Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 685 din 27 mai 2014  privind instituirea schemelor de ajutor de minimis pentru acţiunile din Programul de promovare a exportului, în perioada 1 iulie-31 decembrie 2014    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 685 din 27 mai 2014 privind instituirea schemelor de ajutor de minimis pentru acţiunile din Programul de promovare a exportului, în perioada 1 iulie-31 decembrie 2014

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 490 din 2 iulie 2014

    Având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis,
    în baza art. 2 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 296/2007 privind aprobarea Mecanismelor de derulare a acţiunilor din Programul de promovare a exportului, administrat de Ministerul Economiei,
    în temeiul art. 9 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 47/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, cu modificările şi completările ulterioare,

    ministrul economiei emite următorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobă instituirea schemelor de ajutor de minimis pentru acţiunile din Programul de promovare a exportului, administrat de Ministerul Economiei, privind participarea operatorilor economici sub pavilion naţional la târguri şi expoziţii internaţionale în străinătate, organizarea de misiuni economice şi evenimente promoţionale în străinătate şi realizarea de studii de piaţă şi pe produse, inclusiv pentru obiective complexe, în perioada 1 iulie - 31 decembrie 2014.
    ART. 2
    Măsurile de sprijin care constituie ajutoare de minimis, formele concrete sub care vor fi acordate ajutoarele şi criteriile de eligibilitate avute în vedere la acordarea acestora sunt prevăzute în anexele nr. 1, 2 şi 3, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 3
    Declaraţia pe propria răspundere a beneficiarilor ajutorului de minimis referitoare la respectarea regulii privind cumulul ajutoarelor situate sub pragul de minimis este parte integrantă din Cererea de înscriere - Declaraţia pe propria răspundere privind îndeplinirea condiţiilor de participare la acţiunile din Programul de promovare a exportului, prezentată în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 4
    Departamentul de comerţ exterior şi relaţii internaţionale, Direcţia generală investiţii, achiziţii publice, servicii interne şi concesiuni şi Direcţia buget, financiar contabilitate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 5
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                              Ministrul economiei,
                                Constantin Niţă

    Bucureşti, 27 mai 2014.
    Nr. 685.


    ANEXA 1

               Participarea operatorilor economici, sub pavilion
        naţional, la târguri şi expoziţii internaţionale în străinătate

    1. Titlul schemei de ajutor de minimis: "Participarea operatorilor economici, sub pavilion naţional, la târguri şi expoziţii internaţionale în străinătate"
    ART. 1
    Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită "Participarea operatorilor economici, sub pavilion naţional, la târguri şi expoziţii internaţionale în străinătate" (schema).
    ART. 2
    Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.

    2. Scopul schemei
    ART. 3
    Scopul prezentei scheme este de a susţine operatorii economici în promovarea ofertei de export pe pieţele externe prin participarea, sub pavilion naţional, la târguri şi expoziţii internaţionale.

    3. Obiectivele schemei
    ART. 4
    Obiectivele schemei sunt:
    - promovarea exportului;
    - îmbunătăţirea structurii exportului;
    - îmbunătăţirea accesului produselor şi serviciilor româneşti pe pieţele externe.

    4. Necesitatea implementării schemei
    ART. 5
    Implementarea schemei este necesară pentru susţinerea acţiunilor operatorilor economici pentru promovarea produselor şi serviciilor româneşti pe pieţele externe de interes.

    5. Domeniul de aplicare
    ART. 6
    (1) Prezenta schemă se aplică ajutoarelor pentru promovarea exportului din toate domeniile, cu excepţia:
    a) ajutoarelor acordate operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 17 din 21 ianuarie 2000;
    b) ajutoarelor acordate operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    c) ajutoarelor acordate operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
      (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
      (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
    d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    e) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    f) ajutoarelor acordate universităţilor şi organizaţiilor de cercetare pentru activităţile de bază, care nu fac obiectul normelor în materie de ajutoare de stat, şi anume:
      (i) activităţile educaţionale în vederea creşterii numărului resurselor umane şi a îmbunătăţirii competenţelor acestora;
      (ii) desfăşurarea de activităţi independente de cercetare şi dezvoltare în vederea dobândirii unor cunoştinţe vaste şi a unei mai bune înţelegeri, inclusiv activităţi de cercetare şi dezvoltare în colaborare; precum şi
      (iii) diseminarea rezultatelor cercetării.
    (2) În cazul în care un operator economic îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele menţionate la alin. (1) lit. a), b), c) sau f), cât şi în unul sau mai multe sectoare cu activitate în domeniul exportului, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia ca operatorul economic în cauză să prezinte la înscriere documente din care să rezulte separarea activităţilor sau o distincţie între costuri şi că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.

    6. Beneficiari ai ajutorului
    ART. 7
    Pot beneficia de măsurile de ajutor de minimis prevăzute în prezenta schemă operatorii economici care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) sunt înregistraţi conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi îşi desfăşoară activitatea în România;
    b) au în obiectul de activitate operaţiuni de export şi nomenclatorul de export corespunde cu profilul târgului la care se solicită participarea;
    c) produsele sunt de concepţie şi/sau marcă proprie, de calitate şi cu valoare adăugată ridicată şi îndeplinesc condiţiile de comercializare şi de promovare pe pieţele externe;
    d) în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs, grupul de întreprinderi din care face parte operatorul, aşa cum este definit prin termenul de "întreprindere unică" la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, nu a beneficiat de ajutoare de minimis din sursele statului, ale autorităţilor locale sau din surse comunitare, care, cumulat cu valoarea finanţării solicitate, să depăşească echivalentul în lei a 200.000 euro, respectiv a 100.000 euro, dacă operatorul economic efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost;
    e) nu se află în procedură de executare silită, închidere operaţională, dizolvare, lichidare, insolvenţă colectivă şi nu îndeplinesc criteriile prevăzute de lege pentru a fi supus unei proceduri de insolvenţă colectivă la cererea creditorilor lor;
    f) la data depunerii cererii de înscriere pentru participare la târgul internaţional nu înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale;
    g) nu sunt consideraţi a fi firme în dificultate;
    h) nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată;
    i) au obţinut rezultate pozitive privind eficienţa participării la târguri şi expoziţii cu sprijin de la bugetul de stat, în cazul prezenţei la astfel de acţiuni anterioare;
    j) numărul de participări ale unui operator economic la târguri internaţionale cu sprijin de la bugetul de stat este de maximum 4 pe an;
    k) pot face dovada că au depus, în prealabil, garanţia de participare în valoare de 2.000 lei;
    l) sunt respectate de către solicitant prevederile normelor privind principalele activităţi/acţiuni care vor fi realizate de operatorii economici participanţi la Programul de promovare a exportului, cu finanţare de la bugetul de stat, elaborate de Ministerul Economiei, în cazul prezenţei acestuia la astfel de acţiuni anterioare.
    ART. 8
    Numărul maxim al operatorilor economici care beneficiază de sprijin prin prezenta schemă este de 700.
    ART. 9
    Verificarea condiţiilor prevăzute mai sus se realizează înainte de acordarea facilităţii de către Comisia de selecţie a operatorilor economici participanţi din cadrul Ministerului Economiei, denumită în continuare Comisie de selecţie, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a operatorului economic şi a datelor din evidenţa Direcţiei buget, financiar contabilitate din Ministerul Economiei.

    7. Regula cumulului ajutoarelor
    ART. 10
    Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat primite pentru aceleaşi costuri eligibile. Dacă cumularea acestor ajutoare conduce la o intensitate a ajutorului care depăşeşte nivelul intensităţii fixat în conformitate cu prevederile unui regulament de exceptare în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană, ajutorul de minimis nu poate fi acordat.
    ART. 11
    (1) Ministerul Economiei va acorda un ajutor de minimis numai după verificarea datelor din declaraţia pe propria răspundere a operatorului economic şi a celor din evidenţa Direcţiei buget, financiar contabilitate din Ministerul Economiei privind respectarea regulii cumulului, precum şi dacă suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs de către întreprinderea unică, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, cumulată cu valoarea finanţării solicitate, nu depăşeşte pragul de 200.000 de euro, respectiv de 100.000 de euro, dacă operatorul economic efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost.
    (2) În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăşi plafonul stabilit de regula de minimis, ajutorul nu poate fi acordat.

    8. Criterii de selecţie a târgurilor şi expoziţiilor internaţionale
    ART. 12
    Selecţia şi evaluarea târgurilor şi expoziţiilor internaţionale se va efectua de către Ministerul Economiei în conformitate cu următoarele criterii:
    a) asigurarea expansiunii şi diversificării exportului, atât în profil geografic, cât şi sectorial;
    b) promovarea de produse sau servicii noi sau existente cu valoare adăugată ridicată;
    c) importanţa târgurilor respective pe plan internaţional;
    d) rezultatele obţinute în urma participării operatorilor economici la ediţiile anterioare ale târgurilor respective.

    9. Modalitatea de acordare a ajutoarelor
    ART. 13
    Ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme constau în granturi care vor acoperi:
    a) 50% din cheltuielile privind transportul extern, cazarea şi asigurarea medicală pentru câte un participant de la fiecare expozant, la nivelul baremelor stabilite pentru instituţiile publice;
    b) 100% din cheltuielile pentru: transportul, asigurarea şi manipularea exponatelor, mostrelor şi materialelor publicitare, formalităţile vamale aferente acestora, depozitarea ambalajelor aferente exponatelor pe perioada desfăşurării acţiunii promoţionale, elaborarea proiectului de execuţie a standului, închirierea, construirea şi/sau amenajarea spaţiului expoziţional, transportul materialelor aferente, cheltuielile generale legate de funcţionarea pavilionului naţional în perioada de desfăşurare a manifestărilor expoziţionale, cheltuielile de reprezentare şi de protocol, cheltuielile de transport, cazare, diurnă şi cu asigurarea medicală pentru persoanele care organizează şi coordonează acţiunile din cadrul Ministerului Economiei, inclusiv pentru un reprezentant din partea structurii asociative care contribuie la realizarea acţiunii respective, a căror perioadă de deplasare va fi stabilită prin caietul de sarcini al acţiunii, cheltuielile pentru materialele publicitare, de prezentare şi promovare cu caracter economic general şi pentru mediatizarea prezenţei româneşti la manifestările expoziţionale, cheltuielile aferente comisionului prevăzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a manifestărilor expoziţionale internaţionale, precum şi alte cheltuieli care se justifică a fi alocate pentru realizarea manifestărilor expoziţionale internaţionale, cu aprobarea ordonatorului principal de credite.
    ART. 14
    Ministerul Economiei realizează operaţiunile de încheiere şi derulare a contractelor de prestări servicii cu operatori economici specializaţi, denumiţi în continuare societăţi organizatoare de târguri şi expoziţii internaţionale. Ajutorul de la art. 13 lit. a) se va deconta operatorilor economici participanţi la manifestări expoziţionale de către societatea organizatoare, pe bază de documente justificative, în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea decontului acţiunii. Cheltuielile legate de participarea la târguri şi expoziţii internaţionale se vor repartiza de către Ministerul Economiei pe fiecare operator economic, proporţional cu suprafaţa de expunere de care a beneficiat în cadrul pavilionului, după aprobarea decontului final al acţiunii.

    10. Durata
    ART. 15
    Prezenta schemă se va aplica în perioada 1 iulie-31 decembrie 2014.

    11. Bugetul schemei
    ART. 16
    Valoarea totală a ajutoarelor care vor fi acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de maximum 16 milioane lei.

    12. Procedura de implementare a schemei
    ART. 17
    (1) Pentru a beneficia de facilităţile prevăzute la art. 13 operatorii economici trebuie să înainteze o cerere către Ministerul Economiei, conform modelului prezentat în anexa nr. 4 la ordin.
    (2) Operatorii economici beneficiari vor menţiona în declaraţia scrisă pe propria răspundere valoarea ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică pe parcursul precedenţilor 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs.
    (3) Ministerul Economiei, prin Comisia de selecţie, va analiza pe baza informaţiilor primite de la Direcţia buget, financiar contabilitate dacă operatorul economic respectiv întruneşte condiţiile prevăzute în prezenta schemă.
    (4) Ministerul Economiei are obligaţia de a informa, în scris, operatorii economici cu privire la cuantumul ajutorului acordat şi cu privire la caracterul de minimis al acestuia, făcând referire explicită la prevederile comunitare în vigoare.
    (5) În cazul în care operatorul economic nu este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul schemei, Comisia de selecţie din Ministerul Economiei îl va notifica în acest sens.

    13. Monitorizarea ajutoarelor acordate în cadrul prezentei scheme
    ART. 18
    Ministerul Economiei va realiza şi va menţine o evidenţă a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentul acordării, modalitatea de acordare, originea, durata şi metoda de calcul al ajutoarelor acordate. Această evidenţă trebuie păstrată timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul schemei.
    ART. 19
    (1) Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul prezentei scheme vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţiile privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.
    (2) Operatorii economici beneficiari sunt obligaţi să arhiveze evidenţa specifică prevăzută la alin. (1) şi să o păstreze pe o perioadă de 10 ani.
    ART. 20
    Monitorizarea prezentei scheme revine Ministerului Economiei.
    ART. 21
    În acest scop, Ministerul Economiei va avea următoarele atribuţii în ceea ce priveşte monitorizarea schemei:
    - informarea operatorilor economici beneficiari ai ajutorului de minimis, în legătură cu valoarea ajutorului acordat şi caracterul său de minimis;
    - obţinerea de la operatorii economici beneficiari ai ajutorului de minimis a unei declaraţii scrise privind totalul cumulat al ajutoarelor de minimis, primite în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs de întreprinderea unică, pentru a putea verifica dacă, împreună cu noul ajutor de stat ce va fi acordat, nu se încalcă regula de minimis.
    ART. 22
    La solicitarea scrisă a Comisiei Europene, Ministerul Economiei va furniza, în termen de 30 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit de solicitare, toate datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au fost respectate condiţiile impuse de legislaţia incidentă, în special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.

    14. Raportarea ajutoarelor de stat acordate în cadrul schemei
    ART. 23
    Ministerul Economiei va monitoriza şi va raporta schema de minimis conform prevederilor Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
    ART. 24
    Pentru implementarea schemei, Ministerul Economiei are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a schemei, formularele completate în conformitate cu anexele la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
    ART. 25
    Raportările se transmit atât pe suport hârtie, cât şi pe suport magnetic, cu semnătură de primire şi număr de înregistrare, sau prin poştă, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic se face într-o formă care să permită utilizarea şi procesarea datelor de către Consiliul Concurenţei.
    ART. 26
    Consiliul Concurenţei poate solicita informaţii suplimentare în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau că există neconcordanţe faţă de cele primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informaţiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenţei. Răspunderea pentru realitatea şi corectitudinea datelor şi informaţiilor raportate, precum şi pentru respectarea termenelor de raportare revine Ministerului Economiei.


    ANEXA 2

                      Organizarea de misiuni economice şi
                acţiuni de promovare a exportului în străinătate

    1. Titlul schemei de ajutor de minimis: "Organizarea de misiuni economice şi acţiuni de promovare a exportului în străinătate"
    ART. 1
    Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită "Organizarea de misiuni economice şi evenimente promoţionale în străinătate" (schema).
    ART. 2
    Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.

    2. Scopul schemei
    ART. 3
    Scopul prezentei scheme este de a susţine operatorii economici în promovarea ofertei de export pe pieţele externe prin participarea la misiuni economice şi acţiuni de promovare în străinătate.

    3. Obiectivele schemei
    ART. 4
    Obiectivele schemei sunt:
    - promovarea exportului;
    - îmbunătăţirea structurii exportului;
    - îmbunătăţirea accesului produselor şi serviciilor româneşti pe pieţele externe.

    4. Necesitatea implementării schemei
    ART. 5
    Implementarea schemei este necesară pentru susţinerea acţiunilor operatorilor economici pentru promovarea produselor şi serviciilor româneşti pe pieţele externe de interes.

    5. Domeniul de aplicare
    ART. 6
    (1) Prezenta schemă se aplică pentru promovarea exportului din toate domeniile, cu următoarele excepţii:
    a) ajutoarelor acordate operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 17 din 21 ianuarie 2000;
    b) ajutoarelor acordate operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    c) ajutoarelor acordate operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
      (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
      (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
    d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    e) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    f) ajutoarelor acordate universităţilor şi organizaţiilor de cercetare pentru activităţile de bază, care nu fac obiectul normelor în materie de ajutoare de stat, şi anume:
      (i) activităţile educaţionale în vederea creşterii numărului resurselor umane şi a îmbunătăţirii competenţelor acestora;
      (ii) desfăşurarea de activităţi independente de cercetare şi dezvoltare în vederea dobândirii unor cunoştinţe mai vaste şi a unei mai bune înţelegeri, inclusiv activităţi de cercetare şi dezvoltare în colaborare; precum şi
      (iii) diseminarea rezultatelor cercetării.
    (2) În cazul în care un operator economic îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele menţionate la alin. (1) lit. a), b), c) sau f), cât şi în unul sau mai multe sectoare cu activitate în domeniul exportului de produse sau servicii, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia ca operatorul economic în cauză să prezinte la înscriere documente din care să rezulte separarea activităţilor sau o distincţie între costuri şi că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.

    6. Beneficiari ai ajutorului
    ART. 7
    Pot beneficia de măsurile de ajutor de minimis prevăzute în prezenta schemă operatorii economici care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) sunt înregistraţi conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi îşi desfăşoară activitatea în România;
    b) au în obiectul de activitate operaţiuni de export şi nomenclatorul de export corespunde cu profilul misiunii economice la care se solicită participarea;
    c) produsele sunt de concepţie şi/sau marcă proprie, de calitate şi cu valoare adăugată ridicată şi îndeplinesc condiţiile de comercializare şi de promovare pe pieţele externe;
    d) în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs grupul de întreprinderi din care face parte operatorul, aşa cum este definit prin termenul de "întreprindere unică" la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, nu au beneficiat de ajutoare de minimis din sursele statului, ale autorităţilor locale sau din surse comunitare, care, cumulat cu valoarea finanţării solicitate, să depăşească echivalentul în lei a 200.000 de euro, respectiv a 100.000 de euro, dacă operatorul economic efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost;
    e) nu se află în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare, insolvenţă colectivă şi să nu îndeplinească criteriile prevăzute de lege pentru a fi supus unei proceduri de insolvenţă colectivă la cererea creditorilor săi;
    f) la data depunerii cererii de înscriere pentru participare la misiunea economică să nu înregistreze debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale;
    g) nu sunt consideraţi a fi firme în dificultate;
    h) nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată;
    i) au obţinut rezultate pozitive privind eficienţa participării la alte acţiuni promoţionale cu sprijin de la bugetul de stat, în cazul prezenţei la astfel de acţiuni anterioare;
    j) sunt respectate de către solicitant prevederile normelor privind principalele activităţi/acţiuni care vor fi realizate de operatorii economici participanţi la Programul de promovare a exportului, cu finanţare de la bugetul de stat, elaborate de Ministerul Economiei, în cazul prezenţei acestuia la astfel de acţiuni anterioare.
    ART. 8
    Numărul maxim al operatorilor economici care beneficiază de sprijin prin prezenta schemă este de 300.
    ART. 9
    Verificarea condiţiilor prevăzute mai sus se realizează înainte de acordarea facilităţii de către Comisia de selecţie a operatorilor economici participanţi din cadrul Ministerului Economiei, denumită în continuare Comisie de selecţie, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a operatorului economic şi a datelor din evidenţa Direcţiei buget, financiar contabilitate din Ministerul Economiei.

    7. Regula cumulului ajutoarelor
    ART. 10
    Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat primite pentru aceleaşi costuri eligibile. Dacă cumularea acestor ajutoare conduce la o intensitate a ajutorului care depăşeşte nivelul intensităţii fixat în conformitate cu prevederile unui regulament de exceptare în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană, ajutorul de minimis nu poate fi acordat.
    ART. 11
    (1) Ministerul Economiei va acorda un ajutor de minimis numai după verificarea datelor din declaraţia pe propria răspundere a operatorului economic şi a celor din evidenţa Direcţiei buget, financiar contabilitate din Ministerul Economiei privind respectarea regulii cumulului, precum şi dacă suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs de către întreprinderea unică, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, cumulată cu valoarea finanţării solicitate, nu depăşeşte pragul de 200.000 de euro, respectiv de 100.000 de euro, dacă operatorul economic efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost.
    (2) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul stabilit de regula de minimis, ajutorul nu poate fi acordat.

    8. Criterii de selecţie a misiunilor economice şi acţiunilor de promovare în străinătate
    ART. 12
    Selecţia şi evaluarea organizării de misiuni economice şi acţiuni de promovare în străinătate se va efectua de către Ministerul Economiei, în conformitate cu următoarele criterii:
    a) asigurarea expansiunii şi diversificării exportului, atât în profil geografic, cât şi sectorial;
    b) promovarea de produse sau servicii noi sau existente cu valoare adăugată ridicată;
    c) rezultatele obţinute în urma în urma organizării de misiuni economice şi acţiuni de promovare în străinătate, în perioada anterioară.

    9. Modalitatea de acordare a ajutoarelor
    ART. 13
    Ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme constau în granturi care vor acoperi:
    a) 50% din cheltuielile privind transportul extern, cazarea şi asigurarea medicală pentru câte un participant de la fiecare firmă, la nivelul baremelor stabilite pentru instituţiile publice;
    b)100% din cheltuielile privind transportul în interiorul ţării de destinaţie a persoanelor care organizează şi coordonează evenimentul promoţional şi a câte unui delegat al operatorilor economici care participă la acţiunile respective; închirierea sălilor aferente întâlnirilor de afaceri şi a dotărilor necesare desfăşurării acestora, constând din: TV-LCD, DVD player, retroproiector, computer, necesare prezentărilor de produse; elaborarea, transportul şi asigurarea materialelor de promovare şi de prezentare constând în cataloage, pliante şi ecusoane; transportul şi asigurarea mostrelor; cheltuielile pentru formalităţile vamale aferente materialelor de promovare şi de prezentare, precum şi mostrelor; cheltuielile pentru mediatizarea acţiunii pe plan local; cheltuielile de reprezentare şi protocol; cheltuielile pentru transport, cazare, diurnă şi cu asigurarea medicală pentru persoanele care organizează şi coordonează acţiunile din cadrul Ministerului Economiei, inclusiv pentru un reprezentant din partea structurii asociative care contribuie la realizarea acţiunii respective; cheltuielile aferente comisionului prevăzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a misiunii economice sau a acţiunii de promovare, precum şi alte cheltuieli care se justifică a fi alocate pentru realizarea acţiunilor respective, cu aprobarea ordonatorului principal de credite.
    ART. 14
    Ministerul Economiei realizează operaţiunile de încheiere şi derulare a contractelor de prestări servicii pentru participarea la misiuni economice şi acţiuni de promovare a exportului în străinătate. Ajutorul de stat de la art. 13 lit. a) se acordă operatorului economic după încheierea misiunii economice sau acţiunii de promovare a exportului în străinătate, pe bază de documente justificative, după aprobarea decontului final al acţiunii. Cheltuielile aferente participării la misiuni economice şi acţiuni de promovare a exportului în străinătate se vor repartiza de către Ministerul Economiei, după aprobarea decontului final al acţiunii, pe fiecare operator economic participant.

    10. Durata
    ART. 15
    Prezenta schemă se va aplica în perioada 1 iulie-31 decembrie 2014.

    11. Bugetul schemei
    ART. 16
    Valoarea totală a ajutoarelor care vor fi acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de maximum 4 milioane lei.

    12. Procedura de implementare a schemei
    ART. 17
    (1) Pentru a beneficia de facilităţile prevăzute la art. 13 operatorii economici trebuie să înainteze o cerere la Ministerul Economiei, conform modelului prezentat în anexa nr. 4 la ordin.
    (2) Operatorii economici beneficiari vor menţiona în declaraţia scrisă pe propria răspundere valoarea ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică pe parcursul precedenţilor 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs.
    (3) Ministerul Economiei, prin Comisia de selecţie, va analiza pe baza informaţiilor primite de la Direcţia buget, financiar contabilitate dacă operatorul economic respectiv întruneşte condiţiile prevăzute în prezenta schemă.
    (4) Ministerul Economiei are obligaţia de a informa, în scris, operatorii economici cu privire la cuantumul ajutorului acordat şi cu privire la caracterul de minimis al acestuia, făcând referire explicită la prevederile comunitare în vigoare.
    (5) În cazul în care operatorul economic nu este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul schemei, Comisia de selecţie din Ministerul Economiei îl va notifica în acest sens.

    13. Monitorizarea ajutoarelor acordate în cadrul prezentei scheme
    ART. 18
    Ministerul Economiei va realiza şi va menţine o evidenţă a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentul acordării, modalitatea de acordare, originea, durata şi metoda de calcul al ajutoarelor acordate. Această evidenţă trebuie păstrată timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul schemei.
    ART. 19
    (1) Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul prezentei scheme vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţiile privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.
    (2) Operatorii economici beneficiari sunt obligaţi să arhiveze evidenţa specifică prevăzută la alin. (1) şi să o păstreze pe o perioadă de 10 ani.
    ART. 20
    Monitorizarea prezentei scheme revine Ministerului Economiei.
    ART. 21
    În acest scop, Ministerul Economiei va avea următoarele atribuţii în ceea ce priveşte monitorizarea schemei:
    - informarea operatorilor economici beneficiari ai ajutorului de minimis în legătură cu valoarea ajutorului acordat şi caracterul său de minimis;
    - obţinerea de la operatorii economici beneficiari ai ajutorului de minimis a unei declaraţii scrise privind totalul cumulat al ajutoarelor, situate sub pragul de minimis, primite în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs de întreprinderea unică, pentru a putea verifica dacă împreună cu noul ajutor de stat ce va fi acordat nu se încalcă regula de minimis.
    ART. 22
    La solicitarea scrisă a Comisiei Europene, Ministerul Economiei va furniza, în termen de 30 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit de solicitare, toate datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au fost respectate condiţiile impuse de legislaţia incidentă, în special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.

    14. Raportarea ajutoarelor de stat acordate în cadrul schemei
    ART. 23
    Ministerul Economiei va monitoriza şi va raporta schema de minimis conform prevederilor Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
    ART. 24
    Pentru implementarea schemei, Ministerul Economiei are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a schemei, formularele completate în conformitate cu anexele la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
    ART. 25
    Raportările se transmit atât pe suport hârtie, cât şi pe suport magnetic, cu semnătură de primire şi număr de înregistrare, sau prin poştă, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic se face într-o formă care să permită utilizarea şi procesarea datelor de către Consiliul Concurenţei.
    ART. 26
    Consiliul Concurenţei poate solicita informaţii suplimentare în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau că există neconcordanţe faţă de cele primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informaţiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenţei. Răspunderea pentru realitatea şi corectitudinea datelor şi informaţiilor raportate, precum şi pentru respectarea termenelor de raportare revine Ministerului Economiei.


    ANEXA Nr. 3

                  Realizarea de studii de piaţă şi pe produse,
                       inclusiv pentru obiective complexe

    1. Titlul schemei de ajutor de minimis: "Realizarea de studii de piaţă şi pe produse, inclusiv pentru obiective complexe"
    ART. 1
    Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită "Realizarea de studii de piaţă şi pe produse, inclusiv pentru obiective complexe" (schema).
    ART. 2
    Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.

    2. Scopul schemei
    ART. 3
    Scopul prezentei scheme este de a susţine operatorii economici în promovarea ofertei de export pe pieţele externe de interes.

    3. Obiectivele schemei
    ART. 4
    Obiectivele schemei sunt:
    - promovarea exportului;
    - îmbunătăţirea structurii exportului;
    - îmbunătăţirea accesului produselor şi serviciilor româneşti pe pieţele externe.

    4. Necesitatea implementării schemei
    ART. 5
    Implementarea schemei este necesară pentru susţinerea acţiunilor operatorilor economici pentru promovarea produselor şi serviciilor româneşti pe pieţele externe de interes.

    5. Domeniul de aplicare
    ART. 6
    (1) Prezenta schemă se aplică pentru promovarea exportului din toate domeniile, cu următoarele excepţii:
    a) ajutoarelor acordate operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 17 din 21 ianuarie 2000;
    b) ajutoarelor acordate operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
    c) ajutoarelor acordate operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
      (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
      (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
    d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    e) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    f) ajutoarelor acordate universităţilor şi organizaţiilor de cercetare pentru activităţile de bază, care nu fac obiectul normelor în materie de ajutoare de stat, şi anume:
      (i) activităţile educaţionale în vederea creşterii numărului resurselor umane şi a îmbunătăţirii competenţelor acestora;
      (ii) desfăşurarea de activităţi independente de cercetare şi dezvoltare în vederea dobândirii unor cunoştinţe vaste şi a unei mai bune înţelegeri, inclusiv activităţi de cercetare şi dezvoltare în colaborare; precum şi
      (iii) diseminarea rezultatelor cercetării.
    (2) În cazul în care un operator economic îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele menţionate la alin. (1) lit. a), b), c) sau f), cât şi în unul sau mai multe sectoare cu activitate în domeniul exportului de produse sau servicii, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia ca operatorul economic în cauză să prezinte la înscriere documente din care să rezulte separarea activităţilor sau o distincţie între costuri şi că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.

    6. Beneficiari ai ajutorului
    ART. 7
    Pot beneficia de măsurile de ajutor de minimis prevăzute în prezenta schemă operatorii economici care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) sunt înregistraţi conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi îşi desfăşoară activitatea în România;
    b) au în obiectul de activitate operaţiuni de export şi nomenclatorul de export corespunde cu profilul produsului pentru care solicită efectuarea studiului;
    c) produsele sunt de concepţie şi/sau marcă proprie, de calitate şi cu valoare adăugată ridicată şi îndeplinesc condiţiile de comercializare şi de promovare pe pieţele externe;
    d) în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs grupul de întreprinderi din care face parte operatorul, aşa cum este definit prin termenul de "întreprindere unică" la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, nu au beneficiat de ajutoare de minimis din sursele statului, ale autorităţilor locale sau din surse comunitare, care, cumulat cu valoarea finanţării solicitate, să depăşească echivalentul în lei a 200.000 de euro, respectiv a 100.000 de euro, dacă operatorul economic efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost;
    e) nu se află în procedură de executare silită, închidere operaţională, dizolvare, lichidare, insolvenţă colectivă şi să nu îndeplinească criteriile prevăzute de lege pentru a fi supus unei proceduri de insolvenţă colectivă la cererea creditorilor săi;
    f) la data depunerii cererii de realizare a studiului să nu înregistreze debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale;
    g) nu sunt consideraţi a fi firme în dificultate;
    h) nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată;
    i) au obţinut rezultate pozitive privind eficienţa participării la alte acţiuni promoţionale cu sprijin de la bugetul de stat, în cazul prezenţei la astfel de acţiuni anterioare;
    j) sunt respectate de către solicitant prevederile normelor privind principalele activităţi/acţiuni care vor fi realizate de operatorii economici participanţi la Programul de promovare a exportului, cu finanţare de la bugetul de stat, elaborate de Ministerul Economiei, în cazul prezenţei acestuia la astfel de acţiuni anterioare.
    ART. 8
    Numărul maxim al operatorilor economici care beneficiază de sprijin prin această schemă este de 300.
    ART. 9
    Verificarea condiţiilor prevăzute mai sus se realizează înainte de acordarea facilităţii de către Comisia de selecţie a operatorilor economici participanţi din cadrul Ministerului Economiei, denumită în continuare Comisie de selecţie, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a operatorului economic şi a datelor din evidenţa Direcţiei buget, financiar contabilitate din Ministerul Economiei.

    7. Regula cumulului ajutoarelor
    ART. 10
    Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat primite pentru aceleaşi costuri eligibile. Dacă cumularea acestor ajutoare conduce la o intensitate a ajutorului care depăşeşte nivelul intensităţii fixat în conformitate cu prevederile unui regulament de exceptare în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană, ajutorul de minimis nu poate fi acordat.
    ART. 11
    (1) Ministerul Economiei va acorda un ajutor de minimis numai după verificarea datelor din declaraţia pe propria răspundere a operatorului economic şi a celor din evidenţa Direcţiei buget, financiar contabilitate din Ministerul Economiei privind respectarea regulii cumulului, precum şi dacă suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs de către întreprinderea unică, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, cumulată cu valoarea finanţării solicitate, nu depăşeşte pragul de 200.000 de euro, respectiv de 100.000 de euro, dacă operatorul economic efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost.
    (2) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul stabilit de regula de minimis, ajutorul nu poate fi acordat.

    8. Criterii de selecţie a studiului de piaţă sau pe produs
    ART. 12
    Selecţia studiului de piaţă sau pe produs se va efectua de o comisie numită prin ordin al ministrului economiei, având în vedere următoarele criterii de eligibilitate:
    - obiectivele strategiei de promovare pe pieţele propuse;
    - existenţa potenţialului de absorbţie al pieţei/pieţelor respective pentru produsul/produsele respectiv/respective;
    - modul de îndeplinire a criteriilor de eligibilitate de către operatorii economici beneficiari ai ajutoarelor de minimis;
    - capacitatea structurii asociative de a susţine financiar cota de 50% din valoarea studiului.

    9. Modalitatea de acordare a ajutoarelor
    ART. 13
    Ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme constau în granturi care acoperă 50% din cheltuielile privind realizarea studiului de piaţă sau pe produs.
    ART. 14
    Decontarea cheltuielilor pentru realizarea de studii de piaţă şi pe produs, inclusiv pentru obiective complexe, se face de către Ministerul Economiei, în proporţie de 50% din cheltuielile totale, în contul prestatorului de servicii, în baza următoarelor documente:
    a) contractul pentru realizarea studiului, încheiat între Ministerul Economiei, structura asociativă, în calitate de beneficiar, şi prestatorul de servicii;
    b) procesul-verbal încheiat între beneficiar şi prestatorul de servicii privind recepţia şi acceptarea studiului;
    c) copia ordinului de plată emis de beneficiar privind plata cotei de 50% din valoarea studiului către prestatorul de servicii.

    10. Durata
    ART. 15
    Prezenta schemă se va aplica în perioada 1 iulie-31 decembrie 2014.

    11. Bugetul schemei
    ART. 16
    Valoarea totală a ajutoarelor care vor fi acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de maximum 200.000 lei.

    12. Procedura de implementare a schemei
    ART. 17
    (1) Pentru a beneficia de facilităţile prevăzute la art. 13, structura asociativă trebuie să înainteze o cerere către Ministerul Economiei însoţită de lista operatorilor economici beneficiari ai studiului.
    (2) Operatorii economici beneficiari vor menţiona în declaraţia scrisă pe propria răspundere valoarea ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică pe parcursul precedenţilor 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
    (3) Ministerul Economiei va analiza dacă operatorii economici respectivi întrunesc condiţiile prevăzute în prezenta schemă.
    (4) Ministerul Economiei are obligaţia de a informa în scris operatorii economici cu privire la cuantumul ajutorului acordat şi cu privire la caracterul de minimis al acestuia, făcând referire explicită la prevederile comunitare în vigoare.
    (5) În cazul în care operatorul economic nu este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul schemei, Ministerul Economiei îl va notifica în acest sens.

    13. Monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în cadrul prezentei scheme
    ART. 18
    Ministerul Economiei va realiza şi va menţine o evidenţă a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentul acordării, modalitatea de acordare, originea, durata şi metoda de calcul al ajutoarelor acordate. Această evidenţă trebuie păstrată timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul schemei.
    ART. 19
    (1) Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul prezentei scheme vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţiile privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.
    (2) Operatorii economici beneficiari sunt obligaţi să arhiveze evidenţa specifică prevăzută la alin. (1) şi să o păstreze pe o perioadă de 10 ani.
    ART. 20
    Monitorizarea prezentei scheme revine Ministerului Economiei.
    ART. 21
    În acest scop, Ministerul Economiei va avea următoarele atribuţii în ceea ce priveşte monitorizarea schemei:
    - informarea operatorilor economici beneficiari ai ajutorului de minimis în legătură cu valoarea ajutorului acordat şi caracterul său de minimis;
    - obţinerea de la operatorii economici beneficiari ai ajutorului de minimis a unei declaraţii scrise privind totalul cumulat al ajutoarelor de minimis, primite în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs de întreprinderea unică, pentru a putea verifica dacă împreună cu noul ajutor de minimis ce va fi acordat nu se încalcă regula de minimis.
    ART. 22
    La solicitarea scrisă a Comisiei Europene, Ministerul Economiei va furniza, în termen de 30 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit de solicitare, toate datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au fost respectate condiţiile impuse de legislaţia incidentă, în special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.

    14. Raportarea ajutoarelor de stat acordate în cadrul schemei
    ART. 23
    Ministerul Economiei va monitoriza şi va raporta schema de minimis conform prevederilor Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
    ART. 24
    Pentru implementarea schemei, Ministerul Economiei are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a schemei, formularele completate în conformitate cu anexele la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
    ART. 25
    Raportările se transmit atât pe suport hârtie, cât şi pe suport magnetic, cu semnătură de primire şi număr de înregistrare, sau prin poştă, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic se face într-o formă care să permită utilizarea şi procesarea datelor de către Consiliul Concurenţei.
    ART. 26
    Consiliul Concurenţei poate solicita informaţii suplimentare în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau că există neconcordanţe faţă de cele primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informaţiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenţei. Răspunderea pentru realitatea şi corectitudinea datelor şi informaţiilor raportate, precum şi pentru respectarea termenelor de raportare revine Ministerului Economiei.


    ANEXA 4

           Cerere de înscriere - declaraţie pe propria răspundere*1)
      privind participarea la târguri internaţionale/misiuni economice, cu
     finanţare de la bugetul statului, administrate de Ministerul Economiei

    Târgul internaţional/Misiunea economică: .........................................................................................
    Perioada de desfăşurare: ...............................................
    Profilul acţiunii promoţionale: .............................................................................................................
    1. Date de identificare a solicitantului
    Denumirea societăţii*2) ........................................................................................................................
    Adresa (sediul social) ........................................................................................................................,
    Codul poştal .............................., tel. .........................................., fax ..........................................., email ........................................, pagină web ...................................................
    Număr de înregistrare în registrul comerţului .............................., data înregistrării ...............................
    Codul de identificare fiscală ......................................................
    Forma juridică ............................................................................
    Structura acţionariatului: stat/mixt/privat
    Societatea este controlată juridic sau de facto*3) de: ..........................................................................
    Obiectul de activitate .......................................................................................................................... .........................................................................
    Codul CAEN .......................................................................................................................................
    Societatea are în obiectul de activitate operaţiuni comerciale de export şi a desfăşurat operaţiuni comerciale în ultimul an.
    2. Nomenclatorul de export corespunde cu profilul târgului internaţional/misiunii economice la care solicităm participarea.
    3. Produsele şi serviciile de export pe care intenţionăm să le promovăm şi denumirea brandului (în cazul în care acesta există): .............. ..................................................................................................................................................................
    Aceste produse/servicii sunt de concepţie şi/sau marcă proprie, au valoare adăugată rezultată din prelucrarea în România şi îndeplinesc condiţiile de comercializare şi de promovare pe pieţele externe.
    4. Societatea îndeplineşte toate condiţiile de eligibilitate, prevăzute la art. 3 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 296/2007 privind aprobarea Mecanismelor de derulare a acţiunilor din Programul de promovare a exportului, administrat de Ministerul Economiei, şi de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, după cum urmează:
    a) În ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs grupul de întreprinderi*3) din care face parte societatea, aşa cum este definită prin termenul de "întreprindere unică" la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, NU a beneficiat de ajutoare de minimis din sursele statului, ale autorităţilor locale sau din surse comunitare, care, cumulat cu valoarea finanţării solicitate, să depăşească echivalentul în lei a 200.000 de euro, respectiv de 100.000 de euro, dacă operatorul economic efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost.
    Situaţia ajutoarelor de minimis*4) de care a beneficiat grupul de întreprinderi până la data prezentei se prezintă astfel:
    - Valoarea ajutoarelor de minimis de care a beneficiat societatea în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs ..................... euro
    - Valoarea ajutoarelor de minimis de care au beneficiat celelalte entităţi controlate juridic sau de facto de grupul de întreprinderi, în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs ..................... euro
    - Valoarea cumulată a ajutorului de minimis la nivelul grupului ....................... euro
    b) Societatea NU se află în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare sau în insolvenţă colectivă şi NU îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a fi supusă unei proceduri de insolvenţă colectivă la cererea creditorilor lor.
    c) La data prezentei cereri de înscriere, societatea NU înregistrează debite la bugetul de stat sau la bugetul local.
    d) Societatea nu este în dificultate*5).
    e) Împotriva societăţii NU a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată;
    f) Societatea a înregistrat rezultate pozitive privind eficienţa în urma participării la acţiunile din programul de promovare a exportului cu sprijin de la bugetul de stat. În cazul participării la astfel de acţiuni în anii anteriori, se vor menţiona târgurile sau misiunile economice la care a participat cu sprijin de la bugetul de stat şi, pe scurt, rezultatele consemnate: ........................................................................................
    - a încheiat contracte de export DA/NU (se alege una dintre variante, cealaltă se şterge). Valoarea estimativă ..............................................;
    - s-a îmbunătăţit calitatea produselor DA/NU (se alege una dintre variante, cealaltă se şterge);
    - alte avantaje ..................................................................................................................................;
    g) Societatea va participa, în anul curent, la .......... târguri şi la ........ misiuni economice cu finanţare de la bugetul statului;
    h) Societatea cunoaşte şi respectă prevederile normelor privind principalele activităţi/acţiuni care se realizează de societăţile comerciale participante la acţiuni din programul de promovare a exportului, finanţate parţial de la bugetul de stat, elaborate de Ministerul Economiei.
    5. Societatea se obligă să suporte costul transportului şi cazarea pentru delegatul desemnat şi să transmită societăţii organizatoare documentele justificative pentru cheltuielile de transport şi cazare, în termen de 7 zile lucrătoare de la terminarea manifestării expoziţionale, urmând ca decontarea acestor cheltuieli să se facă de către organizatorul târgului, în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea decontului acţiunii.
    6. Societatea se obligă ca, la încheierea perioadei de desfăşurare a manifestării promoţionale, să comunice coordonatorului pavilionului datele privind eficienţa participării la această acţiune, iar, după 6 luni de la încheierea acesteia, să transmită la Ministerul Economiei şi structurii asociative o situaţie privind eficienţa participării la această manifestare promoţională.
    7. Suprafaţa necesară pentru expunere: ....................... mp.
    8. Dotări specifice pentru expunere şi numărul acestora (podiumuri, vitrine, manechine şi tip manechine, standere, umeraşe, stativ rotativ pentru mostre etc.)*6)
    .............................................................................................................................................................
    9. Societatea va expune în standul repartizat (mostre, cataloage, pliante, postere etc.)*7)
    .........................................................................................................................................................
    10. Societatea are un program propriu de promovare la târg/misiunea economică (de exemplu, întâlniri de afaceri, degustări, obiecte promoţionale personalizate, articole publicitare în afara standului, mape pentru presă etc.)
    ...............................................................................................................................
    11. Greutatea/Volumul mostrelor şi eventuale condiţii speciale de transport .....................................
    ...............................................................................................................................
    12. Persoana de contact şi coordonatele de contact ale acesteia: ....................................................
    ...............................................................................................................................
    13. Numele delegatului/reprezentantului propriu care va participa la această manifestare promoţională, coordonatele de contact şi limbile străine cunoscute de acesta şi nivelul de cunoaştere al acestora:
    .....................................................................................................................................................
    14. Documente anexate:
    a) Certificatul de atestare fiscală*8), emis de administraţia financiară, valabil la data depunerii cererii de înscriere;
    b) Certificatul fiscal privind impozitele şi taxele, emis de autoritatea locală - primărie, valabil la data depunerii cererii de înscriere;
    c) Copia ordinului de plată a garanţiei în valoare de 2.000 lei, în cazul participării la târguri şi expoziţii internaţionale*9)
    15. Alte menţiuni:
    ...........................................................................................................................................................
    Înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor, cu scopul de a obţine avantaje pecuniare, este pedepsită conform legilor în vigoare.

      Data:
                                      Director general/Administrator,
                                  ...........................................
                                 (numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)

                 Avizat,
            Denumirea grupului*3)
        ............................
  Preşedinte/Director general/Administrator
  ..........................................
 (numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)


------
    *1) Se completează prin tehnoredactare. Cererea de înscriere şi anexele aferente se transmit la Ministerul Economiei şi, în original, începând cu 6 luni înaintea perioadei de desfăşurare a evenimentului promoţional. Cererea de înscriere, în original, se semnează şi se ştampilează pe fiecare pagină (dreapta jos).
    *2) Se înscrie denumirea completă, conform înregistrării în registrul comerţului. Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 296/2007 pot participa la Programul de export societăţile înregistrate conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit art. 108 din Legea nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, republicată, societăţile cooperative beneficiază de toate măsurile promovate de statul român pentru societăţile comerciale înfiinţate în conformitate cu Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    *3) În sensul Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, o "întreprindere unică" include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    b) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
    d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, cu una sau mai multe întreprinderi, relaţiile la care se face referire la alin. (1) lit. (a)-(d) sunt considerate întreprinderi unice.
    *4) Echivalentul în euro al ajutoarelor de minimis se calculează pe baza ratei de referinţă a Băncii Naţionale a României de la data acordării grantului.
    *5) O firmă este considerată ca fiind în dificultate în următoarele situaţii: în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social şi mai mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni, sau în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte dintre asociaţi sunt ţinuţi responsabili pentru datoriile întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu şi mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în cursul ultimelor 12 luni, ori pentru întreprinderile de orice formă juridică, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile pentru a fi supusă unei proceduri prevăzute de legislaţia privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului.
    *6) În lipsa acestor informaţii, dotările specifice se vor asigura de societatea participantă.
    *7) În cazul confecţiilor sau altor produse textile, mobilier, produse artizanale, sticlărie, articole de uz casnic, se va preciza denumirea colecţiei care va fi expusă în stand, iar în cazul invenţiilor sau produselor brevetate se vor preciza dacă societatea deţine brevet înregistrat la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci şi tipurile de produse pentru care a fost emis brevetul.
    *8) În cazul în care operatorul economic participă la mai multe acţiuni promoţionale, în termenul de valabilitate al certificatelor de atestare fiscală, operatorul economic poate anexa o copie a acestor documente, semnate şi ştampilate pe fiecare pagină, cu menţiunea "conform cu originalul" şi indicarea manifestării la care a depus documentele originale.
    *9) Garanţia se depune în contul Ministerului Economiei deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti, nr. RO05TREZ7005005XXX002305, CUI 24931499. Garanţia se va returna în termen de 10 zile lucrătoare după încheierea manifestării, la solicitarea scrisă a expozantului. În cazul retragerii, garanţia se va executa şi se va solicita şi plata cheltuielilor efectuate care excedează valorii garanţiei. În cazul în care societatea nu va fi selectată, garanţia se returnează în termen de 10 zile lucrătoare de la data întrunirii Comisiei de selecţie a operatorilor economici participanţi din cadrul Ministerului Economiei.

                                     ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016