Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 722 din 4 mai 2006 privind inspectia, supravegherea tehnica si certificarea navelor maritime care arboreaza pavilion roman
ORDIN nr. 722 din 4 mai 2006 privind inspecţia, supravegherea tehnica şi certificarea navelor maritime care arboreaza pavilion roman EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCŢIILOR ŞI TURISMULUI PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 416 din 15 mai 2006 Având în vedere prevederile art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , în temeiul prevederilor <>art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului emite urmãtorul ordin: ART. 1 Prezentul ordin stabileşte mãsurile privind inspecţia, supravegherea tehnica şi certificarea conformitatii navelor cu prevederile convenţiilor internaţionale privind siguranta maritima şi prevenirea poluarii marine, promovand în acelaşi timp libertatea furnizarii serviciilor. Aceste mãsuri includ implementarea cerinţelor de siguranta referitoare la corpul, maşinile şi instalaţiile electrice şi de comanda a navelor care intra sub incidenta convenţiilor internaţionale. ART. 2 În înţelesul prezentului ordin termenii utilizaţi se definesc dupã cum urmeazã: a) administraţie competenta - Autoritatea Navala Romana, organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cãruia i se deleagã competentele privind aplicarea prevederilor prezentului ordin, denumita în continuare ANR; b) autorizaţie - contract de mandat special încheiat între ANR şi o organizaţie recunoscuta prin care i se deleagã, parţial sau total, competentele pentru efectuarea activitãţilor de inspecţie, supraveghere tehnica şi certificare; c) certificat - un certificat emis de ANR sau de o organizaţie recunoscuta autorizata, în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale şi ale legislaţiei naţionale în vigoare; d) certificat de clasa - un document emis de o organizaţie recunoscuta care atesta ca structura corpului, maşinile şi instalaţiile navei, corespunzãtoare tipului şi destinaţiei acesteia, sunt în conformitate cu regulile şi reglementãrile elaborate şi publicate de respectiva organizaţie; e) certificat de siguranta radio pentru nava de mãrfuri certificatul introdus de regulile radio din SOLAS 1974/1978, adoptate de Organizaţia Maritima Internationala (IMO); f) convenţii internaţionale - Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (SOLAS), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979 , Convenţia internationala din 1966 asupra liniilor de încãrcare (LL), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971 , Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de cãtre nave, modificatã prin Protocolul din 1978, la care România a aderat prin <>Legea nr. 6/1993 (MARPOL 73/78), împreunã cu codurile de aplicare, protocoalele şi amendamentele la acestea, în versiunile lor actualizate; g) inspecţii şi supravegheri tehnice - inspectiile şi supravegherile tehnice care trebuie efectuate obligatoriu în temeiul convenţiilor internaţionale; h) locaţia - se referã la locul unde se afla înregistrat un birou, sediul administrativ central sau locul în care o organizaţie isi desfãşoarã obiectul principal de activitate; i) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului - autoritatea de stat în domeniul transportului naval, denumit în continuare minister; j) nava - o nava maritima care arboreaza pavilion roman aflatã sub incidenta convenţiilor internaţionale şi care efectueazã voiajuri internaţionale; k) nava care arboreaza pavilionul unui stat membru - o nava înregistratã într-un stat membru al Uniunii Europene şi care arboreaza pavilionul acestuia în conformitate cu legislaţia sa. Navele care nu corespund acestei definiţii şi cele care nu arboreaza pavilion roman sunt asimilate navelor care arboreaza pavilionul unui stat terţ; l) organizaţie recunoscuta - una dintre organizaţiile recunoscute prevãzute în lista redactatã şi publicatã de Comisia Europeanã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene; m) organizaţie recunoscuta autorizata - o organizaţie recunoscuta care a încheiat un contract de mandat special cu ANR; n) voiaj internaţional - un voiaj pe mare efectuat dintr-un port romanesc cãtre un port din alt stat sau invers. ART. 3 (1) Inspecţia, supravegherea tehnica şi certificarea conformitatii navelor cu prevederile convenţiilor internaţionale se efectueazã de cãtre ANR. (2) Ministerul, în conformitate cu obligaţiile şi responsabilitãţile ce îi revin din convenţiile internaţionale, urmãreşte ca ANR sa asigure aplicarea corecta a prevederilor acestor convenţii, în special în ceea ce priveşte activitãţile prevãzute la alin. (1). (3) Competentele ce revin ANR privind efectuarea inspecţiei, supravegherii tehnice şi certificãrii în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale pot fi delegate, parţial sau total, unor organizaţii recunoscute, în baza unor contracte de mandat special încheiate între ANR şi respectivele organizaţii recunoscute. (4) Navele sunt obligate sa posede un certificat de clasa emis de una dintre organizaţiile recunoscute prevãzute la art. 2 lit. l). (5) Inspectiile necesare emiterii certificatului de siguranta radio pentru nava de mãrfuri pot fi efectuate şi de un organism privat recunoscut de ANR, organism care trebuie sa aibã suficienta experienta şi personal calificat pentru a realiza în numele ANR activitatea de evaluare a siguranţei în radiocomunicatii. (6) Emiterea pentru prima data a certificatelor de scutire, prevãzute în convenţiile internaţionale, de cãtre organizaţiile recunoscute autorizate se va putea face numai cu aprobarea ANR. (7) Prevederile prezentului articol nu se aplica pentru certificarea echipamentului maritim. ART. 4 (1) Pentru a încheia contracte de mandat special conform art. 3 alin. (3), ministerul va notifica tuturor organizaţiilor recunoscute intenţia ANR de a delega competentele pentru efectuarea activitãţilor de inspecţie, supraveghere tehnica şi certificare a conformitatii navelor cu prevederile convenţiilor internaţionale. (2) ANR va încheia contracte de mandat special cu toate organizaţiile recunoscute care şi-au manifestat intenţia de a efectua activitãţile prevãzute la alin. (1). (3) În cazul în care ANR primeşte solicitarea încheierii unui contract de mandat special din partea unei organizaţii recunoscute care are locaţia într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, înainte de încheierea contractului, ministerul poate sa solicite acordarea de cãtre statul terţ a unui tratament egal organizaţiilor recunoscute care au locaţia în Uniunea Europeanã. ART. 5 (1) Contractul de mandat special este un acord scris şi nediscriminatoriu care reglementeazã relaţiile dintre ANR şi o organizaţie recunoscuta. (2) Contractul de mandat special trebuie sa stabileascã sarcinile şi funcţiile specifice pe care şi le asuma organizaţia recunoscuta, incluzând cel puţin: a) dispoziţiile din apendicele II la Rezoluţia IMO A.739(18) privind liniile directoare pentru autorizarea organizaţiilor care acţioneazã în numele administraţiei, completate cu recomandãrile din anexele, apendicele şi suplimentul la circularele IMO MSC/Circ.710 şi MEPC/Circ.307 privind acordul-cadru pentru autorizarea organizaţiilor recunoscute care acţioneazã în numele administraţiei; b) urmãtoarele dispoziţii privind rãspunderea financiarã: (i) dacã ministerul sau ANR este declarat/declarata în final, printr-o hotãrâre definitiva a unei instanţe sau a unui tribunal ori ca urmare a soluţionãrii unui litigiu prin arbitraj, rãspunzãtor/rãspunzãtoare pentru un incident şi trebuie sa despãgubeascã pãrţile vãtãmate pentru un prejudiciu sau o pierdere materialã ori pentru o vãtãmare corporalã sau deces, dovedite a fi, în fata instanţei respective, rezultatul unui act premeditat, al unei omisiuni sau al unei neglijente grave a organizaţiei recunoscute autorizate, a filialelor sale, a angajaţilor, agenţilor sau a altor entitãţi care acţioneazã în numele acesteia, ministerul sau ANR este îndreptãţit/indreptatita sa primeascã o compensaţie financiarã din partea organizaţiei recunoscute autorizate, în mãsura în care prejudiciul, dãuna, vãtãmarea sau decesul menţionate mai sus sunt cauzate, conform hotãrârii instanţei respective, de cãtre organizaţia recunoscuta autorizata; (ii) dacã ministerul sau ANR este declarat/declarata în final, printr-o hotãrâre definitiva a unei instanţe sau a unui tribunal ori ca urmare a soluţionãrii unui litigiu prin arbitraj, rãspunzãtor/rãspunzãtoare pentru un incident şi trebuie sa despãgubeascã pãrţile vãtãmate pentru o vãtãmare corporalã sau deces, dovedite a fi, în fata instanţei respective, provocate de un act de neglijenţa, imprudenta ori de o omisiune a organizaţiei recunoscute autorizate, a angajaţilor, agenţilor sãi sau a altor entitãţi care acţioneazã în numele acesteia, ministerul ori ANR este îndreptãţit/indreptatita la o compensaţie financiarã din partea organizaţiei recunoscute autorizate, în mãsura în care vãtãmarea corporalã sau decesul sunt cauzate, conform hotãrârii instanţei, de cãtre organizaţia recunoscuta autorizata. În aceasta situaţie ministerul sau ANR poate sa stabileascã suma maxima ce trebuie plãtitã de organizaţia recunoscuta autorizata, suma care trebuie însã sa fie cel puţin egala cu 4 MEUR; (iii) dacã ministerul sau ANR este declarat/declarata în final, printr-o hotãrâre definitiva a unei instanţe sau a unui tribunal sau ca urmare a soluţionãrii unui litigiu prin arbitraj, rãspunzãtor/rãspunzãtoare pentru un incident şi trebuie sa compenseze pãrţile vãtãmate pentru un prejudiciu sau o pierdere materialã doveditã a fi, în fata instanţei respective, provocatã de un act de neglijenţa, imprudenta ori de o omisiune a organizaţiei recunoscute autorizate, a angajaţilor, agenţilor sãi sau a altor entitãţi care acţioneazã în numele acesteia, ministerul ori ANR este îndreptãţit/ indreptatita la o despãgubire financiarã din partea organizaţiei recunoscute autorizate, în mãsura în care prejudiciul sau dãuna materialã menţionatã mai sus este cauzatã, conform hotãrârii instanţei respective, de cãtre organizaţia recunoscuta autorizata. În aceasta situaţie ministerul sau ANR poate sa stabileascã suma maxima ce urmeazã a fi plãtitã de organizaţia recunoscuta autorizata, suma care trebuie însã sa fie cel puţin egala cu 2 MEUR; c) dispoziţii privind efectuarea periodicã a unui audit de cãtre ANR sau de un organism extern impartial desemnat de aceasta, privind sarcinile pe care organizaţia recunoscuta autorizata le executa în numele ANR, asa cum se prevede în art. 7 alin. (1); d) dispoziţii privind efectuarea de cãtre ANR, prin sondaj, a unor inspecţii amanuntite la nave; e) dispoziţii referitoare la prezentarea unor rapoarte periodice cu informaţii esenţiale despre flota de nave cãrora le-a acordat clasa, modificãrile, suspendarile şi retragerile de clasa, indiferent de pavilionul pe care navele îl arboreaza; f) dispoziţii privind derularea contractului de mandat special în situaţia suspendãrii/retragerii recunoaşterii organizaţiei recunoscute autorizate de Comisia Europeanã în conformitate cu prevederile art. 6. (3) ANR transmite Comisiei Europene informaţii privind contractul de mandat special, încheiat în conformitate cu acest articol. ART. 6 (1) Dacã ANR considera ca o organizaţie recunoscuta autorizata nu mai îndeplineşte obligaţiile stabilite prin contractul de mandat special, aceasta ia mãsura suspendãrii executãrii contractului de mandat special şi informeazã ministerul. (2) În baza informãrii ANR, ministerul va întreprinde urmãtoarea procedura: a) informeazã fãrã întârziere Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene în legatura cu decizia sa, însoţitã de motive bine întemeiate referitoare la aceasta; b) în situaţia în care Comisia Europeanã informeazã ministerul ca decizia privind suspendarea executãrii contractului de mandat special din motive de real pericol la adresa siguranţei sau a mediului înconjurãtor nu este justificatã, ANR trebuie sa ia mãsura încetãrii suspendãrii. (3) În situaţia în care Comisia Europeanã informeazã ministerul ca a decis suspendarea recunoaşterii unei organizaţii pentru o perioada de un an calendaristic, ministerul va informa ANR ca în aceasta perioada respectiva organizaţie nu are dreptul sa emita sau sa reînnoiascã certificate pentru navele care arboreaza pavilionul roman, în timp ce certificatele emise sau reînnoite în trecut de cãtre organizaţie isi pãstreazã valabilitatea. (4) În situaţia în care Comisia Europeanã informeazã ministerul ca a fost retrasã recunoaşterea unei organizaţii, contractul de mandat special încheiat între ANR şi respectiva organizaţie se reziliazã de drept, în timp ce certificatele emise sau reînnoite în trecut de cãtre organizaţie isi pãstreazã valabilitatea. ART. 7 (1) ANR va verifica activitatea organizaţiilor recunoscute autorizate pentru a se asigura ca acestea îndeplinesc în mod eficient sarcinile prevãzute la art. 3 alin. (3). (2) Verificarea activitãţii organizaţiilor recunoscute autorizate trebuie efectuatã o data la 2 ani. Ministerul trebuie sa transmitã statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei Europene un raport cu privire la rezultatele acestei verificãri, pana cel târziu la data de 31 martie a anului urmãtor anului pentru care a fost evaluatã conformitatea. ART. 8 Dacã în timpul efectuãrii inspectiilor de control al statului portului ANR constata ca i-au fost emise certificate valabile de cãtre o organizaţie recunoscuta unei nave care arboreaza pavilion strãin care nu îndeplineşte cerinţele din convenţiile internaţionale şi aceasta reprezintã o ameninţare realã la adresa siguranţei şi a mediului sau dacã constata o neglijenţa grava din partea organizaţiei recunoscute care a emis certificatele, trebuie sa informeze despre aceasta Comisia Europeanã, statele membre ale Uniunii Europene şi statul de pavilion implicat. ANR trebuie sa informeze organizaţia recunoscuta în cauza despre situaţia aparuta, în momentul inspecţiei iniţiale, astfel încât aceasta sa poatã sa întreprindã imediat mãsurile de remediere corespunzãtoare. ART. 9 (1) ANR va face publica lista cuprinzând organizaţiile recunoscute autorizate. (2) Armatorii sau operatorii navelor maritime care arboreaza pavilion roman şi efectueazã voiajuri internaţionale pot sa solicite efectuarea activitãţilor de inspecţie, supraveghere tehnica şi certificare a conformitatii cu prevederile convenţiilor internaţionale numai unei organizaţii recunoscute autorizate. ART. 10 (1) Contractele de mandat special încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin între minister şi organizaţii recunoscute rãmân valabile pana la expirare. (2) Ministerul va notifica prevederile prezentului ordin organizaţiilor recunoscute cu care a încheiat contracte de mandat special. ART. 11 Ministerul şi ANR vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 12 Prezentul ordin transpune Directiva Consiliului nr. 94/57/CE din 22 noiembrie 1994 privind regulile şi standardele comune pentru organizaţiile de inspecţie şi supraveghere a navelor şi pentru activitãţile relevante ale administraţiilor maritime, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 319 din 12 decembrie 1994, p. 0020-0027, astfel cum a fost amendata prin Directiva Comisiei nr. 97/58/CE din 26 septembrie 1997, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 274 din 7 octombrie 1997, p. 0008, şi prin Directiva Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2001/105/CE din 19 decembrie 2001, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 19 din 22 ianuarie 2002, p. 0009-0016, precum şi prin Directiva Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2.002/84/CE din 5 noiembrie 2002, care amendeaza directivele privind siguranta maritima şi prevenirea poluarii de cãtre nave, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 324 din 29 noiembrie 2002, p. 0053-0058. ART. 13 Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. ART. 14 La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se abroga <>Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 169/2003 pentru aprobarea: Sistemului privind certificarea conformitatii navelor care arboreaza pavilion roman cu regulile şi reglementãrile aplicabile; Criteriilor minime pe care trebuie sa le îndeplineascã o societate de clasificare în vederea delegarii de cãtre Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei a competentelor privind emiterea certificatelor statutare navelor care arboreaza pavilion roman, Listei societãţilor de clasificare care îndeplinesc criteriile minime stabilite de Uniunea Europeanã şi ale cãror reguli de clasificare sunt recunoscute de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 26 februarie 2003. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului, Gheorghe Dobre Bucureşti, 4 mai 2006. Nr. 722. --------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email