Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 962 din 29 iulie 2009  pentru aprobarea Normelor privind infiintarea, organizarea si functionarea farmaciilor si drogheriilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 962 din 29 iulie 2009 pentru aprobarea Normelor privind infiintarea, organizarea si functionarea farmaciilor si drogheriilor

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 538 din 3 august 2009

Vãzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale strategii şi politica medicamentului nr. I.B./7.494/2009,
având în vedere prevederile <>Legii farmaciei nr. 266/2008 , republicatã,
în temeiul <>art. 7 alin. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul sãnãtãţii emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Normele privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea farmaciilor şi drogheriilor, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abrogã orice alte dispoziţii contrare.
ART. 3
Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului şi Colegiul Farmaciştilor din România vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.


p. Ministrul sãnãtãţii,
Aurel Nechita,
secretar de stat


Bucureşti, 29 iulie 2009.
Nr. 962.

ANEXĂ

NORME
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea farmaciilor şi drogheriilor

CAP. I
Definiţii

ART. 1
În înţelesul prezentelor norme, termenii şi noţiunile folosite au urmãtoarele semnificaţii:
a) distribuţie cu amãnuntul de medicamente - activitãţi de procurare, deţinere şi eliberare de medicamente cãtre public, realizate numai în farmacii comunitare, oficine locale de distribuţie şi drogherii;
b) farmacie comunitarã - unitatea farmaceuticã ce asigurã asistenţa farmaceuticã în ambulatoriu a populaţiei, prin eliberarea de medicamente şi alte produse prevãzute la <>art. 2 alin. (1) din Legea farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, precum şi prin furnizarea de servicii farmaceutice, în scopul realizãrii corecte a tratamentelor cu medicamente sau cu alte produse de sãnãtate şi al promovãrii unui mod de viaţã sãnãtos;
c) farmacie cu circuit închis - unitatea farmaceuticã ce asigurã asistenţa cu medicamente de uz uman a bolnavilor internaţi în spitalele aflate în structura Ministerului Sãnãtãţii şi a altor instituţii şi asociaţii cu reţea sanitarã proprie;
d) oficinã localã de distribuţie - unitatea farmaceuticã înfiinţatã de cãtre o farmacie comunitarã, coordonatã de cãtre aceasta şi care este situatã într-o localitate din mediul rural unde nu existã farmacie, inclusiv în satele arondate oraşelor sau în staţiunile de pe litoral, caz în care poate funcţiona doar pe perioada sezonului estival;
e) drogherie - unitatea farmaceuticã ce asigurã asistenţa farmaceuticã în ambulatoriu a populaţiei numai cu medicamente care se pot elibera fãrã prescripţie medicalã şi cu alte produse prevãzute la <>art. 2 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 266/2008 , republicatã;
f) farmacist-şef - farmacistul care deţine titluri oficiale de calificare, care organizeazã şi coordoneazã activitatea profesionalã şi tehnicã a unitãţii farmaceutice şi o reprezintã în relaţiile cu Ministerul Sãnãtãţii şi cu alte instituţii şi asociaţii profesionale;
g) asistent de farmacie şef - asistentul de farmacie care organizeazã şi coordoneazã activitatea profesionalã a drogheriei şi o reprezintã în relaţiile cu Ministerul Sãnãtãţii şi cu alte instituţii şi asociaţii profesionale;
h) asistent de farmacie - persoana care deţine titluri oficiale de calificare de asistent medical de farmacie, asistent farmacie, tehnician de farmacie, prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşe şi a profesiei de asistent medical, precum şi organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
i) deficienţã - orice abatere de la prevederile legii, de la prezentele norme şi de la regulile de bunã practicã farmaceuticã constatatã de un farmacist inspector în timpul unei inspecţii şi care este menţionatã în raportul de inspecţie;
j) deficienţe critice - deficienţe care ar putea produce sau conduce la apariţia unui risc important pe parcursul preparãrii şi/sau distribuţiei cu amãnuntul a unui medicament, care ar putea fi dãunãtor pentru populaţie, sau o combinaţie de deficienţe clasificate drept "majore", niciuna dintre acestea nefiind "criticã" ea însãşi, dar care împreunã pot reprezenta o deficienţã criticã, care trebuie explicatã şi raportatã ca atare; în cazul constatãrii unor astfel de deficienţe nu se recomandã eliberarea autorizaţiei de funcţionare sau se suspendã autorizaţia de funcţionare existentã. Pentru emiterea autorizaţiei de funcţionare/reluarea activitãţii este necesarã o nouã inspecţie, care sã constate rezolvarea deficienţei/deficienţelor;
k) deficienţe majore - deficienţele care ar putea produce sau conduce la apariţia unui risc pe parcursul preparãrii şi/sau distribuţiei cu amãnuntul a unui medicament, care nu dãuneazã stãrii de sãnãtate a populaţiei, sau o combinaţie de deficienţe minore, din care niciuna dintre acestea nu poate fi clasificatã drept "majorã" ea însãşi, dar care împreunã reprezintã o deficienţã majorã; în cazul constatãrii unei deficienţe majore se elibereazã autorizaţia de funcţionare/se continuã activitatea, fiind necesarã stabilirea unui termen de rezolvare a deficienţei constatate. La expirarea termenului acordat se efectueazã o nouã inspecţie;
l) deficienţe minore - deficienţele ce nu pot fi clasificate ca fiind critice sau majore ori pentru care nu existã informaţii suficiente pentru a fi clasificate în aceste categorii, dar care indicã o abatere de la legislaţia în vigoare; în aceastã situaţie, unitatea poate funcţiona, cu obligaţia de a anunţa la Ministerul Sãnãtãţii planul de îndreptare a deficienţelor, cu termenele şi modul de realizare;
m) produse de puericulturã - produsele destinate asigurãrii creşterii şi dezvoltãrii normale a copilului, încadrate la produse de puericulturã, precum: biberoane, suzete, sterilizatoare, tetine, lapte praf, exceptând articolele de îmbrãcãminte, încãlţãminte, mobilier, cãrucioare, cãrţi pentru copii, jucãrii, articole de papetãrie, detergenţi;
n) farmacişti inspectori - personalul de specialitate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii, împuterniciţi pentru efectuarea inspecţiilor în unitãţi farmaceutice.

CAP. II
Prevederi generale privind înfiinţarea şi funcţionarea unitãţilor farmaceutice

ART. 2
(1) Asistenţa farmaceuticã a populaţiei se poate realiza numai prin unitãţile farmaceutice prevãzute la <>art. 1 din Legea nr. 266/2008 , republicatã, numitã în continuare legea.
(2) Unitãţile farmaceutice pot funcţiona numai în baza autorizaţiei de funcţionare emise de Ministerul Sãnãtãţii conform art. 8 şi art. 24 din lege, în conformitate cu prezentele norme, dupã modelele nr. 1, 2 şi 3 prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentele norme.
(3) Farmaciile şi drogheriile deţin şi elibereazã numai medicamentele şi produsele prevãzute la art. 2 alin. (1) din lege, autorizate şi achiziţionate conform legislaţiei în vigoare.
(4) În farmaciile comunitare şi drogherii este interzisã utilizarea tehnicii de vânzare cu autoservire pentru medicamentele de uz uman sau veterinar.
ART. 3
(1) Autorizaţia de funcţionare a unitãţii farmaceutice este emisã la cererea administratorului societãţii, în baza raportului de inspecţie favorabil întocmit de farmaciştii inspectori ai Ministerului Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului.
(2) Pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare a unitãţii farmaceutice, solicitantul depune la Ministerului Sãnãtãţii o cerere-tip conform modelului nr. 4 din anexa la norme, însoţitã de documentele prevãzute la art. 10 alin. (2), respectiv la art. 24 alin. (2) din lege. Documentele depuse vor fi semnate, ştampilate şi introduse într-un dosar, în ordinea prevãzutã la articolele menţionate.
(3) Pentru farmaciile comunitare înfiinţate în baza criteriului demografic sau, prin excepţie de la acesta, se vor depune în original şi documentele prevãzute la art. 12 alin. (1) şi (2) din lege, eliberate de cãtre autoritatea administraţiei publice locale.
(4) Schiţa unitãţii farmaceutice trebuie sã fie cotatã astfel încât sã reiasã suprafeţele prevãzute de lege; memoriul tehnic privind localul farmaciei sau al drogheriei trebuie sã cuprindã detalii privind amplasarea, tipul construcţiei, compartimentarea, legãturile funcţionale, dotarea cu mobilier, ustensile şi aparaturã.
(5) Farmacistul-şef care este şi administrator sau asociat unic al unitãţii farmaceutice pentru care se solicitã autorizarea şi nu are contract de muncã din acest motiv trebuie sã depunã o declaraţie pe propria rãspundere cã are normã întreagã cu durata timpului de lucru de 8 ore în unitatea pentru care solicitã autorizarea, certificatul de membru al Colegiului Farmaciştilor din România şi certificatul profesional curent emise de Colegiului Farmaciştilor din România.
(6) Asistentul de farmacie şef, care este şi administrator sau asociat unic al unitãţii farmaceutice pentru care se solicitã autorizarea şi nu are contract de muncã din acest motiv, trebuie sã depunã declaraţie pe propria rãspundere cã are normã întreagã cu durata timpului de lucru de 8 ore, documente care sã ateste dreptul de liberã practicã eliberate de Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
(7) Dovada achitãrii taxei prevãzute la art. 43 din lege se va depune numai în cazul unei documentaţii complete.
(8) Înfiinţarea farmaciei cu circuit închis se face potrivit art. 3 din lege, pe baza urmãtoarelor documente:
a) cerere-tip, conform modelului nr. 4 din anexa la norme;
b) contractul de muncã sau altã formã de angajare prevãzutã de lege pentru o normã întreagã pentru farmacistul-şef al unitãţii, însoţit de certificatul de membru al Colegiului Farmaciştilor din România şi certificatul profesional curent emise de Colegiul Farmaciştilor din România;
c) documentul de aprobare/avizare a structurii unitãţii sanitare în care este prevãzutã farmacia;
d) autorizaţia sanitarã de funcţionare a unitãţii sanitare însoţitã de anexa în care este prevãzutã farmacia;
e) schiţa şi datele privind localul farmaciei;
f) lista cu dotarea cu mobilier, ustensile şi aparaturã;
g) documentul din care sã reiasã adresa unitãţii sanitare şi, respectiv, a farmaciei (certificatul de înregistrare fiscalã);
h) dovada achitãrii taxei prevãzute de lege.
ART. 4
(1) În urma verificãrii documentelor depuse, solicitantul este informat în termen de 15 zile dacã documentaţia prezentatã este în acord cu prevederile art. 10 alin. (2) şi, respectiv, ale art. 12 alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 24 alin. (2) din lege şi cu cele ale prezentelor norme. În aceastã situaţie, solicitantului i se transmite grila de inspecţie, iar în termen de maximum 60 de zile de la data depunerii documentaţiei complete se efectueazã inspecţia.
(2) Dacã documentaţia este incompletã sau dacã se considerã cã un document nu este edificator asupra cerinţelor legii, se solicitã completarea dosarului.
(3) Dacã în termen de 30 de zile de la solicitarea informaţiilor suplimentare documentaţia nu este completatã sau nu sunt îndeplinite criteriile de autorizare, dosarul urmeazã a fi clasat.
ART. 5
Inspecţia în vederea înfiinţãrii sau mutãrii sediilor unitãţilor farmaceutice se desfãşoarã în baza unor grile de inspecţie de cãtre farmaciştii inspectori din Ministerul Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului şi urmãreşte respectarea prevederilor legale în vigoare şi a regulilor de bunã practicã farmaceuticã.
ART. 6
(1) Inspecţia în vederea înfiinţãrii sau mutãrii sediilor unitãţilor farmaceutice se finalizeazã cu un raport de inspecţie întocmit de farmaciştii inspectori din Ministerul Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului în douã exemplare, dintre care unul se transmite solicitantului.
(2) În cazul unui raport de inspecţie favorabil, Ministerul Sãnãtãţii emite autorizaţia de funcţionare. O copie a autorizaţiei de funcţionare va fi transmisã de cãtre deţinãtorul acesteia colegiului farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti.
(3) În cazul unui raport de inspecţie cu recomandãri, ca urmare a constatãrii unor deficienţe minore sau a unei deficienţe majore, dupã rezolvarea acestora în termenul prevãzut de lege, unitatea inspectatã informeazã în scris Ministerul Sãnãtãţii asupra rezolvãrii deficienţei, urmând a se decide dacã este necesarã efectuarea unei noi inspecţii.
ART. 7
(1) În cazul unui raport de inspecţie nefavorabil, ca urmare a constatãrii unor deficienţe majore sau critice, acesta poate fi contestat la Ministerul Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului în maximum 5 zile de la data primirii.
(2) Contestaţia depusã în legãturã cu un raport de inspecţie nefavorabil se analizeazã de cãtre conducerea Direcţiei generale strategii şi politica medicamentului împreunã cu farmaciştii inspectori din aceastã direcţie.
(3) Rãspunsul la contestaţie se comunicã solicitantului în termen de maximum 10 zile de la înregistrarea contestaţiei.
(4) Dacã rãspunsul la contestaţie este nefavorabil, dosarul se claseazã, situaţie în care se comunicã în scris colegiului farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti.
ART. 8
(1) Autorizaţiile de funcţionare pentru farmaciile comunitare, farmaciile cu circuit închis şi drogherii se emit de Ministerul Sãnãtãţii conform modelelor nr. 1, 2 şi 3 prezentate în anexa la norme, în douã exemplare originale, dintre care unul se înmâneazã unitãţii inspectate, iar celãlalt rãmâne la Ministerul Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului.
(2) Autorizaţiile de funcţionare emise în conformitate cu prezentele norme sunt valabile pe perioadã nedeterminatã, dacã se menţin neschimbate condiţiile care au stat la baza autorizãrii.
ART. 9
(1) Autorizaţiile de funcţionare pentru farmacii comunitare şi drogherii, emise anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 266/2008 , republicatã, care au înscris termen de valabilitate ce nu a fost depãşit, trebuie preschimbate în baza urmãtoarelor documente:
a) cerere-tip - modelul nr. 5, prevãzut în anexa la norme;
b) autorizaţia de funcţionare, în original;
c) dovada deţinerii spaţiului;
d) înregistrãrile la registrul comerţului privind sediul social şi punctul de lucru;
e) contractul de muncã sau altã formã de angajare prevãzutã de lege şi documentul care atestã dreptul de liberã practicã al conducãtorului unitãţii farmaceutice;
f) declaraţie din care sã reiasã cã sunt îndeplinite condiţiile de la autorizare;
g) schiţa spaţiului;
h) dovada achitãrii taxei prevãzute de lege.
(2) Farmaciile care au avut înscrise pe autorizaţia de funcţionare puncte de lucru în mediul rural sau sezoniere, actualmente numite "oficine locale de distribuţie", la preschimbarea autorizaţiei de funcţionare trebuie sã precizeze în scris dacã doresc menţinerea lor. În situaţia în care doresc menţinerea acestora, trebuie sã depunã documentele prevãzute de prezentele norme la art. 15.
(3) Preschimbarea autorizaţiilor de funcţionare pentru farmaciile cu circuit închis se face în baza cererii-tip - modelul nr. 5 din anexa la norme şi a documentelor prevãzute la art. 3 alin. (8) din prezentele norme.
(4) Documentaţia prevãzutã la alin. (1), (2) şi (3) trebuie depusã cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate înscris în autorizaţie. Preschimbarea autorizaţiilor de funcţionare nu poate depãşi termenul de un an prevãzut de lege.
(5) Deţinãtorul noii autorizaţii de funcţionare transmite o copie a acesteia colegiului farmaciştilor judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti.
ART. 10
(1) Farmaciştii inspectori din Ministerul Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului vor efectua inspecţii periodice tematice de supraveghere în unitãţile autorizate pentru distribuţie cu amãnuntul de medicamente, conform programului de inspecţie, întocmit astfel încât fiecare unitate autorizatã sã fie inspectatã cel puţin o datã la 3 ani.
(2) Inspecţia se desfãşoarã conform unei grile de inspecţie, aprobatã de conducerea direcţiei şi stabilitã în funcţie de tipul de unitate inspectatã şi de tematica propusã, care se transmite unitãţii farmaceutice cu cel puţin 15 zile înainte de efectuarea inspecţiei.
(3) Inspecţia de supraveghere se finalizeazã cu un raport de inspecţie în care se înscriu deficienţele critice/majore/minore; pentru deficienţele constatate în timpul inspecţiei se fac recomandãri cu termen şi, dupã caz, se aplicã sancţiunile prevãzute de lege prin procesul-verbal de constatare a contravenţiilor - modelul nr. 11 din anexa la norme.
ART. 11
(1) În conformitate cu prevederile art. 37 din lege, dacã în timpul inspecţiei de supraveghere se constatã repetarea abaterilor privind organizarea, dotarea şi funcţionarea unitãţilor farmaceutice, farmaciştii inspectori propun suspendarea sau retragerea autorizaţiei de funcţionare a unitãţii farmaceutice.
(2) Deţinãtorul autorizaţiei de funcţionare a unitãţii farmaceutice poate contesta concluzia raportului de inspecţie privind suspendarea sau retragerea în termen de 5 zile de la primirea raportului de inspecţie; depunerea contestaţiei suspendã decizia din raportul de inspecţie.
(3) Ministerul Sãnãtãţii, prin Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului, verificã temeiul contestaţiei şi emite decizia definitivã în termen de maximum 10 zile de la depunerea contestaţiei.
(4) În cazul suspendãrii sau retragerii autorizaţiei de funcţionare a unei unitãţi farmaceutice, aceasta se depune la Ministerul Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului în termen de maximum 5 zile de la decizia de suspendare sau retragere.
(5) În cazul suspendãrii autorizaţiei în urma unei inspecţii de supraveghere, reluarea activitãţii se poate face numai în baza unui raport de inspecţie favorabil întocmit de farmaciştii inspectori din cadrul Ministerului Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului. Raportul de inspecţie se comunicã deţinãtorului autorizaţiei în maximum 5 zile de la data inspecţiei.
ART. 12
(1) Orice modificare ulterioarã a condiţiilor care au stat la baza eliberãrii autorizaţiei de funcţionare a unei unitãţi farmaceutice se anunţã la Ministerul Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului în termen de maximum 20 de zile.
(2) La schimbarea deţinãtorului de autorizaţie - persoanã juridicã, solicitantul anunţã în scris colegiul farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti şi depune la Ministerul Sãnãtãţii, pentru eliberarea unei noi autorizaţii de funcţionare, urmãtoarele documente:
a) cerere-tip - modelul nr. 6 din anexa la norme;
b) autorizaţia de funcţionare, în original;
c) documentele de la registrul comerţului care sã ateste schimbarea solicitatã, precum şi documentele de înregistrare a societãţii;
d) documentele de deţinere a spaţiului şi declaraţie privind asigurarea condiţiilor de autorizare;
e) contractele de muncã ale personalului înregistrate pe numele noului titular de autorizaţie;
f) dovada achitãrii taxei;
g) documentul care atestã anunţarea schimbãrii deţinãtorului de autorizaţie - persoanã juridicã la colegiul farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti.
(3) Schimbarea deţinãtorului de autorizaţie - conducãtor de unitate farmaceuticã se anunţã în scris la colegiul farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti şi se înscrie ca menţiune de cãtre Ministerul Sãnãtãţii pe autorizaţia de funcţionare a unitãţii farmaceutice în baza urmãtoarelor documente:
a) cererea persoanei care solicitã numirea în funcţia de conducãtor de unitate conform modelului nr. 7 din anexa la norme;
b) comunicarea în scris a fostului titular prin care anunţã cã nu mai deţine funcţia de conducãtor de unitate, cu precizarea datei de la care nu mai ocupã aceastã funcţie;
c) autorizaţia de funcţionare a unitãţii farmaceutice, în original;
d) hotãrârea/decizia conducerii societãţii comerciale referitoare la aceastã schimbare, datatã şi înregistratã, cu menţionarea datei de la care aceasta îşi produce efectele;
e) certificatul de membru al Colegiului Farmaciştilor din România şi contractul de muncã sau altã formã de exercitare a profesiei a noului conducãtor de unitate;
f) declaraţie pe propria rãspundere din partea persoanei care solicitã numirea din care sã reiasã cã nu mai deţine funcţia de şef într-o altã unitate farmaceuticã: depozit, farmacie sau drogherie;
g) dovada achitãrii taxei prevãzute de lege.
(4) Mutarea sediului unei unitãţi farmaceutice se comunicã în scris colegiului farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti, precum şi Ministerului Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului. Pânã la înscrierea menţiunii cu adresa noului sediu pe autorizaţia de funcţionare a unitãţii farmaceutice, aceasta funcţioneazã în baza vechii autorizaţii. O copie a autorizaţiei de funcţionare care are înscrisã menţiunea schimbãrii sediului unitãţii farmaceutice se transmite de cãtre deţinãtor colegiului farmaciştilor judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti. Planificarea inspecţiei la noul sediu se face în urma depunerii la Ministerul Sãnãtãţii a urmãtoarelor documente:
a) cerere-tip - modelul nr. 8 din anexa la norme;
b) autorizaţia de funcţionare, în original;
c) documentele de la registrul comerţului care sã ateste schimbarea solicitatã;
d) dovada deţinerii spaţiului;
e) schiţa şi datele privind localul unitãţii;
f) dovada încadrãrii în prevederile art. 12 alin. (2) din lege, pentru farmaciile înfiinţate prin excepţie de la criteriul demografic;
g) documentul care atestã anunţarea schimbãrii sediului unitãţii farmaceutice la colegiul farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti;
h) dovada achitãrii taxei prevãzute de lege.
(5) Orice altã modificare a spaţiului unitãţii farmaceutice autorizate (extindere, restrângere etc.) se anunţã la Ministerul Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului, cu solicitarea programãrii inspecţiei în vederea verificãrii acestor modificãri, cu respectarea condiţiilor de autorizare; cererea trebuie sã fie însoţitã de schiţa şi documentele care sã ateste modificãrile efectuate.
(6) Pierderea autorizaţiei se anunţã la Ministerul Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului, care va emite o nouã autorizaţie, pe baza urmãtoarelor documente:
a) cerere-tip - modelul nr. 9 din anexa la norme;
b) dovada de publicare a pierderii într-un cotidian de largã circulaţie;
c) copii ale documentelor depuse la dosarul iniţial de autorizare şi copie a autorizaţiei iniţiale de funcţionare;
d) declaraţie pe propria rãspundere cã nu au intervenit modificãri faţã de condiţiile de autorizare;
e) dovada achitãrii taxei prevãzute de lege.
ART. 13
(1) Suspendarea autorizaţiei de funcţionare a unei unitãţi farmaceutice, ca urmare a încetãrii activitãţii prevãzute de lege la art. 21 alin. (1) şi art. 27 alin. (1), se înscrie ca menţiune în autorizaţia de funcţionare, pe baza urmãtoarelor documente:
a) cererea motivatã a deţinãtorului autorizaţiei;
b) autorizaţia în original;
c) dovada achitãrii taxei prevãzute de lege.
(2) Reluarea activitãţii în intervalul de suspendare sau la expirarea acestuia se anunţã la Ministerul Sãnãtãţii - Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului în vederea înscrierii pe autorizaţie, în baza declaraţiei deţinãtorului autorizaţiei cã nu au intervenit modificãri ale condiţiilor de autorizare, cu respectarea legislaţiei în vigoare la acel moment. Suspendarea şi reluarea activitãţii se anunţã de cãtre solicitant la colegiul farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti.
ART. 14
(1) Dacã unitatea farmaceuticã îşi înceteazã activitatea în condiţiile legii, autorizaţia de funcţionare în original se depune la organul emitent în termen de 30 de zile de la încetarea activitãţii. Încetarea activitãţii unei unitãţi farmaceutice se anunţã de cãtre solicitant la colegiul farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti.
(2) Încetarea activitãţii unitãţii farmaceutice, ca urmare a decesului farmacistului-şef/asistentului de farmacie şef, are loc doar în condiţiile în care acesta din urmã este şi administrator, şi asociat unic al societãţii respective sau dacã nu existã un alt farmacist care sã preia atribuţiile de conducãtor al unitãţii farmaceutice pânã la modificarea autorizaţiei de funcţionare. Activitatea farmaciei se suspendã pentru o perioadã de maximum 60 de zile, pânã la numirea noului conducãtor de unitate.
ART. 15
Înfiinţarea oficinei locale de distribuţie se face în baza art. 13 din lege, prin depunerea urmãtoarelor documente:
a) cerere-tip - modelul nr. 10 din anexa la norme;
b) autorizaţia farmaciei comunitare, în original;
c) dovada deţinerii spaţiului;
d) înregistrarea la registrul comerţului a sediului pentru care se solicitã înfiinţarea oficinei locale de distribuţie;
e) schiţa spaţiului;
f) memoriul tehnic privind organizarea şi dotarea spaţiului;
g) programul de lucru al oficinei locale de distribuţie şi al farmaciei coordonatoare, cu nominalizarea farmaciştilor care asigurã acest program;
h) contractul de muncã sau dovada exercitãrii profesiei în formã liberalã şi certificatul de membru al Colegiului Farmaciştilor din România pentru farmacistul desemnat pentru a asigura programul de lucru al oficinei locale de distribuţie;
i) dovada anunţãrii colegiului farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti despre intenţia de înfiinţare a oficinei locale de distribuţie;
j) dovada achitãrii taxei prevãzute de lege.
ART. 16
În situaţia în care oficina localã de distribuţie se desfiinţeazã în condiţiile prevãzute la art. 13 alin. (5) din lege, autorizaţia de funcţionare a farmaciei comunitare se depune la Ministerul Sãnãtãţii în vederea înscrierii menţiunii privind desfiinţarea oficinei locale de distribuţie.
ART. 17
În cazul în care dosarele depuse pentru preschimbarea autorizaţiei de funcţionare, pentru schimbarea deţinãtorului de autorizaţie - persoanã juridicã, pentru schimbarea deţinãtorului de autorizaţie - conducãtor de unitate, pentru mutarea sediului unitãţii farmaceutice, pentru pierderea autorizaţiei sau suspendarea activitãţii şi pentru înfiinţarea oficinei locale de distribuţie sunt incomplete, Direcţia generalã strategii şi politica medicamentului solicitã completarea acestora. Dacã în termen de 30 de zile de la solicitarea informaţiilor suplimentare documentaţia nu este completatã, dosarul este clasat.

CAP. III
Organizarea şi funcţionarea unitãţilor farmaceutice

SECŢIUNEA 1
Farmacia comunitarã

ART. 18
(1) Farmaciile comunitare trebuie sã fie amplasate potrivit art. 14 alin. (1) din lege astfel încât sã faciliteze accesul persoanelor, inclusiv a celor cu dizabilitãţi locomotorii, pentru care trebuie sã fie amplasate rampe de acces.
(2) În clãdirile în care se aflã şi locuinţa farmacistului, farmacia va fi complet separatã de aceasta.
(3) Este interzisã amplasarea farmaciei comunitare în incinta spitalelor şi în spaţii inadecvate desfãşurãrii activitãţii - cum ar fi barãci de lemn, metalice, garaje, în apartamente cu destinaţie de locuinţã etc.
(4) Localul trebuie sã dispunã de facilitãţile necesare desfãşurãrii activitãţii (apã curentã, canalizare, electricitate şi încãlzire) şi de un sistem de securitate pentru protecţia personalului, mai ales în timpul gãrzilor de noapte, dacã este cazul, precum şi pentru paza bunurilor existente în unitate.
ART. 19
(1) Localul farmaciei comunitare, având suprafaţa utilã prevãzutã la art. 14 alin. (2) din lege, trebuie compartimentat, dotat şi organizat corespunzãtor tipurilor de activitãţi care se desfãşoarã în farmacie, cu respectarea regulilor de bunã practicã farmaceuticã.
(2) Pentru farmaciile comunitare care desfãşoarã activitãţile prevãzute la art. 2 alin. 1 lit. d) şi g) din lege trebuie sã existe spaţii distincte care sã dispunã de dotãrile şi amenajãrile conforme cu legislaţia specificã acestor activitãţi, precum şi personal prevãzut de legislaţia specificã, care îşi desfãşoarã activitatea sub coordonarea farmacistului-şef.
(3) Localul farmaciei comunitare trebuie sã permitã îndeplinirea tuturor sarcinilor profesionale şi administrative şi respectarea drepturilor pacienţilor, inclusiv cel privind confidenţialitatea.
(4) Toate încãperile trebuie sã fie suficient iluminate şi cu temperaturã şi umiditate adecvate pãstrãrii medicamentelor în condiţiile specificate de producãtor.
(5) Încãperile destinate preparãrii şi depozitãrii medicamentelor nu trebuie sã fie spaţii de trecere.
ART. 20
(1) Localul farmaciei comunitare trebuie sã aibã urmãtoarele încãperi:
a) oficina - încãperea în care are acces publicul, unde se face eliberarea medicamentelor şi a celorlalte produse permise în farmacie şi care trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
- sã aibã o suprafaţã de minimum 16 mp;
- sã fie prevãzutã cu un sistem propriu de asigurare a temperaturii necesare pãstrãrii medicamentelor în condiţii corespunzãtoare şi cu dispozitive de monitorizare a condiţiilor de temperaturã create;
- sã aibã un spaţiu destinat discuţiei confidenţiale cu pacientul; acest spaţiu poate fi amenajat ca încãpere distinctã, separat de oficinã, sau poate fi biroul farmacistului-şef;
b) receptura - încãperea amenajatã, dotatã şi destinatã preparãrii formulelor magistrale şi oficinale; în recepturã este interzis accesul altor persoane decât al celor care lucreazã în farmacie; receptura trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
- sã fie organizatã într-un spaţiu destinat numai personalului de specialitate al farmaciei şi care sã permitã o activitate corectã de executare a formulelor magistrale şi oficinale, dupã caz;
- sã fie prevãzutã cu sistem propriu de asigurare a temperaturii şi dispozitive de monitorizare a condiţiilor de temperaturã create;
- sã fie amenajatã astfel încât sã se evite riscul de confuzie şi de contaminare în timpul diferitelor operaţii de preparare efectuate;
c) laboratorul - încãperea dotatã cu sursã de apã, gaz, electricitate şi în care se instaleazã distilatorul. În cazul în care farmacia comunitarã nu dispune de distilator, procurarea apei distilate se face pe bazã de contract. Receptura şi laboratorul pot fi organizate şi în aceeaşi încãpere, dacã spaţiul are o suprafaţã de minimum 6 mp şi dacã volumul de activitate permite acest lucru;
d) depozitul - încãperea/încãperile în care se pãstreazã medicamentele şi alte produse permise a se elibera prin farmaciile comunitare; depozitul trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
- sã fie realizat astfel încât sã permitã asigurarea condiţiilor normale de umiditate;
- sã fie prevãzut cu un sistem propriu de asigurare a temperaturii necesare conservãrii medicamentelor în condiţiile normale de depozitare prevãzute de cãtre producãtor;
- sã fie dotat cu dispozitiv de monitorizare a condiţiilor de temperaturã şi umiditate existente;
- sã asigure condiţii specifice pentru depozitarea medicamentelor cu regim special;
- sã dispunã de o zonã special dedicatã pãstrãrii medicamentelor expirate sau a celor colectate în vederea distrugerii;
- sã dispunã de zone distincte şi inscripţionate pentru depozitarea celorlalte categorii de produse, altele decât medicamentele, aflate în obiectul de activitate al farmaciei, în cazul în care le deţin;
- sã deţinã frigider pentru depozitarea medicamentelor şi a altor produse care impun condiţii speciale de conservare;
e) biroul farmacistului-şef - încãperea care trebuie sã fie astfel amplasatã încât sã permitã farmacistului-şef sau înlocuitorului acestuia exercitarea atribuţiilor sale;
f) grup sanitar;
g) vestiar.
ART. 21
Farmacia comunitarã trebuie sã fie dotatã, în fiecare încãpere, cu mobilier uşor de întreţinut, adecvat activitãţii, dupã cum urmeazã:
a) mese de oficinã a cãror dimensiune şi mod de realizare sã permitã atât îndeplinirea activitãţii de eliberare a medicamentelor cãtre pacienţi, inclusiv consilierea acestora, cât şi instalarea caselor de marcat şi a computerelor;
b) dulapuri şi, dupã caz, dulapuri cu cheie, destinate pãstrãrii medicamentelor şi a celorlalte produse a cãror eliberare este permisã în farmacia comunitarã;
c) rafturi sau vitrine pentru expunerea produselor a cãror eliberare este permisã în farmacia comunitarã, inclusiv a medicamentelor a cãror eliberare nu necesitã prescripţie medicalã;
d) mobilier care sã permitã completarea de cãtre pacient a prescripţiilor;
e) mobilier destinat asigurãrii programului de gardã, în cazul farmaciilor comunitare care efectueazã acest serviciu;
f) masã de recepturã a cãrei dimensiune şi concepţie sã asigure funcţionalitatea acesteia;
g) dulapuri, dulapuri cu cheie pentru pãstrarea materiilor prime, ambalajelor şi etichetelor;
h) rafturi metalice cu blaturi din materiale uşor de curãţat, paleţi, dacã este cazul;
i) mese pentru recepţia medicamentelor;
j) dulapuri închise pentru pãstrarea ţinutei de stradã şi a echipamentului de protecţie;
k) mobilier specific pãstrãrii documentelor.
ART. 22
Dotarea cu echipamente, aparaturã şi veselã trebuie sã includã:
a) aparaturã pentru conservarea medicamentelor preparate, a materiilor prime şi a altor produse ce necesitã temperaturã controlatã (frigider sau vitrinã frigorificã);
b) aparat pentru prepararea apei distilate, atunci când este cazul;
c) aparaturã pentru efectuarea operaţiunilor la cald;
d) aparaturã pentru cântãrit, verificatã metrologic şi cu certificat de conformitate, incluzând o balanţã cu sensibilitate la a doua zecimalã;
e) sistem pentru asigurarea temperaturii şi umiditãţii necesare conservãrii corecte a medicamentelor, conform specificaţiei producãtorului;
f) dispozitive sau aparaturã de monitorizare a condiţiilor de temperaturã şi umiditate relativã;
g) recipiente din sticlã sau porţelan necesare stocãrii materiilor prime; veselã, ustensile şi materiale necesare preparãrii formulelor magistrale şi oficinale;
h) telefon, fax, computer;
i) echipamente pentru prevenirea pãtrunderii insectelor şi rozãtoarelor.
ART. 23
Farmaciile comunitare trebuie sã afişeze la loc vizibil programul de funcţionare şi numele farmacistului-şef, iar în afara orelor de program sã indice cele mai apropiate farmacii comunitare.
ART. 24
(1) În farmacia comunitarã îşi desfãşoarã activitatea, cu respectarea prevederilor legale, personal de specialitate compus din farmacişti, asistenţi de farmacie, personal administrativ, precum şi alt personal necesar desfãşurãrii activitãţilor prevãzute în obiectul de activitate al farmaciei, care îşi va desfãşura activitatea sub coordonarea farmacistului-şef.
(2) Un farmacist poate ocupa funcţia de farmacist-şef într-o singurã unitate farmaceuticã.
(3) Farmacia comunitarã este condusã de farmacistul-şef, care desemneazã un înlocuitor al sãu, cu aceeaşi calificare, pe perioadele absenţei sale din farmacie. Farmacistul-şef sau înlocuitorul acestuia rãspunde de activitatea farmaciei în ansamblu şi de reprezentarea acesteia faţã de orice control al autoritãţilor competente, neputând fi substituit de o persoanã de altã profesie.
(4) Pe toatã perioada de funcţionare a farmaciei comunitare, inclusiv în timpul nopţii, activitatea se va desfãşura numai în prezenţa farmacistului; numãrul posturilor de farmacist din schema organizatoricã a unitãţii farmaceutice trebuie sã fie stabilit în funcţie de programul de funcţionare propus şi de volumul activitãţii desfãşurate (minimum un farmacist pentru fiecare 8 ore de funcţionare).
(5) În oficinã îşi desfãşoarã activitatea personal specializat, respectiv farmacişti şi asistenţi de farmacie.
(6) Farmacistul coordoneazã întreaga activitate a farmaciei comunitare şi are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã prepararea, conservarea şi eliberarea formulelor magistrale şi oficinale;
b) asigurã conservarea şi eliberarea medicamentelor, precum şi a celorlalte produse pe care farmacia le poate deţine;
c) efectueazã recepţia calitativã şi cantitativã a medicamentelor şi a celorlalte produse la primirea lor în farmacie;
d) efectueazã, în conformitate cu prevederile Farmacopeei române în vigoare, controlul de calitate al apei distilate;
e) participã la activitatea de farmacovigilenţã;
f) coopereazã cu medicul în legãturã cu schema terapeuticã în cazul asocierilor de medicamente şi al prescrierii de reţete magistrale;
g) urmãreşte noutãţile terapeutice pe plan naţional şi internaţional;
h) trebuie sã cunoascã legislaţia farmaceuticã şi pe cea sanitarã în vigoare;
i) se informeazã asupra legislaţiei şi reglementãrilor organismelor internaţionale în domeniul medicamentului la care România a aderat;
j) supravegheazã activitatea asistentului de farmacie şi a cursanţilor şcolii sanitare postliceale aflaţi în practicã;
k) asigurã şi urmãreşte stagiile practice ale studenţilor facultãţii de farmacie;
l) în întreaga sa activitate farmacistul va respecta principiile eticii şi deontologiei profesionale.
(7) Asistentul de farmacie îşi desfãşoarã activitatea în farmacia comunitarã sub îndrumarea directã a farmacistului-şef sau a unui farmacist desemnat ca înlocuitor al acestuia, este personal de execuţie şi are urmãtoarele atribuţii:
a) participã la aprovizionarea, conservarea şi eliberarea medicamentelor şi a celorlalte produse comercializate prin farmacie;
b) participã la recepţia medicamentelor şi a celorlalte produse deţinute în farmacie;
c) elibereazã medicamentele fãrã prescripţie medicalã, iar pe cele cu prescripţie medicalã numai sub îndrumarea farmacistului, fiindu-i interzisã eliberarea medicamentelor stupefiante şi psihotrope;
d) participã la activitatea de farmacovigilenţã;
e) trebuie sã cunoascã legislaţia farmaceuticã şi pe cea sanitarã în vigoare.
(8) Personalul farmaciei trebuie sã poarte halat alb şi ecuson conform legii.
(9) Practica studenţilor în farmacie şi stagiul profesional al farmaciştilor rezidenţi sunt permise a se desfãşura în farmacia comunitarã sub îndrumarea şi controlul farmacistului-şef sau a unui farmacist cu liberã practicã desemnat de cãtre acesta.
ART. 25
Prepararea formulelor magistrale şi oficinale în farmaciile comunitare se face cu respectarea regulilor privind buna practicã farmaceuticã.
ART. 26
(1) Farmaciile comunitare trebuie sã deţinã documente şi evidenţe pentru toate activitãţile pe care le desfãşoarã, cum sunt:
a) documente care sã ateste provenienţa şi calitatea medicamentelor şi substanţelor farmaceutice, precum şi a celorlalte produse pe care le deţin;
b) documente de evidenţã a formulelor magistrale şi a formulelor oficinale: registru de copiere a reţetelor, registru de preparate oficinale;
c) documente pentru evidenţa eliberãrii din farmacie a medicamentelor cu regim controlat (registrul pentru evidenţa medicamentelor cu substanţe stupefiante, prescripţiile pe baza cãrora s-au eliberat medicamente psihotrope, respectiv stupefiante sau din alte grupe terapeutice care se elibereazã pe bazã de prescripţie medicalã care se reţine în farmacie);
d) documente care sã ateste provenienţa şi calitatea apei distilate: contractul de achiziţie a apei distilate, buletin de analizã sau certificat de calitate şi documentul cu care a fost achiziţionatã aceasta.
(2) Documentele prevãzute la alin. (1) se vor pãstra în farmacia comunitarã într-un loc special amenajat (de exemplu, biroul farmacistului-şef) şi se vor arhiva pe durata prevãzutã de legislaţia în vigoare.

SECŢIUNEA a 2-a
Oficina localã de distribuţie

ART. 27
(1) Spaţiul destinat oficinei locale de distribuţie, atât pentru cele din mediul rural, cât şi pentru cele sezoniere, trebuie sã aibã o suprafaţã de minimum 16 mp, exclusiv grupul sanitar, şi sã cuprindã:
a) oficinã, dotatã cu masã de oficinã, rafturi şi dulapuri; trebuie sã dispunã de computer, casã de marcat;
b) depozit, dotat cu dulapuri şi rafturi, frigider, echipament pentru monitorizarea parametrilor de temperaturã şi umiditate;
c) grup sanitar.
(2) Spaţiul trebuie sã dispunã de facilitãţile care sã asigure condiţiile de temperaturã şi umiditate necesare depozitãrii medicamentelor.
(3) Este interzisã amplasarea oficinei locale de distribuţie în spaţii în care nu se pot asigura condiţiile pentru pãstrarea medicamentelor, cum ar fi barãci de lemn sau aluminiu, garaje etc.
ART. 28
(1) Programul oficinei locale de distribuţie trebuie sã fie stabilit în concordanţã cu programul farmaciei comunitare coordonatoare, astfel încât în oficina localã activitatea sã fie desfãşuratã de farmacist.
(2) Programul oficinei locale de distribuţie se anunţã la autoritãţile administraţiei locale şi la colegiul farmaciştilor judeţean şi, respectiv, al municipiului Bucureşti şi se afişeazã la loc vizibil pentru pacienţi.
ART. 29
Firma oficinei locale de distribuţie trebuie sã fie vizibilã şi sã conţinã datele de identificare ale farmaciei coordonatoare şi sã respecte prevederile art. 17 din lege.
ART. 30
În oficina localã de distribuţie trebuie sã existe copia autorizaţiei de funcţionare a farmaciei coordonatoare, care sã conţinã menţiunea referitoare la înfiinţarea acesteia, precum şi o copie a documentului care atestã dreptul de liberã practicã al farmacistului care asigurã funcţionarea oficinei.

SECŢIUNEA a 3-a
Farmacia de circuit închis

ART. 31
Farmacia de circuit închis asigurã asistenţa cu medicamente de uz uman pentru bolnavii internaţi în spitale şi în alte instituţii cu reţea sanitarã proprie, precum şi pentru ambulatoriu în cadrul programelor naţionale de sãnãtate, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 32
Farmacia de circuit închis se organizeazã ca secţie în structura organizatoricã a unitãţilor sanitare sau în altã formã prevãzutã de structura instituţiei sau asociaţiei care o deţine.
ART. 33
Localul farmaciei de circuit închis va fi amplasat în spaţii adecvate, evitându-se situarea lui în vecinãtatea secţiilor care pot contamina sau influenţa negativ calitatea medicamentelor.
ART. 34
Amplasarea farmaciei de circuit închis se va face la parter sau cel mult la primul etaj, astfel încât sã existe o cale directã de acces pentru o bunã aprovizionare cu medicamente.
ART. 35
(1) Farmacia de circuit închis trebuie sã aibã o suprafaţã de minimum 50 mp, din care se exclud holurile, vestiarul şi grupul sanitar, şi cuprinde urmãtoarele încãperi:
a) o încãpere destinatã primirii şi eliberãrii condicilor de prescripţii medicale. Distribuirea condicilor de cãtre personalul farmaciei cãtre secţii se face în cutii închise, inscripţionate cu numele secţiei respective;
b) oficina, destinatã pregãtirii condicilor de prescripţii medicale;
c) receptura, destinatã preparãrii formulelor magistrale şi oficinale;
d) laboratorul, care dispune de sursã de apã, gaz şi electricitate. Receptura şi laboratorul pot fi organizate şi în aceeaşi încãpere, dacã spaţiul, tipul de preparate şi volumul de activitate permit acest lucru;
e) spaţiu destinat instalãrii distilatorului, prevãzut cu sursã de apã potabilã;
f) spãlãtorul destinat spãlãrii veselei şi ambalajelor de uz farmaceutic;
g) depozitul: încãpere/încãperi destinate depozitãrii medicamentelor, spaţii delimitate şi inscripţionate destinate depozitãrii dispozitivelor medicale. Pentru depozitarea soluţiilor perfuzabile se amenajeazã o încãpere special destinatã. Depozitul trebuie sã dispunã de o zonã destinatã pãstrãrii medicamentelor pentru studiu clinic, precum şi zone destinate depozitãrii produselor returnate din secţii sau, dupã caz, retrase din stoc în vederea distrugerii lor. Pentru depozitarea substanţelor inflamabile şi volatile se amenajeazã un spaţiu special destinat;
h) biroul farmacistului-şef;
i) vestiar şi grup sanitar.
(2) Farmaciile de circuit închis care deruleazã programe naţionale de sãnãtate trebuie sã deţinã un spaţiu distinct destinat eliberãrii medicamentelor respective cãtre pacienţii din ambulatoriu, aflat la aceeaşi adresã sau la o adresã diferitã şi care se menţioneazã pe autorizaţia de funcţionare a farmaciei.
(3) În cazul în care farmacia preparã soluţii sterile, se organizeazã o secţie de sterile care trebuie amenajatã într-un spaţiu separat şi funcţioneazã în conformitate cu regulile de bunã practicã de fabricaţie în vigoare.
ART. 36
Farmacia de circuit închis trebuie sã fie dotatã cu mobilier uşor de întreţinut, adecvat activitãţii care se desfãşoarã în fiecare încãpere:
a) mese de recepţie a medicamentelor, mese de oficinã, mese de recepturã şi laborator din materiale uşor lavabile, a cãror dimensiune şi concepţie sã asigure funcţionalitatea acestora;
b) dulapuri şi dulapuri cu cheie destinate pãstrãrii medicamentelor, materiilor prime, ambalajelor şi etichetelor;
c) rafturi metalice cu blaturi din materiale lavabile, paleţi, dacã este cazul;
d) dulapuri închise pentru pãstrarea îmbrãcãminţii şi a echipamentelor de protecţie;
e) mobilier specific pãstrãrii documentelor.
ART. 37
Dotarea cu echipamente, aparaturã şi veselã este aceeaşi cu cea a farmaciei comunitare prevãzutã la art. 21 din prezentele norme.
ART. 38
Programul farmaciei de circuit închis este stabilit de conducerea unitãţii sanitare în structura cãreia funcţioneazã, împreunã cu farmacistul-şef.
ART. 39
Personalul farmaciei de circuit închis este acelaşi cu cel al farmaciei comunitare prevãzut la art. 24 din prezentele norme, având atribuţiile prevãzute la art. 24 alin. (6) din prezentele norme.
ART. 40
(1) Farmacistul-şef sau înlocuitorul acestuia face parte din consiliul medical al unitãţii sanitare în care funcţioneazã farmacia de circuit închis. El face parte din comisia de evaluare a ofertelor pentru achiziţionarea de medicamente şi din comisiile de recepţie a mãrfurilor şi materialelor procurate pentru unitatea sanitarã.
(2) Farmacistul-şef sau înlocuitorul acestuia este membru al comisiei medicamentului existente la nivelul unitãţii sanitare şi al comisiei locale de eticã pentru avizarea studiilor clinice.
(3) Farmacistul-şef sau înlocuitorul acestuia va participa la raportul de gardã în vederea îmbunãtãţirii permanente a actului terapeutic.
(4) Farmacistul-şef sau înlocuitorul acestuia face parte din colectivul de farmacovigilenţã.
ART. 41
Farmacistul urmãreşte valabilitatea medicamentelor aflate pe secţii în dulapurile de urgenţã.
ART. 42
Farmaciile de circuit închis vor deţine literatura de specialitate care sã asigure informarea personalului medicofarmaceutic în legãturã cu orice aspect legat de acţiunea şi de administrarea medicamentului:
- Farmacopeea românã în vigoare;
- nomenclatorul de medicamente şi produse biologice de uz uman în vigoare;
- legislaţia farmaceuticã.
ART. 43
Farmaciile trebuie sã deţinã urmãtoarele documente:
a) documente care sã ateste provenienţa şi calitatea medicamentelor şi substanţelor farmaceutice, precum şi a celorlalte produse pe care le deţin;
b) documente de evidenţã a formulelor magistrale şi oficinale: registru de copiere a reţetelor şi registru de formule oficinale;
c) documente care sã ateste, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, evidenţa medicamentelor stupefiante şi psihotrope.
ART. 44
Documentele se vor arhiva şi se vor pãstra în farmacie în spaţii speciale, pe durata prevãzutã de legislaţia în domeniu în vigoare.

SECŢIUNEA a 4-a
Drogheria

ART. 45
(1) Drogheria va fi amplasatã la parterul clãdirilor, cu acces direct din artera stradalã, astfel încât sã faciliteze accesul persoanelor, inclusiv a celor cu dizabilitãţi locomotorii, pentru care trebuie sã fie amplasate rampe de acces.
(2) În clãdirile în care se aflã şi locuinţa asistentului de farmacie şef, drogheria va fi complet separatã de aceasta.
(3) Este interzisã amplasarea drogheriei în barãci de lemn, metalice, garaje şi în apartamente cu destinaţie de locuinţã sau în spitale.
(4) Localul trebuie sã dispunã de facilitãţile necesare desfãşurãrii activitãţii: apã curentã, canalizare, electricitate şi încãlzire.
(5) Firma şi emblema drogheriei respectã prevederile art. 30 din lege.
ART. 46
Suprafaţa utilã va respecta prevederile art. 25 alin. (2) din lege; compartimentarea, dotarea, organizarea şi funcţionarea drogheriei trebuie sã fie corespunzãtoare tipurilor de activitãţi permise a se efectua în drogherie.
ART. 47
Localul drogheriei va avea urmãtoarele încãperi:
a) oficina, încãperea în care are acces publicul şi în care se face eliberarea medicamentelor clasificate în grupa celor care se elibereazã fãrã prescripţie medicalã şi a celorlalte produse permise a se elibera în drogherie; aceastã încãpere trebuie sã aibã o suprafaţã de minimum 16 mp;
b) depozitul - încãperea în care se pãstreazã medicamentele şi alte produse de îngrijire a sãnãtãţii permise a se elibera prin drogherii şi care trebuie sã aibã o suprafaţã de minimum 7 mp şi sã nu constituie spaţiu de trecere spre alte încãperi;
- sã aibã o zonã distinctã de depozitare a medicamentelor faţã de celelalte produse permise a fi deţinute în drogherie;
- sã aibã amenajatã o zonã securizatã pentru pãstrarea medicamentelor expirate sau a celor colectate în vederea distrugerii lor;
c) biroul conducãtorului de unitate - încãperea care trebuie sã fie astfel amplasatã încât sã permitã exercitarea atribuţiilor sale şi coordonarea activitãţii personalului;
d) vestiar;
e) grup sanitar.
ART. 48
Drogheria trebuie sã fie dotatã cu mobilier uşor de întreţinut, adecvat activitãţii care se desfãşoarã în fiecare încãpere, dupã cum urmeazã:
a) mese de oficinã a cãror dimensiune şi mod de realizare sã permitã atât îndeplinirea activitãţii de eliberare a medicamentelor cãtre pacienţi, inclusiv consilierea acestora, cât şi instalarea caselor de marcat şi a computerelor;
b) dulapuri şi dulapuri cu sertare destinate pãstrãrii medicamentelor şi a celorlalte produse a cãror eliberare este permisã în drogherie;
c) rafturi sau vitrine pentru expunerea produselor a cãror eliberare este permisã în drogherie;
d) rafturi metalice cu blaturi din materiale uşor de curãţat, paleţi, dacã este cazul;
e) mese pentru recepţia medicamentelor;
f) dulapuri închise pentru pãstrarea îmbrãcaminţii de stradã, a echipamentului de protecţie şi mobilier destinat pauzei de masã;
g) mobilier pentru pãstrarea documentelor.
ART. 49
Dotarea cu echipamente şi aparaturã trebuie sã includã:
a) aparaturã pentru conservarea medicamentelor ce necesitã temperaturã controlatã (frigider sau vitrinã frigorificã);
b) sistem pentru asigurarea temperaturii şi umiditãţii necesare conservãrii corecte a medicamentelor, conform specificaţiei producãtorului;
c) dispozitive de monitorizare a condiţiilor de temperaturã şi umiditate relativã.
ART. 50
(1) În drogherie îşi desfãşoarã activitatea, cu respectarea prevederilor legale, personal de specialitate, respectiv farmacişti, asistenţi de farmacie, personal administrativ, precum şi alt personal necesar desfãşurãrii activitãţilor prevãzute în obiectul de activitate, cu respectarea legislaţiei specifice.
(2) În oficina drogheriei îşi desfãşoarã activitatea exclusiv personal specializat compus din farmacişti şi asistenţi de farmacie.
(3) Drogheria este condusã de farmacistul-şef sau asistentul de farmacie şef, care desemneazã pe perioada absenţei sale din unitate un înlocuitor cu aceeaşi calificare. În lipsa înlocuitorului cu aceeaşi calificare unitatea se închide.
(4) Pe toatã perioada de funcţionare a drogheriei, activitatea se va desfãşura în prezenţa personalului de specialitate; numãrul posturilor din schema organizatoricã a drogheriei trebuie sã fie stabilit în funcţie de programul de funcţionare propus şi de volumul activitãţii desfãşurate.
(5) Sub îndrumarea conducãtorului drogheriei îşi pot desfãşura activitatea de practicã în drogherie persoanele aflate în procesul de învãţãmânt sau asistenţi de farmacie în stagiu de practicã.
(6) Activitatea personalului angajat în drogherie se desfãşoarã conform fişei postului întocmite de cãtre conducãtorul drogheriei pentru fiecare angajat, potrivit pregãtirii sale profesionale, şi semnate de cãtre aceştia.
(7) Personalul drogheriei trebuie sã poarte halat alb şi ecuson care sã menţioneze numele şi funcţia.
ART. 51
Atribuţiile farmacistului şi ale asistentului de drogherie sunt:
a) asigurã aprovizionarea, conservarea şi eliberarea medicamentelor care se elibereazã fãrã prescripţie medicalã, precum şi a celorlalte produse ce pot fi comercializate în drogherie;
b) efectueazã recepţia cantitativã şi calitativã a medicamentelor de uz uman care se elibereazã fãrã prescripţie medicalã la primirea lor în drogherie, precum şi a celorlalte produse ce pot fi comercializate în drogherie;
c) farmacistul participã la activitatea de farmacovigilenţã;
d) trebuie sã cunoascã legislaţia farmaceuticã şi pe cea sanitarã în vigoare, sã participe la programe de instruire profesionalã continuã;
e) supravegheazã activitatea asistenţilor de farmacie aflaţi în stagiul de practicã;
f) în întreaga lor activitate, respectã principiile eticii şi deontologiei profesionale;
g) conducãtorul unitãţii sau înlocuitorul acestuia rãspunde de activitatea drogheriei şi reprezintã drogheria în cazul oricãrui control al autoritãţilor competente.
ART. 52
(1) Programul de funcţionare a drogheriei în zilele lucrãtoare se stabileşte de cãtre titularul autorizaţiei, în funcţie de volumul activitãţii şi de încadrarea cu personal de specialitate, şi trebuie sã fie de cel puţin 8 ore.
(2) În zilele nelucrãtoare şi de sãrbãtori legale programul drogheriei se stabileşte de cãtre titularul autorizaţiei de comun acord cu colegiul farmaciştilor judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti. Acest program se comunicã şi autoritãţilor locale.
(3) Drogheriile trebuie sã afişeze la loc vizibil programul de funcţionare şi numele conducãtorului de unitate.
ART. 53
(1) Drogheriile trebuie sã deţinã documente şi evidenţe care sã ateste provenienţa şi calitatea medicamentelor OTC şi a celorlalte produse pe care le deţin şi elibereazã.
(2) Documentele prevãzute la alin. (1) se vor pãstra în drogherie în spaţii speciale şi se vor arhiva pe durata prevãzutã de legislaţia în vigoare.
ART. 54
Drogheriile trebuie sã deţinã literaturã de specialitate care sã asigure informarea personalului farmaceutic asupra aspectelor legate de eliberarea, acţiunea şi administrarea medicamentelor care pot fi eliberate fãrã reţetã, incluzând:
a) nomenclatorul de produse farmaceutice în vigoare;
b) legislaţia farmaceuticã.
ART. 55
Se aprobã modelele autorizaţiilor de funcţionare pentru farmacii şi drogherii, ale cererilor adresate Ministerului Sãnãtãţii, precum şi modelul procesului-verbal de contravenţie, prevãzute în anexa la prezentele norme.

ANEXĂ


─────
la norme
────────

Modelul nr. 1

ROMÂNIA
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII

AUTORIZAŢIE DE FUNCŢIONARE
Nr. ...... din data de ........

În conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 15/1991 privind înfiinţarea societãţilor comerciale farmaceutice - S.A., cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Legii farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, şi în baza documentaţiei înaintate cu nr. .... la data de ......, Ministerul Sãnãtãţii autorizeazã funcţionarea farmaciei comunitare cu denumirea:

S.C. S.R.L./S.A.
Adresa sediului social: ...........................
Adresa farmaciei: .................................
Condusã de farmacist-şef: .........................

Orice modificare a condiţiilor stabilite prin reglementãrile Ministerului Sãnãtãţii atrage anularea autorizaţiei de funcţionare.

Ministru,
..............

ROMÂNIA
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII

Modelul nr. 2

AUTORIZAŢIE DE FUNCŢIONARE
Nr. ...... din data de .......

În conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 15/1991 privind înfiinţarea societãţilor comerciale farmaceutice S.A., cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Legii farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, şi în baza documentaţiei înaintate cu nr. ...... la data de ......., Ministerul Sãnãtãţii autorizeazã funcţionarea farmaciei cu circuit închis cu denumire:

Farmacie cu circuit închis în structura ..................
Adresa sediului unitãţii sanitare: .......................
Adresa farmaciei: ........................................
Condusã de farmacist-şef: ................................

Orice modificare a condiţiilor stabilite prin reglementãrile Ministerului Sãnãtãţii atrage anularea autorizaţiei de funcţionare.

Ministru,
.............


Modelul nr. 3
ROMÂNIA
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII

AUTORIZAŢIE DE FUNCŢIONARE
Nr. ...... din data de .......

În conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 15/1991 privind înfiinţarea societãţilor comerciale farmaceutice - S.A., cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Legii farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, şi în baza documentaţiei înaintate cu nr. ...... la data de ......, Ministerul Sãnãtãţii autorizeazã funcţionarea drogheriei cu denumirea:

S.C. S.R.L./S.A.
Adresa sediului social: .......................
Adresa drogheriei: ............................
Condusã de şef drogherie: .....................
Drogheria este autorizatã sã deţinã şi sã elibereze dintre medicamente numai pe cele fãrã prescripţie medicalã - OTC, prevãzute de Nomenclatorul de medicamente de uz uman, aprobat anual prin ordin al Ministrului Sãnãtãţii.
Orice modificare a condiţiilor stabilite prin reglementãrile Ministerului Sãnãtãţii atrage anularea autorizaţiei de funcţionare.


Ministru,
..............


Modelul nr. 4

Cãtre
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
DIRECŢIA GENERALĂ STRATEGII ŞI POLITICA MEDICAMENTULUI

Subsemnatul, ...../(numele şi prenumele)......, în calitate de ....... la societatea comercialã ......, cu sediul social aflat la adresa: .............., telefon/fax ......, înregistratã la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului ............., cod fiscal ........., vã rog sã planificaţi inspecţia la sediul unitãţii farmaceutice aflate la adresa: ..........., în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare pentru:
[] farmacie comunitarã înfiinţatã:
[] în mediul urban [] potrivit criteriului demografic
[] prin excepţie de la criteriul demografic
[] în mediul rural
[] farmacie cu circuit închis
[] drogherie
Anexez prezentei cereri documentaţia solicitatã de <>Legea farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, şi de normele de aplicare a acesteia.
Declar pe propria rãspundere cã actele în copie sunt conforme cu originalul şi îmi asum responsabilitatea pentru veridicitatea celor susţinute în documentaţia depusã.

Semnãtura,
..............
Ştampila


Modelul nr. 5

Cãtre
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
DIRECŢIA GENERALĂ STRATEGII ŞI POLITICA MEDICAMENTULUI

Subsemnatul, ....../(numele şi prenumele)......, în calitate de ....... la societatea comercialã ....., cu sediul social aflat la adresa: ........, telefon/fax ......., înregistratã la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului ........, cod fiscal ........, vã rog sã binevoiţi a preschimba Autorizaţia nr. ........... pentru:
[] farmacia comunitarã
[] farmacia cu circuit închis
[] drogheria
aflatã la adresa: .......................................................
Anexez prezentei cereri documentaţia solicitatã de <>Legea farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, şi de normele de aplicare a acesteia.
Declar pe propria rãspundere cã actele în copie sunt conforme cu originalul şi îmi asum responsabilitatea pentru veridicitatea celor susţinute în documentaţia depusã.

Semnãtura,
............
Ştampila

Modelul nr. 6

Cãtre
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
DIRECŢIA GENERALĂ STRATEGII ŞI POLITICA MEDICAMENTULUI

Subsemnatul, ...../(numele şi prenumele)......, în calitate de ......... la societatea comercialã ......, cu sediul social aflat la adresa: .............., telefon/fax ......, înregistratã la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului .........., cod fiscal ......., vã rog sã binevoiţi a elibera o nouã autorizaţie pentru:
[] farmacia comunitarã
[] farmacia cu circuit închis
[] drogheria
aflatã la adresa: ............................, datoritã schimbãrii deţinãtorului autorizaţiei (persoanã juridicã), ca urmare a ..................
Anexez prezentei cereri documentaţia solicitatã de <>Legea farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, şi de normele de aplicare a acesteia.
Declar pe propria rãspundere cã actele în copie sunt conforme cu originalul şi îmi asum responsabilitatea pentru veridicitatea celor susţinute în documentaţia depusã.

Semnãtura,
.............
Ştampila


Modelul nr. 7

Cãtre
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
DIRECŢIA GENERALĂ STRATEGII ŞI POLITICA MEDICAMENTULUI

Subsemnatul, ....../(numele şi prenumele)......, în calitate de ........ la societatea comercialã ......, cu sediul social aflat la adresa: ............, telefon/fax ................, înregistratã la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului ......., cod fiscal ......., vã rog sã binevoiţi a înscrie pe Autorizaţia de funcţionare nr. ........... aflatã la adresa: ............ numele noului conducãtor al farmaciei/drogheriei, începând cu data de ...............
Anexez prezentei cereri documentaţia solicitatã de <>Legea farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, şi de normele de aplicare a acesteia.
Declar pe propria rãspundere cã actele în copie sunt conforme cu originalul şi îmi asum responsabilitatea pentru veridicitatea celor susţinute în documentaţia depusã.

Semnãtura,
..............
Ştampila

Modelul nr. 8

Cãtre
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
DIRECŢIA GENERALĂ STRATEGII ŞI POLITICA MEDICAMENTULUI

Subsemnatul, ......../(numele şi prenumele)........, în calitate de ....... la societatea comercialã ........., cu sediul social aflat la adresa: .........., telefon/fax ........, înregistratã la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului ......, cod fiscal ......, cu Autorizaţia de funcţionare nr. ...... emisã pentru farmacia comunitarã/farmacia cu circuit închis/drogheria aflatã la adresa: ........., vã rog sã planificaţi inspecţia la noul sediu al unitãţii aflat la adresa: ............, în vederea verificãrii condiţiilor de autorizare.
Anexez prezentei cereri documentaţia solicitatã de <>Legea farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, şi de normele de aplicare a acesteia.
Declar pe propria rãspundere cã actele în copie sunt conforme cu originalul şi îmi asum responsabilitatea pentru veridicitatea celor susţinute în documentaţia depusã.

Semnãtura,
..............
Ştampila

Modelul nr. 9
Cãtre
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
DIRECŢIA GENERALĂ STRATEGII ŞI POLITICA MEDICAMENTULUI

Subsemnatul, ......../(numele şi prenumele).........., în calitate de ......... la societatea comercialã ......., cu sediul social aflat la adresa: .........., telefon/fax ......., înregistratã la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului ......., cod fiscal ........, vã rog sã binevoiţi a elibera o nouã autorizaţie pentru:
[] farmacia comunitarã
[] farmacia cu circuit închis
[] drogheria
aflatã la adresa: ............, datoritã pierderii Autorizaţiei iniţiale nr. ........., pierdere publicatã în ziarul ................. .
Anexez prezentei cereri documentaţia solicitatã de <>Legea farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, şi de normele de aplicare a acesteia.
Declar pe propria rãspundere cã actele în copie sunt conforme cu originalul şi îmi asum responsabilitatea pentru veridicitatea celor susţinute în documentaţia depusã.

Semnãtura,
............
Ştampila


Modelul nr. 10

Cãtre
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
DIRECŢIA GENERALĂ STRATEGII ŞI POLITICA MEDICAMENTULUI

Subsemnatul, ....../(numele şi prenumele)....., în calitate de ........ la societatea comercialã ........, cu sediul social aflat la adresa: ............, telefon/fax ........, înregistratã la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului ........., cod fiscal ........, cu Autorizaţia de funcţionare nr. ........... emisã pentru farmacia comunitarã aflatã la adresa: ......., solicit autorizarea oficinei locale de distribuţie aflate la adresa: ..................... .
Anexez prezentei cereri documentaţia solicitatã de <>Legea farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, şi de normele de aplicare a acesteia.
Declar pe propria rãspundere cã actele în copie sunt conforme cu originalul şi îmi asum responsabilitatea pentru veridicitatea celor susţinute în documentaţia depusã.

Semnãtura,
............
Ştampila

Modelul nr. 11

PROCES - VERBAL
de constatare a contravenţiei

Nr. ..........

Încheiat astãzi, ziua ......., ora ...., luna ...., anul ....
Subsemnatul/Subsemnata, ....., în calitate de ...... la ......, am constatat ca urmare a inspecţiei efectuate la farmacia/drogheria cu sediul în ......., str. ...... nr. ....., din structura S.C. ......., nr. de înmatriculare la registrul comerţului ....., reprezentatã prin domnul/doamna ........, în calitate de ....., domiciliat/domiciliatã în ........, str. ........ nr. ...., legitimat/legitimatã cu B.I/C.I. seria ...... nr. ...., emis/emisã de ......., CNP ........., urmãtoarea faptã: ..............................., sãvârşitã la data de .........., contravenind prin aceasta dispoziţiilor <>art. ..... alin. ..... din Legea farmaciei nr. 266/2008 , republicatã, care atrage sancţionarea cu amendã de la ...... pânã la ......... lei. Pentru fapta constatatã şi descrisã mai sus s-a aplicat amenda în sumã de .......... lei.
În termen de 48 de ore contravenientul poate achita jumãtate din valoarea amenzii aplicate.
Alte menţiuni: .................................................
Plata se face la Trezoreria ........., în contul ......., chitanţa urmând a fi depusã la sediul Ministerului Sãnãtãţii.

Agent constatator,
...................

Am primit copia de pe procesul-verbal.
Contravenient,
..................

Contravenientul nu este de faţã, refuzã sau nu poate semna.
Martor: numele ......., prenumele ......, B.I/C.I. seria ..... nr. ........., CNP ......., domiciliul ..........................

Semnãtura
..............


REZOLUŢIA
de aplicare a sancţionãrii şi înştiinţarea de platã

Nr. ..... din .............

Subsemnatul/Subsemnata, ........, în calitate de ......... la Ministerul Sãnãtãţii, aplic contravenientului sus-numit o amendã de ........ lei, pe care o va achita la Trezoreria .......... în termen de 15 zile de la comunicare, urmând ca în acelaşi termen sã prezinte chitanţa de platã la Ministerul Sãnãtãţii - DGSPM ......., localitatea ........., str. ........ nr. ..... .
Nerespectarea acestui termen atrage executarea silitã conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plângere în termen de 15 zile de la comunicare, care se depune împreunã cu copia de pe procesul-verbal la organul care a aplicat sancţiunea.

Semnãtura organului care a aplicat sancţiunea
..........................................

Am luat cunoştinţã.
Contravenient,
..............

Cãtre
Administraţia Financiarã .........., str. ....... nr. ....
Vã rugãm ca în temeiul dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sã ne confirmaţi luarea în evidenţã, în vederea executãrii debitului, a contravenientului ......., cu sediul în ....., cu suma de ..... lei, pentru încãlcarea normelor prevãzute de <>Legea farmaciei nr. 266/2008 , republicatã.

Semnãtura conducãtorului unitãţii
L.S. ......................

_____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016