Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 1 din 18 ianuarie 2024  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 1 din 18 ianuarie 2024 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 48 din 18 ianuarie 2024
    Având în vedere importanţa activităţii agricole şi securităţii alimentare a României, rolul vital al agriculturii în economie, dar şi nevoia de flexibilitate a sectorului agricol,
    ţinând seama de:
    - absenţa unui cadru legislativ privind circulaţia pe drumurile publice a tractoarelor agricole sau forestiere, în acord cu necesităţile reale ale conducătorilor acestei categorii de vehicule;
    – prognoza privind extinderea parcului de utilaje agricole în exerciţiul financiar 2023-2027 prin Programul naţional strategic, care are ca efect o disproporţionalitate între numărul de utilaje şi personalul specializat pentru conducerea acestora;
    – deficitul de unităţi de învăţământ pentru şcolarizarea şi pregătirea operatorilor de utilaje, mecanizatori şi tractorişti, care a devenit mai acut începând cu anii 2000;
    – lipsa forţei de muncă specializate, cauzată de migraţia către ţările Uniunii Europene, unde legislaţia rutieră permite operarea şi conducerea utilajelor agricole cu permis de conducere de categorie B, în special pentru utilajele cu deplasare lentă în combinaţie cu una sau două remorci, cu condiţia respectării unei anumite viteze de deplasare,

    conştientizând că neadoptarea rapidă a măsurilor legislative are efecte negative vizibile asupra necesarului forţei de muncă în agricultură, unde se desfăşoară activităţi agricole specifice pe tot parcursul anului,
    ţinând cont de faptul că neadoptarea de măsuri imediate ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte realizarea activităţilor agricole şi, implici, asupra securităţii alimentare a României, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, dar şi de faptul că în lipsa acestei intervenţii legislative se creează perspectiva afectării durabile a sectorului agricol din ţară, situaţia având impact negativ pentru România şi constituind un element care vizează interesul public general, iar, în contextul arătat, în care demersul nu poate fi amânat, existând riscul afectării sectorului agricol al României, aceasta reprezintă o situaţie de urgenţă şi are caracter extraordinar.
    În considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigenţelor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, motivarea urgenţei şi a situaţiei extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de existenţa unor dificultăţi în asigurarea cadrului legal necesar adecvat pentru operarea şi conducerea utilajelor agricole cu permis de conducere de categorie B, în special pentru utilajele cu deplasare lentă în combinaţie cu una sau două remorci, cu condiţia respectării unei anumite viteze de deplasare, precum şi de inexistenţa unor soluţii normative care să asigure acest deziderat, potrivit legislaţiei specifice circulaţiei pe drumurile publice.
    Văzând faptul că situaţiile descrise echivalează cu o potenţială afectare a dezvoltării sectorului agricol al României, se impune ca Guvernul, având în vedere rolul proactiv pe care îl exercită, să realizeze o intervenţie, cu celeritate, pentru soluţionarea acestei situaţii care nu poate fi amânată.
    Având în atenţie faptul că lipsa adoptării în regim de urgenţă a măsurilor prevăzute de prezentul act normativ poate conduce la afectarea securităţii alimentare a României, utilizarea unui alt instrument legislativ putând conduce la imposibilitatea adoptării, în timp util şi cu celeritate, a măsurilor necesare pentru asigurarea cadrului normativ, de nivel primar, pentru operarea şi conducerea, în mod flexibil, a tractoarelor agricole sau forestiere,
    ţinând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanţă de urgenţă, ar conduce la afectarea sectorului agricol al României, situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,
    în egală măsură, promovarea şi adoptarea unei legi pentru instituirea măsurii propuse implică o procedură îndelungată, soluţie juridică ce presupune ca pe tot parcursul procesului normal de legiferare autorităţile publice cu atribuţii în domeniu să se afle în imposibilitatea de a oferi o soluţie adecvată conducătorilor de tractoare agricole sau forestiere pe teritoriul României,
    ţinând seama că elementele sus-menţionate constituie premisele unei situaţii urgente şi extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, iar neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecinţe negative asupra interesului public, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obişnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat,
    având în vedere că prin intenţia de reglementare se urmăreşte dezvoltarea politicii agricole a României, element care vizează interesul public general, iar în contextul arătat demersul nu poate fi amânat, existând riscul unor blocaje sau disfuncţionalităţi instituţionale, şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă,
    întrucât aspectele prezentate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voinţa Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanţă de urgenţă.
    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
    ART. I
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 20, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Permisele de conducere se eliberează pentru următoarele categorii de vehicule: AM, A1, A2, A, B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tr1, Tb sau Tv."

    2. La articolul 20 alineatul (4), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) 18 ani împliniţi, pentru categoriile de vehicule A2, B, BE, C1, C1E, Tr şi Tr1;"

    3. La articolul 24, alineatul (1^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), candidaţii care solicită obţinerea categoriilor Tr, Tr1, Tb sau Tv, precum şi candidaţii cu dizabilităţi fizice pot fi examinaţi de autoritatea competentă pe raza căreia se află şcoala de conducători auto autorizată unde aceştia au absolvit cursurile de pregătire teoretică şi practică."

    4. La articolul 24 alineatul (5), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) 10 ani pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, B1, BE şi Tr1."

    5. La articolul 24^1 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. g^1), cu următorul cuprins:
    "g^1) permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile şi pentru vehiculele din categoria Tr1, precum şi pentru ansamblurile formate dintr-un vehicul din categoria Tr1 şi una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule;"

    6. La articolul 24^1 alineatul (2), litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "i) permisele de conducere eliberate pentru categoria Tr sunt valabile şi pentru ansamblul format dintr-un vehicul din categoria Tr şi una sau două remorci, precum şi pentru vehiculele din categoria Tr1 şi pentru ansamblurile formate dintr-un vehicul din categoria Tr1 şi una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule;"

    7. La articolul 24^1 alineatul (2), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. i^1), cu următorul cuprins:
    "i^1) permisele de conducere eliberate numai pentru categoria Tr1 sunt valabile şi pentru ansamblul format dintr-un vehicul din categoria Tr1 şi una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculului sau ansamblului de vehicule;"

    8. La articolul 66, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 66
    (1) Atestatul profesional este obligatoriu pentru conducătorul autovehiculului care efectuează transport de mărfuri periculoase, transport public de persoane, transport în cont propriu de persoane cu microbuze şi autobuze, precum şi pentru autovehiculele de transport marfă cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, care circulă în trafic intern şi internaţional."

    9. La anexa nr. 1, după litera p) se introduce o nouă literă, lit. p^1), cu următorul cuprins:
    "p^1) categoria Tr1: tractoare agricole sau forestiere a căror viteză maximă constructivă este mai mică sau egală cu 40 de km/h;"



    ART. II
    (1) Înscrierea în permisul de conducere a echivalării categoriilor B sau Tr cu categoria Tr1 se realizează în cazul eliberării unui nou permis de conducere, dar nu mai devreme de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
    (2) Titularii permiselor de conducere categoriile B sau Tr aflate în perioada de valabilitate administrativă şi emise anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă ori până la împlinirea termenului prevăzut la alin. (1), care nu au înscrisă categoria Tr1, pot conduce pe drumurile publice vehiculele din categoria Tr1, precum şi ansamblurile formate dintr-un vehicul din categoria Tr1 şi una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule, până la expirarea valabilităţii acestora.
    (3) Echivalarea categoriilor B sau Tr cu Tr1 se realizează fără examinarea de către autoritatea competentă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu

    Bucureşti, 18 ianuarie 2024.
    Nr. 1.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016