Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, în temeiul dispoziţiilor <>art. 29 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 519/2002 , ale <>art. 13 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 3 din Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei nr. 55/2001 , emite urmãtorul ordin: ART. 1 Se aproba Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti şi a Comisiei superioare de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap nr. 344/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 718 din 12 noiembrie 2001. ART. 3 Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 4 Direcţiile de specialitate din cadrul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, comisiile de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, precum şi Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap Constantin Stoenescu, secretar de stat Bucureşti, 9 august 2002. Nr. 90. ANEXA 1 REGULAMENT de organizare şi funcţionare a comisiilor de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti şi a Comisiei superioare de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti CAP. 1 Dispoziţii generale privind organizarea comisiilor de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti ART. 1 În scopul expertizarii şi încadrãrii în grad de handicap a persoanelor adulte care prezintã un handicap, la nivelul judeţelor şi al sectoarelor municipiului Bucureşti funcţioneazã comisii de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, denumite în continuare comisii. ART. 2 Comisiile judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti funcţioneazã în subordinea inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap şi sunt coordonate de Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti. ART. 3 Comisiile au urmãtoarea componenta: - un preşedinte, de regula medic specialist în expertiza capacitãţii de munca, desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, la propunerea inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap; - doi membri, medici de specialitate, în funcţie de afectiunea care produce handicapul, desemnaţi de conducerea inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap; - un membru cu statut de observator, desemnat de organizaţiile neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfãşoarã activitãţi de protecţie specialã a persoanelor cu handicap în judeţ sau în sectoarele municipiului Bucureşti; - un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap. ART. 4 Numirea preşedinţilor comisiilor se face prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru persoanele cu handicap, iar componenta nominalã a comisiei este stabilitã prin decizie a inspectorului-şef al inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap. ART. 5 Pentru buna desfãşurare a activitãţii comisiilor şi în scopul expertizarii persoanelor cu handicap inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap pot încheia convenţii civile de prestãri de servicii cu medici de expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca, cu medici de diferite specialitãţi sau cu alţi specialişti. Aceştia sunt retribuiţi din creditele bugetare alocate cu aceasta destinaţie. Persoanele nominalizate la alin. 1 nu trebuie sa se fi pronunţat anterior, în nici un fel, cu privire la diagnosticul persoanei expertizate. ART. 6 Preşedintele şi membrii comisiilor au dreptul la o indemnizaţie de şedinţa. Cuantumul lunar al indemnizaţiilor de şedinţa, totalizate pentru fiecare membru al comisiei, cu excepţia membrului cu statut de observator, nu poate depãşi cuantumul câştigului salarial mediu net pe economie, comunicat de Institutul Naţional de Statistica, corespunzãtor lunii ianuarie a fiecãrui an. ART. 7 Comisiile au urmãtoarele atribuţii: a) examineazã persoanele care solicita încadrarea în grad de handicap, analizeazã documentaţia medicalã şi orice alte documente relevante prezentate de solicitant; b) solicita persoanelor examinate sa efectueze investigaţii medicale care sa conducã la stabilirea unui diagnostic concludent; c) emit certificatul de încadrare a persoanei într-un grad de handicap sau de respingere a cererii persoanei, conform modelului prezentat în anexa nr. 1. Respingerea cererii se va face motivat; d) întocmesc şi urmãresc cu ocazia revizuirii realizarea programului individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã a persoanei şi sesizeazã autoritãţilor locale competente cazurile în care asistentii personali nu duc la îndeplinire aceste programe; e) asigura îndrumarea şi consilierea în plan social, profesional şi medical a persoanelor cu handicap; f) îndeplinesc orice alte atribuţii prevãzute de lege. ART. 8 Certificatul de încadrare a unei persoane în grad de handicap atesta gradul de handicap, faptul ca persoana necesita sau nu necesita protecţie specialã şi ca beneficiazã sau nu beneficiazã de drepturile conferite prin lege. Aceste drepturi vor fi înscrise nominal în certificatul de încadrare în grad de handicap. Gradul de handicap ce se atesta prin certificat poate fi: - uşor (fãrã deficienta funcţionalã); - mediu; - accentuat; - grav. În situaţia în care diagnosticul şi evaluarea clinica nu susţin încadrarea persoanei în unul dintre gradele de handicap mediu, accentuat sau grav, se va motiva soluţia de respingere a cererii. ART. 9 Pentru persoanele cu handicap grav se face menţiunea în certificatul de încadrare ca pot beneficia de un asistent personal. În acest scop este obligatorie efectuarea unei anchete sociale de cãtre autoritatea tutelara competenta, din care sa rezulte motivele care determina angajarea unui asistent personal. ART. 10 În vederea rezolvarii contestaţiilor la certificatele de încadrare în grad de handicap se înfiinţeazã şi funcţioneazã Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, denumita în continuare Comisia superioarã. ART. 11 Comisia superioarã funcţioneazã pe lângã Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi are urmãtoarea componenta: - un preşedinte, medic de expertiza medicalã şi recuperare a capacitãţii de munca, angajat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap prin concurs; - un membru, medic specialist în funcţie de afectiunea care produce handicapul; - un membru, medic din cadrul Institutului Naţional de Studii şi Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap; - un secretar, angajat prin concurs de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Comisia superioarã se numeşte prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap. ART. 12 Membrii cu caracter nepermanent, convocaţi în funcţie de nevoile comisiei superioare, sunt: - un reprezentant al Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei; - un reprezentant al Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale; - un reprezentant al Institutului Naţional de Expertiza Medicalã şi Recuperare a Capacitãţii de Munca; - un reprezentant al Institutului Naţional de Medicina Legalã "Mina Minovici" Bucureşti; - un reprezentant al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap. ART. 13 Membrii Comisiei superioare nominalizaţi la art. 11 şi 12 au dreptul la o indemnizaţie de şedinţa în condiţiile <>art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 519/2002 . Preşedintele şi secretarul Comisiei superioare lucreazã permanent, cu program de lucru zilnic. ART. 14 Comisia superioarã are urmãtoarele atribuţii: a) rezolva contestaţiile la certificatele de încadrare în grad de handicap; b) coordoneazã şi controleazã activitatea comisiilor judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti. ART. 15 Contestaţiile se vor rezolva prin decizii în care se precizeazã deficienta funcţionalã şi încadrarea în gradul de handicap sau respingerea contestaţiei, conform modelului prezentat în anexa nr. 2. Decizia de încadrare în grad de handicap atesta gradul de handicap, faptul ca persoana necesita protecţie specialã şi ca beneficiazã de drepturile conferite prin lege. Aceste drepturi vor fi înscrise nominal în cuprinsul deciziei. Prevederile art. 9 se aplica în mod corespunzãtor. CAP. 2 Funcţionarea comisiilor ART. 16 Se pot prezenta la comisie şi au dreptul sa fie examinate în vederea încadrãrii în grad de handicap persoanele care prezintã deficiente fizice, senzoriale, psihice, mentale, ce le impiedica sau le limiteazã accesul cu sanse egale la viata socialã, potrivit vârstei, sexului, factorilor materiali, sociali şi culturali proprii, necesitand mãsuri de protecţie specialã în sprijinul integrãrii lor sociale şi profesionale. ART. 17 Cererea de a fi examinat de comisie în vederea eliberãrii certificatului de încadrare în grad de handicap va fi însoţitã de urmãtoarele documente: - actul de identitate; - biletul de trimitere de la medicul de familie; - referatul medicului specialist; - alte acte medicale (bilet de ieşire din spital, examene paraclinice etc.). Documentaţia medicalã şi examinarile complementare vor fi efectuate în cadrul unitãţilor sanitare din reţeaua Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, în conformitate cu prevederile legale. ART. 18 Documentele prevãzute la art. 17 vor fi prezentate secretarului comisiei, care are obligaţia sa primeascã dosarul şi sa sprijine persoana solicitanta pentru a produce acele acte care lipsesc şi fãrã de care comisia nu poate realiza expertizarea. ART. 19 Dupã primirea dosarului preşedintele comisiei examineazã clinic solicitantul şi, în funcţie de afectiune şi de documentaţia medicalã prezentatã, poate solicita, prin adresa, unitãţilor sanitare teritoriale ale Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei sau Institutului Naţional de Expertiza Medicalã şi Recuperare a Capacitãţii de Munca examinari clinice, de laborator sau spitalizare pentru stabilirea ori completarea diagnosticului clinic. Cu acest prilej preşedintele comisiei planifica solicitantul, pentru a fi examinat şi a i se stabili gradul de handicap în care se încadreazã, la una dintre subcomisiile de specialitate, în funcţie de deficienta preponderenta. În cazul solicitãrii examinarilor medicale prevãzute la alin. 1 planificarea se va face în ziua prezentãrii documentelor medicale. ART. 20 Subcomisiile de specialitate, astfel cum au fost organizate de preşedintele comisiei, au obligaţia de a examina solicitantul şi de a stabili: a) diagnosticul clinic; b) diagnosticul deficientei şi gradul de handicap dupã cum urmeazã: 1. fãrã deficienta funcţionalã; 2. deficienta funcţionalã medie corespunzãtoare unui "handicap mediu"; 3. deficienta funcţionalã accentuata corespunzãtoare unui "handicap accentuat"; 4. deficienta funcţionalã grava corespunzãtoare unui "handicap grav"; c) programul individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã (conform modelului din anexa nr. 3). ART. 21 Informaţiile prevãzute la art. 20 vor fi înaintate comisiei în termen de 24 de ore de la data examinãrii. ART. 22 Dupã primirea informaţiilor comisia va examina dosarul şi va decide, cu votul majoritãţii membrilor, gradul de handicap în care va fi incadrata persoana, eliberarea certificatului de încadrare în grad de handicap şi, dupã caz, dacã poate beneficia de un asistent personal. Rezultatul activitãţii zilnice a comisiei va fi consemnat în Registrul unic de consultaţii, în care vor semna la sfârşitul şedinţei toţi membrii comisiei. ART. 23 În baza hotãrârii comisiei secretarul acesteia are obligaţia întocmirii certificatului de încadrare în grad de handicap a persoanei, inscriind totodatã drepturile corespunzãtoare de care aceasta beneficiazã. ART. 24 Programul individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã este întocmit în scris de cãtre subcomisia de specialitate şi va fi înmânat persoanei cu handicap o data cu certificatul. La întocmirea programului individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã subcomisia/comisia se va consulta în mod obligatoriu cu persoana cu handicap sau, dupã caz, cu reprezentanţii legali ai acesteia şi/sau cu observatorul. Programul individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã cuprinde acţiunile medicale, educative, profesionale şi sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea, instruirea şi reintegrarea socialã a persoanei cu handicap. Principalele elemente ale acestui plan sunt înscrise şi în certificatul de încadrare în gradul de handicap. Din analiza datelor cuprinse în dosarul medical se va decide asupra cazurilor care necesita internare pentru tratament medical, recuperare prin tratament balnear sau chirurgical. Pentru fiecare acţiune cuprinsã în programul individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã vor fi nominalizate persoanele fizice sau instituţiile implicate în realizare. Susţinerea programului individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã se face prin protocol încheiat prin grija inspectorului-şef din cadrul inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap cu unitãţi aparţinând ministerelor de resort. ART. 25 În cazul persoanelor nedeplasabile expertizarea se va face fie la domiciliul acestora, fie în baza referatului întocmit de medicul de familie sau de medicul specialist la care sunt luate în evidenta şi a unei anchete sociale întocmite de organele în drept, din care sa rezulte ca persoana este nedeplasabila. ART. 26 Cu prilejul inmanarii certificatului persoanei i se aduce la cunostinta gradul de handicap în care s-a fãcut încadrarea. Dacã persoana formuleazã obiecţii cu privire la acesta, i se vor face recomandãri în scris cu privire la investigaţiile şi examinarile necesare unui diagnostic concludent. Totodatã persoana va fi indrumata sa revinã la aceeaşi comisie cu rezultatele investigatiilor şi examinarilor suplimentare în funcţie de care se poate face o noua evaluare care sa conducã la modificarea gradului de handicap. ART. 27 Certificatele de încadrare în grad de handicap pot fi contestate în termen de 30 de zile de la comunicare. Contestaţia se va depune la comisia care a emis certificatul. Secretarul va inainta contestaţia împreunã cu dosarul persoanei în termen de 5 zile de la depunere Comisiei superioare, care are obligaţia soluţionãrii contestaţiei. Depãşirea termenului de 30 de zile prevãzut la alin. 1 atrage decãderea din dreptul de a contesta certificatul. CAP. 3 Funcţionarea Comisiei superioare ART. 28 Comisia superioarã soluţioneazã contestaţiile la certificatele de încadrare în grad de handicap în termen de 45 de zile lucrãtoare de la înregistrare. Preşedintele Comisiei superioare primeşte contestaţia împreunã cu dosarul persoanei şi dispune înregistrarea acesteia, verificand totodatã dacã a fost depusa în termenul legal de 30 de zile. Contestaţia depusa la alte organe de stat va fi consideratã contestaţie în termen şi soluţionatã ca atare. În situaţia în care contestaţia s-a depus în afarã termenului, preşedintele Comisiei superioare va dispune respingerea acesteia ca tardiv introdusã, comunicând în scris contestatorului mãsura dispusã şi motivarea acesteia. În situaţia în care contestaţia a fost introdusã în termen, fixeazã data la care persoana va fi chematã în fata Comisiei superioare, data care nu poate depãşi 45 de zile lucrãtoare de la înregistrare. Termenul de rezolvare a contestaţiei va fi comunicat contestatorului. ART. 29 La data fixatã în condiţiile art. 28 Comisia superioarã va proceda la examinarea contestatorului, a dosarului acestuia, pronunţându-se totodatã cu privire la contestaţia formulatã, sens în care va emite o decizie conform modelului prezentat în anexa nr. 2, care va fi adoptatã cu votul majoritãţii membrilor comisiei. În cazul persoanei nedeplasabile comisia va proceda numai la examinarea documentelor din dosar. Solutionand contestaţia, Comisia superioarã poate pronunţa una dintre urmãtoarele soluţii: - respingerea contestaţiei şi menţinerea gradului de handicap stabilit de comisie; - admiterea contestaţiei şi încadrarea contestatorului într-un alt grad de handicap, astfel cum a fost solicitat în contestaţie. Respingerea contestaţiei se va pronunţa prin decizie şi va fi motivatã. ART. 30 Decizia Comisiei superioare atesta gradul de handicap, faptul ca persoana beneficiazã sau nu beneficiazã, dupã caz, de protecţie specialã şi ca beneficiazã sau nu beneficiazã, dupã caz, de drepturi conferite de lege. În situaţia încadrãrii în grad de handicap drepturile de care beneficiazã contestatorul vor fi înscrise nominal. ART. 31 Decizia Comisiei superioare se aplica de la data rezolvarii contestaţiei şi are ca efect asigurarea drepturilor persoanei corespunzãtor gradului de handicap stabilit de Comisia superioarã de la data formularii cererii, cu condiţia încadrãrii în exerciţiul bugetar anual. ART. 32 Deciziile emise de Comisia superioarã pot fi atacate potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 33 În exercitarea atribuţiilor de coordonare a comisiilor judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti Comisia superioarã poate emite îndrumãri cu caracter obligatoriu şi metodologic. ART. 34 Comisia superioarã are drept de control cu privire la activitatea comisiilor judeţene sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti, urmãrind: - respectarea prevederilor legale privitoare la încadrarea în grad de handicap a unei persoane; - respectarea normelor metodologice de lucru; - corectitudinea stabilirii deficientei functionale şi a încadrãrii în grad de handicap. Comisia superioarã se poate sesiza din oficiu cu privire la corectitudinea încadrãrii unei persoane în grad de handicap, situaţie în care va emite o decizie în condiţiile prezentului regulament. În situaţiile prevãzute la alin. 2 Comisia superioarã va prezenta şi concluzii referitoare la persoanele vinovate, precum şi mãsurile legale ce pot fi luate fata de acestea. CAP. 4 Dispoziţii finale ART. 35 La încadrarea persoanelor în grad de handicap comisiile judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi Comisia superioarã vor respecta întocmai criteriile medicale de expertiza stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei. ART. 36 În cazul eliberãrii de certificate de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap care necesita protecţie specialã în raport cu gradul de handicap, fãrã respectarea criteriilor stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei, membrii comisiilor prevãzute în prezentul regulament vor fi obligaţi, în condiţiile legii, la: - restituirea indemnizaţiilor de şedinţa încasate; - excluderea definitiva din cadrul comisiilor; - suportarea, în solidar, a sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de cãtre beneficiari ca urmare a încadrãrii acestora cu nerespectarea dispoziţiilor legale. ART. 37 Lista cuprinzând afectiunile care creeazã handicap permanent şi documentarul de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap sunt cele prevãzute în anexele nr. 1-4 care fac parte integrantã din prezentul regulament. ANEXA 1 -------la regulament------------- Nr. ..... data ....... Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap al judeţului ........../ sectorului........... al municipiului Bucureşti COMISIA DE EXPERTIZA MEDICALĂ A PERSOANELOR CU HANDICAP PENTRU ADULTI CERTIFICAT de încadrare în grad de handicap Comisia de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, constituitã în temeiul <>Legii nr. 519/2002 , examinând pe domnul/doamna .........., fiul/fiica lui ....... şi al/a .............., CNP .........., nãscut(a) la data de ....... în localitatea .........., domiciliat(a) în ..........................., str. ........... nr. ...., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ....., sectorul ........, act de identitate .... seria .... nr. .........., statut social: 1. fãrã venit; 2. cu pensie de urmaş; 3. cu pensie de invaliditate; 4. cu pensie de limita de varsta; 5. salariat; 6. altele ................................, stabileşte urmãtoarele: A. Diagnostic clinic .............................................. .................................................................... Acuitate vizuala: OD .......... OS ......., camp vizual: OD ......... OS ...................... B.* ) Diagnosticul deficientei functionale: 1. fãrã deficienta funcţionalã; 2. deficienta funcţionalã medie; 3. deficienta funcţionalã accentuata;
4. deficienta funcţionalã grava: - poate beneficia de asistent
personal;
- fãrã asistent personal;
- cu indemnizaţie de insotitor
(Hotãrârea Guvernului
nr. 610/1990)
Cod handicap ..........
C.**) Motivare ............................................... ............................................................... D.***) Data ivirii handicapului .......... Documentul ......... E. Prezentul certificat atesta ca domnul/doamna ................are gradul de handicap .................................., necesita protecţie specialã şi beneficiazã de urmãtoarele drepturi: .............................................................. .............................................................. F. Programul individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã însoţeşte prezentul certificat. G.*) Valabilitate:
- 6 luni - 12 luni - permanent (conform anexei
nr. 4 la regulament)
H. Termen de revizuire ............................................ Data ................ Documentaţia cu care se va prezenta la revizuire ..................................................................... Prezentul certificat poate fi contestat în termen de 30 de zile de la comunicare la Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti. Titularul prezentului certificat beneficiazã de toate drepturile şi accesibilitatile prevãzute de lege corespunzãtor gradului de handicap stabilit. Certificatul obliga toate persoanele şi autoritãţile la respectarea lui în concordanta cu convenţiile internaţionale şi legislaţia interna.
Preşedinte, Membri:
............. ..................
..................
Secretar, ..................
............. ..................
----------- *) Se anuleazã ceea ce nu corespunde. **) Se completeazã în cazul respingerii cererii. ***) Se completeazã numai pentru persoanele care solicita pensionarea în temeiul <>art. 47 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Cod handicap: 1. fizic (locomotor); 2. somatic; 3. auditiv; 4. vizual; 5. mental; 6. neuropsihic; 7. asociat; 8. HIV/SIDA; 9. boli rare; 10. altele. NOTA: Se va completa cu majuscule sau la masina de scris. ANEXA 2 -------la regulament-------------Nr. .... data ..... SECRETARIATUL DE STAT PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP COMISIA SUPERIOARĂ DE EXPERTIZA MEDICALĂ A PERSOANELOR CU HANDICAP PENTRU ADULTI DECIZIE de încadrare în grad de handicap Comisia superioarã de expertiza medicalã a persoanelor cu handicap pentru adulti, constituitã în temeiul <>Legii nr. 519/2002 , solutionand contestaţia formulatã la certificatul nr. ....... din .............., emis de .........., examinând pe domnul/doamna ................, CNP ........., domiciliat(a) în .................................., statut social: 1. fãrã venit; 2. cu pensie de urmaş; 3. cu pensie de invaliditate; 4. cu pensie de limita de varsta; 5. salariat; 6. altele ..................., stabileşte urmãtoarele: A. Diagnostic clinic ....................................................................................................................... B.*) Diagnosticul deficientei functionale: 1. fãrã deficienta funcţionalã; 2. deficienta funcţionalã medie; 3. deficienta funcţionalã accentuata;
4. deficienta funcţionalã grava: - poate beneficia de asistent
personal;
- fãrã asistent personal;
- cu indemnizaţie de insotitor
(Hotãrârea Guvernului
nr. 610/1990)
Cod handicap ...........
C.**) Motivare ..................................................................................................................... D.***) Data ivirii handicapului .............................. Documentul ......................................................... E. Prezenta decizie atesta ca domnul/doamna .....................are gradul de handicap .............................., necesita protecţie specialã şi beneficiazã de urmãtoarele drepturi: ................................................................. ................................................................. F. Programul individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã însoţeşte prezenta decizie. G.*) Valabilitate:
- 6 luni - 12 luni - permanent (conform anexei
nr. 4 la regulament)
H. Termen de revizuire ............. Data .............. Documentaţia cu care se va prezenta la revizuire ............................... Prezenta decizie poate fi contestatã potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Titularul prezentei decizii beneficiazã de toate drepturile şi accesibilitatile prevãzute de lege corespunzãtor gradului de handicap stabilit. Decizia obliga toate persoanele şi autoritãţile la respectarea ei în concordanta cu convenţiile internaţionale şi legislaţia interna.
Preşedinte, Membri:
................ ...................
...................
Secretar, ...................
................ ...................
----------- *) Se anuleazã ceea ce nu corespunde. **) Se completeazã în cazul respingerii contestaţiei şi al menţinerii certificatului. ***) Se completeazã numai pentru persoanele care solicita pensionarea în temeiul <>art. 47 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Cod handicap: 1. fizic (locomotor); 2. somatic; 3. auditiv; 4. vizual; 5. mental; 6. neuropsihic; 7. asociat; 8. HIV/SIDA; 9. boli rare; 10. altele. NOTA: Se va completa cu majuscule sau la masina de scris. ANEXA 3 -------la regulament------------- Inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap al judeţului .................../ sectorului .......... al municipiului Bucureşti COMISIA DE EXPERTIZA MEDICALĂ A PERSOANELOR CU HANDICAP PENTRU ADULTI PROGRAM individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã Acţiuni medicale (dispensarizare cu tratament medical, chirurgical, ortopedic, în funcţie de afectiunea care a produs handicapul): ............................................................... ............................................................... ............................................................... ............................................................... ............................................................... Acţiuni educative: ............................................................... ............................................................... ............................................................... ............................................................... Acţiuni profesionale (unitãţi protejate/centre de integrare prin terapie ocupationala; încadrarea în unitãţi economice sau ateliere protejate conform restantului funcţional, şcolarizarea în unitãţi specializate) ................................................................ ................................................................ ................................................................ ................................................................ ................................................................ Acţiuni sociale (internari în centre de tratament şi reabilitare; asistenta socialã prin consiliile locale, organizaţii neguvernamentale): ................................................................... ................................................................... ................................................................... ................................................................... ................................................................... Prezentul program individual de recuperare, readaptare şi integrare socialã însoţeşte certificatul de încadrare în grad de handicap al persoanei .............................................................. Data Preşedinte, ..................... ................... ANEXA 4 -------la regulament------------- SECRETARIATUL DE STAT PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP COMISIA SUPERIOARĂ DE EXPERTIZA MEDICALĂ A PERSOANELOR CU HANDICAP PENTRU ADULTI LISTA afectiunilor care creeazã handicap permanent A. La prima examinare: 1. nevãzãtori cu handicap grav; 2. amputatii: - membrul superior: antebrat, braţ, bilateral; - membrul inferior: gamba, coapsa şi bilateral; bonturi neprotezabile; 3. lipsa membrului superior prin dezarticulatie scapulohumerala; 4. lipsa membrului inferior prin dezarticulatie coxofemurala; 5. tumorile inoperabile cu metastaze; 6. cretinismul; 7. oligofrenia, forme cu imbecilitate sau idiotia: QI sub 33; 8. dementele arteriosclerotice în formele avansate; 9. boala Alzheimer, dementa senila, forma avansatã; 10. boala Parkinson, forma grava. B. La a doua examinare: 1. scleroza laterala amiotrofica, forma avansatã cu tulburãri functionale mari care nu pot fi influentate de tratament; 2. coree cronica; 3. amiotrofia degenerativa de tip Aran-Duchenne şi Charcot-Marie, forma avansatã; 4. paraplegia; 5. epilepsia cu crize frecvente, cu tulburãri psihice interaccesuale; 6. distrofia musculara progresiva, forma avansatã cu tulburãri functionale mari care nu cedeazã la tratament şi confirmatã anatomopatologic; 7. schizofrenia, forma catatonica, forma hebefrenica; 8. afecţiuni psihice care determina punerea sub interdicţie. -----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.