Derularea misiunii de audit public intern
──────────────────────────────────────────
Etape Proceduri Documente
┌───────────────────────────┐
┌─────────────────────────┐ │Ordinul de serviciu A-01│
│Iniţierea auditului ├──┐ │Declaraţia de inde- │
┌─────────────┐ ┌─ >│ P01, P02, P03 │ │ │pendenta A-02│
│Pregãtirea │ │ └─────────────────────────┘ ├>│Notificarea privind declan-│
│misiunii de ├─┤ ┌─────────────────────────┐ │ │sarea misiuniide audit │
│audit │ │ │ Colectarea şi │ │ │public intern B-01 │
└─────────────┘ ├──>│prelucrarea informaţiilor│──┘ └───────────────────────────┘
│ │ │P04 │ ┌───────────────────────────┐
│ │ └─────────────────────────┘ │Programul de audit A03 │
│ │ ┌─────────────────────────┐ │Programul preliminar al │
│ ├─ >│Analiza riscurilor P05 ├───>│interventiilor la fata │
│ │ └─────────────────────────┘ │locului A03-1 │
│ │ ┌─────────────────────────┐ └───────────────────────────┘
│ ├─ >│Deschiderea şedinţei P07 │ ┌───────────────────────────┐
│ │ └─────────────────────────┘──> │Minuta şedinţei de │
│ │ ┌─────────────────────────┐ │deschidere B-02 │
│ │ │Elaborarea programului de│ └───────────────────────────┘
│ └─ >│audit public intern P06 ├───>
│ └─────────────────────────┘
│ ┌───────────────────────────┐
│ │Teste A-04 │
│ ┌─────────────────────────┐ │Formularele constatãrilor │
V ┌─> │Colectarea dovezilor P08 ├───>│de audit A-05 │
│ └─────────────────────────┘ └───────────────────────────┘
│ ┌─────────────────────────┐
│ │Constatarea şi raportarea│ ┌────────────────────────┐
┌─────────────┐ ├──>│iregularitatilor P09 │ │Formular de constatare │
│Intervenţia │ │ └─────────────────────────┘ │şi raportare a iregula- │
│ la fata ├─┤ ┌─────────────────────────┐ │ritatilor A-06 │
│ locului │ ├──>│Revizuirea documentelor ├────> └────────────────────────┘
└─────────────┘ │ │de lucru P10 │ ┌────────────────────────┐
│ │ └─────────────────────────┘ │Nota centralizatoare a │
│ │ ───────>│documentelor de lucru │
│ │ │ C-02 │
│ │ ┌─────────────────────────┐ └────────────────────────┘
│ └─> │Închiderea şedinţei P11 │ ┌────────────────────────┐
│ └─────────────────────────┘──────>│Minuta şedinţei de │
│ │închidere B-03 │
│ └────────────────────────┘
│
│ ┌─────────────────────────┐
V ┌──>│Elaborarea proiectului de│
│ │raport de audit P12 │
│ └─────────────────────────┘
│ ┌─────────────────────────┐
┌───────────┐ ├──>│Transmiterea proiectului │
│ │ │ │de Raport P13 │
│Raportul │ │ └─────────────────────────┘
│de audit ├──>│ ┌─────────────────────────┐ ┌────────────────────────────┐
│public │ ├──>│Reuniunea de conciliere ├──>│Minuta Reuniunii de conci- │
│intern │ │ │P 14 │ │liere B-04 │
└───────────┘ │ └─────────────────────────┘ └────────────────────────────┘
│ │ ┌─────────────────────────┐ ┌────────────────────────────┐
│ ├──>│Raportul final P15 ├──>│Raportul final A07-2 │
│ │ └─────────────────────────┘ └────────────────────────────┘
│ │ ┌─────────────────────────┐
│ └──>│Supervizarea P16 │
│ └─────────────────────────┘
│
│
V
┌──────────────┐ ┌─────────────────────────────┐
│Urmãrirea │ │Difuzarea Raportului de audit│
│recomandãrilor│ │public intern P17 │
└──────────────┘ └─────────────────────────────┘
│ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌──────┐
mare │ └──────┘ └──────┘ └──────┘
│ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌──────┐
medie │ └──────┘ └──────┘ └──────┘
│ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌──────┐
mica │ └──────┘ └──────┘ └──────┘
─┼─────────────────────────────────────────────>
Impact scãzut moderat ridicat
7.6.5. Metoda-model de analiza a riscurilor
Prezentele norme metodologice exemplifica efectuarea analizei riscurilor prin parcurgerea urmãtorilor pasi:
a) identificarea (listarea) operaţiilor/activitatiilor auditabile, respectiv a obiectelor auditabile. În aceasta faza se analizeazã şi se identifica activitãţile/operaţiile precum şi interdependentele existente între acestea, fixându-se perimetrul de analiza;
b) identificarea amenintarilor, riscurilor inerente posibile, asociate acestor operaţiuni/activitãţi, prin determinarea impactului financiar al acestora;
c) stabilirea criteriilor de analiza a riscului. Recomandam utilizarea criteriilor: aprecierea controlului intern, aprecierea cantitativã şi aprecierea calitativã;
d) stabilirea nivelului riscului pentru fiecare criteriu, prin utilizarea unei scãri de valori pe trei nivele, astfel:
d1) pentru aprecierea controlului intern: control intern corespunzãtor - nivel 1; control intern insuficient - nivel 2; control intern cu lipsuri grave - nivel 3;
d2) pentru aprecierea cantitativã: impact financiar slab - nivel 1; impact financiar mediu - nivel 2; impact financiar important - nivel 3;
d3) pentru aprecierea calitativã: vulnerabilitate redusã - nivel 1; vulnerabilitate medie - nivel 2; vulnerabilitate mare - nivel 3.
e) stabilirea punctajului total al criteriului utilizat (T). Se atribuie un factor de greutate şi un nivel de risc fiecãrui criteriu. Produsul acestor doi factori da punctajul pentru criteriul respectiv iar suma punctajelor pentru o anumitã operaţie/activitate auditabila conduce la determinarea punctajului total al riscului operatiei/activitãţii respective. Punctajul total al riscului se obţine utilizând formulele:
n
T = Σ P(i) x N(i)
i = 1
Unde:
P(i) = ponderea riscului pentru fiecare criteriu;
N(i) = nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu utilizat;
sau
T = N(1) x N(2) x....x Ni, unde
N = nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu utilizat.
f) clasarea riscurilor, pe baza punctajelor totale obţinute anterior, în: risc mic, risc mediu, risc mare;
g) ierahizarea/operaţiunilor activitãţilor ce urmeazã a fi auditate, respectiv elaborarea tabelului puncte tari şi puncte slabe. Tabelul punctelor tari şi punctelor slabe prezintã sintetic rezultatul evaluãrii fiecãrei activitãţi/operaţiuni/teme analizate şi permite ierarhizarea riscurilor în scopul orientarii activitãţii de audit public intern, respectiv stabilirea tematicii în detaliu. Tabelul prezintã în partea stanga rezultatele analizei riscurilor (domeniile/obiectele auditabile, obiectivele specifice, riscuri, indicatori şi indici), iar în partea dreapta opinia şi comentariile auditorului intern.
┌──────────┬──────────┬──────────┬────────────────────────────────┬──────────┐
│Domeniu │Obiective │Riscuri │Opinie │Comentariu│
├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┬──────────┬──────────┼──────────┤
│ │ │ │F/f │Consecinţe│Gradul de │ │
│ │ │ │ │ │încredere │ │
├──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┘
7.7. Elaborarea tematicii în detaliu a misiunii de audit public intern
Tematica în detaliu cuprinde totalitatea domeniilor/obiectelor de auditat selectate (obiectivele de îndeplinit), este semnatã de şeful compartimentului de audit public intern şi adusã la cunostinta principalilor responsabili ai entitatii/structurii auditate în cadrul şedinţei de deschidere.
7.7.1. Programul de audit public intern
Programul de audit public intern este un document intern de lucru al compartimentului de audit public intern, care se întocmeşte în baza tematicii detaliate. Cuprinde pe fiecare obiectiv din tematica detaliatã acţiunile concrete de efectuat necesare atingerii obiectivului, precum şi repartizarea acestora pe fiecare auditor intern.
Programul de audit public intern are drept scopuri:
a) asigura şeful compartimentului de audit public intern ca au fost luate în considerare toate aspectele referitoare la obiectivele misiunii de audit public intern;
b) asigura repartizarea sarcinilor şi planificarea activitãţilor, de cãtre supervizor.
7.7.2 Programul preliminar al interventiilor la fata locului
Programul preliminar al interventiilor la fata locului se întocmeşte în baza programului de audit public intern şi prezintã în mod detaliat lucrãrile pe care auditorii interni îşi propun sa le efectueze, respectiv studiile, cuantificarile, testele, validarea acestora cu materiale probante şi perioadele în care se realizeazã aceste verificãri la fata locului,
7.8. Deschiderea intervenţiei la fata locului
7.8.1. Şedinţa de deschidere
Şedinţa de deschidere a intervenţiei la fata locului se deruleazã la unitatea auditata, cu participarea auditorilor interni şi a personalului entitatii/structurii auditate.
Ordinea de zi a şedinţei de deschidere trebuie sa cuprindã:
a) prezentarea auditorilor interni;
b) prezentarea obiectivelor misiunii de audit public intern;
c) stabilirea termenelor de raportare a stadiului verificãrilor;
d) prezentarea tematicii în detaliu;
e) acceptarea calendarului intalnirilor;
f) asigurarea condiţiilor materiale necesare derulãrii misiunii de audit public intern.
Entitatea auditata poate solicita amânarea misiunii de audit, în cazuri justificate (interese speciale, lipsa de timp, alte circumstanţe). Amânarea trebuie discutata cu compartimentul de audit public intern şi notificatã la conducãtorul entitatii publice.
7.8.2. Minuta şedinţei de deschidere
Data şedinţei de deschidere, participanţii, aspectele importante discutate trebuie consemnate în minuta şedinţei de deschidere.
7.9. Notificarea privind realizarea interventiilor la fata locului
Compartimentul de audit public intern trebuie sa notifice entitatea/structura auditata despre programul verificãrilor la fata locului, inclusiv perioadele de desfãşurare. Odatã cu aceasta notificare trebuie sa se transmitã şi Carta auditului intern.
8. Intervenţia la fata locului (munca de teren)
8.1. Definire şi etape
Intervenţia la fata locului consta în colectarea documentelor, analiza şi evaluarea acestora.
Intervenţia la fata locului cuprinde urmãtoarele etape:
a) cunoaşterea activitãţii/sistemului/procesului supus verificãrii şi studierea procedurilor aferente;
b) intervievarea personalului auditat;
c) verificarea înregistrãrilor contabile;
d) analiza datelor şi informaţiilor;
e) evaluarea eficientei şi eficacitatii controalelor interne;
f) realizarea de testãri;
g) verificarea modului de realizare a corectãrii acţiunilor menţionate în auditarile precedente (verificarea realizãrii corectãrii)
8.2. Tehnici şi instrumente de audit intern
8.2.1. Principalele tehnici de audit intern
8.2.1.1. Verificarea - asigura validarea, confirmarea, acuratetea înregistrãrilor, documentelor, declaraţiilor, concordanta cu legile şi regulamentele, precum şi eficacitatea controalelor interne.
Tehnicile de verificare sunt:
a) Comparatia: confirma identitatea unei informaţii dupã obţinerea acesteia din doua sau mai multe surse diferite;
b) Examinarea: presupune urmãrirea în special a detectarii erorilor sau a iregularitatilor;
c) Recalcularea: verificarea calculelor matematice;
d) Confirmarea: solicitarea informatiei din doua sau mai multe surse independente (a treia parte) în scopul validãrii acesteia;
e) Punerea de acord: procesul de potrivire a doua categorii diferite de înregistrãri;
f) Garantarea: verificarea realitãţii tranzacţiilor înregistrate prin examinarea documentelor, de la articolul înregistrat spre documentele justificative;
g) Urmãrirea: reprezintã verificarea procedurilor de la documentele justificative spre articolul înregistrat. Scopul urmãririi este de a verifica dacã toate tranzacţiile reale au fost înregistrate.
8.2.1.2. Observarea fizica reprezintã modul prin care auditorii interni îşi formeazã o pãrere proprie.
8.2.1.3 Interviul se realizeazã de cãtre auditorii interni prin intervievarea persoanelor auditate/implicate/interesate. Informaţiile primite trebuie confirmate cu documente.
8.2.1.4. Analiza consta în descompunerea unei entitãţi în elemente, care pot fi izolate, identificate, cuantificate şi mãsurate distinct.
8.2.2. Principalele instrumente de audit intern
8.2.2.1. Chestionarul cuprinde întrebãrile pe care le formuleazã auditorii interni.
Tipurile de chestionare sunt:
a) chestionarul de luare la cunostiinta (CLC) - cuprinde întrebãri referitoare la contextul socio-economic, organizarea interna, funcţionarea entitatii/structurii auditate;
b) chestionarul de control intern (CCI) - ghideaza auditorii interni în activitatea de identificare obiectivã a disfunctiilor şi cauzelor reale ale acestor disfunctii;
c) chestionarul-lista de verificare (CLV) - este utilizat pentru stabilirea condiţiilor pe care trebuie sa le îndeplineascã fiecare domeniu auditabil. Cuprinde un set de întrebãri standard privind obiectivele definite, responsabilitãţile şi metodele mijloacele financiare, tehnice şi de informare, resursele umane existente.
8.2.2.2. Tabloul de prezentare a circuitului auditului (pista de audit), care permite:
- stabilirea fluxurilor informaţiilor, atribuţiilor şi responsabilitãţilor referitoare la acestea;
- stabilirea documentaţiei justificative complete;
- reconstituirea operaţiunilor de la suma totalã pana la detalii individuale şi invers.
8.2.2.3. Formularele constatãrilor de audit public intern - se utilizeazã pentru prezentarea fundamentatã a constatãrilor auditului public intern.
a) Fişa de identificare şi analiza problemelor (FIAP) - se întocmeşte pentru fiecare disfunctionalitate constatatã. Prezintã rezumatul acesteia, cauzele şi consecinţele, precum şi recomandãrile pentru rezolvare. FIAP trebuie sa fie aprobatã de cãtre coordonatorul misiunii, confirmatã de reprezentanţii entitatii/structurii auditate şi supervizata de şeful compartimentului de audit (sau de cãtre inlocuitorul acestuia).
b) Formularul de constatare şi raportare a iregularitatilor - se întocmeşte în cazul în care auditorii interni constata existenta sau posibilitatea producerii unor iregularitati. Se transmite imediat şefului compartimentului de audit public intern, care va informa în termen de 3 zile conducãtorul entitatii publice şi structura de control abilitata pentru continuarea verificãrilor.
8.3.Dosarele de audit public intern
Dosarele de audit public intern - prin informaţiile conţinute asigura legatura între sarcina de audit, intervenţia la fata locului şi raportul de audit public intern. Dosarele stau la baza formularii concluziilor auditorilor interni.
Tipuri de dosare de audit public intern:
a) Dosarul permanent cuprinde urmãtoarele secţiuni:
Secţiunea A - Raportul de audit public intern şi anexele acestuia:
- ordinul de serviciu;
- declaraţia de independenta;
- rapoarte (intermediar, final, sinteza recomandãrilor);
- fişele de identificare şi analiza problemelor (FIAP);
- formularele de constatare a iregularitatilor;
- programul de audit.
Secţiunea B - Administrativã:
- notificarea privind declanşarea misiunii de audit public intern; minuta şedinţei de deschidere;
- minuta reuniunii de conciliere;
- minuta şedinţei de închidere;
- corespondenta cu entitatea/structura auditata.
Secţiunea C - Documentaţia misiunii de audit public intern:
- strategii interne;
- reguli, regulamente şi legi aplicabile;
- proceduri de lucru;
- materiale despre entitatea/structura auditata (îndatoriri, responsabilitãţi, numãr de angajaţi, fişele posturilor, graficul organizaţiei, natura şi locaţia înregistrãrilor contabile);
- informaţii financiare;
- rapoarte de audit public intern anterioare şi externe
- informaţii privind posturile cheie/fluxuri de operaţii;
- documentaţia analizei riscului.
Secţiunea D - Supervizarea şi revizuirea desfãşurãrii misiunii de audit public intern şi a rezultatelor acesteia;
- revizuirea raportului de audit public intern;
- rãspunsurile auditorilor interni la revizuirea raportului de audit public intern.
b) Dosarul documentelor de lucru - cuprinde copii xerox a documentelor justificative, extrase din acestea, care trebuie sa confirme şi sa sprijine concluziile auditorilor interni. Dosarul este indexat prin atribuirea de litere şi cifre (E,F,G,...) pentru fiecare secţiune/obiectiv de audit din cadrul Programului de audit Indexarea trebuie sa fie simpla şi uşor de urmãrit.
8.4. Revizuirea
Revizuirea se efectueazã de cãtre auditorii interni, înainte de întocmirea proiectului Raportului de audit public intern, pentru a se asigura ca documentele de lucru sunt pregãtite în mod corespunzãtor.
8.5. Pãstrarea şi arhivarea dosarelor de audit public intern
Dosarele de audit public intern sunt proprietatea entitatii publice şi sunt confidenţiale. Ele trebuie pãstrate pana la îndeplinirea recomandãrilor din raportul de audit public intern, dupã care se arhiveaza în concordanta cu reglementãrile legale privind arhivarea.
8.6. Şedinţa de închidere a intervenţiei la fata locului are drept scop prezentarea opiniei auditorilor interni, a recomandãrilor finale din proiectul Raportului de audit public intern şi a calendarului de implementare a recomandãrilor. Se întocmeşte o minuta a şedinţei de închidere.
9. Raportul de audit public intern
9.1. Elaborarea proiectului de Raport de audit public intern (raport intermediar)
În elaborarea proiectului Raportului de audit public intern trebuie sa fie respectate urmãtoarele cerinţe:
a) constatãrile trebuie sa apartina domeniului/obiectivelor misiunii de audit public intern şi sa fie susţinute prin documente justificative corespunzãtoare;
b) recomandãrile trebuie sa fie în concordanta cu constatãrile şi sa determine reducerea riscurilor potenţiale;
c) raportul trebuie sa exprime opinia auditorului intern, bazatã pe constatãrile efectuate;
d) se întocmeşte pe baza FIAP-urilor,
În redactarea proiectului Raportului de audit public intern, trebuie sa fie respectate urmãtoarele principii:
a) constatãrile trebuie sa fie prezentate într-o maniera pertinenta şi incontestabila;
b) evitarea utilizãrii expresiilor imprecise (se pare, în general, uneori, evident), a stilului eliptic de exprimare, limbajului abstract;
c) promovarea unui limbaj cat mai uzual şi a unui stil de exprimare concret;
d) evitarea tonului polemic, jignitor, tendentios;
e) ierarhizarea constatãrilor (numai cele importante vor fi prezentate în sinteza sau la concluzii);
f) evidentierea aspectelor pozitive şi a imbunatatirilor constatate de la ultima misiune de audit public intern.
9.2. Structura proiectului de Raport de audit public intern
Proiectul Raportului de audit public intern trebuie sa cuprindã cel puţin urmãtoarele elemente:
a) scopul şi obiectivele misiunii de audit public intern;
b) date de identificare a misiunii de audit public intern (baza legalã, ordinul de serviciu, echipa de auditare, unitatea/structura organizatoricã auditata, durata acţiunii de auditare, perioada auditata);
c) modul de desfãşurare a acţiunii de audit intern (sondaj/exhaustiv, documentare; proceduri, metode şi tehnici utilizate; documente/materiale examinate; materiale întocmite în cursul acţiunii de audit public intern);
d) constatãri efectuate;
e) concluzii şi recomandãri;
f) documentaţia-anexa (notele explicative; note de relaţii; situaţii, acte, documente şi orice alt material probant sau justificativ).
9.3. Transmiterea proiectului de Raport de audit public intern
Proiectul de Raport de audit public intern se transmite la structura auditata, iar aceasta poate trimite în maxim 15 zile de la primire punctele sale de vedere. Punctele de vedere primite trebuie analizate de cãtre auditorii interni.
9.4. Reuniunea de conciliere
În termen de 10 zile de la primirea punctelor de vedere, auditorii interni organizeazã reuniunea de conciliere cu structura auditata în cadrul cãreia se analizeazã constatãrile şi concluziile în vederea acceptãrii recomandãrilor formulate. Se întocmeşte o minuta privind desfãşurarea reuniunii de conciliere.
9.5. Elaborarea Raportului de audit public intern
Raportul de audit public intern trebuie sa includã modificãrile discutate şi convenite din cadrul reuniunii de conciliere. Raportul de audit public va fi însoţit de o sinteza a principalelor constatãri şi recomandãri.
Şeful compartimentului de audit public intern trebuie sa informeze UCAAPI sau organul ierarhic imediat superior despre recomandãrile care nu au fost avizate de conducãtorul entitatii publice. Aceste recomandãri vor fi însoţite de documentaţia de sustinere.
9.6. Difuzarea Raportului de audit public intern
Şeful compartimentului de audit public intern trimite Raportul de audit public intern, finalizat, împreunã cu rezultatele concilierii şi punctul de vedere al entitatii/structurii auditate conducatorului entitatii publice care a aprobat misiunea, pentru analiza şi avizare:
Pentru instituţia publica mica, Raportul de audit public intern este transmis spre avizare conducatorului acesteia.
Dupã avizarea recomandãrilor cuprinse în Raportul de audit public intern, acestea vor fi comunicate structurii auditate.
Curtea de Conturi are acces la Raportul de audit public intern în timpul verificãrilor pe care le efectueazã.
10. Urmãrirea recomandãrilor
Obiectivul acestei etape este asigurarea ca recomandãrile menţionate în Raportul de audit public intern sunt aplicate întocmai, în termenele stabilite, în mod eficace şi ca, conducerea a evaluat riscul de neaplicare a acestor recomandãri.
Structura auditata trebuie sa informeze compartimentul de audit public intern asupra modului de implementare a recomandãrilor.
10.1. Responsabilitatea structurii auditate
Responsabilitatea structurii auditate în aplicarea recomandãrilor consta în:
- elaborarea unui plan de acţiune, însoţit de un calendar privind îndeplinirea acestuia;
- stabilirea responsabililor pentru fiecare recomandare;
- punerea în practica a recomandãrilor;
- comunicarea periodicã a stadiului progresului acţiunilor;
- evaluarea rezultatelor obţinute.
10.2. Responsabilitatea compartimentului de audit public intern
Compartimentul de audit public intern verifica şi raporteazã la UCAAPI sau la organul ierarhic imediat superior, dupã caz, asupra progreselor înregistrate în implementarea recomandãrilor.
Compartimentul de audit public intern va comunica conducatorului entitatii publice stadiul implementarii recomandãrilor.
11. Supervizarea misiunii de audit public intern
Şeful compartimentului de audit public intern este responsabil cu supervizarea tuturor etapelor de desfãşurare a misiunii de audit public intern.
Scopul acţiunii de supervizare este de a asigura ca obiectivele misiunii de audit public intern au fost atinse în condiţii de calitate, astfel:
a) oferã instrucţiunile necesare (adecvate) derulãrii misiunii de audit;
b) verifica executarea corecta a programului misiunii de audit;
c) verifica existenta elementelor probante;
d) verifica dacã redactarea raportului de audit public intern, atât cel intermediar cat şi cel final, este exactã, clara, concisã şi se efectueazã în termenele fixate.
În cazul în care şeful compartimentului de audit public intern este implicat în misiunea de audit, supervizarea este asigurata de un auditor intern desemnat de acesta. Schema derulãrii misiunii de audit vizând etape, proceduri, documente precum şi formularele folosite în cadrul misiunilor de audit (modul de întocmire precum şi persoanele implicate) sunt prezentate în anexele 1 şi respectiv 2 la prezentele norme.
CARTA AUDITULUI INTERN
A. ROLUL ŞI OBIECTIVELE AUDITULUI PUBLIC INTERN
1. Rolul auditului intern
Carta auditului intern fixeazã drepturile şi obligaţiile auditorilor interni şi urmãreşte:
- sa informeze despre obiectivele şi metodele de audit;
- sa clarifice misiunea de audit;
- sa fixeze regulile de lucru între auditor şi auditat;
- sa promoveze regulile de conduita.
Auditul public intern, conform Legii privind auditul public intern, este definit ca activitate funcţional independenta şi obiectivã, care da asigurãri şi consiliere conducerii pentru buna administrare a veniturilor şi cheltuielilor publice, perfectionand activitãţile entitatii publice. Ajuta entitatea publica sa-şi îndeplineascã obiectivele printr-o abordare sistematica şi metodica, care evalueaza şi imbunatateste eficienta şi eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului şi a proceselor de administrare.
Auditul public intern nu trebuie sa fie confundat cu controlul intern.
Controlul intern, conform Legii privind auditul public intern, reprezintã ansamblul formelor de control exercitate la nivelul entitatii publice, inclusiv auditul intern, stabilite de conducere în concordanta cu obiectivele acesteia şi reglementãrile legale, în vederea asigurãrii administrãrii fondurilor în mod economic, eficient şi eficace. Include, de asemenea, structurile organizatorice, metodele şi procedurile.
Rolul auditului public intern este de a contribui la buna şi efectivã gestiune a fondurilor publice.
Aportul compartimentului de audit public intern consta în promovarea unei culturi privind realizarea unui management efectiv şi eficient în cadrul entitatii publice.
Misiunea compartimentului de audit public intern este de a audita sistemele de control din cadrul entitatii publice în scopul de a evalua eficacitatea şi performanta structurilor functionale în implementarea politicilor, programelor şi acţiunilor în vederea îmbunãtãţirii continue a acestora.
2. Obiectivele auditului intern
2.1. Obiectivele compartimentului de audit public intern
Obiectivele compartimentului de audit public intern sunt:
- de a ajuta entitatea publica atât în ansamblul cat şi structurile sale prin intermediul opiniilor şi recomandãrilor;
- sa gestioneze mai bine riscurile;
- sa asigure o mai buna administrare şi pãstrare a patrimoniului;
- sa asigure o mai buna monitorizare a conformitatii cu regulile şi procedurile existente;
- sa asigure o evidenta contabila şi un management informatic fiabile şi corecte;
- sa imbunatateasca calitatea managementului, a controlului şi auditului intern;
- sa imbunatateasca eficienta şi eficacitatea operaţiilor.
2.2. Obiectivele misiunii de audit public intern
Unei misiuni de audit i se pot atribui doua obiective principale:
- asigurarea conformitatii procedurilor şi a operaţiunilor cu normele juridice - auditul de regularitate;
- evaluarea rezultatelor privind obiectivele urmãrite şi examinarea impactului efectiv - auditul de performanta.
B. STATUTUL COMPARTIMENTULUI DE AUDIT PUBLIC INTERN
Compartimentul de audit public intern funcţioneazã în subordinea directa a conducatorului entitatii publice, exercitând o funcţie distinctã şi independenta de activitãţile entitatii publice. Prin atribuţiile sale compartimentul de audit public intern nu trebuie sa fie implicat în elaborarea procedurilor de control intern.
3. Atribuţiile compartimentului de audit public intern
Atribuţiile compartimentului de audit public intern sunt:
a) elaboreazã norme metodologice specifice entitatii publice în care îşi desfãşoarã activitatea, cu avizul UCAAPI sau cu avizul organului ierarhic superior în cazul entitatilor publice subordonate;
b) elaboreazã proiectul planului anual de audit public intern;
c) efectueazã activitãţi de audit public intern pentru a evalua dacã sistemele de management financiar şi control ale entitatii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienta şi eficacitate;
d) informeazã UCAAPI despre recomandãrile neinsusite de cãtre conducãtorul entitatii publice auditate, precum şi despre consecinţele acestora;
e) raporteazã periodic asupra constatãrilor, concluziilor şi recomandãrilor rezultate din activitãţile sale de audit;
f) elaboreazã raportul anual al activitãţii de audit public intern;
g) în cazul identificarii unor iregularitati sau posibile prejudicii, raporteazã imediat conducatorului entitatii publice şi structurii de control intern abilitate.
C. PRINCIPIILE APLICABILE COMPARTIMENTULUI DE AUDIT PUBLIC INTERN ŞI AUDITORULUI INTERN
4. Independenta şi obiectivitate
Activitatea de audit public intern nu trebuie sa fie supusã ingerintelor (imixtiunilor) externe începând de la stabilirea obiectivelor auditabile, realizarea efectivã a lucrãrilor şi pana la comunicarea rezultatelor acesteia.
Conducãtorul compartimentului de audit public intern din cadrul Ministerului Sãnãtãţii este numit/destituit de cãtre ministru cu avizul UCAAPI. Conducãtorii compartimentelor de audit public intern ai unitãţilor din structura Ministerului Sãnãtãţii conduse de ordonatori secundari şi terţiari de credite sunt numiţi/destituiti în condiţiile legii de conducãtorii unitãţilor respective cu avizul organului ierahic superior.
Persoanele care sunt soţi, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv, cu conducãtorul entitatii publice, nu pot fi auditori interni în cadrul aceleiaşi entitãţi publice.
Auditorii interni nu pot fi desemnaţi sa efectueze misiuni de audit public intern la o structura/entitate publica dacã sunt soţi, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv, cu conducãtorul acesteia sau cu membrii organului de conducere colectivã.
Auditorii interni nu trebuie implicaţi în vreun fel în îndeplinirea activitãţilor pe care în mod potenţial le pot audita şi nici în elaborarea şi implementarea sistemelor de control intern ale entitatilor publice.
Auditorii interni care au responsabilitãţi în derularea programelor şi proiectelor finanţate integral sau parţial de Uniunea Europeanã, nu trebuie implicaţi în auditarea acestor programe.
Auditorilor interni nu trebuie sa li se încredinţeze misiuni de audit public intern în sectoarele de activitate în care aceştia au deţinut funcţii sau au fost implicaţi în alt mod. Aceasta interdicţie se poate ridica dupã trecerea unei perioade de 3 ani.
5. Competenta şi constiinta profesionalã
Pregãtirea şi experienta auditorilor interni constituie un element esenţial în atingerea eficacitatii activitãţii de audit.
Compartimentul de audit public intern trebuie sa dispunã de toatã competenta şi experienta necesarã în realizarea misiunilor de audit
Indiferent de natura lor, misiunile de audit public intern vor fi încredinţate acelor persoane cu o pregãtire şi experienta corespunzãtoare nivelului de complexitate al sarcinii.
În scopul auditarii unor proceduri specifice, pot fi contractate servicii de expertiza/consultanţa din afarã entitatii publice, iar lucrãrile vor fi supervizate de cãtre compartimentul de audit public intern contractant.
Compartimentul de audit public intern trebuie sa dispunã de metodologii şi sisteme IT moderne, de metode de analiza analitica, esantioane statistice şi instrumente de control a sistemelor informatice.
Sunt necesare organizarea unor sisteme de pregãtire profesionalã iniţialã şi permanenta. În acest sens auditorii interni au obligaţia de a participa la activitãţi de pregãtire profesionalã cel puţin 15 zile pe an.
6. Exercitarea unei activitãţi normate
Compartimentul de audit public intern va elabora norme metodologice proprii în conformitate cu Normele metodologice generale referitoare la exercitarea auditului public intern.
7. Programul de asigurare şi imbunatatire a calitãţii
Şeful compartimentului de audit public intern trebuie sa elaboreze un program de asigurare şi imbunatatire a calitãţii sub toate aspectele activitãţii de audit public intern. Programul trebuie sa asigure ca normele, instrucţiunile şi codul etic sunt respectate de auditorii interni şi de compartimentele de audit public intern.
Auditul public intern necesita adaptarea unui proces permanent de supraveghere şi evaluare a eficacitatii globale a programului de calitate. Acest proces trebuie sa permitã evaluãri interne şi externe.
7.1. Evaluarea interna
Evaluarea interna presupune atât controale permanente privind buna funcţionare a auditului public intern cat şi controale periodice efectuate de cãtre auditorii înşişi (autoevaluare).
Şeful compartimentului de audit public intern examineazã eficacitatea normelor interne de audit pentru a verifica dacã procedurile de asigurare a calitãţii a misiunilor de audit sunt aplicate în mod satisfãcãtor, garantand calitatea rapoartelor de audit
Evaluarea interna va permite depistarea insuficientelor şi va întreprinde îmbunãtãţirile necesare unei derulari corespunzãtoare a viitoarelor misiuni de audit şi de a planifica activitãţi de perfecţionare profesionalã.
7.2. Evaluarea externa este exercitatã de cãtre UCAAPI prin:
- verificarea respectãrii normelor, instrucţiunilor, precum şi a Codului privind conduita etica a auditorului intern; UCAAPI poate iniţia mãsurile corective necesare în colaborare cu conducãtorul entitatii publice în cauza:
- avizarea de cãtre UCAAPI a numirii/destituirii sefilor compartimentelor de audit public intern din entitatile publice.
D. METODOLOGIE
8. Planul anual de audit public intern
Proiectul planului de audit public intern se elaboreazã de cãtre compartimentul de audit public intern, pe baza evaluãrii riscului asociat diferitelor structuri, activitãţi, programe/proiecte sau operaţiuni, precum şi prin preluarea sugestiilor conducatorului entitatii publice, prin consultare cu entitatile publice ierarhic superioare, ţinând cont de recomandãrile Curţii de Conturi.
Conducãtorul entitatii publice aproba anual proiectul planului de audit public intern.
Auditorul intern desfãşoarã audituri ad-hoc, respectiv misiuni de audit public intern cu caracter excepţional, necuprinse în planul anual de audit public intern.
9. Condiţiile necesare pentru realizarea misiunilor de audit public intern
9.1. Accesul auditorilor interni la informaţii şi documente
Compartimentul de audit public intern are acces sau poate solicita toate datele şi informaţiile utile şi probante (inclusiv cele în format electronic) pe care le considera relevante pentru scopul şi obiectivele misiunii de audit public intern utilizând principiul circuitului auditului (pista de audit).
Reprezentanţilor autorizaţi ai Comisiei Europene şi ai Curţii de Conturi Europene li se asigura drepturi similare celor prevãzute pentru auditorii interni, cu scopul protejãrii intereselor financiare ale Uniunii Europene. Aceştia trebuie sa fie împuterniciţi în acest sens printr-o autorizaţie scrisã, care sa le ateste identitatea şi poziţia, precum şi printr-un document care sa indice obiectul şi scopul controlului sau inspecţiei la fata locului.
9.2. Relaţiile cu entitatea auditata, obiectul auditului
9.2.1. Contactarea responsabililor entitatii auditate
Responsabilul entitatii este informat înainte de misiune cu privire la data de intervenţie a auditului şi a conţinutului sau, definite într-un ordin de serviciu.
9.2.2. Realizarea misiunii la fata locului
Auditul trebuie sa fie realizat într-un climat de încredere, asigurat prin însuşi rolul auditului public intern, care în esenta vizeazã îmbunãtãţirea functionarii entitatii şi rãspunde intereselor acesteia. La aceasta contribuie atât şedinţa de deschidere cat şi transmiterea cartei de audit public intern.
Şedinţa de deschidere permite prezentarea obiectului misiunii, definirea condiţiilor sale materiale, stabilirea intalnirilor şi a contactelor, şi diminuarea perturbarilor în funcţionarea entitatii.
9.2.3. Transmiterea rezultatelor
Constatãrile şi recomandãrile sunt aduse la cunostinta entitatii auditate pe mãsura obţinerii acestora, dacã ele prezintã importanta. Rãspunsurile responsabililor entitatii reprezintã un element de validare şi de corectare pentru auditor, fãrã a fi necesar sa se aştepte finalizarea raportului, Acestea pot sa determine corectarea aprecierii auditului şi reorientarea cercetãrilor sale.
Fiecare misiune duce la organizarea unei reuniuni de încheiere, la fata locului, prin care se realizeazã informarea responsabililor entitatii auditate asupra observaţiilor principale relevante, validarea acestor observaţii şi aplicarea primelor mãsuri corective de cãtre cei interesaţi
Proiectul de audit public intern se transmite la structura auditata. Aceasta poate trimite în maxim 15 zile de la primirea raportului, punctele sale de vedere, care vor fi analizate de auditorii interni.
În termen de 10 zile de la primirea punctelor de vedere, compartimentul de audit public intern organizeazã reuniunea de conciliere cu structura auditata, în cadrul cãreia se analizeazã constatãrile şi concluziile în vederea acceptãrii recomandãrilor formulate.
Şeful compartimentului de audit public intern trimite raportul de audit public intern, finalizat, împreunã cu rezultatele concilierii, conducatorului entitatii publice care a aprobat misiunea, pentru analiza şi avizare. Pentru instituţia publica mica, raportul de audit public intern este transmis spre avizare conducatorului acesteia. Dupã avizare recomandãrile cuprinse în raportul de audit public intern vor fi comunicate structurii auditate.
9.2.4. Urmãrirea misiunilor de audit
Reuniunea de conciliere fixeazã modalitãţile de aplicare a recomandãrilor.
Responsabilul entitatii auditate trebuie sa propunã planul de acţiune însoţit de un calendar de implementare. În cursul reuniunii de conciliere acestea sunt analizate şi acceptate de comun acord.
Responsabilul entitatii auditate asigura urmãrirea aplicãrii planului de acţiune. El îl informeazã pe auditor periodic în privinta acestui lucru.
E. REGULI DE CONDUITA
Auditorul are acces la toate datele în cadrul misiunii sale şi trebuie sa respecte secretul profesional în ceea ce priveşte informaţiile colectate.
Auditorul exercita o funcţie de evaluare independenta, care sa concretizeazã în recomandãri.
Auditorul trebuie sa respecte codul privind conduita etica.
Auditorul trebuie sa semnaleze imediat, pe linie ierarhica, fraudele de orice tip şi neregulile grave care fac obiectul auditului.
Auditorul trebuie sa comunice rezultatele muncii sale (constatãrile şi recomandãrile) responsabilului entitatii auditate.
Raportul de audit este supervizat, înainte de difuzarea sa, de cãtre responsabilul misiunii de audit sau, în lipsa acestuia, de cãtre un auditor care nu a participat la misiune. Aceasta se asigura ca constatãrile şi informaţiile probante sunt validate.
Auditatul are drept de rãspuns la constatãrile şi recomandãrile prezentate în raport, în acest sens, el are la dispoziţie un termen de 15 zile.
ANEXA 1
┌──────────┐
│ MINISTRU │ ┌───────────────────────────────┐
└────┬─────┘ ┌──┤DIRECŢIA GENERALĂ FARMACEUTICA,│
│ │ │ INSPECŢIA DE FARMACIE ŞI │
┌────────────────────┐ │ │ │ APARATURA MEDICALĂ │
│ CABINETUL │ ├────────┤ └───────────────────────────────┘
│ MINISTRULUI ├────┤ │ ┌───────────────────────────────┐
│ Consilieri │ │ │ │DIRECŢIA RESURSE UMANE, FORMARE│
│Consilier Diplomatic│ │ ├──┤PROFESIONALĂ, CONCURSURI ŞI │
└────────────────────┘ │ │ │ EXAMENE │
│ │ └───────────────────────────────┘
│ │ ┌───────────────────────────────┐
│ └──┤ AUDIT INTERN │
│ └───────────────────────────────┘
┌─────────────────┬─────────┼──────────────────┬─────────────────┐
┌─────┴─────┐ ┌─────┴─────┐ │ ┌─────┴─────┐ ┌──────┴─────┐
│SECRETAR DE│ │SECRETAR DE│ │ │SECRETAR DE│ │SECRETAR DE │
│ STAT │ │ STAT │ │ │ STAT │ │ STAT │
└─────┬─────┘ └──┬────────┘ │ └─────┬─────┘ └────────────┘
│ │ ┌──────────┴───────────┐ │ .
│ │ │ SECRETAR GENERAL │ │ .
│ │ │ ═══════════════════ │ │ .
│ │ │ Secretar General │ │ .
│ │ │ Adjunct │ │ .
│ │ └──────────┬───────────┘ │ .
│ │ V │ .
│ .............│.........<.....>...............│.............. .
│ . │ . . │ . .
│ . │ . . │ . .
┌────┴────┐ ┌───┴───┐ ┌───┴────┐ . . . .
│ │ │ │ │ │ . G .
┌┴┐ ┌──┐ ┌┴┐ ┌┴┐ ┌┴┐ ┌┴┐ ┌┴┐ . . . .
│A├──┤A1│ │B│ │C│ │D│ │E│ │F│
└─┘ └──┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘ └─┘
A = DIRECŢIA GENERALĂ ASISTENTA MEDICALĂ
A1= DIRECŢIA STRATEGIE ŞI STRUCTURI SANITARE
B = DIRECŢIA GENERALĂ SĂNĂTATE PUBLICA ŞI INSPECŢIA SANITARĂ
DE STAT
C = DIRECŢIA GENERALĂ PENTRU INTEGRARE EUROPEANĂ ŞI RELAŢII
INTERNAŢIONALE
D = DIRECŢIA GENERALĂ BUGET ŞI ACHIZIŢII
E = DIRECŢIA RELAŢII CU PUBLICUL, MASS-MEDIA ŞI ADMINISTRATIV
F = DIRECŢIA RELAŢII CU PARLAMENTUL, LEGISLAŢIE ŞI CONTENCIOS
H = CASA NATIONALA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
┌─────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────────┐
│ Şeful Compartimentului │1. Repartizeazã sarcinile de serviciu pe fiecare │
│ de audit public intern │auditor în parte; │
│ │2. Întocmeşte Ordinul de serviciu pe baza planului │
│ │anual de audit public intern. │
├─────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ │3. Aloca un numãr Ordinului de serviciu; │
│Personalul de secretariat│4. Asigura copii ale Ordinului de serviciu fiecãrui│
│ │ membru al echipei de audit │
├─────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────────┤
│ │5. Iau la cunostinta de Ordinul de serviciu şi │
│ Auditorii │de sarcinile repartizate. │
└─────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Auditorii │ 1. Completeazã Declaraţia de Independenta - Model A02; │
├──────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Şeful de serviciu │2. Verifica Declaraţia de Independenta; │
│ │3. Identifica incompatibilitatea semnalata de cãtre │
│ │auditori şi stabileşte modalitatea în care aceasta poate │
│ │fi atenuata; │
│ │4. Aproba Declaraţiile de Independenta; │
├──────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │5. Indosariaza Declaraţia de independenta în dosarul │
│ │de audit; │
│ │6. Dacã în timpul misiunii apare o incompatibilitate │
│ │realã sau presupusa, informeazã de urgenta conducerea. │
└──────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Incompatibilitãţi │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──┬──┤
│În legatura cu entitatea/structura auditata ....... │Da│Nu│
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aţi avut/aveti vreo relatie oficialã, financiarã sau personalã cu │ │ │
│cineva care ar putea sa va limiteze mãsura în care puteti sa va │ │ │
│interesaţi, sa descoperiţi sau sa constatati slabiciuni de audit │ │ │
│în orice fel? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aveti idei preconcepute fata de persoane, grupuri, organizaţii sau │ │ │
│obiective care ar putea sa va influenteze în misiunea de audit? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aţi avut/aveti funcţii sau aţi fost/sinteti implicat(a) în ultimii │ │ │
│3 ani într-un alt mod în activitatea entitatii/structurii ce va │ │ │
│fi auditata? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aveti responsabilitãţi în derularea programelor şi proiectelor │ │ │
│finanţate integral sau parţial de Uniunea Europeanã? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aţi fost implicat în elaborarea şi implementarea sistemelor de control │ │ │
│ale entitatii/structurii ce urmeazã a fi auditata? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Sinteti soţ/sotie, ruda sau afin pana la gradul al patrulea inclusiv │ │ │
│cu conducãtorul entitatii/structurii ce va fi auditata sau cu membrii │ │ │
│organului de conducere colectivã? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aveti vreo legatura politica, socialã care ar rezulta dintr-o fosta │ │ │
│angajare sau primirea de redevenţe de la vreun grup anume, sau │ │ │
│organizaţie sau nivel guvernamental? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aţi aprobat înainte facturi, ordine de plata, şi alte instrumente de │ │ │
│plata pentru entitatea/structura ce va fi auditata? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aţi ţinut anterior contabilitatea la entitatea/structura ce va fi │ │ │
│auditata? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aveti vreun interes direct sau unul de fond financiar indirect la │ │ │
│entitatea/structura ce va fi auditata? │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Dacã în timpul misiunii de audit, apare orice incomptibilitate │ │ │
│personalã, externa sau organizationala care ar putea sa va afecteze │ │ │
│abilitatea dvs. de a lucra şi a face rapoartele de audit impartiale, │ │ │
│notificati şeful Compartimentului de audit public intern de urgenta? │ │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──┴──┘
┌───────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Pregãtesc adresa de notificare cãtre pãrţile │
│ │interesate în vederea transmiterii acesteia cu 15 zile │
│ │înainte de declanşarea misiunii de audit public intern; │
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. Verifica adresa de notificare; │
│Compartimentului │3. Semneazã adresa de notificare; │
│de audit │ │
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Personalul de │4. Aloca un numãr adresei de notificare şi o transmite │
│secretariat │entitatii/structurii auditate; │
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │5. Includ domeniile de interes (dacã se │
│Auditorii │comunica) în programul de audit; │
│ │6. Indosarieaza copia adresei de notificare în │
│ │dosarul permanent. │
└───────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Identifica legile şi regulamentele aplicabile │
│ │entitatii/structurii auditate; │
│ │2. Obţin organigrama, regulamentele de funcţionare, │
│ │fise ale posturilor, proceduri scrise ale │
│ │entitatii/structurii auditate; │
│ │3. Identifica personalul responsabil; │
│ │4. Identifica circuitul documentelor; │
│ │5. Obţin exemplare ale rapoartelor de audit anterioare; │
│ │6. Aduna date statistice asupra performantei pentru │
│ │a-i sprijini în faza de analiza a riscului; │
│ │7. Se familiarizeaza cu activitatea entitatii/structurii │
│ │auditate; │
├───────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │8. Revede documentaţia; │
│Compartimentului │9. Organizeazã o şedinţa pentru identificarea │
│de audit public │obiectivelor auditabile şi a criteriilor de analiza │
│intern │de risc. Reevalueaza stabilirea obiectivelor, a scopului │
│ │auditului şi a metodologiei, dupã caz. │
└───────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Din activitatea desfasurata în timpul colectãrii şi │
│ │prelucrãrii informaţiilor, pregãtesc o lista centraliza- │
│ │toare a obiectelor auditabile; │
│ │2. Identifica amenintarile (riscurile) asociate acestor │
│ │operaţiuni/activitãţi; │
│ │3. Stabilesc criteriile de analiza a riscurilor; │
│ │4. Stabilesc ponderea fiecãrui criteriu al riscului; │
│ │5. Stabilesc nivelul riscurilor pentru fiecare criteriu │
│ │utilizat; │
│ │6. Stabilesc punctajul total al criteriului utilizat; │
│ │7. Claseaza riscurile pe baza punctajelor totale obţinute; │
│ │8. Ierarhizeaza operaţiunile activitãţilor ce urmeazã a │
│ │fi auditate, respectiv elaboreazã Tabelul puncte tari şi │
│ │puncte slabe; │
│ │9. Transmit Tabelul puncte tari şi puncte slabe şi │
│ │constatãrile fãcute cãtre conducãtorul Compartimentului │
│ │de audit public intern; │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │10. Organizeazã o şedinţa pentru identificarea obiectivelor│
│Compartimentului │de audit şi a criteriilor de analiza de risc. Reevalueaza │
│de audit public │stabilirea obiectivelor, a scopului auditului şi a │
│intern │metodologiei, dupã caz; │
│ │11. Avizeazã Tabelul puncte tari şi puncte slabe şi Fişele │
│ │de Constatare şi Analiza a Problemelor iniţiate pentru │
│ │fiecare control potenţial. │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │12. Indosariaza Tabelul puncte tari şi puncte slabe în │
│ │dosarul permanent, secţiunea C. │
└─────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────┬───────────┬──────────┬────────────────────────┬───────────────┐
│ Domeniul │ Obiective │ Riscuri │ Opinie │ Comentariu │
├────────────┼───────────┼──────────┼─────┬───────┬──────────┼───────────────┤
│ │ │ │ F/f │Conse- │Gradul de │ │
│ │ │ │ │cinte │încredere │ │
├────────────┼───────────┼──────────┼─────┼───────┼──────────┼───────────────┤
└────────────┴───────────┼──────────┼─────┴───────┴──────────┴───────────────┘
┌─────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│Controlul intern │Dacã │
│este │ │
├─────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │● conducerea şi/sau personalul demonstreaza o atitudine │
│ │ necooperanta şi nepasatoare cu privire la conformitate,│
│ │ pãstrarea dosarelor, sau reviziile externe. │
│ SLAB │● auditurile anterioare sau studiile preliminare au │
│ │ descoperit probleme deosebite. │
│ │● analiza dezvaluie ca nu sunt în funcţiune tehnici de │
│ │ control adecvate şi suficiente. │
│ │● procedurile de control intern lipsesc sau sunt puţin │
│ │ utilizate. │
├─────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │● conducerea şi personalul demonstreaza o atitudine │
│ │ cooperanta cu privire la conformitate, pãstrarea │
│ │ dosarelor şi reviziilor externe. │
│ │● Auditurile anterioare sau studiile preliminare au │
│ POTRIVIT │ descoperit anumite probleme, dar conducerea a luat │
│ │ mãsuri de remedire şi a rãspuns satisfãcãtor la │
│ │ recomandãrile auditului. │
│ │● analiza arata ca sunt în funcţiune tehnici de control │
│ │ adecvate şi suficiente. │
├─────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │● conducerea şi personalul demonstreaza o atitudine │
│ │ constructivã, existând preocuparea de a anticipa şi │
│ │ inlatura problemele. │
│ │● auditurile anterioare şi studiile preliminare nu au │
│ PUTERNIC │ descoperit nici un fel de probleme. │
│ │● analiza arata ca sunt în funcţiune numeroase şi │
│ │ eficiente tehnici de control intern. │
│ │● procedurile sunt bine susţinute de documente. │
└─────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │1. Pregãtesc programul de audit, incluzând urmãtoarele │
│ Auditorii │elemente: │
│ │- obiectivele auditului; │
│ │- testarile care se vor efectua; │
│ │- alte proceduri de audit şi teste, dupã caz. │
│ │2. Pregãtesc o Nota cu urmãtoarele anexe: │
│ │ - colectarea şi prelucrarea datelor; │
│ │ - tabelul "Puncte tari şi puncte slabe"; │
│ │- programul preliminar al interventiilor la fata locului. │
├─────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │3. Organizeazã şedinţa de analiza. │
│Compartimentului │4. Verifica Nota şi anexele acesteia. │
│de audit │5. Analizeazã şi modifica dupã caz documentele prezentate. │
│ │6. Aproba Nota şi anexele. │
├─────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Auditorii │7. Indosariaza programul de audit - Model A-03. │
│ │8. Utilizeazã programul de audit în efectuarea misiunii. │
└─────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────┬───────────────────┬──────┬─────────────┬──────────────────┐
│ │ │ │ Persoanele │Locul desfãşurãrii│
│ OBIECTIVE │Activitãţi │Durata│ implicate │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│Tema generalã │ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ ......... │ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│Obiective: │ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│A. Enunţarea │ │ │ │ │
│obiectivului (A)│ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│B. Enunţarea │ │ │ │ │
│obiectivului (B)│ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │1. Ordinul de │ │Conducãtorul │Entitatea publica │
│ │serviciu │ │Compartimen- │ │
│ │ │ │tului de │ │
│ │ │ │audit public │ │
│ │ │ │intern │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │2. Declaraţia de │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │independenta │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │3. Notificarea │ │Auditorii │Entitatea publica │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│Obiectivul A │ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Colectarea şi │ │Auditorii │Entitatea publica/│
│ │prelucrarea │ │ │Entitatea auditata│
│ │informaţiilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │- testul 1 │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │- testul 2 │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ ......... │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Prelucrarea │ │Auditorii │Entitatea publica/│
│ │testelor │ │ │Entitatea auditata│
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Elaborarea │ │ │ │
│ │FIAP-urilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │adunarea dovezilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Constatarea şi │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │raportarea │ │ │ │
│ │iregularitatilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Întocmirea │ │ │ │
│ │Formularului de │ │ │ │
│ │constatare şi │ │ │ │
│ │raportare a │ │ │ │
│ │iregularitatilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Revizuirea │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │documentelor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Indosarierea │ │Auditorii │Entitatea publica │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│Obiectivul B │Colectarea şi │ │ Auditorii │Entitatea publica/│
│ │prelucrarea │ │ │Entitatea auditata│
│ │informaţiilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │- testul 1 │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │- testul 2 │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │ ............ │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Prelucrarea │ │Auditorii │Entitatea publica/│
│ │testelor │ │ │Entitatea auditata│
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │elaborarea │ │ │ │
│ │FIAP-urilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │adunarea │ │ │ │
│ │dovezilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Constatarea şi │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │raportarea │ │ │ │
│ │iregularitatilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Întocmirea │ │ │ │
│ │Formularului de │ │ │ │
│ │constatare şi │ │ │ │
│ │raportare a │ │ │ │
│ │iregularitatilor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Revizuirea │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │documentelor │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │Indosarierea │ │Auditorii │Entitatea publica │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │4. Şedinţa de │ │Auditorii │Entitatea publica/│
│ │închidere │ │ │Entitatea auditata│
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │5. Elaborarea │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │Proiectului │ │ │ │
│ │ de raport │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │6. Transmiterea │ │Conducãtorul │Entitatea publica │
│ │Proiectului de │ │Compartimen- │ │
│ │raport │ │tului de │ │
│ │ │ │audit public │ │
│ │ │ │intern │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │7. Reuniunea de │ │Auditorii │Entitatea publica/│
│ │conciliere │ │ │Entitatea auditata│
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │8. Raportul de │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │audit final │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │9. Difuzarea │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │Raportului de │ │ │ │
│ │audit │ │ │ │
├────────────────┼───────────────────┼──────┼─────────────┼──────────────────┤
│ │10. Urmarirea │ │Auditorii │Entitatea publica │
│ │recomandãrilor │ │ │ │
└────────────────┴───────────────────┴──────┴─────────────┴──────────────────┘
┌─────────────┬──────────────────┬───────────────┬────────────────┬───────────┐
│ Obiectivele │ Tipul verificãrii│ Locul testarii│ Durata testarii│ Auditorii │
├─────────────┼──────────────────┼───────────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────────┼──────────────────┼───────────────┼────────────────┼───────────┤
└─────────────┴──────────────────┴───────────────┴────────────────┴───────────┘
┌─────────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Auditorii │1. Contacteaza telefonic entitatea/structura auditata │
│ │pentru a stabili data intalnirii. │
├─────────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Conducãtorul │2. Participa la desfãşurarea şedinţei de deschidere. │
│Compartimentului │ │
│de audit public │ │
│intern Auditorii │ │
│Reprezentanţii │ │
│entitatii/ │ │
│structurii │ │
│auditate │ │
└─────────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │3. Întocmesc Minuta şedinţei de deschidere (Model B-02) │
│ │cu urmãtoarea structura: │
│ │A. Menţiuni generale │
│ │- tema misiunii de audit public intern; │
│ │- perioada auditata; │
│ │- numele celor care întocmesc Minuta şedinţei de deschidere; │
│ │- numele persoanei însãrcinate cu verificarea întocmirii │
│ │Minutei şedinţei de deschidere conform prezentei proceduri; │
│ │- lista participanţilor la şedinţa de deschidere cu │
│ │menţionarea numelui, funcţiei, direcţiei şi a numãrului de │
│ │telefon. │
│ │B. Stenograma Şedinţei de deschidere: │
│ │- cuprinde redactarea în detaliu a dezbaterilor Şedinţei │
│ │ de deschidere. │
│ │4. Indosariaza Minuta Şedinţei de deschidere în dosarul │
│ │permanent - Model B-02 │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Exemplu
MINUTA ŞEDINŢEI DE DESCHIDERE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Model B-02 │
│ Entitatea publica │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ A. Menţiuni generale │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Tema misiunii de audit: Auditul ......... Perioada auditata ........... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Întocmit de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Verificat de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Lista participanţilor: │
│ │
│ │
│ │
│ Numele Funcţia Direcţia/Serviciul Nr. telefon │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ B. Stenograma Şedinţei de deschidere │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Auditorii │1. Efectueazã testarile şi procedurile stabilite în programul│
│ │de audit; │
│ │2. Apreciazã dacã dovezile obţinute sunt suficiente, │
│ │relevante, competente şi folositoare; │
│ │3. Colecteazã documente pentru toatã misiunea de audit; │
│ │4. Eticheteaza şi numeroteaza toate documentele; │
│ │5. Pregãtesc Fişele de Identificare şi Analiza Problemelor; │
│ │6. La sfîrşitul fazei de colectare a informaţiilor, │
│ │finalizeazã Fişele de Identificare şi Analiza Problemelor; │
│ │7. Transmit Fişele de Identificare şi Analiza Problemelor │
│ │şefului compartimentului de audit public intern; │
│ │8. Indosariaza documentele utilizate în cadrul │
│ │misiunii de audit. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │9. Analizeazã şi aproba testele - Model A-04; │
│Compartimentului│10. Revede şi aproba Fişele de Identificare şi Analiza │
│de audit │Problemelor - Model A-05; │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │11. Eticheteaza, numeroteaza şi indosariaza testele - │
│ │Model A-04 şi Fişele de Identificare şi Analiza │
│ │Problemelor - Model A05- în dosarul permanent; │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Exemplu
Model A-04
Entitatea publica
CHESTIONARUL - LISTA DE VERIFICARE
Denumirea misiunii de audit ......... Perioada supusã auditului
Întocmit de .... Data .....
Aprobat de ..... Data .....
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ │
│ │
│ Obiectivul 1 │
│ │
│ │
│ Sa evalueze eficienta şi eficacitatea controalelor interne asupra │
│ operaţiunilor entitatii/structurii auditate în urmãtorul ciclu │
│ de operaţiuni: │
│ - plati │
│ - contabilitate │
│ │
│ │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────────────────────────────────────┬────┬────┬────────┐
│ ACTIVITATEA DE AUDIT │ DA │ NU │Auditori│
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│ PLATI │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│1. verificaţi dacã exista proceduri scrise │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│2. verificaţi dacã atribuirea responsabilitãţilor şi │ │ │ │
│delegarea competentelor sunt declarate în proceduri │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│3. controlati dacã angajaţii sunt informati │ │ │ │
│despre procedurile care se aplica │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│4. verificaţi dacã procedurile asigura │ │ │ │
│separarea sarcinilor │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│5. verificaţi dacã procedurile sunt aprobate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│6. verificaţi (dacã procedurile sunt actualizate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│7. verificaţi dacã operaţiile de control sunt │ │ │ │
│însoţite de liste de verificare (check-list) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│8. apreciati calitatea listelor de verificare │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│9. verificaţi dacã controalele efectuate au │ │ │ │
│fost formalizate (data, semnatura) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│10. controlati conformitatea plãţii cu │ │ │ │
│procedurile privind cursul de schimb │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│11. urmãriţi plãţile cu extrasele de cont │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│12. urmãriţi plãţile în cartea mare │ │ │ │
│asigurându-va ca sunt transcrie corect │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│13. revizuiti procedurile referitoare la │ │ │ │
│plãţile care nu sunt efectuate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│14. verificaţi dacã este stabilitã atribuirea │ │ │ │
│responsabilitãţilor │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│15. verificaţi dacã procedurile asigura separarea │ │ │ │
│ responsabilitãţilor │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│16. verificaţi dacã contabilul principal are o autoritate │ │ │ │
│ adecvatã asupra angajaţilor din compartimentul contabil │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│17. verificaţi dacã procedurile sunt aprobate: │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│18. verificaţi dacã procedurile sunt actualizate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│19. verificaţi dacã procedurile stabilesc şi explica │ │ │ │
│ politica contabila şi procedurile │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│20. verificaţi dacã numai persoanele autorizate pot sa │ │ │ │
│modifice sau sa stabileascã noi politici sau proceduri │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│21. controlati ca procedurile de declaraţii sa includã: │ │ │ │
│a) planul de conturi însoţit de explicaţii ale │ │ │ │
│operaţiunilor; │ │ │ │
│b) identificarea şi descrierea principalelor înregistrãri │ │ │ │
│contabile, intrãrile periodice; │ │ │ │
│c) identificarea posturilor care au autoritatea sa aprobe │ │ │ │
│ ca intrãrile sunt efectuate; │ │ │ │
│d) explicaţii pentru documentele şi necesitãţile de │ │ │ │
│aprobare pentru diversele tipuri de tranzacţii periodice │ │ │ │
│şi neperiodice şi intrãrile în jurnal; │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│22. verificaţi pregãtirea şi aprobarea funcţiilor pentru │ │ │ │
│intrãrile în jurnal pentru a controla ca ele sunt separate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│23. verificaţi ca toate intrãrile în jurnal sunt revazute │ │ │ │
│şi aprobate de cãtre persoanele competente la nivelurile │ │ │ │
│adecvate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│24. toate intrãrile în jurnal sunt explicate corespunzãtor │ │ │ │
│şi justificate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│25. controalele efectuate sunt formalizate │ │ │ │
│(data şi semnatura) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│26. rapoartele financiare sunt pregãtite pentru │ │ │ │
│ perioadele contabile solicitate │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│27. revedeti procedurile privind corectarea rapoartelor │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│28. revizuiti procedurile de închidere │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│29. verificaţi dacã fiecare cont bancar corespunde unui │ │ │ │
│cont în registre │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│30. revizuiti cartea mare pentru a verifica dacã │ │ │ │
│ tranzacţiile sunt trecute în contul corect │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│31. verificaţi sumele defalcate pe creditori şi debitori │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼────┼────┼────────┤
│32. verificaţi dacã cecurile din jurnal sunt trecute în │ │ │ │
│ordine numericã şi dacã cele care lipsesc sunt semnalate │ │ │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────┴────┴────┴────────┘
Model A-05
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Entitatea publica │
│ Tema misiunii de audit public intern: ........ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Numele auditorului: │
│ Data realizãrii: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ FIŞA DE IDENTIFICARE ŞI ANALIZA A PROBLEMEI │
│ Nr. ............... │
│ │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ 1. Problema: ....................................... │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ 2. Constatãri: ..................................... │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ 3. Cauze: .......................................... │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ 4. Consecinţe: ..................................... │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Recomandãri şi soluţii propuse: .................................. │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
│ Întocmit de: │
│ Entitatea auditata Supervizat Pentru conformitate │
│ ............... ........... ..................... │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Raporteazã, cel mai târziu a doua zi, conducatorului │
│ │Compartimentului de audit public intern orice iregularitate │
│ │constatatã prin transmiterea Formularului de constatare şi │
│ │raportare a iregularitatilor. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. Informeazã în termen de 3 zile conducãtorul entitatii │
│Compartiemntului│publice şi structura de control abilitata pentru continuarea │
│de audit public │verificãrilor. │
│intern │ │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Pe mãsura ce auditul progreseaza, eticheteaza şi │
│ │numeroteaza toate documentele. │
│ │2. Apreciazã dacã FIAP-urile şi documentele de lucru │
│ │asigura un sprijin corespunzãtor pentru misiunea de audit │
│ │public intern. │
│ │3. Revizuiesc lucrãrile din punctul de vedere al conţinutului│
│ │şi al formei şi apreciazã dacã FIAP-urile şi documentele de │
│ │lucru pot trece testul de evidenta. │
│ │4. Efectueazã modificãrile necesare la documente. │
│ │5. Întocmesc Nota centralizatoare a documentelor de │
│ │lucru - Model C-02 │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Model C-02
Entitatea publica Entitatea auditata
NOTA CENTRALIZATOARE A DOCUMENTELOR DE LUCRU
Denumirea misiunii de audit .............
Perioada auditata ...................
Întocmit de .......... Data ............
┌────────────────┬────────────────────────┬─────────┬──────────┐
│ Constatarea │Documentul justificativ │ Exista │ Auditori │
│ │ ├────┬────┤ │
│ │ │ Da │ Nu │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ Secţiunea E │ │ │ │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ ............ │ │ │ │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ Secţiunea F │ │ │ │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ ............ │ │ │ │ │
├────────────────┼────────────────────────┼────┼────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │
└────────────────┴────────────────────────┴────┴────┴──────────┘
Auditori,
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Secretariatul │1. Planifica şedinţa de închidere │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. Participa la desfãşurarea şedinţei de închidere. │
│Compartimentului│Conducãtorii entitatii/structurii auditate îşi declara │
│de audit public │pãrerile lor în privinta constatãrilor auditorilor, ale │
│intern │concluziilor şi recomandãrilor, precum şi a corectiilor de │
│Auditorii │efectuat │
│Conducãtorii │ │
│entitatii/ │ │
│structurii │ │
│auditate │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │3. Fac rezumatul discuţiilor într-o Minuta a şedinţei de │
│ │închidere. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. Cad de acord asupra modificãrilor raportului de audit, │
│Compartimentului│dacã este nevoie. │
│de audit public │ │
│intern │ │
│Auditorii │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │5. Pregãtesc acte suplimentare necesare pentru a justifica │
│ │modificãrile la raportul de audit. │
│ │6. Indosariaza toate modificãrile aprobate la raportul de │
│ │audit, Minuta şedinţei de închidere - Model B-03 şi revad │
│ │Proiectul de raport de audit. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Exemplu
MINUTA ŞEDINŢEI DE ÎNCHIDERE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Model B-03 │
│ Entitatea publica │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ A. Menţiuni generale │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Tema misiunii de audit: Auditul ......... Perioada auditata ........... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Întocmit de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Verificat de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Lista participanţilor: │
│ │
│ │
│ │
│ Numele Funcţia Direcţia/Serviciul Nr. telefon │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ B. Concluzii: │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Redacteazã Proiectul raportului de audit utilizând │
│ │formatul prezentat mai jos; │
│ │2. Indica pentru fiecare constatare din Proiectul raportului │
│ │de audit dovada corespunzãtoare; │
│ │3. Transmite conducatorului Compartimentului de audit │
│ │public intern Proiectul raportului de audit, împreunã cu │
│ │dovezile constatãrilor; │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. Analizeazã Proiectul raportului de audit; │
│Compartimentului│5. Stabileşte dacã proiectul în întregime sau doar pãrţi din │
│de audit public │el, trebuie sa fie transmise la compartimentul juridic │
│intern │pentru revizuirea lui din punct de vedere juridic; │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │6. Efectueazã schimbãrile propuse de cãtre conducãtorul │
│ │Compartimentului de audit public intern; │
│ │7. Indosariaza proiectul de raport de audit - Model A-07, │
│ │incluzând corectiile aprobate de cãtre conducãtorul │
│ │Compartimentului de audit public intern. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Conducãtorul │1. Transmite Proiectul de raport de audit la │
│Compartimentului│entitatea/structura auditata. │
│de audit public │ │
│intern │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Entitatea/ │2. Analizeazã Proiectul de raport de audit. │
│structura │3. Solicita dacã este cazul o Reuniune de conciliere. │
│auditata │4. Transmite punctul de vedere la Proiectul raportului de │
│ │audit în termen de 15 zile de la primirea Proiectului de │
│ │raport de audit. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │5. Revad rãspunsurile de la entitatea/structura auditata. │
│Conducãtorul │6. Discuta, dacã este cazul, pregãtirea unei Reuniuni de │
│Compartimentului│conciliere. │
│de audit public │ │
│intern │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │7. Precizeazã în Raportul de audit aspectele reţinute din │
│ │punctul de vedere al entitatiti/structurii auditate, dacã │
│ │este cazul. │
│ │8. Indosariaza punctul de vedere al entitatii/structurii │
│ │auditate │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Pregãtesc, în termen de 10 zile de la primirea punctului │
│ │de vedere de la entitatea/structura auditata, Reuniunea de │
│ │conciliere. │
│ │2. Informarea entitatii/structurii auditate asupra locului │
│ │şi datei Reuniunii de conciliere │
│ │3. Întocmesc o Minuta a Reuniunii de conciliere. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │4. Analizeazã constatãrile şi concluziile din Proiectul │
│Entitatea/ │raportului de audit în vederea acceptãrii recomandãrilor │
│structura │formulate │
│auditata │ │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Exemplu
MINUTA REUNIUNII DE CONCILIERE
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Model B-04 │
│ Entitatea publica │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ A. Menţiuni generale │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Tema misiunii de audit: Auditul ......... Perioada auditata ........... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Întocmit de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Verificat de ...... Data ......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Lista participanţilor: │
│ │
│ │
│ │
│ Numele Funcţia Direcţia/Serviciul Nr. telefon │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ B. Rezultatele concilierii: │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Constata ca toate modificãrile aprobate la Proiectul de │
│ │raport sunt efectuate; │
│ │2. Finalizeazã raportul; │
│ │3. Constata dacã lista de difuzare este completa şi corecta. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│1. Auditorii │1. Prezintã conducatorului Compartimentului de audit public │
│ │intern documentele din dosarul permanent al misiunii de │
│ │audit public intern. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │2. Oferã instrucţiunile necesare (adecvate) derulãrii │
│Compartimentului│misiunii de audit public intern; │
│de audit public │3. Verifica executarea corecta a Programului de audit │
│intern │public intern; │
│ │4. Verifica existenta elementelor probante; │
│ │5. Supervizeaza FIAP-urile; │
│ │6. Verifica dacã redactarea Raportului de audit public │
│ │intern este exactã, clara, concisã; │
│ │7. Verifica dacã Raportul de audit public intern este │
│ │elaborat la termenul fixat. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Proceduri:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Transmit Raportul de audit public intern, rezultatele │
│ │concilierii şi punctul de vedere al entitatii/structurii │
│ │auditate la conducãtorul Compartimentului de audit care a │
│ │aprobat misiunea de audit public intern. │
│ │2. Pentru instituţia publica mica Raportul de audit public │
│ │intern se transmite conducatorului acesteia spre avizare. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │3. Semneazã şi transmite Raportul de audit public intern │
│Compartimentului│conducatorului entitatii/structurii auditate. │
│de audit public │ │
│intern care a │ │
│aprobat misiunea│ │
│de audit │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. Analizeazã şi avizeazã Raportul de audit public intern. │
│entitatii/ │ │
│structurii │ │
│auditate │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Auditorii │5. Transmit entitatii/structurii auditate recomandãrile │
│ │aprobate. │
│ │6. Transmit la UCAAPI sau la organul ierarhic superior o │
│ │informare despre recomandãrile care nu au fost avizate │
│ │însoţitã de documentaţia de sustinere. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Procedura:
┌────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Auditorii │1. Întocmesc Fişa de urmãrire a recomandãrilor; │
│ │2. Verifica implementarea recomandãrilor la termenele │
│ │stabilite; │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Entitatea/ │3. Transmite auditorilor, la termenele stabilite, o Nota de │
│structura │informare cu privire la stadiul implementarii recomandãrilor │
│auditata │din Raportul de audit public intern; │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conducãtorul │4. Transmite, la UCAAPI sau la organul ierarhic superior, │
│Compartimentului│stadiul progreselor înregistrate în implementarea │
│de audit public │recomandãrilor; │
│intern │5. Dacã nu sunt respectate termenele de implementare, │
│ │informeazã conducãtorul entitatii publice. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┘
Exemplu
Model A-08
Entitatea publica
FIŞA DE URMĂRIRE A RECOMANDĂRILOR
┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Entitatea publica │ Direcţia/Serviciul │ Sfârşit de luna │
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
│ Entitatea/structura │ Misiunea de audit │ Raport de Audit nr. │
│ auditata │ public intern │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
├──────┬──────────────────┼──────┬───────┬──────────┼────────────────────────┤
│ Rec. │ Recomandarea │Imple-│Parţial│Neimple- │Data planificata/ │
│ Nr. │ │mentat│Imple- │mentat │Data implementarii │
│ │ │ │mentat │ │ │
├──────┼──────────────────┼──────┼───────┼──────────┼────────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
├──────┴──────────────────┴──────┼───────┴──────────┴────────────────────────┤
│ Instrucţiuni │ │
│ │ │
│ 1. Introduceti recomandãrile de│ Entitatea/structura auditata: │
│ audit dupã cum sunt prezentate│ │
│ în Raportul de audit. │ │
│ 2. Verificaţi coloana │ Data şi semnatura conducatorului │
│ corespunzãtoare: implementat, │ │
│ parţial implementat, │ │
│ neimplementat │ │
│ 3. Introduceti data planificata│ │
│ pentru implementare în │ │
│ Raportul de audit şi data │ │
│ implementarii │ Auditor: │
│ │ │
│ │ Data şi semnatura │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
└────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────┘