Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 806 din 31 august 2007  pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane RACR-AZAC Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 806 din 31 august 2007 pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane RACR-AZAC "Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile", editia 01/2007

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 637 din 18 septembrie 2007
ORDIN nr. 806 din 31 august 2007
pentru aprobarea Reglementãrii aeronautice civile române RACR-AZAC "Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile", ediţia 01/2007
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 637 din 18 septembrie 2007


Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f), ale art. 17 alin. (3) şi ale <>art. 74 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>art. 2 din Hotãrârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autoritãţii Aeronautice Civile Române, cu modificãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,

ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Reglementarea aeronauticã civilã românã RACR-AZAC "Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile", ediţia 01/2007, care stabileşte regulile pentru admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile care nu intrã sub incidenţa regulamentelor comunitare, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin, denumitã în continuare RACR-AZAC.
ART. 2
Procedurile şi instrucţiunile specifice de aplicare a prevederilor RACR-AZAC se elaboreazã de Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" şi se publicã de aceasta pe pagina web www.c.ro, în termen de 3 luni de la data prezentului ordin.
ART. 3
Aeronavele care fac obiectul RACR-AZAC îşi pãstreazã documentele de navigabilitate în termen de valabilitate pânã la data expirãrii acestora, dar nu mai mult de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin. Dupã aceastã datã, admisibilitatea la zbor a aeronavelor în cauzã se va face conform prezentului ordin, la cererea deţinãtorilor aeronavelor respective.
ART. 4
Pentru categoriile de aeronave care fac obiectul RACR-AZAC, documentele de înmatriculare/identificare emise de Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" sunt:
a) certificat de identificare - pentru aeronavele cu masa maximã la decolare mai micã de 2.700 kg;
b) certificat de înmatriculare - pentru aeronavele cu masa maximã la decolare egalã sau mai mare de 2.700 kg.
ART. 5
(1) Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 704/1999 pentru aprobarea Reglementãrilor aeronautice civile române referitoare la directivele de navigabilitate/RACR-39, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 28 ianuarie 2000, şi <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.212/2003 pentru aprobarea Reglementãrii aeronautice civile române RACR-21 - Reguli de certificare a produselor aeronautice civile, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 6 august 2003, se abrogã.
ART. 6
Direcţia generalã aviaţie civilã din cadrul Ministerului Transporturilor şi Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" vor lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban

Bucureşti, 31 august 2007.
Nr. 806.

ANEXÃ

REGLEMENTAREA AERONAUTICÃ CIVILÃ ROMÂNÃ RACR - AZAC
"Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile", ediţia 01/2007

CAP. 1
Generalitãţi

RACR-AZAC. 100 Aplicabilitate
(1) RACR-AZAC se aplicã unor categorii de aeronave care nu sunt sub incidenţa regulamentelor Uniunii Europene, respectiv aeronavelor prevãzute la lit. (a)-(d) şi (g) din anexa II la Regulamentul CE nr. 1.592/2002, şi anume:
a) aeronave care au o relevanţã istoricã clarã, legatã de:
(i) participarea lor la un eveniment istoric remarcabil;
sau
(ii) o treaptã importantã pe care acestea o reprezintã în dezvoltarea aviaţiei; sau
(iii) un rol important pe care acestea l-au jucat în forţele armate ale unui stat membru al Uniunii Europene, şi care îndeplinesc unul sau mai multe dintre criteriile urmãtoare:
(iv) este cunoscut faptul cã proiectul lor iniţial este mai vechi de 40 de ani;
(v) producţia lor a încetat de cel puţin 25 de ani;
(vi) mai puţin de 50 de aeronave având acelaşi proiect de bazã sunt încã înmatriculate în statele membre ale Uniunii Europene;
b) aeronave special proiectate sau modificate pentru scopuri de cercetare, experimentale sau ştiinţifice şi probabil a fi construite în numãr foarte limitat;
c) aeronave construite în proporţie de cel puţin 51% de un amator sau de o asociaţie nonprofit de amatori, pentru uzul propriu şi fãrã niciun obiectiv comercial;
d) aeronave proiectate iniţial exclusiv pentru scopuri militare;
e) vehicule aeriene fãrã pilot la bord, cu o masã de operare mai micã de 150 kg.
(2) RACR-AZAC stabileşte:
a) reguli pentru admisibilitatea la zbor a aeronavelor civile şi emiterea permisului de zbor naţional;
b) reguli pentru deţinãtorii unei aeronave care are permis de zbor naţional;
c) reguli suplimentare de întreţinere pentru menţinerea continuitãţii navigabilitãţii la aeronavele cu masa maximã la decolare mai mare de 2.700 kg.
(3) Încadrarea aeronavelor prevãzute la pct. (1) în prezenta reglementare se stabileşte de cãtre Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã", denumitã în continuare AACR.
(4) Prevederile prezentei reglementãri nu se aplicã aeronavelor ultrauşoare, aşa cum au fost definite prin <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 630/2007 privind modul de reglementare a domeniului aeronauticii civile cu aeronave ultrauşoare din România.
RACR-AZAC. 105 Definiţii
În sensul prezentei reglementãri, termenii de mai jos au urmãtorul înţeles:
(1) Aeronava istoricã este o aeronavã care îndeplineşte condiţiile precizate în RACR-AZAC. 100 pct. (1) lit. a).
(2) Aeronava destinatã cercetãrii, experimentãrii sau în scopuri ştiinţifice este o aeronavã care îndeplineşte condiţiile precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. b).
(3) Aeronava construitã de amatori este o aeronavã care îndeplineşte condiţiile precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. c) şi, în plus, sunt satisfãcute urmãtoarele:
a) pentru un avion:
(i) numãrul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este limitat la maximum 4;
(ii) puterea motrice maximã este mai micã sau egalã cu 150 kW;
b) pentru un planor: monoloc şi alungirea mai micã de 15;
c) pentru un elicopter:
(i) numãrul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este limitat la maximum 2;
(ii) propulsia este asiguratã de un motor cu piston;
(iii) puterea motrice este mai micã sau egalã cu 75 kW pentru un monoloc şi cu 150 kW pentru un biloc;
(iv) masa maximã la decolare este mai micã de 700 kg;
(v) masa pe metru pãtrat de suprafaţã a discului rotorului este cuprinsã între 8 kg/mp şi 20 kg/mp;
(vi) încãrcarea totalã pe unitatea de putere a motorizãrii este cuprinsã între 3,4 kg/kW şi 8,1 kg/kW;
d) pentru un autogir:
(i) numãrul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este limitat la maximum 2;
(ii) propulsia este asiguratã de un motor cu piston;
(iii) puterea motrice este mai micã sau egalã cu 75 kW pentru un monoloc şi cu 150 kW pentru un biloc;
(iv) masa maximã la decolare este mai micã de 600 kg;
(v) masa pe metru pãtrat de suprafaţã a discului rotorului este cuprinsã între 4,5 kg/mp şi 12 kg/mp;
(vi) încãrcarea totalã pe unitatea de putere a motorizãrii este cuprinsã între 3,4 kg/kW şi 8,1 kg/kW;
e) pentru un aerostat:
(i) numãrul de locuri, inclusiv cel al pilotului, este limitat la maximum 4;
(ii) puterea motrice este mai micã sau egalã cu 50 kW.
(4) Aeronava ex-militarã este o aeronavã care a fost în serviciul forţelor militare şi care îndeplineşte condiţiile precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. d).
(5) Vehiculul aerian fãrã pilot la bord (UAV) este un vehicul care îndeplineşte condiţiile precizate în RACR-AZAC.100 pct. (1) lit. e).
UAV ce fac obiectul prezentei reglementãri se împart în urmãtoarele categorii:
(i) categoria A: UAV cu masa maximã la decolare mai micã de 25 kg, având limitãrile urmãtoare:


- aerodinã:
- UAV cu motor cu piston: capacitate cilindricã totalã mai
micã sau egalã cu 150 cmc;
- UAV cu motor electric: putere totalã mai micã sau
egalã cu 15 kW;
- UAV cu motor
turbopropulsor: putere totalã mai micã sau
egalã cu 15 kW;
- UAV cu motor reactor: tracţiune totalã mai micã sau
egalã cu 30 daN, cu un raport
tracţiune/greutate fãrã carburant
mai mic sau egal cu 1,3;
- aerostat:
- UAV cu aer cald: masa totalã de gaz în butelii îmbarcate
mai micã sau egalã cu 5 kg;
- UAV cu gaz inert: masa maximã structuralã mai micã de
25 kg.



Dacã un UAV de categoria A înglobeazã mai multe tipuri de propulsie, limita este atunci stabilitã proporţional cu motorizãrile maximale autorizate conform celor de mai sus;
(ii) categoria B1: orice UAV care nu respectã caracteristicile categoriei A, având masa mai micã de 150 kg.
(6) Suspendarea este o mãsurã ce constã în retragerea temporarã a unui document, pentru o perioadã de cel mult 6 luni, ca urmare a nerespectãrii condiţiilor care au stat la baza emiterii sau a cerinţelor impuse de AACR pe baza reglementãrilor aplicabile.
(7) Revocarea reprezintã anularea şi retragerea de cãtre AACR a unui document emis, ca urmare a nerespectãrii condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia sau a cerinţelor impuse de AACR pe baza reglementãrilor aplicabile. În acest caz sunt anulate toate drepturile şi privilegiile acordate prin documentul revocat.
(8) Predarea voluntarã este o cerere formalã scrisã înaintatã cãtre AACR de proprietar în vederea anulãrii de cãtre aceasta a documentului de zbor/de evidenţã emis, anexat cererii.
RACR-AZAC. 110 Documente de admisibilitate la zbor
(1) Fiecare aeronavã trebuie sã deţinã un permis de zbor naţional.
(2) Aeronavele care au aparaturã radio electronicã la bord trebuie sã deţinã autorizaţia radio emis în condiţiile legii.
RACR-AZAC. 115 Permisul de zbor naţional
(1) Permisul de zbor naţional este un document individual care certificã admisibilitatea la zbor a aeronavei, exclusiv în spaţiul aerian naţional.
(2) Pentru zborurile în afara spaţiului aerian naţional, deţinãtorul permisului de zbor naţional trebuie sã obţinã aprobarea autoritãţilor statelor survolate.
(3) Forma şi conţinutul permisului de zbor naţional se stabilesc de AACR şi trebuie sã cuprindã informaţii privind:
(i) însemnele de naţionalitate şi marca de ordine;
(ii) constructorul şi tipul aeronavei;
(iii) categoria aeronavei;
(iv) data emiterii şi valabilitatea;
(v) semnãtura emitentului;
(vi) limitãri de operare şi de continuitate a navigabilitãţii, dupã caz;
(vii) al te informaţii relevante pentru operarea în siguranţã a aeronavei.
RACR-AZAC. 120 Directive de navigabilitate
(1) În cazul în care se constatã existenţa unei condiţii pentru apariţia unei situaţii de nesiguranţã a zborului unei aeronave ce face obiectul prezentei reglementãri, AACR emite directive de navigabilitate în care sunt prevãzute inspecţii, condiţii şi limitãri în care aeronavele în cauzã pot fi operate în continuare.
(2) Deţinãtorul poate opera o aeronavã pentru care a fost emisã o directivã de navigabilitate numai cu respectarea prevederilor directivei de navigabilitate în cauzã.
RACR-AZAC. 125 Suspendarea şi revocarea permisului de zbor naţional
(1) Suspendarea permisului de zbor naţional
a) Pe toatã perioada suspendãrii permisului de zbor naţional, aeronava trebuie opritã de la zbor de cãtre deţinãtorul ei.
b) Valabilitatea permisului de zbor naţional se suspendã în urmãtoarele cazuri:
(i) nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberãrii permisului de zbor naţional;
(ii) nu mai sunt îndeplinite cerinţele impuse de AACR pe baza reglementãrilor aplicabile;
(iii) aeronava sau pãrţi ale acesteia au suferit modificãri majore;
(iv) aeronava a fost implicatã într-un incident major sau accident de aviaţie.
c) Suspendarea permisului de zbor naţional înceteazã dupã ce AACR a constatat dispariţia cauzelor care au dus la suspendare, precum şi faptul cã navigabilitatea aeronavei a fost restabilitã.
(2) Revocarea permisului de zbor naţional are loc în urmãtoarele cazuri:
a) la radierea aeronavei din registrul de înmatriculare românesc;
b) când deţinãtorul efectueazã operaţiuni de zbor cu o aeronavã care are permisul de zbor naţional suspendat;
c) la solicitarea motivatã a deţinãtorului aeronavei.
(3) Suspendarea sau revocarea permisului de zbor naţional se comunicã de AACR deţinãtorului aeronavei, prin decizie motivatã, în termen de maximum 3 zile de la luarea deciziei.
(4) Deţinãtorul permisului de zbor naţional suspendat sau revocat trebuie sã depunã la AACR originalul acestuia, în termen de 3 zile de la comunicarea deciziei.
(5) AACR îi poate comunica oricãrei persoane juridice sau fizice, române ori strãine, care îşi motiveazã interesul faţã de aceasta, informaţiile referitoare la revocarea sau suspendarea permisului de zbor naţional, în conformitate cu politica de difuzare a informaţiilor stabilitã de AACR.

CAP. 2
Aeronave istorice

RACR-AZAC. 200 Aplicabilitate
Acest capitol stabileşte cerinţele de emitere a permisului de zbor naţional pentru aeronavele istorice.
RACR-AZAC. 205 Eligibilitate
Orice persoanã fizicã sau juridicã poate solicita emiterea unui permis de zbor naţional pentru o aeronavã istoricã, dacã demonstreazã în mod documentat faptul cã aeronava a fost proiectatã, fabricatã şi operatã corespunzãtor şi respectã condiţiile impuse în acest capitol, iar AACR constatã acest fapt.
RACR-AZAC. 210 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent unei aeronave istorice este permisul de zbor naţional.
RACR-AZAC. 215 Cerere
(1) Cererea pentru emiterea unui permis de zbor naţional se depune la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie sã aibã anexate urmãtoarele documente:
a) o declaraţie privind modificãrile aduse aeronavei faţã de proiectul iniţial;
b) un raport de cântãrire şi centraj;
c) o declaraţie de conformare cu specificaţiile tehnice adoptate de AACR potrivit RACR-AZAC.220;
d) o copie a programului de întreţinere;
e) o copie a manualului de zbor.
(3) Formatul cererii este întocmit de AACR şi se publicã de aceasta pe pagina web proprie, www.c.ro.
(4) AACR va rãspunde cererii în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrãrii acesteia.
RACR-AZAC. 220 Specificaţii tehnice
AACR adoptã specificaţii tehnice pentru admisibilitatea la zbor a aeronavelor istorice.
RACR-AZAC. 225 Lista aeronavelor istorice din România
(1) Lista aeronavelor istorice din România se stabileşte şi se completeazã la cererea deţinãtorilor unor astfel de aeronave, în urma verificãrii îndeplinirii cerinţelor prevãzute la RACR-AZAC. 100 pct. (1) lit. a).
(2) Lista prevãzutã la pct. (1) include şi aeronave clasificate ca atare în celelalte state membre ale Uniunii Europene.
(3) Lista aeronavelor istorice din România se publicã de AACR pe pagina web proprie, www.c.ro.
RACR-AZAC. 230 Emiterea permisului de zbor naţional
AACR emite permisul de zbor naţional dacã:
(1) aeronava istoricã în cauzã este înscrisã pe Lista aeronavelor istorice din România;
(2) au fost prezentate documentele specificate în RACRAZAC. 215 pct. (2); şi
(3) constatã cã aeronava este aptã de zbor.
RACR-AZAC. 235 Inspecţii şi încercãri
(1) AACR poate efectua orice inspecţii şi încercãri pe care le considerã necesare pentru:
a) a verifica valabilitatea declaraţiei de conformare prevãzute la RACR-AZAC.215 pct. (2) lit. c);
b) a se convinge cã solicitantul a efectuat acele inspecţii şi încercãri la sol şi în zbor necesare pentru susţinerea declaraţiilor de conformare şi, dacã este cazul, solicitantul trebuie sã îi permitã AACR efectuarea prin sondaj a acestora;
c) a verifica cã aeronava este aptã de zbor.
(2) Solicitantul trebuie sã asigure condiţiile necesare desfãşurãrii inspecţiilor şi încercãrilor prevãzute la pct. (1).
RACR-AZAC. 240 Obligaţiile deţinãtorului unei aeronave istorice
(1) Un deţinãtor al unei aeronave istorice pentru care a fost emis un permis de zbor naţional trebuie sã îndeplineascã obligaţiile prevãzute la RACR-AZAC.255 pct. (3).
(2) Deţinãtorul trebuie sã îi raporteze AACR orice incident sau accident în care a fost implicatã aeronava în cauzã.
(3) Deţinãtorul trebuie sã aplice directivele de navigabilitate pe care AACR le impune în mod specific aeronavei sale sau echipamentelor acesteia.
RACR-AZAC. 245 Transfer
Permisul de zbor naţional se poate transfera cu condiţia ca aeronava sã-şi pãstreze înmatricularea naţionalã, vechiul şi noul proprietar sã completeze o declaraţie de transfer, iar noul proprietar sã fie capabil sã preia obligaţiile precizate în RACR-AZAC. 240.
RACR-AZAC. 250 Valabilitate
Dacã nu este revocat, suspendat sau nu s-a renunţat voluntar la el, permisul de zbor naţional este valabil pe o duratã de 2 ani, cu excepţia permisului de zbor naţional iniţial, acordat pentru o perioadã de maximum un an.
RACR-AZAC. 255 Pãstrarea înregistrãrilor
(1) AACR trebuie sã ţinã cel puţin urmãtoarele înregistrãri referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a fiecãrui permis de zbor naţional:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspecţiilor şi încercãrilor, în care sunt menţionate activitãţile şi rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor naţionale.
(2) Înregistrãrile se arhiveazã pentru o perioadã de minimum 6 ani dupã expirarea permisului de zbor naţional.
(3) Deţinãtorul aeronavei trebuie sã ţinã cel puţin urmãtoarele înregistrãri:
a) înregistrãrile legate de întreţinere şi operare;
b) programul de întreţinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercãrile şi inspecţiile efectuate;
e) lista modificãrilor efectuate aeronavei.
RACR-AZAC. 260 Modificãri
Deţinãtorul unei aeronave istorice ce posedã un permis de zbor naţional nu poate modifica aeronava respectivã fãrã informarea şi acordul AACR.
RACR-AZAC. 265 Documente de menţinere a navigabilitãţii
Deţinãtorul unei aeronave istorice ce posedã un permis de zbor naţional trebuie sã elaboreze, sã menţinã şi sã actualizeze documentele de menţinere a navigabilitãţii şi sã îi furnizeze copii AACR, la cererea acesteia.

CAP. 3
Aeronave destinate cercetãrii, experimentãrii şi scopurilor ştiinţifice

RACR-AZAC. 300 Aplicabilitate
Acest capitol stabileşte cerinţele de emitere a permisului de zbor naţional pentru aeronavele destinate cercetãrii, experimentãrii şi scopurilor ştiinţifice.
RACR-AZAC. 305 Eligibilitate
Orice persoanã fizicã sau juridicã poate solicita emiterea unui permis de zbor naţional pentru o aeronavã destinatã cercetãrii, experimentãrii şi scopurilor ştiinţifice, dacã demonstreazã în mod documentat faptul cã aeronava respectã condiţiile impuse în acest capitol, iar AACR constatã acest fapt.
RACR-AZAC. 310 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent unei aeronave destinate cercetãrii, experimentãrii şi scopurilor ştiinţifice este permisul de zbor naţional.
RACR-AZAC. 315 Cerere
(1) Cererea pentru emiterea unui permis de zbor naţional se depune la sediul AACR.
(2) Formatul cererii este întocmit de cãtre AACR şi se publicã de aceasta pe pagina web proprie, www.c.ro.
(3) AACR va rãspunde în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrãrii cererii.
RACR-AZAC. 320 Specificaţii tehnice
AACR adoptã specificaţii tehnice pentru admisibilitatea la zbor a aeronavelor destinate cercetãrii, experimentãrii şi scopurilor ştiinţifice, în funcţie de caracteristicile constructive şi de utilizarea preconizatã a acestora.
RACR-AZAC. 325 Emiterea permisului de zbor naţional
AACR emite permisul de zbor naţional dacã:
a) aeronava satisface specificaţiile tehnice stabilite conform RACR-AZAC.320; şi
b) constatã cã aeronava este aptã de zbor.
RACR-AZAC. 330 Inspecţii şi încercãri
(1) AACR poate efectua orice inspecţii şi încercãri pe care le considerã necesare pentru:
a) a se convinge cã solicitantul a efectuat acele inspecţii şi încercãri la sol şi în zbor necesare pentru demonstrarea satisfacerii specificaţiilor tehnice şi, dacã este cazul, solicitantul trebuie sã îi permitã AACR efectuarea prin sondaj a acestora;
b) a verifica cã aeronava este aptã de zbor.
(2) Solicitantul trebuie sã asigure condiţiile necesare desfãşurãrii inspecţiilor şi încercãrilor prevãzute la pct. (1).
RACR-AZAC. 335 Obligaţiile deţinãtorului unei aeronave destinate cercetãrii, experimentãrii şi scopurilor ştiinţifice
(1) Un deţinãtor al unei aeronave destinate cercetãrii, experimentãrii şi scopurilor ştiinţifice ce posedã un permis de zbor naţional trebuie sã îndeplineascã obligaţiile prevãzute în RACR-AZAC.350 şi RACR-AZAC.355.
(2) În plus, acesta trebuie sã îi raporteze AACR orice incident sau accident în care a fost implicatã aeronava în cauzã.
(3) Deţinãtorul trebuie sã aplice directivele de navigabilitate pe care AACR le impune în mod specific aeronavei sale sau echipamentelor acesteia.
RACR-AZAC. 340 Transfer
Permisul de zbor naţional se poate transfera cu condiţia ca aeronava sã-şi pãstreze înmatricularea naţionalã, vechiul şi noul proprietar sã completeze o declaraţie de transfer, iar noul proprietar sã fie capabil sã preia obligaţiile precizate în RACR-AZAC. 335.
RACR-AZAC. 345 Valabilitate
Dacã nu este revocat, suspendat sau nu s-a renunţat voluntar la el, permisul de zbor naţional este valabil pe o duratã de 2 ani, cu excepţia permisului de zbor naţional iniţial, acordat pentru o perioadã de maximum un an.
RACR-AZAC. 350 Pãstrarea înregistrãrilor
(1) AACR trebuie sã ţinã cel puţin urmãtoarele înregistrãri referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a fiecãrui permis de zbor naţional:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspecţiilor şi încercãrilor, în care sunt menţionate activitãţile şi rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor naţionale.
(2) Înregistrãrile se arhiveazã pentru o perioadã de minimum 6 ani dupã expirarea permisului de zbor naţional.
(3) Deţinãtorul aeronavei trebuie sã ţinã cel puţin urmãtoarele înregistrãri:
a) înregistrãrile legate de întreţinere şi de operare;
b) programul de întreţinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercãrile şi inspecţiile efectuate;
e) lista modificãrilor efectuate aeronavei.
RACR-AZAC. 355 Modificãri
Niciun deţinãtor al unei aeronave destinate cercetãrii, experimentãrii şi scopurilor ştiinţifice ce posedã un permis de zbor naţional nu poate modifica aeronava respectivã fãrã informarea şi acordul AACR.
RACR-AZAC. 360 Documente de menţinere a navigabilitãţii
Deţinãtorul unei aeronave destinate cercetãrii, experimentãrii şi scopurilor ştiinţifice ce posedã un permis de zbor naţional trebuie sã elaboreze, sã menţinã şi sã actualizeze documentele de menţinere a navigabilitãţii şi sã-i furnizeze copii AACR, la cererea acesteia.

CAP. 4
Aeronave construite de amatori

RACR-AZAC. 400 Aplicabilitate
(1) Acest capitol este aplicabil aeronavelor construite de amatori, stabilind cerinţele de emitere şi menţinere a permisului de zbor naţional.
(2) Aeronavelor construite de amatori, altele decât cele definite la RACR-AZAC.105 pct. (3), li se poate emite un permis de zbor naţional cu condiţia satisfacerii cerinţelor tehnice speciale pe care AACR i le-a notificat solicitantului, sub rezerva:
a) unei limitãri a numãrului de locuri la maximum 2, incluzând pilotul, pentru avioanele din categoria acrobatic a cãror putere motrice maximã este mai mare de 150 kW;
b) unei tracţiuni mai mici sau egale cu 300 daN, pentru avioanele cu reacţie.
RACR-AZAC. 405 Clasificare
(1) Construcţiile aeronautice de amatori pot fi:
a) proiectate, fabricate şi asamblate de constructori amatori;
b) fabricate şi asamblate de constructori amatori.
(2) Construcţiile aeronautice de amatori pot porni de la nişte planuri originale, de la o replicã a unei aeronave sau de la o aeronavã veche a cãrei definire iniţialã nu mai poate fi cunoscutã.
RACR-AZAC. 410 Eligibilitate
Orice persoanã fizicã sau juridicã poate solicita emiterea unui permis de zbor naţional pentru o aeronavã construitã de amatori, dacã demonstreazã în mod documentat cã aeronava a fost proiectatã şi/sau fabricatã şi asamblatã în mod corespunzãtor de cãtre o persoanã ori un grup de persoane, cã programul de realizare a aeronavei este destinat unor scopuri educaţionale sau recreaţionale, iar AACR constatã cã aeronava se conformeazã prevederilor prezentului capitol.
RACR-AZAC. 415 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent unei aeronave construite de amatori este permisul de zbor naţional.
RACR-AZAC. 420 Cerere
(1) Cererea pentru emiterea unui permis de zbor naţional se depune la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie sã fie însoţitã de urmãtoarele documente:
a) un dosar tehnic al aeronavei, conţinând:
(i) un desen în 3 vederi, conţinând principalele cote şi urmãtoarele indicaţii:
- suprafeţele portante şi de stabilizare;
- referinţele incidenţelor şi ale calajelor;
- cotele de reglaj;
- bracajul comenzilor;
- dacã are loc fenomenul de compensare, caracteristicile dispozitivelor de compensare, de echilibrare sau speciale;
(ii) o estimare a maselor şi centrajelor, din care sã rezulte:
- masa gol;
- masa combustibilului, a lubrifiantului sau a lichidului lest, dacã existã;
- masa maximã totalã;
- centrajele extreme faţã şi spate prevãzute în utilizare;
(iii) lista instrumentelor de bord;
(iv) pentru aeronavele cu motor, un document care stabileşte:
- tipul motorului;
- numele constructorului sãu;
- caracteristicile sale esenţiale, dintre care: puterea maximã în kW sau tracţiunea în daN, viteza de rotaţie maximã autorizatã, capacitatea cilindricã în cmc;
- dacã este cazul, toate caracteristicile privind limitãrile de utilizare, în special presiune ulei şi temperaturã;
(v) o atestare a calitãţii materialelor utilizate, în special pentru lemn. Pentru avioanele din categoria acrobatic, aceastã atestare conţine referinţa la un raport de încercãri pentru lemn sau materiale compozite utilizate pentru fabricaţia lonjeronului aripii;
(vi) pentru aeronavele cu elice, un document care sã stabileascã:
- tipul elicei şi numele constructorului sãu;
- diametrul şi caracteristicile principale ale elicei;
(vii) în cazul unui avion care nu este o reproducere dupã un avion care a obţinut deja un permis de zbor naţional, un document care sã justifice comportarea structuralã a lonjeronului;
(viii) pentru avioanele de putere mai mare de 150 kW, avioanele cu reacţie şi avioanele din categoria acrobatic, elemente justificative de rezistenţã structuralã. Aceste elemente cuprind în special justificarea rezistenţei structurale la sarcini extreme ale aripii şi ale ampenajului, precum şi ale batiului motor şi ale fixãrilor sale pe fuzelaj. Aceste elemente vizeazã justificarea conformitãţii cu cerinţele de navigabilitate acceptabile de cãtre AACR;
b) indicaţii privind:
(i) locul în care aeronava aflatã în construcţie va putea fi inspectatã;
(ii) aerodromul pe care se anticipeazã efectuarea încercãrilor în zbor prevãzute la RACR-AZAC. 435;
(iii) pilotul sau piloţii desemnaţi pentru efectuarea acestor încercãri în zbor. Aceastã desemnare va viza doar titularii unei licenţe de pilot aflate în termen de valabilitate, corespunzãtoare categoriei de aeronavã vizatã.
(3) AACR poate solicita elaborarea oricãrui document sau a oricãrei informaţii complementare necesare analizãrii dosarului.
(4) Formatul cererii este întocmit de AACR şi se publicã de aceasta pe pagina web proprie, www.c.ro.
(5) AACR va rãspunde cererii în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrãrii acesteia.
RACR-AZAC. 425 Inspecţii şi încercãri
(1) Pe parcursul fabricaţiei, aeronava trebuie supusã urmãtoarelor inspecţii şi încercãri:
a) Inspecţia iniţialã:
Înainte de închiderea aripii, AACR efectueazã un examen tehnic al structurii aeronavei. Dacã modul de construcţie utilizat nu permite un examen complet al structurii, solicitantul trebuie fie sã fi supus subansamblurile verificãrilor AACR înainte de montaj, fie sã realizeze toate demontãrile, deschiderile, capacele de vizitare care sunt cerute de AACR, pentru a permite evaluarea calitãţii construcţiei.
Pentru avioanele din categoria acrobatic, avioanele a cãror putere este mai mare de 150 kW şi avioanele cu reacţie, se procedeazã la un examen al lonjeronului, înainte de integrarea acestuia în aripã şi înainte de închiderea sa, dacã este vorba de un lonjeron tip cheson.
b) Inspecţia intermediarã:
Pot fi necesare una sau mai multe inspecţii intermediare înainte de emiterea permisului de zbor naţional pentru încercãri în zbor.
c) Inspecţia finalã:
(i) este prezentatã aeronava, din punct de vedere al funcţionãrii, instrumentelor şi accesoriilor, împreunã cu fişa sa de cântãrire;
(ii) în momentul acestei inspecţii, aeronava este echipatã cu minimum:
- un vitezometru;
- un indicator de glisadã;
- un altimetru;
- pentru aeronavele cu motor, un tahometru şi instrumente ce permit controlul funcţionãrii motorului;
- pentru planoare, un variometru şi o centurã de siguranţã compusã cel puţin dintr-o centurã şi douã chingi de umãr;
- pentru aerodine, o centurã de siguranţã pentru fiecare scaun;
- pentru avioanele din categoria acrobatic, o centurã de siguranţã cu 5 chingi;
- instrumentele necesare pentru cunoaşterea parametrilor indispensabili efectuãrii zborului în siguranţã.
d) În cazul particular al aerostatelor se va realiza o singurã inspecţie tehnicã pentru care aerostatul este prezentat echipat cu cel puţin un altimetru.
(2) AACR va efectua de asemenea verificarea proiectului unei aeronave construite de amatori pentru care se solicitã un permis de zbor naţional, în scopul justificãrii destinaţiei recreaţionale sau educaţionale a proiectului.
(3) Solicitantul trebuie sã demonstreze AACR cã a efectuat acele inspecţii şi încercãri la sol necesare pentru verificare şi, dacã este cazul, sã îi permitã AACR efectuarea prin sondaj a acestora.
(4) Solicitantul trebuie sã asigure condiţiile necesare desfãşurãrii inspecţiilor şi încercãrilor prevãzute la pct. (3).
RACR-AZAC. 430 Emiterea permisului de zbor naţional pentru încercãri în zbor
(1) AACR emite permisul de zbor naţional pentru încercãri în zbor dacã:
a) au fost prezentate documentele specificate în RACRAZAC. 420 pct. (2);
b) inspecţiile s-au desfãşurat într-o manierã corespunzãtoare;
c) constatã cã aeronava se conformeazã proiectului şi este aptã de zbor.
(2) Permisul de zbor naţional pentru încercãrile în zbor poate fi refuzat de AACR pentru orice cauzã susceptibilã de a compromite siguranţa ocupanţilor aeronavei şi a persoanelor survolate sau dacã calificãrile ori experienţa pilotului sau piloţilor ce realizeazã încercãrile în zbor nu permit asigurarea siguranţei zborurilor sau finalizarea cu bine a încercãrilor în zbor.
RACR-AZAC. 435 Încercãri în zbor
(1) Înainte de primul zbor, solicitantul trebuie sã informeze în scris AACR asupra locului în care va avea loc acesta. Aeronava efectueazã încercãrile în zbor în jurul aerodromului ales, fãrã a se îndepãrta mai mult de 40 km de punctul sãu de plecare. Aceste zboruri nu presupun aterizarea pe un alt aerodrom. Aceste limitãri nu se aplicã baloanelor.
(2) În timpul încercãrilor în zbor, survolarea aglomerãrilor urbane, în afarã de manevrele strict necesare pentru decolare şi aterizare, precum şi participarea la orice spectacol sunt interzise.
(3) Solicitantul trebuie sã fie în mãsurã sã stabileascã performanţele aeronavei sale şi sã demonstreze cã aceasta a efectuat, fãrã incidente şi fãrã nicio intervenţie, în afarã de lucrãrile de întreţinere curente, numãrul de ore de zbor şi încercãrile minimale care urmeazã. Elementele privind performanţele astfel determinate sunt anexate la documentaţia prevãzutã în RACR-AZAC.445.
a) Încercãri pentru avioane:
Dupã punerea sa la punct, la sol şi, eventual, în zbor, avionul efectueazã minimum 15 ore de zbor cu cel puţin 50 de aterizãri sau aterizãri-decolãri, din care un zbor continuu corespunzând autonomiei aeronavei cu o rezervã de navigaţie de o jumãtate de orã de zbor. În timpul acestor încercãri se determinã, cu vânt de faţã mai mic de 2 m/s şi avion la masã maximã:
(i) distanţa de decolare, definitã de distanţa orizontalã parcursã din punctul de plecare pânã la depãşirea unui obstacol de 15 m;
(ii) distanţa de aterizare, definitã de distanţa orizontalã parcursã de la depãşirea unui obstacol de 15 m pânã la oprire.
b) Încercãri pentru planoare:
Dupã punerea sa la punct, la sol şi, eventual, în zbor, planorul efectueazã minimum 5 ore de zbor cu cel puţin 20 de aterizãri, cuprinzând un zbor remorcat la o altitudine minimã de 1.000 m, urmat de evoluţii constând dintr-o spiralã la dreapta şi o spiralã la stânga de 5 tururi fiecare. Cadenţa virajului este de 360° într-un timp maxim de 20 de secunde.
Se efectueazã cel puţin o lansare la automosor, dacã planorul respectiv este echipat cu un cârlig de remorcaj destinat unei astfel de lansãri.
c) Încercãri pentru elicoptere:
Dupã punerea sa la punct la sol, elicopterul efectueazã minimum 15 ore de zbor cu cel puţin 50 de aterizãri. Ultimele 3 ore de zbor cuprind 10 decolãri la masa totalã maximã. În timpul acestor încercãri, sunt determinate:
(i) cu privire la regimurile rotorului:
- regimul maximal în zbor fãrã motor (autorotaţie);
- regimul minimal în zbor fãrã motor;
- regimul minimal în zbor cu motor;
(ii) viteza ascensionalã maximã şi viteza indicatã asociatã;
(iii) valoarea medie a vitezei ascensionale, care este calculatã în timpul unei urcãri cu maneta la maxim la regimul vitezei ascensionale maxime şi cu o duratã minimã de douã minute dupã stabilizarea temperaturilor de rãcire a motorului;
(iv) viteza indicatã pentru care viteza de coborâre în autorotaţie este minimã;
(v) vitezele indicate maxime limitã (VNE) în zbor, cu motor şi fãrã motor;
(vi) autonomia de zbor;
(vii) altitudinea de zbor maximã;
(viii) altitudinile limitã de zbor staţionar în efect de sol şi în afara efectului de sol;
(ix) domeniul de siguranţã al înãlţimii faţã de sol, în funcţie de viteza indicatã. Acest domeniu este stabilit prin mãsurarea pierderii de altitudine şi stabileşte altitudinile la care nu trebuie zburat la o vitezã indicatã datã;
(x) limitele de masã şi centraj;
(xi) domeniul valorii vântului limitã demostrat.
d) Încercãri pentru autogire:
Dupã punerea sa la punct la sol, autogirul efectueazã minimum 15 ore de zbor, cu cel puţin 50 de aterizãri. Ultimele 3 ore de zbor cuprind 10 decolãri la masa totalã maximã.
În timpul acestor încercãri sunt definite:
(i) cu privire la regimurile rotorului:
- regimul maxim;
- regimul minim în zbor demonstrat;
- regimul începutului decolãrii.
(ii) viteza indicatã la decolare;
(iii) distanţa de rulare la decolare fãrã vânt;
(iv) distanţele de rulare la aterizare fãrã vânt şi la viteza indicatã de apropiere corespunzãtoare;
(v) viteza de croazierã la 75% din puterea maximã;
(vi) viteza ascensionalã maximã şi viteza indicatã asociatã;
(vii) valoarea medie a vitezei ascensionale care este calculatã în timpul unei urcãri cu maneta la maxim la regimul vitezei ascensionale maxime şi cu o duratã minimã de douã minute dupã stabilizarea temperaturilor de rãcire a motorului;
(viii) viteza indicatã maximã care nu se va depãşi niciodatã VNE. La aceastã vitezã nu trebuie sã existe inversarea efortului în comanda profundorului;
(ix) autonomia de zbor;
(x) domeniul de siguranţã al înãlţimii faţã de sol în funcţie de viteza indicatã. Acest domeniu este stabilit în funcţie de pierderea de altitudine, determinând altitudinea de la care nu trebuie coborât pentru o vitezã indicatã datã;
(xi) limitele masei şi centrajului;
(xii) valoarea vântului lateral limitã demonstrat;
e) Încercãri pentru aerostate:
(i) pentru baloanele cu aer cald, trebuie efectuate:
- minimum 5 ore de zbor cu cel puţin 15 aterizãri;
- un zbor de anduranţã, mai lung de o orã, cu verificarea consumului;
- o ascensiune la înãlţimea de 1.000 m faţã de sol;
- o urcare şi o coborâre la rata maximã definitã pentru aerostat (+/- 5 m/s);
- verificarea eficienţei supapei;
- dacã balonul este echipat, utilizarea sistemului de dezumflare în timpul aterizãrii;
(ii) pentru baloanele cu gaz trebuie efectuat un zbor care presupune:
- o ascensiune de douã ore la o înãlţime mai mare de 500 m, cu verificarea consumului lestului, faţã de condiţiile de zbor;
- o urcare cu 4 m/s;
- verificarea eficienţei supapei;
- utilizarea sistemului de dezumflare rapidã (panou de rupturã, supapã în ţesãturã) în timpul aterizãrii;
(iii) pentru dirijabile, solicitantul defineşte un program specific de încercãri în zbor pe care îl înainteazã AACR.
(4) AACR îi poate cere solicitantului definirea unui program de încercãri la sol şi în zbor adaptat caracteristicilor particulare ale aeronavei.
(5) Dacã aeronava prezintã în timpul încercãrilor în zbor o sensibilitate importantã la centraj, vor fi efectuate douã zboruri care sã fixeze: unul, centrajul de utilizare maxim faţã şi celãlalt, centrajul de utilizare maxim spate.
RACR-AZAC. 440 Validarea încercãrilor
(1) AACR poate solicita realizarea oricãrei încercãri suplimentare, la sol sau în zbor, pe care o considerã necesarã.
(2) La încheierea încercãrilor, solicitantul îi înainteazã AACR raportul încercãrilor prevãzute în RACR-AZAC. 435, a cãrui veridicitate o atestã.
RACR-AZAC. 445 Emiterea permisului de zbor naţional
Dupã ce solicitantul a satisfãcut toate obligaţiile prevãzute de prezenta reglementare, AACR emite un permis de zbor naţional pentru aeronavã, în baza:
(1) dosarului tehnic definit, prevãzut în RACR-AZAC.420;
(2) elementelor privind performanţele definite dupã încercãrile în zbor, completate cu:
- informaţiile necesare desfãşurãrii zborurilor ce trebuie conţinute în manualul de zbor;
- fişa de cântãrire şi centraj;
- restricţiile de utilizare proprii aeronavei, care constituie documentaţia asociatã permisului de zbor naţional.
RACR-AZAC. 450 Transfer
Transferul unui permis de zbor naţional se poate face numai cãtre o persoanã capabilã sã preia responsabilitãţile precizate în RACR-AZAC.460 şi în RACR-AZAC.465, cu condiţia ca aeronava sã-şi pãstreze înmatricularea naţionalã, iar vechiul şi noul proprietar sã completeze o declaraţie de transfer.
RACR-AZAC. 455 Valabilitate
(1) Durata valabilitãţii permisului de zbor naţional este înscrisã pe acesta şi:
a) în cazul în care proprietarul aeronavei este constructorul, este de 3 ani;
b) în cazul în care aeronava este întreţinutã continuu de un organism agreat de AACR sau de o persoanã ori de mai multe persoane autorizate, care justificã mijloacele şi experienţa corespunzãtoare, este de 3 ani, la cererea proprietarului;
c) în toate celelalte cazuri, este de un an.
(2) Pentru reînnoirea permisului de zbor naţional, aeronava este prezentatã la AACR, împreunã cu documentele sale de zbor. Totuşi, dacã aceasta cunoaşte suficient aeronava şi starea sa de navigabilitate, se poate dispensa de prezentarea aeronavei. În acest caz, singurele documente prezentate pentru reînnoirea permisului de zbor naţional sunt documentele de bord.
Aeronava şi documentele ei de bord sunt prezentate în vederea reînnoirii permisului de zbor naţional cu douã luni înainte de data sfârşitului valabilitãţii permisului de zbor naţional, pentru aeronavele care au fãcut obiectul unui transfer al dreptului de proprietate, sau cu 3 luni înainte, pentru toate celelalte reînnoiri. Permisul de zbor naţional este reînnoit pentru o nouã perioadã, începând de la data sfârşitului valabilitãţii precedente.
Dacã prezentarea se efectueazã în afara perioadelor precizate la alineatul precedent, permisul de zbor naţional este reînnoit pentru o perioadã ce începe de la data prezentãrii.
În cazul transferului dreptului de proprietate al unei aeronave, noul proprietar comunicã acest lucru AACR. Vânzãtorul îi furnizeazã noului proprietar documentele cerute în RACRAZAC. 420 pct. (2) lit. a) şi în RACR-AZAC.445 pct. (2) şi un program de întreţinere al aeronavei. Valabilitatea permisului de zbor naţional prezentat este atunci determinatã conform dispoziţiilor alineatelor precedente.
(3) În oricare caz, un permis de zbor naţional rãmâne valabil doar atât timp cât aeronava satisface condiţiile pe baza cãrora permisul de zbor naţional a fost emis sau reînnoit. AACR poate proceda în orice moment la inspectarea unei aeronave ce posedã un permis de zbor naţional în termen de valabilitate.
RACR-AZAC. 460 Asigurarea admisibilitãţii la zbor
(1) Proprietarul are responsabilitatea de a-şi procura datele de navigabilitate care fac obiectul tipului de aeronavã sau al elementului aeronavei care au fost certificate, ce au servit ca referinţã la construirea aeronavei sale şi a echipamentelor instalate.
(2) Proprietarul aplicã directivele de navigabilitate pe care AACR le impune în mod specific aeronavei sale sau echipamentelor acesteia.
(3) Orice modificare sau reparaţie susceptibilã de a afecta rezultatele încercãrilor care au permis emiterea permisului de zbor naţional, în special în ceea ce priveşte calitãţile aerodinamice, centrajul, performanţele şi structura, trebuie efectuatã numai cu acordul AACR.
În lipsa acordului AACR, permisul de zbor naţional îşi pierde valabilitatea, iar reînnoirea lui face obiectul executãrii oricãrei modificãri, transformãri sau aduceri în stare de admisibilitate la zbor ce se considerã necesarã, aceasta fiind în responsabilitatea proprietarului aeronavei.
Ca urmare a unei modificãri sau reparaţii, AACR îi poate cere proprietarului aeronavei executarea totalã sau parţialã a încercãrilor stipulate de prezenta reglementare.
RACR-AZAC. 465 Condiţii de utilizare
Proprietarul aeronavei are responsabilitãţile urmãtoare:
a) de a adapta şi instala echipamentele;
b) de a accepta piesele de schimb;
c) de a defini programul de întreţinere adaptat aeronavei sale.
RACR-AZAC. 470 Limite de utilizare
(1) Niciun zbor nu poate fi executat pentru platã sau promisiune de platã.
(2) Zborurile de acrobaţie nu sunt autorizate decât cu avioanele din categoria acrobatic şi în funcţie de prevederile ce figureazã în documentul asociat permisului de zbor naţional.
(3) Pe aeronavã trebuie dispusã o plãcuţã inscripţionatã cu textul urmãtor, ce trebuie sã fie perfect lizibil pentru pilot şi pentru ceilalţi ocupanţi ai aeronavei:
"Aceastã aeronavã zboarã sub regimul unui permis de zbor naţional. Nu satisface neapãrat condiţiile de emitere a unui certificat de navigabilitate. Utilizarea sa în scopul plãţii sau promisiunii de platã este interzisã."
(4) AACR poate stabili orice altã limitare cu privire la zonele de survol autorizate, la condiţiile de instruire a echipajelor şi la condiţiile de zbor ale aeronavei, în special pe baza unei directive operaţionale sau de navigabilitate ori indicând acest lucru direct pe permisul de zbor naţional.
RACR-AZAC. 475 Pãstrarea înregistrãrilor
(1) AACR trebuie sã ţinã cel puţin urmãtoarele înregistrãri referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a fiecãrui permis de zbor naţional:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspecţiilor şi încercãrilor, în care sunt menţionate activitãţile şi rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor naţionale.
(2) Înregistrãrile se arhiveazã pentru o perioadã de minimum 6 ani dupã expirarea permisului de zbor naţional.
(3) Deţinãtorul aeronavei trebuie sã ţinã cel puţin urmãtoarele înregistrãri:
a) înregistrãrile legate de întreţinere şi operare;
b) programul de întreţinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercãrile şi inspecţiile efectuate;
e) lista modificãrilor efectuate aeronavei.

CAP. 5
Aeronave ex-militare

RACR-AZAC. 500 Aplicabilitate
Acest capitol stabileşte cerinţele de emitere a permisului de zbor naţional pentru aeronavele ex-militare.
RACR-AZAC. 505 Eligibilitate
Orice persoanã fizicã sau juridicã poate solicita emiterea unui permis de zbor naţional pentru o aeronavã ex-militarã dacã demonstreazã cã aeronava a fost iniţial utilizatã în cadrul forţelor armate şi:
a) AACR constatã cã aeronava a fost demilitarizatã;
b) AACR constatã cã tipul de aeronavã prezintã o comportare corespunzãtoare în serviciu şi cã sunt satisfãcute cerinţele de bazã privind continuitatea navigabilitãţii aeronavei.
RACR-AZAC. 510 Documente de admisibilitate la zbor
Documentul de admisibilitate la zbor aferent aeronavei în cauzã este permisul de zbor naţional.
RACR-AZAC. 515 Cerere
(1) Cererea pentru un permis de zbor naţional se depune la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie sã fie însoţitã de urmãtoarele documente:
a) o declaraţie privind istoricul aeronavei în cauzã;
b) o declaraţie privind comportarea în serviciu şi satisfacerea cerinţelor de bazã privind continuitatea navigabilitãţii;
c) o dovadã privind demilitarizarea aeronavei;
d) o copie a programului de întreţinere;
e) un raport de cântãrire şi centraj;
f) o copie a manualului de zbor sau un document echivalent.
(3) Formatul cererii este întocmit de AACR şi se publicã de aceasta pe pagina web proprie, www.c.ro.
(4) AACR va rãspunde cererii în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrãrii acesteia.
RACR-AZAC. 520 Emiterea permisului de zbor naţional
AACR emite permisul de zbor naţional dacã:
a) au fost prezentate documentele specificate în RACRAZAC. 515 pct. (2);
b) constatã cã aeronava este aptã de zbor.
RACR-AZAC. 525 Inspecţii şi încercãri
Solicitantul trebuie sã demonstreze AACR cã a efectuat acele inspecţii şi încercãri la sol şi în zbor necesare pentru verificarea conformãrii cu RACR-AZAC.505 şi, dacã este cazul, sã îi permitã AACR efectuarea prin sondaj a acestora.
RACR-AZAC. 530 Obligaţiile deţinãtorului
(1) Un deţinãtor al unei aeronave ex-militare ce posedã un permis de zbor naţional trebuie sã îndeplineascã obligaţiile prevãzute în RACR-AZAC. 545 şi în RACR-AZAC. 550.
(2) Deţinãtorul trebuie, de asemenea, sã raporteze AACR orice incident sau accident în care a fost implicatã aeronava în cauzã.
(3) Deţinãtorul trebuie sã aplice directivele de navigabilitate pe care AACR le impune în mod specific aeronavei sale sau echipamentelor acesteia.
RACR-AZAC. 535 Transfer
Transferul unui permis de zbor naţional se poate face numai cãtre o persoanã capabilã sã preia obligaţiile prevãzute în RACR-AZAC.530, cu condiţia ca aeronava sã-şi pãstreze înmatricularea naţionalã, iar vechiul şi noul proprietar sã completeze o declaraţie de transfer.
RACR-AZAC. 540 Valabilitate
Dacã nu este revocat, suspendat sau nu s-a renunţat voluntar la el, permisul de zbor naţional este valabil pe o duratã de 2 ani, cu excepţia permisului de zbor naţional iniţial, acordat pentru o perioadã de maximum un an.
RACR-AZAC. 545 Pãstrarea înregistrãrilor
(1) AACR trebuie sã ţinã cel puţin urmãtoarele înregistrãri referitoare la procesul de emitere, suspendare sau revocare a fiecãrui permis de zbor naţional:
a) documentele transmise de solicitant;
b) documentele stabilite în timpul inspecţiilor şi încercãrilor, în care sunt menţionate activitãţile şi rezultatele finale;
c) copii ale permiselor de zbor naţionale.
(2) Înregistrãrile se arhiveazã pentru o perioadã de minimum 6 ani dupã expirarea permisului de zbor naţional.
(3) Deţinãtorul aeronavei trebuie sã ţinã cel puţin urmãtoarele înregistrãri:
a) înregistrãrile legate de întreţinere şi operare;
b) programul de întreţinere aferent aeronavei;
c) originalul manualului de zbor;
d) documentele privind încercãrile şi inspecţiile efectuate;
e) lista modificãrilor efectuate aeronavei.
RACR-AZAC. 550 Modificãri
Niciun deţinãtor de permis de zbor naţional nu poate modifica aeronava respectivã fãrã informarea şi acordul AACR.

CAP. 6
Vehicule aeriene fãrã pilot la bord (UAV)

RACR-AZAC. 600 Aplicabilitate
Acest capitol stabileşte cerinţele de emitere a permisului de zbor naţional pentru un vehicul aerian fãrã pilot la bord (UAV) de categoria A sau B1.
RACR-AZAC. 605 Eligibilitate
Orice persoanã fizicã sau juridicã poate solicita emiterea unui permis de zbor naţional pentru un UAV, dacã demonstreazã faptul cã UAV a fost proiectat şi fabricat corespunzãtor şi cã respectã condiţiile impuse în acest capitol, iar AACR constatã acest fapt.
RACR-AZAC. 610 Documente de admisibilitate la zbor
(1) Pentru UAV de categoria A nu este necesar niciun document de admisibilitate la zbor, cu excepţia celor a cãror masã maximã la decolare depãşeşte 15 kg şi sunt destinate operaţiunilor de lucru aerian.
(2) Pentru UAV de categoria A a cãror masã maximã la decolare depãşeşte 15 kg şi sunt destinate operaţiunilor de lucru aerian, precum şi pentru UAV de categoria B1 este necesarã emiterea unui permis de zbor naţional de cãtre AACR.
RACR-AZAC. 615 Cerere
(1) Cererea pentru un permis de zbor naţional se depune la sediul AACR.
(2) Cererea trebuie însoţitã de un dosar tehnic ce va cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente:
(i) descrierea UAV: dimensiuni principale, masã, elemente constitutive principale şi materiale utilizate pentru confecţionarea lui;
(ii) performanţe prevãzute;
(iii) motorizare;
(iv) sistem de telecomandã: descriere, alimentare, protecţii, frecvenţe;
(v) mãsuri de siguranţã faţã de terţi, respectiv limitãri de operare, tratarea penelor şi a pierderilor de control, limitarea riscurilor în caz de impact şi altele;
(vi) utilizarea preconizatã a UAV;
(vii) declaraţia de conformitate a constructorului.
(3) Dacã UAV prezintã o concepţie sau o tehnicã de pilotaj complexã ori posedã caracteristici neuzuale, AACR poate impune condiţii tehnice speciale.
(4) Formatul cererii este întocmit de AACR şi se publicã de aceasta pe pagina web proprie, www.c.ro.
(5) AACR va rãspunde cererii în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrãrii acesteia.
(6) Solicitantul trebuie sã ţinã cont de faptul cã AACR are nevoie de o perioadã de timp rezonabilã atât pentru studierea dosarului tehnic, cât şi pentru efectuarea evaluãrilor la sol şi în zbor în scopul emiterii permisului de zbor naţional.
RACR-AZAC. 620 Emiterea permisului de zbor naţional
(1) AACR emite permisul de zbor naţional unui UAV dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) UAV se conformeazã cerinţelor stipulate în acest capitol;
b) dosarul tehnic ce însoţeşte cererea conţine toate elementele solicitate în RACR-AZAC.615 pct. (2);
c) UAV a fost evaluat la sol şi în zbor de cãtre inspectorii AACR, în conformitate cu un program de testare stabilit de AACR, fãcând dovada capabilitãţilor lui.
(2) O plãcuţã metalicã uşor vizibilã şi bine prinsã de aparat va indica numãrul permisului de zbor naţional emis de AACR.
RACR-AZAC. 625 Transfer
Permisul de zbor naţional se transferã odatã cu UAV, cu condiţia ca UAV sã pãstreze înmatricularea naţionalã, vechiul şi noul proprietar urmând sã completeze o declaraţie de transfer, iar noul proprietar sã preia obligaţiile precizate în RACR-AZAC. 640 pct. (2).
RACR-AZAC. 630 Valabilitate
Dacã nu este revocat, suspendat sau nu s-a renunţat voluntar la el, permisul de zbor naţional este valabil pe o perioadã de un an.
RACR-AZAC. 635 Reînnoirea permisului de zbor naţional
(1) Permisul de zbor naţional se reînnoieşte pentru o duratã de un an, la cererea deţinãtorului, însoţitã de o declaraţie în care se informeazã AACR asupra modificãrilor aduse UAV faţã de dosarul tehnic pe baza cãruia a fost emis permisul.
(2) Reînnoirea permisului de zbor naţional poate fi fãcutã de maximum 4 ori, prin înscrierea în acesta a noii perioade de valabilitate, dupã care se efectueazã procedura de emitere a unui nou permis de zbor naţional.
RACR-AZAC. 640 Pãstrarea înregistrãrilor
(1) AACR trebuie sã ţinã înregistrãri referitoare la procesul de emitere, suspendare, revocare sau reînnoire a fiecãrui permis de zbor naţional, înregistrãri care trebuie sã conţinã cel puţin documentele transmise de solicitant.
(2) Deţinãtorul UAV trebuie sã ţinã cel puţin urmãtoarele înregistrãri:
a) înregistrãrile legate de întreţinere şi de operare;
b) lista modificãrilor efectuate UAV;
c) o copie a dosarului tehnic transmis AACR.

CAP. 7
Cerinţe suplimentare de întreţinere pentru menţinerea continuitãţii navigabilitãţii

RACR-AZAC. 700 Aplicabilitate
(1) Prevederile prezentului capitol se aplicã aeronavelor care intrã sub incidenţa cap. 2, 3 şi 5 şi reprezintã cerinţe suplimentare de întreţinere pentru menţinerea continuitãţii navigabilitãţii aeronavelor cu masa maximã la decolare mai mare de 2.700 kg.
(2) În mod excepţional, cerinţele din acest capitol pot fi aplicate şi în cazul altor aeronave pentru care nu sunt aplicabile prevederile regulamentelor europene (CE) nr. 1.702/2003 şi nr. 2.042/2003 , dupã caz.
RACR-AZAC. 705 Generalitãţi
(1) Pentru menţinerea continuitãţii navigabilitãţii aeronavelor prevãzute în RACR-AZAC.700 este necesar ca întreţinerea acestora sã se facã în organizaţii autorizate de AACR.
(2) O organizaţie poate fi autorizatã sã emitã documente şi sã certifice cã o aeronavã sau o componentã de aeronavã, inclusiv motor ori elice, a fost întreţinutã în conformitate cu specificaţiile tehnice aprobate şi este aptã pentru punerea în serviciu, dacã respectiva organizaţie îndeplineşte condiţiile de autorizare din prezentul capitol.
RACR-AZAC. 710 Cererea de autorizare
(1) Cererea de autorizare a organizaţiei de întreţinere se transmite la AACR, completatã pe un formular corespunzãtor.
(2) Formularul cererii de autorizare se stabileşte de AACR şi se publicã de aceasta pe pagina de web proprie, www.c.ro.
(3) AACR va rãspunde cererii în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrãrii acesteia.
RACR-AZAC. 715 Cerinţe privind personalul
Organizaţia de întreţinere trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele cerinţe privind personalul:
a) sã aibã desemnat un conducãtor responsabil care sã dispunã de autoritatea necesarã asigurãrii cã întreaga activitate de întreţinere pentru care se solicitã autorizarea poate fi executatã conform cerinţelor prezentului capitol;
b) sã aibã nominalizatã/nominalizat o persoanã/un grup de persoane responsabile pentru asigurarea calitãţii, asigurarea întreţinerii de linie, întreţinerii de bazã şi întreţinerii componentelor în ateliere aferente. Aceste persoane trebuie sã fie subordonate nemijlocit conducãtorului responsabil al organizaţiei;
c) sã aibã angajat permanent suficient personal tehnic pentru îndeplinirea corespunzãtoare a activitãţilor de întreţinere autorizate. Folosirea de personal tehnic închiriat se permite numai pe perioade limitate, cu respectarea condiţiilor legale de angajare temporarã;
d) sã aibã suficient personal propriu care sã asigure certificarea lucrãrilor de întreţinere pentru care organizaţia este autorizatã;
e) persoanele specificate la pct. (1) lit. b) şi d) trebuie acceptate de AACR pe baza prezentãrii dovezilor referitoare la pregãtirea profesionalã şi experienţa corespunzãtoare domeniului de activitate solicitat de organizaţie pentru autorizare;
f) sã aibã un sistem de înregistrare şi pãstrare a evidenţei calificãrii personalului. Acesta trebuie declarat în Manualul organizaţiei de întreţinere.
RACR-AZAC. 720 Manualul organizaţiei de întreţinere
Organizaţia solicitantã trebuie sã înainteze la AACR, în vederea aprobãrii, Manualul organizaţiei de întreţinere, care trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele:
a) domeniul de activitate propus spre autorizare;
b) atribuţiile personalului menţionat în RACR-AZAC. 700 pct. (1) lit. b), inclusiv lista membrilor personalului de certificare. Pentru fiecare dintre aceştia se va clarifica cui îi este delegatã autoritatea în cazul absenţei din cadrul organizaţiei şi se vor preciza persoanele împuternicite sã colaboreze direct, în numele organizaţiei, cu reprezentanţii AACR;
c) legãturile ierarhizate pe compartimente şi pe responsabilitãţi, respectiv organigrama organizaţiei împreunã cu organigrama managerialã;
d) capabilitãţile de întreţinere, inclusiv informaţii privind echipamentele şi facilitãţile aferente, care sã cuprindã enumerare, descriere generalã şi amplasare;
e) procedurile sistemului de întreţinere adoptate în vederea organizãrii, coordonãrii şi controlului corespunzãtor al activitãţilor de întreţinere, precum şi procedurile sistemului de asigurare a calitãţii prin care se gestioneazã asigurarea calitãţii lucrãrilor în cadrul organizaţiei sau prin contractare la terţi;
f) sistemul de raportare cãtre AACR a defectelor sau a altor situaţii care afecteazã navigabilitatea unei aeronave ori a unui component de aeronavã, identificate în procesul de întreţinere;
g) procedura de amendare a Manualului organizaţiei de întreţinere;
h) orice alte informaţii suplimentare pe care organizaţia le considerã absolut necesare pentru îndeplinirea cerinţelor prezentului capitol şi pentru susţinerea autorizãrii solicitate.
RACR-AZAC. 725 Managementul organizaţiei de întreţinere
(1) Organizaţia trebuie sã dispunã de resursele şi de mijloacele corespunzãtoare pentru asigurarea şi controlul respectãrii cerinţelor de autorizare.
(2) Organizaţia solicitantã trebuie sã aibã capabilitatea de a funcţiona astfel încât sã asigure o coordonare eficientã pentru identificarea şi rezolvarea problemelor tehnice şi de navigabilitate care apar în procesul de întreţinere, atât în cadrul compartimentelor, cât şi în relaţiile dintre acestea.
(3) Organizaţia trebuie sã convingã AACR cã prin modul de conducere se acordã atenţie deosebitã tuturor aspectelor legate de siguranţa zborurilor şi cerinţele de navigabilitate.
(4) Organizaţia solicitantã trebuie sã aibã un sistem care sã asigure calitatea lucrãrilor de întreţinere şi activitãţilor conexe care intrã sub incidenţa autorizãrii.
(5) Se recomandã ca organizaţia sã consulte AACR de fiecare datã când întâmpinã dificultãţi cu privire la interpretarea reglementãrilor în vigoare şi a procedurilor asociate, precum şi în orice alte probleme de navigabilitate care pot afecta siguranţa zborurilor.
RACR-AZAC. 730 Condiţii de lucru
(1) Pentru îndeplinirea efectivã a sarcinilor de întreţinere, întregului personal i se vor asigura condiţii corespunzãtoare în ceea ce priveşte spaţiile de lucru, de odihnã şi social-sanitare, în conexiune cu amenajãri, echipament de protecţie, condiţii generale de mediu, scule şi dispozitive adecvate.
(2) Condiţiile specifice de mediu şi protecţie a muncii în spaţiile de lucru - birouri, laboratoare, ateliere, hangare şi altele - trebuie sã fie asigurate şi menţinute la un standard adecvat, declarat în Manualul organizaţiei de întreţinere, astfel încât sã nu fie afectatã calitatea lucrãrilor de întreţinere pentru care organizaţia este autorizatã. Trebuie asiguratã separarea necesarã protecţiei la contaminare a personalului şi a mediului.
(3) Trebuie asigurate spaţii de pãstrare şi depozitare separate pentru avionabile, respectiv piesele de schimb, sculele, echipamentele şi materialele utilizate în procesul de întreţinere, astfel încât sã nu se foloseascã spaţiile de lucru în acest scop. Atât spaţiile respective, cât şi avionabilele trebuie sã fie identificate în mod corespunzãtor, în conformitate cu o procedurã declaratã în Manualul organizaţiei de întreţinere.
(4) Neavionabilele, respectiv piesele, sculele, echipamentele şi materialele devenite inapte pentru a fi utilizate la lucrãri de întreţinere, trebuie sã fie clar identificate şi separate de celelalte, în spaţii de carantinã. Etichetarea şi localizarea spaţiilor de carantinã, a sculelor, materialelor, pieselor şi echipamentelor neavionabile respective trebuie realizate în mod corespunzãtor, în conformitate cu o procedurã declaratã în Manualul organizaţiei de întreţinere.
(5) În toate spaţiile de depozitare trebuie asigurate condiţiile pentru pãstrarea, înregistrarea şi manipularea corespunzãtoare a pieselor, componentelor şi materialelor utilizate în procesul de întreţinere. Condiţiile de pãstrare trebuie sã respecte instrucţiunile producãtorilor, iar accesul în spaţiile de pãstrare şi depozitare trebuie restricţionat la personalul autorizat.
(6) Etalonarea şi verificarea metrologicã a sculelor, echipamentelor pentru probe şi aparatelor de mãsurã şi control trebuie sã fie efectuate periodic, conform instrucţiunilor producãtorilor şi standardelor metrologice, pentru a se menţine precizia cerutã. Organizaţia trebuie sã înregistreze şi sã pãstreze evidenţa acestor verificãri.
RACR-AZAC. 735 Personal de certificare
(1) Personalul de certificare primeşte pentru utilizare şi identificare individualã ştampile, poansoane sau sigilii, dupã caz. Tipul şi forma acestora trebuie menţionate în Manualul organizaţiei de întreţinere. Aceste mãrci trebuie sã fie cât mai unitare şi sã permitã identificarea cu uşurinţã atât a organizaţiei, cât şi a personalului în cauzã.
(2) Personalul de certificare trebuie sã deţinã o licenţã corespunzãtoare emisã de AACR, în termen de valabilitate, şi o autorizare internã corespunzãtoare din partea organizaţiei, prin care sã i se stabileascã foarte clar limitãrile. Documentul de autorizare internã trebuie sã fie prezentat în Manualul organizaţiei de întreţinere.
RACR-AZAC. 740 Date de întreţinere
(1) Organizaţia solicitantã trebuie sã deţinã şi sã punã la dispoziţia personalului sãu un numãr suficient de exemplare privind datele de întreţinere, cum ar fi, dar fãrã a se limita la: programe de întreţinere, manuale tehnice emise de fabricanţi, specificaţii tehnice, standarde, norme, practici de întreţinere, tehnologii, instrucţiuni, buletine/scrisori de serviciu şi altele, care sunt în vigoare pentru efectuarea întreţinerii, inclusiv pentru efectuarea modificãrilor sau reparaţiilor, corespunzãtoare domeniului de activitate pentru care se solicitã autorizarea.
(2) Organizaţia solicitantã trebuie sã demonstreze cã deţine şi utilizeazã datele de întreţinere aprobate/acceptate de AACR şi directivele/circularele de navigabilitate aplicabile.
(3) Trebuie asigurat un sistem care sã asigure în permanenţã cã datele de întreţinere sunt amendate şi în bunã stare. Acesta trebuie prezentat în Manualul organizaţiei de întreţinere.
(4) În cazul în care datele de întreţinere sunt furnizate de beneficiarul lucrãrilor, organizaţia nu mai trebuie sã deţinã propria documentaţie, dar este obligatã sã verifice dacã datele furnizate de acesta corespund principiilor/cerinţelor prevãzute la pct. (1) şi (2).
RACR-AZAC. 745 Comanda de lucru
(1) Lucrãrile de întreţinere trebuie executate pe bazã de contract şi/sau comandã scrisã.
(2) Organizaţia solicitantã trebuie sã aibã un sistem clar şi simplu de evidenţã a contractelor/comenzilor de lucru primite. Acesta trebuie prezentat în Manualul organizaţiei de întreţinere.
(3) Evidenţele menţionate la pct. (2) se pãstreazã de cãtre organizaţie cel puţin 24 de luni de la data încheierii lucrãrii.
RACR-AZAC. 750 Contractarea lucrãrilor
(1) În cazul în care nu are autorizarea corespunzãtoare pentru toate lucrãrile solicitate sau nu dispune de resursele necesare, organizaţia poate contracta lucrãrile respective cãtre o altã organizaţie autorizatã corespunzãtor pentru întreţinere.
(2) În mod excepţional şi numai în cazuri temeinic justificate, organizaţia poate contracta, pe bazã de comandã scrisã/ordin de lucru, lucrãri minore de întreţinere cãtre organizaţii neautorizate de AACR, cu condiţia ca organizaţia neautorizatã sã-şi desfãşoare activitatea sub sistemul de asigurare a calitãţii al organizaţiei contractante. Aceasta trebuie sã exercite direct supravegherea de asigurare a calitãţii acestor lucrãri în vederea asigurãrii standardelor de calitate pentru lucrãrile contractate.
(3) Transmiterea unor comenzi de lucru organizaţiilor neautorizate este permisã numai cu avizul prealabil al AACR şi numai dacã organizaţia autorizatã beneficiarã demonstreazã capabilitatea de a verifica efectiv şi de a se convinge asupra conformãrii organizaţiei neautorizate cu standardele de calitate pe care aceasta trebuie sã le impunã.
(4) Organizaţia autorizatã trebuie sã asigure dreptul de acces al inspectorilor AACR în organizaţia neautorizatã, atunci când apare aceastã necesitate.
(5) Documentele privind finalizarea lucrãrii sau documentul de punere în serviciu, dupã caz, trebuie semnate de personalul de certificare al organizaţiei autorizate beneficiare, care îşi menţine în continuare responsabilitatea asupra calitãţii lucrãrii efectuate de organizaţia neautorizatã.
(6) Pentru toate lucrãrile de întreţinere efectuate de cãtre organizaţie, i se transmite beneficiarului un certificat de punere în serviciu, conform specimenului aprobat în Manualul organizaţiei de întreţinere.
RACR-AZAC. 755 Înregistrãri de întreţinere
(1) Înregistrãrile de întreţinere, respectiv dosarele, registrele şi alte evidenţe tehnice, se pãstreazã şi se organizeazã astfel încât sã se stabileascã o corelare directã între toate lucrãrile executate aeronavei/componentei de aeronavã cãreia i s-au executat lucrãri de întreţinere în cadrul organizaţiei şi documentele asociate acesteia.
(2) Înregistrãrile de întreţinere vor conţine cel puţin urmãtoarele documente:
a) comanda de lucru;
b) copii/extrase din documentaţia de evidenţã aferentã aeronavei sau componentei de aeronavã supuse întreţinerii;
c) datele de întreţinere aplicabile;
d) documente din care sã rezulte identificarea aeronavei sau a componentei de aeronavã aflate în întreţinere, cum ar fi: tip, serie, numãr de fabricaţie şi altele;
e) evidenţele de întreţinere, respectiv fişe, registre, cu înscrieri pentru fiecare produs, individualizat prin tip, numãr de serie, numãr de fabricaţie şi altele;
f) documentele de punere în serviciu;
g) acolo unde este cazul, documente de calitate aferente;
h) evidenţele aplicãrii directivelor de navigabilitate şi a buletinelor de serviciu, dupã caz.
RACR-AZAC. 760 Emiterea autorizãrii
(1) Dupã constatarea îndeplinirii cerinţelor prezentului capitol, AACR emite pentru organizaţia de întreţinere solicitantã certificatul de autorizare.
(2) Forma certificatului de autorizare se stabileşte de AACR.
RACR-AZAC. 765 Cerinţe pentru menţinerea autorizãrii
(1) În vederea menţinerii autorizãrii acordate de AACR, organizaţia de întreţinere trebuie sã menţinã standardele de întreţinere şi de asigurare a calitãţii lucrãrilor executate la nivelul condiţiilor iniţiale de autorizare.
(2) Verificarea modului de menţinere a standardelor susmenţionate se face de cãtre inspectorii AACR. Aceştia trebuie sã aibã acces liber în organizaţie oricând, în scopul evaluãrii modului de respectare a condiţiilor de autorizare, atât din punct de vedere tehnic, cât şi al asigurãrii calitãţii.
(3) Inspectorii AACR pot solicita participarea la orice lucrare de întreţinere asociatã repunerii în serviciu a aeronavei sau a componentei de aeronavã.
RACR-AZAC. 770 Modificarea domeniului de autorizare
(1) Propunerea de modificare a domeniului de autorizare, a persoanelor precizate în RACR-AZAC.715 pct. (1) lit. b) şi e) sau a structurii, amplasamentelor şi facilitãţilor organizaţiei trebuie sã îi fie comunicatã în scris AACR de cãtre organizaţia autorizatã, sub formã de amendament la Manualul organizaţiei de întreţinere, în vederea aprobãrii. Dupã caz, AACR poate sã solicite şi ale informaţii suplimentare, pentru a se convinge cã modificãrile solicitate respectã condiţiile de autorizare.
(2) Cererea de modificare a domeniului de activitate al organizaţiei de întreţinere trebuie însoţitã de documentaţie justificativã. Dupã caz, AACR poate sã solicite şi alte informaţii suplimentare, pentru a fi susţinutã modificarea solicitatã.
(3) Forma cererii prevãzute la pct. (2) se stabileşte de AACR.
(4) Dupã aprobarea de cãtre AACR a modificãrilor propuse, se amendeazã în mod corespunzãtor Manualul organizaţiei de întreţinere.
RACR-AZAC. 775 Neconformitãţi
(1) Neconformitãţile constatate în urma inspecţiilor AACR se clasificã astfel:
a) de nivel 1 - abateri semnificative de la cerinţele de autorizare, prin care se încalcã standardele tehnice şi de navigabilitate şi care afecteazã direct siguranţa zborurilor;
b) de nivel 2 - abateri de la cerinţele de autorizare, care pot determina încãlcarea standardelor tehnice şi de navigabilitate şi pot afecta siguranţa zborurilor.
(2) Neconformitãţile se constatã de cãtre inspectorii AACR şi se comunicã în scris conducãtorului responsabil al organizaţiei.
(3) Din momentul în care au fost comunicate organizaţiei neconformitãţile de nivel 1, aceasta trebuie sã ia toate mãsurile pentru corectarea lor în cel mai scurt timp.
(4) Pentru neconformitãţile de nivel 2, organizaţia trebuie sã prezinte AACR spre acceptare un plan de acţiuni corective cuprinzând mãsurile preconizate, termenele precise de realizare şi personalul responsabil cu finalizarea acestora. Organizaţia este integral responsabilã de realizarea planului de mãsuri corective.
(5) Constatarea îndeplinirii mãsurilor corective se face de cãtre inspectorii AACR.
RACR-AZAC. 780 Valabilitatea autorizaţiei
(1) Autorizaţia se emite de AACR, având valabilitate iniţialã de un an.
(2) Dacã autorizaţia nu a fost anterior suspendatã, predatã voluntar sau revocatã, valabilitatea acesteia poate fi menţinutã pentru perioade consecutive de maximum 2 ani, în condiţiile în care organizaţia de întreţinere, ca urmare a rezultatelor auditurilor anuale planificate şi realizate de AACR, demonstreazã menţinerea condiţiilor de autorizare.
(3) AACR poate sã nu acorde, sã restrângã, sã suspende sau sã revoce autorizarea, dacã constatã cã nu se menţin condiţiile în care aceasta a fost acordatã sau nu au fost corectate neconformitãţile, conform RACR-AZAC.775 pct. (3) şi (4).
(4) În cazul retragerii autorizãrii, organizaţia de întreţinere este obligatã sã predea AACR certificatul de autorizare în termen de cel mult 10 zile.

CAP. 8
Contestaţii

RACR-AZAC. 800 Contestarea deciziilor
În cazul neacordãrii sau revocãrii de cãtre AACR a permiselor de zbor naţionale sau a certificatelor de autorizare, solicitantul poate contesta argumentat acea decizie, potrivit legii.
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016