Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 83 din 25 iunie 2008  pentru aprobarea   Regulamentului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 5/2008 privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei de capital    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 83 din 25 iunie 2008 pentru aprobarea Regulamentului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 5/2008 privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei de capital

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 525 din 11 iulie 2008

În conformitate cu prevederile art. 1, 2 şi ale art. 7 alin. (3), (10) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2002 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 514/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
având în vedere prevederile <>art. II alin. (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism şi ale <>art. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 594/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism,

Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, în şedinţa din data de 24 iunie 2008, a hotãrât emiterea urmãtorului ordin:

ART. 1
Se aprobã <>Regulamentul nr. 5/2008 privind instituirea mãsurilor de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism prin intermediul pieţei de capital, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Regulamentul menţionat la art. 1 va intra în vigoare la data publicãrii acestuia şi a prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicat în Buletinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
ART. 3
Direcţia generalã autorizare reglementare împreunã cu Secretariatul general şi cu directorul general executiv vor urmãri ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Preşedintele Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache

Bucureşti, 25 iunie 2008.
Nr. 83.

ANEXĂ

<>REGULAMENT Nr. 5/2008
privind instituirea mãsurilor de prevenire şi combatere
a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism
prin intermediul pieţei de capital

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentul regulament stabileşte mãsurile de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism prin intermediul pieţei de capital.
ART. 2
(1) Termenii, abrevierile şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificaţia prevãzutã în <>Legea nr. 656/2002 , în <>Hotãrârea Guvernului nr. 594/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor şi în <>Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) C.N.V.M. - Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare;
b) entitãţi reglementate - entitãţile a cãror activitate este autorizatã, reglementatã şi/sau supravegheatã de C.N.V.M. în îndeplinirea atribuţiilor sale legale, conform prevederilor <>art. 2 alin. (1) pct. 5 din Legea nr. 297/2004 , şi care intrã sub incidenţa prevederilor <>Legii nr. 656/2002 ;
c) <>Legea nr. 297/2004 - legea privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) <>Legea nr. 656/2002 - legea pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) Oficiul - Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor.
ART. 3
(1) C.N.V.M. monitorizeazã entitãţile reglementate pentru a se asigura cã acestea respectã prevederile legale în vigoare referitoare la identificarea, verificarea şi înregistrarea clienţilor şi a tranzacţiilor, raportarea tranzacţiilor suspecte şi a tranzacţiilor cu numerar, precum şi implementarea unui program de respectare a tuturor acestor cerinţe şi instruirea personalului în acest sens.
(2) C.N.V.M. este în drept sã monitorizeze operaţiunile cu instrumente financiare efectuate de entitãţile reglementate în scopul de a identifica tranzacţiile suspecte.
(3) C.N.V.M. este în drept sã verifice politicile şi procedurile emise de entitãţile reglementate referitoare la prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.
(4) C.N.V.M. este în drept sã solicite modificarea politicilor şi procedurilor emise de entitãţile reglementate atunci când constatã cã nu reflectã mãsurile prudenţiale prevãzute în prezentul regulament.
(5) C.N.V.M. va informa de îndatã Oficiul atunci când din datele obţinute rezultã suspiciuni de spãlare a banilor, finanţare a actelor de terorism sau încãlcãri ale dispoziţiilor <>Legii nr. 656/2002 .
(6) În procesul de monitorizare C.N.V.M. poate solicita entitãţilor reglementate orice informaţii sau documente relevante.

CAP. II
Obligaţii ale entitãţilor reglementate

SECŢIUNEA 1
Mãsuri preventive

ART. 4
(1) Entitãţile reglementate au obligaţia sã întocmeascã, sã stabileascã şi sã aplice politici, proceduri şi mecanisme adecvate în materie de cunoaştere a clientelei, de raportare, de pãstrare a evidenţelor, de control intern, evaluare şi gestionare a riscurilor, managementul de conformitate şi comunicare, pentru a preveni şi împiedica implicarea entitãţii reglementate în operaţiuni suspecte de spãlare de bani şi finanţare a actelor de terorism, asigurând instruirea corespunzãtoare a angajaţilor.
(2) Entitãţile reglementate trebuie sã întocmeascã o procedurã scrisã de acceptare a clienţilor.
(3) Entitãţile reglementate sunt obligate sã identifice, sã verifice şi sã înregistreze identitatea clienţilor şi a beneficiarilor reali înainte de a iniţia orice relaţie de afaceri sau de a efectua tranzacţii în numele clientului/beneficiarului real.
(4) Entitãţile reglementate au obligaţia de a se asigura cã politicile şi procedurile interne sunt aplicate şi în sediile lor secundare, inclusiv cele localizate în strãinãtate.
(5) Entitãţile reglementate sunt obligate sã informeze toate sucursalele şi filialele lor situate în state terţe asupra politicilor şi procedurilor emise în aplicarea <>Legii nr. 656/2002 .
ART. 5
(1) Entitãţile reglementate au obligaţia de a desemna printr-un act intern una sau mai multe persoane care au responsabilitãţi în aplicarea prevederilor legale referitoare la prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism, ale cãror nume vor fi comunicate Oficiului şi C.N.V.M, împreunã cu natura şi limitele responsabilitãţilor menţionate. Actul intern va fi comunicat direct la sediul Oficiului şi la sediul C.N.V.M. sau prin intermediul serviciilor poştale cu confirmare de primire.
(2) Entitãţile reglementate au obligaţia de a desemna un ofiţer de conformitate subordonat conducerii executive, care coordoneazã implementarea politicilor şi procedurilor interne menţionate la art. 4.
(3) În situaţia în care entitatea reglementatã are obligaţia constituirii unui compartiment de control intern, specializat în supravegherea respectãrii legislaţiei în vigoare, persoanele desemnate în conformitate cu prevederile alin. (1) pot fi încadrate în compartimentul de control intern.
(4) Numele împreunã cu funcţia ocupatã şi cu responsabilitãţile stabilite ale persoanelor menţionate la alin. (1) şi (2) vor fi comunicate Oficiului şi C.N.V.M., în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament.
(5) Entitatea reglementatã va notifica Oficiul şi C.N.V.M. cu privire la schimbarea sau înlocuirea angajaţilor menţionaţi la alin. (1) şi (2), în termen de 15 zile de la data respectivei modificãri.
(6) Persoanele desemnate conform alin. (1) şi (2) rãspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea <>Legii nr. 656/2002 şi a prezentului regulament. În îndeplinirea sarcinilor stabilite, aceste persoane vor avea acces direct şi permanent la toate evidenţele întocmite de entitatea reglementatã în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi cu celelalte prevederi legale incidente.
ART. 6
(1) Entitãţile reglementate trebuie sã punã în aplicare proceduri de verificare (screening) pentru a asigura standarde ridicate atunci când sunt angajate persoane.
(2) Entitãţile reglementate trebuie sã asigure instruirea corespunzãtoare a angajaţilor cu privire la prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.
(3) Programele de instruire trebuie sã asigure faptul cã angajaţii:
a) sunt la curent cu legile, regulamentele, regulile, politicile şi procedurile privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism;
b) au competenţa necesarã pentru a analiza adecvat tranzacţiile în scopul identificãrii activitãţilor de spãlare a banilor şi finanţare a actelor de terorism;
c) cunosc în întregime cerinţele de raportare.
(4) Entitãţile reglementate vor comunica tuturor angajaţilor politicile şi procedurile de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.

SECŢIUNEA a 2-a
Mãsuri-standard de cunoaştere a clientelei

ART. 7
(1) Entitãţile reglementate sunt obligate ca în desfãşurarea activitãţii lor sã adopte mãsuri adecvate de prevenire a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism şi, în acest scop, pe bazã de risc, aplicã mãsuri-standard, simplificate sau suplimentare de cunoaştere a clientelei, care sã le permitã identificarea, dupã caz, şi a beneficiarului real.
(2) Entitãţile reglementate au obligaţia de a revizui mãsurile-standard de identificare a clientului în momentul în care apar suspiciuni asupra clientului în cursul desfãşurãrii operaţiunilor.
(3) Entitãţile reglementate au obligaţia de a se asigura cã toate mãsurile-standard de identificare a clientului sunt aplicate şi în sediile sale secundare, inclusiv cele localizate în strãinãtate.
ART. 8
(1) Entitãţile reglementate sunt obligate sã aplice toate mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei în urmãtoarele situaţii:
a) la stabilirea unei relaţii de afaceri;
b) atunci când se efectueazã tranzacţii ocazionale în valoare de cel puţin 15.000 euro ori echivalent, indiferent dacã tranzacţia se realizeazã printr-o singurã operaţiune sau mai multe operaţiuni care par a avea o legãturã între ele;
c) când existã suspiciuni cã operaţiunea în cauzã are drept scop spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, indiferent de valoarea operaţiunii sau de incidenţa prevederilor derogatorii de la obligaţia de a aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei;
d) dacã existã îndoieli privind veridicitatea sau adecvarea informaţiilor de identificare deja deţinute despre client; în cazul în care existã îndoieli cu privire la faptul cã un client acţioneazã în nume propriu sau în cazul în care existã certitudine cu privire la faptul cã acel client acţioneazã în numele altei persoane, entitatea reglementatã este obligatã sã ia mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei pentru a obţine informaţii cu privire la adevãrata identitate a persoanei în interesul ori în numele cãreia acţioneazã clientul.
(2) Entitãţile reglementate vor aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei tuturor clienţilor noi, precum şi, cât mai curând posibil, în funcţie de risc, în cazul tuturor clienţilor existenţi.
ART. 9
Când suma nu este cunoscutã în momentul acceptãrii tranzacţiei, entitatea reglementatã obligatã sã stabileascã identitatea clienţilor va proceda la identificarea de îndatã a acestora, atunci când este informatã despre valoarea tranzacţiei şi când a stabilit cã a fost atinsã limita minimã prevãzutã la art. 8 alin. (1) lit. b).
ART. 10
(1) Entitãţile reglementate sunt obligate sã nu ţinã conturi anonime, respectiv conturi pentru care identitatea titularului sau a beneficiarului real nu este cunoscutã şi evidenţiatã corespunzãtor.
(2) Entitãţile reglementate vor întreprinde mãsurile care se impun în cazul operaţiunilor care favorizeazã anonimatul sau care permit interacţiunea în absenţã cu clientul, pentru a împiedica utilizarea lor în operaţiuni de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism.
(3) Entitatea reglementatã nu va deschide conturi, nu va iniţia operaţiuni sau realiza tranzacţii şi va înceta orice operaţiune în cazul în care este în incapacitate sã realizeze identificarea clientului conform prevederilor prezentului regulament şi ale normelor legale în vigoare.
(4) Entitatea reglementatã poate refuza deschiderea de conturi sau derularea de operaţiuni în cazul în care:
a) clientul nu se conformeazã procedurii prevãzute la art. 4 alin. (2);
b) are suspiciuni cã acel client poate fi implicat în operaţiuni de spãlare a banilor sau în finanţarea actelor de terorism.
(5) Entitãţile reglementate sunt obligate sã monitorizeze continuu relaţia de afaceri, inclusiv prin analizarea tranzacţiilor încheiate pe parcursul acesteia, în vederea asigurãrii cã aceste tranzacţii corespund informaţiilor deţinute despre client, profilul sãu de risc şi profilul activitãţii, inclusiv, dupã caz, privind sursa fondurilor, şi prin asigurarea actualizãrii documentelor, datelor şi informaţiilor deţinute.
ART. 11
(1) Entitãţile reglementate trebuie sã preia în evidenţele lor urmãtoarele informaţii legate de oricare client, persoanã fizicã, care are obligaţia sã le furnizeze sub semnãturã:
a) numele şi prenumele complet ale clientului şi orice alte nume folosite (de exemplu, pseudonim);
b) locul şi data naşterii;
c) codul numeric personal sau echivalentul acestuia pentru persoanele strãine;
d) numãrul şi seria documentului de identitate;
e) data eliberãrii documentului de identitate şi entitatea care l-a emis;
f) domiciliul stabil/reşedinţa (adresa completã - stradã, numãr, bloc, scarã, etaj, apartament, oraş, judeţ/sector, cod poştal, ţarã);
g) cetãţenia, naţionalitatea şi ţara de origine;
h) calitatea de rezident/nerezident;
i) telefon/fax;
j) scopul şi natura operaţiunilor derulate cu entitatea reglementatã;
k) denumirea şi locul desfãşurãrii activitãţii/ocupaţia;
l) funcţia publicã deţinutã, dacã este cazul;
m) numele beneficiarului real, dacã este cazul.
(2) Entitatea reglementatã va pãstra o copie a documentului de identitate al clientului. Clientul trebuie sã prezinte documente de identitate cu fotografie, emise în condiţiile legii de organele abilitate legal.
(3) Entitatea reglementatã are obligaţia de a verifica informaţiile primite de la client, pe baza documentelor primare obţinute de la acesta.
ART. 12
(1) Entitãţile reglementate trebuie sã preia în evidenţele lor, dupã caz, urmãtoarele informaţii legate de client, persoanã juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã, care are obligaţia sã le furnizeze:
a) denumirea;
b) forma şi structura juridicã;
c) numãrul, seria şi data certificatului de înregistrare/documentului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sau la autoritãţi similare ori echivalente;
d) capitalul social subscris şi vãrsat;
e) codul unic de înregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru persoanele strãine;
f) instituţia de credit şi codul IBAN;
g) lista persoanelor cu drept de semnãturã în cont, a administratorilor, a persoanelor cu funcţii de conducere sau cu mandat de reprezentare a clientului şi specimenul de semnãturã al acestora;
h) adresa completã a sediului social/sediului central sau, dupã caz, a sucursalei;
i) structura acţionariatului/asociaţilor;
j) telefon, fax şi, dupã caz, e-mail, paginã de internet;
k) scopul şi natura operaţiunilor derulate cu entitatea reglementatã;
l) numele/denumirea beneficiarului real.
(2) Clientul, persoanã juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã, va prezenta urmãtoarele documente, iar entitatea reglementatã va reţine, dupã caz, copii certificate ale acestora:
a) actul constitutiv/contractul de societate şi statutul;
b) împuternicirea pentru persoana care reprezintã clientul, dacã aceasta nu este reprezentantul legal;
c) certificatul constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (pentru societãţile comerciale) sau de autoritãţile similare din statul de origine şi documentele echivalente pentru celelalte tipuri de persoane juridice sau entitãţi fãrã personalitate juridicã, care sã ateste informaţiile ce ţin de identificarea clientului;
d) o declaraţie semnatã de cãtre reprezentanţii legali cu privire la activitatea desfãşuratã de client şi la funcţionarea legalã a acestuia.
(3) Entitatea reglementatã va lua mãsurile de identificare a persoanelor fizice care intenţioneazã sã acţioneze în numele clientului, persoanã juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã, potrivit politicilor şi procedurilor referitoare la identificarea persoanelor fizice, şi va analiza documentele în baza cãrora persoanele sunt mandatate sã acţioneze în numele persoanei juridice.
(4) Documentele prezentate de client, persoanã juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã, vor include traducerea legalizatã în limba românã în cazul în care documentele originale sunt întocmite în altã limbã.
ART. 13
(1) În activitatea desfãşuratã o entitate reglementatã poate utiliza în scopul aplicãrii mãsurilor-standard de cunoaştere a clientului informaţiile referitoare la client, obţinute de la o terţã parte.
(2) Terţa parte care intermediazã contactul cu clientul va transmite persoanei care aplicã mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei toate informaţiile obţinute în cadrul procedurilor proprii de identificare, astfel încât sã fie respectate cerinţele prevãzute la secţiunea a 2-a.
(3) Copii ale documentelor pe baza cãrora s-au realizat identificarea şi verificarea identitãţii clientului şi, dupã caz, a beneficiarului real vor fi transmise de terţa parte imediat, la cererea persoanei cãreia i-a fost recomandat clientul.
(4) Responsabilitatea ultimã pentru îndeplinirea tuturor mãsurilor-standard de cunoaştere a clientelei aparţine persoanelor care utilizeazã terţa parte.

SECŢIUNEA a 3-a
Mãsuri simplificate de cunoaştere a clientelei

ART. 14
Entitãţile reglementate pot aplica mãsurile simplificate de cunoaştere a clientelei în situaţiile menţionate la <>art. 12 din Legea nr. 656/2002 , precum şi în alte cazuri şi condiţii, care prezintã risc scãzut în privinţa spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism, prevãzute de lege sau de reglementãrile emise în aplicarea legii.

SECŢIUNEA a 4-a
Mãsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei

ART. 15
(1) Entitãţile reglementate sunt obligate sã aplice, pe lângã mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei, pe bazã de risc, mãsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei în toate situaţiile care, prin natura lor, pot prezenta un risc sporit de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism. Aplicarea mãsurilor suplimentare de cunoaştere a clientelei este obligatorie cel puţin în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul persoanelor care nu sunt prezente fizic la efectuarea operaţiunilor, situaţie în care se vor aplica una sau mai multe dintre urmãtoarele mãsuri, fãrã ca aceastã enumerare sã fie limitativã:
1. solicitã documente şi informaţii suplimentare pentru a stabili identitatea clientului şi a beneficiarului real;
2. întreprind mãsuri suplimentare pentru verificarea ori certificarea documentelor furnizate sau vor solicita o certificare din partea unei instituţii de credit ori financiare supuse unor cerinţe de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi finanţãrii actelor de terorism, echivalente standardelor prevãzute în <>Legea nr. 656/2002 şi în reglementãrile emise în aplicarea acesteia;
3. solicitã ca prima operaţiune sã se realizeze prin intermediul unui cont deschis în numele clientului la o instituţie de credit supusã unor cerinţe de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi finanţãrii terorismului, echivalente standardelor prevãzute în <>Legea nr. 656/2002 şi în reglementãrile emise în aplicarea acesteia;
b) în cazul tranzacţiilor ocazionale sau al relaţiilor de afaceri cu persoanele expuse politic, care sunt rezidente într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori într-un stat terţ, situaţie în care entitãţile reglementate trebuie:
1. sã dispunã de reguli şi proceduri pe bazã de risc care sã permitã identificarea clienţilor care se încadreazã în aceastã categorie;
2. sã obţinã aprobarea în scris a conducerii executive a entitãţii reglementate înaintea stabilirii unei relaţii de afaceri cu un client din aceastã categorie. În cazul în care un client a fost acceptat, iar ulterior a fost identificat/devine client din aceastã categorie, este de asemenea obligatorie aprobarea scrisã a conducerii entitãţii pentru continuarea relaţiilor de afaceri cu clientul respectiv;
3. sã adopte proceduri şi mãsuri corespunzãtoare pentru a stabili sursa veniturilor şi sursa fondurilor implicate în relaţia de afaceri sau în tranzacţia ocazionalã;
4. sã realizeze o monitorizare şi o supraveghere sporitã şi permanentã a relaţiei de afaceri cu persoanele din aceastã categorie.
(2) Entitãţile reglementate sunt obligate sã aplice mãsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei şi în alte cazuri decât cele prevãzute de alin. (1), care, prin natura lor, prezintã un risc sporit de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism.
ART. 16
(1) Entitãţile reglementate au obligaţia sã monitorizeze toate operaţiunile efectuate de cãtre clienţii lor, iar cu prioritate, operaţiunile efectuate de cãtre categoria de clienţi cu risc ridicat.
(2) În momentul în care se decide cu privire la clienţii care sunt incluşi în categoria clienţilor cu risc ridicat, urmãtoarele informaţii trebuie avute în vedere:
a) tipul de client - persoanã fizicã/juridicã sau entitate fãrã personalitate juridicã;
b) ţara de origine;
c) funcţia publicã sau funcţia importantã deţinutã;
d) tipul de activitate desfãşuratã de cãtre client;
e) sursa fondurilor clientului;
f) alţi indicatori de risc.
ART. 17
(1) Entitãţile reglementate vor acorda o atenţie sporitã la relaţiile de afaceri şi tranzacţiile cu persoane din jurisdicţii care nu beneficiazã de sisteme adecvate de prevenire şi combatere a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism.
(2) Entitãţile reglementate vor acorda o atenţie deosebitã tuturor tranzacţiilor complexe, neobişnuit de mari sau care nu se circumscriu tipologiei obişnuite, inclusiv operaţiunilor care nu par sã aibã un sens economic, comercial ori legal.
(3) Circumstanţele şi scopul unor asemenea tranzacţii trebuie sã fie examinate cât mai curând posibil de cãtre entitatea reglementatã, inclusiv pe baza unor documente suplimentare solicitate clientului pentru justificarea tranzacţiei.
(4) Constatãrile verificãrilor efectuate conform prevederilor alin. (3) trebuie sã fie consemnate în scris şi vor fi disponibile pentru verificãri ulterioare efectuate sau pentru autoritãţile competente şi auditori, pentru o perioadã de cel puţin 5 ani.

SECŢIUNEA a 5-a
Pãstrarea înregistrãrilor şi obligaţii de raportare

ART. 18
(1) Entitãţile reglementate au obligaţia pãstrãrii tuturor informaţiilor privind mãsurile de identificare a clientului, pentru o perioadã de cel puţin 5 ani, începând cu data când se încheie relaţia cu clientul.
(2) Entitãţile reglementate trebuie sã pãstreze toate documentele şi evidenţele aferente tuturor tranzacţiilor şi operaţiunilor clientului timp de cel puţin 5 ani de la încheierea tranzacţiei sau chiar mai mult, la solicitarea Oficiului sau a altor autoritãţi, indiferent dacã respectivul cont a fost închis sau relaţia cu clientul a încetat. Respectivele evidenţe trebuie sã fie suficiente pentru a permite o reconstituire a tranzacţiei individuale, inclusiv suma şi tipul valutei, pentru a furniza probe în justiţie, dacã este necesar.
(3) Entitãţile reglementate sunt obligate sã aibã proceduri interne şi sã dispunã de sisteme care sã le permitã transmiterea promptã, la solicitarea Oficiului, respectiv la solicitarea C.N.V.M. şi/sau a organelor de urmãrire penalã, a informaţiilor privind identitatea şi natura relaţiei pentru clienţii specificaţi în solicitare cu care sunt în relaţii de afaceri sau cu care au avut o relaţie de afaceri în ultimii 5 ani.
ART. 19
(1) Entitãţile reglementate trebuie sã identifice tranzacţiile sau tipurile de tranzacţii suspecte efectuate în numele clienţilor lor.
(2) În cazul în care o entitate reglementatã are suspiciuni cã o operaţiune care urmeazã a fi efectuatã are ca scop spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, aceasta va transmite de îndatã cãtre Oficiu şi C.N.V.M. un raport de tranzacţii suspecte.
(3) Entitãţile reglementate, directorii, administratorii, reprezentanţii şi personalul acestora au obligaţia de a nu transmite, în afara condiţiilor prevãzute de lege, informaţiile deţinute în legãturã cu spãlarea banilor şi finanţarea actelor de terorism şi de a nu avertiza clienţii implicaţi sau alte terţe persoane despre faptul cã o raportare privind o tranzacţie suspectã sau informaţii aferente acesteia au fost/vor fi înaintate cãtre Oficiu şi C.N.V.M.
ART. 20
(1) Entitãţile reglementate trebuie sã raporteze în cel mult 10 zile lucrãtoare cãtre Oficiu şi C.N.V.M. operaţiunile cu sume în numerar, în lei sau valutã, a cãror limitã minimã o reprezintã echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacã tranzacţia se realizeazã prin una sau mai multe operaţiuni ce par a avea o legãturã între ele.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi transferurilor externe.
ART. 21
Contractele de confidenţialitate, legislaţia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restricţiona capacitatea entitãţilor reglementate de a raporta tranzacţiile suspecte.
ART. 22
Entitãţile reglementate sunt obligate sã utilizeze formularele de raportare elaborate de Oficiu.

CAP. III
Sancţiuni

ART. 23
(1) Încãlcarea dispoziţiilor prezentului regulament constituie contravenţie.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac în conformitate prevederile titlului X din <>Legea nr. 297/2004 şi ale Statutului C.N.V.M., aprobat prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 514/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 24
Prezentul regulament se completeazã de drept cu celelalte prevederi legale incidente.
ART. 25
(1) Prezentul regulament intrã în vigoare la data publicãrii acestuia şi a ordinului de aprobare în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicat în Buletinul C.N.V.M. şi pe site-ul C.N.V.M. (www.cnvmr.ro).
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abrogã <>Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 52/2005 pentru aprobarea <>Regulamentului nr. 11/2005 privind prevenirea şi combaterea spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism prin intermediul pieţei de capital, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 885 din 3 octombrie 2005.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016