Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 912 din 3 decembrie 2004  privind controlul putregaiului inelar al cartofului, produs de Clavibacter michiganensis ssp. sepedonicus    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 912 din 3 decembrie 2004 privind controlul putregaiului inelar al cartofului, produs de Clavibacter michiganensis ssp. sepedonicus

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 127 din 9 februarie 2005
ORDIN nr. 912 din 3 decembrie 2004
privind controlul putregaiului inelar al cartofului, produs de Clavibacter michiganensis ssp. sepedonicus
EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PĂ?DURILOR ŞI DEZVOLTÃRII RURALE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 127 din 9 februarie 2005

Vazand Referatul de aprobare nr. 112.169 din 19 noiembrie 2004 al Direcţiei generale de reglementare şi implementare,
având în vedere prevederile Directivei 93/85/CEE privind controlul putregaiului inelar al cartofului,
în temeiul prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 409/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, cu modificãrile ulterioare,

ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Prezentul ordin reglementeazã mãsurile necesare a se aplica impotriva bacteriei Clavibacter michiganensis (Smith) Davis et al. ssp. sepedonicus (Spieckermann et Kotthoff) Davis et al., denumita în continuare organism, care cauzeazã putregaiul inelar al cartofului, în scopul:
a) localizarii şi determinãrii distribuţiei;
b) prevenirii apariţiei şi rãspândirii;
c) împiedicãrii rãspândirii şi al controlului în vederea eradicarii, în cazul semnalarii acestuia.
ART. 2
(1) Unitãţile fitosanitare efectueazã inspecţii oficiale sistematice la tuberculi şi, dacã este cazul, la plantele de cartof (Solanum tuberosum L.), provenite din raza lor de activitate, în vederea depistarii organismului sau pentru confirmarea absentei acestuia.
(2) În cazul tuberculilor se preleveaza probe atât din cartofii de samanta, cat şi din cei de alt fel, de preferinta din loturi depozitate, şi se supun testelor oficiale de laborator, utilizându-se în vederea detectarii şi diagnosticarii organismului metoda stabilitã în anexa nr. I. În plus, dacã este cazul, se pot efectua inspecţii vizuale oficiale şi prin sectionarea altor probe de tuberculi.
(3) În cazul plantelor, aceste inspecţii se efectueazã conform metodelor adecvate, iar probele ridicate sunt supuse unei testãri oficiale.
(4) Detaliile suplimentare cu privire la procedurile de inspecţie prevãzute la alin. (1), numãrul, originea, eşalonarea şi perioada prelevarii probelor sunt stabilite de Direcţia fitosanitara din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, pe baza informaţiilor ştiinţifice şi a principiilor statistice, precum şi a biologiei organismului, ţinându-se cont de sistemele de producţie a cartofului existente.
(5) Rezultatele inspectiilor oficiale prevãzute la alin. (1) trebuie notificate celorlalte state membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene cel puţin o data pe an. Detaliile acestei notificãri sunt confidenţiale.
ART. 3
Suspectarea apariţiei sau prezenta confirmatã a organismului în plante de cartof şi tuberculi sau în tuberculii recoltati, depozitati ori comercializati pe raza de activitate a unitãţilor fitosanitare trebuie raportatã Direcţiei fitosanitare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
ART. 4
(1) În cazul unei aparitii suspectate, Laboratorul Central pentru Carantina Fitosanitara sau alte laboratoare aprobate de Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale efectueazã teste de laborator oficiale sau oficial supravegheate, utilizând metoda stabilitã în anexa nr. I şi în conformitate cu condiţiile precizate la pct. 1 din anexa nr. II, în scopul confirmãrii sau infirmarii apariţiei suspectate a organismului. În cazul confirmãrii prezentei organismului, se aplica prevederile stabilite la pct. 2 din anexa nr. II.
(2) În asteptarea confirmãrii sau infirmarii apariţiei suspectate a organismului conform alin. (1), în cazurile de aparitie suspectata în care:
(i) s-au constatat simptome vizuale de diagnostic suspecte, sugerand prezenta bolii; sau
(ii) a fost identificat un test pozitiv de imunofluorescenta, asa cum este precizat în anexa nr. I, sau un alt test pozitiv adecvat, Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, prin unitãţile fitosanitare:
a) interzice circulaţia tuturor loturilor sau transporturilor din care s-au prelevat probe, aceasta putându-se face doar sub control oficial şi cu condiţia sa se fi stabilit ca nu exista nici un risc identificabil de rãspândire a organismului;
b) aplica mãsurile necesare pentru identificarea originii apariţiei suspectate;
c) introduce mãsuri de precautie suplimentare adecvate, bazate pe gradul de risc estimat, în vederea prevenirii oricãrei raspandiri a organismului. Aceste mãsuri pot include controlul oficial al circulaţiei oricãror tuberculi sau plante în cadrul sau în afarã oricãrei premise asociate cu apariţia suspectata.
(3) Mãsurile prevãzute la alin. (2) pct. (ii) lit. c) pot fi adoptate în conformitate cu procedura stabilitã în art. 18 din Directiva 2000/29/CEE .
(4) Celãlalt test adecvat, prevãzut la alin. (2) pct. (ii), este adoptat în conformitate cu procedura stabilitã în art. 18 din Directiva 2000/29/CEE .
ART. 5
(1) Dacã testele de laborator efectuate oficial sau sub control oficial, în conformitate cu metoda stabilitã în anexa nr. I, confirma prezenta organismului într-o proba de tuberculi, plante sau pãrţi de plante, Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, având în vedere principiile ştiinţifice fundamentale, biologia organismului şi sistemele particulare de producţie, comercializare şi prelucrare, dispune, prin unitãţile fitosanitare, urmãtoarele mãsuri:
a) declara contaminati tuberculii sau plantele, transportul şi/sau lotul, precum şi utilajul, vehiculele, containerele, depozitele sau pãrţi din acestea şi oricare alte obiecte, inclusiv ambalajele din care a fost prelevata proba, dar şi, dacã este cazul, locul, respectiv locurile de producţie, precum şi câmpul, respectiv campurile de unde au fost recoltati tuberculii sau plantele;
b) determina, luând în considerare dispoziţiile pct. 1 din anexa nr. III, întinderea contaminarii probabile prin contact cu elementele declarate contaminate, înainte sau dupã recoltare, sau printr-o legatura avutã cu acestea în sistemul de producţie;
c) delimiteaza o zona, pe baza declarãrii contaminarii prevãzute la lit. a), a determinãrii întinderii contaminarii probabile prevãzute la lit. b) şi a rãspândirii posibile a organismului, conform celor prevãzute la pct. 2 din anexa nr. III.
(2) În conformitate cu prevederile pct. 3 din anexa nr. III, se prevãd urmãtoarele:
a) unitãţile fitosanitare notifica imediat Direcţiei fitosanitare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale orice contaminare stabilitã conform alin. (1) lit. a) şi detaliile delimitãrii zonei conform alin. (1) lit. c);
b) Direcţia fitosanitara din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale notifica imediat celorlalte state membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene orice contaminare stabilitã conform alin. (1) lit. a) şi detaliile delimitãrii zonei conform alin. (1) lit. c). Detaliile acestei notificãri sunt confidenţiale. Ele pot fi prezentate Comitetului în conformitate cu procedura stabilitã în art. 18 din Directiva 2000/29/CEE .
ART. 6
În urma notificãrii conform art. 5 alin. (2) şi conform elementelor menţionate în aceasta notificare, trebuie ca celelalte unitãţi fitosanitare vizate în notificare sa aplice, dupã caz, prevederile art. 5 alin. (1) lit. a), b) şi, respectiv, c).
ART. 7
(1) În cazul în care tuberculii sau plantele au fost declarate contaminate conform art. 5 alin. (1) lit. a), testele prevãzute la art. 4 alin. (1) se efectueazã la toate stocurile de cartofi care au o relatie clonala cu cei implicaţi în contaminare. Testele se efectueazã pe numãrul de tuberculi sau de plante necesare pentru determinarea sursei probabile de infectie primara şi a întinderii contaminarii probabile, de preferinta dupã gradul de risc.
(2) În urma testarii se procedeazã din nou, dupã caz, la o declarare a contaminarii, la o determinare a întinderii contaminarii probabile şi la delimitarea unei zone conform art. 5 alin. (1) lit. a), b) şi, respectiv, c).
ART. 8
(1) Tuberculii sau plantele declarate contaminate conform art. 5 alin. (1) lit. a) nu pot fi plantate şi, sub control oficial, sunt:
a) distruse, sau
b) eliminate într-un alt mod, în cadrul uneia sau mai multor mãsuri sub control oficial, în conformitate cu pct. 1 din anexa nr. IV, dacã s-a stabilit ca nu exista nici un risc identificabil de rãspândire a organismului.
(2) Tuberculii sau plantele declarate probabil contaminate conform art. 5 alin. (1) lit. b) nu pot fi plantate şi sunt, fãrã a prejudicia rezultatul testelor prevãzute la art. 7 alin. (1) pentru stocurile care au o relatie clonala cu ele, utilizate sau eliminate în mod adecvat, conform pct. 2 din anexa nr. IV, sub control oficial, astfel încât sa fie garantatã absenta riscului identificabil de rãspândire a organismului.
(3) Orice utilaj, vehicul, container, depozit ori pãrţi din acestea sau orice alte obiecte, inclusiv ambalajele, declarate contaminate conform art. 5 alin. (1) lit. a) sau considerate ca probabil contaminate conform art. 5 alin. (1) lit. b), trebuie distruse sau curatate şi decontaminate, utilizându-se metodele corespunzãtoare prevãzute la pct. 3 din anexa nr. IV. Dupã dezinfecţie aceste obiecte nu mai sunt considerate ca fiind contaminate.
(4) Fãrã a prejudicia prevederile alin. (1), (2) şi (3), diferite mãsuri, definite la pct. 4 din anexa nr. IV, trebuie aplicate în zona delimitata conform art. 5 alin. (1) lit. c).
ART. 9
(1) Cartofii de samanta trebuie sa îndeplineascã exigenţele prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.030/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 136/2000 privind mãsurile de protecţie impotriva introducerii şi rãspândirii organismelor de carantina dãunãtoare plantelor sau produselor vegetale în România, astfel cum a fost modificatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.619/2003 , şi sa provinã în linie directa dintr-un material care a fost obţinut în cadrul unui program aprobat oficial şi care a fost declarat liber de organism ca urmare a testelor efectuate oficial sau sub control oficial, utilizându-se metoda descrisã în anexa nr. I.
(2) Testele menţionate mai sus sunt efectuate:
a) în cazurile în care contaminarea priveşte producerea de cartofi de samanta, pe plantele selecţiei clonale iniţiale;
b) în celelalte cazuri, fie pe plantele selecţiei clonale, fie pe probe reprezentative de cartofi de samanta de baza sau din generaţii anterioare.
ART. 10
Deţinerea şi manipularea organismului sunt interzise.
ART. 11
Fãrã a prejudicia prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.030/2001 , cu modificãrile ulterioare, Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale poate acorda derogãri de la prevederile art. 7, 8 şi 10, în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi pentru lucrãri pe selectii varietale, cu condiţia ca aceste derogãri sa nu prejudicieze mãsurile de combatere a organismului şi sa nu creeze nici un risc de rãspândire a acestuia.
ART. 12
(1) Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale poate adopta mãsuri suplimentare sau mai riguroase pentru combaterea organismului sau pentru prevenirea rãspândirii sale, în mãsura în care acestea respecta prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.030/2001 , cu modificãrile ulterioare.
(2) Mãsurile suplimentare prevãzute la alin. (1) pot sa includã obligaţia de a nu planta decât cartofi de samanta certificati oficial sau supuşi unei inspecţii oficiale care sa garanteze respectarea standardelor fitosanitare. Cea de-a doua posibilitate se poate aplica în special cazurilor în care agricultorii sunt autorizaţi sa utilizeze pe exploatatia lor cartofi de samanta care provin din recolta proprie, precum şi altor cazuri în care sunt plantati cartofi de samanta din producţia proprie.
(3) Detaliile acestor mãsuri vor fi notificate celorlalte state membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene.
ART. 13
Anexele nr. I-IV*) fac parte integrantã din prezentul ordin.
----------
*) Anexele nr. I-IV se publica ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 bis în afarã abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1.

ART. 14
Amendamentele la anexele prezentului ordin, fãcute în lumina dezvoltãrii cunoştinţelor ştiinţifice sau tehnice, trebuie adoptate în conformitate cu procedura stabilitã în art. 18 din Directiva 2000/29/CEE .
ART. 15
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 2 alin. (5), art. 4 alin. (3) şi (4), art. 5 alin. (2) lit. b), art. 12 alin. (3) şi art. 14 vor intra în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
ART. 16
De la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga <>Ordinul ministrului agriculturii şi alimentaţiei nr. 26/1999 privind mãsurile pentru prevenirea introducerii, diseminarii şi diminuãrii pagubelor produse de bacteria Clavibacter michiganensis subsp. sepedonicus (Spieckermann & Kotthoff) Davis et al., care produce putregaiul inelar al cartofului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 8 octombrie 1999.

p. Ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Nicolae Istudor,
secretar de stat

Bucureşti, 3 decembrie 2004.
Nr. 912.

---------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016