Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 89 din 16 aprilie 2004 pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind regimul exceptarii acordurilor din domeniul asigurarilor de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare
EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 443 din 18 mai 2004
In baza:
- <>Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si (2) si ale <>art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare; si
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
ART. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei, se pune in aplicare Regulamentul privind regimul exceptarii acordurilor din domeniul asigurarilor de la interdictia prevazuta la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
ART. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
Bucuresti, 16 aprilie 2004.
Nr. 89.
ANEXA
REGULAMENT
privind regimul exceptarii acordurilor din domeniul asigurarilor
de la interdictia prevazuta la art. 5
alin. (1) din <>Legea concurentei nr. 21/1996 ,
cu modificarile si completarile ulterioare
In temeiul <>art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
CAP. I
DISPOZITII GENERALE
ART. 1
Obiectul si domeniul de aplicare a regulamentului
(1) In conformitate cu prevederile <>art. 5 alin. (3) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare lege, beneficiul exceptarii unor categorii de intelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti economici sau practicile concertate de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) se stabileste prin regulament al Consiliului Concurentei, in conditiile art. 5 alin. (2) din lege.
(2) Consiliul Concurentei a adoptat "Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de intelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdictia prevazuta la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 " publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997, prin care la cap. IX se stabilesc conditiile de exceptare pentru acordurile in domeniul asigurarilor.
(3) Adoptarea noului regulament se inscrie in logica unei abordari economice a incidentei acordurilor in cauza cu un mediu concurential normal. Asfel, s-au considerat necesare: definirea unor categorii de acorduri exceptate pana la atingerea unei anumite cote de piata si enuntarea restrictiilor sau clauzelor care nu trebuie sa figureze in aceste acorduri.
(4) Noul regulament urmareste sa satisfaca doua exigente: sa asigure protectia eficienta a concurentei si sa ofere agentilor economici o siguranta juridica adecvata. Aceste obiective trebuie sa fie indeplinite tinandu-se seama de necesitatea de a simplifica pe cat posibil supravegherea administrativa si cadrul legislativ. Se porneste de la prezumtia ca sub un anumit nivel al cotei de piata efectele pozitive ale acordurilor in domeniul asigurarilor compenseaza eventualele lor efecte negative asupra concurentei, putand fi exceptate, conform prevederilor art. 5 alin. (2) din lege.
(5) Prezentul regulament isi propune sa defineasca categoriile de acorduri, decizii si practici concertate la care se aplica, sa specifice restrictiile sau clauzele care pot sau nu pot aparea in acordurile, deciziile sau practicile concertate si practicile concertate sau celelalte conditii care trebuie satisfacute.
(6) Este necesar totusi sa se evite intocmirea unor liste cu clauze exceptate si sa se puna un accent mai mare pe definirea categoriilor de acorduri exceptate pana la atingerea unei anumite cote de piata si enuntarea restrictiilor sau clauzelor care nu trebuie sa figureze in aceste acorduri. Aceasta interventie are in vedere o aproximare economica a impactului acordurilor pe piata relevanta. In sectorul asigurarilor sunt cateva tipuri de colaborari ce implica toti agentii economici de pe piata relevanta a asigurarilor care pot fi considerati ca indeplinesc in mod normal conditiile stabilite la art. 5(2) din lege.
(7)Beneficiul exceptarii ar trebui limitat la acele acorduri pentru care se presupune cu suficienta certitudine ca satisfac conditiile art. 5(2) din lege.
(8)Cooperarea intre societatile de asigurare sau asociatiile de societati de asigurare in ceea ce priveste calculul costului mediu al riscului acoperit in domeniul asigurarilor de viata, elaborarea de tabele statistice privind mortalitatea sau tabele statistice care indica frecventa imbolnavirilor, accidentarilor si invaliditatilor, permite imbunatatirea cunostintelor despre riscuri si faciliteaza evaluarea lor de catre companiile individuale, ceea ce avantajeaza atat intrarea pe piata cat si consumatorii. Acelasi lucru se aplica si studiilor comune privind eventualul impact al factorilor externi care pot influenta frecventa sau dimensiunea despagubirilor, sau profiturile diferitelor tipuri de investitii.Totusi, trebuie mentionat ca o asemenea colaborare nu este exceptata decat in masura in care este necesar sa se atinga aceste obiective. De aceea este necesar sa se stipuleze ca acordurile pentru primele comerciale nu sunt exceptate; nivelul acestora poate fi mai redus decat cel indicat de rezultatele calculelor, tabelelor sau studiilor in cauza, deoarece asiguratorii isi pot utiliza veniturile din investitii pentru a-si reduce primele. Mai mult, calculele, tabelele sau studiile in cauza ar trebui sa nu constranga, ci sa aiba doar o valoare indicativa.
(9)Mai mult, categoriile la care statisticile pentru costul riscului acoperit sunt vaste, putine societati de asigurare au posibilitatea sa calculeze primele pe baze mai riguroase, in consecinta, este de preferat sa nu fie exceptat calculul in comun al costului riscului acoperit decat cu conditia ca nivelul de detaliu si diferentiere a statisticilor furnizate sa fie suficient din punct de vedere al calculelor actuariale.
(10)Accesul la asemenea calcule, tabele si studii este necesar nu numai pentru societatile de asigurari active pe piata geografica sau a produsului in cauza dar si pentru potentialii concurenti pe piata. Acestia trebuie sa aiba acces la calcule, tabele si studii in conditii rezonabile si nediscriminatorii, in raport cu societatile de asigurari deja prezente pe piata. Asemenea conditii pot include, de exemplu, o obligatie din partea societatii de asigurare ce nu este inca prezenta pe piata, de a furniza informatii statistice despre calamitati, daca ar intra vreodata pe piata. Se pot include de asemenea, aderarea la asociatia de asigurari responsabila pentru realizarea calculelor, atata vreme cat accesul la asemenea parteneriat este disponibil in conditii rezonabile si nediscriminatorii pentru societatile de asigurari care nu sunt inca active pe piata in cauza. Taxele de acces la aceste calcule sau studii, impuse eventual societatilor de asigurari care nu au contribuit la realizarea lor, nu pot fi considerate rezonabile daca ar atinge un nivel care ar constitui o bariera la intrarea pe piata.
(11)Fiabilitatea calculelor, tabelelor si studiilor realizate in comun este functie de cantitatea informatiilor pe care se bazeaza. Societatile de asigurare care detin o cota de piata semnificativa pot genera suficiente statistici interne pentru fiabilitatea calculelor, ceea ce nu pot face societatile cu o cota de piata mica si, cu atat mai mult, noii intrati pe piata. Includerea in asemenea calcule, tabele si studii realizate in comun, de informatii provenite de la toate societatile de asigurare prezente pe piata, in special cele mari, promoveaza concurenta ajutandu-le pe cele mai mici si facilitand intrarea pe piata.
(12)Conditiile politei standard de asigurare si modelele uzuale care ilustreaza profitul de realizat pentru o polita de asigurari de viata pot genera avantaje. De exemplu, ele pot genera castiguri pentru societatile de asigurari, pot facilita intrarea pe piata a societatilor de asigurare mai mici sau fara experienta, pot ajuta societatile de asigurare sa-si indeplineasca obligatiile legale si pot fi utilizate de societatile de asigurare ca un model in compararea cu diferitele polite oferite de celelalte societati de asigurare.
(13)Totusi, conditiile politei standard nu trebuie sa conduca la uniformizarea produselor de asigurare si nici la crearea unui dezechilibru intre drepturile si obligatiile ce decurg din contract, in consecinta, exceptarea ar trebui sa se aplice numai conditiilor pentru polita standard, cat timp ele nu sunt obligatorii si cu mentiunea expresa ca agentii economici participanti sunt liberi sa ofere conditii diferite pentru politele clientilor lor. Mai mult, conditiile politei standard nu pot contine vreo excludere sistematica a unor riscuri fara sa prevada expres posibilitatea extinderii acestora prin acord si nu pot sa prevada mentinerea relatiilor contractuale cu asiguratul pe o perioada excesiva sau sa se indeparteze de obiectivele stabilite initial in polita.
(14)In plus, este necesar sa se stipuleze ca aceste conditii comune ale politei standard trebuie sa fie disponibile oricarei persoane interesate si in particular, asiguratului, deci sa asigure o transparenta reala si in folosul beneficiarilor.
(15)Includerea riscurilor intr-o polita de asigurare, la care un numar semnificativ de asigurati nu sunt expusi simultan, poate impiedica inovatia, costul global al riscului constituind o constrangere pentru societatile de asigurare in oferirea de asigurari proprii si distincte. O clauza care impune costuri globale ale riscului nu ar trebui acoperita de exceptari. Cat timp societatile de asigurari sunt obligate prin lege sa includa in polite riscuri acoperite la care un numar semnificativ de asigurati nu sunt expusi simultan, atunci includerea intr-un contract tip neobligatoriu a unor clauze standard reflectand aceasta obligatie legala nu constituie o restrictionare a concurentei si nu contravine prevederilor art. 5(1) din lege.
(16)Grupurile de coasigurare sau coreasigurare (adesea intitulate"pool-uri"), pot permite societatilor de asigurare si reasigurare sa furnizeze asigurari si reasigurari pentru riscuri pentru care ele nu pot oferi decat o acoperire insuficienta in absenta unui cartel (pool). De asemenea, pot ajuta societatile de asigurare si reasigurare sa dobandeasca experienta in domeniul riscurilor care le sunt mai putin cunoscute. Totusi, asemenea grupuri pot restrictiona concurenta, prin standardizarea conditiilor politei, a sumei acoperite, a primelor. Este adecvat sa fie definite conditiile in care aceste grupuri pot fi exceptate.
(17)Pentru riscurile noi, nu este posibil sa se determine in prealabil capacitatea de subscriere necesara pentru acoperirea riscului, si nici de a sti daca mai multe astfel de grupuri pot co-exista in scopul promovarii acestui tip de asigurare. Constituirea unui acord de tip cartel ("pooling arrangement") exclusiv in scopul asigurarii sau reasigurarii unor astfel de riscuri noi (si nu pentru o combinatie de riscuri noi si de riscuri existente) poate sa beneficieze de o exceptare pentru o perioada limitata de timp. O perioada de trei ani ar trebui sa constituie o perioada adecvata pentru acumularea de informatii despre despagubiri, suficiente pentru a evalua necesitatea unui singur cartel. Acest regulament prevede deci exceptarea unui asemenea grup care este nou creat pentru a acoperi un nou risc, pe o perioada de trei ani de la infiintare.
(18)Definitia notiunii de "riscuri noi" prevazuta la art. 3 alin. (7), din prezentul regulament, conform careia pot fi considerate riscuri noi riscurile care nu existau inainte, ceea ce exclude, de exemplu, riscurile care existau inainte dar nu erau acoperite de o asigurare. Mai mult, un risc care cunoaste o evolutie semnificativa (de exemplu o crestere considerabila a activitatii teroriste) este exclus din aceasta definitie. Un risc nou necesita, prin natura sa, un nou produs de asigurare si nu poate fi acoperit cu completari si modificari ale unui produs de asigurare deja existent.
(19)Pentru riscurile care nu sunt noi, asemenea grupuri de coasigurare si coreasigurare care implica o restrictionare a concurentei pot totusi, in circumstante limitate, sa atraga avantaje de natura a justifica o exceptare de la art. 5 alin. (2) din lege, chiar si in ipoteza in care ele ar putea fi inlocuite de doua sau mai multe societati de asigurare concurente, Ele pot permite membrilor sai sa obtina experienta necesara in tipul de asigurari in care este implicat, pot permite costuri de recuperare sau o reducere a primelor pentru reasigurare in conditii avantajoase. Totusi, orice exceptare pentru asemnea grupuri nu se justifica daca grupul in cauza beneficiaza de o putere semnificativa de piata, dat fiind ca, in acest caz, restrictionarea concurentei prin acest cartel are ca efect obtinerea unor posibile avantaje.
(20)Regulamentul acorda o exceptare oricarui grup de coasigurare sau coreasigurare care exista de mai mult de trei ani sau care nu este creat pentru a acoperi un risc nou, cu conditia ca produsele de asigurare subscrise de membrii grupului sa nu depaseasca urmatoarele procente: 25% din piata relevanta in cazul grupurilor de coreasigurare si 20% in cazul celor de coasigurare. Pentru grupurile de coasigurare este prevazut un prag mai mic deoarece grupurile de coasigurare pot implica conditii constante ale politei si prime comerciale. Aceste exceptari nu pot fi aplicate decat daca grupul in cauza indeplineste conditiile stabilite in acest regulament, care sunt destinate sa mentina conditii minime de concurenta intre membrii grupului.
(21)Grupurile care nu intra sub incidenta acestui regulament pot beneficia de o exceptare individuala, functie de caracteristicile lor si de conditiile specifice ale pietei in cauza. Tinand cont de faptul ca multe piete de asigurare evolueaza in mod constant, o analiza individuala ar fi necesara in asemenea cazuri pentru a determina daca sunt sau nu indeplinite conditiile art. 5 alin. (2) din lege.
(22)Adoptarea de catre una sau mai multe societati de asigurare/reasigurare a unor conditii tehnice, reguli sau ghiduri practice cu privire la sistemele de securitate si procedurile pentru evaluarea conformitatii acestor sisteme, specificatiile tehnice, regulile sau ghidurile practice, pot fi benefice in masura in care furnizeaza asiguratorilor si reasiguratorilor un element de referinta pentru care furnizeaza asiguratorilor si reasiguratorilor un element de referinta pentru aprecierea dimensiunii riscului pe care trebuie sa-l acopere intr-un caz specific, in masura in care acesta depinde de calitatea sistemelor de siguranta ca si de instalarea si intretinerea lor.
(23)In ceea ce priveste instalarea si intretinerea sistemelor de securitate, acordurile intre societatile de asigurare ce stabilesc specificatii tehnice sau proceduri de agreere pot fi exceptate prin regulament. Exceptarea ar trebui totusi supusa unor conditii, in special cea conform careia fiecare societate de asigurare trebuie sa aiba libertatea sa accepte in asigurare, in conditiile si termenii doriti, echipamente si societati de instalare si intretinere care nu sunt agreate conform procedurii comune.
(24)Cu toate acestea, daca acordurile individuale exceptate prin acest regulament au efecte incompatibile cu art. 5 alin. (2) din lege, Consiliul Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii in bloc. Aceasta se poate intampla in particular cand studiile privind impactul dezvoltarii viitoare sunt bazate pe ipoteze nejustificabile; cand conditiile politei standard recomandate contin clauze care creeaza, in detrimentul asiguratului, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile ce decurg din contract sau cand grupurile sunt folosite sau conduse astfel incat ofera unuia sau mai multor participanti mijloacele de a obtine sau a de a-si intari o pozitie semnificativa pe piata relevanta, sau prin aceste grupuri se realizeaza o impartire a pietei.
(25)Pentru a facilita concluziile acordurilor, unele dintre ele putand implica decizii de investitii semnificative, perioada de valabilitate a regulamentului ar trebui fixata la sapte ani.
CAP. II
EXCEPTARI Sl DEFINITII
ART. 2
Obiectul exceptarii
In temeiul art. 5 alin. (2) din lege si in baza prevederilor din prezentul regulament, interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din lege, nu se aplica acordurilor, deciziilor luate de asociatiile de agenti economici si practicilor concertate, denumite in continuare acorduri, ale societatilor din sectorul asigurarilor, care au ca obiect cooperarea pentru:
a) stabilirea in comun a primelor de asigurare pe baza statisticii comune sau a numarului de cereri de despagubire, prin care se realizeaza:
- calculul costului mediu al riscului acoperit (denumit in continuare "calcul");
- pentru asigurarile care implica elementul capitalizarii, elaborarea si distribuirea de tabele statistice privind mortalitatea si tabele statistice care indica frecventa imbolnavirilor, accidentarilor si invaliditatilor (denumite in continuare "tabele");
b) elaborarea de studii asupra impactului probabil al imprejurarilor generale, externe, fata de societatile de asigurare interesate, asupra frecventei sau asupra amplorii cererilor de despagubiri, pentru un anume risc sau categorii de risc, sau asupra profitabilitatii diferitelor tipuri de investitii (denumite in continuare "studii") si distributiei rezultatelor lor;
c) elaborarea si difuzarea de conditii standard ale politei de asigurari directe (denumite in continuare "conditiile politei standard");
d) elaborarea si difuzarea de modele uzuale care ilustreaza profiturile de realizat pentru o polita de asigurare ce implica un element de capitalizare (denumite in continuare "modele");
e) constituirea si functionarea de grupuri de societati de asigurare sau societati de asigurare si societati de reasigurare pentru a acoperi in comun o categorie specifica de riscuri, sub forma coasigurarii sau coreasigurarii, si
f) elaborarea, recunoasterea si distribuirea de specificatii tehnice, reguli sau ghiduri practice pentru instalarea si intretinerea sistemelor de securitate si procedurile pentru evaluarea si aprobarea conformitatii societatilor de asigurare care instaleaza sau intretin sistemele de securitate cu aceste specificatii tehnice, reguli sau ghiduri practice.
ART. 3
Definitii
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:
(1) Acord: o intelegere, o decizie de asociere a doua sau mai multe societati de asigurare sau o practica concertata;
(2) Societati participante: reprezinta societatile de asigurare ce sunt parte la acord si societatile de asigurare legate de acestea;
(3) Societatile de asigurare legate reprezinta:
a) societatile de asigurare la care una dintre societatile participante la un acord, direct sau indirect:
- are puterea de a exercita mai mult de jumatate din drepturile de vot, sau
- are puterea de a desemna mai mult de jumatate din numarul membrilor consiliului de administratie sau ai organelor de reprezentare legale, sau
- are dreptul de a conduce afacerile societatii de asigurare respective;
b) societatile de asigurare care detin la una din societatile participante la un acord, direct sau indirect, drepturile sau puterile enumerate la lit. a);
c) societatile de asigurare la care una din societatile de asigurare enumerate la lit. b) are, direct sau indirect, drepturile sau puterile enumerate la lit. a);
d) societatile de asigurare la care o parte la acord impreuna cu una sau mai multe societati de asigurare prevazute la lit. a), b) sau c), sau la care doua sau mai multe dintre aceste societati de asigurare detin impreuna drepturile sau puterile prevazute la lit. a);
e) societatile de asigurare la care drepturile si puterile enumerate la lit. a) sunt detinute de:
-partile la acord sau societatile de asigurare legate de acestea, prevazute la lit. a)-d), sau
-una sau mai multe parti ia acord sau de una sau mai multe societati de asigurare legate, prevazute la lit. a) -d), si una sau mai multe parti terte.
(4) Conditiile politei standard: se refera la orice clauze prevazute in polita de asigurare model sau in politele de asigurare de referinta elaborate impreuna de societatile de asigurare sau de asociatiile acestora;
(5) Grupuri de coasigurare: reprezinta grupuri constituite din societati de asigurare care:
- convin sa semneze, in numele si in contul tuturor participantilor, asigurarea pentru o categorie de risc precizata; sau
- incredinteaza semnarea si administrarea asigurarilor impotriva unei categorii de riscuri precizate, in numele si in contul lor, uneia dintre societatile de asigurare, unui agent comun sau unui organism comun creat in acest scop.
(6) Grupuri de coreasigurare: reprezinta grupurile constituite din societati de asigurare, eventual si cu concursul uneia sau mai multor societati de reasigurare, in vederea:
- reasigurarii reciproce, in totalitate sau partial, a obligatiilor lor care decurg din categoria de risc precizata;
- acceptarii, in subsidiar, in numele si in contul tuturor participantilor, a reasigurarii pentru aceeasi categorie de risc precizata.
(7) Riscuri noi: reprezinta riscuri ce nu existau inainte si a caror acoperire necesita crearea unui produs de asigurare nou, nefiind posibila o extindere, imbunatatire sau inlocuire a unui produs de asigurare existent.
(8) Sisteme de securitate: reprezinta componente si echipamente destinate prevenirii sau reducerii daunelor si sisteme formate din astfel de elemente.
(9) Prime comerciale: reprezinta pretul platit de cumparatorul unei polite de asigurare.
CAP. III
CALCULE, TABELE Sl STUDII
ART. 4
Conditii de exceptare
(1) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. a) din prezentul regulament se va aplica in conditiile in care calculele si tabelele:
a) se bazeaza pe ansamblul de date, aferent unui numar de ani de risc luati ca perioada de observatie in legatura cu riscuri identice sau comparabile, in numar suficient pentru a constitui o baza care poate fi tratata statistic si care va furniza date, printre altele, cu privire la:
-numarul de cereri de despagubire in perioada respectiva;
-numarul de riscuri individuale asigurate in fiecare an din perioada aleasa pentru observatie;
-suma totala platita sau de platit pentru cererile de despagubire aparute in perioada respectiva;
-suma totala a capitalului asigurat pentru fiecare an de risc din perioada aleasa pentru observatie;
b) includ o impartire detaliata a statisticilor din punct de vedere actuarial;
c) nu cuprind in nici un caz prevederi cu privire la evenimente intamplatoare, venitul care deriva din rezerve, costuri administrative sau comerciale, contributii fiscale sau de alta natura si nu iau in considerare veniturile din investitii si profiturile anticipate.
(2) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. a) si b) din prezentul regulament se va aplica in conditiile in care calculele, tabelele sau studiile rezultate:
a) nu mentioneaza societatile de asigurare pentru care sunt intocmite, sau o parte asigurata;
b) sunt elaborate si distribuite cu mentiunea expresa ca sunt pur orientative;
c) sunt disponibile in termeni rezonabili si nediscriminatorii, pentru orice societate de asigurare care solicita o copie a lor, incluzand societatile de asigurare care nu sunt active pe piata geografica sau a produsului la care se refera aceste calcule, tabele si studii.
ART. 5
Acorduri carora nu li se aplica exceptarea
Exceptarea prevazuta la art. 2 din prezentul regulament nu se aplica acordurilor prin care societatile de asigurare se angajeaza sau se obliga sa nu foloseasca calcule sau tabele care difera de cele elaborate conform art. 2 lit. a) sau de a nu se indeparta de rezultatele studiilor prevazute la art. 2 lit. b).
CAP. IV
CONDITII ALE POLITEI STANDARD Sl MODELE
ART. 6
Conditii de exceptare
(1) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. c) din prezentul regulament se aplica in cazurile in care conditiile politei standard:
a) sunt stabilite si distribuite cu mentiunea expresa ca nu sunt coercitive si ca utilizarea lor nu este recomandata in orice situatie;
b) mentioneaza expres ca societatile participante sunt libere sa ofere polite cu conditii diferite clientilor lor, si
c) sunt accesibile oricarei persoane interesate si sunt puse la dispozitie la cerere.
(2) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. d) din prezentul regulament se aplica cu conditia ca modelele necoercitive sa fie stabilite si distribuite numai in scop orientativ.
ART. 7
Acorduri carora nu li se aplica exceptarea
(1) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit, c) din prezentul regulament nu se aplica atunci cand conditiile politei standard contin clauze care:
a) indica valoarea primei de asigurare;
b) indica nivelul de garantie sau de franciza;
c) impun o asigurare globala, incluzand riscuri la care un numar semnificativ de asigurati nu sunt expusi simultan;
d) permit asiguratorului sa mentina polita de asigurare, in situatia in care acesta reziliaza partial garantia, mareste prima fara riscul sau scopul ca garantia sa fie schimbata (fara prejudiciu la clauzele de indexare) sau altereaza conditiile politei fara consimtamantul expres al titularului acesteia;
e) permit asiguratorului sa modifice durata contractului fara consimtamantul expres al asiguratului;
f) impun asiguratilor, in asigurarile non viata, o perioada a contractului mai mare de trei ani,
g) impun, contractelor care se reinnoiesc automat, fara o notificare cu privire la expirarea perioadei de valabilitate, o perioada de reconductiune mai mare de un an;
h) obliga asiguratul sa accepte reinnoirea asigurarii care nu mai are obiect datorita disparitiei riscului asigurat, daca acesta este expus din nou unui risc de aceeasi natura;
i) obliga asiguratul sa incheie contracte de asigurare cu acelasi asigurator, pentru riscuri diferite;
j) obliga asiguratul, in caz de cesiune a obiectului asigurat, la preluarea de catre dobanditor a contractului de asigurare;
k) exclud sau limiteaza acoperirea riscului daca asiguratul foloseste masuri de securitate, sau apeleaza la societati de instalare sau intretinere a echipamentelor de securitate, care nu sunt conforme cu specificatiile adoptate de catre o asociatie de societati de asigurare;
(2) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. c) din prezentul regulament nu se aplica acordurilor care prevad obligarea societatilor de asigurare participante la acord sau obligarea altor societati de asigurare de a nu aplica decat conditiile politei standard pentru asigurari convenite prin acord;
(3) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. c) din prezentul regulament nu se aplica acordurilor care prevad excluderea de la asigurare a anumitor categorii de riscuri pe considerentul unor caracteristici specifice ale asiguratului, in conditiile in care pot fi stabilite conditii de asigurare specifice pentru categorii de populatie delimitate pe criterii sociale sau privind ocupatia;
(4) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. d) nu se aplica in cazul in care, fara a prejudicia obligatiile legale impuse, modelele necoercitive includ numai ratele specificate ale dobanzilor, sau contin cifre care indica costuri administrative;
(5) Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. d) nu se aplica acordurilor prin care societatile de asigurare sau asociatiile de societati de asigurare se angajeaza sau se obliga reciproc sa nu aplice modele de asigurare altele decat cele stabilite printr-un acord intre societatile participante.
CAP. V
ACOPERIREA COMUNA A ANUMITOR TIPURI DE RISCURI
ART. 8
Aplicarea exceptarii si pragul pentru cota de piata
(1) In ceea ce priveste grupurile de coasigurare sau de coreasigurare care sunt create dupa data intrarii in vigoare a prezentului regulament pentru acoperirea exclusiva a unor riscuri noi, exceptia prevazuta la art. 2 lit. e) se va aplica pentru o perioada de trei ani de la data infiintarii grupului, fara a se referi la cota de piata a grupului.
(2) In ceea ce priveste grupurile de coasigurare sau de coreasigurare care nu intra sub incidenta primului alineat (din motivul ca ele existau de mai mult de trei ani sau nu au fost create pentru a acoperi un risc nou), exceptia prevazuta la art. 2 lit. e) se va aplica atata timp cat prezentul regulament ramane in vigoare, cu conditia ca asigurarile subscrise de societatile de asigurari participante sau in numele lor, pe oricare dintre pietele implicate, sa nu reprezinte:
a) mai mult de 20% din piata relevanta in cazul grupurilor de coasigurare;
b) mai mult de 25% din piata relevanta in cazul grupurilor de coreasigurare.
(3) in scopul aplicarii pragului pentru cota de piata mentionata in alineatul al doilea, vor fi aplicate urmatoarele reguli:
a) cota de piata va fi calculata pe baza venitului brut din prime; in lipsa informatiilor privind venitul brut din prime, pot fi folosite pentru a stabili cota de piata a societatilor de asigurare implicate, estimarile bazate pe alte informatii comerciale, in special acoperirea riscurilor sau valoarea riscului asigurat;
b) cota de piata se va calcula pe baza informatiilor din anul precedent;
c) cota de piata detinuta de societatile de asigurare mentionate la art. 3 alin. (3) lit.(e) va fi impartita in mod egal fiecarei societati de asigurare ce are drepturile sau puterile enumerate la art. 3 alin. (3) lit. a).
(4) Daca initial cota de piata prevazuta la alineatul 2 lit. a) este sub 20% dar creste ulterior peste acest nivel fara sa depaseasca 22%, exceptarea prevazuta la art. 2 lit. e) se va aplica in continuare pentru urmatorii 2 ani calendaristici consecutivi, ulteriori
anului in care s-a depasit pentru prima data pragul de 20%.
(5) Daca initial cota de piata prevazuta la alineatul 2 lit. a) este sub 20% dar creste peste 22%, exceptarea prevazuta la art. 2 lit. e) se va aplica in continuare pentru anul calendaristic urmator anului in care s-a depasit pentru prima data pragul de 22%.
(6) Perioadele de exceptare de care au beneficiat societatile de asigurare participante in aplicarea alineatelor 4 si 5 nu se vor cumula, astfel incat sa se depaseasca o perioada de 2 ani calendaristici.
(7) Daca initial cota de piata prevazuta la alineatul 2 lit. b) este sub 25% dar creste peste acest nivel fara sa depaseasca 27%, exceptarea prevazuta la art. 2 lit. e) se va aplica in continuare pentru urmatorii 2 ani calendaristici consecutivi, ulteriori anului in care s-a depasit pentru prima data pragul de 25%.
(8) Daca initial cota de piata prevazuta la alineatul 2 lit. b) este sub 25% dar creste peste 27%, exceptarea prevazuta la art. 2 lit. e) se va aplica in continuare pentru anul calendaristic urmator anului in care s-a depasit pentru prima data pragul de 27%.
(9) Perioadele de exceptare de care au beneficiat societatile de asigurare participante in aplicarea alineatelor 7 si 8 nu se vor cumula, astfel incat sa depaseasca o perioada de 2 ani calendaristici.
ART. 9
Conditii de exceptare
Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. e) din prezentul regulament se va aplica in conditiile in care:
a) fiecare societate de asigurare participanta are dreptul sa se retraga din grup, cu conditia ca perioada de preaviz sa nu fie mai mare de un an, fara a fi pasibila de sanctiuni;
b) regulile grupului nu obliga nici un membru al acestuia sa asigure/reasigure prin intermediul grupului, in totalitate sau partial, un risc de tipul celui acoperit prin grup;
c) regulile grupului nu restrictioneaza activitatea grupului sau cea a membrilor sai in asigurarea sau reasigurarea riscurilor localizate in orice parte geografica a Romaniei;
d) acordul nu limiteaza productia sau vanzarile;
e) acordul nu presupune o impartire a pietelor sau a clientilor;
f) membrii grupurilor de coreasigurare nu se inteleg asupra primelor comerciale pe care ei le aplica in asigurarea directa; si
g) nici un membru al grupului, sau societate de asigurare care exercita o influenta determinanta asupra politicii comerciale a grupului, nu poate fi membru, sau nu poate exercita o influenta determinanta asupra politicii comerciale a unui alt grup activ pe aceeasi piata relevanta.
CAP. VI
SISTEME DE SECURITATE
ART. 10
Conditii de exceptare
Exceptarea prevazuta la art. 2 lit. f) din prezentul regulament se va aplica in conditiile in care:
a) specificatiile tehnice si procedurile de evaluare sunt precise, justificate tehnic si in acord cu performanta ce este atinsa prin sistemele comune de securitate ;
b) regulile privind evaluarea societatilor de instalare si intretinere sunt obiective, se refera la competentele lor tehnice si sunt aplicate intr-o maniera nediscriminatorie;
c) specificatiile si regulile sunt stabilite si distribuite cu mentiunea ca societatile de asigurare sunt libere sa accepte in asigurare, in orice termeni si conditii doresc, alte sisteme de securitate sau alte societati de instalare si intretinere care nu sunt conforme cu specificatiile tehnice sau regulile din acord;
d) specificatiile si regulile sunt furnizate la simpla cerere a oricarei persoane interesate;
e) listele sistemelor de securitate si societatile de instalare si intretinere conforme cu specificatiile includ o clasificare bazata pe nivelul performantei obtinut;
f) cererea pentru evaluare poate fi formulata oricand de orice solicitant;
g) evaluarea conformitatii nu impune solicitantului cheltuieli care nu sunt in concordanta cu costurile procedurii aprobate;
h) sistemele de securitate si societatile de instalare si intretinere care indeplinesc criteriile de evaluare sunt certificate in acest scop intr-o maniera nediscriminatorie intr-o perioada de pana la sase luni de la data solicitarii, exceptand cazurile in care consideratiile tehnice justifica o perioada suplimentara rezonabila;
i) atat solicitarea cat si aprobarea sunt certificate in scris;
j) refuzul de a aproba certificatul de conformitate este motivat in scris atasand o copie a inregistrarii testelor si controalelor care au fost efectuate;
k) refuzul de a primi o cerere pentru evaluare este dat in scris; si
l) specificatiile si regulile sunt aplicate de organismele acreditate.
CAP. VII
DISPOZITII FINALE
ART. 11
Retragerea exceptarii
Consiliul Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii daca, din proprie initiativa sau la cererea unei persoane ce declara un interes legitim, descopera intr-un anume caz, ca un acord caruia i se aplica exceptarea prevazuta la art. 2 din prezentul regulament, are efecte care sunt incompatibile cu conditiile stabilite ia art. 5 alin. (2) din lege, si in special atunci cand:
a) studiile carora li se aplica exceptarea prevazuta la art. 2 lit. b) se bazeaza pe ipoteze nejustificabile;
b) politele standard carora li se aplica exceptarea prevazuta la art. 2 lit. c) contin clauze care creeaza, in detrimentul asiguratului, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile ce decurg din contract;
c) in ceea ce priveste acoperirea in comun a tipurilor de riscuri la care se aplica exceptarea de la art. 2 lit. e), organizarea sau functionarea unui grup conduce, prin conditiile ce reglementeaza admiterea, definirea riscurilor de acoperire, acordurile de retrocedare sau prin orice alte mijloace, la o impartire a pietelor pentru produsele de asigurare sau pentru produsele substituibile.
ART. 12
(1) Prezentul regulament va fi pus in aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Exceptarile acordate inainte de intrarea in vigoare a prezentului regulament, prin decizie a Consiliului Concurentei, in conformitate cu prevederile cap. IX (Conditiile de exceptare pentru acordurile din domeniul asigurarilor) din Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de intelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdictia prevazuta la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , raman valabile pana la expirarea perioadei de exceptare, respectiv a valabilitatii deciziei.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga prevederile cap. IX (Conditiile de exceptare pentru acordurile din domeniul asigurarilor) si anexa nr. 1/8 din Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de intelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdictia prevazuta la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 .
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: