Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 78 din 22 octombrie 2024 privind modificarea şi completarea Regulamentului pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de investigaţie în domeniul energiei privind funcţionarea pieţei angro de energie, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2017
EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1105 din 5 noiembrie 2024
Având în vedere prevederile art. 9 alin. (1) lit. y), art. 10 alin. (1) lit. b) şi alin. (6) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 13 alin. (1) şi (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie,
în temeiul prevederilor art. 90 şi 189 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin.
ART. I
Regulamentul pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de investigaţie în domeniul energiei privind funcţionarea pieţei angro de energie, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 13 aprilie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Activitatea de investigaţii are drept scop verificarea respectării regulilor de piaţă, pe piaţa angro de energie, şi, după caz, sancţionarea, conform legii, a comportamentelor care afectează integritatea şi transparenţa pieţei angro, în vederea înlăturării acestora."
2. La articolul 3, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Pentru faptele contravenţionale constatate în cadrul investigaţiilor, pentru care sunt prevăzute sancţiuni prin raportare la cifra de afaceri definită la art. 93 alin. (5) şi la art. 195 alin. (4) din Lege sau, în cazul persoanelor nerezidente, prin raportare la veniturile obţinute în România de către persoana juridică investigată şi înregistrate în situaţiile financiare individuale ale acesteia, stabilirea şi individualizarea sancţiunilor se realizează de către Comitetul de reglementare al ANRE, pe baza Procedurii privind stabilirea şi individualizarea sancţiunilor contravenţionale raportate la cifra de afaceri, de către Comitetul de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, ca urmare a acţiunilor de investigaţii, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 13/2022, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Procedură."
3. La articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin, Direcţia investigaţii colaborează, solicită date, informaţii şi documente de la alte entităţi organizatorice din cadrul ANRE."
4. La articolul 6, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Investigatorii din cadrul Direcţiei investigaţii au acces la informaţii naţionale clasificate, cu respectarea principiului necesităţii de a cunoaşte, numai în baza autorizaţiilor de acces la acestea, obţinute ulterior emiterii certificatelor de securitate pentru acces la informaţii naţionale clasificate, eliberate prin decizie de către Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat (ORNISS), valabile pentru nivelul de secretizare al informaţiilor necesare îndeplinirii atribuţiilor de serviciu."
5. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 9
(1) Compartimentele de specialitate din cadrul ANRE, altele decât Direcţia investigaţii, în vederea exercitării atribuţiilor ce le revin, realizează o analiză preliminară a cazurilor în care există indicii privind o posibilă afectare a pieţei angro de energie sau a cerinţelor privind transparenţa prevăzute în reglementările ANRE, precum şi în regulamentele europene, în legătură cu piaţa angro de energie, identificate de către personalul propriu sau semnalate de către persoanele/entităţile prevăzute la art. 7 alin. (1), şi identifică acele situaţii în care se justifică declanşarea unor investigaţii, formulând propuneri în acest sens; analiza preliminară efectuată de către compartimentul de specialitate este finalizată prin emiterea unei note de fundamentare."
6. La articolul 9 alineatul (2), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) analizarea elementelor cuprinse în nota de fundamentare prevăzută la alin. (1), de către Direcţia investigaţii, şi, după caz, transmiterea unei solicitări privind completarea acesteia;
b) efectuarea investigaţiei, de către echipa de investigaţie, în baza deciziei preşedintelui ANRE;"
7. La articolul 9, alineatele (2^1), (3) şi (3^1) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2^1) În vederea realizării analizei preliminare prevăzute la alin. (1), compartimentele de specialitate responsabile pot solicita persoanelor prevăzute la art. 7 alin. (1), după caz, date, informaţii şi documente suplimentare.
(3) Nota de fundamentare prevăzută la alin. (1) se înaintează preşedintelui ANRE de către compartimentul de specialitate în termen de maximum 60 de zile de la data semnalării faptelor care pot constitui încălcări ale legislaţiei naţionale şi/sau europene privind piaţa angro de energie şi cuprinde: indicarea elementelor rezonabile ale unui posibil abuz de piaţă şi ale unor comportamente anormale şi/sau inadecvate care au dus la suspiciunea încălcării legislaţiei specifice pieţei angro de energie, concluziile analizei indicatorilor specifici de monitorizare şi a altor indicatori relevanţi, inclusiv a elementelor de interes, potenţialul impact produs asupra pieţei angro de energie şi asupra interesului general al clientului final, în funcţie de caz, precum şi propunerea privind începerea sau neînceperea unei investigaţii.
(3^1) Termenul prevăzut la alin. (3) se poate prelungi cu câte 60 de zile, dar nu mai mult de un an de la data semnalării faptelor în condiţiile art. 7, în baza unei justificări temeinice a compartimentului de specialitate şi cu aprobarea preşedintelui ANRE."
8. La articolul 9, după alineatul (3^1) se introduce un nou alineat, alineatul (3^2), cu următorul cuprins:
"(3^2) Efectuarea investigaţiei prevăzute la alin. (2) lit. b) cuprinde, în principal:
a) efectuarea acţiunii de inspecţie de către echipa de inspecţie împuternicită prin decizie a preşedintelui ANRE şi, după caz, în baza autorizării judiciare pentru efectuarea inspecţiei, dată prin încheiere de către preşedintele Curţii de Apel Bucureşti sau de către un judecător delegat de acesta;
b) efectuarea de către echipa de investigaţie a analizei specifice, în conformitate cu scopul şi obiectul investigaţiei;
c) întocmirea raportului de investigaţie în formă preliminară şi comunicarea acestuia participantului la piaţă investigat;
d) întocmirea raportului de investigaţie în formă finală, ce include, după caz, obiecţiunile participantului la piaţă investigat, precum şi punctul de vedere al echipei de investigaţie cu privire la acestea;
e) aprobarea raportului de investigaţie în formă finală, care se realizează astfel:
(i) în cazul în care nu se constată fapte contravenţionale, acesta se aprobă direct de către preşedintele ANRE;
(ii) în cazul în care se constată fapte contravenţionale, pentru care sancţiunile prevăzute sunt raportate la cifra de afaceri realizată din activitatea licenţiată sau, în cazul persoanelor nerezidente, la veniturile obţinute în România şi înregistrate în situaţiile financiare individuale ale contravenientului, acesta se aprobă de către directorul Direcţiei investigaţii, anterior stabilirii şi individualizării sancţiunii de către Comitetul de reglementare al ANRE;
f) emiterea deciziei de finalizare a investigaţiei, care se realizează astfel:
(i) în cazul în care nu se constată fapte contravenţionale, aceasta se emite direct de către preşedintele ANRE;
(ii) în cazul în care se constată fapte contravenţionale pentru care sancţiunile prevăzute sunt raportate la cifra de afaceri realizată din activitatea licenţiată sau, în cazul persoanelor nerezidente, la veniturile obţinute în România şi înregistrate în situaţiile financiare individuale ale contravenientului, aceasta se emite de către preşedintele ANRE, ulterior stabilirii şi individualizării sancţiunii de către Comitetul de reglementare al ANRE."
9. La articolul 9, alineatele (4)-(7) şi (9)-(12) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(4) În situaţia în care, în urma analizei preliminare, compartimentul de specialitate constată că există temei şi propune, prin nota de fundamentare, demararea investigaţiei, preşedintele ANRE, în termen de maximum 15 zile de la primirea acesteia, decide cu privire la aprobarea sau respingerea notei de fundamentare.
(5) Decizia preşedintelui ANRE prin care se dispune efectuarea unei investigaţii va indica temeiurile de fapt şi de drept, nota de fundamentare care a stat la baza declanşării investigaţiei, obiectul şi scopul investigaţiei, participantul/ participanţii la piaţă vizat/vizaţi, componenţa echipei de investigaţie şi drepturile conferite membrilor acesteia.
(6) În cazul constatării contravenţiilor pentru care, în Lege, sunt prevăzute sancţiuni raportate la cifra de afaceri realizată din activitatea licenţiată sau, în cazul persoanelor nerezidente, la veniturile obţinute în România şi înregistrate în situaţiile financiare individuale ale contravenientului, stabilirea şi individualizarea sancţiunilor se realizează de Comitetul de reglementare al ANRE, conform procedurii prevăzute la art. 3 alin. (3), ulterior aprobării raportului de investigaţie în formă finală şi anterior emiterii deciziei de finalizare a investigaţiei de către preşedintele ANRE.
(7) În situaţia în care există indicii temeinice privind săvârşirea de către operatorul economic investigat a unor fapte prevăzute la art. 93 alin. (1) pct. 49 şi 50, respectiv la art. 194 pct. 46 şi 47 din Lege, care împiedică îndeplinirea de către ANRE a atribuţiilor de investigaţie, membrii echipei de investigaţie întocmesc o notă de constatare pe care o comunică participantului la piaţă investigat, în vederea informării acestuia.
.............................................................
(9) În situaţia în care punctul de vedere comunicat de participantul la piaţă investigat prezintă suficiente argumente de natură a înlătura suspiciunea prevăzută la alin. (7), echipa de investigaţie îl informează cu privire la acceptarea acestora şi continuarea efectuării acţiunii de investigaţie, urmând etapele prevăzute la alin. (3^2).
(10) În situaţia în care punctul de vedere comunicat de participantul la piaţă investigat nu prezintă suficiente argumente de natură a înlătura suspiciunea prevăzută la alin. (7) sau participantul la piaţă investigat nu transmite un punct de vedere în termenul solicitat, echipa de investigaţie întocmeşte documentele specifice pentru acest caz, conform prevederilor art. 8 alin. (1) şi (2) din Procedură, care se prezintă spre analiză şi dezbatere Comitetului de reglementare al ANRE, în vederea stabilirii şi individualizării sancţiunii.
(11) Pentru faptele de natura celor prevăzute la alin. (7), membrii echipei de investigaţie aplică sancţiunea contravenţională, stabilită şi individualizată de către Comitetul de reglementare al ANRE, prin încheierea unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, şi continuă efectuarea acţiunii de investigaţie urmând etapele prevăzute la alin. (3^2).
(12) În termen de 15 zile de la data stabilirii şi individualizării sancţiunii de către Comitetul de reglementare al ANRE, participantul la piaţă investigat este convocat la sediul ANRE în vederea aplicării sancţiunii contravenţionale raportate la cifra de afaceri realizată din activitatea licenţiată sau, în cazul persoanelor nerezidente, la veniturile obţinute în România şi înregistrate în situaţiile financiare individuale ale contravenientului, prin încheierea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei prevăzut la alin. (11)."
10. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) Compartimentele de specialitate prevăzute la art. 9 alin. (1) propun preşedintelui ANRE efectuarea unei investigaţii din oficiu atunci când, pe baza informaţiilor pe care le deţin, inclusiv a celor provenite de la entităţile sau persoanele prevăzute la art. 7 alin. (2), consideră că există indicii, temei de fapt şi de drept pentru efectuarea unei investigaţii, cu luarea în considerare a termenelor prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie, denumit în continuare REMIT.
(2) În cazul unei investigaţii din oficiu se aplică prevederile art. 9, cu menţiunea că informaţiile de la entităţile sau persoanele prevăzute la art. 7 alin. (2) sunt trimise preşedintelui ANRE, după care sunt repartizate spre analiză compartimentelor prevăzute la art. 9 alin. (1), cu respectarea confidenţialităţii acestora."
11. La articolul 11, partea introductivă şi litera a) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 11
În procesul de soluţionare a plângerilor, înaintate conform prevederilor art. 7 alin. (1) lit. b), se aplică prevederile art. 9, la care se adaugă următoarele:
a) la primirea unei plângeri formulate de o persoană fizică sau juridică afectată în mod real şi direct de o potenţială încălcare a normelor privind buna funcţionare a pieţei angro de energie, aceasta se înregistrează la registratura generală a ANRE şi se trimite preşedintelui ANRE, după care este repartizată spre soluţionare compartimentului de specialitate;"
12. La articolul 11, după litera a) se introduc două noi litere, literele a^1) şi a^2), cu următorul cuprins:
"a^1) ulterior primirii plângerii, compartimentul de specialitate verifică îndeplinirea condiţiilor de admisibilitate prevăzute de prezentul regulament şi încadrarea acesteia în sfera de competenţă a ANRE;
a^2) în condiţiile prevăzute la lit. a^1), pentru cazul în care plângerea intră în sfera investigaţiilor desfăşurate de ANRE în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2), compartimentul de specialitate realizează analiza preliminară prevăzută la art. 9 alin. (1) şi emite nota de fundamentare în condiţiile şi în termenele prevăzute la art. 9 alin. (3), respectiv la alin. (3^1);"
13. La articolul 11, literele b) şi c) se abrogă.
14. La articolul 11, literele d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"d) în situaţia prevăzută la lit. a^2), ulterior aprobării notei de fundamentare, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE, care a efectuat analiza preliminară, emite şi comunică autorului plângerii un răspuns;
e) pentru cazul prevăzut la lit. a^2), în baza deciziei preşedintelui ANRE, se declanşează investigaţia în termen de 60 de zile de la data aprobării notei de fundamentare ce conţine propunerea de începere a unei investigaţii;"
15. La articolul 12, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 12
(1) La primirea unei solicitări de informaţii din partea ACER în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (4) lit. a) din REMIT sau a unei solicitări de demarare a unei investigaţii în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (4) lit. b) din REMIT, în cazul unei presupuse încălcări, ANRE va lua măsurile necesare pentru a da curs respectivei cereri, în condiţiile prevăzute la art. 9."
16. La articolul 13, alineatul (5) se abrogă.
17. La articolul 13, alineatele (6) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(6) Perioada de timp în care se desfăşoară investigaţia este proporţională cu împrejurările şi complexitatea cazului, dar înăuntrul perioadei de împlinire a termenului de prescripţie.
(7) Membrii echipei de investigaţie nu pot participa la investigarea cazurilor în care au un interes direct sau indirect sau dacă se află în orice situaţie de conflict de interese, având obligaţia în aceste ipoteze de a-i informa pe şeful ierarhic superior şi pe preşedintele ANRE."
18. La articolul 14, litera c) se abrogă.
19. La articolul 15, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 15
(1) În funcţie de complexitatea investigaţiei, în condiţiile în care există indicii că pot fi găsite documente sau pot fi obţinute informaţii considerate necesare pentru îndeplinirea scopului investigaţiei, pe parcursul derulării acesteia, echipa de investigaţii poate efectua următoarele acţiuni: solicitarea de puncte de vedere, organizarea de întâlniri, audierea persoanelor relevante pentru investigaţie şi/sau solicitarea de declaraţii, inspecţii."
20. La articolul 16, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Termenul prevăzut la alineatul (1) poate fi prelungit o singură dată, cu maximum 10 zile, în situaţii temeinic justificate de către participantul la piaţă investigat."
21. La articolul 17, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Drepturile membrilor echipei de investigaţie, prevăzute la alin. (1), se completează cu drepturile prevăzute la art. 13 alin. (2) din REMIT."
22. La articolul 22, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) în baza prezentării în copii certificate a deciziilor emise de preşedintele ANRE prin care se dispune efectuarea unei investigaţii/inspecţii, respectiv a autorizării judiciare date prin încheiere de către preşedintele Curţii de Apel Bucureşti sau de către un judecător delegat de acesta, în funcţie de caz, să permită fără întârziere începerea şi derularea investigaţiei şi să faciliteze accesul membrilor echipei de investigaţie, în condiţiile legii, în spaţiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care participantul la piaţă le deţine legal;"
23. La articolul 22, după litera e) se introduc două noi litere, literele f) şi g), cu următorul cuprins:
"f) să pună la dispoziţia membrilor echipei de investigaţie o declaraţie pe propria răspundere, dată de reprezentantul legal al participantului la piaţă investigat sau de împuternicitul acestuia, din care să rezulte că toate documentele, informaţiile, datele, înregistrările, evidenţele şi actele specifice, prevăzute la lit. b), sunt complete şi corespund realităţii;
g) să asigure desfăşurarea în limba română a corespondenţei/ discuţiilor cu reprezentanţii ANRE, în scopul efectuării investigaţiei, implicit încheierea/semnarea documentelor aferente investigaţiei, care se redactează în limba română."
24. La articolul 23, alineatele (3), (4) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) Obiecţiunile prevăzute la alin. (2) se transmit ANRE în termenul prevăzut la art. 21 alin. (2).
(4) După primirea şi analiza obiecţiunilor prevăzute la alin. (2), echipa de investigaţie întocmeşte raportul de investigaţie în forma finală, îl semnează şi îl supune aprobării directorului Direcţiei investigaţii prin parcurgerea etapelor prevăzute la art. 9 alin. (3^2) lit. e), după caz. Raportul de investigaţie în formă finală trebuie să cuprindă, suplimentar faţă de raportul de investigaţie în formă preliminară, observaţiile/obiecţiunile operatorului economic investigat cu privire la raportul de investigaţie preliminar, punctul de vedere al echipei de investigaţie privind obiecţiunile transmise, concluziile finale ale investigaţiei, după caz, recomandările formulate de echipa de investigaţie şi/sau măsurile propuse, precum şi propuneri de sancţionare a participantului la piaţă, dacă acestea se impun.
................................................................
(6) După aprobarea raportului de investigaţie în formă finală şi, dacă se impune, ulterior stabilirii şi individualizării sancţiunii de către Comitetul de reglementare al ANRE, preşedintele ANRE dispune, după caz, prin decizie de finalizare a investigaţiei:
a) închiderea investigaţiei;
b) încetarea practicilor contrare REMIT sau actelor delegate sau de punere în aplicare, adoptate în temeiul REMIT;
c) încetarea practicilor de încălcare a cerinţelor privind transparenţa prevăzute în reglementările ANRE, precum şi în regulamentele europene, în legătură cu piaţa angro de energie, cu excepţia REMIT;
d) aplicarea măsurilor pe care le consideră necesare în urma investigaţiei, în sarcina participantului la piaţă investigat;"
25. La articolul 23, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alineatele (6^1) şi (6^2), cu următorul cuprins:
"(6^1) Decizia de finalizare a investigaţiei se comunică participantului la piaţă investigat odată cu procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, după caz.
(6^2) Membrii echipei de investigaţie au obligaţia de a urmări ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse conform prevederilor alin. (6) lit. c)."
26. La articolul 23, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7) În termen de 15 zile de la data stabilirii şi individualizării sancţiunii de către Comitetul de reglementare al ANRE, participantul la piaţă este convocat la sediul ANRE în vederea comunicării raportului de investigaţie în formă finală şi a aplicării sancţiunii contravenţionale raportate la cifra de afaceri realizată din activitatea licenţiată sau, în cazul persoanelor nerezidente, la veniturile obţinute în România şi înregistrate în situaţiile financiare individuale ale contravenientului, prin încheierea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei."
27. La articolul 23, alineatul (8) se abrogă.
28. La articolul 23, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(9) În situaţia în care, în urma declanşării unei investigaţii, se constată că nu există indicii temeinice cu privire la încălcarea legii, care să justifice impunerea de măsuri sau sancţiuni de către ANRE, aceasta se va închide prin decizie a preşedintelui ANRE de finalizare a investigaţiei, care va fi comunicată participantului la piaţă investigat, împreună cu raportul de investigaţie în formă finală, în termen de 15 zile de la data aprobării."
29. La articolul 24, alineatul (3) se abrogă.
30. La articolul 24, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Publicarea unui comunicat privind rezultatul acţiunii de investigaţie întreprinse se face în coordonare cu ACER."
31. La articolul 33, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În cazul neîndeplinirii obligaţiei de ducere la îndeplinire a măsurilor dispuse, ANRE aplică amenda prevăzută de Lege pentru această contravenţie."
32. La articolul 33, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Ulterior finalizării investigaţiei, Direcţia investigaţii informează, după caz, persoanele/entităţile prevăzute la art. 7 alin. (1) şi (2) cu privire la rezultatul acesteia."
ART. II
Persoanele fizice/juridice care desfăşoară activităţi pe piaţa angro de energie duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea acestora.
ART. III
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,
George-Sergiu Niculescu
Bucureşti, 22 octombrie 2024.
Nr. 78.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: