Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 664 din 14 mai 2012  privind autorizarea si/sau inregistrarea entitatilor care desfasoara activitati de schimb valutar pe teritoriul Romaniei, altele decat cele care fac obiectul supravegherii Bancii Nationale a Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 664 din 14 mai 2012 privind autorizarea si/sau inregistrarea entitatilor care desfasoara activitati de schimb valutar pe teritoriul Romaniei, altele decat cele care fac obiectul supravegherii Bancii Nationale a Romaniei

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 341 din 19 mai 2012

    În baza prevederilor art. 16^1 alin. (4) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    viceprim-ministrul, ministrul finanţelor publice, emite urmãtorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobã Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei de autorizare a activitãţii de schimb valutar, denumitã în continuare Comisie, prevãzut în anexa nr. 1.
    ART. 2
    Se aprobã criteriile referitoare la autorizarea şi/sau înregistrarea entitãţilor care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar pe teritoriul României, prevãzute în anexa nr. 2.
    ART. 3
    Se aprobã documentele necesare pentru obţinerea autorizaţiei de schimb valutar/codului statistic aferent punctului de schimb valutar, prevãzute în anexa nr. 3.
    ART. 4
    Se aprobã documentele necesare pentru verificarea condiţiilor de funcţionalitate al spaţiului propus pentru înregistrarea punctului de schimb valutar, prevãzute în anexa nr. 4.
    ART. 5
    Modelul autorizaţiei pentru entitãţile care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar pe teritoriul României este prevãzut în anexa nr. 5.
    ART. 6
    Modelul scrisorii de atribuire a codului statistic unic pentru fiecare punct de schimb valutar al entitãţilor care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar pe teritoriul României este prevãzut în anexa nr. 6.
    ART. 7
    Modelul notei de constatare privind dovada îndeplinirii condiţiilor de funcţionalitate a spaţiului este prevãzut în anexa nr. 7.
    ART. 8
    Anexele nr. 1-7 fac parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 9
    Prezentul ordin intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                        Viceprim-ministru,
                   ministrul finanţelor publice,
                         Florin Georgescu

    Bucureşti, 14 mai 2012.
    Nr. 664.


    ANEXA 1

                               REGULAMENT
           de organizare şi funcţionare a Comisiei de autorizare
                    a activitãţii de schimb valutar

    I. Prevederi generale
    ART. 1
    Autorizarea şi/sau înregistrarea entitãţilor care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar pe teritoriul României, denumite în continuare entitãţi şi prevãzute la art. 2 din anexa nr. 2 la ordin, se realizeazã prin intermediul Comisiei de autorizare a activitãţii de schimb valutar, denumitã în continuare Comisie, structurã interministerialã care îşi desfãşoarã activitatea la sediul Ministerului Finanţelor Publice.
    ART. 2
    Activitatea curentã a Comisiei se realizeazã prin intermediul direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul de reglementare specific din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumitã în continuare direcţie de specialitate.
    ART. 3
    (1) Comisia îşi desfãşoarã activitatea şi poate lua hotãrâri în prezenţa a cel puţin 5 dintre membrii sãi.
    (2) Deciziile Comisiei sunt obligatorii pentru toate entitãţile care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele care fac obiectul supravegherii Bãncii Naţionale a României.

    II. Organizarea şedinţelor de lucru ale Comisiei
    ART. 4
    (1) Comisia se întruneşte, de regulã, de douã ori pe lunã pentru analiza situaţiilor care impun luarea unei decizii.
    (2) Comisia va fi convocatã de preşedintele sau vicepreşedintele acesteia, inclusiv la propunerea direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
    ART. 5
    (1) Direcţia de specialitate va pune la dispoziţia membrilor Comisiei, cu cel puţin douã zile lucrãtoare înaintea şedinţei, ordinea de zi, documentaţiile aferente şi nota de prezentare.
    (2) Documentaţia constã, în principal, în:
    a) solicitãri în vederea autorizãrii şi/sau înregistrãrii, susţinute de actele necesare;
    b) sesizãrile primite de la organele cu atribuţii de control;
    c) sesizãri din partea entitãţilor sau de la alţi operatori economici etc.
    ART. 6
    (1) Întreaga documentaţie va fi prezentatã în plenul Comisiei.
    (2) Fiecare documentaţie va fi prezentatã printr-o notã care va cuprinde propunerea de soluţionare formulatã de direcţia de specialitate care asigurã secretariatul Comisiei şi va fi semnatã de cãtre directorul acesteia sau de înlocuitorul sãu, dupã caz.
    ART. 7
    (1) Comisia va analiza fiecare documentaţie în baza notei menţionate la art. 6 alin. (2), cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a legislaţiei în vigoare.
    (2) Direcţia de specialitate sau Comisia au dreptul de a solicita orice alte documente, declaraţii sau informaţii atât de la entitãţi, cât şi de la alţi operatori economici sau instituţii ale statului.
    (3) Comisia va respinge orice solicitare de autorizare şi/sau înregistrare în situaţia în care nu sunt întrunite elementele de admitere a acesteia.
    ART. 8
    (1) Deciziile vor fi luate de cãtre Comisie cu votul majoritãţii simple din numãrul de membri prezenţi şi vor fi validate prin semnarea de cãtre toţi membrii prezenţi a procesului-verbal în care sunt menţionate acestea.
    (2) Deciziile se semneazã de cãtre preşedintele sau de cãtre vicepreşedintele Comisiei.
    (3) Membrii Comisiei nu rãspund civil sau penal, dupã caz, dacã instanţele judecãtoreşti constatã îndeplinirea ori omisiunea îndeplinirii de cãtre aceştia cu bunã-credinţã şi fãrã neglijenţã a oricãrui act sau fapt în legãturã cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor ce revin Comisiei.
    ART. 9
    (1) Secretariatul Comisiei este asigurat prin direcţia de specialitate, care va consemna într-un registru de procese-verbale aspectele analizate şi toate deciziile adoptate în cadrul şedinţei.
    (2) La lucrãrile Comisiei poate fi invitat, dupã caz, şi câte un reprezentant din partea Gãrzii Financiare, a direcţiilor/direcţiilor generale din cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, a Ministerului Administraţiei şi Internelor, altor autoritãţi ale statului, punctele de vedere exprimate de aceşti reprezentanţi în cadrul lucrãrilor Comisiei având caracter consultativ.
    (3) Reprezentanţii asociaţiilor profesionale sau patronatelor în domeniu pot fi invitaţi sã participe la analiza cazurilor supuse dezbaterilor Comisiei, dar nu vor participa la luarea deciziei de cãtre membrii Comisiei.

    III. Deciziile Comisiei
    ART. 10
    (1) Deciziile Comisiei sunt acte administrative emise numai în formã scrisã.
    (2) Deciziile cuprind urmãtoarele elemente:
    a) denumirea Comisiei;
    b) data la care a fost emisã decizia;
    c) datele de identificare ale entitãţii care face obiectul prezentului ordin;
    d) obiectul actului administrativ;
    e) motivele de fapt;
    f) temeiul de drept;
    g) numele şi semnãtura preşedintelui sau vicepreşedintelui Comisiei, dupã caz;
    h) ştampila Comisiei;
    i) posibilitatea de a fi contestatã, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitatã;
    j) data de la care produce efecte.
    (3) Deciziile Comisiei pot fi sub formã de: autorizaţie, scrisoare de atribuire a codului statistic unic pentru fiecare punct de schimb valutar, decizie de anulare/revocare/respingere/suspendare, decizie de soluţionare a plângerii prealabile şi altele.
    ART. 11
    (1) Decizia trebuie comunicatã entitãţii cãreia îi este destinatã.
    (2) Comunicarea deciziei se realizeazã prin una dintre urmãtoarele modalitãţi:
    a) prin prezentarea reprezentantului legal al entitãţii sau al persoanei împuternicite de cãtre acesta, dupã caz, la sediul direcţiei de specialitate şi primirea actului administrativ de cãtre acesta sub semnãturã, data comunicãrii fiind data ridicãrii sub semnãturã a actului;
    b) prin remiterea, sub semnãturã, a actului administrativ prin unitãţile subordonate Ministerului Finanţelor Publice - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, dupã caz, data comunicãrii fiind data remiterii sub semnãturã a actului;
    c) prin poştã, la domiciliul fiscal al entitãţii sau al persoanei împuternicite de cãtre aceasta, dupã caz, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, dacã se asigurã transmiterea textului actului administrativ şi confirmarea primirii acestuia şi dacã entitatea a solicitat expres acest lucru, data comunicãrii fiind data confirmãrii primirii actului administrativ;
    d) în cazul în care comunicarea deciziei nu a fost posibilã potrivit dispoziţiilor prevãzute la alin. (2) lit. a-c), se va recurge la comunicarea prin publicitate, prin afişarea la sediul autoritãţii fiscale aparţinând Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã responsabilã cu administrarea din punct de vedere fiscal a entitãţii sau a persoanei împuternicite de cãtre aceasta, dupã caz, a unei copii a deciziei emise pe numele acesteia. Decizia se considerã comunicatã în termen de 15 de zile de la data afişãrii.
    (3) În cazul în care comunicarea potrivit alin. (2) lit. a) şi b) se face de cãtre structurile centrale sau teritoriale ale Gãrzii Financiare, acestea privesc deciziile de anulare, revocare sau suspendare ale Comisiei.
    ART. 12
    Deciziile de anulare/revocare/respingere/suspendare produc efecte din momentul în care sunt comunicate entitãţii sau persoanei împuternicite de cãtre aceasta, dupã caz, sau de la o datã ulterioarã expres menţionatã în actul administrativ comunicat, potrivit legii.
    ART. 13
    Lipsa unuia dintre elementele deciziei referitoare la calitatea persoanei care semneazã actul administrativ, numele şi prenumele ori denumirea entitãţii, a obiectului actului administrativ sau a semnãturii preşedintelui sau vicepreşedintelui Comisiei atrage nulitatea acesteia. Nulitatea se constatã de instanţa judecãtoreascã de contencios administrativ în condiţiile legii.
    ART. 14
    Comisia poate îndrepta erorile materiale din decizie, din oficiu sau la cererea entitãţii sau a persoanei împuternicite de cãtre aceasta, dupã caz. Decizia corectatã se comunicã entitãţii sau persoanei împuternicite de cãtre aceasta, dupã caz, potrivit legii.
    ART. 15
    (1) Împotriva deciziei Comisiei se poate formula plângere prealabilã în condiţiile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Plângerea prealabilã formulatã împotriva deciziei Comisiei, în condiţiile prezentului ordin, este calea administrativã de atac prin care se solicitã autoritãţii publice emitente anularea/revocarea deciziei.
    ART. 16
    (1) Deciziile Comisiei sunt definitive şi produc efecte juridice de la datele prevãzute la art. 12 din prezentul regulament sau art. 4 alin. (2) din anexa nr. 2 la ordin, dupã caz.
    (2) În situaţia în care entitatea cãreia îi este adresatã sau persoana împuternicitã de cãtre aceasta, dupã caz, contestã decizia de suspendare, revocare ori anulare a autorizaţiei sau orice altã decizie emisã de Comisie, efectul deciziei nu se suspendã de drept pânã la soluţionarea contestaţiei de cãtre Comisie în cadrul procedurii prealabile prevãzute în legislaţia în domeniu.
    ART. 17
    (1) Plângerea prealabilã se formuleazã în scris şi va cuprinde:
    a) datele de identificare ale contestatorului;
    b) obiectul plângerii prealabile;
    c) motivele de fapt şi de drept;
    d) dovezile pe care se întemeiazã;
    e) semnãtura contestatorului sau a împuternicitului acestuia, precum şi ştampila în cazul persoanelor juridice. Dovada calitãţii de împuternicit al contestatorului, persoanã fizicã sau juridicã, se face potrivit legii.
    (2) Plângerea prealabilã se depune la registratura generalã a Ministerului Finanţelor Publice, în termenele prevãzute la art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 18
    Plângerea prealabilã poate fi retrasã de contestator pânã la soluţionarea acesteia. Comisia îi va comunica contestatorului decizia prin care se ia act de renunţarea la plângerea prealabilã.
    ART. 19
    (1) În soluţionarea plângerii prealabile, Comisia se pronunţã prin decizie.
    (2) Decizia emisã în soluţionarea plângerii prealabile este definitivã în sistemul cãilor administrative de atac.
    ART. 20
    (1) Decizia de soluţionare a plângerii prealabile se emite în formã scrisã şi va cuprinde: preambulul, considerentele şi dispozitivul.
    (2) Preambulul cuprinde: denumirea Comisiei, numele şi prenumele sau denumirea contestatorului, domiciliul fiscal al acestuia, numãrul de înregistrare a plângerii prealabile la direcţia de specialitate şi obiectul cauzei.
    (3) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept care au format convingerea Comisiei în emiterea deciziei.
    (4) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţatã, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitatã.
    (5) Decizia se semneazã de cãtre preşedintele sau vicepreşedintele Comisiei, dupã caz.
    ART. 21
    (1) În soluţionarea plângerii prealabile, Comisia va verifica motivele de fapt şi de drept care au stat la baza emiterii deciziei atacate. Analiza plângerii prealabile se face în raport cu susţinerile formulate de contestator, cu dispoziţiile legale invocate de acesta şi cu documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se face în limitele sesizãrii.
    (2) Comisia, pentru lãmurirea cauzei, poate solicita punctul de vedere al direcţiilor de specialitate din Ministerul Finanţelor Publice sau al altor instituţii şi autoritãţi.
    (3) Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate crea o situaţie mai grea contestatorului în propria cale de atac.
    (4) Contestatorul sau împuterniciţii acestuia pot sã depunã probe noi în susţinerea cauzei.
    (5) Comisia se va pronunţa mai întâi asupra excepţiilor de procedurã şi asupra celor de fond, iar, când se constatã cã acestea sunt întemeiate, nu se va mai proceda la analiza pe fond a cauzei.
    ART. 22
    (1) Prin decizie, plângerea prealabilã va putea fi admisã, în totalitate sau în parte, ori respinsã.
    (2) În cazul admiterii plângerii prealabile se decide, dupã caz, anularea totalã sau parţialã a actului atacat.
    (3) Dacã se constatã neîndeplinirea unei condiţii procedurale la învestirea Comisiei cu soluţionarea plângerii prealabile, aceasta va fi respinsã fãrã a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
    (4) Plângerea prealabilã nu poate fi respinsã dacã poartã o denumire greşitã.
    ART. 23
    (1) Decizia privind soluţionarea plângerii prealabile se comunicã contestatorului în formã scrisã în condiţiile prevãzute la art. 11.
    (2) Deciziile emise în soluţionarea plângerilor prealabile pot fi atacate la instanţa judecãtoreascã de contencios administrativ competentã, conform art. 8 din Legea nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.


    ANEXA 2

                              CRITERIILE
       referitoare la autorizarea şi/sau înregistrarea entitãţilor
             care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar
                       pe teritoriul României

    PARTEA I
    Dispoziţii generale

    CAP. I
    Definiţii

    ART. 1
    În înţelesul prezentului ordin, se folosesc urmãtoarele definiţii:
    1. prin procesul de autorizare şi atribuire a codurilor statistice de cãtre Ministerul Finanţelor Publice se înţelege:
    a) emiterea autorizaţiei pentru activitãţi de schimb valutar desfãşurate de entitãţile prevãzute la art. 2;
    b) atribuirea codului statistic în baza cãruia entitãţile prevãzute la art. 2 pot efectua activitãţi de schimb valutar pe teritoriul României;
    2. prin înregistrare se înţelege atribuirea unui cod statistic unic pentru fiecare punct de schimb valutar. Scrisoarea de atribuire a codului statistic reprezintã autorizaţie pentru punctele de schimb valutar;
    3. prin autorizaţie se înţelege documentul nominal în baza cãruia entitãţile prevãzute la art. 2 au dreptul sã desfãşoare în mod direct activitãţi de schimb valutar;
    4. prin punct de schimb valutar se înţelege locaţia unde se desfãşoarã efectiv activitãţi de schimb valutar.

    CAP. II
    Entitãţi care pot fi autorizate şi/sau înregistrate sã desfãşoare activitãţi de schimb valutar

    ART. 2
    (1) Activitãţile de schimb valutar pentru persoane fizice pe teritoriul României pot fi efectuate cu îndeplinirea condiţiilor legale aplicabile numai de urmãtoarele categorii de entitãţi:
    a) case de schimb valutar, organizate ca persoane juridice conform Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, având ca principal obiect de activitate activitãţile de schimb valutar pentru persoane fizice cod CAEN 6612 - Activitãţi de intermediere a tranzacţiilor financiare - activitãţi ale birourilor de schimb valutar. Activitãţile secundare nu pot fi altele decât cele incluse în cod CAEN 6619 - Activitãţi auxiliare intermedierilor financiare, exclusiv activitãţi de asigurãri şi coduri de pensii - remiterea de bani.
    b) persoane juridice şi alte entitãţi care beneficiazã de prevederi legale exprese şi au stipulate activitãţile de schimb valutar pentru persoane fizice în actele constitutive care le reglementeazã înfiinţarea şi funcţionarea;
    c) entitãţi care deţin în administrare structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare turisticã şi au în obiectul de activitate operaţiuni de cumpãrare de valute (cotate şi necotate) sub formã de numerar şi substitute de numerar;
    (2) Entitãţile prevãzute la lit. b) pot efectua operaţiuni de schimb valutar, altele decât cele pentru persoane fizice.
    (3) Entitãţile care intenţioneazã sã desfãşoare activitãţi de schimb valutar dupã intrarea în vigoare a prezentului ordin trebuie sã obţinã autorizaţie anterior începerii activitãţii de schimb valutar în conformitate cu prevederile prezentului ordin.
    ART. 3
    De la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin se interzice efectuarea activitãţii de schimb valutar prin intermediul automatelor de schimb valutar de cãtre entitãţile prevãzute la art. 2.
    ART. 4
    (1) Comisia de autorizare a activitãţii de schimb valutar, denumitã în continuare Comisie, poate acorda dreptul de organizare şi desfãşurare a activitãţii de schimb valutar în condiţiile prezentului ordin, pe bazã de autorizaţie.
    (2) Autorizaţia şi scrisoarea de atribuire a codului statistic sunt valabile de la data acordãrii şi se emit pentru entitãţile prevãzute la art. 2. Prin data acordãrii se înţelege data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-a analizat şi s-a avizat favorabil documentaţia depusã de entitatea care solicitã autorizarea/înregistrarea.
    (3) Pentru entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. b), Comisia va acorda un singur cod statistic pentru întreaga activitate de schimb valutar desfãşuratã de entitatea în cauzã.

    CAP. III
    Condiţii privind autorizarea entitãţilor care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar

    ART. 5
    (1) Pentru a solicita autorizarea, în înţelesul prezentului ordin, entitãţile prevãzute la art. 2 trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
    a) în cazul entitãţilor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a):
    a.1. existenţa ca obiect principal de activitate a schimbului valutar pentru persoane fizice cod CAEN 6612 - Activitãţi de intermediere a tranzacţiilor financiare - activitãţi ale birourilor de schimb valutar. Activitãţile secundare nu pot fi altele decât cele incluse în cod CAEN 6619 - Activitãţi auxiliare intermedierilor financiare, exclusiv activitãţi de asigurãri şi coduri de pensii - remiterea de bani;
    a.2. existenţa de disponibilitãţi bãneşti în monedã naţionalã şi/sau valute cotate în echivalent de minimum 75.000 euro atât la înfiinţare, cât şi pe parcursul desfãşurãrii activitãţii de schimb valutar. Dovada se face printr-un extras de cont eliberat la data depunerii solicitãrii de autorizare. La stabilirea nivelului disponibilitãţilor bãneşti în echivalent euro vor fi utilizate cursurile de schimb ale pieţei valutare comunicate de Banca Naţionalã a României în ziua anterioarã datei la care se face solicitarea.
    b) în cazul entitãţilor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. b):
    b.1. existenţa activitãţii de schimb valutar ca obiect de activitate în actul constitutiv care le reglementeazã înfiinţarea şi funcţionarea sau în cel care le reglementeazã funcţionarea, dupã caz, în vigoare la data depunerii cererii. Apartenenţa la aceastã categorie se face prin menţionarea actelor normative prin care beneficiazã de prevederi legale exprese, precum şi prin depunerea de documente care dovedesc acest fapt, eliberate de autoritãţile competente;
    b.2. existenţa unui regulament care sã prevadã urmãtoarele:
    b.2.1. categoriile de activitãţi de schimb valutar, mecanismul de desfãşurare al acestora, precum şi documentele care stau la baza efectuãrii unor astfel de activitãţi;
    b.2.2. relaţiile cu clienţii, în special cele cu privire la modalitãţile de comunicare, confirmare şi decontare a operaţiunilor;
    b.2.3. criteriile şi procedurile interne privind mãsurile de identificare a clienţilor, pãstrarea evidenţelor secundare şi a referinţelor de identificare ale clienţilor, precum şi raportarea operaţiunilor potrivit dispoziţiilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    b.2.4. elementele de identificare a operaţiunii de schimb valutar, potrivit necesitãţilor de control şi raportare;
    b.2.5. scopul cumpãrãrii/vânzãrii de valutã (inclusiv documentele justificative anexate, dacã este cazul) - numai în legãturã cu activitãţile conform obiectului de activitate stabilit prin actele normative care le reglementeazã înfiinţarea şi funcţionarea, precum şi prin actele constitutive;
    b.2.6. sistemul de evidenţã contabilã a operaţiunilor;
    b.2.7. desfãşurarea operaţiunilor de schimb valutar - numai cu acordul de voinţã al pãrţilor;
    c) în cazul entitãţilor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) - existenţa activitãţilor de cumpãrare de valute cotate şi necotate ca obiect de activitate. Apartenenţa la aceastã categorie se face prin depunerea, în copie, a certificatului de clasificare şi a brevetului de turism pentru persoana fizicã ce asigurã conducerea structurii de primire turistice, emise de autoritatea competentã, pentru locaţia în care solicitantul intenţioneazã sã desfãşoare activitatea de schimb valutar;
    d) sã facã dovada avizului organelor de poliţie acordat tuturor administratorilor, acţionarilor semnificativi sau asociaţilor entitãţii care solicitã autorizarea. În cazul în care administratorii, acţionarii semnificativi ori asociaţii sunt persoane juridice, este necesar avizul acordat tuturor persoanelor fizice care controleazã sau deţin în cele din urmã aceste persoane juridice, în mod direct ori indirect. În situaţia în care administrarea entitãţii se realizeazã de cãtre un organ colectiv, se va prezenta avizul acordat fiecãrui membru din componenţa acestuia. În situaţia în care administrarea entitãţii se realizeazã de cãtre o persoanã juridicã se va prezenta avizul acordat tuturor administratorilor sau reprezentanţilor legali ai acestui operator. Atunci când operatorul care asigurã managementul entitãţii este administrat la rândul sãu de cãtre un organ colectiv, se va prezenta avizul acordat fiecãrui membru din componenţa acestuia. Avizul se elibereazã conform procedurii interne stabilite de Inspectoratul General al Poliţiei Române;
    e) administratorul/administratorii entitãţii sã depunã o/câte o declaraţie pe propria rãspundere din care sã rezulte cã:
    e.1. entitatea nu a fost condamnatã printr-o hotãrâre definitivã de condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea;
    e.2. personalul nu se aflã într-o stare de incompatibilitate conform prevederilor legale în vigoare, dispune de cunoştinţe teoretice şi practice adecvate cu privire la activitãţile ce urmeazã a fi desfãşurate de entitate;
    e.3. cunoaşte prevederile legale aplicabile în materie;
    e.4. sunt respectate toate prevederile legale aplicabile activitãţii de schimb valutar pentru persoane fizice în punctele de schimb valutar la momentul depunerii cererii şi propuse în vederea înregistrãrii;
    f) declaraţia pe propria rãspundere a tuturor reprezentanţilor legali, care sã identifice punctual administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii entitãţii care solicitã autorizarea. În cazul în care administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii sunt persoane juridice, este necesarã identificarea inclusiv a persoanelor fizice care controleazã ori deţin în cele din urmã aceste persoane juridice, în mod direct sau indirect;
    g) dovada prin care se atestã faptul cã entitatea poate derula şi operaţiuni cu cecuri de cãlãtorie (dupã caz).
    (2) Nu se acordã autorizaţie de schimb valutar în urmãtoarele situaţii:
    a) entitãţile înregistreazã la data depunerii cererii obligaţii de platã restante la bugetul general consolidat;
    b) împotriva reprezentanţilor legali, acţionarilor semnificativi sau asociaţilor entitãţii s-a pronunţat o hotãrâre judecãtoreascã definitivã de condamnare pentru o infracţiune sãvârşitã cu intenţie, la care a fost aplicatã pedeapsa cu închisoarea şi pentru care nu a intervenit reabilitarea în România ori într-un stat strãin;
    c) administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii entitãţii au fost condamnaţi pentru spãlare de bani, terorism ori finanţarea terorismului, atât pe plan intern, cât şi internaţional. În cazul în care administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii sunt persoane juridice, se va lua în considerare inclusiv situaţia în care persoanele fizice care controleazã ori deţin în cele din urmã aceste persoane juridice, în mod direct sau indirect, au fost condamnate pentru infracţiunile menţionate anterior;
    d) acţionarii/asociaţii, precum şi de administratorii sau reprezentanţii legali ai entitãţii au deţinut/deţin calitatea de acţionari/asociaţi, precum şi de administratori ori reprezentanţi legali ai unei entitãţi a cãrei autorizaţie de schimb valutar a fost anulatã sau revocatã de Comisie în ultimii 5 ani. Termenul de 5 ani începe sã curgã de la data la care decizia/deciziile de anulare/revocare a/au rãmas definitivã/e în sistemul cãilor administrative de atac sau de la data hotãrârii judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
    (3) Nu se considerã obligaţii de platã restante în sensul alin. (2) lit. a):
    a) obligaţiile restante pentru care operatorii economici au obţinut înlesniri la plata acestora, aflate în vigoare la data depunerii documentaţiei;
    b) obligaţiile datorate şi neachitate, cuprinse în titluri executorii pentru care instanţa judecãtoreascã a dispus suspendarea executãrii silite sau în cazul în care suspendarea executãrii silite a avut loc ca urmare a deschiderii procedurii de reorganizare judiciarã;
    c) obligaţiile de platã pentru care s-a dispus suspendarea actului administrativ fiscal.
    (4) Cererea de acordare a avizului organelor de poliţie pentru administratorii sau reprezentanţii legali ai entitãţii se adreseazã structurilor teritoriale ale Inspectoratului General al Poliţiei Române în a cãror zonã de competenţã este situat sediul social al entitãţii care solicitã acordarea autorizaţiei.

    CAP. IV
    Condiţii privind înregistrarea punctelor de schimb valutar pentru entitãţile care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar

    ART. 6
    (1) Pentru a solicita înregistrarea punctului de schimb valutar, în înţelesul prezentului ordin, entitãţile trebuie sã facã dovada îndeplinirii condiţiilor de funcţionalitate a spaţiului printr-o notã de constatare, încheiatã de cãtre o echipã formatã din reprezentanţi ai structurilor teritoriale aparţinând Gãrzii Financiare şi Inspectoratului General al Poliţiei Române în a cãror zonã de competenţã este situat punctul de schimb valutar propus, în urma verificãrii faptice la punctul de lucru al entitãţii, al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 7 la ordin.
    (2) În nota de constatare se vor menţiona dotãrile existente în cadrul punctului de schimb valutar propus, existenţa sistemului de alarmare împotriva efracţiei, existenţa planului de pazã al punctului de schimb valutar (atunci când este cazul), existenţa planului P.S.I.
    (3) Cererea de înregistrare a codului statistic, însoţitã de documentaţia aferentã, astfel cum se prevede în anexa nr. 3 la ordin, se depune la registratura generalã a Ministerului Finanţelor Publice.
    (4) Cererea de efectuare a controlului privind îndeplinirea condiţiilor de funcţionalitate a spaţiului, însoţitã de documentaţia aferentã, astfel cum se prevede în anexa nr. 4 la ordin, se depune la secţia judeţeanã sau a municipiului Bucureşti a Gãrzii Financiare în a cãrei zonã de competenţã este situat punctul de schimb valutar propus.
    (5) Termenul de soluţionare a cererii de efectuare a controlului privind îndeplinirea condiţiilor de funcţionalitate a spaţiului este de maximum 30 de zile calendaristice.
    (6) O copie a notei de constatare încheiate la punctul de lucru al entitãţii va fi transmisã Comisiei de cãtre secţia judeţeanã sau a municipiului Bucureşti a Gãrzii Financiare, în termen de maximum 3 zile de la data încheierii acesteia.

    CAP. V
    Locul unde se pot desfãşura activitãţi de schimb valutar

    ART. 7
    Entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) pot desfãşura activitãţi de schimb valutar pentru persoane fizice numai prin intermediul punctelor de schimb valutar.
    ART. 8
    Entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. b) pot desfãşura activitãţi de schimb valutar prin intermediul punctelor de schimb valutar înfiinţate în incinta tuturor sediilor proprii (centrale, sucursale şi/sau agenţii), cu respectarea prezentului ordin şi a celorlalte prevederi legale aplicabile.
    ART. 9
    Entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) pot desfãşura activitãţi de schimb valutar pentru persoane fizice la recepţia structurii de primire turisticã, consideratã în accepţiunea prezentului ordin punct de schimb valutar.
    ART. 10
    Nu pot fi înfiinţate puncte de schimb valutar amplasate în garaje, chioşcuri, alte construcţii similare, în locuri izolate, la etajele sau subsolurile clãdirilor cu destinaţie de locuinţã şi nici în spaţii fãrã acces public direct. În situaţia în care punctul de schimb valutar propus urmeazã a fi organizat în spaţii situate în cadrul imobilelor cu destinaţia de locuinţã, spaţiul propus trebuie sã fie situat la parterul acestora şi sã îndeplineascã cerinţele prevãzute de legislaţia în vigoare pentru organizarea activitãţilor cu scop comercial în cadrul imobilelor cu destinaţia de locuinţã.
    ART. 11
    (1) În situaţia în care entitãţile înfiinţeazã mai multe puncte de schimb valutar la aceeaşi adresã, cererea de înregistrare a codului statistic se va face pentru fiecare punct de schimb valutar în parte, cu specificarea amplasãrii în spaţiul respectiv (faţã de anumite repere fixe).
    (2) În situaţia în care entitãţile înfiinţeazã mai multe puncte de schimb valutar la aceeaşi adresã, acestea nu pot fi înregistrate în aceeaşi locaţie.

    CAP. VI
    Condiţii de funcţionare a entitãţilor care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar

    ART. 12
    Entitãţile prevãzute la art. 2 pot începe activitãţile de schimb valutar dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) au primit autorizaţia emisã de Ministerul Finanţelor Publice;
    b) li s-a atribuit codul statistic de cãtre Ministerul Finanţelor Publice pentru fiecare punct de schimb valutar;
    c) au înscris codul statistic pe ştampila punctului de schimb valutar.
    ART. 13
    Operaţiunile de vânzare/cumpãrare de valutã pentru persoane fizice se realizeazã în mod exclusiv pe bazã de document de identitate legal valabil. Se interzice înscrierea în documentul de identitate a unor menţiuni privind efectuarea operaţiunilor de schimb valutar.
    ART. 14
    Entitãţile stabilesc în mod liber cursurile de schimb valutar, atât cele de cumpãrare, cât şi cele de vânzare.
    ART. 15
    Listele cursurilor de schimb valutar de vânzare/cumpãrare pentru valutele (cotate şi necotate), semnate de persoanele împuternicite de conducerea entitãţilor, purtând ştampila acestora, vor fi afişate la loc vizibil, pe perioada programului zilnic de lucru, urmând ca la sfârşitul zilei de lucru sã fie anexate la registrul tranzacţiilor.
    ART. 16
    (1) Entitãţile prevãzute la art. 2 emit bonuri fiscale (pentru schimb valutar), potrivit prevederilor legale aplicabile.
    (2) Pe perioada când aparatele de marcat electronice fiscale nu funcţioneazã din cauze obiective, entitãţile prevãzute la art. 2 vor emite buletine de schimb valutar, în condiţiile prevãzute de prezentul ordin, prin oricare alte mijloace de editare. La remedierea defecţiunii, aceste buletine de schimb valutar vor fi preluate în memoria aparatelor de marcat electronice fiscale, cu efectuarea menţiunii "preluat în baza de date" pe buletinele de schimb valutar respective.
    (3) Buletinele de schimb valutar, documente cu regim intern de tipãrire şi numerotare, se întocmesc în douã exemplare, un exemplar fiind înmânat clientului, al doilea exemplar fiind ataşat la registrul tranzacţiilor.
    (4) Entitãţile prevãzute la art. 2 vor aplica proceduri proprii de stabilire şi/sau alocare de numere aferente buletinelor de schimb valutar emise, prin care se va menţiona, pentru fiecare exerciţiu financiar, numãrul de la care se emite primul buletin de schimb valutar.
    (5) Buletinele de schimb valutar nu sunt formulare tipizate, fiecare entitate prevãzutã la art. 2 poate sã îşi stabileascã regimul de tipãrire sau editare, dupã caz, precum şi modelul acestora, cu respectarea conţinutului minim de informaţii prevãzut la alin. (2), (4) şi (6), dupã caz.
    (6) Pentru fiecare tranzacţie se vor întocmi bonuri fiscale specifice activitãţii de schimb valutar sau buletine de schimb valutar, dupã caz, care trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele elemente: data, ora şi minutul emiterii bonului fiscal/buletinului de schimb valutar, numãrul de ordine al acestuia, la nivelul zilei de lucru; denumirea emitentului; adresa emitentului; codul statistic al punctului de schimb valutar; datele de identificare a clientului, respectiv numele, prenumele, ţara, actul de identitate: tipul, seria, numãrul; rezident/nerezident; suma încasatã de la client; cursul de schimb valutar; comisionul practicat şi nivelul cotei de taxã pe valoarea adãugatã; suma plãtitã clientului; valoarea taxei pe valoarea adãugatã, cu indicarea nivelului de cotã a acesteia; semnãtura casierului; ştampila punctului de schimb valutar.
    (7) La solicitarea clientului, entitãţile prevãzute la art. 2 vor înscrie pe versoul bonului fiscal specific activitãţii de schimb valutar sau al buletinului de schimb valutar, dupã caz, seriile şi numerele bancnotelor vândute acestuia.
    ART. 17
    Entitãţile, în funcţie de specificul activitãţii, au urmãtoarele obligaţii:
    a) sã ţinã un registru zilnic al tranzacţiilor, în care vor fi evidenţiate cumpãrãrile şi vânzãrile de valute (cotate şi necotate), pe feluri de valute (cotate şi necotate), şi sumele plãtite/încasate sau, dupã caz, transferate;
    b) sã deţinã, sã întreţinã şi sã utilizeze aparatele de marcat electronice fiscale specifice activitãţii de schimb valutar şi aparatele de verificare a autenticitãţii bancnotelor în condiţii legale şi tehnice corespunzãtoare, în scopul menţinerii normelor şi parametrilor de funcţionare prevãzuţi în verificãrile tehnice;
    c) sã prezinte toate documentele financiar-contabile, regulamentele de organizare, verificãrile tehnice ale aparatelor de marcat electronice fiscale specifice activitãţii de schimb valutar şi ale aparatelor de verificare a autenticitãţii bancnotelor sau alte documente solicitate de cãtre organele de control prevãzute de lege;
    d) sã ia mãsurile care se impun pentru organizarea activitãţii, inclusiv prin pregãtirea personalului care desfãşoarã activitãţile de schimb valutar;
    e) sã ţinã un registru unic de control, numerotat, şnuruit şi ştampilat conform prevederilor legale în vigoare;
    f) sã ia mãsurile care se impun în vederea respectãrii programului de funcţionare, care va fi afişat vizibil;
    g) sã ia mãsurile necesare pentru ca fiecare angajat din punctul de schimb valutar sã fie dotat cu un ecuson pe care sã fie înscrise numele şi prenumele persoanei respective, precum şi funcţia deţinutã;
    h) sã respecte şi sã îşi desfãşoare activitatea privind schimbul valutar în conformitate cu prevederile şi obligaţiile cuprinse în Legea nr. 656/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    i) sã asigure la nivelul fiecãrui punct de schimb valutar existenţa unui registru în care se înregistreazã zilnic, pe bazã de semnãturã, banii personali pe care fiecare angajat care are acces în cadrul punctului de schimb valutar îi deţine asupra sa la intrarea în incintã, conform regulamentului de ordine interioarã;
    j) sã asigure supravegherea şi înregistrarea activitãţii în fiecare punct de schimb valutar în sistem digital, permanent, în regim non-stop. Înregistrãrile video respective se realizeazã pe zile şi vor fi pãstrate, în condiţii de securitate, cel puţin 20 de zile calendaristice. Înregistrãrile trebuie sã cuprindã data şi ora fiecãrei operaţiuni de schimb valutar, astfel încât sã nu obstrucţioneze vizibilitatea înregistrãrii. Incidentele sau evenimentele deosebite se vor consemna într-un registru special ţinut de personalul care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul punctului de schimb valutar, iar pentru cazurile întemeiate vor fi înştiinţate imediat organele de poliţie. Înregistrãrile video fãcute în aceste cazuri vor fi pãstrate pânã la clarificarea acestor situaţii, prin exceptare de la termenul prevãzut anterior. Înregistrãrile video pot fi controlate sau ridicate de cãtre organele de control ale Ministerului Finanţelor Publice, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi unitãţilor sale subordonate, precum şi ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, în vederea efectuãrii unor verificãri. Camerele de luat vederi vor fi amplasate astfel încât sã se asigure recepţionarea unor imagini clare şi utile privind fizionomia clientului, bancnotele şi monedele utilizate etc.;
    k) sã anunţe Comisia cu privire la orice modificãri intervenite în cazul schimbãrii administratorilor, acţionarilor semnificativi sau asociaţilor entitãţii autorizate. În cazul în care administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii sunt persoane juridice, este obligatorie anunţarea Comisiei inclusiv în legãturã cu modificãrile legate de persoanele fizice care controleazã sau deţin în cele din urmã aceste persoane juridice, în mod direct sau indirect. Termenul de comunicare este de 5 zile calendaristice, urmând a se solicita în termen de 10 zile calendaristice de la comunicare avizele organelor de poliţie, conform art. 5 alin. (1) lit. d).
    ART. 18
    (1) Entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) pot întrerupe temporar, în mod voluntar, activitatea de schimb valutar la unul sau mai multe puncte de schimb valutar organizate de cãtre acestea pentru o perioadã de cel mult 60 de zile calendaristice într-un interval de 12 luni consecutive, cu condiţia de a comunica acest fapt secţiei judeţene a Gãrzii Financiare în a cãrei zonã de competenţã este situat punctul de schimb valutar respectiv cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data întreruperii activitãţii.
    (2) În cazul în care entitatea doreşte sã reia activitatea înainte de data comunicatã în acest sens secţiei judeţene a Gãrzii Financiare, trebuie sã notifice cu 5 zile calendaristice înainte de începerea activitãţii.
    ART. 19
    Entitãţile pot decide încetarea definitivã a activitãţii de schimb valutar la unul, mai multe sau la toate punctele de schimb valutar organizate de cãtre acestea. Cererea de renunţare, însoţitã de motivarea acestei decizii, cu identificarea expresã a punctelor de schimb valutar care fac obiectul cererii de renunţare, şi autorizaţiile emise în favoarea acestora în original vor fi depuse la registratura Ministerului Finanţelor Publice în atenţia direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul de reglementare specific din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumitã în continuare direcţie de specialitate, care asigurã secretariatul Comisiei. Odatã cu decizia Comisiei în acest sens, direcţia de specialitate care asigurã secretariatul Comisiei va transmite entitãţilor în cauzã originalul autorizaţiilor care fac obiectul deciziei. Acestea vor purta menţiunea "Revocat la cerere începând cu data comunicãrii". La aceeaşi datã devin invalide şi codurile statistice aferente punctelor de schimb valutar în cauzã.
    ART. 20
    Prin desfãşurarea activitãţii de schimb valutar în mod direct de cãtre o entitate, se înţelege cã derularea activitãţii (cumpãrarea sau vânzarea de valute cotate si necotate, dupã caz, evidenţierea încasãrilor şi plãţilor şi completarea documentelor aferente activitãţii curente, precum şi altele asemenea) se realizeazã numai de personalul propriu angajat al entitãţii, în condiţiile legii. Pentru realizarea activitãţilor conexe, respectiv organizarea activitãţii financiar-contabile, de pazã, de transport valori şi altele asemenea, precum şi pentru obţinerea dreptului de folosinţã a spaţiului în care se organizeazã schimbul valutar, entitãţile pot încheia contracte cu persoane fizice sau cu persoane juridice, în condiţiile legii.
    ART. 21
    Entitãţile sunt obligate sã afişeze scrisoarea de atribuire a codului statistic unic pentru fiecare punct de schimb valutar, în original, într-un loc vizibil, în cadrul fiecãrei locaţii organizate ca punct de schimb valutar. O copie a fiecãrei scrisori de atribuire a codului statistic unic pentru fiecare punct de schimb valutar în parte se pãstreazã prin grija entitãţii, la domiciliul fiscal declarat, şi vor fi prezentate organelor de control abilitate conform legii, la solicitarea acestora.
    ART. 22
    Dispoziţiile prezentului ordin privind afişarea cursurilor de schimb valutar, programului de funcţionare, condiţiile de siguranţã şi altele asemenea se completeazã cu orice alte dispoziţii legale în materie.

    CAP. VII
    Operaţiuni de schimb valutar care pot fi efectuate de entitãţile prevãzute la art. 2

    ART. 23
    (1) Entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) şi b) pot efectua:
    a) cumpãrare de valute (cotate şi necotate) de la persoane fizice;
    b) vânzare de valute (cotate şi necotate) persoanelor fizice.
    (2) Entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) pot efectua cumpãrare de valute (cotate şi necotate) de la persoane fizice, clienţi ai structurii de primire turisticã.
    (3) Entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. b) pot efectua şi acele operaţiuni de schimb valutar prevãzute în regulamentul definit la art. 5 alin. (1) lit. b.2 cu îndeplinirea cerinţelor prevãzute la art. 5.

    CAP. VIII
    Condiţii de suspendare, revocare sau anulare a autorizaţiei

    ART. 24
    (1) Comisia poate dispune anularea autorizaţiei de schimb valutar emise în favoarea unei entitãţi şi a tuturor codurilor statistice atribuite acesteia atunci când se constatã cã la data acordãrii acestora solicitanţii au oferit informaţii incorecte sau inexacte care, dacã ar fi fost cunoscute, ar fi condus la neacordarea autorizaţiei sau codurilor statistice, dupã caz.
    (2) Comisia poate dispune mãsura revocãrii autorizaţiei emise în favoarea unei entitãţi ori a unuia sau mai multor coduri statistice atribuite acesteia, în una dintre urmãtoarele situaţii:
    a) neîndeplinirea de cãtre entitatea în cauzã a obligaţiilor de platã faţã de bugetul general consolidat, cu o întârziere mai mare de 30 de zile de la data la care obligaţiile respective sunt scadente în condiţiile legii sau de la termenul de platã prevãzut de lege;
    b) entitatea prevãzutã la art. 2 alin. (1) lit. a) nu mai are ca obiect principal de activitate activitãţile de schimb valutar pentru persoane fizice cod CAEN 6612 - Activitãţi de intermediere a tranzacţiilor financiare - activitãţi ale birourilor de schimb valutar, iar activitãţile secundare nu pot fi altele decât cele incluse în cod CAEN 6619 - Activitãţi auxiliare intermedierilor financiare, exclusiv activitãţi de asigurãri şi coduri de pensii - remiterea de bani;
    c) dupã retragerea avizului organelor de poliţie acordat conform prevederilor art. 5 alin. (1) lit. d);
    d) împotriva entitãţii s-a pronunţat o hotãrâre definitivã de condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea sau împotriva acesteia s-a declanşat procedura falimentului;
    e) administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii entitãţii se aflã într-o stare de incompatibilitate faţã de condiţiile iniţiale de la momentul autorizãrii, pentru o perioadã mai mare de 30 de zile de la data la care a intervenit aceastã situaţie. În cazul în care administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii sunt persoane juridice, starea de incompatibilitate şi termenul menţionat anterior sunt opozabile inclusiv persoanelor fizice care controleazã sau deţin în cele din urmã aceste persoane juridice, în mod direct sau indirect;
    f) nerespectarea oricãreia dintre condiţiile avute în vedere la autorizare;
    g) la cererea entitãţii care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar în cadrul punctului de schimb valutar respectiv;
    h) neutilizarea ştampilei punctului de schimb valutar care are înscris codul statistic al punctului de schimb valutar pe oricare dintre documentele care reflectã o operaţie de schimb valutar în cadrul respectivului punct de schimb valutar;
    i) efectuarea de operaţiuni de schimb valutar în cadrul punctului de schimb valutar de cãtre alte persoane decât cele angajate în condiţiile legii de cãtre entitatea în cauzã pentru desfãşurarea acestui gen de activitãţi în cadrul punctului de schimb valutar;
    j) aplicarea mãsurii de suspendare a activitãţii din punctul de schimb valutar pentru încãlcarea prevederilor legale în vigoare de cel puţin douã ori într-un interval de 12 luni consecutive;
    k) neanunţarea în cel mult 10 zile lucrãtoare a modificãrii datelor avute în vedere iniţial la autorizare şi/sau nedepunerea documentelor aferente modificãrilor intervenite, corespunzãtor prevederilor prezentului ordin, la direcţia de specialitate care asigurã secretariatul Comisiei;
    l) entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) nu dispun de disponibilitãţile bãneşti în monedã naţionalã şi/sau valute cotate în echivalent de minimum 75.000 EUR la cursurile de schimb ale pieţei valutare comunicate de Banca Naţionalã a României în ziua anterioarã datei la care se face evaluarea;
    m) neafişarea şi/sau nerespectarea programului de funcţionare a punctului de schimb valutar sau a perioadelor de întrerupere temporarã anunţate;
    n) efectuarea de operaţiuni de schimb valutar în intervalul anunţat de entitatea în cauzã conform prevederilor art. 18 ca fiind un interval de întrerupere voluntarã a activitãţii în cadrul punctului de schimb valutar respectiv.
    (3) Comisia poate dispune mãsura suspendãrii codurilor statistice atribuite punctelor de schimb valutar, pentru o perioadã de cel mult 6 luni, la propunerea Gãrzii Financiare sau a Inspectoratului General al Poliţiei Române. Pe perioada suspendãrii nu se poate desfãşura activitate de schimb valutar în punctul de schimb valutar al cãrui cod statistic a fost suspendat. Mãsura suspendãrii poate fi dispusã în urmãtoarele situaţii:
    a) nerespectarea regulamentului stabilit de cãtre entitatea în cauzã pentru schimburile valutare;
    b) nerespectarea prevederilor art. 12, 13, 15-17 şi 20;
    c) neanunţarea întreruperii temporare a activitãţii, conform prevederilor art. 18.
    (4) Comisia poate dispune mãsura revocãrii sau anulãrii, dupã caz, la solicitarea Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, pentru nerespectarea prevederilor legislaţiei privind spãlarea banilor şi finanţarea actelor de terorism.
    (5) În vederea dispunerii mãsurilor prevãzute la alin. (1)-(3), Comisia se poate sesiza din oficiu sau ca urmare a sesizãrii efectuate de cãtre organele cu atribuţii de control aparţinând Gãrzii Financiare, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, Inspectoratului General al Poliţiei Române şi Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor.
    (6) În situaţia în care se constatã cã, dupã expirarea perioadei de suspendare prevãzute la alin. (3), se menţin motivele care au stat la baza deciziei de suspendare, perioada de suspendare se prelungeşte pânã la remedierea neregulilor care au atras dispunerea mãsurii de suspendare.
    (7) În vederea dispunerii mãsurilor prevãzute la alin. (2) lit. a), organele fiscale competente în administrarea obligaţiilor fiscale ale entitãţilor prevãzute la art. 2 vor informa Comisia despre neîndeplinirea obligaţiilor de platã la bugetul general consolidat, în termen de cel mult 5 zile lucrãtoare de la termenul prevãzut la alin. (2) lit. a).
    ART. 25
    (1) Anularea sau revocarea autorizaţiei de schimb valutar/codurilor statistice emise în favoarea unei entitãţi atrage încetarea activitãţii de schimb valutar.
    (2) O entitate ale cãrei autorizaţii/coduri statistice au fost anulate, respectiv revocate în totalitate poate formula o nouã solicitare în vederea acordãrii autorizaţiei/codului statistic pentru cel puţin un punct de schimb valutar în termen de 5 ani în cazul anulãrii acestora şi de 6 luni în cazul revocãrii, de la data de la care decizia/deciziile Comisiei a/au rãmas definitivã/definitive în sistemul cãilor administrative de atac sau de la data hotãrârii judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
    (3) Pentru acordarea autorizaţiei şi codului statistic pentru cel puţin un punct de schimb valutar, entitatea în cauzã este obligatã sã facã dovada îndeplinirii condiţiilor şi sã depunã cererea şi documentele aferente astfel cum se prevede în prezenta anexã.
    (4) Entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a), care au fost sancţionate prin dispunerea mãsurii de revocare a codurilor statistice aferente activitãţii pentru cel puţin douã puncte de schimb valutar, îşi pierd dreptul de a înfiinţa şi, implicit, de a solicita înregistrarea unor noi puncte de schimb valutar pe perioada urmãtoarelor 6 luni de la data deciziei de revocare. În înţelesul prezentului alineat, prin data deciziei de revocare se înţelege data comunicãrii deciziei care priveşte revocarea a cel puţin douã coduri statistice sau data la care se comunicã decizia prin care s-a dispus revocarea codului statistic al unui punct de schimb valutar, în condiţiile în care entitatea care organizeazã respectivele puncte de schimb valutar a fãcut anterior obiectul unei decizii similare pentru un alt punct de schimb valutar. Perioada de interdicţie se prelungeşte în mod automat cu încã 3 luni calendaristice în situaţia în care în perioada menţionatã anterior entitatea în cauzã a fãcut obiectul unei noi decizii de revocare. Nu intrã sub incidenţa prezentului alineat mãsurile dispuse în condiţiile prevãzute la art. 24 alin. (2) lit. g).
    (5) Entitãţile deţinãtoare ale autorizaţiei/codurilor statistice nu mai pot desfãşura activitãţi de schimb valutar în cadrul punctelor de schimb valutar ale cãror autorizaţii/coduri statistice au fãcut obiectul unor decizii de anulare sau revocare, de la data comunicãrii respectivelor decizii, dupã caz.

    PARTEA a II-a
    Dispoziţii tranzitorii

    ART. 26
    (1) Entitãţile prevãzute la art. 2 sunt obligate sã se conformeze prevederilor prezentului ordin şi sã depunã documentele necesare pentru obţinerea autorizaţie de schimb valutar la direcţia de specialitate care asigurã secretariatul Comisiei, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a acestuia.
    (2) Entitãţile care fac obiectul prezentului ordin, autorizate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin de cãtre Banca Naţionalã a României şi care respectã prevederile alin. (1) pot efectua operaţiuni de schimb valutar pânã la data soluţionãrii cererii. Autorizaţia şi codurile statistice emise de Banca Naţionalã a României care îşi pierd valabilitatea trebuie depuse în original la direcţia de specialitate.
    (3) Autorizaţiile acordate şi codurile statistice atribuite de cãtre Banca Naţionalã a României, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, îşi pierd valabilitatea dacã în termenul prevãzut la alin. (1) entitãţile prevãzute la art. 2 nu au depus documentele necesare pentru obţinerea autorizaţiei de schimb valutar potrivit prezentului ordin la direcţia de specialitate.
    (4) Nerespectarea prevederilor alin. (1) referitoare la depunerea documentaţiei în vederea obţinerii unei noi autorizaţii de cãtre entitãţile care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar în temeiul autorizaţiei emise de Banca Naţionalã a României va duce la încetarea activitãţii de schimb valutar de cãtre entitãţile în cauzã. Controlul încetãrii activitãţii de schimb valutar de cãtre aceste entitãţi se realizeazã de cãtre personalul Gãrzii Financiare.
    (5) În situaţia în care entitatea a obţinut o nouã autorizaţie înainte de expirarea termenului prevãzut la alin. (1), autorizaţia şi codurile statistice emise de Banca Naţionalã a României îşi pierd valabilitatea la data autorizãrii, iar originalul acestora trebuie depus la Ministerul Finanţelor Publice.
    (6) Dupã intrarea în vigoare a prezentului ordin, înregistrarea de noi puncte de schimb valutar este condiţionatã de obţinerea autorizaţiei de schimb valutar emise de Ministerul Finanţelor Publice.
    (7) Pânã la atribuirea de cãtre Comisie a noului cod statistic, entitãţile care fac obiectul prezentului ordin vor continua sã raporteze lunar Bãncii Naţionale a României operaţiunile de schimb valutar, potrivit prevederilor Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 31/2011 privind raportarea de date şi informaţii statistice la Banca Naţionalã a României. Dupã atribuirea de cãtre Comisie a noului cod statistic, entitãţile care fac obiectul prezentului ordin vor utiliza noul cod statistic pentru raportarea lunarã a operaţiunilor de schimb valutar la Banca Naţionalã a României, în baza Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 31/2011.


    ANEXA 3

          Documentele necesare pentru obţinerea autorizaţiei de schimb
         valutar/codului statistic aferent punctului de schimb valutar

    I. Pentru obţinerea autorizaţiei şi codului statistic pentru cel puţin un punct de schimb valutar al unei entitãţi care nu deţine la data depunerii cererii autorizaţie şi cod statistic pentru un alt punct de schimb valutar, administratorul/reprezentantul legal al entitãţii care intenţioneazã sã organizeze şi sã desfãşoare activitate de schimb valutar trebuie sã depunã anterior începerii activitãţii urmãtoarele:
    1. documente necesare, în funcţie de specificul entitãţii:
    a) cererea entitãţii prin care se solicitã Comisiei de autorizare a activitãţii de schimb valutar, denumitã în continuare Comisie, acordarea autorizaţiei şi a codului/codurilor statistice aferente punctelor de schimb valutar în care intenţioneazã sã organizeze şi sã desfãşoare schimb valutar, precum şi opisul documentelor prezentate la dosar. Cererea va fi redactatã şi dactilografiatã în limba românã, va fi semnatã şi ştampilatã de cãtre administratorul/reprezentantul legal al entitãţii şi va conţine adresa completã - judeţ, localitate, stradã, numãr, cod poştal - a sediului social al entitãţii şi a domiciliului fiscal al entitãţii - acolo unde este cazul, datele de contact - numãr de telefon, fax, adresã de e-mail. În mãsura dezvoltãrii aplicaţiilor informatice suport, cererea va fi redactatã numai prin utilizarea acestui mijloc;
    b) certificatul constatator emis de oficiul registrului comerţului cu cel mult 30 de zile calendaristice înainte de depunerea cererii, din care sã rezulte urmãtoarele:
    b.1. elementele de identificare ale entitãţii (forma de organizare, denumirea, adresa sediului social, codul de identificare fiscalã);
    b.2. capitalul social subscris şi vãrsat;
    b.3. structura acţionariatului sau a asociaţilor, dupã caz;
    b.4. numele, prenumele şi adresa reprezentanţilor legali;
    b.5. obiectul de activitate. În obiectul de activitate trebuie sã fie cuprinse obligatoriu activitãţile prevãzute în prezentul ordin, în funcţie de specificul entitãţii;
    b.6. sediile secundare înregistrate şi adresa acestora;
    c) certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, în copie;
    d) dovada existenţei disponibilitãţilor bãneşti în monedã naţionalã şi/sau valute cotate în sumã de 75.000 euro. La momentul depunerii cererii, dovada se va face printr-un extras de cont bancar în original, fiind necesarã totodatã dovedirea provenienţei licite a acestei sume;
    e) declaraţia administratorului/reprezentantului legal al entitãţii care se încadreazã în prevederile art. 2 alin. (1) lit. b) din anexa nr. 2 la ordin, însoţitã de documentele care dovedesc acest fapt. Din acestea trebuie sã rezulte cã entitatea are cuprinsã activitatea de schimb valutar în actul constitutiv care le reglementeazã înfiinţarea şi funcţionarea sau în cel care le reglementeazã funcţionarea, dupã caz, în vigoare la data depunerii cererii;
    f) certificatul de clasificare şi brevetul de turism pentru persoana fizicã ce asigurã conducerea structurii de primire turistice, emise de autoritatea competentã, pentru locaţia în care entitatea intenţioneazã sã organizeze şi sã desfãşoare activitatea de schimb valutar, în copie, pentru entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) din anexa nr. 2 la ordin;
    g) autorizaţie de funcţionare eliberatã de autoritatea de reglementare şi supraveghere, pentru entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c) din anexa nr. 2 la ordin;
    h) regulamentul care sã reglementeze activitatea de schimb valutar pentru entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. b) din anexa nr. 2 la ordin. Acesta trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele:
    h.1. categoriile de operaţiuni de schimb valutar, mecanismul de desfãşurare a acestora, precum şi documentele care stau la baza efectuãrii unor astfel de operaţiuni;
    h.2. relaţiile cu clienţii, în special cele cu privire la modalitãţile de comunicare, confirmare şi decontare a operaţiunilor;
    h.3. criteriile şi procedurile interne privind mãsurile de identificare a clienţilor, pãstrarea evidenţelor secundare şi a referinţelor de identificare ale clienţilor, precum şi raportarea operaţiunilor potrivit dispoziţiilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    h.4. elementele de identificare a operaţiunii de schimb valutar, potrivit necesitãţilor de control şi raportare;
    h.5. scopul cumpãrãrii/vânzãrii de valutã (inclusiv documentele justificative anexate, dacã este cazul) - numai în legãturã cu activitãţile conform obiectului de activitate stabilit prin actele normative care le reglementeazã înfiinţarea şi funcţionarea, precum şi prin actele constitutive;
    h.6. sistemul de evidenţã contabilã a operaţiunilor;
    h.7. desfãşurarea operaţiunilor de schimb valutar - numai cu acordul de voinţã al pãrţilor;
    i) avizul organelor de poliţie acordat tuturor administratorilor, acţionarilor semnificativi sau asociaţilor entitãţii care solicitã autorizarea. În cazul în care administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii sunt persoane juridice, este necesar avizul acordat tuturor persoanelor fizice care controleazã ori deţin în cele din urmã aceste persoane juridice, în mod direct sau indirect. În situaţia în care administrarea entitãţii se realizeazã de cãtre un organ colectiv, se va prezenta avizul acordat fiecãrui membru din componenţa acestuia. În situaţia în care administrarea entitãţii se realizeazã de cãtre o persoanã juridicã, se va prezenta avizul acordat tuturor administratorilor sau reprezentanţilor legali ai acestui operator. Atunci când operatorul care asigurã managementul entitãţii este administrat la rândul sãu de cãtre un organ colectiv, se va prezenta avizul acordat fiecãrui membru din componenţa acestuia. Avizul se elibereazã conform procedurii interne stabilite de Inspectoratul General al Poliţiei Române;
    j) certificatul de cazier judiciar sau alt act emis de autoritãţile competente pe a cãror razã de competenţã se aflã ultimul domiciliu - sediu social cunoscut al reprezentantului legal - reprezentanţilor legali (în situaţia în care existã mai mulţi reprezentanţi legali, se va prezenta certificatul de cazier judiciar sau alte acte emise de autoritãţile competente pentru fiecare), din care sã rezulte cã împotriva acestuia/acestora nu s-a pronunţat o hotãrâre judecãtoreascã definitivã de condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea, în România sau într-un stat strãin, pentru o infracţiune sãvârşitã cu intenţie;
    k) declaraţia pe propria rãspundere a administratorului/administratorilor entitãţii - fiecare dintre aceştia va depune câte o declaraţie - din care sã reiasã cã:
    k.1. entitatea nu a fost condamnatã printr-o hotãrâre definitivã de condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea;
    k.2. personal nu se aflã într-o stare de incompatibilitate conform prevederilor legale în vigoare;
    k.3. cunoaşte prevederile legale aplicabile în materie;
    k.4. sunt îndeplinite toate prevederile legale aplicabile activitãţii de schimb valutar pentru persoane fizice în punctele de schimb valutar organizate la momentul depunerii cererii şi propuse în vederea autorizãrii;
    l) solicitarea de autorizare pentru a derula şi operaţiuni cu cecuri de cãlãtorie. În acest caz, solicitarea trebuie însoţitã obligatoriu de urmãtoarele:
    l.1. contractul încheiat de entitate cu o instituţie de credit autorizatã sã funcţioneze în România, care este agent al unei entitãţi emitente de cecuri de cãlãtorie sau este ea însãşi emitentã de cecuri de cãlãtorie;
    l.2. normele şi procedurile interne de lucru privind derularea operaţiunilor de depozitare, vânzare-cumpãrare şi decontare a cecurilor de cãlãtorie;
    l.3. declaraţia pe propria rãspundere a administratorilor/reprezentanţilor legali ai entitãţii, din care sã rezulte faptul cã entitatea dispune de mijloacele şi tehnicile necesare desfãşurãrii în condiţii corespunzãtoare şi de siguranţã a operaţiunilor cu cecuri de cãlãtorie;
    m) certificatul de atestare fiscalã, eliberat de organul fiscal competent în administrarea din punct de vedere fiscal a operatorului economic;
    n) cazierul fiscal eliberat de organul fiscal competent pentru toţi asociaţii, administratorii entitãţii care solicitã autorizarea;
    o) declaraţie pe propria rãspundere a reprezentantului/reprezentanţilor legali din care sã rezulte cã operatorul economic nu înregistreazã obligaţii de platã restante cãtre bugetele locale;
    p) lista tuturor administratorilor, acţionarilor semnificativi sau asociaţilor entitãţii care solicitã autorizarea. În cazul în care administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii sunt persoane juridice, se vor identifica toate persoanele fizice care controleazã ori deţin în cele din urmã aceste persoane juridice, în mod direct sau indirect. Lista va fi transmisã sub formã de declaraţie pe propria rãspundere, semnatã şi ştampilatã de reprezentantul legal al entitãţii.
    2. Pentru atribuirea codului statistic al punctului de schimb valutar propus, este necesarã copia notei de constatare prin care se face dovada îndeplinirii condiţiilor de funcţionalitate a spaţiului şi declaraţia pe propria rãspundere a reprezentantului legal al entitãţii din care sã rezulte cã locaţia corespunde prevederilor legale în vigoare.
    3. În funcţie de modificãrile care intervin în desfãşurarea activitãţii entitãţii şi care aduc atingere datelor şi documentelor avute în vedere la autorizare (modificarea adresei sediului social sau a domiciliului fiscal, schimbarea administratorilor, majorarea capitalului social etc.) se depune o înştiinţare la registratura Ministerului Finanţelor Publice în atenţia direcţiei de specialitate cu atribuţii în domeniul de reglementare specific din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumitã în continuare direcţia de specialitate, care asigurã secretariatul Comisiei, în termen de 10 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii modificãrii ce va fi însoţitã obligatoriu de documentele aferente.
    II. Pentru obţinerea codului statistic pentru cel puţin un punct de schimb valutar al unei entitãţi autorizate care deţine la data depunerii cererii autorizaţiei cel puţin un cod statistic pentru un punct de schimb valutar, administratorul/reprezentantul legal al entitãţii care intenţioneazã sã organizeze şi sã desfãşoare activitate de schimb valutar trebuie sã depunã anterior începerii activitãţii urmãtoarele:
    1. documente necesare:
    a) cererea entitãţii prin care se solicitã Comisiei acordarea codului/codurilor statistice aferente punctelor de schimb valutar în care intenţioneazã sã desfãşoare activitãţi de schimb valutar, precum şi opisul documentelor prezentate la dosar. Cererea va fi redactatã şi dactilografiatã în limba românã, va fi semnatã şi va fi ştampilatã de cãtre administratorul/reprezentantul legal al entitãţii şi va conţine adresa completã - judeţ, localitate, stradã, numãr, cod poştal - a sediului social al entitãţii şi a domiciliului fiscal al entitãţii - acolo unde este cazul, datele de contact - numãr de telefon, fax, adresã de e-mail. În mãsura dezvoltãrii aplicaţiilor informatice suport, cererea va fi redactatã numai prin utilizarea acestui mijloc;
    b) dovada înregistrãrii spaţiului în care urmeazã a se desfãşura activitatea ca punct de lucru al entitãţii de la oficiul registrului comerţului;
    c) dovada existenţei disponibilitãţilor bãneşti în monedã naţionalã şi/sau valute cotate în sumã de 75.000 euro. La momentul depunerii cererii, dovada se va face printr-un extras de cont bancar în original, fiind necesarã totodatã dovedirea provenienţei licite a acestei sume;
    d) certificatul de clasificare şi brevetul de turism pentru persoana fizicã ce asigurã conducerea structurii de primire turistice, emise de autoritatea competentã, pentru locaţia în care entitatea intenţioneazã sã organizeze şi sã desfãşoare activitatea de schimb valutar, în copie, pentru entitãţile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. c) din anexa nr. 2 la ordin;
    e) declaraţia pe propria rãspundere a reprezentantului legal al entitãţii din care sã rezulte cã locaţia corespunde prevederilor legale în vigoare.
    2. Pentru atribuirea codului statistic al punctului de schimb valutar propus, este necesarã copia notei de constatare prin care se face dovada îndeplinirii condiţiilor de funcţionalitate a spaţiului.


    ANEXA 4


             Documentele necesare pentru verificarea condiţiilor de
                   funcţionalitate a spaţiului propus pentru
                   înregistrarea punctului de schimb valutar


    În vederea încheierii notei de constatare prin care se face dovada îndeplinirii condiţiilor de funcţionalitate a spaţiului, administratorul/reprezentantul legal al entitãţii va depune urmãtoarele documente la sediul secţiei judeţene sau a municipiului Bucureşti a Gãrzii Financiare în a cãrei zonã de competenţã este situatã locaţia respectivã:
    a) cererea entitãţii prin care se solicitã efectuarea controlului în vederea încheierii notei de constatare, precum şi opisul documentelor prezentate la dosar. Cererea va fi redactatã şi dactilografiatã în limba românã, va fi semnatã şi ştampilatã de cãtre administratorul/reprezentantul legal al entitãţii şi va conţine adresa completã - judeţ, localitate, stradã, numãr, cod poştal - a sediului social al entitãţii şi a domiciliului fiscal al entitãţii - acolo unde este cazul, datele de contact - numãr de telefon, fax, adresã de e-mail, precum şi adresa completã a punctului de schimb valutar pentru care se solicitã obţinerea avizului. În mãsura dezvoltãrii aplicaţiilor informatice suport, cererea va fi redactatã numai prin utilizarea acestui mijloc;
    b) dovada deţinerii dreptului de proprietate sau a dreptului de folosinţã pentru spaţiul respectiv, cu acces public direct si adresã identificabilã, conform prevederilor legale în vigoare. În situaţia în care entitatea deţine doar dreptul de folosinţã a spaţiului, se va prezenta acordul persoanei care deţine dreptul de proprietate, din care sã reiasã cã este de acord cu desfãşurarea de activitãţi de schimb valutar în locaţia respectivã, precum şi faptul cã permite accesul în locaţie organelor de control în orice moment. În situaţia în care punctul de schimb valutar propus urmeazã a fi organizat în spaţii situate în cadrul imobilelor cu destinaţia de locuinţã, spaţiul propus trebuie sã îndeplineascã cerinţele prevãzute de legislaţia în vigoare pentru organizarea activitãţilor cu scop comercial în cadrul imobilelor cu destinaţia de locuinţã;
    c) declaraţia administratorului/reprezentantului legal al entitãţii din care sã rezulte cã:
    c.1. locaţia propusã îndeplineşte prevederile legale în vigoare pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţilor de schimb valutar;
    c.2. personalul angajat la punctele de schimb valutar propuse pentru autorizare nu se aflã într-o stare de incompatibilitate conform prevederilor legale în vigoare şi a fost instruit cu privire la prevederile legale aplicabile în materie;
    c.3. sunt îndeplinite toate prevederile legale aplicabile activitãţii de schimb valutar pentru persoane fizice în punctele de schimb valutar propuse în vederea autorizãrii;
    d) documentele din care sã rezulte cã punctul de schimb valutar propus deţine dotarea necesarã derulãrii activitãţii de schimb valutar. Prin dotare se înţelege urmãtoarele:
    d.1. tehnicã de calcul - aparat de marcat electronic fiscal de tipul celor prevãzute de legislaţia în domeniu - dotate cu programe de aplicaţie destinate activitãţii de schimb valutar;
    d.2. aparat de verificare a autenticitãţii bancnotelor;
    e) lista personalului angajat sau care urmeazã a fi angajat şi care îşi va desfãşura activitatea în cadrul locaţiei respective;
    f) certificatele de cazier judiciar pentru personalul angajat sau care urmeazã a fi angajat în punctul de schimb valutar pentru care se solicitã înregistrarea, emis de autoritãţile competente, în vigoare la data depunerii cererii, din care sã rezulte cã împotriva oricãruia dintre aceştia nu s-a pronunţat o hotãrâre judecãtoreascã definitivã de condamnare pentru care nu a intervenit reabilitarea, în România sau într-un stat strãin, pentru infracţiuni sãvârşite cu intenţie;
    g) documente care atestã dotãrile de siguranţã existente în cadrul punctului de schimb valutar propus, sistemul de alarmare împotriva efracţiei, planul de pazã al punctului de schimb valutar (atunci când este cazul), planul P.S.I., cu aprobãrile aferente de la autoritãţile în cauzã.


    ANEXA 5



┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │
│ [SIGLA] MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE │
│ Comisia de autorizare a activitãţii de schimb valutar │
│ │
│ AUTORIZAŢIE*1) │
│ Codul statistic xxx*2) │
│ │
│ În baza prevederilor art. 16^1 din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi│
│sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de │
│prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi │
│completãrile ulterioare, Comisia de autorizare a activitãţii de schimb valutar│
│autorizeazã, în şedinţa din data de ..........., │
│ Societatea comercialã _________________________________________________, │
│cu sediul social în _______________________________________________, Cod de │
│Identificare Fiscalã __________________________________________, sã desfãşoare│
│urmãtoarele activitãţi de schimb valutar, potrivit art. 23 din Anexa nr. 2 la │
│Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 664/2012 │
│privind autorizarea şi/sau înregistrarea entitãţilor care desfãşoarã activi- │
│tãţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele care fac │
│obiectul supravegherii Bãncii Naţionale a României: │
│ 1. │
│ 2. │
│ 3. │
│ Activitatea de schimb valutar se va desfãşura numai prin puncte de schimb │
│valutar cãrora li s-a atribuit cod statistic în conformitate cu prevederile │
│legale în vigoare. │
│ Entitatea este obligatã sã respecte prevederile legale în vigoare care au │
│incidenţã asupra activitãţii pentru care este autorizat, inclusiv reglemen- │
│tãrile emise de Banca Naţionalã a României. │
│ Entitatea autorizatã sã desfãşoare activitãţi de schimb valutar potrivit │
│Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 664/2012 va │
│notifica Ministerului Finanţelor Publice - Comisia de autorizare a activitãţii│
│de schimb valutar modificãrile intervenite cu privire la datele, condiţiile │
│şi/sau documentele care au stat la baza acordãrii autorizaţiei, în maximum │
│10 zile lucrãtoare de la data modificãrii/încetãrii activitãţii, în vederea │
│luãrii în evidenţã. │
│ │
│ PREŞEDINTE │
│ │
│ Data acordãrii*3): ____________________ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


----------
    *1) Autorizaţia se va emite pentru desfãşurarea activitãţii de schimb valutar de cãtre entitatea în cauzã.
    *2) Se va înscrie Codul statistic atribuit unic - format din 3 caractere pentru o entitate autorizatã sã efectueze activitãţi de schimb valutar.
    *3) Se înţelege data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-a analizat şi avizat favorabil documentaţia depusã de entitatea care solicitã autorizarea.


    ANEXA 6

                                   - Model -

                                   SCRISOARE
               de atribuire a codului statistic unic pentru fiecare
              punct de schimb valutar al entitãţilor care desfãşoarã
               activitãţi de schimb valutar pe teritoriul României



    [SIGLA] MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
              Comisia de autorizare a activitãţii de schimb valutar


    Nr. ........../..........

    Denumire
    Adresa, CUI

    Ca urmare a cererii Societãţii Comerciale ................ privind înfiinţarea unui punct de schimb valutar situat în localitatea ...................(adresa completã)....................., în conformitate cu prevederile art. 1 din anexa nr. 1 la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 664/2012 privind autorizarea şi/sau înregistrarea entitãţilor care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele care fac obiectul supravegherii Bãncii Naţionale a României, şi art. 2 din anexa nr. 2 la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 664/2012, vã comunicãm cã, în şedinţa din data de .................., Comisia de autorizare a activitãţii de schimb valutar a atribuit urmãtorul cod statistic pentru punctul de schimb valutar al Societãţii Comerciale .................., din .............(adresa completã a punctului de schimb valutar)...........:

    COD STATISTIC
    XXXX.XX.XXX.XX

    Entitatea cãreia îi aparţine punctul de schimb valutar va notifica Ministerului Finanţelor Publice - Comisia de autorizare a activitãţii de schimb valutar modificãrile intervenite cu privire la datele, condiţiile şi/sau documentele care au stat la baza acordãrii codului statistic sau încetarea definitivã a activitãţii punctului de schimb valutar, în maximum 10 zile lucrãtoare de la data modificãrii/încetãrii activitãţii, în vederea luãrii în evidenţã.
    Entitatea cãreia îi aparţine punctul de schimb valutar este obligatã sã respecte prevederile legale în vigoare care au incidenţã asupra activitãţii pentru care este autorizat, inclusiv reglementãrile emise de Banca Naţionalã a României.

                            PREŞEDINTE,

    Data înregistrãrii:


    ANEXA 7


                                   - Model -

                               NOTÃ DE CONSTATARE
           privind dovada îndeplinirii condiţiilor de funcţionalitate
                   a spaţiului situat în ....................

                             Încheiat astãzi: ........

    Cu Adresa înregistratã la ............................ cu nr. ................, din data de ...................., se solicitã efectuarea controlului privind îndeplinirea condiţiilor de funcţionalitate a spaţiului de cãtre:

    Denumirea societãţii comerciale: ............................
    Sediul social: ................................
    Certificatul de înregistrare: ................................
    Codul unic de înregistrare:................................
    Administrator(i): ......................................
    Asociat(i): .............................................
    Împuternicitul legal: ..................................................
    Deţinãtoare a autorizaţiei/codului statistic/cererii de autorizare la Comisia de autorizare a activitãţii de schimb valutar: ..................
    Echipa de control, constituitã în baza dispoziţiilor ........................ având urmãtoarea componenţã: ........................ a procedat la verificarea îndeplinirii condiţiilor de funcţionalitate a spaţiului în care urmeazã sã se desfãşoare activitãţi de schimb valutar potrivit prevederilor .......................................... .

    Constatãri:
    Condiţiile de bazã constatate cu privire la spaţiul propus pentru activitãţi de schimb valutar:



┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬──┬──┐
│ Condiţii │Da│Nu│
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Amplasament: │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Înregistrat la oficiul registrului comerţului │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│În garaje, chioşcuri, alte construcţii similare │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│În locuri izolate │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│La etajele sau subsolurile clãdirilor cu destinaţia de locuinţã │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Spaţiul cu acces public direct │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Punct de schimb valutar existent în locaţie │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│În situaţia în care punctul de schimb valutar propus urmeazã a fi │ │ │
│organizat în spaţii situate în cadrul imobilelor cu destinaţia de │ │ │
│locuinţã, spaţiul propus îndeplineşte cerinţele prevãzute de │ │ │
│legislaţia în vigoare pentru organizarea activitãţilor cu scop │ │ │
│comercial în cadrul imobilelor cu destinaţia de locuinţã │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Dotãri: │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aparat de marcat electronic fiscal specific activitãţii de schimb │ │ │
│valutar │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Aparat de verificare a autenticitãţii bancnotelor │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Sistem de înregistrare video, în sistem digital, permanent, în regim │ │ │
│non-stop care sã îndeplineascã dispoziţiile Ordinului │ │ │
│viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 664/2012 │ │ │
│privind autorizarea şi/sau înregistrarea entitãţilor care desfãşoarã │ │ │
│activitãţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele decât cele │ │ │
│care fac obiectul supravegherii Bãncii Naţionale a României │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Întreaga aparaturã din dotare funcţioneazã corespunzãtor │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Amenajarea spaţiului: │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Iluminat electric suficient de puternic │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Sistem de alarmare împotriva efracţiei │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Planul de securitate şi pazã al punctului de schimb valutar (atunci │ │ │
│când este cazul), cu aprobãrile aferente de la autoritãţile în cauzã │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│Planul P.S.I. cu aprobãrile aferente de la autoritãţile în cauzã │ │ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴──┴──┘



    Program de funcţionare:
    Având în vedere constatãrile cuprinse în prezenta notã de constatare, echipa de verificare constatã îndeplinirea/neîndeplinirea condiţiilor de funcţionalitate a spaţiului situat în ................... pentru desfãşurarea activitãţii de schimb valutar.


    Observaţii:



                Echipa de control Societatea Comercialã ........
     Numele şi prenumele/funcţia/instituţia


                                                    Reprezentant legal,
                                             (numele şi prenumele, semnãtura
                                                  şi ştampila societãţii)

                                      -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016