Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 703 din 14 septembrie 2011  pentru aprobarea Normei tehnice feroviare Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 703 din 14 septembrie 2011 pentru aprobarea Normei tehnice feroviare "Vehicule de cale ferata. Continutul documentatiei tehnice pentru proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanta, conservarea si evidenta vehiculelor"

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 12 octombrie 2011

    În temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) lit. k) din anexa nr. 2 "Regulamentul de organizare şi funcţionare al Organismului Notificat Feroviar Român" la anexa nr. 1 "Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autoritãţii Feroviare Române - AFER", aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Feroviare Române - AFER, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    ministrul transporturilor şi infrastructurii emite urmãtorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobã Norma tehnicã feroviarã "Vehicule de cale feratã. Conţinutul documentaţiei tehnice pentru proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor", prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 2
    Prevederile normei tehnice feroviare prevãzute la art. 1 se aplicã de cãtre operatorii economici care proiecteazã vehicule feroviare, constructorii vehiculelor feroviare, reparatorii de material rulant, precum şi de cãtre operatorii de transport feroviar.
    ART. 3
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii.

                 Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                              Anca Daniela Boagiu

    Bucureşti, 14 septembrie 2011.
    Nr. 703.


     ANEXĂ
                            NORMĂ TEHNICĂ FEROVIARĂ
               Vehicule de cale feratã. Conţinutul documentaţiei
             tehnice pentru proiectarea, construirea, exploatarea,
    modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor

                           - Cod NTF - 103 - 001:2011

    Norma tehnicã feroviarã are caracter obligatoriu.

    Preambul
    Prezenta norma tehnicã feroviarã stabileşte cerinţele privind documentele tehnice care trebuie elaborate pe durata ciclului de viaţã al vehiculelor feroviare, respectiv referitoare la proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare.
    Prevederile prezentei norme tehnice feroviare se utilizeazã de cãtre operatorii economici care proiecteazã vehicule feroviare, constructorii vehiculelor feroviare, reparatorii de material rulant, precum şi de cãtre operatorii de transport feroviar, la întocmirea specificaţiilor tehnice pentru proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare.
    La baza elaborãrii prezentei norme tehnice feroviare s-a ţinut seama de prevederile din standarde române care au preluat integral normele europene, de reglementãrile tehnice şi de normativele în vigoare.
    Prezenta norma tehnicã feroviarã se utilizeazã de cãtre atelierele de proiectare a vehiculelor feroviare, constructorii vehiculelor feroviare, reparatorii de material rulant, precum şi de cãtre operatorii de transport feroviar.
    Prezenta normã tehnicã feroviarã este elaboratã cu respectarea Hotãrârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind mãsurile pentru organizarea şi respectarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, precum şi regulile referitoare la serviciile societãţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeanã, cu modificãrile ulterioare.
    Cifrele din parantezele drepte din cuprinsul prezentei norme tehnice feroviare indicã documentele de referinţã menţionate în anexa nr. 1 la prezenta normã tehnicã feroviarã.

    1. Generalitãţi
    1.1. Scop
    Scopul prezentei norme tehnice feroviare este stabilirea cerinţelor privind documentele tehnice care trebuie elaborate pe durata ciclului de viaţã al vehiculelor feroviare, respectiv referitoare la proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare în conformitate cu documentaţiile tehnice.
    1.2. Domeniul de aplicare
    Prevederile prezentei norme tehnice feroviare se utilizeazã de cãtre operatorii economici care proiecteazã vehicule feroviare, constructorii vehiculelor feroviare, reparatorii de material rulant, precum şi de cãtre operatorii de transport feroviar, la întocmirea specificaţiilor tehnice pentru proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare.
    Cerinţele prezentei norme tehnice feroviare nu se aplicã produselor legal fabricate şi/sau comercializate în alt stat membru al Uniunii Europene sau în Turcia, ori fabricate într-un stat care face parte din Asociaţia Europeanã a Liberului Schimb (EFTA) care este parte contractantã a acordului EEA (Spaţiul Economic European).
    1.3. Clasa de risc
    Proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare sunt servicii feroviare critice care se încadreazã la clasa de risc "Produse feroviare ale cãror defecte antreneazã pierderea siguranţei şi securitãţii".
    1.4. Definiţii
    Termenii de specialitate din prezenta normã tehnicã feroviarã se definesc dupã cum urmeazã:
    a) vehicul feroviar - orice vehicul apt sã circule pe propriile roţi pe infrastructura feroviarã cu sau fãrã tracţiune [15];
    b) operator de transport feroviar - persoanã juridicã românã cu capital de stat şi/sau privat a cãrei activitate principalã constã în efectuarea de servicii de transport feroviar pe infrastructura feroviarã, tracţiunea fiind asiguratã obligatoriu de acesta [16];
    c) deţinãtor de vehicul feroviar - cel care exploateazã economic, într-o manierã durabilã, un vehicul feroviar, ca mijloc de transport, fie cã este proprietarul vehiculului feroviar, fie cã are drept de folosinţã asupra lui [15];
    d) fiabilitate - probabilitatea ca un produs sã poatã realiza o funcţie cerutã în anumite condiţii într-un interval de timp dat; [2];
    e) specificaţie tehnicã - document care conţine cerinţele tehnice care definesc caracteristicile unei lucrãri, unui material, unui produs, unei furnituri sau ale unui serviciu şi care permit sã se caracterizeze în mod obiectiv o lucrare, un material, un produs, o furniturã sau un serviciu, astfel încât aceasta/acesta sã corespundã utilizãrii cãreia i-a fost destinatã de cãtre entitatea contractantã. Aceste prescripţii tehnice pot include calitatea sau aptitudinile de utilizare, securitatea, dimensiunile, precum şi cerinţele aplicabile unui produs, unei furnituri ori ale unui serviciu, în ceea ce priveşte sistemul de asigurare a calitãţii, terminologia, simbolurile, încercãrile şi metodele de încercare, ambalare, marcare şi etichetare; acestea se întocmesc de cãtre executanţi [14];
    f) caiet de sarcini - ansamblul cerinţelor pe baza cãrora se elaboreazã de cãtre fiecare ofertant propunerea tehnicã; acestea se întocmesc de cãtre beneficiari [1];
    g) modernizare - lucrãri importante de modificare a unui sistem sau unei pãrţi a unui subsistem care necesitã o autorizaţie nouã de punere în funcţiune [14];
    NOTĂ:
    Prin lucrãri de modernizare, principalii parametri şi principalele performanţe ale unui subsistem feroviar sau ale unei pãrţi a unui subsistem feroviar se modificã şi se aduc la nivelul celor prevãzute în ultimele reglementãri tehnice în vigoare;
    h) sistem feroviar existent - ansamblu constituit din infrastructura feroviarã formatã din liniile de cale feratã şi instalaţiile fixe ale reţelei feroviare construite sau amenajate pentru transportul feroviar şi transportul feroviar combinat, precum şi materialul rulant proiectat sã circule pe aceastã infrastructurã [14];
    i) subsistem feroviar - rezultatul împãrţirii sistemului feroviar existent [14];
    NOTĂ:
    Subsistemele feroviare sunt de naturã structuralã (infrastructurã, energie, control şi semnalizare, exploatare şi gestiune a traficului, material rulant) sau de naturã funcţionalã (întreţinere, aplicaţii telematice pentru serviciul de cãlãtori şi serviciile de marfã);
    j) mentenanţã - ansamblul tuturor acţiunilor tehnice şi administrative, inclusiv cele de supervizare, destinate menţinerii sau reintegrãrii unui produs într-o stare care îi permite sã îndeplineascã funcţiile cerute [10];
    k) trasabilitate - abilitatea de a reconstrui istoricul, aplicarea sau localizarea a ceea ce este luat în considerare [17];
    l) mentenabilitate - probabilitatea ca o acţiune de mentenanţã datã, pentru o entitate care poate fi folositã în condiţii date, sã poatã fi efectuatã într-un interval de timp dat, când mentenanţa este asiguratã în condiţiile date prin utilizarea procedurilor şi resurselor prescrise [2];
    m) reparare - acea parte a întreţinerii corective în care se efectueazã acţiuni manuale asupra unui articol [2];
    n) conservare - perioada în care vehiculele feroviare se conservã obligatoriu în conformitate cu prevederile cãrţilor tehnice ale vehiculului şi ale ansamblurilor şi subansamblurilor componente;
    o) rata internã de rentabilitate (RIR) - rata de actualizare pentru care valoarea actualizatã a costurilor este egalã cu valoarea actualizatã a veniturilor;
    p) valoare de actualizare netã - surplusul de capital rezultat la încheierea duratei de viaţã a investiţiei; cu cât este mai mare, cu atât proiectul este mai rentabil;
    q) FDMS - acronim însemnând combinaţia dintre fiabilitate, disponibilitate, mentenabilitate şi siguranţã [2];
    r) ciclu de viaţã - intervalul de timp dintre proiectarea unui produs şi scoaterea sa din funcţiune [4].
    1.5. Clasificarea documentaţiei tehnice
    Documentaţia tehnicã reprezintã desenele şi documentele scrise care, independent sau împreunã, determinã componenţa şi construcţia vehiculelor feroviare şi cuprind, dupã caz, datele privind proiectarea, construirea, exploatarea, modernizarea, repararea, mentenanţa, conservarea şi evidenţa vehiculelor.
    Documentaţia tehnicã se clasificã conform [7] în urmãtoarele categorii:
    - documentaţie de studiu;
    - documentaţie de bazã (constructivã);
    - documentaţie tehnologicã;
    - documentaţie de exploatare;
    - documentaţie privind modernizarea vehiculelor feroviare;
    - documentaţie privind repararea vehiculelor feroviare;
    - documentaţie privind mentenanţa vehiculelor feroviare;
    - documentaţie privind conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare.
    Norma este structuratã luând în considerare fazele specifice "Ciclului de viaţã" ale unui produs, la fiecare capitol fiind descrise documentele specifice sau fãcând trimitere la documente de referinţã [3].
    1.6. Programul de siguranţã în funcţionare
    Termenul "siguranţã în funcţionare" cuprinde fiabilitatea, mentenabilitatea, disponibilitatea şi susţinerea logisticã a mentenanţei [3].
    FDMS este o caracteristicã de exploatare a unui sistem pe termen lung; este un indicator calitativ şi cantitativ. Fazele ciclului de viaţã al FDMS sunt cuprinse în [2].
    1.7. Costul ciclului de viaţã
    Ciclul de viaţã al unui sistem reprezintã o succesiune de faze, fiecare conţinând sarcini pe toatã durata de viaţã a acestuia.
    Ciclul de viaţã al unui produs conţine 6 faze principale:
    - concept şi definire;
    - proiectare şi dezvoltare;
    - fabricaţie;
    - instalare;
    - exploatare şi întreţinere;
    - scoatere din exploatare.
    Costul ciclului de viaţã trebuie sã fie în conformitate cu [4].

    2. Concept şi definire a vehiculelor feroviare
    Faza de concepţie şi definire a vehiculelor feroviare este faza în care se stabileşte necesitatea producerii vehiculelor feroviare şi se specificã cerinţele lor.
    Întotdeauna înainte de realizarea unei investiţii trebuie justificatã necesitatea şi oportunitatea acesteia. Din punct de vedere economic, evaluarea investiţiilor presupune compararea efortului investiţional cu efectele obţinute.
    Pentru susţinerea necesitãţii producerii vehiculelor feroviare se întocmesc caiete de sarcini şi se elaboreazã studii de prefezabilitate şi fezabilitate.
    2.1. Caiete de sarcini
    În conformitate cu prevederile [8], art. 11 lit. b din anexa nr. 3, normele tehnice de produs care se avizeazã de cãtre beneficiarii finali şi organismele notificate, în vederea omologãrii tehnice a produselor şi/sau a serviciilor feroviare, sunt caietele de sarcini şi specificaţiile tehnice.
    Caietul de sarcini este documentul care cuprinde cerinţele minime impuse de beneficiarul unei lucrãri în vederea executãrii acesteia.
    Caietele de sarcini fac parte integrantã din documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.
    Caietele de sarcini dezvoltã în scris elementele tehnice menţionate în proiectul tehnic şi prezintã informaţii, precizãri şi prescripţii complementare. Ele conţin, în mod obligatoriu, specificaţii tehnice care definesc caracteristici referitoare la nivelul calitativ, tehnic şi de performanţã, siguranţa în exploatare, dimensiuni, sisteme de asigurarea calitãţii, terminologie, teste şi metode de testare, ambalare, etichetare, marcare, condiţiile pentru certificarea conformitãţii cu standardele relevante.
    Caietele de sarcini trebuie sã precizeze documentele de referinţã şi instituţiile competente de la care prestatorii pot obţine informaţii privind reglementãrile obligatorii referitoare la protecţia muncii, la prevenirea şi stingerea incendiilor şi la protecţia mediului care trebuie respectate şi care sunt în vigoare la nivel naţional.
    Autoritatea contractantã are obligaţia de a defini în caietul de sarcini specificaţiile tehnice numai prin referire la:
    - reglementãri tehnice, aşa cum sunt definite în legislaţia internã referitoare la standardizarea naţionalã, care sunt compatibile cu reglementãrile comunitãţii europene;
    - standarde naţionale;
    - standarde naţionale care adoptã standarde europene;
    - standarde naţionale care adoptã standarde internaţionale;
    - alte standarde;
    - fişei UIC (Uniunea Internaţionalã a Cãilor Ferate);
    - instrucţii.
    Se interzice indicarea în caietul de sarcini a unor specificaţii tehnice care desemneazã produse de o anumitã origine/fabricaţie ori procedee speciale care pot avea ca efect favorizarea, respectiv eliminarea unuia sau mai multor ofertanţi.
    În anexele nr. 2-5 la prezenta normã tehnicã feroviarã sunt prezentate modele de caiete de sarcini şi specificaţii tehnice.
    2.2. Studiu de prefezabilitate
    Studiul de prefezabilitate reprezintã documentaţia care cuprinde datele tehnice şi economice prin care autoritatea contractantã fundamenteazã necesitatea şi oportunitatea realizãrii unei investiţii. Conţinutul-cadru al studiului de prefezabilitate este structurat pe douã pãrţi distincte: partea scrisã şi partea desenatã [1].
    Partea scrisã cuprinde:
    - date generale;
    - evaluãri pentru proiectarea studiului de prefezabilitate şi a studiului de fezabilitate;
    - date tehnice ale investiţiei;
    - finanţarea investiţiei.
    Partea desenatã cuprinde:
    - desenele de execuţie;
    - borderou (evidenţa desenelor).
    2.3. Studiu de fezabilitate
    Conceptul de studiu de fezabilitate presupune efectuarea unei analize complexe de marketing, comerciale, tehnice, de management şi financiare a unei investiţii privite ca un sistem dinamic şi deschis de producţie şi comercializare de bunuri şi servicii, precum şi a factorilor angajaţi (resurse umane, capital, resurse materiale şi energetice etc.), cu menţionarea aspectelor juridice definitorii, desfãşuratã pe un anumit orizont de timp, luând în considerare şi factorii de risc şi incertitudine.
    Conţinutul studiului de fezabilitate
    1. Introducere
    1.1. Scopul şi obiectivele studiului
    1.2. Prezentarea pe scurt a operatorului economic
    1.3. Surse de documentare
    1.4. Sinteza studiului
    1.4.1. Produse/Servicii oferite
    1.4.2. Prezentarea investiţiei
    1.4.3. Planul de finanţare a investiţiei
    1.5. Principalele concluzii ale analizei financiare
    2. Prezentarea operatorului economic
    2.1. Date de identificare a operatorului economic
    2.2. Forma juridicã
    2.3. Obiect de activitate
    2.4. Scurt istoric
    3. Prezentarea investiţiei
    3.1. Proiectul - prezentare şi costuri de realizare
    3.2. Eşalonarea şi graficul de realizare
    3.3. Planul de finanţare
    3.4. Calculul amortizãrii
    4. Analiza comercialã
    4.1. Produse/Servicii oferite
    4.1.1. Prezentarea produselor/serviciilor
    4.1.2. Principalele caracteristici
    4.1.3. Nivelul de competitivitate pe piaţã
    4.1.4. Ciclul de viaţã al vehiculelor feroviare
    4.2. Piaţa şi comercializarea
    4.2.1. Analiza cererii şi ofertei
    4.2.2. Estimarea structurii şi volumului cererii pe piaţã
    4.2.3. Concurenţa
    4.3. Managementul comercial
    5. Analiza operaţionalã
    5.1. Capacitatea tehnicã şi de producţie a operatorului economic
    5.2. Tehnologii de fabricaţie
    5.3. Program de fabricaţie
    5.4. Estimarea cheltuielilor cu forţa de muncã
    5.5. Estimarea cheltuielilor cu materii prime şi materiale
    5.6. Influenţa asupra mediului
    6. Analiza financiarã
    6.1. Analiza veniturilor şi cheltuielilor
    6.2. Calculul indicatorilor tehnico-economici
    6.3. Calculul valorii actualizate nete (VAN)
    6.4. Calculul duratei de recuperare a investiţiei
    6.5. Calculul ratei interne de rentabilitate (RIR)
    6.6. Analiza de sensibilitate şi risc
    7. Concluzii

    3. Proiectare şi dezvoltare
    Faza de proiectare şi dezvoltare este acea fazã a ciclului de viaţã în decursul cãreia se creeazã şi se întocmesc:
    3.1. Documentaţia de studiu [7]
    Documentaţia de studiu este formatã din documentele fazelor de studiu şi proiectare premergãtoare întocmirii documentaţiei de bazã. Acestea cuprind:
    - caracteristicile şi performanţele cerute vehiculelor feroviare care urmeazã a fi proiectate;
    - desenele de execuţie;
    - breviarele de calcul;
    - soluţiile tehnice;
    - memoriul de prezentare;
    - borderoul (evidenţa desenelor şi a documentelor din proiectul tehnic), conform [7].
    3.2. Documentaţia tehnologicã [7]
    Documentaţia tehnologicã cuprinde documentele necesare execuţiei vehiculelor feroviare conform documentaţiei de bazã, şi anume:
    - stabilirea procesului tehnologic;
    - descrierea fazelor de lucru;
    - regimul de lucru;
    - stabilirea normei de timp;
    - desene de execuţie;
    - fişa care cuprinde modificãrile din documentaţia tehnologicã.
    3.3. Documentaţia de bazã (constructivã) [7]
    Documentaţia de bazã (constructivã) este formatã din documentele de execuţie a vehiculelor feroviare care cuprind:
    - soluţiile tehnice;
    - detalierea componentelor vehiculelor feroviare;
    - desenele de execuţie;
    - breviarele de calcul;
    - memoriul de prezentare;
    - condiţiile tehnice de calitate.
    Documentaţia de bazã (constructivã) împreunã cu documentaţia tehnologicã constituie documentaţia tehnicã de execuţie.
    Dacã este cazul, se face modificarea documentaţiei şi se procedeazã la gestionarea modificãrilor [6].
    De asemenea, eventual, se poate întocmi norma de produs care cuprinde:
    - standardul naţional sau european ori, în lipsa acestuia,
    - caietul de sarcini;
    - specificaţia tehnicã.

    4. Fabricare
    Faza de fabricare este acea fazã a ciclului de viaţã în decursul cãreia se fabricã produsul. Aceasta cuprinde:
    4.1. Documentaţia pentru fabricarea prototipului
    Documentaţia tehnologicã cuprinde documentele necesare execuţiei vehiculelor feroviare:
    - fişe tehnologice;
    - încercãri de performanţã;
    - încercãri de mediu;
    - încercãri de fiabilitate (FDMS).
    4.2. Program de urmãrire a comportãrii în exploatare:
    - verificarea aptitudinilor de utilizare;
    - raportul de comportare în exploatare.
    4.3. Modificarea documentaţiei:
    - îmbunãtãţirea prototipului;
    - validarea documentaţiei.
    4.4. Documentaţie pentru fabricarea în serie:
    - program de încercãri (de fabricaţie);
    - demonstrarea fiabilitãţii, disponibilitãţii (FDMS).

    5. Punere în funcţiune
    Documentele specifice acestei faze sunt conform [9]:
    - dosar de punere în funcţiune;
    - autorizaţie de punere în funcţiune;
    - declaraţie de verificare CE;
    - certificat de conformitate CE etc.

    6. Exploatare şi mentenanţã
    Faza de exploatare şi mentenanţã este faza ciclului de viaţã în decursul cãreia orice vehicul feroviar este întreţinut şi susţinut [3].
    În cursul acestei faze sunt întreprinse, dacã este cazul, acţiuni de mentenanţã preventivã şi corectivã şi se monitorizeazã performanţa vehiculelor feroviare.
    6.1. Documentaţia de exploatare
    Aceasta este formatã din documentele referitoare la exploatarea vehiculelor feroviare, şi anume:
    - cartea tehnicã a vehiculelor feroviare;
    - instrucţiuni de exploatare;
    - documentaţia pentru înmatriculare (certificat de înmatriculare şi carte de identitate) [18; 19];
    Certificatul de înmatriculare nu poate fi înstrãinat. Cartea de identitate va fi înstrãinatã odatã cu înstrãinarea vehiculului feroviar noului proprietar;
    - documentaţie pentru evidenţa parcului de vehicule;
    - caietul de bord al vehiculelor motoare;
    - documentaţia pentru culegerea din exploatare a informaţiilor privind defectele şi modul de remediere.
    6.2 Documentaţia privind mentenanţa
    Mentenanţa reprezintã totalitatea acţiunilor de menţinere sau readucere în starea de funcţionare a produselor. Se deosebesc douã tipuri de mentenanţã.
    Preventivã sau planificatã: mentenanţa efectuatã la intervale predeterminate ori potrivit criteriilor prescrise şi destinate sã reducã probabilitatea producerii unui defect sau deteriorarea funcţionãrii unei entitãţi, ea constã în menţinerea în stare de funcţionare a vehiculului feroviar prin efectuarea anumitelor acţiuni - înlocuiri, reglaje etc.
    Tipurile de mentenanţã preventivã sunt urmãtoarele:
    - mentenanţã sistematicã, respectiv mentenanţa realizatã prin activitãţi de întreţinere, reparaţii curente, revizii şi reparaţii capitale, constituite în Planul de exploatare şi reparaţii;
    - mentenanţa predictivã, cu semnificaţia mentenanţei realizate prin intermediul urmãririi parametrilor de uzurã ai elementelor sau subansamblurilor-cheie ale mijloacelor fixe, folosind instrumente specifice (analizatori de uzurã, de vibraţii, de ulei etc.), urmând ca intervenţiile de mentenanţã sã fie realizate înainte de apariţia defectului.
    Corectivã sau neplanificatã: mentenanţa rezultatã în urma recunoaşterii unui defect şi intenţia de a pune vehiculul feroviar într-o stare din care poate îndeplini o funcţie cerutã [2].
    Documentaţia pentru mentenanţã trebuie sã cuprindã:
    - planul de mentenanţã preventivã/corectivã;
    - manualul de mentenanţã;
    - caietul de sarcini/specificaţia tehnicã;
    - proceduri de manipulare, depozitare, transport.

    7. Documentaţia pentru reparare-modernizare vehicule feroviare
    Documentaţia tehnicã privind reparaţiile vehiculelor feroviare conţine:
    - caietul de sarcini elaborat de deţinãtorul vehiculului feroviar care trebuie sã prevadã cerinţele pentru reparaţiile vehiculului feroviar [11];
    - specificaţia tehnicã pentru reparaţiile vehiculului feroviar, elaboratã de executantul lucrãrilor de reparaţie pe baza caietului de sarcini;
    - documentaţia tehnicã de execuţie (în cazul reparaţiilor cu modernizare).
    Pentru a asigura trasabilitatea procesului de reparaţie, societãţile reparatoare vor face înregistrãri. Modelele formularelor acestora pot fi elaborate de cãtre operatorii de transport feroviar, societãţile reparatoare şi/sau deţinãtorii vehiculelor feroviare, vor fi avizate de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER şi fac parte din documentaţia tehnicã de reparaţie.
    Date referitoare la reviziile şi reparaţiile vehiculelor feroviare se regãsesc în [11].
    Structura caietului de sarcini pentru reparaţii planificate la vehiculele feroviare este prezentatã în anexa nr. 2 la prezenta normã tehnicã feroviarã.
    Documentaţia de modernizare
    Prin conceptul de modernizare a vehiculelor feroviare se înţelege orice lucrare majorã de modificare a unui subsistem sau a unei pãrţi a subsistemului feroviar care aduce o îmbunãtãţire a randamentului general al subsistemului.
    Notã: Prin lucrãrile de modernizare principalii parametri şi principalele performanţe ale unui subsistem sau a unei pãrţi a subsistemului se modificã şi se aduc la nivelul celor prevãzute în reglementãrile în vigoare.
    Pentru vehiculele modernizate este necesar ca în caietele de sarcini/specificaţiile tehnice pentru modernizare proprietarii vehiculului sã prevadã indicatori de:
    - siguranţã;
    - fiabilitate;
    - mentenabilitate;
    - disponibilitate;
    - poluare;
    - rapiditate;
    - cost redus, dar nu în detrimentul celorlalţi factori.
    Vehiculele feroviare care au depãşit durata de serviciu prevãzutã în [11] sau durata de serviciu stabilitã de proiectant/constructor pentru vehiculele care nu sunt cuprinse în [11] vor fi modernizate în vederea solicitãrii acordãrii unei noi durate de funcţionare.
    Vehiculele feroviare modernizate vor fi supuse procedurilor de omologare tehnicã/certificare.
    Avizul tehnic pentru menţinerea în funcţiune a vehiculelor feroviare care au depãşit durata normalã de funcţionare/durata de serviciu se acordã conform [19].
    Pentru vehiculele feroviare reînnoite (fiabilizate) şi pentru cele modernizate este necesar ca în caietele de sarcini/specificaţiile tehnice pe reînnoire sau modernizare proprietarii vehiculelor sã prevadã indicatori de fiabilitate, mentenabilitate şi disponibilitate. Pentru determinarea acestora se recomandã utilizarea prevederilor din [2].
    Documentaţia privind conservarea şi evidenţa vehiculelor feroviare
    În situaţiile în care vehiculele feroviare nu se utilizeazã pe perioade mai mari de 6 luni, acestea se vor conserva obligatoriu în conformitate cu prevederile cãrţilor tehnice ale vehiculului şi ale ansamblurilor şi subansamblurilor componente.
    Ansamblurile şi subansamblurile care nu trebuie conservate se depoziteazã în condiţiile prevãzute în cãrţile tehnice ale acestora.
    Dupã expirarea perioadei de conservare, vehiculul care a fost conservat se introduce în exploatare numai dupã efectuarea reviziei sau reparaţiei planificate la care vehiculul era scadent înainte de conservare.
    Deconservarea vehiculului feroviar se face în conformitate cu prevederile din cãrţile tehnice sau instrucţiunile de utilizare întocmite de fabricant.
    Pentru perioade de neutilizare mai mari decât cea menţionatã mai sus repunerea în circulaţie a vehiculului care nu a fost conservat se va face numai dupã efectuarea cel puţin a unei reparaţii de tip RR (reparaţie cu ridicare) pentru vehiculele feroviare motoare sau tip RP (reparaţie periodicã) pentru vagoane.

    8. Scoatere din exploatare
    Durata de viaţã utilã a vehiculelor feroviare se încheie atunci când exploatarea devine nerentabilã datoritã costurilor ridicate de mentenanţã sau altor factori ori atunci când vehiculul feroviar devine uzat din punct de vedere tehnic.
    Scoaterea din exploatare este faza în decursul cãreia produsul este îndepãrtat de la locul de utilizare [12].
    Componenţa obligatorie a fiecãrei categorii de documentaţie, precum şi alte documente specifice componente ale acestora se stabilesc prin reglementãri legale sau, în lipsa acestora, prin acord între pãrţi.


    ANEXA 1
                                     LISTA
                           documentelor de referinţã

    [1] Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii, conţinutului şi modului de utilizare a Documentaţiei standard pentru elaborarea şi prezentarea ofertei pentru achiziţia publicã de servicii, cu completãrile ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 27 iunie 2001.
    [2] SR EN 50126:2003 Aplicaţii feroviare. Specificarea şi demonstrarea fiabilitãţii, disponibilitãţii, mentenabilitãţii şi siguranţei (FDMS).
    [3] SR CEI 60300-2:2000 Managementul siguranţei în funcţionare. Partea 2: Elementele şi sarcinile programului de siguranţã în funcţionare.
    [4] SR CEI 60300-3-3:2004 Managementul siguranţei în funcţionare. Partea 3-3: Ghid de aplicare - Evaluarea costului ciclului de viaţã
    [5] SR CEI 60300-3-4:2001 Managementul siguranţei în funcţionare. Partea 3: Ghid de aplicare. Secţiunea 4: Ghid pentru specificarea cerinţelor siguranţei în funcţionare.
    [6] SR EN 15016-3:2005 Desene tehnice. Aplicaţii feroviare. Partea 3: Gestionarea modificãrilor documentelor tehnice.
    [7] STAS 6269-90 Documentaţie tehnicã în construcţia de maşini.
    [8] Ordinul ministrului transporturilor nr. 290/2000 privind admiterea tehnicã a produselor şi/sau serviciilor destinate utilizãrii în activitãţile de construire, modernizare, întreţinere şi de reparare a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, pentru transportul feroviar şi cu metroul, cu modificãrile ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 bis din 25 septembrie 2000.
    [9] Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.545/2008 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea punerii în funcţiune a subsistemelor structurale componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România, publicat în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 4 din 5 ianuarie 2009.
    [10] SR EN 13460:2003 Mentenanţã. Documente pentru mentenanţã.
    [11] Ordinul ministrului transporturilor nr. 315/2011 privind aprobarea Normativului feroviar "Vehicule de cale feratã. Tipuri de revizii şi reparaţii planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurşi pentru efectuarea reviziilor şi reparaţiilor planificate", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 iunie 2011.
    [12] Hotãrârea Guvernului nr. 12/1996 privind aprobarea scoaterii din funcţiune şi a valorificãrii, de cãtre Regia Autonomã "Societatea Naţionalã a Cãilor Ferate Române", a materialului rulant amortizat integral şi a deşeurilor metalice feroase şi neferoase, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 13 din 20 ianuarie 1996.
    [13] Ordonanţa Guvernului nr. 20/2010 privind stabilirea unor mãsuri pentru aplicarea unitarã a legislaţiei Uniunii Europene care armonizeazã condiţiile de comercializare a produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 26 august 2010.
    [14] Hotãrârea Guvernului nr. 877/2010 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 28 septembrie 2010.
    [15] Convenţia privind transporturile internaţionale feroviare (COTIF), semnatã la Berna la 9 mai 1980, modificatã prin Protocolul din 3 iunie (Protocolul 1999), semnat la Vilnius la 3 iunie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 538 şi 538 bis din 1 septembrie 2001.
    [16] Ordinul ministrului transporturilor nr. 535/2007 privind aprobarea normelor pentru acordarea licenţei de transport feroviar şi a certificatelor de siguranţã în vederea efectuãrii serviciilor de transport feroviar pe cãile ferate din România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 26 iulie 2007.
    [17] SR EN ISO 9000/2006 Sisteme de management al calitãţii. Principii fundamentale şi vocabular.
    [18] Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.193/2004 pentru aprobarea Normelor privind înmatricularea şi acordarea marcajului unificat de identificare a vehiculelor de transport feroviar şi cu metroul, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 13 august 2004.
    [19] Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.484/2008 pentru aprobarea Normelor privind acordarea avizului tehnic vehiculelor feroviare care au depãşit durata normalã de funcţionare/durata de serviciu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 861 din 20 decembrie 2008.
    [20] Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.405/2006 privind aprobarea Normei tehnice feroviare "Vehicule de cale feratã. Vagoane de marfã. Prescripţii tehnice pentru reparare", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 855 şi 855 bis din 18 octombrie 2006.


    ANEXA 2
    la norma tehnicã feroviarã

                                   STRUCTURA
    caietului de sarcini pentru reparaţii planificate la vehicule feroviare

    1. Generalitãţi
    1.1. Obiect
    1.2. Domeniu de aplicare
    1.3. Clasa de risc
    1.4. Definiţii (dacã este cazul)
    1.5. Documente de referinţã [instrucţii, prescripţii tehnice, fişe UIC (Uniunea Internaţionalã a Cãilor Ferate), reglementãri şi norme tehnice feroviare, standarde, instrucţii de reparare]
    2. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei, sãnãtatea şi securitatea persoanelor, protecţia mediului, fiabilitatea, mentenabilitatea şi disponibilitatea, asigurarea calitãţii
    2.1. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei
    2.2. Cerinţe privind sãnãtatea şi securitatea persoanelor
    2.3. Cerinţe privind protecţia mediului
    2.4. Cerinţe privind fiabilitatea şi disponibilitatea
    2.5. Cerinţe privind compatibilitatea tehnicã
    2.6. Cerinţe privind asigurarea calitãţii
    3. Nomenclatorul lucrãrilor
    Nomenclatorul lucrãrilor se întocmeşte în conformitate cu cerinţele din documentaţia tehnicã.
    4. Încercãrile şi verificãrile care trebuie efectuate la vehiculele feroviare dupã reparare
    Lista încercãrilor şi documentelor de referinţã
    5. Recepţia lucrãrilor
    6. Garanţii
    6.1. Clauze de garanţie
    6.2. Termene de garanţie
    7. Documentele care însoţesc vehiculele revizuite sau reparate
    7.1. Declaraţie de conformitate
    7.2. Cartea tehnicã completatã conform reglementãrilor
    7.3. Documentaţia tehnicã (fişe de mãsurãtori, protocoale de încercãri)
    7.4. Fişa de inventariere


    ANEXA 3
    la norma tehnicã feroviarã

                                   STRUCTURA
                    specificaţiei tehnice pentru elaborarea
                lucrãrilor de fabricare a vehiculelor feroviare

    1. Generalitãţi
    1.1. Obiect
    1.2. Domeniu de aplicare
    1.3. Clasa de risc
    1.4. Tipuri, sortimente, calitãţi
    1.5. Documente de referinţã [instrucţii de reparaţii, fişe UIC (Uniunea Internaţionalã a Cãilor Ferate), reglementãri şi norme tehnice feroviare, standarde, prescripţii tehnice]
    1.6. Durata de funcţionare normalã şi durata de viaţã
    2. Condiţii de mediu
    2.1. Condiţii de mediu ambiant
    2.2. Condiţii de mediu în funcţionare
    2.3. Condiţii de mediu la transport
    2.4. Condiţii de mediu la depozitare
    3. Caracteristici tehnice
    3.1. Caracteristici constructive
    3.2. Caracteristici funcţionale
    3.3. Caracteristici specifice şi energetice (dacã este cazul)
    3.4. Caracteristici ergonomice
    3.5. Caracteristici privind mentenanţa
    4. Condiţii tehnice de calitate
    4.1. Materiale
    4.2. Forme şi dimensiuni
    4.3. Caracteristici fizice, chimice, mecanice
    4.4. Condiţii privind execuţia
    4.5. Condiţii privind aptitudinile de utilizare
    4.6. Condiţii privind securitatea la utilizare
    4.7. Condiţii privind comportarea la acţiunea factorilor de mediu înconjurãtor
    4.8. Condiţii privind protecţia împotriva coroziunii
    4.9. Condiţii privind securitatea omului
    4.10. Condiţii privind acţiunea produsului asupra mediului
    4.11. Condiţii privind dependabilitatea (fiabilitate, durabilitate, mentenabilitate, disponibilitate):
    - indicatori de fiabilitate şi mentenabilitate;
    - durata de viaţã;
    - nivel mediu de solicitare în exploatare;
    - tipuri de revizii şi reparaţii preventive şi periodicitatea efectuãrii.
    5. Condiţii generale de asigurare a calitãţii
    5.1. Documentaţia de execuţie
    5.2. Lista componentelor critice
    5.3. Recepţia materialelor şi produselor de la furnizori
    5.4. Condiţii tehnice implicite (referire la standarde şi reglementãri tehnice care precizeazã condiţiile generale nespecificate în documentaţia de execuţie)
    6. Reguli pentru verificarea calitãţii
    6.1. Categorii de încercãri:
    - încercãri de tip;
    - încercãri de lot;
    - încercãri periodice;
    - încercãri de fiabilitate.
    6.2. Lista verificãrilor/încercãrilor
    7. Metode de încercare şi control
    7.1. Metoda de încercare (pentru fiecare condiţie tehnicã de la cap. 4)
    7.2. Metode de control
    8. Marcare, conservare, ambalare, transport, depozitare
    8.1. Marcare
    8.2. Conservare
    8.3. Ambalare
    8.4. Transport
    8.5. Depozitare
    9. Complet de livrare
    9.1. Documente:
    - certificat de calitate şi garanţie;
    - declaraţie de conformitate;
    - instrucţiuni de întreţinere, reparare, exploatare;
    - cartea tehnicã a produsului.
    9.2. Piese de schimb şi accesorii
    10. Garanţii
    10.1. Clauze de garanţie
    10.2. Termen de garanţie

    ANEXA 4
    la norma tehnicã feroviarã

                                   STRUCTURA
                 specificaţiei tehnice pentru produse procesate

    1. Generalitãţi
    1.1. Obiect
    1.2. Domeniu de aplicare
    1.3. Tipuri, sortimente
    1.4. Notare
    1.5. Simbolizare
    1.6. Clasa de risc
    1.7. Documente de referinţã
    2. Condiţii tehnice de calitate
    2.1. Caracteristici fizice, chimice, mecanice
    2.2. Condiţii privind acţiunea produsului asupra mediului
    2.3. Condiţii privind execuţia
    2.4. Condiţii privind securitatea la utilizare
    2.5. Condiţii privind securitatea omului
    3. Cerinţe generale de asigurare a calitãţii
    3.1. Recepţia materialelor
    3.2. Lista echipamentelor de încercare, mãsurare, verificare
    4. Reguli pentru verificarea calitãţii
    4.1. Categorii de încercãri:
    - încercãri de tip;
    - încercãri de lot;
    - încercãri periodice.
    4.2. Lista verificãrilor/încercãrilor necesare
    5. Metode de încercare
    5.1. Metoda de încercare
    5.2. Metode de control
    6. Tehnologia de aplicare
    7. Marcare, conservare, ambalare, transport, depozitare
    7.1. Marcare
    7.2. Conservare
    7.3. Ambalare
    7.4. Transport
    7.5. Depozitare
    8. Documente
    8.1. Certificat de calitate
    8.2. Declaraţia de conformitate
    8.3. Instrucţiuni de utilizare
    9. Garanţii
    9.1. Clauze de garanţie
    9.2. Termen de garanţie


    ANEXA 5
    la norma tehnicã feroviarã

                                   STRUCTURA
                   specificaţiei tehnice pentru serviciile de
          întreţinere şi reparaţii planificate la vehiculele feroviare

    1. Generalitãţi
    1.1. Obiect
    1.2. Domeniu de aplicare
    1.3. Clasa de risc
    1.4. Documente de referinţã (instrucţii de reparaţii, fişe UIC [Uniunea Internaţionalã a Cãilor Ferate], reglementãri şi norme tehnice feroviare, standarde, prescripţii tehnice)
    2. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei, sãnãtatea şi securitatea persoanelor, protecţia mediului, fiabilitatea, mentenabilitatea şi disponibilitatea, asigurarea calitãţii
    2.1. Cerinţe privind siguranţa circulaţiei
    2.2. Cerinţe privind sãnãtatea şi securitatea persoanelor
    2.3. Cerinţe privind protecţia mediului
    2.4. Cerinţe privind fiabilitatea şi disponibilitatea
    2.5. Cerinţe privind compatibilitatea tehnicã
    2.6. Cerinţe privind asigurarea calitãţii
    3. Nomenclatorul lucrãrilor
    Se introduce nomenclatorul de lucrãri din caietul de sarcini elaborat de deţinãtorul vehiculului, elaborat în conformitate cu cerinţele menţionate în documentaţia tehnicã.
    4. Încercãri/Verificãri executate pe flux (pe standuri) şi finale pe produsul finit
    Lista încercãrilor şi verificãrilor trebuie sã conţinã coloanele:
    Pentru ansambluri şi subansambluri:
    - numãr curent;
    - ansamblul/subansamblul verificat;
    - denumirea parametrului/caracteristicii care se mãsoarã/verificã;
    - valoarea-limitã admisã la ieşirea din reparaţie şi documentul de referinţã care o impune;
    - documentul pe care se înregistreazã rezultatele verificãrilor (numãrul/codul fişelor de mãsurãtori);
    - tipul reparaţiei.
    5. Documentele pentru înregistrarea rezultatelor încercãrilor/verificãrilor
    Se vor anexa la specificaţia tehnicã (ST) modelele documentelor (fişe de mãsurãtori, protocoale, buletine de analizã) care trebuie sã conţinã limitele admise în exploatare, pentru parametri funcţionali şi pentru uzurile pieselor cuplelor de frecare.
    6. Lista standurilor şi a dispozitivelor speciale utilizate pentru verificarea şi controlul subansamblurilor implicate în siguranţa circulaţiei (osii montate, boghiuri, frânã etc.)
    7. Mãsuri pentru protecţia mediului
    8. Recepţia lucrãrilor
    9. Garanţii
    9.1. Clauze de garanţie
    9.2. Termene de garanţie
    10. Documentele care însoţesc produsele reparate
    10.1. Declaraţia de conformitate
    10.2. Cartea tehnicã/Fişa de inventariere
    10.3. Documentaţia tehnicã (fişe de mãsurãtori, protocoale de încercãri) pentru vehicul şi principalele subansambluri, solicitate de deţinãtorul vehiculului prin caietul de sarcini sau prin contractele de reparaţii

                                      ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016