Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. A/3.239 din 3 aprilie 2007 privind publicarea Rezolutiei Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite nr. 1.725/2006 privind situatia din Somalia
EMITENT: MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 276 din 25 aprilie 2007
În baza <>art. 3 din Legea nr. 206/2005 privind punerea în aplicare a unor sancţiuni internaţionale,
în temeiul <>art. 4 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul afacerilor externe emite prezentul ordin.
ARTICOL UNIC
Se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a <>Rezoluţiei Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite nr. 1.725/2006 privind situaţia din Somalia, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
PRIM-MINISTRU,
MINISTRU INTERIMAR AL AFACERILOR EXTERNE,
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Bucureşti, 3 aprilie 2007.
Nr. A/3.239.
ANEXĂ
REZOLUŢIA Nr. 1.725 (2006)
a Consiliului de Securitate al
Organizaţiei Naţiunilor Unite privind situaţia
din Somalia, adoptatã la 6 decembrie 2006*)
--------
*) Traducere.
Consiliul de Securitate,
reamintind rezoluţiile sale anterioare privind situaţia din Somalia, în special rezoluţiile nr. 733 (1992) din 23 ianuarie 1992, nr. 1.356 (2001) din 19 iunie 2001 şi nr. 1.425 (2002) din 22 ianuarie 2002 şi declaraţiile preşedintelui sãu, în mod particular cea din 13 iulie 2006 (S/PRST/2006/31),
reafirmând respectul sãu pentru suveranitatea, integritatea teritorialã, independenţa politicã şi unitatea Somaliei,
reiterând angajamentul sãu pentru o soluţionare completã şi durabilã a situaţiei din Somalia, conform Cartei Federale de Tranziţie, şi subliniind importanţa unor instituţii de largã reprezentativitate şi a unui proces politic cuprinzãtor, dupã cum prevede Carta Federalã,
reiterând cu insistenţã cã toate statele membre, în special cele din regiune, trebuie sã se abţinã de la orice acţiune de încãlcare a embargoului de arme şi a mãsurilor conexe şi sã ia toate mãsurile necesare pentru prevenirea unor astfel de încãlcãri,
subliniind cã este dispus sã trateze cu toate pãrţile prezente în Somalia care doresc sã ajungã la o reglementare politicã pe calea dialogului paşnic şi deschis tuturor, inclusiv Uniunea Tribunalelor Islamice,
subliniind totodatã importanţa pentru stabilitatea în Somalia a unor instituţii de largã reprezentativitate şi a unui proces politic cuprinzãtor, salutând eforturile cruciale ale Ligii Statelor Arabe şi ale Autoritãţii Interguvernamentale pentru Dezvoltare (IGAD) de promovare şi încurajare a dialogului politic dintre instituţiile federale de tranziţie şi Uniunea Tribunalelor Islamice, exprimând sprijinul deplin faţã de aceste iniţiative şi afirmând disponibilitatea de a contribui într-un mod adecvat la un proces politic cuprinzãtor în Somalia,
cerând atât instituţiilor federale de tranziţie, cât şi Uniunii Tribunalelor Islamice sã se angajeze în dialog şi sã îl continue, sã reafirme angajamentul lor faţã de principiile enunţate în Declaraţia de la Khartoum din data de 22 iunie 2006 şi în acordurile încheiate la Reuniunea de la Khartoum din 2-4 septembrie 2006, în vederea stabilizãrii din punct de vedere securitar a Somaliei,
invitând Uniunea Tribunalelor Islamice sã înceteze orice expansiune militarã şi sã îi respingã pe cei cu intenţii extremiste sau legãturi cu terorismul internaţional,
dezaprobând atentatul cu bombã sãvârşit la Baidoa la 30 noiembrie 2006 şi exprimând îngrijorare cu privire la persistenţa violenţelor în interiorul Somaliei,
salutând Acordul încheiat la 2 decembrie 2006 între Uniunea Tribunalelor Islamice şi Secretariatul Autoritãţii Interguvernamentale pentru Dezvoltare şi încurajând Autoritatea Interguvernamentalã sã continue discuţiile cu instituţiile federale de tranziţie,
invitând toate pãrţile din Somalia şi toate celelalte state sã se abţinã de la orice acţiune de naturã sã provoace sau sã perpetueze violenţa şi încãlcãrile drepturilor omului, sã producã tensiuni inutile şi neîncredere, sã punã în pericol încetarea focului şi procesul politic sau sã agraveze şi mai mult situaţia umanitarã,
luând act de Nota verbalã din data de 16 octombrie 2006 adresatã preşedintelui Consiliului de Securitate de Misiunea Permanentã a Kenyei la ONU, conţinând textul planului de desfãşurare pentru o misiune de menţinere a pãcii a IGAD în Somalia (IGASOM),
considerând cã situaţia din Somalia continuã sã ameninţe pacea şi securitatea internaţionalã în regiune,
acţionând în virtutea cap. VII al Cartei Naţiunilor Unite:
1. reafirmã cã instituţiile federale de tranziţie şi Carta Federalã de Tranziţie oferã singurul mijloc de dobândire a pãcii şi stabilitãţii în Somalia, subliniazã necesitatea unui dialog veritabil continuu între instituţiile federale de tranziţie şi Uniunea Tribunalelor Islamice şi afirmã, în consecinţã, cã dispoziţiile urmãtoare ale prezentei rezoluţii, fondate pe deciziile IGAD şi ale Consiliului Pãcii şi Securitãţii Uniunii Africane, vizeazã în mod unic sprijinirea pãcii şi stabilitãţii în Somalia printr-un proces politic cuprinzãtor şi crearea condiţiilor necesare retragerii tuturor forţelor strãine din Somalia;
2. cere instantaneu instituţiilor federale de tranziţie şi Uniunii Tribunalelor Islamice sã respecte angajamentele asumate, sã reia fãrã întârziere negocierile de pace pe baza acordurilor încheiate la Khartoum şi sã se conformeze acordurilor rezultate din acest dialog şi îşi declarã intenţia de a considera luarea de mãsuri împotriva celor ce ar încerca sã împiedice sau sã blocheze un dialog paşnic, sã utilizeze mijloace violente în scopul rãsturnãrii instituţiilor federale de tranziţie sau sã întreprindã acţiuni care ar ameninţa în plus stabilitatea regionalã;
3. decide sã autorizeze IGAD şi statele membre ale Uniunii Africane sã stabileascã o misiune de protecţie şi de pregãtire în Somalia, care urmeazã sã fie reexaminatã de Consiliul de Securitate dupã o perioadã iniţialã de 6 luni, în urma unei informãri a IGAD, având urmãtorul mandat bazat pe elementele relevante ale mandatului şi conceptului operaţiunilor enunţate în planul de desfãşurare pentru IGASOM:
a) monitorizarea progreselor realizate de instituţiile federale de tranziţie şi Uniunea Tribunalelor Islamice în aplicarea acordurilor rezultate din dialogul lor;
b) asigurarea libertãţii de mişcare şi de circulaţie în deplinã siguranţã a tuturor celor implicaţi în procesul de dialog;
c) menţinerea şi monitorizarea securitãţii la Baidoa;
d) protejarea membrilor instituţiilor federale de tranziţie şi a Guvernului, precum şi a principalelor lor infrastructuri;
e) pregãtirea forţelor de securitate ale instituţiilor federale de tranziţie pentru a fi în mãsurã sã asigure propria lor securitate şi sã contribuie la facilitarea restabilirii forţelor de securitate somaleze;
4. aprobã dispoziţiile din planul de desfãşurare al IGAD, conform cãrora statele limitrofe Somaliei nu vor desfãşura trupe în aceastã ţarã;
5. decide cã mãsurile impuse la paragraful 5 al Rezoluţiei 733 (1992) şi detaliate în paragrafele 1 şi 2 ale Rezoluţiei 1.425 (2002) nu vor fi aplicate livrãrilor de arme şi echipamentelor militare şi nici pregãtirii şi asistenţei tehnice vizând în mod unic sprijinirea forţelor menţionate la paragraful 3 sau destinate utilizãrii lor;
6. încurajeazã statele membre sã furnizeze resurse financiare pentru IGASOM;
7. solicitã secretarului general, în consultare cu Comisia Uniunii Africane şi Secretariatul IGAD, sã raporteze Consiliului de Securitate referitor la punerea în practicã a mandatului IGASOM în termen de 30 de zile şi, ulterior, la fiecare 60 de zile;
8. subliniazã cã embargoul pe arme continuã sã contribuie la pacea şi securitatea din Somalia, cere tuturor statelor membre, în particular celor din regiune, sã îl respecte în întregime şi reitereazã intenţia de a cãuta de urgenţã modalitãţi de îmbunãtãţire a eficienţei embargoului, inclusiv prin mãsuri adaptate de sprijinire;
9. decide sã continue sã urmãreascã activ chestiunea.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: