Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ  nr. 100 din 10 septembrie 2021  pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 100 din 10 septembrie 2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 884 din 15 septembrie 2021
    Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, reglementează nivelul antepreşcolar ca făcând parte din educaţia timpurie. Educaţia antepreşcolară se organizează în creşe, grădiniţe şi în centre de zi.
    Prin art. I din Legea nr. 201/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei se stabileşte faptul că statul asigură finanţarea de bază pentru toţi antepreşcolarii, iar la art. II se reglementează: creşele înfiinţate prin hotărâre a consiliului local, în subordinea acestuia, sunt parte a sistemului public educaţional. Ca urmare a acestor modificări legislative preluarea creşelor în cadrul sistemului de educaţie trebuia să se realizeze începând cu anul şcolar 2019-2020. Acest termen ce a fost prorogat până la începutul anului şcolar 2021-2022, conform art. II alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2019 pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, instituirea unor derogări şi prorogarea unor termene, aprobată cu completări prin Legea nr. 230/2019.
    În şedinţa de Guvern din data de 14 iulie 2021 s-au stabilit etapele de implementare a Proiectului „România Educată“. În conformitate cu elementele de conţinut ale acestui proiect, conceptul de educaţie timpurie este abordat ca sistem integrat, astfel încât activitatea creşelor suportă o transformare sistemică, devenind parte a sistemului de educaţie.
    Proiectul ,,România Educată“ este cel mai amplu proiect de reformă a educaţiei, având ca scop realizarea unei educaţii incluzive, deoarece în acest moment România are una dintre cele mai mici rate de acces la educaţia timpurie pentru copii de până la 3 ani, din Uniunea Europeană. Implementarea proiectului va conduce la o creştere cu 96% a numărului copiilor de vârstă antepreşcolară care beneficiază de educaţie şi îngrijire timpurie.
    Această abordare sistemică unitară în ceea ce priveşte antepreşcolarii şi preşcolarii a fost adoptată prin memorandum la data de 14 iulie 2021.
    Din această perspectivă nu se mai justifică o prorogare a aplicării prevederilor art. 27 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi în situaţia neadoptării prezentei ordonanţei de urgenţă ar fi afectat cadrul legal referitor la politicile publice în domeniul educaţiei, asumate la nivel de Guvern.
    Începând cu anul şcolar 2021-2022, sunt întrunite toate condiţiile pentru funcţionarea unui sistem unitar de educaţie timpurie, incluziv şi de calitate, prin preluarea creşelor în sistemul de educaţie şi pentru asigurarea unei guvernanţe unitare şi coerente, conform prevederilor Legii nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, Ministerul Educaţiei a realizat constant, pe parcursul ultimilor 3 ani, o serie de demersuri care să pregătească acest pas.
    Cunoscând faptul că anul şcolar a început, se impune cu celeritate adoptarea de măsuri privind organizarea şi funcţionarea creşelor în cadrul sistemului de învăţământ preuniversitar. Măsurile necesare pentru buna funcţionare a creşelor în cadrul sistemului naţional de învăţământ vizează aspecte administrative, financiare şi manageriale, astfel încât lipsa acestora produce un dezechilibru ce ar afecta în sens negativ dreptul legitim al beneficiarilor indirecţi ai educaţiei, părinţi/reprezentanţi legali, de a înscrie copiii în creşe funcţionale ce aparţin unui sistem de educaţie predictibil şi eficient.
    Ţinând seama de faptul că este imperios necesar ca măsurile legislative ce fac obiectul acestei ordonanţe de urgenţă să intre în vigoare în septembrie 2021, ţinând cont de nevoia de a asigura organizarea şi funcţionarea eficientă, performantă şi predictibilă a sistemului naţional de educaţie, precum şi de a elimina efectele perturbatoare produse de absenţa unui cadru legislativ adecvat, aspecte care au consecinţe grave asupra drepturilor beneficiarilor direcţi ai educaţiei,
    deoarece toate aspectele de mai sus vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 27, după alineatul (1) se introduc cinci noi alineate, alineatele (1^1)-(1^5), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Creşele fac parte din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar şi oferă copiilor antepreşcolari cu vârste cuprinse între 11 luni şi 3 ani servicii integrate de educaţie, îngrijire şi supraveghere.
(1^2) Începând cu anul şcolar 2021-2022, creşele de stat sunt arondate, la solicitarea primarilor, ca urmare a hotărârilor autorităţilor deliberative, prin decizie a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, unităţilor de învăţământ preşcolar cu program prelungit, cu personalitate juridică. Decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti se comunică spre informare Ministerului Educaţiei în termen de 15 zile de la emitere.
(1^3) În cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu solicită arondarea, creşele de stat rămân instituţii publice de subordonare locală, cu personalitate juridică, finanţarea fiind asigurată în conformitate cu prevederile alin. (4^1), cu obligaţia de a asigura serviciile prevăzute la alin. (1^1). Autorităţile administraţiei publice locale pot contribui la finanţarea acestora, în limita bugetului aprobat. În această situaţie, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti asigură coordonarea metodologică a respectivelor creşe.
(1^4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1^2), ca urmare a existenţei la nivelul localităţii a unui număr de creşe de stat mai mare decât numărul unităţilor de învăţământ preşcolar cu program prelungit, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti pot decide arondarea creşelor de stat la unităţi de învăţământ preşcolar cu program normal.
(1^5) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti finalizează procedura de arondare a creşelor de stat la unităţile de învăţământ preuniversitar preşcolar până la data de 1 octombrie 2021, cu informarea Ministerul Educaţiei."

    2. La articolul 27, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Asigurarea personalului necesar desfăşurării educaţiei antepreşcolare se face de către Ministerul Educaţiei, conform art. 104 alin. (2) lit. a), cu respectarea standardelor de calitate şi a legislaţiei în vigoare."

    3. La articolul 248, după alineatul (1^1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^2) şi (1^3), cu următorul cuprins:
    "(1^2) În vederea asigurării personalului didactic necesar în creşele de stat arondate unităţilor de învăţământ preşcolar, începând cu anul şcolar 2021-2022, pentru ocuparea funcţiei didactice de educator-puericultor se acceptă şi absolvenţi ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea educatoare, care au urmat cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi, precum şi absolvenţi cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului preşcolar şi primar, sau absolvenţi ai programelor de masterat didactic, specializarea educaţie timpurie.
(1^3) Educatorii-puericultori din structura creşelor de stat care trec în coordonarea Ministerului Educaţiei, începând cu anul şcolar 2021-2022, pot ocupa, în următorii 4 ani, funcţia de educator-puericultor, cu condiţia îndeplinirii cerinţelor specifice din Metodologia de recunoaştere şi atestare a competenţelor profesionale pentru ocuparea funcţiei de educator-puericultor, elaborată de Ministerul Educaţiei."



    ART. II
    Salariile de bază ale funcţiilor specifice din creşe se vor stabili cu respectarea prevederilor art. 28 alin. (1) şi (2) şi ale art. 36 alin (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. III
    (1) Toate creşele din sistemul public de stat, arondate unităţilor de învăţământ preşcolar desemnate de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, începând cu anul şcolar 2021-2022, precum şi creşele din sistemul privat acreditat sau creşele construite şi înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană, care demarează activitatea cu antepreşcolarii în anul şcolar 2021-2022, sunt considerate unităţi de învăţământ acreditate prin efectul legii, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi se supun prevederilor acestei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Creşele din sistemul privat autorizate să funcţioneze provizoriu se supun prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi parcurg procesul de acreditare conform prevederilor legale în vigoare.
    (3) Creşele din sistemul privat construite şi înfiinţate prin intermediul proiectelor finanţate în cadrul apelurilor competitive „Dezvoltarea serviciilor de educaţie antepreşcolară“, aferente Programului operaţional Capital uman 2014-2020, axa prioritară 6 „Educaţie şi competenţe“, obiectivul specific 6.2 „Creşterea participării la învăţământul antepreşcolar şi preşcolar, în special a grupurilor cu risc de părăsire timpurie a şcolii, cu accent pe copiii aparţinând minorităţii rome şi a celor din mediul rural“, care demarează activitatea cu antepreşcolarii în anul şcolar 2021-2022, sunt considerate unităţi de învăţământ autorizate provizoriu prin efectul legii, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi se supun prevederilor legale în vigoare.

    ART. IV
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă:
    a) Ministerul Educaţiei înaintează Guvernului spre aprobare hotărârea privind Metodologia de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară;
    b) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale supune spre aprobare Guvernului proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul eliminării creşelor din Nomenclatorul serviciilor sociale.


    ART. V
    Legea nr. 263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 507 din 30 iulie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului pentru aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară, prevăzute la art. IV lit. a).

    ART. VI
    La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi conducerile unităţilor de învăţământ preşcolar desemnate de acestea vor lua toate măsurile necesare pentru reorganizarea reţelei şcolare, cu sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale, până la data de 1 octombrie 2021.



                    PRIM-MINISTRU
                    FLORIN-VASILE CÎŢU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul educaţiei,
                    Sorin-Mihai Cîmpeanu
                    p. Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
                    Claudiu-Mihnea Drumea,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Dan Vîlceanu
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila Zoltán

    Bucureşti, 10 septembrie 2021.
    Nr. 100.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016