Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 98 din 27 iunie 2024  privind stabilirea sistemului de management şi control la nivelul Ministerului Afacerilor Interne pentru gestionarea Programului de securitate şi siguranţă publică (afaceri interne), finanţat prin cea de-a doua contribuţie elveţiană    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 98 din 27 iunie 2024 privind stabilirea sistemului de management şi control la nivelul Ministerului Afacerilor Interne pentru gestionarea Programului de securitate şi siguranţă publică (afaceri interne), finanţat prin cea de-a doua contribuţie elveţiană

EMITENT: Ministerul Afacerilor Interne
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 636 din 4 iulie 2024
    Având în vedere:
    - Regulamentul privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene;
    – Hotărârea Guvernului nr. 61/2023 pentru aprobarea Acordului-cadru dintre Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, semnat la Bucureşti la 12 decembrie 2022;
    – Hotărârea Guvernului nr. 9/2024 pentru aprobarea Acordului de modificare a Acordului-cadru dintre Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, semnat la Bucureşti la 12 decembrie 2022, încheiat prin schimb de scrisori semnate la Berna la 22 septembrie 2023 şi la Bucureşti la 6 octombrie 2023, între Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC) şi Unitatea naţională de coordonare - Ministerul Finanţelor din România;
    – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2023 privind stabilirea cadrului financiar general pentru utilizarea celei de-a doua contribuţii financiare elveţiene nerambursabile acordate României prin intermediul Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, precum şi a contribuţiei naţionale aferente acestei asistenţe,

    luând în considerare necesitatea atingerii obiectivelor generale ale celei de-a doua contribuţii elveţiene, precum şi importanţa realizării obiectivelor Programului de securitate şi siguranţă publică (afaceri interne), gestionat de către Ministerul Afacerilor Interne în calitate de operator de program,
    ţinând cont de importanţa verificării trasabilităţii, eligibilităţii, obiectivităţii, transparenţei şi regularităţii cheltuielilor realizate la nivelul Programului de securitate şi siguranţă publică (afaceri interne),
    în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
    viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, emite următorul ordin:
    ART. 1
    (1) Prin prezentul ordin se stabileşte sistemul de management şi control la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, în calitate de operator de program al Programului de securitate şi siguranţă publică (afaceri interne) finanţat în cadrul celei de-a doua contribuţii elveţiene.
    (2) Sistemul de management şi control defineşte competenţele şi funcţiile structurilor desemnate în gestionarea măsurii suport aferente Programului de securitate şi siguranţă publică (afaceri interne) în vederea asigurării eligibilităţii, obiectivităţii, transparenţei şi regularităţii cheltuielilor, raportării şi asigurării unei trasabilităţi şi piste de audit adecvate.

    ART. 2
    (1) Termenii şi expresiile „Programul de cooperare elveţiano-român“, „contribuţie“, „Regulament“, „SECO“, „SDC“, „Unitatea Naţională de Coordonare“, „Program“ şi „Proiect“ au înţelesurile prevăzute în Acordul-cadru dintre Guvernul României şi Consiliul Federal Elveţian privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, semnat la Bucureşti la 12 decembrie 2022, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 61/2023, astfel cum a fost modificat prin Acordul încheiat prin schimb de scrisori semnate la Berna la 22 septembrie 2023 şi la Bucureşti la 6 octombrie 2023 între Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC) şi Unitatea naţională de coordonare - Ministerul Finanţelor din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 9/2024.
    (2) Termenii şi expresiile „operator de program“, „beneficiar“, „acord de implementare a măsurii-suport“, „contract de finanţare“, „Autoritate de audit“, „Autoritate de plată“ au înţelesul prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2023 privind stabilirea cadrului financiar general pentru utilizarea celei de-a doua contribuţii financiare elveţiene nerambursabile acordate României prin intermediul Programului de cooperare elveţiano-român vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, precum şi a contribuţiei naţionale aferente acestei asistenţe.
    (3) Expresiile „Biroul Contribuţiei Elveţiene (BCE)“, „Comitetul de Coordonare a Măsurii Suport (CCMS)“ şi „cheltuieli eligibile“ au înţelesul prevăzut în Regulamentul privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, denumit în continuare Regulament.
    (4) Pentru scopul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:
    a) autorităţi externe - Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice (SECO), Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC), BCE sau orice altă entitate din sectorul public sau privat din Confederaţia Elveţiană care are legătură cu măsura-suport;
    b) autorităţi naţionale - Unitatea Naţională de Coordonare (UNC), Autoritatea de audit (AA), Autoritatea de plată (AP), precum şi orice altă entitate naţională care are legătură cu măsura-suport;
    c) Programul de securitate şi siguranţă publică (afaceri interne), denumit în continuare Programul Afaceri Interne (PAI), finanţat în cadrul Programului de cooperare elveţiano-român, denumit în continuare Contribuţia Elveţiană 2 (CE2), este constituit din măsura-suport pentru îmbunătăţirea siguranţei publice şi securităţii publice şi este gestionat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), în calitate de Operator de Program (OP);
    d) măsura-suport pentru îmbunătăţirea siguranţei publice şi securităţii publice, denumită în continuare MS, reprezintă documentul programatic privind acţiunile finanţate prin intermediul PAI;
    e) unitate de plată, denumită în continuare UP, este structura din cadrul MAI responsabilă de efectuarea gestiunii financiar-contabile a PAI;
    f) reprezentantul operatorului de program, denumit în continuare ROP, este persoana desemnată din cadrul MAI responsabilă de raporturile juridice rezultate din calitatea de OP al PAI;
    g) operator de program, denumit în continuare OP, este structura din cadrul MAI responsabilă de gestionarea PAI şi de îndeplinirea atribuţiilor OP;
    h) structuri de specialitate - structuri din cadrul MAI, care asigură sprijin OP în gestionarea PAI, potrivit domeniilor de competenţă.


    ART. 3
    (1) Se desemnează secretarul general al MAI ca ROP.
    (2) Se desemnează Direcţia fonduri externe nerambursabile din cadrul MAI ca OP.
    (3) Se desemnează Direcţia generală financiară din cadrul MAI ca UP.
    (4) În situaţia în care postul prevăzut la alin. (1) este vacant, atribuţiile secretarului general se îndeplinesc de către un secretar general adjunct desemnat în acest sens de ministrul afacerilor interne.

    ART. 4
    ROP îndeplineşte atribuţia de reprezentant legal al MAI în raporturile juridice rezultate din calitatea de OP al PAI, potrivit prevederilor Regulamentului, acordului de implementare a MS şi legislaţiei naţionale privind gestionarea fondurilor alocate prin CE2.

    ART. 5
    (1) Pentru asigurarea gestionării PAI, OP desfăşoară în mod direct următoarele activităţi:
    a) este punctul unic de contact în relaţia cu autorităţile naţionale şi externe, asigură informarea şi comunicarea informaţiilor necesare către structurile relevante implementării MS şi reprezintă MAI în cadrul altor organizaţii, comitete, grupuri de lucru sau organisme şi structuri cu rol în gestionarea CE2;
    b) îndeplineşte calitatea de secretar în cadrul Comitetului de Coordonare privind MS instituit de UNC, potrivit prevederilor Regulamentului;
    c) se asigură de îndeplinirea atribuţiilor prevăzute în cadrul acordului de implementare a MS, potrivit prevederilor Regulamentului;
    d) asigură suport decizional şi coordonarea necesară în vederea implementării corespunzătoare a MS şi gestionării fondurilor alocate PAI prin CE2, precum şi în programarea cadrului financiar post CE2;
    e) asigură coordonarea în vederea asigurării coerenţei, complementarităţii şi sinergiei PAI cu alte instrumente financiare ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi naţionale;
    f) elaborează, cu sprijinul beneficiarilor, după caz, propunerea de MS şi revizuirile ulterioare, coordonează procesul de elaborare a acestora şi le înaintează către UNC, potrivit Regulamentului;
    g) în conformitate cu normele şi practicile naţionale în vigoare, furnizează consultanţă şi sprijin beneficiarilor, după caz, în elaborarea proiectelor aferente MS;
    h) realizează evaluarea proiectelor propuse spre finanţare, precum şi a propunerilor de modificare a acestora, din punct de vedere administrativ, calitativ şi de îndeplinire a criteriilor de eligibilitate stabilite prin Regulament, conform principiului segregării funcţiilor şi procedurilor proprii;
    i) se asigură de evitarea dublei finanţări/nesuprapunerea proiectelor aferente componentelor MS cu alte instrumente financiare externe sau naţionale, potrivit procedurilor proprii;
    j) iniţiază contractarea proiectelor finanţate în cadrul MS şi elaborează modelul de contract, potrivit procedurilor proprii;
    k) monitorizează şi analizează îndeplinirea rezultatelor şi obiectivelor asumate la nivelul PAI, a stadiului şi progresului înregistrat la nivelul MS, inclusiv prin controale la faţa locului care acoperă aspecte tehnice, fizice şi administrative la nivelul proiectelor finanţate, potrivit procedurilor proprii;
    l) realizează raportări, inclusiv financiare, privind stadiul şi progresul înregistrat la nivelul PAI, potrivit acordului de implementare a MS şi Regulamentului;
    m) stabileşte creditele de angajament şi creditele bugetare necesare implementării PAI, potrivit acordului de implementare a MS şi prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2023;
    n) verifică administrativ şi financiar respectarea conformităţii şi regularităţii cheltuielilor efectuate de beneficiari, precum şi conformitatea acestora cu reglementările naţionale privind achiziţiile publice şi ajutorul de stat, inclusiv prin misiuni de control la faţa locului, cu asigurarea principiului segregării funcţiilor, potrivit procedurilor proprii;
    o) autorizează cererile de transfer de fonduri ale beneficiarilor prin acordarea vizei „Bun de plată“, potrivit procedurilor proprii, şi solicită AP sumele cuvenite potrivit acordului de implementare a MS;
    p) efectuează operaţiunile specifice angajării, lichidării şi ordonanţării cheltuielilor şi certifică documentele justificative în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii, în calitate de compartiment de specialitate, conform dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    q) verifică utilizarea fondurilor contribuţiei potrivit scopului finanţat, precum şi asigurarea sustenabilităţii de către beneficiarii proiectelor finanţate, potrivit procedurilor proprii;
    r) asigură şi desfăşoară activităţi necesare îndeplinirii şi respectării cerinţelor de informare şi vizibilitate a PAI potrivit Regulamentului şi acordului de implementare a MS;
    s) aprobă documentele întocmite de beneficiari privind informarea şi vizibilitatea proiectelor finanţate în cadrul MS şi monitorizează îndeplinirea măsurilor legate de vizibilitate de către aceştia;
    ş) se asigură de păstrarea în bune condiţii a tuturor documentelor, potrivit prevederilor Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau ale Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    t) se asigură de accesul neîngrădit al AA, AP, UNC, SECO/SDC sau al altor autorităţi naţionale cu atribuţii de verificare, control şi audit, inclusiv al autorităţilor mandatate de partea elveţiană, în limitele competenţelor care le revin, la toate informaţiile necesare privind gestionarea şi implementarea PAI, în cazul în care acestea efectuează verificări/controale/ audit la faţa locului, şi solicită declaraţii, documente, informaţii.

    (2) În vederea îndeplinirii activităţilor de la alin. (1), OP poate solicita sprijinul structurilor de specialitate ale MAI.
    (3) OP stabileşte prin proceduri/instrucţiuni proprii sau comune cu UP modul de realizare a activităţilor din responsabilitate.

    ART. 6
    În vederea gestionării financiar-contabile a PAI, UP desfăşoară în mod direct următoarele activităţi:
    a) asigură managementul financiar-contabil şi bugetar al MS, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2023 şi reglementărilor naţionale în domeniu;
    b) asigură sumele necesare finanţării totale a PAI aferente MS potrivit creditelor de angajament şi creditelor bugetare stabilite la nivelul OP;
    c) gestionează sumele primite de la AP, precum şi eventualele sume de plătit AP potrivit acordului de implementare a MS şi prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2023;
    d) deschide şi utilizează conturi bancare şi de trezorerie pentru derularea operaţiunilor financiare dedicate exclusiv fondurilor alocate PAI prin CE2, potrivit acordului de implementare a MS şi prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2023;
    e) raportează AP dobânda aferentă sumelor reprezentând contribuţia financiară elveţiană nerambursabilă, acumulată în conturile pentru operaţiuni cu franci elveţieni purtătoare de dobândă, potrivit acordului de implementare a MS şi prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2023;
    f) realizează reconcilierea contabilă cu AP privind sumele plătite şi cele acordate ca avans/restituite la nivelul PAI pentru operaţiunile gestionate în cadrul CE2, potrivit acordului de implementare a MS şi prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2023;
    g) organizează şi ţine evidenţa financiar-contabilă la nivelul PAI a angajamentelor bugetare şi legale a proiectelor finanţate în cadrul acesteia prin monitorizarea regulată a sumelor angajate şi plăţilor efectuate la nivelul PAI;
    h) asigură verificarea operaţiunilor supuse controlului financiar preventiv propriu din punctul de vedere al legalităţii, regularităţii şi încadrării în limitele angajamentelor bugetare stabilite potrivit legii;
    i) avizează şi/sau acordă viza de control financiar preventiv propriu la nivelul PAI pentru documentele specifice angajării şi ordonanţării cheltuielilor privind proiectele finanţate şi completează documentele aferente cu informaţiile din responsabilitatea compartimentului de contabilitate;
    j) transferă sumele cuvenite beneficiarilor, în conformitate cu prevederile acordului de implementare a MS şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2023, şi comunică OP plăţile/ rambursările efectuate atât la nivelul PAI, cât şi la nivelul MS către beneficiari;
    k) efectuează verificări pentru a se asigura că beneficiarii menţin fie un sistem contabil separat, fie o evidenţă contabilă adecvată pentru toate tranzacţiile aferente proiectelor finanţate în cadrul MS;
    l) se asigură de păstrarea în bune condiţii a tuturor documentelor, potrivit prevederilor Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau ale Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    m) se asigură de accesul neîngrădit al AA, AP, UNC, SECO/SDC sau al altor autorităţi naţionale cu atribuţii de verificare, control şi audit, inclusiv autorităţilor mandatate de partea elveţiană, în limitele competenţelor care le revin, la toate informaţiile necesare privind gestionarea şi implementarea PAI, în cazul în care aceste autorităţi efectuează verificări/controale/ audit la faţa locului şi solicită declaraţii, documente, informaţii;
    n) stabileşte prin proceduri sau instrucţiuni proprii, avizate în prealabil de OP, sau comune cu OP modul de realizare a activităţilor din responsabilitate.


    ART. 7
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Bogdan Despescu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 27 iunie 2024.
    Nr. 98.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016