Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 27 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã a produselor pentru construcţii, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în temeiul art. 4 alin. (5) lit. b) şi alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor mãsuri pentru aplicarea unitarã a legislaţiei Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a produselor, cu modificãrile ulterioare, al art. 13 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al art. 7 alin. (6) raportat la art. 3 alin. (1) lit. a) pct. 22 din Ordonanţã de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 15/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului şi ministrul delegat pentru administraţie emit prezentul ordin. ART. 1 Se aprobã Procedura privind desemnarea organismelor de evaluare a conformitãţii produselor pentru construcţii, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 3 La data publicãrii prezentului ordin se abrogã Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 2.134/460/2004 privind aprobarea Procedurii de desemnare a organismelor pentru atestarea conformitãţii produselor pentru construcţii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 13 ianuarie 2005, cu modificãrile ulterioare. p. Ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului, Iulian Matache, secretar de stat Ministrul delegat pentru administraţie, Victor Paul Dobre ANEXÃ PROCEDURÃ privind desemnarea organismelor de evaluare a conformitãţii produselor pentru construcţii CAP. I Obiectul şi domeniul de aplicare ART. 1 Prezenta procedurã stabileşte condiţiile şi regulile de procedurã privind desemnarea şi notificarea la Comisia Europeanã şi celelalte state membre ale Uniunii Europene a organismelor de certificare, organismelor de inspecţie şi laboratoarelor de încercãri, denumite în continuare organisme, care participã la evaluarea conformitãţii produselor pentru construcţii care fac obiectul specificaţiilor tehnice armonizate. CAP. II Documente de referinţã ART. 2 (1) La baza prevederilor cuprinse în prezenta procedurã au stat urmãtoarele acte normative: a) Hotãrârea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã a produselor pentru construcţii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 20 iulie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; b) Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 218 din 30 din 13 august 2008. (2) În înţelesul prezentei proceduri termenii "acreditare" şi "standard armonizat", precum şi sintagmele "organism naţional de acreditare" şi "organism de evaluare a conformitãţii" au semnificaţia stabilitã de Regulamentul (CE) nr. 765/2008 . (3) Prezenta procedurã cuprinde prevederi cu referire la urmãtoarele standarde, la a cãror aplicare trebuie luatã în considerare ultima ediţie a standardului citat: a) SR EN 45011 "Criterii generale pentru organisme de certificare care efectueazã certificarea produselor"; b) SR EN ISO/CEI 17021 "Evaluarea conformitãţii. Cerinţe pentru organisme care efectueazã audit şi certificare ale sistemelor de management"; c) SR EN ISO/CEI 17025 "Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercãri şi etalonãri". (4) La stabilirea prevederilor prezentei proceduri s-au luat în considerare recomandãrile Comisiei Europene cuprinse în urmãtoarele documente: a) Ghidul comunitar A - Desemnarea organismelor în domeniul directivei "Produse pentru construcţii"; b) Ghidul comunitar K - Sistemele de atestare a conformitãţii şi rolul şi sarcinile organismelor notificate în domeniul directivei "Produse pentru construcţii". CAP. III Domenii şi condiţii de desemnare ART. 3 Pentru atestarea conformitãţii produselor pentru construcţii cu specificaţii tehnice armonizate se desemneazã persoane juridice şi entitãţi, pentru care respectarea criteriilor aplicabile organismelor notificate este atestatã prin acreditare de cãtre organismul naţional de acreditare, în înţelesul şi conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 765/2008 . ART. 4 (1) Acreditarea şi desemnarea organismelor se realizeazã pe baza solicitãrii acestora, pentru una sau mai multe specificaţii tehnice armonizate de produs, grupate pe familii/subfamilii de produse identificate conform prevederilor deciziilor Comisiei Europene privind procedurile de atestare a conformitãţii produselor pentru construcţii, cu precizarea, pentru fiecare familie/subfamilie de produse, a utilizãrilor preconizate, precum şi a sistemelor de atestare a conformitãţii aplicabile, corelate cu funcţiile de exercitat de cãtre organism. (2) Funcţiile ce pot fi exercitate de organisme sunt: a) certificarea conformitãţii produselor - CP; b) certificarea conformitãţii controlului producţiei în fabricã - CPF; c) inspecţie; d) încercãri - LAB. (3) Sarcinile specifice ce revin organismelor, în corelare cu sistemele de atestare a conformitãţii, sunt: a) certificarea conformitãţii produsului şi eliberarea certificatului de conformitate EC, pentru sistemele 1+ şi 1; b) certificarea conformitãţii CPF, pentru sistemele 2+ şi 2; c) supravegherea CPF, pentru sistemele 1+, 1 şi 2+; d) inspecţia iniţialã a locului producţiei şi a CPF, pentru sistemele 1+, 1, 2+ şi 2; e) determinarea produsului-tip pe baza încercãrii de tip, a calculãrii de tip, pe baza valorilor tabulare sau a documentaţiei descriptive a produsului, denumite generic "încercãri", pentru sistemele 1+, 1 şi 3; f) încercãri prin sondaj pe eşantioane prelevate de la locul producţiei, de pe piaţã sau de pe şantiere, pentru sistemul 1+. ART. 5 Organismul naţional de acreditare foloseşte ca bazã pentru acreditarea organismelor care solicitã desemnarea în vederea notificãrii ca organisme de atestare a conformitãţii produselor pentru construcţii urmãtoarele referenţiale: a) pentru organismele de certificare produs: SR EN 45011; b) pentru organismele de certificare/inspecţie CPF: SR EN ISO/CEI 17021 şi/sau SR EN 45011; c) pentru laboratoarele de încercãri: SR EN ISO/CEI 17025. ART. 6 (1) Entitãţi legate juridic de operatori economici, aşa cum sunt definiţi la art. 2 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, nu pot fi desemnate ca organisme de certificare sau ca organisme de inspecţie, putând fi desemnate doar ca laboratoare de încercãri şi numai în cazuri speciale şi justificate, cum ar fi, de exemplu, faptul cã respectivul laborator este unicul din ţarã sau dintr-o zonã teritorialã, care dispune de aparatura de încercare necesarã. (2) Un organism se considerã legat de un operator economic în urmãtoarele situaţii: a) este parte a aceleiaşi societãţi ca şi unitatea de producţie; b) este entitate separatã juridic de unitatea de producţie, dar este în întregime sau în majoritate proprietatea unitãţii de producţie; c) este independent, dar unitatea de producţie deţine o anumitã cotã de acţiuni; d) este separat de unitatea de producţie, dar ambele au o societate-mamã comunã care deţine în întregime sau în majoritate proprietatea; e) este separat de unitatea de producţie, dar ambele au o societate-mamã comunã care deţine o anumitã cotã de acţiuni; f) este în proprietatea unei organizaţii reprezentând mai mulţi producãtori (de exemplu, o asociaţie cu scop comercial). (3) Organismele care solicitã desemnarea trebuie sã fie şi sã rãmânã, dupã desemnare, organisme de terţã parte, respectiv independente de clienţii lor sau de alte pãrţi interesate. ART. 7 (1) Organismele de certificare, organismele de inspecţie şi laboratoarele pot subcontracta cu alte organisme şi/sau laboratoare executarea unor sarcini ce le revin. (2) Un organism desemnat care subcontracteazã rãmâne în orice situaţie rãspunzãtor pentru toate activitãţile acoperite de desemnare. Subcontractarea nu se poate referi la delegarea autoritãţii sau a responsabilitãţilor corespunzãtoare funcţiei desemnate. (3) Un organism desemnat nu poate în niciun caz sã subcontracteze toate activitãţile. De asemenea, este interzisã subcontractarea "în serie". (4) Organismele de certificare nu pot subcontracta activitãţile de evaluare şi acceptare. Pot fi subcontractate numai activitãţi tehnice, precis delimitate şi riguros detaliate, de exemplu încercãri, examinãri, comparaţii, eşantionãri sau audituri pentru calitate. ART. 8 (1) Desemnarea se acordã de una dintre cele douã autoritãţi competente prevãzute la art. 27 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 622/2004, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pe baza propunerii formulate de cãtre comisiile de desemnare, constituite în acest sens, dupã cum urmeazã: a) Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, pentru organismele specializate pe toate familiile de produse pentru construcţii şi pe toate funcţiile specifice, cu excepţia celor prevãzute la lit. b); b) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã, pentru organismele specializate pe familiile de produse care cuprind mijloace fixe pentru alarmare/detectare a incendiului, pentru stingerea incendiului, pentru controlul focului şi fumului şi pentru prevenirea exploziilor şi produse cu rol de protecţie la foc, precum şi pentru laboratoarele de încercãri care efectueazã încercãrile de comportare la foc pentru oricare dintre familiile de produse pentru construcţii. (2) Desemnarea organismelor de cãtre autoritãţile competente prevãzute la alin. (1) se aprobã prin ordin al ministrului de resort, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. (3) Prin ordinul de desemnare se aprobã şi data pânã la care se acordã valabilitatea desemnãrii care, de regulã, este aceeaşi cu data expirãrii acreditãrii. ART. 9 Autoritatea de notificare, respectiv Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, notificã Comisiei Europene şi celorlalte state membre ale Uniunii Europene organismele desemnate prin ordin de cãtre autoritãţile prevãzute la art. 8 alin. (1), folosind instrumentul de notificare electronicã dezvoltat şi gestionat de cãtre Comisia Europeanã. CAP. IV Solicitarea desemnãrii ART. 10 (1) În vederea obţinerii desemnãrii, organismul acreditat trebuie sã adreseze autoritãţii competente o cerere de desemnare, al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 1, însoţitã de urmãtoarele documente: a) certificatul de înmatriculare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sau orice act juridic echivalent privind înfiinţarea, în copie; b) certificatul de acreditare ca organism de evaluare a conformitãţii produselor pentru construcţii acoperite de specificaţii tehnice armonizate, emis de organismul naţional de acreditare în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 765/2008 , în copie; c) raportul întocmit de organismul naţional de acreditare, referitor la procedura de evaluare a conformitãţii documentatã şi aplicatã de cãtre solicitant şi la sistemul de management al calitãţii implementat de acesta; d) descrierea tipului de activitate la care se referã desemnarea, potrivit prevederilor art. 4 alin. (2) şi (3); e) nominalizarea familiilor/subfamiliilor de produse pentru construcţii, a utilizãrilor preconizate şi sistemelor de atestare a conformitãţii aferente, identificate potrivit prevederilor din deciziile Comisiei Europene privind procedurile de atestare a conformitãţii produselor pentru construcţii, precum şi nominalizarea specificaţiilor tehnice armonizate şi a funcţiilor de exercitat care vor fi acoperite de desemnarea care se solicitã, conform tabelului prevãzut în anexa nr. 2; f) datele specifice de personal, de calificare şi de experienţã profesionalã, referitoare la directorul tehnic al organismului, la locţiitorul acestuia, la personalul cu funcţii de conducere şi la personalul tehnic; g) lista personalului tehnic responsabil cu efectuarea sarcinilor ce revin organismului legate de atestarea conformitãţii pentru fiecare familie/subfamilie de produse; h) descrierea sumarã a spaţiilor de lucru şi a echipamentelor tehnice şi indicarea procedurilor operaţionale specifice; i) declaraţie privind relaţiile economice şi juridice ale solicitantului, persoanã juridicã sau entitate, ale directorului şi ale celorlalţi angajaţi ai organismului solicitant cu operatorii economici; j) documentele referitoare la subcontractarea activitãţilor în legãturã cu sarcinile pentru care solicitã desemnarea, în copie; k) modelele documentelor ce urmeazã a fi eliberate: certificat de conformitate EC, certificat de conformitate a CPF, raport de încercare, dupã caz; l) asigurarea de rãspundere civilã, în copie, pentru cazul în care rãspunderea nu revine statului prin lege, însoţitã de condiţiile privind asigurarea de rãspundere civilã; m) o declaraţie scrisã prin care solicitantul este de acord ca organismul naţional de acreditare sã punã la dispoziţia autoritãţii competente, la cerere, documente şi informaţii în legãturã cu acreditarea sa. (2) Documentele prevãzute la alin. (1) trebuie prezentate astfel încât sã permitã evaluarea îndeplinirii condiţiilor minimale prevãzute în anexa nr. 4 la Hotãrârea Guvernului nr. 622/2004, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru fiecare dintre familiile de produse/funcţiile specifice solicitate pentru desemnare. (3) Prin transmiterea la autoritatea de desemnare a cererii de desemnare, organismul se obligã implicit sã fie de acord ca organismul naţional de acreditare sã punã la dispoziţia autoritãţii de desemnare şi de notificare rapoartele prevãzute la alin. (1) lit. c) şi art. 17 alin. (1). (4) Cererea de desemnare, însoţitã de documentele prevãzute la alin. (1), se depune la registratura autoritãţii competente. (5) Comisia de desemnare din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor înştiinţeazã Comisia de desemnare din cadrul autoritãţii de notificare, respectiv Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în termen de maximum 15 zile, asupra cererilor de desemnare înregistrate. CAP. V Evaluarea solicitãrii ART. 11 (1) Comisia de desemnare, în termen de 30 de zile de la primirea cererii de desemnare, verificã corectitudinea şi completitudinea documentelor însoţitoare conform art. 10 alin. (1) şi pe baza acestor documente evalueazã conformitatea organismului cu condiţiile minimale prevãzute în anexa nr. 4 la Hotãrârea Guvernului nr. 622/2004, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi verificã capabilitatea tehnicã a organismului de a realiza activitãţile prevãzute în specificaţiile tehnice armonizate de produs în sarcina organismului de terţã parte. (2) În mãsura în care este necesar pentru luarea deciziilor privind desemnarea, comisia de desemnare poate întreprinde alte mãsuri justificate pentru informarea sa completã şi corectã. (3) În perioada de evaluare a solicitãrii, organismul trebuie sã punã la dispoziţia comisiei de desemnare toate informaţiile, datele şi documentele cerute de cãtre comisia de desemnare în legãturã cu solicitarea de desemnare. CAP. VI Acordarea desemnãrii ART. 12 (1) Rezultatul verificãrilor şi evaluãrilor efectuate de comisia de desemnare prevãzute la art. 11 şi constatarea acesteia cu privire la îndeplinirea de cãtre organism a condiţiilor necesare desemnãrii organismului se consemneazã într-un proces-verbal. (2) În cazul în care comisia de desemnare constatã cã organismul solicitant nu îndeplineşte condiţiile necesare desemnãrii, respingerea motivatã a desemnãrii se comunicã în termen de 5 zile de la data semnãrii procesului-verbal, prin grija direcţiei de specialitate din cadrul autoritãţii de desemnare. (3) În cazul în care comisia de desemnare constatã cã organismul solicitant îndeplineşte condiţiile necesare desemnãrii, comisia de desemnare transmite, în termen de 5 zile, procesul-verbal în care consemneazã decizia de acceptare direcţiei de specialitate din cadrul autoritãţii competente în vederea promovãrii ordinului de aprobare a desemnãrii respectivului organism. (4) Ordinul de desemnare conţine urmãtoarele informaţii: denumirea completã a organismului, datele de contact (adresa la care acesta îşi are sediul, telefon, fax, e-mail, web), data pânã la care se acordã valabilitatea desemnãrii, precum şi familiile/subfamiliile de produse pentru construcţii şi utilizãrile preconizate, numãrul deciziei Comisiei Europene referitoare la procedura de atestare a conformitãţii familiei/subfamiliei respective de produse, specificaţiile tehnice armonizate de produs aplicabile, sistemul de atestare a conformitãţii şi funcţia exercitatã de organism; modelul de prezentare a acestor informaţii este prevãzut în anexa nr. 2. ART. 13 Organismul desemnat are dreptul de a activa ca organism de atestare a conformitãţii produselor pentru care este desemnat numai dupã publicarea notificãrii pe pagina specializatã de internet dezvoltatã şi gestionatã de cãtre Comisia Europeanã. CAP. VII Supravegherea organismelor desemnate ART. 14 (1) Organismele desemnate trebuie sã îndeplineascã în mod permanent cerinţele şi condiţiile care au stat la baza deciziei privind desemnarea lor, precum şi urmãtoarele cerinţe de funcţionare: a) sã accepte numai solicitãrile care corespund domeniului desemnat, din partea oricãror persoane responsabile cu introducerea pe piaţã a produselor pentru construcţii; b) sã respecte, la toate nivelurile proprii de organizare, condiţiile care sã asigure confidenţialitatea; c) sã permitã organismului naţional de acreditare/Consiliului tehnic permanent pentru construcţii/Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã sã efectueze auditurile/inspecţiile de supraveghere anuale, precum şi, dacã este cazul, inspecţiile de supraveghere excepţionale; d) sã participe, la intervale regulate, la schimburile de experienţã dintre organismele desemnate de profil, programate de autoritatea competentã pentru desemnare; e) sã asigure menţinerea la zi a instruirii personalului şi pãstrarea, repararea şi, dupã caz, înlocuirea echipamentelor tehnice, astfel încât condiţiile de desemnare sã fie îndeplinite pe toatã durata desemnãrii; f) sã pãstreze şi sã actualizeze înregistrãrile relevante privind calificarea, perfecţionarea şi experienţa profesionalã a personalului propriu; g) sã elaboreze şi sã actualizeze procedurile din care rezultã obligaţiile şi responsabilitãţile personalului. (2) Organismele desemnate trebuie sã comunice imediat organismului naţional de acreditare şi autoritãţii competente care le-a desemnat schimbarea directorului tehnic sau a locţiitorului sãu permanent şi sã facã cunoscute, cu cel puţin 10 zile înainte de a fi puse în aplicare, intenţiile de modificare în legãturã cu oricare dintre documentele prevãzute la art. 10 alin. (1), precum şi orice altã mãsurã care ar putea afecta îndeplinirea cerinţelor pentru desemnare; organismul va comunica totodatã şi data punerii în aplicare a modificãrii. (3) În situaţia în care modificãrile privesc documentele prevãzute la art. 10 alin. (1), organismele desemnate transmit autoritãţii competente care le-a desemnat inclusiv documentul actualizat, în copie. (4) Organismele desemnate au obligaţia sã permitã necondiţionat reprezentaţilor autoritãţii competente care le-a desemnat accesul la documente şi participarea la activitãţile care privesc încercãrile ce se realizeazã de cãtre acestea în legãturã cu obiectul desemnãrii şi supravegherii, conform prevederilor prezentei proceduri. (5) Organismele desemnate au obligaţia de a informa autoritatea competentã care le-a desemnat în legãturã cu restrângerea, suspendarea, expirarea acreditãrii sau reînnoirea acesteia, dupã caz. (6) Laboratoarele de încercãri şi organismele de inspecţie pot sã utilizeze numai aparaturã de încercare verificatã potrivit regulilor tehnice general cunoscute. (7) Organismele desemnate trebuie sã întocmeascã şi sã transmitã comisiei care le-a desemnat, precum şi autoritãţii de notificare, pânã la data de 1 februarie, rapoarte privind activitatea lor de certificare, inspecţie şi încercare în anul anterior, inclusiv documentaţia relevantã; raportul trebuie sã conţinã un rezumat cu informaţii asupra subiectului respectiv, cu privire la personalul implicat, procedurile aplicate corespunzãtor cerinţelor tehnice, rezultatele obţinute şi unitãţile de producţie controlate, precum şi data/datele încercãrii/încercãrilor, data certificãrii şi perioada de inspecţie, dupã caz; rapoartele se semneazã de directorul tehnic al organismului. ART. 15 (1) Organismele desemnate sunt supuse supravegherii de cãtre organismul naţional de acreditare, potrivit procedurilor acestuia. (2) La solicitarea întemeiatã a autoritãţii de notificare sau a autoritãţii competente care a acordat desemnarea, organismul naţional de acreditare realizeazã o evaluare neplanificatã a organismului desemnat în cauzã. ART. 16 (1) Consiliul tehnic permanent pentru construcţii/Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã efectueazã supravegheri anuale ale organismelor desemnate şi, dupã caz, la solicitarea întemeiatã a autoritãţii de notificare, supravegheri excepţionale, prin comisii de supraveghere desemnate în acest scop. (2) Supravegherea prevãzutã la alin. (1) constã în verificarea documentaţiei tehnice aferente certificatelor de conformitate/rapoartelor de încercãri emise de cãtre organismul supravegheat. ART. 17 (1) Auditurile şi/sau inspecţiile de supraveghere prevãzute la art. 15 şi art. 16 alin. (1) se finalizeazã cu rapoarte de supraveghere, prin care se consemneazã gradul de îndeplinire a cerinţelor prezentei proceduri şi se fac propuneri referitoare la menţinerea sau, dupã caz, la restricţionarea, suspendarea ori retragerea desemnãrilor acordate. (2) Rapoartele de supraveghere prevãzute la alin. (1) se transmit, în termen de 5 zile de la finalizarea acestora, comisiilor de desemnare care au acordat desemnarea organismelor în cauzã, precum şi autoritãţii de notificare, împreunã cu documentele considerate relevante pentru justificarea propunerilor respective. CAP. VIII Restricţionarea, suspendarea şi retragerea desemnãrii ART. 18 (1) Comisiile de desemnare analizeazã situaţia organismelor desemnate, pe baza rapoartelor de supraveghere, a documentelor anexate, a eventualelor sesizãri şi reclamaţii şi a oricãror alte informaţii relevante pe care le deţin, şi decid, pe aceastã bazã, asupra menţinerii, restricţionãrii, suspendãrii ori retragerii desemnãrilor acordate. (2) Dupã caz, în funcţie de natura neconformitãţilor constatate în legãturã cu îndeplinirea de cãtre organismul desemnat în cauzã a cerinţelor prezentei proceduri, comisia de desemnare stabileşte împreunã cu organismul naţional de acreditare şi/sau Consiliul tehnic permanent pentru construcţii/Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã şi organismul desemnat un program de acţiuni corective necesare pentru eliminarea neconformitãţilor, precum şi modul de urmãrire şi raportare a realizãrii acestora. Rezultatul motivat al deciziei asupra menţinerii, restricţionãrii, suspendãrii ori retragerii desemnãrii acordate se consemneazã de cãtre comisia de desemnare într-un proces-verbal. (3) În cazul în care comisia de desemnare ia decizia de restricţionare, suspendare ori retragere a unei desemnãri acordate, comisia de desemnare transmite procesul-verbal în care este consemnatã aceastã decizie direcţiei de specialitate din cadrul autoritãţii competente în vederea promovãrii ordinului privind restricţionarea, suspendarea ori retragerea desemnãrilor acordate. (4) Restricţionarea, suspendarea ori retragerea desemnãrilor acordate se aprobã prin ordin al ministrului autoritãţii care a acordat desemnarea, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi apoi se notificã de cãtre Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului Comisiei Europene şi statelor membre ale Uniunii Europene, în termen de 3 zile lucrãtoare de la data intrãrii în vigoare a ordinului de aprobare aferent. ART. 19 Desemnarea se retrage dacã: a) apar ulterior motive care ar fi justificat respingerea desemnãrii; b) organismul a încãlcat obligaţiile ce îi revin conform prezentei proceduri; c) perioada de valabilitate a certificatului de acreditare a organismului a expirat, iar organismul nu poate face dovada încheierii cu organismul naţional de acreditare a unui contract pentru reacreditare/prelungire a valabilitãţii acreditãrii; d) cerinţele care au stat la baza desemnãrii nu mai sunt îndeplinite; e) organismul renunţã la desemnare printr-o comunicare scrisã, transmisã autoritãţii competente care l-a desemnat; f) nu respectã prevederile art. 14 alin. (1) lit. a), c), şi d). ART. 20 Desemnarea se suspendã dacã: a) perioada de valabilitate a certificatului de acreditare a organismului a expirat, dar acesta face dovada încheierii cu organismul naţional de acreditare a unui contract pentru reacreditarea/prelungirea valabilitãţii acreditãrii; b) organismul solicitã suspendarea printr-o comunicare scrisã, transmisã autoritãţii competente care l-a desemnat. ART. 21 Desemnarea se restricţioneazã dacã: a) se constatã neconformitãţi minore cu privire la respectarea obligaţiilor ce îi revin conform prezentei proceduri; b) organismul solicitã restricţionarea printr-o comunicare scrisã, transmisã autoritãţii competente care l-a desemnat. ART. 22 (1) Organismele desemnate transmit solicitarea de restricţionare, suspendare sau retragere a desemnãrii autoritãţii competente cu minimum 60 de zile înainte de încetarea activitãţii. (2) În situaţia retragerii desemnãrii, organismul trebuie sã asigure predarea în mod corespunzãtor a documentelor şi înregistrãrilor în legãturã cu evaluãrile realizate ori în curs de realizare din perioada în care a fost desemnat, cu acceptul clientului, cãtre autoritatea competentã sau cãtre un alt laborator, respectiv organism desemnat din domeniu, stabilit de autoritatea competentã. (3) Restricţionarea, suspendarea sau retragerea desemnãrii unui organism nu afecteazã rapoartele de încercãri ori certificatele de conformitate emise de cãtre acesta anterior datei la care s-a luat decizia privind restricţionarea, suspendarea ori retragerea desemnãrii, pânã când se poate dovedi cã acestea trebuie retrase. CAP. IX Dispoziţii finale ART. 23 (1) În vederea analizãrii solicitãrii pentru acordarea, restricţionarea, suspendarea sau restrângerea desemnãrii organismelor, autoritãţile competente prevãzute la art. 27 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 622/2004, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor constitui comisii de desemnare a organismelor, denumite în continuare comisii de desemnare, care îşi desfãşoarã activitatea în baza prevederilor prezentei proceduri şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare al comisiilor de desemnare. (2) Regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiilor de desemnare, precum şi componenţa acestora se aprobã prin ordin al ministrului autoritãţii competente. ART. 24 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta procedurã. ANEXA 1 la procedurã Nr. .........../data ........... 1*) Laboratorul/Organismul ..................................... (denumirea completã, adresa, telefon/fax, e-mail, codul unic de înregistrare, nr. de ordine în registrul comerţului) CERERE DE DESEMNARE - model - Laboratorul/Organismul ................................... 2*), având sediul în ............................. 3*), reprezentat prin director/preşedinte .............................. 4*), în aplicarea prevederilor art. 3 din Procedura privind desemnarea organismelor de evaluare a conformitãţii produselor pentru construcţii, aprobatã prin Ordinul ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului şi al ministrului delegat pentru administraţie nr. 909/117/2012, solicitã Ministerului ............................ 5*) sã fie evaluat în scopul desemnãrii în vederea notificãrii pentru a participa, conform prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţã a produselor pentru construcţii, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la evaluarea conformitãţii produselor pentru construcţii conform prevederilor din anexa la prezenta cerere. Anexãm la prezenta cerere urmãtoarele documente 6*): - ......................................................................... - ......................................................................... Directorul/Preşedintele 7*) laboratorului/organismului, ......................................................---------- 1*) Numãrul/data de înregistrare de cãtre autoritatea competentã pentru desemnare. 2*) Denumirea completã a laboratorului sau organismului. 3*) Adresa completã, codul poştal. 4*) Numele şi prenumele. 5*) Denumirea completã a autoritãţii competente pentru desemnare, conform art. 8 alin. (1) din Procedura privind desemnarea organismelor de evaluare a conformitãţii produselor pentru construcţii, aprobatã prin Ordinul ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului şi al ministrului delegat pentru administraţie nr. 909/117/2012. 6*) Documentele necesare conform prevederilor art. 10 alin. (1) din Procedura privind desemnarea organismelor de evaluare a conformitãţii produselor pentru construcţii, aprobatã prin Ordinul ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului şi al ministrului delegat pentru administraţie nr. 909/117/2012. 7*) Numele, prenumele şi semnãtura directorului/preşedintelui şi ştampila laboratorului sau organismului. ANEXA 2 la procedurãDenumirea organismului:Adresa:Telefon:Fax:E-mail:Website:Competenţa organismului a fost evaluatã folosind ca referenţial standardul:Valabilitatea desemnãrii se acordã pânã la data:Funcţiile îndeplinite de organism:
┌────────────┬─────────────────────────┬────────────────────┬───────────────┬─────────────┐
│ │ │ │ Specificaţiile│ │
│ Numãrul │ Familiile de produse şi │Sistemul de atestare│ tehnice │ Funcţia │
│deciziei CE │ utilizãrile preconizate │ a conformitãţii │ armonizate 1*)│organismului │
├────────────┼─────────────────────────┼────────────────────┼───────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │
└────────────┴─────────────────────────┴────────────────────┴───────────────┴─────────────┘
--------- 1*) Pentru funcţia "laborator de încercãri" se precizeazã şi cerinţele esenţiale ale construcţiilor cãrora îi rãspund caracteristicile esenţiale ale produsului pentru a cãror determinare a performanţei se solicitã desemnarea. În cazul în care organismul solicitã desemnarea pentru determinarea performanţei printr-o metodã de calcul, conform specificaţiei tehnice armonizate, se va menţiona, într-o notã de subsol, "determinare prin calcul". ---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.