Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile art. III din Hotărârea Guvernului nr. 292/2018 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 684/2015 privind aprobarea Programului naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri 2015-2018 şi a Hotărârii Guvernului nr. 659/2015 privind aprobarea Programului de interes naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri 2015-2018, în temeiul art. 3 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 659/2015 privind aprobarea Programului de interes naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri 2015-2018, cu modificările ulterioare, precum şi al art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul afacerilor interne emite următorul ordin: ART. 1 (1) Prin prezentul ordin se stabileşte metodologia de evaluare, selectare şi finanţare a proiectelor în cadrul Programului de interes naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri pentru perioada 2019-2020. (2) Agenţia Naţională Antidrog, denumită în continuare autoritate finanţatoare, va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin, în condiţiile legii. ART. 2 Prezentul ordin utilizează termeni şi expresii având semnificaţiile prevăzute în cuprinsul Legii nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 3 În înţelesul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles: a) plată în avans - plata către beneficiar, în tranşe periodice, în raport cu faza de execuţie a proiectului şi cu cheltuielile aferente; b) PIN - Program de interes naţional de prevenire şi asistenţă medicală, psihologică şi socială a consumatorilor de droguri; c) cerere de plată în avans - document de solicitare a plăţii în avans; d) cerere de rambursare intermediară/finală - document de solicitare a rambursării cheltuielilor efectuate, însoţit de raportul de activitate, raportul financiar şi de documente justificative şi de plată furnizate de beneficiarul finanţării nerambursabile; e) solicitant - persoană juridică fără scop patrimonial, care poate fi asociaţie sau fundaţie constituită conform legii sau cult religios recunoscut conform legii; f) partener - persoană fizică sau persoană juridică, legal constituită, care se asociază în baza unui document oficial pentru depunerea unui proiect; partenerul/partenerii solicitanţilor trebuie să îndeplinească aceleaşi criterii de eligibilitate ca şi solicitanţii; g) proiect - ansamblu coerent de acţiuni tehnice şi financiare, coordonate şi combinate în mod logic, raţional, organizat şi eficient, conform unei succesiuni de activităţi prevăzute a fi desfăşurate într-un interval de timp şi într-un loc prestabilit, pentru atingerea unor obiective determinate, obţinerea unor rezultate identificabile şi măsurabile, cât mai aproape posibil de aşteptările şi intenţiile iniţiale; h) cofinanţarea - contribuţia beneficiarului de minimum 10% din valoarea totală a finanţării. ART. 4 (1) Finanţarea proiectelor se realizează, în condiţiile legii, pe baza selecţiei publice de proiecte organizate de autoritatea finanţatoare cu respectarea principiilor prevăzute de Legea nr. 350/2005, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Selectarea proiectelor se organizează pentru bugetul alocat pentru fiecare subprogram din cadrul PIN, în limita sumelor aprobate pentru fiecare an bugetar. (3) Dacă în urma derulării procedurii de evaluare şi selectare de proiecte nu s-a atribuit integral bugetul aferent subprogramelor de interes naţional, autoritatea finanţatoare poate relua procedura până la contractarea în totalitate a întregului buget alocat. (4) Etapele procedurii de evaluare şi selectare de proiecte sunt: a) publicarea programului anual pentru acordarea finanţărilor nerambursabile; b) publicarea anunţului de participare şi a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea proiectului, denumită în continuare Ghidul solicitantului, specifică fiecărui subprogram de interes naţional; c) formularea răspunsurilor la întrebări şi solicitări de clarificări; d) depunerea propunerilor de proiecte; e) verificarea înregistrării, eligibilităţii şi a îndeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară; f) evaluarea propunerilor de proiecte conform criteriilor generale şi specifice prevăzute la art. 14 şi 15; g) comunicarea rezultatelor şi, după caz, a condiţiilor suplimentare solicitate de autoritatea finanţatoare; h) soluţionarea eventualelor contestaţii; i) încheierea contractelor de finanţare nerambursabilă; j) publicarea anunţului privind contractele de finanţare nerambursabilă încheiate. ART. 5 Autoritatea finanţatoare stabileşte şi publică în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, în termenul prevăzut de lege, programul anual şi subprogramele din cadrul PIN pentru care se acordă finanţări nerambursabile. ART. 6 (1) Autoritatea finanţatoare publică anunţul de participare la procedura de evaluare şi selectare de proiecte în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian central şi pe site-ul propriu (www.ana.gov.ro). (2) În anunţul de participare se menţionează data-limită pentru depunerea propunerilor de proiecte, criteriile de atribuire a contractului de finanţare nerambursabilă, precum şi alte informaţii, după caz. (3) Data-limită pentru depunerea propunerilor de proiecte este de minimum 30 de zile calendaristice de la data publicării anunţului de participare. ART. 7 Autoritatea finanţatoare întocmeşte Ghidul solicitantului pentru fiecare subprogram din cadrul PIN pentru care se acordă finanţare nerambursabilă şi asigură publicarea acestuia pe site-ul propriu (www.ana.gov.ro). ART. 8 Ghidul solicitantului va cuprinde cel puţin: a) informaţii generale privind autoritatea finanţatoare; b) bugetul alocat subprogramului, durata maximă de implementare a proiectului şi suma aprobată spre finanţare pentru proiect; c) instrucţiuni privind datele-limită care trebuie respectate şi formalităţile care trebuie îndeplinite; d) cerinţele privind înregistrarea, eligibilitatea şi îndeplinirea criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară, precum şi criteriile generale şi specifice de evaluare; e) documentele care trebuie să însoţească propunerea de proiect sau care urmează a fi prezentate în cazul atribuirii finanţării nerambursabile; f) nivelul cofinanţării solicitantului; g) instrucţiuni privind modul de elaborare şi de prezentare a propunerii de proiect; h) modelul-cadru general al contractului de finanţare; i) anexe privind cheltuielile eligibile şi domeniile de activitate, încheierea şi derularea proiectului; j) măsurile de asigurare a sustenabilităţii proiectelor. ART. 9 (1) Autoritatea finanţatoare are obligaţia de a răspunde la întrebările şi solicitările de clarificări transmise de solicitanţi, cu condiţia ca acestea să fie primite cu cel puţin 6 zile calendaristice înainte de data-limită pentru depunerea propunerilor de proiect. (2) Răspunsurile autorităţii finanţatoare la întrebări şi la solicitările de clarificări se publică pe site-ul propriu cu cel puţin 4 zile calendaristice înainte de data-limită pentru depunerea propunerilor de proiect. ART. 10 (1) Propunerea de proiect şi documentaţia aferentă se depun la secretariatul autorităţii finanţatoare, în condiţiile specificate în Ghidul solicitantului, până la data-limită de depunere a propunerii de proiect prevăzută în anunţul de participare. (2) Numărul de solicitanţi nu este limitat. (3) În cazul în care numai un solicitant a depus propunere de proiect, autoritatea finanţatoare repetă procedura de evaluare şi selectare. (4) Dacă în urma repetării procedurii numai un participant a depus propunerea de proiect, autoritatea finanţatoare procedează la evaluarea acesteia şi derularea procedurii de atribuire. ART. 11 (1) Verificarea cerinţelor privind înregistrarea, eligibilitatea şi îndeplinirea criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară, precum şi a criteriilor generale şi specifice de evaluare se face de către Comisia de evaluare şi selectare a cărei componenţă nominală este numită prin dispoziţie de către conducătorul autorităţii finanţatoare. (2) Comisia de evaluare şi selectare este formată din 5 membri, iar, în situaţia în care expertiza şi cunoştinţele sau competenţele membrilor comisiei nu acoperă integral domeniul specific al subprogramului în cauză, pot fi cooptate persoane având calitatea de expert tehnic, fără drept de vot. ART. 12 După depunerea propunerilor de proiecte, Comisia de evaluare şi selectare derulează următoarele etape: a) verificarea înregistrării şi conformităţii din punct de vedere al documentaţiei de solicitare a finanţării nerambursabile, conform Ghidului solicitantului; b) verificarea eligibilităţii şi a îndeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară; c) evaluarea propunerilor de proiect constând în analiza cererii de finanţare, a bugetului proiectului şi a calendarului activităţilor, precum şi în acordarea punctajului. ART. 13 (1) Autoritatea finanţatoare exclude din procedura pentru atribuirea contractului de finanţare nerambursabilă, declarând neeligibil pe oricare solicitant care se află într-una din situaţiile prevăzute de art. 21 alin. (1) din Legea 350/2005, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Comisia de evaluare şi selectare are dreptul să ceară solicitanţilor prezentarea de documente suplimentare care dovedesc eligibilitatea în sensul prevederilor alin. (1). (3) Criteriile referitoare la capacitatea tehnică şi financiară a solicitanţilor se stabilesc în Ghidul solicitantului. ART. 14 (1) Propunerile de proiecte trebuie să întrunească următoarele criterii generale: a) se adresează domeniului prevenirii şi asistenţei consumatorilor de droguri; b) ating obiectivele subprogramului pentru care aplică; c) este dovedită capacitatea organizatorică şi funcţională a solicitantului finanţării prin: (i) asigurarea resurselor umane şi financiare pentru desfăşurarea proiectului la nivelul propus; (ii) experienţă în dezvoltarea parteneriatului cu autorităţile publice, cu alte organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale din ţară şi din străinătate, după caz. (2) Evaluarea propunerilor de proiecte care întrunesc criteriile generale prevăzute la alin. (1) se realizează după următoarea structură:
┌───┬──────────────────────────────────┐
│Nr.│Criterii de evaluare │
├───┼──────────────────────────────────┤
│I │Capacitatea managerială şi │
│ │operaţională │
├───┼──────────────────────────────────┤
│II │Metodologia proiectului │
├───┼──────────────────────────────────┤
│III│Buget │
├───┼──────────────────────────────────┤
│IV │Sustenabilitate │
└───┴──────────────────────────────────┘
ART. 15 (1) Autoritatea finanţatoare stabileşte şi publică în Ghidul solicitantului, pentru fiecare subprogram, criteriile specifice de evaluare şi punctajul aferent acestora. (2) Propunerea de proiect care nu a întrunit punctajul minim stabilit în Ghidul solicitantului nu este luată în considerare. ART. 16 (1) Propunerile de proiecte depuse sunt evaluate de Comisia de evaluare şi selectare în termen de cel mult 30 de zile de la data-limită de depunere. (2) În cadrul procesului de evaluare şi selectare comisia poate solicita clarificări de la solicitanţi. Aceştia sunt obligaţi să răspundă în termen de cel mult 48 de ore de la data solicitării clarificărilor, cu excepţia cazului în care comisia, din motive temeinice, stabileşte un alt termen. (3) Departajarea propunerilor de proiecte se realizează în baza punctajului obţinut în urma evaluării. (4) Comisia de evaluare şi selectare întocmeşte raportul privind procesul de evaluare şi selectare, care cuprinde în mod obligatoriu lista proiectelor pentru care se propune încheierea contractelor de finanţare nerambursabilă şi valoarea finanţării, prin ordonarea descrescătoare a punctajelor obţinute, în limita bugetului aprobat. ART. 17 Rezultatul evaluării şi selectării propunerilor de proiecte se comunică, în format electronic, solicitanţilor în termen de cel mult 5 zile de la data finalizării procedurii de evaluare şi selectare. ART. 18 (1) Eventualele contestaţii se formulează în scris cu referire strictă la propria propunere de proiect şi se depun la secretariatul autorităţii finanţatoare în cel mult 5 zile de la data comunicării rezultatului evaluării şi selectării propunerilor de proiecte. (2) Contestaţia conţine următoarele: a) datele de identificare ale contestatarului; b) numărul de înregistrare al propunerii de proiect şi titlul proiectului; c) motivele contestaţiei şi probele pe care îşi întemeiază contestaţia; d) semnătura contestatarului sau a împuternicitului acestuia, precum şi ştampila. (3) Contestaţiile formulate în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2) se soluţionează în cel mult 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a contestaţiilor de către o comisie de soluţionare a contestaţiilor a cărei componenţă nominală este aprobată prin decizie a conducătorului autorităţii finanţatoare. (4) Calitatea de membru în Comisia de evaluare şi selectare este incompatibilă cu calitatea de membru în Comisia de soluţionare a contestaţiilor. (5) Rezultatele contestaţiilor se comunică, în format electronic, celor care au formulat contestaţia prevăzută la alin. (1) şi (2) şi se afişează pe pagina de internet a autorităţii finanţatoare. ART. 19 În baza rezultatelor contestaţiilor comunicate de către Comisia de soluţionare a contestaţiilor, Comisia de evaluare şi selectare definitivează lista cuprinzând proiectele declarate câştigătoare pe care o publică pe pagina de internet a autorităţii finanţatoare. ART. 20 (1) Contractul de finanţare nerambursabilă se încheie între autoritatea finanţatoare şi solicitantul al cărui proiect a fost selectat, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data publicării listei cuprinzând proiectele declarate câştigătoare pe pagina de internet a autorităţii finanţatoare. (2) Bugetul proiectului aprobat spre finanţare se constituie anexă la contractul de finanţare nerambursabilă. (3) Neprezentarea solicitantului în termenul prevăzut la alin. (1) înseamnă renunţarea la oferta depusă, urmând ca proiectul calificat pe locul următor ca punctaj să facă obiectul finanţării nerambursabile. ART. 21 Anunţul de atribuire a contractului de finanţare nerambursabilă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, şi se afişează pe pagina de internet a autorităţii finanţatoare (www.ana.gov.ro) nu mai târziu de 30 de zile de la data încheierii contractului. ART. 22 (1) Autoritatea finanţatoare poate stabili, prin contractul de finanţare nerambursabilă, ca plăţile către beneficiar să se facă, în avans, în tranşe, conform legii. (2) Modalitatea de acordare în tranşe a plăţilor se stabileşte în contractul de finanţare nerambursabilă, în raport cu durata şi evoluţia în timp a activităţii finanţate, costurile interne de organizare şi funcţionare ale beneficiarului şi evaluarea posibilelor riscuri financiare. (3) Plata în avans se poate efectua numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: a) existenţa contractului de finanţare nerambursabilă; b) existenţa contului sau subcontului deschis pe numele beneficiarului pentru proiect; c) nominalizarea de către beneficiar a unei persoane responsabile de implementarea proiectului; d) aprobarea de către autoritatea finanţatoare a cererii de plată a avansului depusă de beneficiar. (4) Este interzisă acordarea avansurilor beneficiarilor cărora li s-au acordat anterior plăţi în avans pe care nu le-au justificat sau care nu au fost recuperate în termenele stabilite. (5) Autoritatea finanţatoare nu va elibera beneficiarului ultima tranşă a finanţării înainte de validarea raportului final de activitate şi a raportului financiar, pe care beneficiarul este obligat să le depună la sediul autorităţii finanţatoare în termen de cel mult 15 zile calendaristice de la terminarea activităţii, dar nu mai târziu de 15 noiembrie. (6) Rapoartele financiare intermediare şi finale, devizele justificative aferente plăţilor în avans se avizează de un auditor extern autorizat (persoană fizică sau juridică), membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, contractat de beneficiar. (7) Validarea rapoartelor finale se face de către autoritatea finanţatoare în termen de cel mult 30 de zile de la depunerea de către beneficiar a raportului final de activitate şi a celui financiar. (8) Autoritatea finanţatoare stabileşte în contractul de finanţare nerambursabilă impactul asupra finanţării, precum şi alte consecinţe ale neîndeplinirii în tot sau parte a indicatorilor/obiectivelor proiectelor finanţate, în raport cu gradul de realizare al acestora. ART. 23 După încheierea contractului de finanţare nerambursabilă, monitorizarea implementării proiectelor din cadrul PIN se asigură de către autoritatea finanţatoare. ART. 24 La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 120/2016 privind aprobarea Metodologiei de evaluare, selectare şi finanţare a proiectelor din cadrul programului de interes naţional în domeniul prevenirii şi asistenţei medicale, psihologice şi sociale a consumatorilor de droguri pentru perioada 2015-2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 697 din 7 septembrie 2016. ART. 25 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul afacerilor interne, Carmen Daniela Dan Bucureşti, 1 iulie 2019. Nr. 81. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.