Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 7 din 29 aprilie 2011 pentru modificarea si completarea Normelor privind principiile de organizare a unui sistem de control intern si management al riscurilor, precum si organizarea si desfasurarea activitatii de audit intern la asiguratori/reasiguratori, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 18/2009
EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 325 din 11 mai 2011
Potrivit Hotãrârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor din data de 19 aprilie 2011, prin care s-au adoptat modificarea şi completarea Normelor privind principiile de organizare a unui sistem de control intern şi management al riscurilor, precum şi organizarea şi desfãşurarea activitãţii de audit intern la asigurãtori/reasigurãtori, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 18/2009,
în temeiul art. 4 alin. (27) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor emite urmãtorul ordin:
ART. I
Normele privind principiile de organizare a unui sistem de control intern şi management al riscurilor, precum şi organizarea şi desfãşurarea activitãţii de audit intern la asigurãtori/reasigurãtori, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor nr. 18/2009, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 621 din 16 septembrie 2009, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolele 53-56 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - (1) Asigurãtorii/Reasigurãtorii trebuie sã dispunã de politici şi proceduri de administrare privind externalizarea activitãţilor desfãşurate de aceştia.
(2) Externalizarea unor activitãţi nu trebuie sã afecteze desfãşurarea activitãţii asigurãtorului/reasigurãtorului şi nici supravegherea prudenţialã exercitatã de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor.
(3) Conducerea asigurãtorului/reasigurãtorului rãmâne rãspunzãtoare pentru activitãţile externalizate şi riscurile asociate externalizãrii.
(4) Asigurãtorul/Reasigurãtorul trebuie sã dispunã permanent de un sistem alternativ adecvat de competenţe care sã permitã în orice moment reluarea controlului direct asupra activitãţilor externalizate, în cazul rezilierii contractelor cu furnizorii de servicii.
(5) Procedurile de management al riscurilor asociate activitãţilor externalizate vor include cel puţin urmãtoarele:
a) hotãrârea organului competent privind aprobarea externalizãrii unor activitãţi sau modificarea unora existente;
b) fundamentarea necesitãţii externalizãrii activitãţilor respective, descrierea activitãţilor, prezentarea riscurilor care derivã din externalizare;
c) selectarea şi evaluarea societãţilor care preiau activitãţile de la asigurãtori/reasigurãtori, cu privire la: poziţia acestora pe piaţa în care îşi desfãşoarã activitatea, reputaţia, familiarizarea cu specificul sectorului asigurãrilor, calitatea serviciilor prestate, organizarea activitãţii şi controlul intern, existenţa unui personal competent, existenţa unui plan alternativ de redresare a activitãţii, asigurarea confidenţialitãţii informaţiei, jurisdicţia aplicabilã;
d) asigurarea monitorizãrii şi a evaluãrii corespunzãtoare de cãtre conducerea asigurãtorului/reasigurãtorului a modului în care furnizorii de servicii desfãşoarã activitãţile externalizate;
e) elaborarea de planuri alternative şi stabilirea costurilor şi a resurselor necesare pentru schimbarea furnizorilor externi.
Art. 54. - (1) Asigurãtorii/Reasigurãtorii pot externaliza anumite activitãţi numai dupã aprobarea prealabilã de cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor.
(2) Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor va analiza necesitatea externalizãrii anumitor activitãţi, precum şi proiectele contractelor cu furnizorii.
(3) Contractele încheiate cu furnizorii externi trebuie sã fie în formã scrisã şi sã cuprindã în mod clar responsabilitãţile fiecãrei pãrţi:
a) asigurarea respectãrii de cãtre furnizorul de servicii a prevederilor legislaţiei în vigoare şi a normelor emise de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor;
b) asigurarea furnizãrii de cãtre societatea prestatoare de servicii a tuturor datelor solicitate de asigurãtor/reasigurãtor şi de cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor privind desfãşurarea activitãţii externalizate;
c) existenţa prevederii referitoare la obligaţia furnizorului extern de a permite accesul complet la datele/informaţiile sale organelor competente ale asigurãtorului în vederea verificãrii, auditãrii şi inspectãrii activitãţii externalizate;
d) stabilirea obligaţiei furnizorului de a permite accesul direct la datele acestuia referitoare la activitatea externalizatã de asigurãtor/reasigurãtor, precum şi posibilitatea efectuãrii în orice moment a inspecţiilor la faţa locului de cãtre reprezentanţii Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor;
e) prevederi cu privire la obligaţia furnizorului extern de a asigura securitatea/confidenţialitatea datelor asigurãtorului/ reasigurãtorului, existenţa angajamentului acestui furnizor, precum şi a mãsurilor împotriva nerespectãrii angajamentului.
Art. 55. - (1) Asigurãtorii/Reasigurãtorii nu pot externaliza urmãtoarele activitãţi:
a) activitatea de audit intern;
b) organizarea şi conducerea contabilitãţii proprii, respectiv contabilitatea financiarã şi contabilitatea de gestiune adaptate la specificul activitãţii de asigurare/reasigurare;
c) organizarea şi desfãşurarea activitãţii juridice curente, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completãrile ulterioare;
d) serviciile IT, inclusiv administrarea, securizarea bazei de date şi dezvoltarea aplicaţiilor aferente activitãţii de asigurare/reasigurare;
e) activitatea de administrare (constatare, evaluare) şi platã a dosarelor de daunã.
(2) Pentru aprobarea externalizãrii unor activitãţi, asigurãtorii/reasigurãtorii vor transmite spre analizã la Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor documentaţia, cu 60 de zile înainte de a se încheia contractul de externalizare.
(3) Asigurãtorii/Reasigurãtorii vor prezenta Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor documentele şi informaţiile prevãzute la art. 53 alin. (5) şi proiectul contractului de externalizare.
(4) În situaţia aprobãrii externalizãrii unor activitãţi, Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor poate impune anumite condiţii cu privire la furnizorul extern sau poate sã nu aprobe prin decizie motivatã externalizarea unor activitãţi.
Art. 56. - Orice modificare intervenitã ulterior aprobãrii externalizãrii unei activitãţi trebuie adusã la cunoştinţa Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor de cãtre asigurãtor/reasigurãtor, conducerea acestora fiind rãspunzãtoare pentru atingerea obiectivelor rezultate din contractele de externalizare încheiate."
2. Dupã articolul 60 se introduc trei noi articole, articolele 60^1-60^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 60^1.- (1) Asigurãtorii trebuie sã întocmeascã anual un raport privind programul de reasigurare utilizat pentru riscurile cedate, pe care trebuie sã îl transmitã Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor.
(2) Raportul trebuie sã fie asumat de conducerea asigurãtorului, reprezentatã de consiliul de administraţie/ supraveghere sau de directorat, care este deplin rãspunzãtoare de eficienţa programului de reasigurare utilizat în perioada de referinţã a raportului.
(3) Raportul trebuie sã prezinte informaţii referitoare la urmãtoarele aspecte:
a) strategia aprobatã de conducere şi explicaţii cu privire la adecvarea programului de reasigurare în funcţie de profilul de risc al asigurãtorului, descrierea procedurilor menite sã asigure prudenţa alegerii programului de reasigurare, evitarea concentrãrii riscurilor cedate pe o singurã piaţã şi unui singur reasigurãtor;
b) criteriile calitative şi cantitative care au stat la baza selectãrii formelor de reasigurare şi la adoptarea programului de reasigurare;
c) criteriile de selectare a reasigurãtorilor, piaţa de operare, jurisdicţia aplicabilã, indicarea apartenenţei reasigurãtorilor la grupul din care face parte asigurãtorul, analizarea riscului de credit al acestora;
d) descrierea detaliatã a programului de reasigurare cu referire la: riscurile cedate, la acumularea rãspunderilor asumate prin contractele de asigurare pentru fiecare clasã de asigurare, la nivelul reţinerii proprii, pe total activitate şi pe fiecare clasã de asigurare, a sumelor cedate în reasigurare, descrierea modului de înregistrare în evidenţele tehnice şi contabile a poliţelor acoperite de reasigurare şi de gestionare a acestora, descrierea decontãrilor realizate cu reasigurãtorii conform contractelor încheiate, procedurile de monitorizare a daunelor apãrute şi de recuperare a sumelor care sunt în sarcina reasigurãtorilor;
e) menţionarea departamentelor şi a persoanelor care monitorizeazã şi rãspund de îndeplinirea prevederilor contractelor de reasigurare, descrierea procedurilor de evaluare periodicã a performanţelor acestora şi mãsurile luate de conducerea societãţii în funcţie de rezultatele evaluãrii;
f) descrierea rezultatelor testelor de stres sau a scenariilor derulate de societate pentru evaluarea riscurilor rezultate din contractele de reasigurare;
g) precizarea (dacã este cazul) a valorii sumelor derulate prin alte forme de acoperire a riscurilor care nu sunt aferente reasigurãrilor tradiţionale;
h) descrierea riscurilor de catastrofe naturale subscrise, a capacitãţii contractului de reasigurare distinct pe fiecare clasã de asigurare, a calculului daunei maxime posibile şi a modului în care a fost constituitã, menţinutã şi eventual eliberatã rezerva de catastrofã pe fiecare clasã de asigurare;
i) rezultatele analizei comparative a programelor de reasigurare derulate în anul de referinţã al raportului şi în anul anterior acestuia;
j) descrierea strategiei de reasigurare pentru anul în curs şi a motivelor care au condus la menţinerea unei strategii similare din anul anterior sau la o eventualã modificare a acesteia.
Art. 60^2. - (1) În urma analizãrii raportului de reasigurare, Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor evalueazã în ce mãsurã sunt respectate cerinţele de naturã prudenţialã, adecvarea programului de reasigurare la profilul de risc al asigurãtorului, evitarea concentrãrii riscurilor, transferarea efectivã a riscurilor etc.
(2) În cazul în care Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor constatã cã strategia de reasigurare şi programul utilizat nu corespund cerinţelor de naturã prudenţialã prevãzute de legislaţia în vigoare, poate dispune mãsurile necesare modificãrii acestei strategii.
Art. 60^3. - (1) Raportul menţionat la art. 60^1 alin. (1) trebuie transmis la sediul Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, primul raport fiind emis pentru anul 2011.
(2) Prevederile art. 60^1-60^3 se aplicã şi reasigurãtorilor pentru programul de retrocesiune."
ART. II
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare la data publicãrii, cu excepţia art. I pct. 1, care intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2012.
ART. III
Direcţiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor asigurã ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de
Supraveghere a Asigurãrilor,
Angela Toncescu
Bucureşti, 29 aprilie 2011.
Nr. 7.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: