Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 8 din 8 ianuarie 2024 privind aprobarea Regimului de acceptanţă a trenurilor de marfă în staţiile de cale ferată care deservesc portul maritim Constanţa
EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 73 din 26 ianuarie 2024
În temeiul prevederilor art. 12 lit. c) şi n) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 7 alin. (3) lit. h) şi i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 pct. 5 şi art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă Regimul de acceptanţă a trenurilor de marfă în staţiile de cale ferată care deservesc portul maritim Constanţa, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Prevederile prezentului ordin se aplică Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A., denumită în continuare CFR, Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime“ - S.A. Constanţa, denumită în continuare APMC, operatorilor portuari care îşi desfăşoară activitatea în portul maritim Constanţa şi efectuează operaţiuni de încărcare/descărcare în/din vagoane, denumiţi în continuare OEP, operatorilor de transport feroviar licenţiaţi care desfăşoară activităţi de transport feroviar de marfă pe reţeaua CFR, denumiţi în continuare OTF, precum şi operatorilor de manevră feroviară care îşi desfăşoară activitatea în portul maritim Constanţa şi efectuează operaţiuni de introducere/scoatere a vagoanelor la/de la fronturile de încărcare/descărcare, denumiţi în continuare OMP.
ART. 3
Agenţii economici menţionaţi la art. 2 vor pune în aplicare prevederile prezentului ordin.
ART. 4
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice alte reglementări contrare prevederilor Regimului de acceptanţă a trenurilor de marfă în staţiile de cale ferată care deservesc portul maritim Constanţa îşi încetează aplicabilitatea.
ART. 5
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, agenţii economici menţionaţi la art. 2 vor asigura instruirea personalului propriu conform prevederilor prezentului ordin.
ART. 6
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionuţ-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Bucureşti, 8 ianuarie 2024.
Nr. 8.
ANEXA 1
REGIMUL DE ACCEPTANŢĂ
a trenurilor de marfă în staţiile de cale ferată
care deservesc portul maritim Constanţa
ART. 1
Scopul aplicării prezentului regim îl constituie optimizarea proceselor legate de:
a) programarea circulaţiei trenurilor de marfă care au ca destinaţie una dintre staţiile care deservesc portul maritim Constanţa;
b) derularea traficului feroviar de marfă spre şi dinspre staţiile care deservesc portul maritim Constanţa;
c) diminuarea staţionării materialului rulant feroviar pe liniile din staţiile care deservesc portul maritim Constanţa;
d) efectuarea manevrelor necesare pentru introducerea şi scoaterea vagoanelor de la fronturile unde efectuează operaţiuni de încărcare-descărcare operatorii portuari din portul maritim Constanţa;
e) efectuarea operaţiunilor de încărcare-descărcare de către operatorii portuari din portul maritim Constanţa;
f) operatorii economici care deţin în proprietate, în chirie sau în concesiune linii ferate industriale prin care se asigură deservirea operatorilor portuari care funcţionează în portul maritim Constanţa.
ART. 2
Pentru realizarea programării circulaţiei trenurilor de marfă care au ca destinaţie una dintre staţiile care deservesc portul maritim Constanţa, a conducerii traficului feroviar spre şi dinspre staţiile respective, a efectuării manevrelor necesare pentru introducerea şi scoaterea vagoanelor de la fronturile unde efectuează operaţiuni de încărcare-descărcare, a efectuării operaţiunilor de încărcare-descărcare la fronturile din portul maritim Constanţa, toţi factorii enumeraţi la art. 2 din ordin contribuie la optimizarea proceselor descrise la art. 1, în special prin introducerea şi actualizarea datelor în aplicaţia informatică dedicată, proiectată şi implementată de către CFR, denumită IMComm. OEP pun la dispoziţia CFR toate informaţiile necesare cu privire la denumirea şi codul NHM al mărfurilor pe care le încarcă sau descarcă, capacităţile de operare în 24 de ore pe tip de marfă (exprimate în tone/repriză sau vagoane/repriză, numărul de reprize la fronturile de operare etc.) şi facilităţile de depozitare (siloz, magazie, depozitare la sol etc.) şi cantitatea maximă care poate fi depozitată. Aceste informaţii vor fi actualizate de către OEP şi comunicate CFR ori de câte ori se produc modificări asupra ritmului de operare.
ART. 3
Accesul în aplicaţie este permis utilizatorilor care au primit drepturi în acest sens de la administratorul aplicaţiei informatice IMComm. Solicitarea se transmite prin e-mail, la adresa descrisă pe pagina web a aplicaţiei informatice IMComm. Informaţiile publicate în aplicaţia IMComm sunt vizibile pentru toţi factorii implicaţi, pentru care CFR a dat drepturi de acces şi utilizare a aplicaţiei, cu excepţia celor care au caracter de secret comercial (documente de transport, tarife practicate etc.).
ART. 4
OTF care doreşte programarea circulaţiei unui tren de marfă care are ca destinaţie una dintre staţiile care deservesc portul maritim Constanţa introduce în mod obligatoriu în aplicaţia IMComm o solicitare, menţionând staţia de încărcare, staţia de formare a trenului, denumirea şi codul NHM al mărfii, denumirea OEP, numărul acceptului portuar, dacă marfa se transbordează direct pe navă sau se depozitează, numele navei - atunci când se realizează transbordarea directă, dacă marfa se află sub regim vamal, numărul total de vagoane, tonajul brut şi tonajul net al trenului, denumirea OMP, precum şi orice alte informaţii care pot ajuta operatorii portuari. Solicitarea iniţială se afişează cu culoarea roşie în aplicaţie.
ART. 5
OEP, luând în considerare capacităţile reale de operare şi programul navelor, analizează solicitarea OTF şi, în caz afirmativ, vor menţiona în IMComm data şi ora când vor putea opera marfa din trenul respectiv. În funcţie de aceasta rezultă ordinea de primire a trenurilor în port. După aceasta, solicitarea îşi schimbă automat culoarea în albastru în aplicaţie. Pentru fiecare OEP şi sortiment de marfă, în baza capacităţii reale de operare, prin aplicaţia IMComm se stabileşte o limită superioară de acceptare, exprimată în trenuri/24 de ore.
ART. 6
CFR îşi exprimă acordul pentru programarea circulaţiei trenurilor, ţinând cont de ritmul de operare al OEP, de gradul de ocupare a liniilor de primire din staţiile care deservesc portul şi de lista de aşteptare existentă deja. După menţionarea acordului în IMComm, solicitarea iniţială îşi schimbă automat culoarea în verde în aplicaţie şi se afişează un indicativ (un identificator) pentru solicitarea respectivă.
ART. 7
OTF solicită CFR programarea trenului respectiv, conform procedurilor în vigoare, utilizând în acest sens indicativul obţinut în aplicaţia IMComm. După programarea trenului, informaţiile privind circulaţia acestuia sunt vizibile pentru OEP şi OMP. În cazul în care OTF nu solicită programarea trenului în termen de 24 de ore de la obţinerea acordului CFR în IMComm, indicativul se arhivează şi se reia procedura conform art. 5. Ori de câte ori circulaţia trenului respectiv este anulată, ciclul informativ este reluat de la început.
ART. 8
Pentru trenurile la care a fost bifată menţiunea „Transbord“ (a cărei semnificaţie este faptul că marfa se transbordează din vagoane direct în vapor), OEP, justificat de necesitatea de operare a vapoarelor, în funcţie de sosirea reală a acestora sau de alte considerente independente de voinţa OEP, poate schimba ordinea de sosire a trenurilor prin modificarea datei, respectiv a orei de primire a unui tren. Ori de câte ori OEP modifică data, respectiv ora de primire a unui tren, este obligat să introducă în aplicaţia IMComm, în rubrica „Observaţii“, explicaţia pentru respectiva modificare.
ART. 9
Pentru trenurile sosite în staţia CFR care deserveşte portul maritim Constanţa, OMP introduce în aplicaţie momentul începerii, respectiv al terminării operaţiunilor de manevră. Momentul terminării operaţiunilor de manevră este acela când se eliberează linia de cale ferată de primire a trenului în staţia CFR.
ART. 10
La trenurile la care OTF a făcut menţiunea „Regim Vamal“, OEP introduce în aplicaţie momentul începerii, respectiv al terminării operaţiunilor legate de controlul vamal, fitosanitar etc.
ART. 11
OEP introduce în aplicaţie momentul începerii şi momentul terminării operaţiunilor de încărcare, respectiv descărcare (după caz).
ART. 12
Astfel, aplicaţia IMComm evidenţiază starea în care se află trenurile atât în circulaţie, cât şi la operaţiunile efectuate după sosirea acestora în staţia care deserveşte portul maritim Constanţa, până în momentul terminării operării acestora.
ART. 13
Toţi factorii enumeraţi la art. 2 introduc în rubrica „Notificări“ informaţii despre situaţiile sau evenimentele care împiedică sau încetinesc desfăşurarea normală a activităţilor pe care le efectuează şi care au efect asupra celorlalţi factori implicaţi. Notificările conţin:
a) descrierea situaţiei sau a evenimentului;
b) data şi ora producerii;
c) terminarea evenimentului: descrierea modului de rezolvare;
d) data şi ora terminării evenimentului.
ART. 14
(1) Ori de câte ori un tren nu poate fi introdus la frontul de descărcare sau încărcare la momentul stabilit de către OEP în confirmarea primirii trenului, iar trenul este nevoit să staţioneze într-o staţie din parcurs sau în staţia de destinaţie, OEP va plăti către CFR o penalitate care se calculează după expirarea unui termen de 6 ore de la sosirea în staţie.
(2) Valoarea penalităţii este următoarea:
a) 100 de lei/oră şi tren pentru următoarele 24 de ore;
b) 500 de lei/oră şi tren pentru următoarele 24 de ore;
c) 1.000 de lei/oră şi tren pentru durata staţionării care depăşeşte 54 de ore.
(3) Se exceptează de la prevederile alin. (1):
a) cazurile de forţă majoră (fenomene meteo extreme, grevă etc.);
b) cazurile în care trenul staţionează din cauza OTF (defectarea locomotivei sau a materialului rulant din compunerea trenului, lipsă de personal de locomotivă sau de tren, informaţii nereale pe baza cărora s-a obţinut acceptul OEP etc.);
c) cazurile în care trenul staţionează din cauza CFR (defectarea instalaţiilor de siguranţă a circulaţiei, închideri de linie accidentale sau introduse după programarea circulaţiei trenului etc.);
d) cazurile în care trenul staţionează din cauza altui OEP decât cel destinatar al trenului, care prin acţiunile sale sau prin lipsa acţiunilor sale blochează linii de primire din staţia de destinaţie a trenului respectiv;
e) cazurile în care trenul staţionează din cauza autorităţilor statului (control de frontieră, proceduri vamale, cercetarea accidentelor produse pe calea ferată sau în legătură cu aceasta etc.).
ART. 15
(1) Ori de câte ori staţionarea materialului rulant depăşeşte 48 de ore de la sosirea pe una din liniile din staţiile care deservesc portul maritim Constanţa şi până la expedierea acestuia, OTF care asigură remorcarea trenului cu care materialul rulant respectiv este expediat din staţie va plăti către CFR o penalitate care se calculează după expirarea termenului de 48 de ore de la sosirea în staţie.
(2) Valoarea penalităţii este următoarea:
a) 2 lei/oră pentru fiecare locomotivă sau vagon, după caz, pentru următoarele 24 de ore;
b) 10 lei/oră pentru fiecare locomotivă sau vagon, după caz, pentru următoarele 24 de ore;
c) 20 lei/oră pentru fiecare locomotivă sau vagon, după caz, pentru durata staţionării care depăşeşte 96 de ore.
(3) Se exceptează de la prevederile alin. (1):
a) cazurile de forţă majoră (fenomene meteo extreme, grevă etc.);
b) cazurile în care trenul staţionează din cauza OEP;
c) cazurile în care trenul staţionează din cauza CFR (defectarea instalaţiilor de siguranţă a circulaţiei, închideri de linie accidentale sau introduse după programarea circulaţiei trenului etc.);
d) cazurile în care trenul staţionează din cauza altui OTF sau din cauza altui OEP decât cel destinatar al trenului, care prin acţiunile sale sau prin lipsa acţiunilor sale blochează linii de primire din staţia de destinaţie a trenului respectiv.
e) cazurile în care trenul staţionează din cauza autorităţilor statului (control de frontieră, proceduri vamale, cercetarea accidentelor produse pe calea ferată sau în legătură cu aceasta etc.).
ART. 16
CFR va stabili şi publica în Documentul de referinţă al reţelei - DRR procedura prin care calculează, facturează şi încasează penalităţile prevăzute la art. 14 şi 15.
ART. 17
În cazurile în care OEP, OTF sau OMP introduc informaţii incorecte sau nereale în aplicaţia IMComm, CFR poate suspenda temporar sau permanent (în cazurile de abateri repetate) accesul acestora la aplicaţia IMComm, având ca efect imposibilitatea programării trenurilor pentru trenurile aferente entităţii care a introdus informaţii incorecte sau nereale în sistem.
ART. 18
CFR şi APMC colaborează pentru proiectarea, implementarea şi asigurarea mentenanţei interfeţelor dintre aplicaţiile informatice pe care le gestionează, în scopul schimbului reciproc de informaţii asupra sistemelor de transport pe care le gestionează.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: