──────
la normele metodologice
───────────────────────
PLANUL TOPOGRAFIC DIGITAL
Principalele elemente care trebuie sa fie incluse în planul topografic sunt: limitele zonei de protecţie a infrastructurii feroviare publice; limitele zonei de siguranta a infrastructurii feroviare publice; limitele de proprietate a caii ferate; axul caii ferate şi caracteristicile geometrice ale acesteia în plan orizontal şi în plan vertical al traseului caii ferate. Lungimea realã a caii ferate se mãsoarã pe axa. Prin mãsurãtori se vor determina aliniamentele definite de varfurile unghiurilor curbelor caii ferate. Se vor calcula unghiurile dintre aliniamente, exprimate în grade centezimale şi mãsurate în sens topografic, în sensul crescator al kilometrajului. Simbolurile punctelor caracteristice şi toleranţele admise la mãsurarea distantelor şi unghiurilor liniilor ferate vor fi cele prevãzute în STAS 9842/2-75.
Aliniamentele se racordeaza prin curbe care trebuie reprezentate prin elemente caracteristice: raza cercului de racordare, tangenta de intrare, tangenta de ieşire, bisectoarea, lungimea racordarii, punctele de intrare şi de ieşire din arcele de cerc, centrele cercurilor de racordare a aliniamentelor.
În cazul tunelurilor de cale feratã, ca puncte caracteristice ale axului caii ferate se vor materializa pe planul topografic lãţimea interioarã şi lãţimea exterioarã (lãţimea interioarã plus grosimea zidului) ale tunelului.
Se vor reprezenta pe plan în mod obligatoriu punctele de schimbare a pantei longitudinale a caii ferate.
În punctele de schimbare a pantei se vor face profile transversale (scara:1/50) care sa cuprindã toate detaliile existente.
Se vor reprezenta pe plan bornele kilometrice şi hectometrice; în dreptul lor se va executa un profil transversal a cãrui lungime va fi de 20 m stanga şi 20 m dreapta fata de axul caii ferate.
Pentru celelalte construcţii feroviare, inclusiv pentru cele care subtraverseaza sau supratraverseaza axe de cale feratã (accese în staţii, prize de aer), se vor face mãsurãtori de precizie care sa permitã calcularea suprafeţelor prin metoda analitica.
Planul topografic digital va avea în cuprins:
● detalii principale; detalii care definesc poziţia în plan şi în spaţiu a elementelor infrastructurii feroviare:
- geometria liniilor de cale feratã;
- lucrãri de arta;
- instalaţii de semnalizare;
- construcţii permanente;
- limita de proprietate;
- cãminele de vizitare şi traseele reţelelor edilitare;
● detalii secundare:
- detalii care definesc poziţia elementelor de vegetaţie, hidrografie, cai de transport rutiere şi altele asemenea;
- coordonatele detaliilor planimetrice vor fi determinate cu o precizie de ± 10 cm;
- coordonatele detaliilor planimetrice secundare vor fi determinate cu o precizie de ± 20 cm;
- cotele punctelor care definesc geometria liniilor ferate vor fi determinate cu o precizie de ± 2 mm;
- cotele punctelor caracteristice reliefului vor fi determinate cu o precizie de ± 5 cm.
În conţinutul planului vor fi cuprinse toate elementele specificate în anexa nr. 1 capitolele "Conţinutul planului topografic" şi "Mãsurãtori topografice" la Criteriile aprobate de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului sub nr. 2.665/1C/311/1992.
La solicitarea beneficiarului pot fi introduse şi elemente din cadastrul imobiliar şi cadastrul reţelelor edilitare cuprinse în metodologia aprobatã prin Ordinul ministrului lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului şi al preşedintelui Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie nr. 90/N/911-CP/1997.
Planul topografic digital va fi structurat pe straturi, gestionat pe o platforma de tip sistem informatic geografic (GIS), fiind exploatat cu fisiere "dxf" compatibile cu sistemul informatic al Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie şi al Ministerului Justiţiei.
Planul topografic va avea urmãtorul conţinut:
Pichetajul se va executa pe linia curenta de circulaţie în sensul crescator al kilometrajului indicat pe bornele hectometrice CF. Egalarea hectometrului de plecare se face de la prima borna ce preceda semnalul de intrare cap X al statiei şi se finalizeazã pe ultima borna hectometrica existenta dupã semnalul de ieşire cap Y al statiei. Pentru interstatii (linii curente) egalarea hectometrului de plecare se face complementar, din prima borna existenta dupã semnalul de ieşire cap Y din statie pana la prima borna ce preceda semnalul de intrare cap X în statia urmãtoare.
Pichetajul va cuprinde:
- puncte modulo 50 m;
- puncte de schimbare de panta;
- axele de podeţe, culee, pile, clãdiri de staţii sau cantoane;
- punctele de modificare a tipului de sina sau traverse;
- capetele pasajelor la nivel, semnale şi macazuri (PG), mãrci de siguranta, capetele de santuri sau ziduri de sprijin, toate cu indicarea ordonatei stanga/dreapta şi distanta exprimatã în metri şi centimetri;
- punctele de tangenta - intrare (TI), tangenta ieşire (TE) sau aliniament racordare (AR), racordare curba (RC), mijloc - curba (MC), curba - racordare (CR), racordare - aliniament (RA) în cazul curbelor cu arce de tranzitie.
Nivelmentul longitudinal se va executa cu precizia de ordinul V, dus şi întors pe portee modulo 50 m. Legarea se va face pe mãrcile de nivelment existente în zona.
Pe liniile curente se vor mãsura nivel superior sina (NSS) şi nivel superior traversa (NST), în curbe pe sina interioarã. Se vor mãsura cote jos şi gabaritul vertical la pasaje superioare, polate, tuneluri sau la traversarea axului caii ferate cu linii de telecomunicaţii, de forta, conducte şi altele asemenea.
Prezentarea nivelmentului longitudinal se va face respectându-se STAS 4958/91 "Profile în lung de exploatare".
Pentru liniile din statie nivelmentul în lung se executa modulo 100 m, între proiectia marcilor de siguranta, la care se adauga cote NSS şi NST în dreptul tuturor semnalelor (de intrare, ieşire, pitice de manevra şi altele asemenea).
Ridicãrile de detaliu se vor executa conform normativului C 110-69, în sistem de proiectie naţional stereografic 1970, cota Marea Neagra 1975 de baza.
Conţinutul ridicarilor de detaliu se organizeazã pe straturi de plan digital, dupã cum urmeazã:
1. punctele reţelei geodezice de sprijin şi de indesire;
2. caroiajul stereografic;
3. limitele teritorial-administrative şi ale intravilanelor componente;
4. limitele zonei juridice feroviare şi indicarea vecinilor;
5. limitele unitãţilor feroviare;
6. limita prevãzutã în actele juridice;
7. drumuri, alei, strãzi;
8. axele feroviare liniare;
9. puncte geometrice (schimbatori de cale) şi mãrci de siguranta;
10. curbe şi racorduri;
11. semnale, opritoare;
12. picheti feroviari şi borne hectometrice;
13. construcţii feroviare (clãdiri, peroane, rampe, poduribascule, castele de apa, hale, plãci turnante, instalaţii fixe);
14. platforme tehnologice şi de depozitare;
15. lucrãri de arta (poduri, viaducte, podeţe, tuneluri, ziduri de sprijin şi altele asemenea);
16. traversari ale caii ferate:
- treceri la nivel;
- subtraversari;
- supratraversari;
17. lucrãri geotehnice de protecţie;
18. reţele de electrificare (stâlpi, ancore, bare);
19. reţele supraterane (electrice, de comunicaţii şi altele asemenea);
20. reţele subterane (de comunicaţii, electrice, de apa, abur, aer comprimat, canal, fire optice şi altele asemenea);
21. hidrografie (limitele albiei minore, limitele albiei majore, ax sau fir curgere);
22. puncte cotate;
23. profile (longitudinale, transversale);
24. spaţii verzi (liziere de protecţie, decorative, cu destinaţie agricolã);
25. teren degradat (supus fenomenelor de alunecare, caderi de stanci şi altele asemenea);
26. parcele fond aservit (zona de siguranta, zona de protecţie);
27. parcele în litigiu;
28. delimitarea terenurilor pe criterii de impozitare (poligoane de performanta);
29. numerotare cadastrala;
30. puncte de insertie (macro menu).
Straturile planului digital cadastral: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 17, 19, 25, 26, 27, 28, 29.
Geometria caii, cuprinzând:
a) macazuri, exprimarea punctelor geometrice PG (în coordonate stereografice şi pichetaj) şi mãsurarea elementelor reale ale acestora (a,b,c,d,e), consemnarea tipului de macaz, numãrul macazului, tangenta (1:n), tipul sinei, coordonatele centrului marcii de siguranta;
b) liniile de cale feratã se vor determina prin puncte radiate (X, Y, Z):
- în PG;
- în proiectia marcilor de siguranta adiacente;
- în proiectia semnalelor adiacente.
Se vor consemna tipul sinelor, tipul traverselor (lemn, beton), franturile exprimate prin puncte radiate (X,Y,Z) şi distanţe între linii din 100 în 100 m (modulo 100 m), exprimate la cm;
c) curbele de cale feratã:
- pentru liniile curente se vor exprima în coordonate pichetaj şi stereografic 1970 elementele principale ale curbelor AR, RC, MC, CR, RA, raza tangenta, bisectoarea, lungimea curbei şi unghiul aliniamentelor curbei primitive U(0), R(0), T(0), B(0), C(0), precum şi elementele parabolei cubice pentru curbele de tranzitie (racordari) L, l, m, δ, x, y max., O, U, R, T, B, C;
- pentru liniile secundare U, R, T, B, C ale curbelor determinate între PG şi linia abatuta sau între eventuale frangeri de aliniament. Varfurile curbelor se vor numerota în ordinea situarii lor în sens crescator al pichetajului kilometric, începând cu cele aparţinând liniilor curente şi continuand cu cele aparţinând celorlalte linii.
Exprimarea parametrilor curbelor se va face în conformitate cu prevederile Instrucţiei de norme şi tolerante pentru construcţia şi întreţinerea caii - Linii cu ecartament normal nr. 314/1989;
d) semnalele şi alte instalaţii de cale:
- semnalele se vor exprima prin ax în coordonate pichetaj şi punct radiat (X,Y,Z);
- tip de semnal (mecanic, electric, catarg înalt, pitic de manevra, repetitor şi altele asemenea);
- numãr de faruri;
- gabarit fata de liniile adiacente;
e) stâlpii de electrificare exprimati prin:
- tip de stalp (diametru), metalic, beton, profil, cu sau fãrã ancora;
- numãr;
- capacitate portanta;
- coordonata radiatã (X,Y,Z);
- gabarit fata de liniile adiacente;
f) poduri-bascule exprimate prin:
- ax (punct radiat X,Y,Z);
- contur (ridicari detalii);
- gabarit fata de liniile de cale feratã adiacente;
- tonaj maxim admis;
g) gropi de cenusa exprimate prin:
- ax (punct radiat X, Y, Z fund);
- lungime;
h) stâlpi de iluminat forta sau portanti, pasarele situate între linii, exprimati prin:
- ax;
- tip;
- gabarit fata de liniile CF adiacente.
Caroiaj rectangular reprezentat în modul de 1 dm, indiferent de scara planului, prin linii de grosime de 0,1 mm.
Plan cadastral digital
Planul cadastral este un derivat al planului topografic şi va infatisa parcelele structurate conform pct. 6.3.4 şi 6.3.5 din Normele tehnice pentru introducerea cadastrului general şi prin reprezentarea cu semnele convenţionale specifice.
Planul cadastral conţine reprezentarea parcelelor aflate în patrimoniul unitãţilor feroviare şi a parcelelor limitrofe, cu numerotarea cadastrala sau cu numerotarea interna, pe teritoriile administrative pe care nu a fost introdus cadastrul general. Pe limitele parcelelor deţinute de unitãţile feroviare se vor marca şi se vor numerota punctele ale cãror coordonate au fost determinate. Pe plan se vor determina şi se vor inscriptiona teritoriile administrative pe care se gãsesc parcelele prezentate.
───────
la normele metodologice
────────────────────────
CADRUL LEGAL
pentru organizarea şi realizarea cadastrului de specialitate
al cãilor ferate
1. Constituţia României
2. <>Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996
3. <>Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, cu modificãrile ulterioare
4. <>Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã
5. <>Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã
6. <>Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, republicatã, cu modificãrile ulterioare
7. <>Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia
8. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996
9. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate romane şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 89/1999
10. <>Hotãrârea Guvernului nr. 581/1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. prin reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane
11. <>Hotãrârea Guvernului nr. 582/1998 privind înfiinţarea Societãţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A. prin reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane
12. <>Hotãrârea Guvernului nr. 583/1998 privind înfiinţarea Societãţii de Servicii de Management Feroviar "S.M.F." S.A., prin reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane
13. <>Hotãrârea Guvernului nr. 584/1998 privind înfiinţarea Societãţii Naţionale de Transport Feroviar de Cãlãtori "C.F.R. Cãlãtori" - S.A. prin reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane
14. <>Hotãrârea Guvernului nr. 585/1998 privind înfiinţarea Societãţii de Administrare Active Feroviare "S.A.A.F." S.A. prin reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane
15. <>Hotãrârea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism, cu modificãrile ulterioare
16. <>Hotãrârea Guvernului nr. 834/1991 privind stabilirea şi evaluarea unor terenuri deţinute de societãţile comerciale cu capital de stat, cu modificãrile ulterioare, şi <>Criteriile nr. 2.665/1C/311/1992 privind stabilirea şi evaluarea terenurilor aflate în patrimoniul societãţilor comerciale cu capital de stat, aprobate de Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, cu modificãrile ulterioare
17. <>Ordinul ministrului administraţiei publice nr. 538/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind autorizarea persoanelor fizice şi juridice care pot sa realizeze şi sa verifice lucrãri de specialitate în domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei pe teritoriul României
18. <>Ordinul ministrului administraţiei publice nr. 534/2001 privind aprobarea Normelor tehnice pentru introducerea cadastrului general
19. <>Ordinul ministrului administraţiei publice nr. 535/2001 privind aprobarea Regulamentului pentru verificarea lucrãrilor de specialitate în domeniile cadastrului, geodeziei şi cartografiei, realizate de persoane fizice şi juridice autorizate
20. <>Ordinul ministrului administraţiei publice nr. 536/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind recepţia lucrãrilor de geodezie, cartografie, cadastru, fotogrammetrie şi teledetectie
21. <>Ordinul ministrului administraţiei publice nr. 539/2001 pentru aprobarea Regulamentului de avizare a lucrãrilor de cadastru, geodezie, cartografie, fotogrammetrie şi teledetectie
22. Ordinul ministrului justiţiei nr. 1.330/C/1999 cu privire la înfiinţarea Cãrţilor funciare cu caracter nedefinitiv
23. Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.171/2001 privind cadastrele de specialitate din structura ministerului
24. Metodologia privind executarea lucrãrilor de introducere a cadastrului imobiliar în localitãţi, aprobatã prin Ordinul ministrului lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului şi al preşedintelui Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie nr. 90/N/911-CP/1997, şi Metodologia privind executarea lucrãrilor de introducere a cadastrului reţelelor edilitare în localitãţi, aprobatã prin Ordinul ministrului lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului şi al preşedintelui Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie nr. 91/N/912-CP/1997
ANEXA 9
────────
la normele metodologice
────────────────────────
DEFINIŢII
În cuprinsul prezentelor norme metodologice se folosesc denumiri specifice cadastrului de specialitate al cãilor ferate, care au urmãtoarele semnificatii:
1. bun izolat - bunurile imobiliare C.F.R. situate în afarã zonei liniilor de cale feratã;
2. bunuri imobile C.F.R. - terenurile de orice natura, liniile de cale feratã, clãdirile, construcţiile, podurile, lucrãrile de arta, reţelele de canalizare, de apa, de distribuire a energiei electrice, de alimentare cu aer, cu aburi, cu combustibili şi altele asemenea care aparţin unitãţilor feroviare;
3. cadastru - sistem de evidenta tehnica, economicã şi juridicã prin care se realizeazã identificarea, înregistrarea, mãsurarea şi reprezentarea pe planuri cadastrale a terenurilor cu sau fãrã construcţii, inclusiv lucrãri de publicitate imobiliarã;
4. corp de proprietate - unul sau mai multe imobile alipite aparţinând aceluiaşi proprietar;
5. coordonata liniara (pichetaj) - abscisa şi ordonatã unui punct determinate în funcţie de axul caii ferate;
6. dosar cazier cadastral - dosar care conţine planurile şi piesele scrise, necesare identificarii şi situarii unui imobil din punct de vedere administrativ, tehnic şi juridic;
7. entitate feroviara - statie sau interstatie feroviara ale carei obiecte au coordonate liniare (pichetaj)
8. georeferentiere - operatia de punere în concordanta a imaginii punctului de pe raster cu punctul din teren, raportat în coordonate geodezice, în format vector, ale unui plan digital;
9. imobil - parcela de teren, cu sau fãrã construcţii;
10. interstatie - imobilele feroviare situate de la prima borna hectometrica aflatã înaintea semnalului de intrare (cap Y) al unei staţii pana la prima borna hectometrica existenta dupã semnalul de intrare (cap X) al statiei urmãtoare;
11. parcela - o suprafata de teren având o singura categorie de folosinta şi unul sau mai mulţi proprietari;
12. registrul cadastral - documentul principal al cadastrului general, prin care se sistematizeaza datele cadastrale pentru evidentierea distinctã în cadrul teritoriului administrativ a situaţiei bunurilor imobile şi a proprietarilor, precum şi a situaţiilor centralizatoare pe destinaţii ale terenurilor, grupe de proprietari, intravilan - extravilan;
13. registrul cadastral feroviar - documentul principal al cadastrului de specialitate al cãilor ferate, care serveşte la evidenta imobilelor feroviare pe teritorii administrative şi pe entitãţi feroviare. Se întocmeşte pe partida cadastrala a fiecãrei unitãţi feroviare existente (Registrul cadastral feroviar "C.F.R." - S.A., Registrul cadastral feroviar "C.F.R. Marfa" - S.A., Registrul cadastral feroviar "C.F.R. Cãlãtori" S.A. şi altele asemenea);
14. statie - imobilele feroviare situate de la prima borna hectometrica existenta înaintea semnalului de intrare (cap X) pana la prima borna hectometrica existenta înaintea semnalului de ieşire cap Y (din sens opus) al unei staţii de cale feratã;
15. stereografica 1970 - sistem de proiectie cartografica, acceptat oficial în România;
16. strat - un grup logic de date, exprimat grafic la scara, care se pot asimila unor folii transparente puse peste un desen;
17. teren aferent - suprafata de teren astfel cum a fost determinata prin autorizaţia de construire sau, dupã caz, prin fişele tehnice de mãsurãtori ale suprafeţei de teren minime necesare asigurãrii utilizãrii unei construcţii în scopul destinat sau functionarii unei instalaţii la parametrii proiectati;
18. teren feroviar - suprafata de teren aflatã în proprietatea unei unitãţi feroviare, precum şi terenul concesionat acesteia sau aflat în administrarea acesteia;
19. unitate feroviara - companie, societate nationala, societate comercialã sau filiale ale acestora având personalitate juridicã, rezultate din procesul de reorganizare a Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane şi care presteazã activitãţi şi servicii feroviare consemnate în registrul comerţului;
20. zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice cuprinde terenurile limitrofe, situate de o parte şi de alta a axei caii ferate, indiferent de proprietar, în limita a maximum 100 m de la axa caii ferate, precum şi terenurile destinate sau care servesc, sub orice forma, la asigurarea functionarii acesteia;
21. zona de siguranta a infrastructurii feroviare publice cuprinde fasiile de teren, limitrofe ultimului ax de cale feratã, având lãţimi de 20 m fiecare, situate de o parte şi de alta a axei caii ferate, necesare pentru amplasarea instalaţiilor de semnalizare şi de siguranta a circulaţiei şi a celorlalte instalaţii de conducere operativã a circulaţiei trenurilor, precum şi a instalaţiilor şi lucrãrilor de protecţie a mediului. Zona de siguranta a infrastructurii feroviare publice are regim juridic special, proprietãţile deja constituite la data apariţiei <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate romane şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane sunt expropriabile şi restrictionate în ceea ce priveşte construcţiile şi amenajãrile;
22. zona juridicã feroviara - reuniunea suprafeţelor de teren ce aparţin unitãţilor feroviare, în baza unor acte juridice, grupate pe entitãţi feroviare.