Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 87 din 10 iunie 2015  privind modificarea şi completarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 53/2013    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 87 din 10 iunie 2015 privind modificarea şi completarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 53/2013

EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 417 din 12 iunie 2015
    Având în vedere prevederile art. 75 alin. (1) lit. b), art. 76 alin. (1), art. 79 alin. (3) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) şi alin. (5) şi ale art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,
    preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
    ART. I
    Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 53/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 şi nr. 472 bis din 30 iulie 2013, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 92, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În perioada 15-30 mai a fiecărui an autoritatea competentă transmite OTS propunerea de revizuire a venitului reglementat şi de stabilire a tarifelor de transport pentru perioada tarifară t, iar OTS transmite în scris autorităţii competente punctul de vedere asupra propunerii în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acesteia."

    2. La articolul 94, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Limitarea creşterii tarifelor zonale de la un an la altul prevăzută la alin. (1) nu se aplică pentru anul în care se modifică metoda de stabilire a tarifelor zonale."

    3. Anexa 1 "Stabilirea tarifelor zonale de transport" se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. II
    Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A. şi operatorii economici din sectorul energiei electrice duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin.

    ART. III
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 15 iunie 2015.



                    Preşedintele Autorităţii Naţionale de
                    Reglementare în Domeniul Energiei,
                    Niculae Havrileţ

    Bucureşti, 10 iunie 2015.
    Nr. 87.
    ANEXA 1

    (Anexa nr. 1 la metodologie)
    STABILIREA TARIFELOR ZONALE DE TRANSPORT
    SECŢIUNEA 1
    Alocarea pe noduri ale reţelei electrice de transport a costurilor serviciului de transport şi stabilirea tarifelor zonale de transport
    ART. 1
    (1) Tarifele de transport sunt diferite pe zone tarifare diferite, în funcţie de impactul pe care îl are introducerea sau extragerea energiei electrice în/din nodurile reţelei electrice. Acest impact se exprimă prin costul marginal nodal al transportului.
    (2) În oricare nod al reţelei electrice, costul marginal pe termen scurt reprezintă suma dintre costul marginal datorat consumului propriu tehnologic CM(CPT) din reţeaua electrică de transport şi costul marginal datorat congestiilor din reţeaua electrică de transport CM(CON).
    (3) Suma costurilor marginale de la alin. (2) nu recuperează integral costul total al transportului. Acest cost se obţine prin considerarea unei componente de cost mediu calculate ca diferenţă între venitul reglementat, stabilit conform art. 62 din metodologie, şi venitul asigurat prin costurile marginale CM(CPT) şi CM(CON). Costul mediu se alocă uniform pe nodurile consumatoare ale reţelei electrice.

    ART. 2
    (1) Costurile marginale şi cantităţile de energie electrică introduse în sau extrase din nodurile reţelei electrice de transport în decursul unui an calendaristic se determină pe baza unui număr de 24-48 de regimuri caracteristice de funcţionare a SEN.
    (2) Regimurile caracteristice şi perioadele de timp corespunzătoare se determină pe baza unei proceduri operaţionale elaborate de OTS şi avizate de autoritatea competentă, ţinând seama de următoarele elemente prognozate la începutul perioadei de reglementare:
    a) energia electrică anuală prognozată a fi produsă în fiecare centrală electrică pe baza informaţiilor primite de la producători şi/sau a înregistrărilor statistice din perioadele anterioare, în conformitate cu planurile de dezvoltare a reţelei electrice de transport şi planificarea operaţională a SEN;
    b) perioadele de reparaţie planificată a centralei nucleare;
    c) perioadele de funcţionare a centralelor de termoficare;
    d) funcţionarea CHE pe sezoane cu hidraulicitate diferită;
    e) palierele caracteristice ale curbei de sarcină (vârf de sarcină şi gol de sarcină) în zilele lucrătoare şi de sărbătoare;
    f) factorii de putere înregistraţi în anul anterior anului de referinţă, în staţiile electrice de 110 kV din reţeaua electrică de distribuţie;
    g) consumul de energie şi de putere electrică activă şi reactivă în staţiile de 110 kV din reţeaua electrică de distribuţie;
    h) importul, exportul şi tranzitul de energie electrică.

    (3) Începând cu a doua perioadă de reglementare, autoritatea competentă poate modifica criteriile de determinare a regimurilor caracteristice, în urma unui proces de consultare transparent.

    ART. 3
    (1) În fiecare regim caracteristic se identifică:
    a) noduri producătoare (G) sunt nodurile reţelei electrice în care se introduce energie electrică (soldul producţie-consum este pozitiv);
    b) noduri consumatoare (L) sunt nodurile reţelei electrice din care se extrage energie electrică (soldul producţie-consum este negativ).

    (2) Caracterul de nod producător sau consumator se poate schimba de la un regim caracteristic la altul, oricare din nodurile reţelei electrice putând fi atât producător, cât şi consumator.
    (3) Nodurile reţelei electrice de transport se grupează pe zone tarifare, astfel:
    a) zonele de introducere a energiei electrice în reţea reprezintă grupări de noduri producătoare;
    b) zonele de extragere a energiei electrice din reţea reprezintă grupări de noduri consumatoare.

    (4) Criteriile de grupare a nodurilor pe zone de introducere/extragere a energiei electrice în/din reţea sunt următoarele:
    a) nivelul costurilor marginale datorate consumului propriu tehnologic de energie electrică este într-o marjă de variaţie de ±20% faţă de costul marginal mediu zonal aferent CPT, pentru minimum 70% din numărul de noduri din zona tarifară;
    b) secţiunile caracteristice de reţea includ integral una sau mai multe zone tarifare.

    (5) Criteriul de grupare a nodurilor pe zone de extragere a energiei electrice din reţea ţine seama şi de delimitările relevante (de exemplu, judeţe) ale reţelelor de distribuţie.

    ART. 4
    (1) Costul marginal orar [CM^r(CPTi)]/[CM^r(CPTj)] al consumului propriu tehnologic din nodul producător (i)/nodul consumator (j), în regimul caracteristic (r), se determină ca produsul dintre variaţia incrementală a consumului propriu tehnologic de energie electrică în raport cu energia electrică introdusă în nodul (i)/extrasă din nodul (j) şi costul marginal al achiziţiei energiei electrice de la producători.
    (2) Costul marginal nodal aferent consumului propriu tehnologic se determină prin utilizarea unui software adecvat, realizat de o terţă parte şi transmis la autoritatea competentă spre informare.

    ART. 5
    (1) Costul marginal orar [CM^r(CONi)]/[CM^r(CONj)] al eliminării congestiilor din nodul producător (i)/nodul consumator (j), în regimul caracteristic (r), se determină ca raport între variaţia incrementală a costului producţiei şi variaţia incrementală a energiei electrice introduse în nodul (i)/extrase din nodul (j).
    (2) Costul marginal nodal aferent eliminării congestiilor se determină prin utilizarea unui software adecvat, realizat de o terţă parte şi transmis la autoritatea competentă spre informare.
    (3) În cadrul fiecărei zone delimitate de secţiunea de reţea restricţionată (s), costul marginal la variaţia incrementală a energiei electrice introduse în nodul (i) se consideră egal în valoare absolută, dar de semn schimbat, cu costul marginal la variaţia incrementală a energiei electrice extrase din nodul (j).

    SECŢIUNEA 2
    Calculul tarifelor zonale de transport
    ART. 1
    Pe baza costurilor marginale nodale [CM^r(CPTi)]/[CM^r(CPTj)] aferente consumului propriu tehnologic din reţeaua electrică de transport, corespunzătoare fiecărui regim caracteristic (r), se determină costurile marginale medii anuale [CM(CPTi)], [CM(CPTj)] pentru nodurile (zonele) producătoare (i) şi pentru nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei, conform formulelor: (a se vedea imaginea asociată)
    unde:
    CM(CPTi) şi CM(CPTj) reprezintă costul marginal mediu anual al CPT din nodul producător (i), respectiv din nodul consumator (j);
    E^r(Gi) - energia electrică introdusă în nodul producător (i) în regimul caracteristic (r);
    E^r(Lj) - energia electrică extrasă din nodul consumator (j) în regimul caracteristic (r);
    y(i) - coeficient de reducere a energiei introduse în nodul producător (i) cu energia electrică achiziţionată pentru acoperirea consumului propriu tehnologic din reţeaua electrică de transport.


    ART. 2
    (1) Pe baza costurilor marginale nodale [CM^r(CONi)]/[CM^r(CONj)] aferente eliminării, pe secţiunea de reţea (s), care delimitează zonele (l) şi (m), a congestiilor corespunzătoare fiecărui regim caracteristic (r), se determină costurile marginale medii anuale [CM(CON,i)], [CM(CON,j)] pentru nodurile (zonele) producătoare (i) şi pentru nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei, conform formulelor: (a se vedea imaginea asociată)
    unde:
    [CM^l(CON,i)], [CM^m(CON,i)], [CM^l(CON,j)], [CM^m(CON,j)] reprezintă costul marginal mediu anual al eliminării congestiilor, din nodul producător (i), respectiv nodul consumator (j) aparţinând zonelor (l)/(m) delimitate de secţiunea (s);
    i - nodurile producătoare din zona (l) sau (m);
    j - nodurile consumatoare din zona (l) sau (m);
    (l) şi (m) - perechile de zone delimitate de fiecare secţiune de reţea (s).

    (2) Costul marginal nodal mediu anual [CM(CONi)], [CM(CONj)] aferent congestiilor se determină ca sumă a costurilor marginale nodale medii anuale pe toate secţiunile de reţea (s).

    ART. 3
    (1) Costul marginal nodal total al transportului [CM(Total)] reprezintă suma dintre costul marginal al consumului propriu tehnologic CM(CPT) şi costul marginal al congestiilor CM(CON) pentru nodurile (zonele) producătoare (i) şi nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei de transport conform formulei: (a se vedea imaginea asociată)

    (2) Costul transportului aferent costurilor marginale nodale totale [C(CM,Total)] se determină ca sumă a produselor între costurile marginale nodale totale [CM(Total,i)], [CM(Total,j)] şi energiile E(Gi), E(Lj) introduse în/extrase din nodurile (zonele) producătoare (i)/nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei, conform formulei:
 (a se vedea imaginea asociată)

    ART. 4
    Componenta tarifară nodală de cost mediu [C(med)] se defineşte astfel: (a se vedea imaginea asociată)
    unde:
    V(reglementat) reprezintă venitul reglementat calculat în conformitate cu art. 62 din metodologie;
    E(Lj)^* reprezintă energiile extrase din nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei, cu excepţia importului/exportului.


    ART. 5
    (1) Tariful zonal de transport [t(Gi)] de introducere a energiei electrice în nodul producător (i) se determină ca fiind costul marginal CM(CPTi) şi CM(CONi) din nodul producător (i).
    (2) În cazul în care tariful zonal de transport [t(Gi)] de introducere a energiei electrice în nodul producător (i), determinat în conformitate cu alin. (1), este negativ, costul marginal nodal total al transportului [CM(Total)] pentru zona producătoare (i) se alocă proporţional zonelor consumatoare (j).

    ART. 6
    Tariful zonal de transport [t(Lj)] de extragere a energiei electrice din nodul consumator (j) se determină ca sumă între costul marginal CM(CPTj) şi CM(CONj) din nodul consumator (j) şi componenta de cost mediu C(med): (a se vedea imaginea asociată)



    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016