Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 965 din 9 februarie 2023  pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor şi al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării nr. 3.033/21.494/2022 privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 965 din 9 februarie 2023 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor şi al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării nr. 3.033/21.494/2022 privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION

EMITENT: Ministerul Finanţelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 159 din 24 februarie 2023
    În temeiul prevederilor:
    - art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare;
    – art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 371/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, cu modificările şi completările ulterioare,

    ministrul finanţelor şi ministrul cercetării, inovării şi digitalizării emit următorul ordin:
    ART. I
    Ordinul ministrului finanţelor şi al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării nr. 3.033/21.494/2022 privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 976 şi 976 bis din 7 octombrie 2022, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Se aprobă Procedura de implementare a Programului IMM INVEST PLUS pentru componenta INNOVATION, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    (2) Plafonul total al garanţiilor care pot fi acordate în cadrul schemei de ajutor de stat pe perioada de valabilitate a acesteia, respectiv de la aprobarea acesteia de către Comisia Europeană până la data de 31 decembrie 2023, este în sumă de 750.000.000 lei, din care suma de 746.832.000 lei în anul 2023.
    (3) Plafonul pentru anul 2023 prevăzut la alin. (2) poate fi realocat între componentele/subcomponentele schemei de ajutor de stat în favoarea aceluiaşi finanţator, la propunerea F.R.C. care are calitatea de administrator, cu acordul Ministerului Finanţelor, în limita plafonului total alocat F.R.C. pentru componentele INNOVATION şi GARANT CONSTRUCT, respectiv pentru acordarea de garanţii în cadrul programului, în funcţie de gradul de utilizare a plafoanelor alocate şi de ritmul de acordare a garanţiilor."

    2. În anexă, la articolul 2, litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "g) acordă finanţările pentru o durată maximă de 72 de luni în cazul creditelor de investiţii (inclusiv perioada de graţie), respectiv 36 de luni în cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru, fără posibilitatea prelungirii acestora. În cazul creditelor pentru capital de lucru cel puţin în ultimele 12 luni de valabilitate a garanţiei se aplică graficul de rambursare în rate, fără posibilitatea beneficiarului de a efectua trageri/utiliza sume din credit."

    3. În anexă, la articolul 4, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "e) grant - finanţarea, în limita cumulului rezultat din valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garanţiei acordate, pe toată durata de valabilitate a garanţiei acordate, şi a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credit, acordate pe o perioadă de maximum 12 luni, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 2.000.000 de euro pe întreprindere."

    4. În anexă, articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    Perioada de derulare a Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION
    Programul IMM INVEST PLUS va deveni operaţional la data emiterii deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană, iar contractele de garantare aferente programului vor fi emise până la 31 decembrie 2023. Plata dobânzilor se efectuează până la data de 31 martie 2026 inclusiv."

    5. În anexă, articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) Din plafonul total al garanţiilor care pot fi acordate pe întreaga perioadă de valabilitate a schemei de ajutor de stat asociate Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION, respectiv până la data de 31 decembrie 2023, în sumă totală de 750.000.000 lei, se alocă suma de 746.832.000 lei reprezentând diferenţa rămasă neutilizată din plafonul anului 2022, care poate fi utilizată în anul 2023.
    (2) Plafoanele prevăzute la alin. (1) se alocă de către F.R.C. la solicitarea finanţatorilor, în funcţie de ponderea garanţiilor acordate în favoarea fiecărui finanţator în totalul garanţiilor acordate în cadrul fiecărei componente a Programului în anul precedent.
    (3) În cazul în care nivelul plafonului solicitat de un finanţator este inferior celui calculat conform prevederilor alin. (2), în propunerea de alocare se include suma solicitată de finanţator. Pentru finanţatorii care nu au participat în Program/pe o componentă a Programului sau nu au acordat finanţări garantate în cadrul componentei Programului în anul precedent şi au solicitat alocarea de plafoane, plafonul solicitat de finanţator se include în propunerea de alocare, fără a putea depăşi limita de 5.000.000 lei/finanţator.
    (4) F.R.C. este autorizat să evalueze, ori de câte ori este necesar, modul de utilizare de către instituţiile de credit a plafonului alocat şi să efectueze alocări între componentele/subcomponentele schemei de ajutor de stat în favoarea aceluiaşi finanţator, în limita plafonului total alocat fiecărui finanţator, şi/sau realocări între instituţiile de credit, în funcţie de gradul de utilizare a plafoanelor alocate şi de ritmul de acordare a garanţiilor.
    (5) În vederea aplicării prevederilor art. 16 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare, formularea propunerii de realocare între componentele/subcomponentele schemei de ajutor de stat în favoarea aceluiaşi finanţator de către F.R.C., care are calitatea de administrator, se efectuează cu încadrarea în limita plafonului total alocat F.R.C., se include în propunerile de realocare, dacă este cazul, şi se transmite M.F. cu încadrarea în termenele prevăzute la alin. (6) şi (7), în vederea obţinerii acordului acestuia.
    (6) După alocarea iniţială a plafoanelor totale prevăzute la alin. (1), operaţiunea de suplimentare a plafoanelor alocate finanţatorilor se poate realiza bilunar, pentru solicitările primite până la data de 15 a lunii, respectiv până în ultima zi lucrătoare din luna calendaristică, în baza solicitărilor de realocare consolidate primite de la toţi finanţatorii care au transmis solicitări de suplimentare până la finalul perioadei analizate, dacă se constată îndeplinirea de către finanţatori a următoarelor condiţii cumulative:
    a) înregistrează un grad de consum de peste 70% din plafonul alocat în interiorul intervalului pentru care se formulează operaţiunea de realocare;
    b) finanţatorul/finanţatorii a/au transmis solicitare/solicitări de suplimentare justificată(e) până cel mai târziu în ultima zi lucrătoare a intervalului anterior întocmirii operaţiunii de către F.R.C.; solicitările de suplimentare transmise de către finanţatori în intervalul anterior vor fi centralizate de către F.R.C. şi analizate în vederea întocmirii operaţiunii de suplimentare pentru intervalul următor în cel mult 3 zile lucrătoare de la data expirării fiecărui interval.
    (7) Prin excepţie de la prevederile alin. (6) referitoare la termenele de realizare a operaţiunilor de suplimentare, în cazul în care operaţiunea de suplimentare se efectuează în ultima lună calendaristică din anul de referinţă de derulare a programului săptămânal, în termen de două zile lucrătoare de la sfârşitul fiecărei săptămâni, pentru toate solicitările de suplimentare transmise de către finanţatori până în ultima zi calendaristică a fiecărei săptămâni.
    (8) În cadrul unei proceduri de realocare consolidate pe finanţatori, onorarea solicitărilor de suplimentare transmise de finanţatorii participanţi în Program se realizează până la concurenţa sumei solicitate de finanţator/necesarului estimat pe baza consumului de plafoane realizat de la începutul anului de referinţă până în ultima zi lucrătoare a intervalului pentru care se formulează propunerea de realocare, în raport cu perioada rămasă până la sfârşitul anului 2023, prin diminuarea plafoanelor alocate aceluiaşi finanţator pe celelalte componente şi subcomponente ale Programului, conform solicitării finanţatorului. În situaţia în care suplimentarea plafonului de garantare nu poate fi realizată prin realocarea între componentele/subcomponentele schemei de ajutor de stat în favoarea aceluiaşi finanţator, suplimentarea plafonului de garantare până la concurenţa sumei solicitate de finanţator/ rezultate din calcul se realizează prin diminuarea plafoanelor alocate pentru aceeaşi componentă în favoarea finanţatorilor care au realizat un grad de consum situat sub media consumului înregistrat de toţi finanţatorii participanţi în cadrul componentei Programului, de la începutul anului din plafonul alocat pentru componenta respectivă. Diminuările se efectuează pro-rata în raport cu plafonul disponibil, până la concurenţa sumei individuale/totale propuse pentru suplimentare.
    (9) Plafoanele finanţatorilor suplimentate în conformitate cu prevederile alin. (5)-(8) nu se pot diminua într-un interval de 30 de zile calendaristice calculate de la data punerii plafoanelor suplimentare la dispoziţia finanţatorilor.
    (10) Prin excepţie de la prevederile alin. (8), în situaţia în care în ultima lună de derulare a Programului se efectuează procedura/procedurile de suplimentare/realocare, plafoanele de garantare alocate finanţatorilor care înregistrează grade de consum ale plafoanelor de garantare alocate de 0% se pot realoca integral în favoarea finanţatorilor care au transmis solicitări justificate de suplimentare a plafoanelor alocate."

    6. În anexă, articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) În cadrul componentei INNOVATION a Programului pot fi finanţate activităţi din toate sectoarele/ domeniile de activitate fără a se ţine cont de codul CAEN, cu excepţia:
    a) sectoarelor/domeniilor neeligibile prevăzute la art. 7;
    b) sectoarelor/domeniilor eligibile în cadrul componentelor AGRO IMM INVEST şi RURAL INVEST.
    (2) Achiziţia de noi tehnologii/echipamente care îmbunătăţesc rezultatele şi productivitatea companiei şi/sau orice invenţie (inclusiv tehnologii/echipamente noi care nu sunt încă pe piaţă), precum şi promovarea exportului, indiferent de domeniul de activitate/cod CAEN eligibil, sunt incluse în cadrul componentei INNOVATION. Prin cheltuială cu caracter inovator se înţelege orice cheltuială care contribuie la retehnologizarea unui proces, unei activităţi, creşterea productivităţii mijloacelor fixe, achiziţionate şi/sau dezvoltate în interiorul companiei, indiferent de domeniul de activitate, precum şi cheltuielile aferente achiziţionării sau încorporării unor produse/soluţii noi din punctul de vedere al progresului tehnologic, validate prin brevete, patente, mărci, şi cheltuielile operaţionale accesorii finanţării obiectului de activitate prin programul INNOVATION."

    7. În anexă, la articolul 9, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Pentru creditele/liniile de credit prevăzute la alin. (1), valoarea maximă a finanţărilor acordate unui beneficiar nu poate depăşi 5.000.000 lei pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, respectiv 10.000.000 lei pentru creditele de investiţii.
    Valoarea maximă cumulată a finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION nu poate depăşi 10.000.000 lei.
    În oricare dintre situaţii, cuantumul maxim cumulat al finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilităţi nu va depăşi cea mai mare valoare dintre:
    a) 15% din cifra de afaceri anuală totală medie a beneficiarului din ultimele trei perioade contabile închise, respectiv ultimele trei perioade contabile închise ale venitului brut, sau norma anuală de venit în cazul persoanelor fizice care obţin venituri din activităţi independente, după caz, conform declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente; în cazul întreprinderilor înfiinţate cu mai puţin de 3 ani faţă de data solicitării garanţiei, plafonul se calculează pe baza duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare, respectiv:
    (i) pentru beneficiarii care depun situaţiile financiare anuale, plafonul se calculează pe baza situaţiilor financiare anuale depuse, dacă este cazul, precum şi a balanţelor de verificare lunare aferente duratei de funcţionare a întreprinderii;
    (ii) pentru beneficiarii care realizează venituri din desfăşurarea de activităţi independente sau agricole pentru care venitul se determină pe bază de normă de venit sau, după caz, conform declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente, plafonul se calculează pe baza datelor anuale
    b) 50% din cheltuielile cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor; în cazul întreprinderilor nou-înfiinţate care nu deţin evidenţe integral pentru cele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor, plafonul se calculează pe baza duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare;
    c) în cazurile în care utilizarea limitelor prevăzute la lit. a) sau b) nu acoperă necesarul de lichiditate, în urma justificării fundamentate de potenţialul beneficiar, cuantumul împrumutului poate fi stabilit astfel încât să acopere nevoile de lichidităţi de la momentul acordării acestuia pentru următoarele 12 luni în cazul IMM-urilor şi pentru următoarele 6 luni în cazul întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie. Justificarea constă în faptul că beneficiarul îşi desfăşoară activitatea în sectoare deosebit de afectate de efectele directe sau indirecte ale agresiunii, inclusiv de sancţiunile impuse de Uniunea Europeană (UE) şi de partenerii săi internaţionali, precum şi de contramăsurile luate de Rusia. Efectele respective pot consta inclusiv în perturbări ale lanţurilor de aprovizionare sau în plăţi restante din Rusia sau Ucraina, în riscuri sporite de atacuri cibernetice sau în creşteri de preţuri la anumiţi factori de producţie sau anumite materii prime afectate de criza actuală. Sectoarele deosebit de afectate sunt sectoarele/domeniile eligibile la finanţare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Necesarul de lichiditate poate include atât costuri cu capital de lucru, cât şi costurile cu investiţii, cu condiţia prezentării unor documente justificative de către beneficiar. Beneficiarii care au finanţat nevoile de lichidităţi prin ajutoarele acordate în cadrul programelor IMM INVEST ROMÂNIA, inclusiv în cadrul subprogramului AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT sau RURAL INVEST, sau prin alte ajutoare acordate în temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate în baza Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat în contextul pandemiei de COVID-19 nu pot beneficia de sprijin în baza prezentei scheme de ajutor de stat, cu excepţia situaţiei în care o fracţie din aceste nevoi a rămas neacoperită cu finanţare.
    Această posibilitate va fi utilizată pentru beneficiarii a căror cifră de afaceri sau factură la energie nu este un indicator bun pentru a prognoza cheltuielile în lunile următoare (de exemplu, dacă beneficiarul este o companie nouă sau un start-up) sau au nevoie de mai multă lichiditate pentru a rezista în contextul economic actual."

    8. În anexă, la articolul 9, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3), (4) şi (5), cu următorul cuprins:
    "(3) La dimensionarea valorii maxime a finanţării garantate acordate instituţiile de credit vor verifica:
    a) situaţiile financiare anuale depuse sau, după caz, balanţele lunare de verificare aferente duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare, în cazul în care dimensionarea finanţării se realizează potrivit alin. (2) lit. a);
    b) situaţia centralizată asumată de reprezentantul legal al beneficiarului a cheltuielilor cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor în situaţia dimensionării finanţării potrivit alin. (2) lit. b); în cazul întreprinderilor nou-înfiinţate care nu deţin evidenţe integral pentru cele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor, se prezintă situaţia centralizată a cheltuielilor cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale pentru durata de funcţionare a întreprinderii până la momentul depunerii solicitării de garantare;
    c) documente precum contracte şi planuri de afaceri în situaţia dimensionării finanţării potrivit alin. (2) lit. c), care să demonstreze că sunt afectaţi de: (i) întreruperile lanţurilor de aprovizionare sau plăţile restante din Rusia sau Ucraina; (ii) riscuri crescute de atacuri cibernetice; şi/sau (iii) creşterea preţurilor pentru anumite inputuri sau materii prime afectate de criza actuală, dacă este cazul. Planul de afaceri va include o proiecţie a fluxului de numerar din care să reiasă necesarul de lichiditate al beneficiarului pentru următoarele 12 luni pentru IMM/6 luni pentru întreprinderi mici cu capitalizare de piaţă medie, însoţit de lista de ipoteze care a stat la baza fundamentării acestuia.
(4) F.R.C., în cadrul procesului de monitorizare a ajutorului de stat, pentru beneficiarii incluşi în eşantion poate solicita şi documentele justificative prevăzute la alin. (3) lit. c).
(5) Facilităţile prevăzute la alin. (1) şi (2) se acordă în favoarea unui beneficiar eligibil organizat sub forma unei entităţi economice unice. În cazul în care mai multe entităţi economice unice distincte formează o singură entitate economică, legăturile dintre respectivele entităţi se vor evalua în funcţie de existenţa unei influenţe dominante sau decisive. Se vor evalua participaţiile deţinute şi elementele care atestă exercitarea efectivă a controlului, prin evaluarea gradului de implicare directă sau indirectă în activitatea economică desfăşurată de întreprinderea controlată. În acest caz se va analiza acea unitate economică considerată întreprindere relevantă, care are calitatea de beneficiar al Programului. Dacă una dintre întreprinderi deţine participaţii majoritare la altă entitate, dar nu este implicată în managementul acesteia sub aspectul politicii comerciale, al stabilirii preţurilor, producţiei şi distribuţiei etc. şi entitatea economică are un comportament autonom pe piaţă, aceste entităţi nu formează o singură unitate economică."

    9. În anexă, la articolul 11, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) comisionul de administrare cuvenit F.R.C. pentru perioada de derulare a schemei de ajutor de stat se suportă din bugetul de stat, prin bugetul M.F. - Acţiuni generale în cadrul schemei de ajutor de stat asociate Programului. Comisionul de administrare se calculează de către F.R.C. pentru întreaga perioadă de valabilitate a garanţiei sau, după caz, până la data plăţii valorii de executare a garanţiei de către M.F., fiind aplicat la valoarea/soldul garanţiei estimat(ă) la sfârşitul anului/anilor de derulare a garanţiei. Pentru anii 2022 şi 2023, nivelul comisionului de administrare este de 0,25% p.a., calculat la valoarea/soldul garanţiei.
    Comisionul de administrare se regularizează la scadenţa finală a creditului, în funcţie de soldul efectiv al creditului, pentru întreaga perioadă de derulare a creditului, sau, după caz, la data plăţii valorii de executare a garanţiei, prin plata diferenţei de către beneficiar sau restituirea către M.F. efectuată de către F.R.C. În cazul renunţării la garanţie, comisionul de administrare se restituie Ministerului Finanţelor, dacă creditul nu a fost utilizat, în contul de cheltuieli bugetare din care a fost efectuată plata iniţial, dacă restituirea se realizează în acelaşi an bugetar, respectiv potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care sumele respective provin din finanţarea bugetară a anilor precedenţi.
    Formula de calcul al comisionului de administrare este următoarea:
    Comision de administrare = [valoarea*^1)/soldul*^2) garanţiei la 31 decembrie a anului anterior x procent comision anual x nr. luni de garantare din anul respectiv*^3)]/12
    *^1) În anul acordării garanţiei, comisionul de administrare se calculează la valoarea maximă a garanţiei. Pentru liniile de credit fără grafic de rambursare, în formula de calcul al comisionului de administrare se utilizează valoarea maximă a garanţiei.
    *^2) Pentru anii următori de acordare a garanţiei, comisionul de administrare se calculează la soldul estimat al garanţiei pentru anul anterior.
    *^3) Inclusiv luna în care intră în vigoare garanţia, exclusiv ultima lună de valabilitate a garanţiei de stat."

    10. În anexă, articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    (1) Durata maximă a finanţărilor este de 72 de luni, în cazul creditelor de investiţii (inclusiv perioada de graţie), fără posibilitate de prelungire. În cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru, durata maximă a finanţărilor este de 36 de luni, fără posibilitate de prelungire. În cazul creditelor pentru capital de lucru cel puţin în ultimele 12 luni de valabilitate a garanţei se aplică graficul de rambursare în rate, fără posibilitatea beneficiarului de a efectua trageri/utiliza sume din credit.
    (2) Durata garanţiilor acordate nu poate depăşi 6 ani pentru creditele de investiţii şi 3 ani pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru."

    11. În anexă, articolul 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 19
    Plata ajutorului de stat sub formă de grant reprezentând valoarea cumulată a comisionului de administrare şi a dobânzilor se efectuează trimestrial până la data de 31 martie 2026 inclusiv, în limita creditelor bugetare aprobate în bugetul Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION şi în bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale, la titlul 55 «Alte transferuri» alineatul 55.01.46 «Transferuri către întreprinderi în cadrul schemelor de ajutor de stat», conform angajamentului legal emis în baza unei decizii de plată a sumelor de virat în contul F.R.C., conform prevederilor schemei de ajutor de stat asociate Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION, prevăzută în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022, cu modificările şi completările ulterioare, emisă şi transmisă trimestrial de administratorii schemei. Decizia de plată se emite în prima lună a trimestrului pentru plata ajutorului de grant aferent trimestrului anterior. Formatul deciziei de plată pentru componentele comision de administrare şi dobândă este prevăzut în anexa nr. 2."

    12. În anexă, articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 21
    Plata pentru componentele comision de administrare şi dobândă se efectuează în lei, în termen de 10 zile lucrătoare. Termenele curg de la data înregistrării deciziei de plată emise trimestrial de către administratorii schemei, la Registratura generală a M.F."

    13. În anexă, la articolul 24 alineatul (4), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "g) cazierul judiciar şi cazierul fiscal ale administratorilor din care să rezulte că nu au fapte înscrise în acestea, documente valabile la data solicitării garanţiei. În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice nerezidente pe teritoriul României se prezintă o declaraţie autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal/judiciar, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România."

    14. În anexă, la articolul 24, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1), cu următorul cuprins:
    "(6^1) Pentru anul 2023 ultima zi în care instituţiile de credit pot transmite solicitarea de garantare şi documentele prevăzute la alin. (4), corecte şi complete, este data de 22 decembrie 2023 inclusiv."

    15. În anexă, la articolul 31, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Sumele rezultate atât din executarea iniţiată de către instituţia de credit a garanţiilor colaterale constituite de beneficiar în favoarea instituţiei de credit şi a statului român, cât şi din încasările amiabile, din care se deduc dobânzile şi comisioanele aferente creditului, precum şi cheltuielile ocazionate de recuperarea creanţei, vor diminua, proporţional cu procentele de garantare, creanţa rezultată din valoarea de executare a garanţiei plătite instituţiei de credit de statul român. Instituţia de credit în favoarea căreia au fost înscrise ipotecile legale este obligată să înştiinţeze din oficiu organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, pentru a participa la distribuirea preţului."

    16. În anexă, la articolul 31, după alineatul (16) se introduce un nou alineat, alineatul (17), cu următorul cuprins:
    "(17) În cazul beneficiarilor Programului care intră în procedura insolvenţei, după efectuarea de către M.F. a plăţii valorii de executare a garanţiei de stat către instituţia de credit, F.R.C. transmite înscrisul prin care se individualizează creanţa bugetară rezultată prin plată şi direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice sau, după caz, Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, în vederea înscrierii de către acestea la masa credală a valorii de executare a garanţiei ca o creanţă certă, lichidă şi exigibilă, precum şi documentaţia aferentă acordării garanţiei."

    17. În anexă, anexele nr. 1 şi 2 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi la prezentul ordin.
    18. În anexă, la anexa nr. 3, articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    Programul IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION are ca obiectiv acordarea de facilităţi de garantare de către stat în mod transparent şi nediscriminatoriu sprijinind IMM-urile şi întreprinderile mici cu capitalizare de piaţă medie, inclusiv start-upurile care îşi îmbunătăţesc rezultatele şi productivitatea companiei prin achiziţia de noi tehnologii/ echipamente şi/sau invenţii, precum şi prin promovarea exportului, indiferent de domeniul de activitate/cod CAEN eligibil."

    19. În anexă, la anexa nr. 3, la articolul 3, alineatele (2)-(4) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Pentru creditele/liniile de credit prevăzute la alin. (1), valoarea maximă a finanţărilor acordate unui beneficiar nu poate depăşi 5.000.000 lei pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, respectiv 10.000.000 lei pentru creditele de investiţii, cu excepţia beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, acvaculturii şi pisciculturii pentru una sau mai multe activităţi finanţate, pentru care valoarea maximă a finanţării este de 5.000.000 lei. Valoarea maximă cumulată a finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul Programului nu poate depăşi 10.000.000 lei. În oricare dintre situaţii, cuantumul maxim cumulat al finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilităţi nu va depăşi cea mai mare valoare dintre:
    a) 15% din cifra de afaceri anuală totală medie a beneficiarului din ultimele trei perioade contabile închise, respectiv ultimele trei perioade contabile închise ale venitului brut, sau norma anuală de venit în cazul persoanelor fizice care obţin venituri din activităţi independente, după caz, conform declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente; în cazul întreprinderilor înfiinţate cu mai puţin de 3 ani faţă de data solicitării garanţiei, plafonul se calculează pe baza duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare în funcţie de categoria beneficiarului, respectiv:
    (i) pentru beneficiarii care depun situaţiile financiare anuale, plafonul se calculează pe baza situaţiilor financiare anuale depuse, dacă este cazul, precum şi a balanţelor de verificare lunare aferente duratei de funcţionare a întreprinderii;
    (ii) pentru beneficiarii care realizează venituri din desfăşurarea de activităţi independente pentru care venitul se determină pe bază de normă de venit sau, după caz, conform declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente, plafonul se calculează pe baza datelor anuale;
    b) 50% din cheltuielile cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor; în cazul întreprinderilor nou-înfiinţate care nu deţin evidenţe integral pentru cele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor, plafonul se calculează pe baza duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare;
    c) în cazurile în care utilizarea limitelor prevăzute la lit. a) sau b) nu acoperă necesarul de lichiditate, în urma justificării fundamentate de potenţialul beneficiar, cuantumul împrumutului poate fi stabilit astfel încât să acopere nevoile de lichidităţi de la momentul acordării acestuia pentru următoarele 12 luni în cazul IMM-urilor şi pentru următoarele 6 luni în cazul întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie. Justificarea constă în faptul că beneficiarul îşi desfăşoară activitatea în sectoare deosebit de afectate de efectele directe sau indirecte ale agresiunii, inclusiv de sancţiunile impuse de Uniunea Europeană (UE) şi de partenerii săi internaţionali, precum şi de contramăsurile luate de Rusia. Efectele respective pot consta inclusiv în perturbări ale lanţurilor de aprovizionare sau în plăţi restante din Rusia sau Ucraina, în riscuri sporite de atacuri cibernetice sau în creşteri de preţuri la anumiţi factori de producţie sau anumite materii prime afectate de criza actuală. Sectoarele deosebit de afectate sunt sectoarele/domeniile eligibile la finanţare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Necesarul de lichiditate poate include atât costuri cu capital de lucru, cât şi costurile cu investiţii, cu condiţia prezentării unor documente justificative de către beneficiar. Beneficiarii care au finanţat nevoile de lichidităţi prin ajutoarele acordate în cadrul programelor IMM INVEST ROMÂNIA, inclusiv în cadrul subprogramului AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT sau RURAL INVEST, sau prin alte ajutoare acordate în temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate în baza Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat în contextul pandemiei de COVID-19 nu pot beneficia de sprijin în baza prezentei scheme de ajutor de stat, cu excepţia situaţiei în care o fracţie din aceste nevoi a rămas neacoperită cu finanţare.
    Această posibilitate va fi utilizată pentru beneficiarii a căror cifră de afaceri sau factură la energie nu este un indicator bun pentru a prognoza cheltuielile în lunile următoare (de exemplu, dacă beneficiarul este o companie nouă sau un start-up) sau au nevoie de mai multă lichiditate pentru a rezista în contextul economic actual.
    La dimensionarea valorii maxime a finanţării garantate acordate instituţiile de credit vor verifica:
    1. situaţiile financiare anuale depuse sau, după caz, balanţele lunare de verificare aferente duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare, în cazul în care dimensionarea finanţării se realizează potrivit lit. a);
    2. situaţia centralizată asumată de reprezentantul legal al beneficiarului a cheltuielilor cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor în situaţia dimensionării finanţării potrivit lit. b); în cazul întreprinderilor nou-înfiinţate care nu deţin evidenţe integral pentru cele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor, se prezintă situaţia centralizată a cheltuielilor cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale pentru durata de funcţionare a întreprinderii până la momentul depunerii solicitării de garantare;
    3. documente precum contracte şi planuri de afaceri în situaţia dimensionării finanţării potrivit lit. c), care să demonstreze că sunt afectaţi de: (i) întreruperile lanţurilor de aprovizionare sau plăţile restante din Rusia sau Ucraina; (ii) riscuri crescute de atacuri cibernetice; şi/sau (iii) creşterea preţurilor pentru anumite inputuri sau materii prime afectate de criza actuală, dacă este cazul. Planul de afaceri va include o proiecţie a fluxului de numerar din care să reiasă necesarul de lichiditate al beneficiarului pentru următoarele 12 luni pentru IMM/6 luni pentru întreprinderi mici cu capitalizare de piaţă medie, însoţit de lista de ipoteze care a stat la baza fundamentării acestuia.
    F.R.C., în cadrul procesului de monitorizare a ajutorului de stat, pentru beneficiarii incluşi în eşantion, poate solicita şi documentele justificative prevăzute la pct. 1-3.
(3) Durata maximă a finanţărilor este de 72 de luni, în cazul creditelor de investiţii (inclusiv perioada de graţie), fără posibilitate de prelungire. În cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru, durata maximă a finanţărilor este de 36 de luni, fără posibilitate de prelungire. În cazul creditelor pentru capital de lucru cel puţin în ultimele 12 luni de valabilitate a garanţiei se aplică graficul de rambursare în rate, fără posibilitatea beneficiarului de a efectua trageri/utiliza sume din credit.
(4) Durata garanţiilor acordate nu poate depăşi 6 ani pentru creditele de investiţii şi 3 ani pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru.
    .................................................................................................
(7) Pentru creditele prevăzute la alin. (2), Ministerul Finanţelor finanţează dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanţarea capitalului de lucru şi creditelor pentru investiţii în procent de 100% pe o perioadă de maximum 12 luni de la data acordării creditului, din bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale, de la titlul 55 «Alte transferuri» alineatul 55.01.46 «Transferuri către întreprinderi în cadrul schemelor de ajutor de stat», în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Plata componentei de dobândă se efectuează până la data de 31 martie 2026 inclusiv."

    20. În anexă, la anexa nr. 3, la articolul 5, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Pentru anul 2023 se aprobă nivelul comisionului de administrare de 0,25% p.a., calculat la valoarea/soldul garanţiei."

    21. În anexă, la anexa nr. 3, la articolul 6, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) să transmită acordul prealabil privind propunerea de realocare între componentele/subcomponentele schemei de ajutor de stat în favoarea aceluiaşi finanţator, la propunerea F.R.C. care are calitatea de administrator, în limita plafonului total alocat F.R.C. pentru acordarea de garanţii în cadrul Programului, în funcţie de gradul de utilizare a plafoanelor alocate şi de ritmul de acordare a garanţiilor."

    22. În anexă, la anexa nr. 3, la articolul 6, literele b) şi d) se abrogă.
    23. În anexă, la anexa nr. 3, la articolul 7, literele b) şi j) se abrogă.
    24. În anexă, la anexa nr. 3, la articolul 7, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) să evalueze, ori de câte ori este necesar, modul de utilizare de către instituţiile de credit a plafonului alocat şi să efectueze realocări între instituţiile de credit în funcţie de gradul de utilizare a plafoanelor alocate şi de ritmul de acordare a garanţiilor;"

    25. În anexă, la anexa nr. 3, la articolul 7, după litera ae) se introduce o nouă literă, litera af), cu următorul cuprins:
    "af) În cazul beneficiarilor Programului care intră în procedura insolvenţei, după efectuarea de către M.F. a plăţii valorii de executare a garanţiei de stat către instituţia de credit, F.R.C. transmite înscrisul prin care se individualizează creanţa bugetară rezultată prin plată şi direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice sau, după caz, Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, în vederea înscrierii de către acestea la masa credală a valorii de executare a garanţiei ca o creanţă certă, lichidă şi exigibilă, precum şi documentaţia aferentă acordării garanţiei."

    26. În anexă, la anexa nr. 3, la articolul 8, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) să vireze trimestrial, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, în lei, componentele de grant, reprezentând subvenţia de dobândă şi comisioane de administrare, aprobate de administratorul schemei, în contul deschis de F.R.C. şi înscris în decizia de plată prevăzută în anexa nr. 2a la prezenţa convenţie; termenul curge de la data înregistrării deciziei de plată emise de către administratorii schemei, la Registratura generală a M.F.;"

    27. În anexă, la anexa nr. 3, la articolul 9, litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "h) să transmită trimestrial, în prima lună a trimestrului următor, către M.F. notificările de plată aferente comisionului de administrare pentru garanţiile acordate în trimestrul anterior sau în baza notificării de plată anuale pentru garanţiile în sold la 31 decembrie a anului anterior, în perioada în care aceste comisioane sunt suportate de la bugetul de stat;"

    28. În anexă, la anexa nr. 4, la articolul 1.1, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) Pentru componenta INNOVATION, beneficiarul schemei de ajutor de stat este operatorul economic care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, cu modificările ulterioare, sau Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi îndeplineşte condiţiile de încadrare în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii prevăzute de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv start-upuri, sau, după caz, îndeplineşte condiţiile de încadrare în categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie şi care au în componenţa cheltuielilor legate de activitatea inovatoare a unei întreprinderi. Prin cheltuială cu caracter inovator se înţelege orice cheltuială care contribuie la retehnologizarea unui proces, unei activităţi, creşterea productivităţii mijloacelor fixe, achiziţionate şi/sau dezvoltate în interiorul companiei indiferent de domeniul de activitate, precum şi cheltuielile aferente achiziţionării sau încorporării unor produse/soluţii noi din punctul de vedere al progresului tehnologic, validate prin brevete, patente, mărci, şi cheltuielile operaţionale accesorii finanţării obiectului de activitate prin programul INNOVATION."

    29. În anexă, la anexa nr. 4, la articolul 1.1, litera u) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "u) Grant - finanţarea, în limita cumulului rezultat din valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garanţiei acordate, pe toată durata de valabilitate a garanţiei acordate, şi a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credit, acordate pe o perioadă de maximum 12 luni, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 2.000.000 euro pe întreprindere."

    30. În anexă, la anexa nr. 4, la articolul 1.1, litera v) se abrogă.
    31. În anexă, la anexa nr. 4, la articolul 1.3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, valoarea maximă a finanţărilor acordate unui beneficiar nu poate depăşi 5.000.000 lei.
    Pentru creditele de investiţii valoarea maximă a finanţărilor acordate unui beneficiar nu poate depăşi 10.000.000 lei.
    Valoarea maximă cumulată a finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul Programului nu poate depăşi 10.000.000 lei.
    În oricare dintre situaţii, cuantumul maxim cumulat al finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilităţi nu va depăşi cea mai mare valoare dintre:
    a) 15% din cifra de afaceri anuală totală medie a beneficiarului din ultimele trei perioade contabile închise, respectiv ultimele trei perioade contabile închise ale venitului brut, sau norma anuală de venit în cazul persoanelor fizice care obţin venituri din activităţi independente, după caz, conform declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente; în cazul întreprinderilor înfiinţate cu mai puţin de 3 ani faţă de data solicitării garanţiei, plafonul se calculează pe baza duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare în funcţie de categoria beneficiarului, respectiv:
    (i) pentru beneficiarii care depun situaţiile financiare anuale, plafonul se calculează pe baza situaţiilor financiare anuale depuse, dacă este cazul, precum şi a balanţelor de verificare lunare aferente duratei de funcţionare a întreprinderii;
    (ii) pentru beneficiarii care realizează venituri din desfăşurarea de activităţi independente pentru care venitul se determină pe bază de normă de venit sau, după caz, conform declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente, plafonul se calculează pe baza datelor anuale;
    b) 50% din cheltuielile cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor; în cazul întreprinderilor nou-înfiinţate care nu deţin evidenţe integral pentru cele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor, plafonul se calculează pe baza duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare;
    c) în cazurile în care utilizarea limitelor prevăzute la lit. a) sau b) nu acoperă necesarul de lichiditate, în urma justificării fundamentate de potenţialul beneficiar, cuantumul împrumutului poate fi stabilit astfel încât să acopere nevoile de lichidităţi de la momentul acordării acestuia pentru următoarele 12 luni în cazul IMM-urilor şi pentru următoarele 6 luni în cazul întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie. Justificarea constă în faptul că beneficiarul îşi desfăşoară activitatea în sectoare deosebit de afectate de efectele directe sau indirecte ale agresiunii, inclusiv de sancţiunile impuse de Uniunea Europeană (UE) şi de partenerii săi internaţionali, precum şi de contramăsurile luate de Rusia. Efectele respective pot consta inclusiv în perturbări ale lanţurilor de aprovizionare sau în plăţi restante din Rusia sau Ucraina, în riscuri sporite de atacuri cibernetice sau în creşteri de preţuri la anumiţi factori de producţie sau anumite materii prime afectate de criza actuală. Sectoarele deosebit de afectate sunt sectoarele/domeniile eligibile la finanţare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Necesarul de lichiditate poate include atât costuri cu capital de lucru, cât şi costurile cu investiţii, cu condiţia prezentării unor documente justificative de către beneficiar. Beneficiarii care au finanţat nevoile de lichidităţi prin ajutoarele acordate în cadrul programelor IMM INVEST ROMÂNIA, inclusiv în cadrul subprogramului AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT sau RURAL INVEST, sau prin alte ajutoare acordate în temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate în baza Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat în contextul pandemiei de COVID-19 nu pot beneficia de sprijin în baza prezentei scheme de ajutor de stat, cu excepţia situaţiei în care o fracţie din aceste nevoi a rămas neacoperită cu finanţare.
    Această posibilitate va fi utilizată pentru beneficiarii a căror cifră de afaceri sau factură la energie nu este un indicator bun pentru a prognoza cheltuielile în lunile următoare (de exemplu, dacă beneficiarul este o companie nouă sau un start-up) sau care au nevoie de mai multă lichiditate pentru a rezista în contextul economic actual."

    32. În anexă, la anexa nr. 4, la articolul 1.3, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
    "(2^1) La dimensionarea valorii maxime a finanţării garantate acordate instituţiile de credit vor verifica:
    a) situaţiile financiare anuale depuse sau, după caz, balanţele lunare de verificare aferente duratei de funcţionare a întreprinderii la momentul depunerii solicitării de garantare, în cazul în care dimensionarea finanţării se realizează potrivit alin. (2) lit. a);
    b) situaţia centralizată asumată de reprezentantul legal al beneficiarului a cheltuielilor cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale din ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor în situaţia dimensionării finanţării potrivit alin. (2) lit. b); în cazul întreprinderilor nou-înfiinţate care nu deţin evidenţe integral pentru cele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de ajutor, se prezintă situaţia centralizată a cheltuielilor cu energia electrică, energia termică şi gazele naturale pentru durata de funcţionare a întreprinderii până la momentul depunerii solicitării de garantare;
    c) documente precum contracte şi planuri de afaceri în situaţia dimensionării finanţării potrivit alin. (2) lit. c), care să demonstreze că sunt afectaţi de: (i) întreruperile lanţurilor de aprovizionare sau plăţile restante din Rusia sau Ucraina; (ii) riscuri crescute de atacuri cibernetice; şi/sau (iii) creşterea preţurilor pentru anumite inputuri sau materii prime afectate de criza actuală, dacă este cazul. Planul de afaceri va include o proiecţie a fluxului de numerar din care să reiasă necesarul de lichiditate al beneficiarului pentru următoarele 12 luni pentru IMM/6 luni pentru întreprinderi mici cu capitalizare de piaţă medie, însoţit de lista de ipoteze care a stat la baza fundamentării acestuia.
(2^2) F.R.C., în cadrul procesului de monitorizare a ajutorului de stat, pentru beneficiarii incluşi în eşantion poate solicita şi documentele justificative prevăzute la alin. (2^1)."

    33. În anexă, la anexa nr. 4, la articolul 2.3, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru, durata maximă a finanţărilor este de 36 de luni, fără posibilitate de prelungire. În cazul creditelor pentru capital de lucru cel puţin în ultimele 12 luni de valabilitate a garanţiei se aplică graficul de rambursare în rate, fără posibilitatea beneficiarului de a efectua trageri/utiliza sume din credit.
(3) Durata garanţiilor acordate nu poate depăşi 6 ani pentru creditele de investiţii şi 3 ani pentru creditele/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru."

    34. În anexă, la anexa nr. 4, la articolul 3.1, literele f) şi i) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "f) nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, beneficiarul se obligă să le achite prin creditul/linia de credit pentru capital de lucru acordat. În cazul creditelor de investiţii beneficiarul se obligă să facă dovada achitării lor înainte de solicitarea de garantare;
    ...............................................................................................
i) administratorii persoane fizice şi/sau juridice rezidente pe teritoriul României nu au fapte înscrise în cazierul judiciar şi cazierul fiscal. În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice nerezidente pe teritoriul României se prezintă o declaraţie autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal/judiciar, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România."

    35. În anexă, la anexa nr. 4, la articolul 7.1, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "f) cazierul judiciar şi cazierul fiscal, documente valabile la data solicitării garanţiei de stat sau la data acordării acesteia, din care să rezulte că administratorii nu au fapte înscrise în acestea.
    În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice nerezidente pe teritoriul României se prezintă o declaraţie autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal/judiciar, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România."

    36. În anexă, la anexa nr. 4, la anexa nr. 1a, ultimul paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "În cadrul procesului de monitorizare a garanţiei FNGCIMM îşi rezervă dreptul de a solicita instituţiei finanţatoare, pentru beneficiarii pentru care se va declanşa procedura de recuperare a ajutorului de stat incluşi în eşantion, elementele probatorii ale răspunsurilor formulate în prezentul document."

    37. În anexă, la anexa nr. 4, anexele nr. 1 şi 5b se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 3 şi 4 la prezentul ordin.
    38. În anexă, la anexa nr. 4, la anexa nr. 7, la articolul 3, alineatele (1), (5) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Beneficiarul primeşte ajutorul de stat sub formă de grant în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare aferent garanţiei acordate şi a dobânzilor aferente creditelor pentru realizarea de investiţii, creditelor/liniilor de credite pentru capital de lucru, acordate în baza Comunicării Comisiei 2022/C 131 I/01 Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022, cu modificările şi completările ulterioare, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 2.000.000 euro pe întreprindere, respectiv echivalentul în lei a 250.000 euro/întreprindere în cazul beneficiarilor din domeniul agriculturii primare, respectiv 300.000 euro/întreprindere în cazul beneficiarilor din domeniul pescuitului şi acvaculturii, în termenii şi în condiţiile stipulate în prezentul acord şi în schema de ajutor de stat. Toate sumele utilizate trebuie să fie brute, şi anume înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe.
    ................................................................................................
    (5) Acesta se virează de către Ministerul Finanţelor (M.F.) trimestrial, în contul F.R.C., pe baza situaţiei centralizatoare lunare privind dobânzile datorate de beneficiar, transmisă de finanţator.
    ...............................................................................................
    (7) Acordul de finanţare se încheie pe perioada cuprinsă între data intrării în vigoare şi 31 martie 2026 (inclusiv)."

    39. În anexă, la anexa nr. 4, la anexa nr. 7, la articolul 8, subpunctul 8.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "8.2. Valoarea totală a acordului de finanţare, încheiat pe perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a acordului şi 31 martie 2026 (inclusiv), poate fi modificată de către administrator, pentru corectarea unor erori de calcul aferente componentelor ajutorului de stat (comision, de dobândă). În cazul în care se prelungeşte valabilitatea schemei de ajutor şi prevederile acesteia permit majorarea, se poate modifica valoarea totală în sensul majorării, prin act adiţional."

    40. În anexă, la anexa nr. 4, la anexa nr. 7, la articolul 9, subpunctul 9.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "9.2. De asemenea, acordul de finanţare poate înceta prin revocare la iniţiativa administratorului atunci când beneficiarul:
    a) nu îşi îndeplineşte oricare dintre obligaţiile asumate prin acord sau prevăzute în schema de ajutor de stat;
    b) intră în procedura de insolvenţă, în lichidare judiciară sau faliment sau îşi suspendă activitatea la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în această situaţie beneficiarul fiind obligat să înştiinţeze F.R.C. în termen de maximum 5 zile calendaristice din momentul apariţiei situaţiilor inserate;
    c) comite nereguli de ordin financiar sau acte de corupţie în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă."

    41. În anexă, la anexa nr. 4, la anexa nr. 7, la articolul 9, subpunctul 9.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "9.3. În situaţiile descrise la subpct. 9.1 şi subpct. 9.2 lit. c) şi, după caz, în funcţie de rezultatele verificărilor pentru situaţiile descrise la subpct. 9.2 lit. a) şi b), F.R.C. solicită beneficiarului rambursarea ajutorului de stat, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE."

    42. În anexă, la anexa nr. 4, la anexa nr. 7, articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    Dispoziţii
    Prezentul acord reprezintă voinţa părţilor şi înlătură orice altă înţelegere verbală dintre acestea, anterioară sau ulterioară lui, şi intră în vigoare la data semnării acestuia de către F.R.C., ce nu poate fi ulterioară datei de 31 decembrie 2023."

    43. În anexă, la anexa nr. 4, la anexa nr. 8, la articolul 1.1, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) beneficiarul este operatorul economic care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 1/2005, republicată, cu modificările ulterioare, sau Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi îndeplineşte condiţiile de încadrare în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii prevăzute de Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv start-upuri, sau, după caz, îndeplineşte condiţiile de încadrare în categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie şi care au în componenţa cheltuielilor legate de activitatea inovatoare a unei întreprinderi. Prin cheltuială cu caracter inovator se înţelege orice cheltuială care contribuie la retehnologizarea unui proces, unei activităţi, creşterea productivităţii mijloacelor fixe, achiziţionate şi/sau dezvoltate în interiorul companiei indiferent de domeniul de activitate, precum şi cheltuielile aferente achiziţionării sau încorporării unor produse/soluţii noi din punctul de vedere al progresului tehnologic, validate prin brevete, patente, mărci, şi cheltuielile operaţionale accesorii finanţării obiectului de activitate prin programul INNOVATION."

    44. În anexă, la anexa nr. 4, la anexa nr. 8, la articolul 4.2, după litera s) se introduce o nouă literă, litera t), cu următorul cuprins:
    "t) să înştiinţeze din oficiu organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru a participa la distribuirea preţului în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022, cu modificările şi completările ulterioare."



    ART. II
    Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. III
    În termen de 7 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prevederilor prezentului ordin, instituţiile de credit transmit F.R.C. cererile de înscriere în etapa 2023 a Programului IMM INVEST PLUS, precum şi valoarea estimată a garanţiilor care urmează să fie solicitate în anul 2023 în cadrul programului pentru componenta INNOVATION, însoţite de o declaraţie pe propria răspundere semnată şi asumată de reprezentanţii legali ai acestora, care conţine angajamentul de respectare a încadrării costului creditului garantat de stat în rata dobânzii specifică componentelor programului.

    ART. IV
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Sebastian-Ioan Burduja

    ANEXA 1

    (Anexa nr. 1 la procedură)
    Mecanismul financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite
    beneficiarilor în cadrul Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION
    Conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiarii care contractează credite de investiţii şi/sau credite/linii de credit pentru capital de lucru beneficiază de un grant în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare aferent garanţiei acordate şi a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credit acordate pe o perioadă de maximum 12 luni, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 2.000.000 de euro per întreprindere. Cursul de schimb euro/leu pentru calcularea plafonului maxim este cursul Băncii Naţionale a României valabil la data emiterii acordului de finanţare.

┌────┬────────────────┬────────────────┬─────────────┬─────────────┐
│Nr. │Activitate │Documente-suport│Responsabil │Termen │
│crt.│ │ │ │ │
├────┼────────────────┼────────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │ │Decizia de plată│ │ │
│ │ │referitoare la │ │ │
│ │ │sumele de virat │ │ │
│ │F.R.C. comunică │în contul F.R.C.│ │ │
│ │trimestrial │pentru plata │ │Trimestrial, │
│ │către M.F. │ajutorului de │ │pe toată │
│ │sumele totale ce│stat aferent │ │perioada de │
│ │trebuie alocate │dobânzilor şi │ │derulare a │
│ │din grant în │comisioanelor de│ │schemei de │
│ │vederea │administrare în │F.R.C., în │ajutor de │
│1. │acoperirii │cadrul │calitate de │stat, până pe│
│ │costului total │programului IMM │administrator│data de 23 a │
│ │al finanţării, │INVEST PLUS │al schemei │primei luni a│
│ │însoţite de │conform │ │trimestrului │
│ │detalierea pe │prevederilor │ │următor, │
│ │dobânzi şi │schemei de │ │pentru │
│ │comisioane de │ajutor de stat │ │trimestrul │
│ │administrare. │asociate │ │anterior │
│ │ │Programului IMM │ │ │
│ │ │INVEST PLUS │ │ │
│ │ │componenta │ │ │
│ │ │INNOVATION │ │ │
├────┼────────────────┼────────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │În termen de │
│ │ │ │ │maximum 10 │
│ │M.F. virează │ │ │zile │
│ │trimestrial în │ │ │lucrătoare de│
│ │contul de │ │ │la data │
│ │tranzit al │ │ │înregistrării│
│ │F.R.C. deschis │ │M.F., în │deciziilor de│
│ │la │ │calitate de │plată │
│2. │................│Virament bancar │furnizor de │referitoare │
│ │(cont curent │ │ajutor de │la sumele de │
│ │deschis la o │ │stat │virat în │
│ │instituţie de │ │ │contul │
│ │credit) dobânda │ │ │F.R.C., la │
│ │şi comisionul de│ │ │Registratura │
│ │administrare. │ │ │generală a │
│ │ │ │ │Ministerului │
│ │ │ │ │Finanţelor │
├────┼────────────────┼────────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │F.R.C. virează │ │ │ │
│ │fiecărui │ │ │În termen de │
│ │finanţator │ │F.R.C., în │maximum 5 │
│ │sumele aferente │ │calitate de │zile de la │
│3. │componentei de │Virament bancar │administrator│primirea │
│ │dobândă din │ │al schemei │sumelor de la│
│ │grantul acordat │ │ │pct. 2 în │
│ │de furnizorul de│ │ │contul F.R.C.│
│ │ajutor de stat. │ │ │ │
├────┼────────────────┼────────────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │Lunar, pe │
│ │ │Situaţia │ │toată │
│ │ │garanţiilor │ │perioada de │
│ │ │acordate şi a │ │derulare a │
│ │F.R.C. comunică │comisionului de │ │schemei de │
│ │lunar către M.F.│risc - anexa nr.│ │ajutor de │
│ │sumele totale ce│2c la Convenţia │ │stat, cel mai│
│ │trebuie alocate │privind │F.R.C., în │târziu până │
│ │din grant în │implementarea │calitate de │în penultima │
│4. │vederea │schemei de │administrator│zi lucrătoare│
│ │acoperirii │ajutor de stat │al schemei │a lunii │
│ │costului total │IMM INVEST PLUS │ │următoare │
│ │al comisionului │componentele - │ │lunii pentru │
│ │de risc. │IMM INVEST │ │care se face │
│ │ │ROMÂNIA, AGRO │ │raportarea, │
│ │ │IMM INVEST, IMM │ │prin │
│ │ │PROD, GARANT │ │intermediul │
│ │ │CONSTRUCT │ │poştei │
│ │ │ │ │electronice │
└────┴────────────────┴────────────────┴─────────────┴─────────────┘


    ANEXA 2

    (Anexa nr. 2 la procedură)
    DECIZIE DE PLATĂ
    a sumelor de virat în contul F.R.C. conform prevederilor schemei de ajutor
    de stat asociate Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION
    Către: Ministerul Finanţelor
    Direcţia Generală Ajutor de Stat
    În temeiul art. ......... din schema de ajutor de stat asociată Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION, aprobată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare, vă solicităm plata ajutorului de stat, în sumă de ........... lei, stabilit de F.R.C. în calitate de administrator al schemei, pentru trimestrul ........., reprezentând comisionul de administrare şi componenta de dobândă conform următorului centralizator.
    Centralizatorul sumelor de virat în contul F.R.C.:

┌────┬──────────┬───────┬──────────┬────────────┐
│ │ │Valoare│ │ │
│ │ │totală │ │Componenta │
│Nr. │Instituţia│grant │Componenta│comision de │
│crt.│de credit │(lei), │de dobândă│administrare│
│ │ │din │ │(lei) │
│ │ │care: │ │ │
└────┴──────────┴───────┴──────────┴────────────┘


    Vă rugăm să viraţi suma de ............ lei în contul nostru curent nr. ......... deschis la ...... .
    Director general,

    ANEXA 3

    (Anexa nr. 1 la convenţie)
    SOLICITARE DE GARANTARE
    în cadrul Programului IMM INVEST PLUS pentru componenta INNOVATION
    Nr. ............... din data de ......................., emisă în baza Convenţiei de garantare şi plată a granturilor ............../..................
    Finanţatorul ................................................, prin Centrala/Sucursala/Agenţia ........................................, cu sediul în localitatea ...................................., str. ................................. nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ..........................., telefon ................, fax ................., e-mail ............................, înregistrat la registrul comerţului cu nr. .............. şi în Registrul bancar cu nr. ................., cod unic de înregistrare ..................., telefon ......................, fax ......................, e-mail ................................., reprezentat prin dl/dna ............................., în calitate de ........................., şi dl/dna ..........................., în calitate de ....................., având contul bancar nr. ...................... deschis la........................., solicită o garanţie pentru Contractul de credit nr. *^1) .................. din data de ................. încheiat între finanţator, în calitate de creditor, şi beneficiarul .........................................., cu sediul social în localitatea ...................................., str. ................................. nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/judeţul ..........................., telefon ................, fax ................., e-mail ............................, înregistrat la registrul comerţului cu nr. ................., cod unic de înregistrare .................................., reprezentat de ....................................., CNP/CUI ......................., în calitate de ........................., cont bancar nr. ........... deschis la ............., având următorul acţionariat ............................
    *^1) Se va completa în aplicaţia web numărul deciziei de aprobare pentru acordarea creditelor/liniilor de credit/investiţii, în cazul solicitărilor pentru garanţii noi.

    Informaţii despre beneficiar:
    1. Obiectul principal de activitate .......................................
    Cod CAEN .......................
    Cod CAEN activitate finanţată ...........................................

    2. Valoarea finanţării aprobate: ..................................... lei
    3. Tipul finanţării: ................................
    4. Destinaţia finanţării ...........................................................................................................................................................
                                                                          (Se va completa exact destinaţia ce urmează a fi trecută şi în contractul de credit.)

    5. Data rambursării finale ..................... (zz/ll/aa). Durata finanţării ........................... (luni)
    6. Data expirării garanţiei ..................... (zz/ll/aa). Durata garanţiei ........................... (luni)
    7. Garanţii accesorii finanţării garantate, altele decât garanţia Fondului Român de Contragarantare - S.A., denumit în continuare F.R.C., în numele şi în contul statului:

┌────┬─────────────┬────────┬──────────┐
│ │Descrierea │ │Valoarea │
│Nr. │garanţiilor │Valoarea│acceptată │
│crt.│(inclusiv │de piaţă│în │
│ │rangul │ │garanţie -│
│ │ipotecii) │ │lei - │
├────┼─────────────┼────────┼──────────┤
│ │ │ │ │
├────┼─────────────┼────────┼──────────┤
│ │Total │ │ │
│ │garanţii │ │ │
└────┴─────────────┴────────┴──────────┘

    În cazul creditelor de investiţii valoarea garanţiilor (inclusiv garanţia de stat) trebuie să acopere cel puţin 100% din valoarea finanţării garantate.

    8. Data aprobării finanţării de către finanţator: ........................... (zz/ll/aa)
    9. Garanţia solicitată F.R.C. în numele şi în contul statului:
    Procentul de garantare a finanţării este de ........% din finanţarea aprobată, exclusiv dobânzi, comisioane şi speze bancare aferente creditului garantat; procentul de garantare se aplică la valoarea finanţării garantate.
    Valoarea garanţiei este de ....................... lei.

    10. Beneficiarul, în conformitate cu declaraţia privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, completată pe propria răspundere, sau în conformitate cu declaraţia pe propria răspundere (anexa nr. 5a la convenţie), este:
    [ ] întreprindere mijlocie;
    [ ] întreprindere mică;
    [ ] microîntreprindere;
    [ ] întreprindere mică cu capitalizare de piaţă medie.

    11. Beneficiarul nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, la data solicitării garanţiei de stat sau, dacă înregistrează restanţe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumită în continuare C.R.C.
    12. Beneficiarul nu se află în interdicţie de a emite cecuri şi nu figurează cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării garanţiei de stat în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi, denumită în continuare C.I.P.
    13. Datorii restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal al beneficiarului
    * Înregistrează datorii Da [ ] Nu [ ]
    Dacă Da, această valoare este de ............. lei.

    * Datoriile vor fi achitate din credit/linia de credit pentru finanţarea capitalului de lucru [ ].

    14. În vederea stabilirii valorii maxime a grantului pentru emiterea de către F.R.C. a acordului de finanţare, se vor completa şi următoarele informaţii:
    - valoarea estimată a dobânzii pe 12 luni de la data acordării creditului, aferentă valorii creditului aprobat ........ lei*);
    *) Nu se completează în cazul beneficiarilor componentei AGRO IMM INVEST din domeniile agriculturii primare, acvaculturii şi pisciculturii.

    – valoarea maximă estimată a soldului creditului la data de 31 decembrie, pentru fiecare an de derulare a creditului/liniei de credit/creditului de investiţie (până la scadenţa finală):

┌───────┬────────────┬─────────────────┐
│Nr. │Data │Finanţare │
│crt. │soldului │estimată │
├───────┼────────────┼─────────────────┤
│1 │ │ │
├───────┼────────────┼─────────────────┤
│2 │ │ │
├───────┼────────────┼─────────────────┤
│3 │ │ │
└───────┴────────────┴─────────────────┘



    15. Administratorii persoane fizice şi/sau juridice rezidente pe teritoriul României nu au fapte înscrise în cazierul judiciar şi cazierul fiscal. În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice nerezidente pe teritoriul României, aceştia au prezentat declaraţie autentică pe propria răspundere din care rezultă că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal/judiciar, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România.
    Da [ ] Nu [ ]

    16. Beneficiarul nu a solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile.
    Da [ ] Nu [ ]


    Finanţatorul declară că a analizat şi a aprobat documentaţia de finanţare conform normelor proprii, cu respectarea regulilor de prudenţă impuse de cerinţele activităţii şi a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 6 alin. (1) şi (2) din anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare, şi a stabilit valoarea finanţării cu încadrarea în una dintre limitele determinate conform prevederilor art. 1.3 alin. (2) din Convenţia de garantare şi plată a granturilor pentru Programul IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION, anexă la Procedura de implementare a Programului IMM INVEST PLUS componenta INNOVATION, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor şi al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării nr. 3.033/21.494/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
    Finanţator,
    Persoane autorizate,

    ANEXA 4

    (Anexa nr. 5b la convenţie)
    DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    a beneficiarului privind îndeplinirea condiţiilor de acordare a
    ajutorului de stat sub formă de grant şi a criteriilor de eligibilitate
    Subsemnatul/Subsemnata, ................................, identificat/identificată cu actul de identitate seria ...... nr. ................., eliberat de ............. la data de ..............., cu domiciliul în localitatea ............................., str. ................................ nr. .........., bl. ......., sc. ....., ap. ......., sectorul/judeţul .................................., în calitate de reprezentant legal al .................................., declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezenţa declaraţie sunt corecte şi complete.
    Înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.
    A. Pentru a putea beneficia de grant în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei - Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (2022/C 131 I/01), cu modificările ulterioare, declar pe propria răspundere că societatea pe care o reprezint legal:
    a) [ ] nu a beneficiat de ajutor de stat acordat în baza Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat în contextul pandemiei de COVID-19 pentru asigurarea nevoilor de lichidităţi prin ajutoarele acordate în cadrul programelor IMM INVEST ROMÂNIA, inclusiv în cadrul subprogramelor AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT şi RURAL INVEST, sau alte ajutoare acordate în temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate în baza Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat în contextul pandemiei de COVID-19;
    [ ] a beneficiat de ajutor de stat acordat în baza Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat în contextul pandemiei de COVID-19 pentru asigurarea nevoilor de lichidităţi prin ajutoarele acordate în cadrul programelor IMM INVEST ROMÂNIA, inclusiv în cadrul subprogramelor AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT şi RURAL INVEST, sau alte ajutoare acordate în temeiul unor scheme de ajutor de stat elaborate în baza Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat în contextul pandemiei de COVID-19, în valoare de ................... lei, iar prin prezenta declar că sprijinul solicitat pentru acoperirea nevoilor de lichidităţi în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei - Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei reprezintă diferenţa ce a rămas neacoperită cu finanţare aferentă nevoilor de lichiditate în valoare de ................... lei;
    [ ] nu a beneficiat de ajutoare de stat aferente Cadrului temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei;
    [ ] a beneficiat de următoarele ajutoare de stat aferente Cadrului temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei*):
    *) Se vor declara toate ajutoarele de stat acordate în baza Cadrului temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, inclusiv cele acordate în cadrul schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi al componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST.


┌────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬────────┐
│ │ │ │ │Actul │ │CAEN/ │
│ │Anul │ │ │normativ │Cuantumul │CAEN-uri│
│Nr. │acordării │Forma │Furnizorul│în baza │ajutorului│pentru │
│crt.│ajutorului│ajutorului│ajutorului│căruia a │de stat │care s-a│
│ │de stat │de stat │de stat │beneficiat│(moneda) │acordat │
│ │ │ │ │de │ │ajutorul│
│ │ │ │ │finanţare │ │de stat │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┼──────────┼────────┤
│TOTAL │ │ │
└────────────────────────────────────────────────┴──────────┴────────┘


    b) împotriva ei nu au fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate conform prevederilor legale în vigoare;
    c) nu a solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleaşi costuri eligibile.

    B. Pentru a beneficia de finanţare garantată, declar pe propria răspundere că societatea pe care o reprezint legal:
    [ ] nu se află în insolvenţă şi nu îndeplineşte criteriile din legislaţia naţională pentru a fi supusă unei proceduri de insolvenţă la cererea creditorilor, conform declaraţiei pe propria răspundere, completată şi semnată de beneficiarul finanţării;
    [ ] nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanţările tip leasing, la data solicitării garanţiei de stat sau, dacă înregistrează restanţe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumită în continuare C.R.C.;
    [ ] nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi cu interdicţie de a emite cecuri şi cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării garanţiei de stat;
    [ ] nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, iar în cazul în care înregistrează astfel de obligaţii restante, se obligă să le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat(ă);
    [ ] nu va utiliza sumele din creditul/linia de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, respectiv creditul de investiţii, pentru implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene.

    C. Declar pe propria răspundere că societatea pe care o reprezint legal:
    [ ] respectă prevederile art. 6 alin. (7) din anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare;
    [ ] este afectată de criză în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei Europene - Cadru temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei nr. 2022/C 131 I/01;
    [ ] nu a solicitat garanţii în cadrul Programului IMM INVEST PLUS şi al componentelor acestuia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT şi INNOVATION;
    [ ] a solicitat garanţii de la ....................................................................................................................................................
    (Se completează cu denumirea fondurilor de garantare - F.N.G.C.I.M.M./F.G.C.R., F.R.C. - altele decât fondul de garantare la care s-a depus solicitarea de garantare.)
    în cadrul Programului IMM INVEST PLUS şi al componentelor acestuia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, RURAL INVEST şi INNOVATION, după cum urmează: ..........................;
    (Se vor detalia: valoarea creditelor şi garanţiilor solicitate, valoarea maximă a ajutorului de stat aferent acestora, CAEN/CAEN-uri pentru finanţare/acordare ajutor de stat, tipul creditului: capital de lucru sau investiţii.)
    [ ] nu utilizează în niciun fel măsurile de ajutor prevăzute de componenta IMM INVEST ROMÂNIA/AGRO IMM INVEST/IMM PROD/GARANT CONSTRUCT pentru a submina efectele scontate ale sancţiunilor impuse de Uniunea Europeană (UE) sau de partenerii săi internaţionali şi este în deplină concordanţă cu normele de combatere a eludării din regulamentele aplicabile;
    [ ] nu este o entitate care face obiectul sancţiunilor impuse de UE sau de partenerii săi internaţionali;
    [ ] nu face obiectul sancţiunilor adoptate de UE şi nici:
    a) persoanele, entităţile sau organismele desemnate în mod specific în actele juridice care impun sancţiunile respective;
    b) nu este o întreprindere deţinută sau controlată de persoane, entităţi sau organisme vizate de sancţiunile adoptate de UE;
    c) nu este o întreprindere care îşi desfăşoară activitatea în industrii vizate de sancţiunile adoptate de UE, în măsura în care ajutoarele ar submina obiectivele aferente sancţiunilor relevante, nelimitându-se însă la acestea;

    [ ] întreprinderea nu face parte dintr-un grup mai mare de întreprinderi sau nu este preluată de acesta;
    [ ] întreprinderea face parte dintr-un grup mai mare de întreprinderi sau este preluată de acesta, iar dificultăţile întreprinderii nu sunt rezultatul unei alocări arbitrare a costurilor în cadrul grupului şi dificultăţile sunt prea grave pentru a fi soluţionate de către grup;
    [ ] întreprinderea deţine participaţii majoritare la altă entitate, dar nu este implicată în managementul acesteia sub aspectul politicii comerciale, al stabilirii preţurilor, producţiei şi distribuţiei etc. şi are un comportament autonom pe piaţă, astfel că nu formează o singură unitate economică.


    D. Declar pe propria răspundere că administratorii societăţii persoane fizice şi/sau juridice rezidente pe teritoriul României nu au înscrise fapte în cazierul judiciar şi cazierul fiscal.
    În cazul administratorilor persoane fizice şi/sau juridice nerezidente pe teritoriul României se va anexa la prezenta o declaraţie autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu a săvârşit fapte şi nu s-a aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal/judiciar, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România.

    Numele ...............................................
    Semnătura*) .......................................
    *) Toate cererile/declaraţiile depuse pentru componenta IMM INVEST ROMÂNIA/AGRO IMM INVEST/IMM PROD/GARANT CONSTRUCT vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să reprezinte legal societatea.

    Data semnării ....................................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016