Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 822 din 15 septembrie 2015 privind aprobarea regulamentelor de organizare şi funcţionare ale comisiilor de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru avizarea tratamentului cu anumite DCI-uri prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, utilizate în cadrul unor programe naţionale de sănătate curative, respectiv subprograme de sănătate curative, precum şi pentru anumite boli cronice, finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
EMITENT: CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 731 din 30 septembrie 2015
Având în vedere:
- Referatul de aprobare al Serviciului medical al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. MS/SM/2.864 din 12 august 2015;
- art. 56 şi 278 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată;
- art. 5 alin. (1) pct. 25 şi 26, art. 8, art. 18 pct. 17 şi art. 37 din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.301/500/2008 pentru aprobarea protocoalelor terapeutice privind prescrierea medicamentelor aferente denumirilor comune internaţionale prevăzute în Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii nr. 861/2014 pentru aprobarea criteriilor şi metodologiei de evaluare a tehnologiilor medicale, a documentaţiei care trebuie depusă de solicitanţi, a instrumentelor metodologice utilizate în procesul de evaluare privind includerea, extinderea indicaţiilor, neincluderea sau excluderea medicamentelor în/din Lista cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, precum şi a căilor de atac, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 3/1/2015 privind modelul de contract, metodologia de negociere, încheiere şi monitorizare a modului de implementare şi derulare a contractelor de tip cost-volum/cost-volum-rezultat, cu modificările şi completările ulterioare;
în temeiul dispoziţiilor art. 291 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, republicată, şi art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emite următorul ordin:
ART. 1
(1) Se aprobă regulamentele de organizare şi funcţionare ale comisiilor de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru avizarea tratamentului cu anumite DCI-uri prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, utilizate în cadrul unor programe naţionale de sănătate curative, respectiv subprograme de sănătate curative, prevăzute în anexele nr. 1-6, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Se aprobă regulamentele de organizare şi funcţionare ale comisiilor de experţi de la nivelul CNAS pentru avizarea tratamentului cu anumite DCI-uri prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, cu modificările şi completările ulterioare, pentru anumite boli cronice, prevăzute în anexele nr. 7-13, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
(3) Regulamentele prevăzute la alin. (1) şi (2) pot fi modificate la propunerea justificată a membrilor comisiilor de experţi cu aprobarea preşedintelui CNAS.
ART. 2
(1) Comisiile de experţi care funcţionează la nivelul CNAS sunt în subordinea preşedintelui CNAS şi sunt coordonate metodologic de medicul-şef - director general adjunct al CNAS.
(2) Numirea şi revocarea persoanelor din componenţa comisiilor de experţi se face prin ordin al preşedintelui CNAS.
(3) Comisiile de experţi îşi desfăşoară activitatea în şedinţe organizate periodic, potrivit prevederilor regulamentelor de organizare şi funcţionare ale acestora şi ori de câte ori este necesar, la propunerea preşedintelui fiecărei comisii de experţi şi cu aprobarea preşedintelui CNAS.
(4) Comisiile de experţi întocmesc pentru fiecare şedinţă câte un proces-verbal semnat de membrii prezenţi, în care se consemnează deciziile luate.
(5) Şedinţele se desfăşoară numai în prezenţa preşedintelui comisiei de experţi şi a cel puţin a jumătate plus unul din numărul membrilor săi.
(6) În situaţia în care, din motive obiective, preşedintele nu poate participa la lucrările comisiei de experţi, deleagă această competenţă unuia dintre membrii comisiei
(7) Fiecare comisie de experţi are ştampilă proprie, iar actele oficiale ale acestora sunt semnate numai de preşedintele comisiei, cu excepţia deciziilor/centralizatoarelor care sunt semnate de preşedintele comisiei şi de cel puţin jumătate plus unu din membrii acesteia.
(8) Comisiile de experţi avizează, în condiţiile actelor normative în vigoare, numărul de pacienţi înregistraţi în evidenţele CNAS în baza cărora se determină numărul de pacienţi eligibili pentru fiecare terapie în parte aferentă medicamentelor pentru care s-a emis decizie de includere condiţionată.
ART. 3
(1) Şedinţele comisiilor de experţi au loc la sediul CNAS.
(2) Membrii comisiilor de experţi beneficiază de o indemnizaţie lunară de 1% din indemnizaţia preşedintelui CNAS, care se acordă doar o dată pe lună, indiferent de numărul de şedinţe convocate.
(3) Cheltuielile reprezentând plata indemnizaţiei lunare de 1% din indemnizaţia preşedintelui CNAS se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, pe baza situaţiei privind participarea nominală a membrilor comisiei de experţi la şedinţele desfăşurate conform regulamentului de organizare şi funcţionare, în fiecare lună. Membrii comisiilor de experţi vor depune la Direcţia resurse umane, salarizare şi evaluare personal, până la data de 5 a lunii următoare numirii, codul IBAN al contului în care se va achita indemnizaţia, denumirea băncii la care este deschis contul şi codul numeric personal (copie de pe cartea de identitate).
(4) Situaţia prezenţei membrilor comisiei de experţi, certificată prin semnătura preşedintelui acesteia şi cu avizul preşedintelui CNAS, este depusă la Direcţia resurse umane, salarizare şi evaluare personal din cadrul Direcţiei generale economice a CNAS, lunar, până la data de 3 a lunii curente, pentru luna precedentă.
(5) Cheltuielile de deplasare a membrilor comisiilor de experţi din alte localităţi, ocazionate de participarea la şedinţele comisiilor de experţi, sunt suportate de CNAS, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării, în cadrul localităţii, în interesul serviciului, cu modificările şi completările ulterioare, în baza unui referat aprobat de preşedintele CNAS.
ART. 4
Membrii comisiilor de experţi şi direcţiile de specialitate din cadrul CNAS vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 5
Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă prevederile Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 180/2013 privind aprobarea regulamentelor de organizare şi funcţionare ale comisiilor de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea unor programe naţionale, respectiv subprograme de sănătate cu scop curativ, finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi pentru anumite boli cronice, respectiv anumite DCI-uri prevăzute de Hotărârea Guvernului. nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 191 din 4 aprilie 2013.
ART. 6
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea
Bucureşti, 15 septembrie 2015.
Nr. 822.
ANEXA 1
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a comisiilor de experţi ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
pentru implementarea Programului naţional de oncologie şi pentru
monitorizarea activă a terapiilor specifice oncologice
A. Tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice
1. Comisia de experţi a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea Programului naţional de oncologie, denumită în continuare Comisie, are următoarele atribuţii:
a) emite decizii de avizare/neavizare (se specifică motivele neincluderii în tratament) a iniţierii şi/sau continuării tratamentelor cu medicamente care se eliberează cu aprobarea comisiilor de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii. Durata de valabilitate a tratamentului este înscrisă pe decizie; Comisia nu emite aprobări de terapie retroactive;
b) elaborează criterii de prioritizare a pacienţilor eligibili în vederea includerii în tratament, după caz;
c) elaborează rapoarte trimestriale care conţin numărul pacienţilor intraţi în tratament şi numărul pacienţilor aflaţi în tratament, pe scheme terapeutice;
d) elaborează şi actualizează, ori de câte ori este nevoie, documentele şi circuitul acestora, astfel încât să se asigure funcţionarea adecvată a Comisiei.
2. În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia va avea întâlniri lunare la sediul CNAS şi, după caz, întâlniri extraordinare la convocarea preşedintelui Comisiei sau a preşedintelui CNAS.
3. Comisia elaborează formularul-tip al deciziilor de avizare/neavizare pentru tratament.
4. Fiecare membru al Comisiei are drept de vot, dar nu şi de veto.
5. Circuitul documentelor:
a) casele de asigurări de sănătate au obligaţia şi responsabilitatea să transmită la CNAS referatele completate ale pacienţilor, în vederea aprobării iniţierii şi/sau continuării tratamentului solicitat;
b) documentele medicale vor fi transmise de casele de asigurări de sănătate la CNAS prin poştă/fax (cazuri motivate) în timp util (în primele 10 zile calendaristice ale fiecărei luni), având: număr de înregistrare, adresa de înaintare cu antetul casei de asigurări de sănătate respective şi tabel centralizator al referatelor, astfel încât în urma acestui demers toţi pacienţii să fie luaţi în evidenţă atât în teritoriu, cât şi la CNAS;
c) dosarele pacienţilor pentru iniţierea tratamentului trebuie să conţină referatul de justificare, parafat şi semnat de medicul curant, validat de medicul coordonator, investigaţiile care susţin diagnosticul şi evoluţia bolii şi consimţământul scris al acestuia pentru tratamentul propus;
d) pentru dosarele incomplete, întreaga responsabilitate pentru lipsa de acoperire a reţetei revine în exclusivitate medicului curant şi caselor de asigurări de sănătate în evidenţa cărora se află pacienţii;
e) în baza tabelelor centralizatoare emise lunar de către Comisie, care conţin situaţia pacienţilor evaluaţi în şedinţă, fiecare casă de asigurări de sănătate va elabora decizia individuală a pacientului (avizare/neavizare, după caz) care va conţine şi eventualele observaţii/solicitări ale Comisiei şi, de asemenea, va informa medicul curant asupra deciziei referitoare la pacientul evaluat pentru care acesta a trimis propunerea de iniţiere/continuare de tratament.
B. Monitorizarea activă a terapiilor specifice oncologice
1. Comisia de experţi a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru monitorizarea activă a terapiilor specifice oncologice, denumită în continuare Comisie, are următoarele atribuţii:
a) analizează dosarul fiecărui bolnav, transmis prin poştă de casele judeţene de asigurări de sănătate, în vederea aprobării efectuării examinării PET/CT (Positron Emission Tomography/Computed Tomography);
b) emite decizii de avizare/neavizare a efectuării examinării PET/CT, în conformitate cu criteriile de eligibilitate cuprinse în Subprogramul de monitorizare a evoluţiei bolii la pacienţii cu afecţiuni oncologice prin PET-CT, a căror valabilitate începe la data emiterii acestora. Deciziile de avizare au o valabilitate de 45 de zile. Nu se emit decizii cu valabilitate retroactivă;
c) elaborează rapoarte trimestriale care conţin numărul dosarelor examinate, numărul dosarelor aprobate şi numărul de rezultate transmise de fiecare furnizor care derulează programul;
d) elaborează circuitul documentelor care să asigure funcţionarea adecvată a Comisiei.
2. În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia va avea întâlniri lunare la sediul CNAS şi, după caz, întâlniri extraordinare la convocarea preşedintelui Comisiei sau a preşedintelui CNAS.
3. Fiecare membru al Comisiei are drept de vot, dar nu şi de veto.
4. Circuitul documentelor:
a) documentul principal îl reprezintă referatul de justificare, completat de medicul curant oncolog/hematolog, cu respectarea criteriilor de eligibilitate cuprinse în Subprogramul de monitorizare a evoluţiei bolii la pacienţii cu afecţiuni oncologice prin PET-CT şi avizat de coordonatorul de program de la nivelul judeţului respectiv sau din centrul universitar, după caz;
b) dosarele pacienţilor pentru avizarea efectuării examinării PET/CT trebuie să conţină: referatul de justificare, investigaţiile care susţin diagnosticul şi evoluţia bolii şi consimţământul pacientului;
c) dosarele se depun la casele de asigurări de sănătate, care le transmit lunar la CNAS, în primele 10 zile calendaristice ale fiecărei luni, cu adresă de înaintare înregistrată la casa de asigurări de sănătate şi însoţită de tabelul centralizator al dosarelor înaintate;
d) pentru dosarele incomplete sau care nu respectă criteriile de eligibilitate şi sunt respinse de drept, întreaga responsabilitate revine în exclusivitate medicului curant şi caselor de asigurări de sănătate în evidenţa cărora se află pacienţii;
e) Comisia analizează în sesiuni ordinare sau extraordinare dosarele depuse şi emite decizii de avizare/neavizare (se specifică motivele respingerii) a efectuării explorării;
f) decizia este comunicată pacientului de către casa de asigurări de sănătate care a înregistrat dosarul, după primirea unei copii a acesteia de la Comisie;
g) pacientul se programează la furnizor şi efectuează examinarea, după care prezintă rezultatul, în original şi în copie, medicului oncolog/hematolog care a întocmit referatul;
h) furnizorul este obligat să transmită lunar la CNAS, în format electronic, centralizatorul investigaţiilor efectuate.
ANEXA 2
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi a Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate pentru implementarea Programului naţional de
hemofilie, talasemie şi alte boli rare -
tratamentul specific talasemiei şi hemofiliei
1. Comisia de experţi a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea Programului naţional de hemofilie, talasemie şi alte boli rare - tratamentul specific talasemiei şi hemofiliei, denumită în continuare Comisie, îşi desfăşoară activitatea specifică pentru aprobarea tratamentului chelator al talasemiei şi are următoarele atribuţii:
a) aprobă schemele terapeutice pentru medicamentele specifice solicitate de medicul curant, în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii;
b) emite decizii de avizare/neavizare (se specifică motivele neincluderii în tratament) a terapiei a căror valabilitate este înscrisă pe decizie; deciziile vor fi transmise prin fax, către casele de asigurări de sănătate. Comisia nu emite aprobări de terapie retroactive;
c) elaborează criteriile de eligibilitate şi de excludere a pacienţilor cu talasemie, precum şi planul de monitorizare;
d) elaborează şi actualizează, ori de câte ori este nevoie, documentele şi circuitul acestora astfel încât să se asigure funcţionarea adecvată a Comisiei.
2. În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Comisia va avea întâlniri periodice la sediul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi, după caz, întâlniri extraordinare, la convocarea preşedintelui Comisiei sau a preşedintelui CNAS.
3. Comisia elaborează un raport semestrial care conţine numărul de pacienţi intraţi în tratament şi numărul pacienţilor aflaţi în tratament.
4. Circuitul documentelor:
a) dosarele se depun la casele de asigurări de sănătate, care le vor transmite la CNAS în original, numai prin poştă, însoţite de adresă de înaintare şi având număr de înregistrare al casei respective;
b) dosarele pacienţilor trebuie să conţină: referatul de justificare având număr de înregistrare, parafat şi semnat de medicul curant (hematolog sau competenţă de hematologie) şi validat de medicul coordonator al programului; consimţământul informat al pacientului semnat la iniţierea tratamentului; datele de identitate ale bolnavului, inclusiv adresă şi număr de telefon; investigaţiile care susţin diagnosticul (electroforeza hemoglobinei pacientului şi a părinţilor, diagnostic molecular în cazuri neconcludente) şi evoluţia bolii: feritină serică recentă, probe biologice recente (creatinină serică, clearance de creatinină, transaminaze serice, proteinurie, bilirubină, fosfataza alcalină serică), ecografie abdominală şi ecocardiografie; examen oftalmologic şi examen O.R.L.; înălţime şi greutate pentru copii (sub 12 ani ) şi adolescenţi (12-16 ani);
c) comisia poate solicita medicului curant completarea dosarului unui bolnav cu documente justificative privind evoluţia bolii şi terapia administrată, boli asociate etc.;
d) casa de asigurări de sănătate care trimite dosarul pacientului către CNAS îşi asumă responsabilitatea asigurării bugetare a tratamentului specific pentru fiecare pacient; pentru dosarele incomplete, întreaga responsabilitate revine în exclusivitate medicului curant şi coordonatorului de program.
5. Circuitul informaţiei şi al documentelor va fi asigurat de secretarul Comisiei.
ANEXA 3
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi a Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate pentru implementarea Programului
naţional de tratament al bolilor neurologice - scleroză multiplă
1. Comisia de experţi a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea Programului naţional de tratament al bolilor neurologice - scleroză multiplă, denumită în continuare Comisie, are următoarele atribuţii:
a) elaborează criteriile de eligibilitate privind includerea în terapia imunomodulatoare;
b) stabileşte criteriile de excludere din program a bolnavilor cu scleroză multiplă;
c) stabileşte criterii de schimbare a tratamentului cu un alt imunomodulator;
d) analizează stocurile raportate la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS);
e) solicită coordonatorilor teritoriali situaţia bolnavilor cu scleroză multiplă;
f) analizează situaţia centralizată la nivelul CNAS a bolnavilor cu scleroză multiplă;
g) stabileşte metodologia de derulare a Programului naţional de tratament al bolilor neurologice - scleroză multiplă;
h) analizează dosarele bolnavilor cu scleroză multiplă transmise de coordonatorii teritoriali în vederea aprobării tratamentului;
i) analizează propunerile de schimbare a tratamentului, precum şi propunerile de transfer al unui bolnav dintr-o unitate sanitară în alta;
j) aprobă/respinge referatele de justificare pentru iniţierea tratamentului cu medicamentele care se eliberează cu aprobarea comisiei de la nivelul CNAS transmise de coordonatorii teritoriali ai programului împreună cu documentele necesare justificării propunerii de tratament;
k) aprobă/respinge referatele de schimbare a tratamentului, precum şi propunerile de transfer al unui bolnav dintr-o unitate sanitară în alta;
l) emite decizii de avizare a iniţierii şi/sau schimbării tratamentului cu medicamentele care se eliberează cu aprobarea comisiei de la nivelul CNAS, în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii.
2. Dosarele bolnavilor cu scleroză multiplă transmise comisiei pentru iniţierea tratamentului trebuie să cuprindă: referatul de justificare, parafat şi semnat de medicul coordonator teritorial, copii de pe analizele medicale care susţin diagnosticul, respectiv examen IRM cerebral şi eventual medular recent, potenţiale evocate (opţional în funcţie de criteriile internaţionale de diagnostic McDonald actualizate), analiza LCR (opţional în funcţie de criteriile internaţionale de diagnostic McDonald actualizate), copii de pe analizele biologice recente (hemoleucogramă, TGO, TGP, examen serologic pentru HIV, precum şi consimţământul informat semnat (specimen de semnătură) şi datat al bolnavului, în funcţie de tipul de tratament propus. Este recomandabil ca înaintea începerii tratamentului cu natalizumab să se facă dozarea serică a anticorpilor antivirus JC. Pentru aceşti din urmă pacienţi, trebuie să se facă obligatoriu, după 2 ani de tratament cu natalizumab, dozarea serică a anticorpilor antivirus JC, iar continuarea tratamentului se va face doar după stratificarea riscului pentru LEMP al pacientului, conform recomandărilor producătorului (pe sistemul STRATIFY RISK SCORE) care se va aduce pacientului la cunoştinţă şi după care acesta semnează un nou consimţământ informat scris de continuare sau oprire a tratamentului. Referatul de justificare se va completa cu următoarele informaţii: date de identitate ale bolnavului (adresă, telefon), informaţii privind evoluţia bolii (forma clinico-evolutivă, debut, număr pusee), boli asociate, rezultatul examenului neurologic recent şi scorul EDSS.
3. Dosarele complete ale pacienţilor eligibili pentru includerea în program vor fi transmise la CNAS prin casele de asigurări cu încadrarea în numărul de bolnavi şi bugetul alocat. Bolnavii cu scleroză multiplă ale căror dosare sunt transmise comisiei pentru iniţierea tratamentului sunt bolnavii aflaţi în baza de date a fiecărui centru medical prin care se derulează programul. Pentru dosarele incomplete întreaga responsabilitate pentru disfuncţionalităţi în asigurarea tratamentului revine în exclusivitate medicului curant şi medicului coordonator în evidenţa cărora se află bolnavii cu scleroză multiplă. Orice modificare în conduita terapeutică a bolnavilor beneficiari de program, respectiv schimbare de tratament, va fi comunicată în scris comisiei CNAS prin referat de schimbare a tratamentului însoţit de consimţământul bolnavului pentru terapia propusă cu justificarea medicală a propunerii de schimbare. Pentru situaţiile de excludere a bolnavilor din program se va comunica Comisiei în maximum 10 zile de la efectuarea acesteia de către coordonatorul teritorial cu justificarea privind decizia de excludere.
4. Comisia poate solicita completarea dosarului unui bolnav cu documente justificative privind evoluţia bolii şi terapia administrată, boli asociate, examen psihiatric.
5. Comisia elaborează formularul-tip al deciziilor de aprobare/neaprobare în tratament.
6. După finalizarea şedinţei, deciziile se transmit, prin fax, caselor de asigurări de sănătate.
7. În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale Comisia va avea întâlniri lunare şi, după caz, întâlniri extraordinare la convocarea preşedintelui Comisiei sau a preşedintelui CNAS.
8. Circuitul informaţiei şi al documentelor va fi asigurat de secretarul comisiei.
9. Comisia se va întâlni trimestrial cu coordonatorii teritoriali la sediul CNAS, în vederea analizei derulării Programului naţional de tratament al bolilor neurologice - scleroză multiplă.
ANEXA 4
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate pentru implementarea Programului naţional de diagnostic
şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever - Purpura trombocitopenică
imună cronică la adulţii splenectomizaţi şi nesplenectomizaţi
1. Comisia de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea Programului naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever - Purpura trombocitopenică imună cronică la adulţii splenectomizaţi şi nesplenectomizaţi (Comisia) emite decizii de avizare/neavizare a terapiei, în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii, a căror valabilitate începe la data de emitere a deciziei şi se termină la sfârşitul intervalului înscris pe decizie. Comisia nu emite decizii cu valabilitate retroactivă.
2. În vederea iniţierii/continuării terapiei specifice, casele de asigurări de sănătate vor transmite la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate dosarele pacienţilor diagnosticaţi cu Purpura trombocitopenică pe care le au în evidenţă, în ordinea depunerii (în conformitate cu numărul de înregistrare).
3. Comisia elaborează un raport semestrial care conţine numărul pacienţilor intraţi în tratament şi numărul pacienţilor aflaţi în tratament.
4. Comisia întocmeşte răspunsurile potrivit deciziei luate individual pentru fiecare pacient sau utilizând centralizatoare, după caz, şi le transmite caselor de asigurări de sănătate teritoriale. Deciziile pot fi: avizare/neavizare a tratamentului (se specifică motivele neavizării tratamentului). Comisia poate solicita completarea dosarului cu menţionarea datelor sau a documentelor incomplete ori cu valabilitate depăşită.
5. Comisia elaborează documentele în baza cărora se fac iniţierea şi monitorizarea tratamentului (fişe de iniţiere/fişe de monitorizare sau referate de justificare, decizii) şi stabileşte circuitul documentelor, pe care îl transmite prin adresă oficială caselor de asigurări de sănătate, în vederea asigurării funcţionării adecvate a acesteia.
ANEXA 5
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate pentru implementarea Programului naţional de
diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever - Pacienţi
adulţi şi copii cu hiperfenilalaninemie diagnosticaţi cu
fenilcetonurie sau deficit de tetrahidrobiopterină (BH4)
1. Comisia de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea Programului naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever - Pacienţi adulţi şi copii cu hiperfenilalaninemie diagnosticaţi cu fenilcetonurie sau deficit de tetrahidrobiopterină (BH4) (Comisia) emite decizii de avizare/neavizare a terapiei, în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii, a căror valabilitate începe la data de emitere a deciziei şi se termină la sfârşitul intervalului înscris pe decizie. Comisia nu emite decizii cu valabilitate retroactivă.
2. În vederea iniţierii/continuării terapiei specifice, casele de asigurări de sănătate vor transmite la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate dosarele pacienţilor diagnosticaţi cu fenilcetonurie sau deficit de tetrahidrobiopterină (BH4) pe care le au în evidenţă, în ordinea depunerii (în conformitate cu numărul de înregistrare).
3. Comisia îşi elaborează criteriile proprii de prioritate a pacienţilor eligibili în vederea includerii în tratament.
4. Comisia elaborează un raport semestrial care conţine numărul pacienţilor intraţi în tratament şi numărul pacienţilor aflaţi în tratament.
5. Comisia întocmeşte răspunsurile potrivit deciziei luate individual pentru fiecare pacient sau utilizând centralizatoare, după caz, şi le transmite caselor de asigurări de sănătate teritoriale. Deciziile pot fi: avizare/neavizare a tratamentului (se specifică motivele neavizării tratamentului). Comisia poate solicita completarea dosarului cu menţionarea datelor sau a documentelor incomplete ori cu valabilitate depăşită.
6. Comisia elaborează documentele în baza cărora se fac iniţierea şi monitorizarea tratamentului (fişe de iniţiere/fişe de monitorizare sau referate de justificare, decizii) şi stabileşte circuitul documentelor, pe care îl transmite prin adresă oficială caselor de asigurări de sănătate, în vederea asigurării funcţionării adecvate a acesteia.
ANEXA 6
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi de la nivelul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate pentru implementarea Programului naţional de
diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever -
Scleroză tuberoasă
1. Comisia de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru implementarea Programului naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever - Scleroză tuberoasă (Comisia) emite decizii de avizare/neavizare a terapiei, în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii, a căror valabilitate începe la data de emitere a deciziei şi se termină la sfârşitul intervalului înscris pe decizie. Comisia nu emite decizii cu valabilitate retroactivă.
2. În vederea iniţierii/continuării terapiei specifice, casele de asigurări de sănătate vor transmite la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate dosarele pacienţilor diagnosticaţi cu Scleroză tuberoasă pe care le au în evidenţă, în ordinea depunerii (în conformitate cu numărul de înregistrare).
3. Comisia elaborează un raport semestrial care conţine numărul pacienţilor intraţi în tratament şi numărul pacienţilor aflaţi în tratament.
4. Comisia întocmeşte răspunsurile potrivit deciziei luate individual pentru fiecare pacient sau utilizând centralizatoare, după caz, şi le transmite caselor de asigurări de sănătate teritoriale. Deciziile pot fi: avizare/neavizare a tratamentului (se specifică motivele neavizării tratamentului). Comisia poate solicita completarea dosarului cu menţionarea datelor sau a documentelor incomplete ori cu valabilitate depăşită.
5. Comisia elaborează documentele în baza cărora se fac iniţierea şi monitorizarea tratamentului (fişe de iniţiere/fişe de monitorizare sau referate de justificare, decizii) şi stabileşte circuitul documentelor, pe care îl transmite prin adresă oficială caselor de asigurări de sănătate, în vederea asigurării funcţionării adecvate a acesteia.
ANEXA 7
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate pentru tratamentul specific în psoriazisul cronic sever
1. Comisia de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru tratamentul specific în psoriazisul cronic sever, denumită în continuare CCNASP, îşi desfăşoară activitatea specifică pentru aprobarea tratamentului în psoriazisul cronic sever (placard) - tratament cu biologice.
2. CCNASP emite decizii de avizare/neavizare a terapiei, în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii, a căror valabilitate începe la data de emitere a deciziei şi se termină la sfârşitul intervalului înscris pe decizie. CCNASP nu emite decizii cu valabilitate retroactivă.
3. În vederea iniţierii/continuării terapiei specifice, casele de asigurări de sănătate vor transmite la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate dosarele pacienţilor diagnosticaţi cu psoriazis cronic sever pe care le au în evidenţă, în ordinea depunerii (în conformitate cu numărul de înregistrare).
4. CCNASP avizează/nu avizează schemele terapeutice pentru medicamentele specifice, în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii.
5. CCNASP elaborează un raport semestrial care conţine numărul pacienţilor intraţi în tratament şi numărul pacienţilor aflaţi în tratament. Raportul poate fi folosit în scop ştiinţific la elaborarea unor lucrări sau ghiduri care pot fi prezentate sau publicate.
6. CCNASP poate stabili în anumite situaţii completarea dosarelor cu elemente suplimentare (investigaţii, evaluări, în conformitate cu protocoalele terapeutice în vigoare).
7. CCNASP propune modificarea sau completarea protocoalelor terapeutice în funcţie de evoluţia cunoaşterii medicale (medicina bazată pe dovezi).
8. CCNASP întocmeşte răspunsurile potrivit deciziei luate individual pentru fiecare pacient sau utilizând centralizatoare, după caz, şi le transmite caselor de asigurări de sănătate teritoriale. Deciziile pot fi: avizare/neavizare a tratamentului (se specifică motivele neavizării tratamentului). CCNASP poate solicita completarea dosarului cu menţionarea datelor sau a documentelor incomplete ori cu valabilitate depăşită.
9. CCNASP elaborează documentele în baza cărora se fac iniţierea şi monitorizarea tratamentului (fişe de iniţiere/fişe de monitorizare sau referate de justificare, decizii) şi stabileşte circuitul documentelor, pe care îl transmite prin adresă oficială caselor de asigurări de sănătate, în vederea asigurării funcţionării adecvate a comisiei de experţi.
ANEXA 8
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi de la nivelul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate pentru tratamentul specific în boala Gaucher
1. Comisia de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru tratamentul specific în boala Gaucher, denumită în continuare CCNASG, îşi desfăşoară activitatea pentru aprobarea tratamentului specific în boala Gaucher.
2. CCNASG emite decizii de avizare/neavizare a terapiei, în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii a căror valabilitate începe la data de emitere a deciziei şi se termină la sfârşitul intervalului înscris pe decizie. CCNASG nu emite decizii cu valabilitate retroactivă.
3. Diagnosticul şi monitorizarea semestrială specifică a pacienţilor cu boala Gaucher se realizează în Centrul de Patologie Genetică (Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii) din Cluj-Napoca, Centrul urmând să întocmească dosarele pacienţilor.
4. CCNASG solicită Centrului de Patologie Genetică din cluj-napoca trimiterea dosarelor pacienţilor, de regulă semestrial, cu excepţia pacienţilor recent diagnosticaţi cu forme severe de boală care necesită iniţierea imediată a terapiei.
5. CCNASG elaborează un raport semestrial care conţine numărul de pacienţi intraţi în tratament, numărul pacienţilor aflaţi în tratament, numărul estimat al pacienţilor aflaţi pe listele de prioritate.
6. CCNASG transmite caselor de asigurări de sănătate teritoriale copii de pe dosarele pacienţilor şi răspunsurile potrivit deciziei luate individual pentru fiecare pacient. Deciziile pot fi: avizare/neavizare a tratamentului (se specifică motivele neavizării tratamentului).
7. CCNASG elaborează documentele în baza cărora se fac iniţierea şi monitorizarea tratamentului (fişe de iniţiere/fişe de monitorizare sau referate de justificare, decizii) şi stabileşte circuitul documentelor, pe care îl transmite prin adresă oficială caselor de asigurări de sănătate, în vederea asigurării funcţionării adecvate a acesteia.
ANEXA 9
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi de la nivelul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate pentru monitorizarea activă a terapiilor
specifice oncologice în endocrinologie
1. Comisia de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru monitorizarea activă a terapiilor specifice oncologice în endocrinologie, denumită în continuare CMATSOE, îşi desfăşoară activitatea specifică pentru aprobarea tratamentului în acromegalie şi tumori neuroendocrine.
2. În vederea iniţierii/continuării terapiei specifice, casele de asigurări de sănătate vor transmite la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate dosarele pacienţilor diagnosticaţi cu tumori cu expansiune supraselară şi tumori neuroendocrine, pe care le au în evidenţă.
3. CMATSOE avizează/nu avizează schemele terapeutice în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii.
4. CMATSOE emite decizii de avizare/neavizare în tratament a căror valabilitate începe de la data emiterii deciziei şi se termină la sfârşitul intervalului înscris pe decizie. CMATSOE nu emite decizii cu valabilitate retroactivă.
5. CMATSOE elaborează un raport semestrial care cuprinde numărul pacienţilor intraţi în tratament şi numărul pacienţilor aflaţi în tratament.
6. CMATSOE întocmeşte răspunsurile potrivit deciziei luate pentru fiecare pacient în parte şi le transmite caselor de asigurări de sănătate. Deciziile pot fi: avizare/neavizare a tratamentului (se specifică motivele neavizării tratamentului). CMATSOE poate solicita completarea dosarului cu menţionarea datelor sau a documentelor incomplete/inexistente care trebuie transmise.
7. CMATSOE elaborează documentele în baza cărora se fac iniţierea şi monitorizarea tratamentului (fişe de iniţiere/de monitorizare, decizii), stabileşte documentele care alcătuiesc dosarul şi circuitul acestora.
ANEXA 10
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi de la nivelul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate pentru tratamentul
specific hepatitelor cronice şi cirozei hepatice de etiologie
virală, precum şi pentru boala inflamatorie cronică intestinală
1. Comisia de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru tratamentul specific hepatitelor cronice şi cirozei hepatice de etiologie virală, precum şi pentru boala inflamatorie cronică intestinală, denumită în continuare CCNASHCBI, are următoarele atribuţii:
a) analizează dosarele pentru iniţierea/continuarea terapiei antivirale, alta decât terapia fără interferon, solicitate lunar caselor de asigurări de sănătate, în număr proporţional cu numărul pacienţilor aflaţi pe listele de aşteptare, în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii;
b) analizează dosarele pentru aprobarea terapiei cu agenţi biologici în bolile inflamatorii intestinale nespecifice (boala Crohn şi rectocolita ulcerohemoragică), în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii.
2. Casele de asigurări de sănătate (CAS) transmit dosarele solicitate însoţite de o adresă de înaintare, înregistrată la CAS şi însoţită de un tabel centralizator al referatelor transmise.
A. Tratamentul specific hepatitelor cronice şi cirozei hepatice de etiologie virală
1. Ordinea de iniţiere a tratamentului antiviral va fi cea a vechimii dosarelor, după data înregistrării lor la CAS. Fac excepţie de la această regulă următoarele categorii de pacienţi:
a) forme grave de hepatită cronică VHC (pacienţi cu valori ale transaminazelor peste 3X LNS, histologie cu scor Metavir A3F3, precum şi viremie peste 1.000.000 UI/ml), cu diagnosticul stabilit şi confirmat, de preferinţă, într-o secţie de gastroenterologie dintr-o clinică universitară;
b) pacienţii cu vârsta cuprinsă între 3-18 ani;
c) cazurile de infecţie virală în context profesional, cu documente care să ateste activitatea desfăşurată într-o unitate sanitară;
d) pacienţii cu hepatită cronică VHC care necesită tratament antiviral pentru evitarea inducerii replicării virale de către medicamentele citostatice necesare tratamentului oncologic concomitent (la indicaţia medicului oncolog).
2. CCNASHCBI avizează/nu avizează schemele terapeutice pentru medicamentele specifice, în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii.
3. CCNASHCBI emite decizii de avizare/neavizare a terapiei, a căror valabilitate începe la data emiterii deciziei şi se termină la sfârşitul intervalului înscris pe decizie. CCNASHCBI nu emite decizii cu valabilitate retroactivă.
4. CCNASHCBI întocmeşte răspunsurile potrivit deciziei luate individual pentru fiecare pacient şi le transmite CAS. Deciziile pot fi: avizare/neavizare a tratamentului (se specifică motivele neavizării tratamentului). CCNASHCBI poate solicita completarea dosarului cu menţionarea datelor sau a documentelor incomplete şi cu valabilitate depăşită.
5. CCNASHCBI va acorda aprobări pe toată durata prevăzută în protocol după comportamentul viremiilor periodice (pentru hepatita C: 8 luni dacă viremia este nedetectabilă la 12 săptămâni, 5 luni dacă viremia este nedetectabilă la 24 de săptămâni de tratament; pentru hepatita B: din 6 în 6 luni, până la finele tratamentului).
6. CCNASHCBI elaborează documentele în baza cărora se fac iniţierea şi monitorizarea tratamentului (fişe de iniţiere/fişe de monitorizare sau referate de justificare, decizii) şi stabileşte circuitul documentelor, pe care îl transmite prin adresă oficială CAS, în vederea asigurării funcţionării adecvate a Comisiei de experţi a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
7. Probele biologice care au fost luate în considerare la prescrierea tratamentului (transaminaze, biopsie hepatică, viremie) îşi păstrează valabilitatea până la iniţierea tratamentului. Se va evalua la iniţiere doar situaţia hematologică (hemograma completă: hemoglobina, număr de leucocite, formula leucocitară, număr de trombocite) şi va fi reactualizată viremia pentru hepatita cronică virală C şi ciroza hepatică C, dacă termenul este mai mare de 12 luni de la efectuarea ei iniţială şi dacă medicul curant consideră că evaluarea este în favoarea pacientului.
8. Medicul curant împreună cu medicul coordonator vor fi responsabili pentru deciziile de reducere sau întrerupere a tratamentului din cauza apariţiei unor reacţii adverse (psihiatrice, tiroidiene, imunologice sau hematologice), iar CCNASHCBI va fi informată despre aceste decizii, cu documente medicale anexate. Medicii coordonatori vor verifica documentele medicale din dosarele pacienţilor, astfel încât indicaţia terapeutică să fie în conformitate cu protocolul terapeutic elaborat.
9. CCNASHCBI va fi informată despre utilizarea factorilor de creştere hematologici, iar medicul curant va documenta decizia luată, cu documente medicale anexate.
10. Pentru evitarea utilizării tratamentului antiviral la pacienţi cu alte forme de hepatită cronică asociate hepatitelor virale (hepatită autoimună, steatohepatită etc.) şi pentru diagnosticul corect al stadiului evolutiv al cirozelor hepatice, diagnosticul iniţial şi indicaţia de tratament antiviral se vor stabili, de preferinţă, în centre terţiare de gastroenterologie şi hepatologie.
B. Tratamentul cu agenţi biologici în bolile inflamatorii intestinale nespecifice (boala Crohn şi rectocolita ulcerohemoragică)
1. Acest tip de tratament este indicat pacienţilor care nu au răspuns sau nu tolerează tratamentul iniţial imunosupresor (corticosteroizi, azatioprina/6 mercaptopurina, metotrexat, ciclosporina).
2. Diagnosticul, indicaţia, aplicarea şi monitorizarea acestui tip de tratament se vor face în centrele de gastroenterologie şi hepatologie terţiare (Bucureşti, Iaşi, Cluj, Timişoara, Craiova, Târgu Mureş, Constanţa), iar la CCNASHCBI va fi înaintată documentaţia biologică, endoscopică, histologică şi terapeutică care să confirme necesitatea tratamentului biologic.
3. Medicii coordonatori de la nivelul CAS judeţene, ai Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, precum şi ai Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti, responsabili cu diagnosticul şi tratamentul hepatitelor cronice, cirozelor hepatice şi bolilor inflamatorii intestinale, vor avea calificarea profesională de medic primar în specialitatea Gastroenterologie.
ANEXA 11
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate pentru tratamentul infertilităţii de cauză hormonală
1. Comisia de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru tratamentul infertilităţii de cauză hormonală, denumită în continuare CCNASIH, îşi desfăşoară activitatea specifică pentru aprobarea tratamentului în infertilitatea de cauză hormonală.
2. CCNASIH emite decizii de avizare/neavizare a terapiei în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii, a căror valabilitate începe la data de emitere a deciziei şi se termină la sfârşitul intervalului înscris pe decizie. CCNASIH nu emite decizii cu valabilitate retroactivă.
3. Casele de asigurări de sănătate vor transmite dosarele asiguraţilor care solicită iniţierea tratamentului specific cu Follitropinum Alfa, Follitropinum Beta şi Lutropina Alfa.
4. CCNASIH elaborează un raport semestrial care conţine numărul de pacienţi intraţi în tratament şi numărul de bolnavi aflaţi în tratament.
5. CCNASIH întocmeşte răspunsurile potrivit deciziei luate individual pentru fiecare pacient şi le transmite caselor de asigurări de sănătate teritoriale. Deciziile pot fi: avizare/neavizare a tratamentului (se specifică motivele neavizării tratamentului).
6. CCNASIH elaborează documentele în baza cărora se face iniţierea tratamentului (fişe de iniţiere, decizii) şi stabileşte circuitul documentelor, pe care îl transmite prin adresă oficială caselor de asigurări de sănătate, în vederea asigurării funcţionării adecvate a acesteia.
ANEXA 12
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi de la nivelul Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate pentru tratamentul cu imunosupresoare
în poliartrita reumatoidă, artropatia psoriazică,
spondilita anchilozantă şi artrita juvenilă
1. Comisia de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru tratamentul cu imunosupresoare în poliartrita reumatoidă, artropatia psoriazică, spondilita anchilozantă şi artrita juvenilă, denumită în continuare CCNASPASA, îşi desfăşoară activitatea specifică pentru aprobarea tratamentului cu agenţi biologici prin intermediul Registrului român de boli reumatice (RRBR).
2. CCNASPASA emite decizii de avizare/neavizare a terapiei în conformitate cu criteriile stipulate de protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii, a căror valabilitate începe la data de emitere a deciziei şi se termină la sfârşitul intervalului înscris pe decizia emisă din sistemul informatic. CCNASPASA nu emite decizii cu valabilitate retroactivă.
3. CCNASPASA solicită fiecărei case de asigurări de sănătate trimiterea lunară a centralizatoarelor generate direct din RRBR, după înregistrarea dosarelor de către medicii curanţi pentru pacienţii diagnosticaţi cu poliartrită reumatoidă (PR), artropatie psoriazică (AP), spondilită anchilozantă (SA). Documentele anexe/sursa ale fişei electronice pentru PR, AP şi SA sunt încărcate direct de către medicii curanţi în RRBR, iar istoricul reţetelor pe ultimele 12 luni pe fiecare CNP şi afecţiune (numai pentru dosarele de iniţiere), de către casele de asigurări de sănătate (CAS). Imagistica (filme radiologice sau RMN/CD) pentru SA şi PR cu factori de prognostic nefavorabil (conform definiţiei din protocol) se va trimite prin poştă la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Pentru artrita idiopatică juvenilă (AIJ) CAS transmit dosarele, în format hârtie, prin poştă la CNAS însoţite de istoricul reţetelor pe ultimele 12 luni numai pentru iniţieri, precum şi de un tabel centralizator al dosarelor semnat, ştampilat şi cu număr de înregistrare de la nivelul CAS.
Dosarele înregistrate de către medicii curanţi pentru PR, AP, SA în RRBR pentru şedinţa comisiei lunii respective vor fi validate de CAS (prin bifă certificând astfel calitatea de asigurat a pacientului) care, ulterior, îşi "vor rula raportul" până la sfârşitul lunii anterioare. Nerularea acestui raport până la sfârşitul lunii anterioare celei în care va avea loc şedinţa comisiei conduce la imposibilitatea analizei dosarelor pacienţilor de către CCNASPASA.
4. CCNASPASA elaborează documentele în baza cărora se fac iniţierea şi monitorizarea tratamentului (fişa de iniţiere/fişe de monitorizare sau referate de justificare, consimţământul pacientului) şi stabileşte circuitul documentelor pe care îl transmite cu adresă de înaintare CAS. Pentru PR, SA, AP medicii curanţi au obligativitatea de a înregistra electronic pacienţii în RRBR.
5. CCNASPASA elaborează un raport semestrial care conţine numărul de pacienţi intraţi în tratament, numărul pacienţilor aflaţi în tratament, numărul estimat al pacienţilor aflaţi pe listele de aşteptare, după caz.
6. CCNASPASA întocmeşte răspunsurile potrivit deciziei luate individual pentru fiecare pacient şi transmite CAS teritoriale centralizatoarele cu deciziile Comisiei de experţi, semnate pe suport hârtie de membrii CCNASPASA. Deciziile pot fi: avizare/neavizare a tratamentului (se specifică motivele neavizării tratamentului). CCNASPASA poate solicita completarea dosarului cu menţionarea datelor sau a documentelor incomplete ori cu valabilitate depăşită.
ANEXA 13
REGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
a Comisiei de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate pentru tratamentul tulburărilor de nutriţie şi metabolism
1. Comisia de experţi de la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru tratamentul tulburărilor de nutriţie şi metabolism, denumită în continuare CCNASTNM, îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile protocolului terapeutic privind criteriile de eligibilitate pentru includerea în tratamentul specific şi alegerea schemei terapeutice pentru pacienţii cu obezitate.
2. CCNASTNM emite decizii de avizare/neavizare a terapiei, a căror valabilitate începe la data de emitere a deciziei şi se termină la sfârşitul intervalului înscris pe decizie. Nu se emit decizii cu valabilitate retroactivă.
3. CCNASTNM informează casele de asigurări de sănătate prin adresă despre data când va avea loc şedinţa de analiză a dosarelor depuse de pacienţii diagnosticaţi cu tulburări de nutriţie şi metabolism şi data-limită de trimitere a dosarelor la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
4. CCNASTNM avizează/nu avizează schemele terapeutice pentru medicamentele specifice, în conformitate cu protocoalele terapeutice elaborate de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii.
5. CCNASTNM elaborează un raport semestrial care conţine numărul de pacienţi intraţi în tratament şi numărul pacienţilor aflaţi în tratament.
6. CCNASTNM întocmeşte răspunsurile potrivit deciziei luate individual pentru fiecare pacient şi le transmite caselor de asigurări de sănătate teritoriale. Deciziile pot fi: avizare/neavizare a tratamentului (se specifică motivele neavizării tratamentului). CCNASTNM poate solicita completarea dosarului cu menţionarea datelor sau a documentelor incomplete ori cu valabilitate depăşită.
7. CCNASTNM elaborează documentele în baza cărora se fac iniţierea şi monitorizarea tratamentului (fişe de iniţiere/fişe de monitorizare sau referate de justificare, decizii) şi stabileşte circuitul documentelor, pe care îl transmite prin adresă oficială caselor de asigurări de sănătate, în vederea asigurării funcţionării adecvate a acesteia.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: