Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 68 din 2 februarie 2012 pentru aprobarea Procedurii privind gestionarea efectelor produse de fenomene meteorologice periculoase care pot afecta desfasurarea normala a traficului rutier si siguranta participantilor pe drumurile publice
EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 91 din 6 februarie 2012
Având în vedere prevederile art. 44 şi 45 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale art. 3 şi 10-13 din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 15/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii şi ministrul administraţiei şi internelor emit urmãtorul ordin:
ART. 1
Se aprobã Procedura privind gestionarea efectelor produse de fenomene meteorologice periculoase care pot afecta desfãşurarea normalã a traficului rutier şi siguranţa participanţilor pe drumurile publice, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
ANEXÃ
PROCEDURÃ
privind gestionarea efectelor produse de
fenomene meteorologice periculoase care pot afecta desfãşurarea
normalã a traficului rutier şi siguranţa participanţilor
pe drumurile publice
Secţiunea 1
Obiect şi domeniu de aplicare
Prezenta procedurã reglementeazã participarea instituţiilor semnatare la prevenirea şi combaterea efectelor produse de situaţiile de urgenţã generate de dezastre naturale şi fenomene meteorologice periculoase care pot afecta desfãşurarea normalã a traficului rutier şi siguranţa participanţilor pe drumurile publice pe timp de iarnã.
În baza Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 850/2011 privind funcţionarea Comandamentului Central de Iarnã în perioada 1 noiembrie 2011-31 martie 2012*) şi a Deciziei directorului general nr. 1.511/2011 funcţioneazã Comandamentul operaţional de iarnã al CNADNR - S.A.
_______
*) Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 850/2011 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pentru coordonarea activitãţilor care fac obiectul prezentei proceduri, se înfiinţeazã Comitetul operativ ce funcţioneazã în cadrul Comandamentului operaţional de iarnã al CNADNR - S.A.
Comitetul operativ este format din conducãtorii Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., denumitã în continuare CNADNR, iar în lipsa acestora, din persoanele împuternicite de cãtre aceştia sã îi înlocuiascã şi reprezentanţi ai Inspectoratului General al Poliţiei Române - Direcţia Rutierã (IGPR - Direcţia Rutierã), Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã Române, Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã şi ai Inspectoratului General de Aviaţie.
Deciziile privind mãsurile instituite de Comitetul operativ cu privire la închiderea, instituirea de restricţii, deschiderea drumurilor naţionale şi autostrãzilor, precum şi a operaţiunilor de salvare a persoanelor aflate în pericol se vor comunica prin reprezentanţii celor 6 instituţii aflate în componenţa comitetului cãtre structurile aflate în subordinea acestora.
Informarea participanţilor la trafic prin intermediul massmediei cu privire la mãsurile instituite de Comitetul operativ se va face doar prin comunicate emise de conducerea CNADNR.
Comitetul operativ se întruneşte la solicitarea conducerii CNADNR cu cel puţin 3 ore înainte de instituirea cel puţin a codului galben sau, în lipsa unei avertizãri primite în acest sens, imediat dupã instituirea cel puţin a codului galben.
Activitatea Comitetului operativ se va desfãşura cu titlu de permanenţã pe toata durata existenţei codului galben, portocaliu sau roşu.
Secţiunea a 2-a
Definiţii conform criteriilor de emitere a atenţionãrilor şi avertizãrilor meteorologice pentru viscol, formulate de Administraţia Naţionalã de Meteorologie
Atenţionare cod galben se emite în cazurile în care sunt prognozate ninsori însoţite de vânt la rafalã de 50-70 km/h şi vizibilitate sub 100 m, iar fenomenele urmeazã sã se producã pe arii extinse.
Atenţionare cod portocaliu se emite în cazurile în care sunt prognozate ninsori însoţite de vânt la rafalã de 70-90 km/h şi vizibilitate sub 50 m, iar fenomenele urmeazã sã se producã pe arii extinse.
Atenţionare cod roşu se emite în cazurile în care sunt prognozate ninsori însoţite de vânt la rafalã de peste 90 km/h şi vizibilitate aproape de zero, iar fenomenele urmeazã sã se producã pe arii extinse.
Secţiunea a 3-a
Procedura
Pentru prevenirea şi combaterea efectelor produse de calamitãţi şi fenomene meteorologice periculoase care pot afecta desfãşurarea normalã a traficului rutier şi siguranţa participanţilor pe drumurile publice pe timp de iarnã, se vor lua urmãtoarele mãsuri:
A. Mãsuri dispuse de CNADNR, IGPR - Direcţia Rutierã şi Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã Române:
1. În cazul emiterii avertizãrii de cod galben de viscol şi/sau polei, dupã analizarea oportunitãţii, CNADNR, cu avizul IGPR - Direcţia Rutierã, va dispune închiderea circulaţiei cu instalarea mijloacelor de semnalizare corespunzãtoare şi a informãrii participanţilor la trafic prin mass-media.
2. În cazul intrãrii în vigoare a avertizãrii de cod portocaliu ori cod roşu de viscol, ninsori abundente şi/sau polei generalizat, se va dispune închiderea imediatã a circulaţiei, cu instalarea mijloacelor de semnalizare corespunzãtoare şi a informãrii participanţilor la trafic prin mass-media.
3. Imediat dupã închiderea unui sector de drum, Poliţia Rutierã însoţitã de cãtre un echipaj de deszãpezire al CNADNR va inspecta întregul tronson de drum închis circulaţiei publice în vederea identificãrii eventualelor persoane şi autovehicule rãmase blocate.
4. Poliţia Rutierã, cu sprijinul Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, acordat potrivit competenţelor prevãzute de lege, va asigura blocarea accesului participanţilor la trafic pe sectoarele de drum închise circulaţiei rutiere atât la capetele de sectoare, cât şi din drumurile publice laterale.
5. În cazul închiderii drumurilor, indiferent de categoria acestora, care tranziteazã frontiera de stat a României, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã Române va informa autoritãţile statelor vecine pentru luarea mãsurilor ce se impun.
B. Alte mãsuri dispuse de cãtre Comitetul operativ:
1. În cazul în care pe sectoarele de drum închise se aflã autovehicule blocate în trafic, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã şi Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, potrivit competenţelor prevãzute de lege, vor lua mãsurile necesare în vederea salvãrii persoanelor aflate în pericol şi vor acorda sprijinul necesar în vederea degajãrii pãrţii carosabile de autovehicule celorlalte instituţii din cadrul Comitetului operativ.
2. În vederea restabilirii circulaţiei rutiere, CNADNR, în baza prevederilor art. 45 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, va putea dispune ocuparea temporarã a terenurilor situate în zona drumului sau în afara acestuia pentru stocarea şi adãpostirea autovehiculelor blocate pe sectoarele de drum închise.
3. La degajarea sectoarelor de drum închise de autovehicule transport marfã cu masã totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone şi transport persoane cu mai mult de 9 locuri, va participa şi Inspectoratul de Stat pentru Control în Transport Rutier, aplicându-se în acest caz dispoziţiile art. 14 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 şi (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului.
4. Dupã salvarea persoanelor aflate în pericol şi degajarea autovehiculelor blocate pe sectoarele de drum închise, se va demara procedura stabilitã prin "Normativul privind prevenirea şi combaterea înzãpezirii drumurilor publice" - Indicativ AND 525.
Secţiunea a 4-a
Dispoziţii finale
În cazul închiderii sau restricţionãrii circulaţiei rutiere pe anumite sectoare de drumuri, reprezentantul IGPR - Direcţia Rutierã din Comitetul operativ va informa imediat Centrul Operaţional de Comandã al Ministerului Administraţiei şi Internelor.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: