Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 10 din 16 februarie 2022  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 10 din 16 februarie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 162 din 17 februarie 2022
    În scopul creării unui cadru favorabil pentru obiectivul asumat prin Programul de guvernare, de realizare a unei creşteri economice inteligente, sustenabile şi inclusive, bazate pe digitalizare, dezvoltare durabilă, inovare şi pregătire antreprenorială,
    luând în considerare necesitatea urgentă de asigurare a unui cadru favorabil întoarcerii în ţară a cetăţenilor români din diaspora,
    ţinând cont de schimbările cu care societatea începe să se confrunte ca urmare a globalizării şi de faptul că dezvoltarea economică se bazează astăzi în mare măsură pe utilizarea tehnologiilor noi, inovative pentru atingerea unui nivel ridicat de competitivitate,
    analizând datele îngrijorătoare publicate de registrul comerţului conform cărora numărul de întreprinderi înmatriculate a scăzut de la începutul pandemiei de COVID-19 cu 28,77% în anul 2020 faţă de 2019,
    având în vedere că neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă va genera ineficienţă şi pierderi, neadaptarea companiilor româneşti la perioada postpandemică, afectarea în continuare a unei mari părţi a antreprenorilor României care se confruntă, pe lângă restricţiile impuse de pandemia de COVID-19, şi cu fenomenul lipsei acute de finanţare,
    ţinând cont de rezultatele în economia românească a primelor două ediţii ale Programului pentru stimularea înfiinţării de întreprinderi mici şi mijlocii „Start-up Nation - România“ ce au condus la crearea a peste 45.000 de noi locuri de muncă, din care peste 30.000 din rândul absolvenţilor, şomerilor sau persoanelor defavorizate, dar şi datorită faptului că ajutorul financiar primit de către beneficiarii primelor două ediţii a condus la o rată de supravieţuire a afacerilor de peste 99%, cu impact pozitiv asupra veniturilor bugetare,
    luând în considerare că prima ediţie 2017 a Programului pentru stimularea înfiinţării de întreprinderi mici şi mijlocii „Startup Nation - România“ a condus la o creştere a întreprinderilor înmatriculate faţă de anul 2016 de 28,98%, iar a doua ediţie 2018 a programului a menţinut rata anuală de înmatriculări la peste 135.000 de noi firme anual,
    analizând consecinţele economice generate de măsurile restrictive aplicate în contextul pandemiei de COVID-19, intervin necesitatea urgentă a adoptării unor măsuri de natură economico-financiară, reprezentând acţiuni esenţiale pentru a atenua repercusiunile negative asupra economiei şi asupra cetăţenilor, precum şi necesitatea şi oportunitatea dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Având în vedere că economia Uniunii Europene indică o încetinire a creşterii economice, printre provocări enumerânduse procesul de îmbătrânire a populaţiei, digitalizarea, războaiele comerciale, Brexit-ul, pandemia de COVID-19, pentru a elimina decalajele care persistă între statele membre şi între regiunile din interiorul acestora sunt necesare investiţii suplimentare şi imediate în procesul de sprijinire a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Luând în considerare că nevoile investiţionale importante nu pot fi acoperite doar prin acordarea de credite sau garanţii, acestea putând fi eficient completate de subvenţii şi granturi mai apropiate de piaţă, în special pentru întreprinderile aflate la început de drum,
    ţinând cont de necesitatea sprijinirii dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii din România prin susţinerea investiţiilor realizate de întreprinderile nou-înfiinţate, precum şi de întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) din domenii de activitate grav afectate de pandemia de COVID-19, în contextul dispoziţiilor art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale anexei nr. 3/60 la Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021,
    din cauza întreţinerii şi amplificării fenomenului birocratic legat de finanţarea IMM-urilor se impune găsirea unor soluţii de menţinere a activităţii acestora pentru evitarea creşterii ratei de insolvenţă şi faliment, fapt care poate genera efecte negative asupra economiei româneşti şi implicit angajamentelor asumate de România faţă de Comisia Europeană.
    Având în vedere obligaţia României, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, de a asigura transpunerea şi implementarea corectă şi integrală a acquis-ului european, pentru realizarea obiectivelor prevăzute în Rezoluţia Parlamentului European din 15 septembrie 2016 referitoare la accesul la finanţare al IMM-urilor şi creşterea diversităţii finanţării IMM-urilor în cadrul uniunii pieţelor de capital,
    având în vedere că neimplementarea în regim de urgenţă a schimbărilor legislative propuse generează consecinţe negative asupra numărului de întreprinderi existente şi implicit asupra economiei naţionale, prin neîndeplinirea de către operatorii economici români a obligaţiilor contractuale, prin generarea unor efecte negative precum restrângerea activităţii întreprinderilor, toate acestea conducând la reducerea numărului de salariaţi şi migrarea forţei de muncă peste graniţe,
    adoptarea cadrului legal de reglementare este imperios necesară din cauza situaţiei excepţionale generate de pandemia de COVID-19 în care se află întreprinderile mici şi mijlocii, corelată cu riscul de neangajare a tinerilor absolvenţi, a persoanelor defavorizate şi a şomerilor, al scăderii drastice a numărului de noi firme în România şi implicit a încasărilor viitoare la bugetul de stat.
    Lipsa ajutorului în finanţarea întreprinderilor mici şi mijlocii corelată cu situaţia excepţională generată de pandemia de COVID-19 va conduce în următoarea perioadă la suspendarea activităţii acestora, închiderea operaţională şi chiar la dizolvarea şi lichidarea celor mai multe astfel de întreprinderi, cu riscul eliminării locurilor de muncă şi creşterii alarmante a şomajului.
    De asemenea, soluţia are în vedere că fluctuaţia pieţei muncii în întreaga Uniune Europeană necesită reacţii şi adaptări rapide, astfel că factorul timp devine un element determinant în activitatea oricărei companii. În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
    urgenţa reglementării fiind determinată, pe de o parte, de riscul diminuării resurselor atrase de la bugetul de stat pentru dezvoltarea investiţiilor în diferite sectoare ale economiei naţionale, fiind astfel afectată dezvoltarea economică a României, iar, pe de altă parte, de imposibilitatea lansării în timp util a două programe naţionale destinate sprijinirii întreprinderilor mici şi mijlocii româneşti, unul dedicat întreprinderilor aflate la început de drum şi al doilea dedicat sectorului HoReCa, cel mai afectat sector economic în urma pandemiei, deşi programele dispun de bugete alocate prin Legea nr. 317/2021,
    având în vedere angajamentele asumate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României care au ca obiectiv crearea unui mediu sustenabil, predictiv şi simplificat pentru derularea activităţii mediului de afaceri, creşterea accesului la finanţare, prin dezvoltarea de instrumente adaptate nevoilor întreprinderilor,
    respectiv prevederile care privesc reformarea modului de aplicare a Testului IMM şi transparentizarea procesului legislativ, astfel încât să fie în acord cu documente europene în vigoare, cum ar fi: „O strategie pentru IMM-uri pentru o Europă sustenabilă şi digitală (2020)“ şi „Small Business Act“,
    reformă, care are termene de implementare, iar modificarea prevederilor referitoare la aplicabilitatea Testului IMM trebuie realizată până în trimestrul al treilea al anului 2022, fapt care justifică şi urgenţa,
    în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ARTICOL UNIC
    Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 9, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii este un organism consultativ, fără personalitate juridică, care se înfiinţează şi funcţionează sub coordonarea autorităţii administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii. Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii este format din membrii desemnaţi de ministere şi alte autorităţi ale administraţiei publice centrale, camere de comerţ şi industrie, patronate şi organizaţii neguvernamentale de reprezentare a întreprinderilor mici şi mijlocii, cadre universitare, cercetători, economişti şi organizaţii ale mediului asociativ şi sindicate."

    2. La articolul 9, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) Raportul privind aplicarea Testului IMM conţine, în mod obligatoriu, o rubrică cu sarcinile administrative introduse pentru întreprinderile mici şi mijlocii, precum şi cu cele eliminate.
    În elaborarea actului normativ cu impact asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, iniţiatorul se va asigura de respectarea principiului numărului constant, respectiv, în cazul introducerii unei sarcini administrative va elimina obligatoriu cel puţin o alta existentă."

    3. La articolul 9, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Iniţiatorul actului normativ şi autoritatea publică centrală care asigură secretariatul Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii au obligaţia să publice pe site-ul web propriu rezultatele Testului IMM, respectiv avizul Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, în termen de 30 de zile de la data primirii acestuia."

    4. La articolul 9^1, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Evaluarea sistematică a impactului proiectelor de acte normative prevăzute la alin. (1) se face prin aplicarea Testului IMM. Testul IMM se efectuează de către iniţiatorul actului normativ, înainte de demararea procesului de avizare a acestuia."

    5. La articolul 9^1, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (4^1) şi (4^2), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Iniţiatorul actului normativ poate alege, în vederea consultărilor, una dintre următoarele modalităţi: sondaj online, mese rotunde, forumuri şi consultări online.
(4^2) Iniţiatorul actului normativ ţine cont de propunerile rezultate în urma consultărilor care au stat la baza aplicării Testului IMM, în vederea finalizării proiectului de act normativ."

    6. La articolul 25^1, după litera k^2) se introduc două noi litere, literele k^3) şi k^4), cu următorul cuprins:
    "k^3) programul pentru stimularea înfiinţării întreprinderilor mici şi mijlocii «Start-up Nation - ROMÂNIA»;
k^4) programul privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentaţie şi agenţii de turism, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19;"





                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul antreprenoriatului şi turismului,
                    Constantin-Daniel Cadariu
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 16 februarie 2022.
    Nr. 10.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016