul prevăzut la alin. (1) lit. i), în funcţie de specificul mecanismului de finanţare şi de beneficiarul finanţării, în bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat pot fi prevăzute sume alocate din credite externe, cu respectarea prevederilor legale în vigoare."
3. La articolul 5, alineatul (5^4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5^4) Pentru activităţile derulate de Compania Naţională Poşta Română - S.A., potrivit prevederilor art. 3 alin. (2^1), Ministerul Finanţelor este autorizat să plătească comisioane din bugetul de stat pentru efectuarea operaţiunilor legate de activitatea de vânzare a titlurilor de stat pentru populaţie în funcţie de valoarea de închidere a emisiunii şi pentru efectuarea plăţilor aferente acestor instrumente de datorie publică, în funcţie de valoarea operaţiunilor efectuate către deţinătorii de titluri de stat, precum şi alte costuri asociate vânzării şi rambursării titlurilor de stat pentru populaţie distribuite de Compania Naţională Poşta Română - S.A., inclusiv pentru implementarea unor soluţii în mediul online. Comisioanele şi/sau alte costuri asociate vânzării şi rambursării titlurilor de stat pentru populaţie se calculează lunar de către Compania Naţională Poşta Română - S.A. şi se plătesc în termen de 30 de zile de la data primirii facturii."
4. La articolul 6, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
"(7) Pentru companiile de stat care derulează în numele Guvernului României contracte/acorduri de achiziţii/proiecte de interes strategic naţional, inclusiv de apărare şi securitate naţională, şi care beneficiază de mecanisme de finanţare şi/sau garantare oferite de către guverne şi/sau entităţi guvernamentale care reprezintă guvernele altor ţări şi care nu intră sub incidenţa legislaţiei privind ajutorul de stat nu se percepe comision la fondul de risc, costurile de finanţare fiind cele aferente documentului juridic care guvernează împrumutul prevăzut la art. 4 alin. (7)."
ART. II
Se autorizează ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, derulează contracte care pot fi finanţate în condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, să dezangajeze creditele de angajament angajate la nivelul bugetului de stat, până la nivelul plăţilor efectuate, şi să angajeze creditele de angajament aferente sumelor alocate din fonduri externe, în limita finanţării contractate şi a prevederilor bugetare aprobate, în condiţiile legii.
ART. III
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor va supune spre aprobare Guvernului proiectul de hotărâre privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.470/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
p. Ministrul apărării naţionale,
Eduard Bachide,
secretar de stat
Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
Ştefan-Radu Oprea
Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
Bogdan-Gruia Ivan
Bucureşti, 21 august 2024.
Nr. 101.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: