Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Vãzând Referatul de aprobare nr. 102.300 din 22 martie 2011 al Direcţiei generale buget, finanţe şi fonduri europene, în temeiul <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2010 pentru completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolã, Fondul european agricol de dezvoltare ruralã şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeanã şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea <>art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolã, prin preluarea riscului de creditare de cãtre fondurile de garantare, în baza <>art. 7 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 725/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul agriculturii şi dezvoltãrii rurale emite prezentul ordin. ART. 1 Se aprobã Normele metodologice de aplicare a mecanismului de compensare de cãtre Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã a debitelor şi creanţelor beneficiarilor Fondului european de garantare agricolã şi ai Fondului european agricol de dezvoltare ruralã, precum şi ai fondurilor de la bugetul de stat, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul agriculturii şi dezvoltãrii rurale, Valeriu Tabãrã Bucureşti, 28 martie 2011. Nr. 66. ANEXĂ NORME METODOLOGICE de aplicare a mecanismului de compensare de cãtre Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã a debitelor şi creanţelor beneficiarilor Fondului european de garantare agricolã şi ai Fondului european agricol de dezvoltare ruralã, precum şi ai fondurilor de la bugetul de stat ART. 1 Prezentele norme metodologice reglementeazã mecanismul de compensare de cãtre Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, denumitã în continuare APIA, a debitelor şi creanţelor beneficiarilor Fondului european de garantare agricolã şi ai Fondului european agricol de dezvoltare ruralã (denumite în continuare FEGA şi FEADR), precum şi ai fondurilor de la bugetul de stat. ART. 2 În sensul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã: a) ordonanţã semnificã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolã, Fondul european agricol de dezvoltare ruralã şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeanã şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea <>art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolã, prin preluarea riscului de creditare de cãtre fondurile de garantare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 371/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; b) sprijin financiar reprezintã contribuţia financiarã a Comunitãţii Europene, prefinanţare, sprijin financiar aferent FEGA, cofinanţare publicã, astfel cum aceşti termeni sunt definiţi în art. 2 alin. (2) lit. a)-d) din ordonanţã; c) creanţele beneficiarului semnificã sprijinul financiar cuvenit acestuia, în temeiul angajamentelor legale încheiate cu APIA; d) creanţe bugetare principale semnificã debitele datorate de beneficiar, exclusiv dobânzile, penalitãţile de întârziere sau majorãrile de întârziere, stabilite conform reglementãrilor în vigoare, rezultate din derularea de cãtre APIA a schemelor de sprijin direct şi mãsurilor finanţate prin FEGA şi FEADR; e) creanţe bugetare accesorii semnificã dobânzile, penalitãţile de întârziere sau majorãrile de întârziere, aferente creanţelor bugetare principale, stabilite conform reglementãrilor în vigoare, rezultate din derularea de cãtre APIA a schemelor de sprijin direct şi mãsurilor finanţate prin FEGA şi FEADR; f) angajament legal reprezintã cererea de sprijin financiar depusã de beneficiarii formelor de sprijin financiar implementate de cãtre APIA, care a fost aprobatã şi introdusã pe listele de platã, precum şi contractele încheiate de cãtre aceştia cu APIA, conform prevederilor regulamentelor Comisiei Europene prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. c) din ordonanţã. ART. 3 (1) Creanţele bugetare se sting prin compensare cu creanţele beneficiarului respectiv, pânã la concurenţa celei mai mici sume, când ambele pãrţi dobândesc reciproc atât calitatea de creditor, cât şi pe cea de debitor. (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), creanţele bugetare rezultate din activitatea de promovare a produselor agricole pe piaţa internã şi în ţãri terţe şi din activitatea de promovare a vinurilor în ţãri terţe, asigurate cu garanţii suficiente, nu sunt supuse prezentelor norme metodologice. (3) Compensarea se face din oficiu, înainte de efectuarea oricãrei plãţi aferente sprijinului financiar acordat, numai pentru creanţele reciproce, constatate de cãtre APIA faţã de beneficiarii sprijinului financiar, rezultate în mod direct din derularea formelor de sprijin pentru implementarea cãrora este responsabilã. ART. 4 (1) Dacã un beneficiar înregistreazã mai multe creanţe bugetare aferente aceluiaşi fond, iar suma cuvenitã acestuia nu acoperã cuantumul total al sumei datorate, stingerea creanţelor se va efectua, de drept, în urmãtoarea ordine: a) creanţe bugetare principale sau creanţe bugetare accesorii, în ordinea vechimii; b) creanţele bugetare cu scadenţe viitoare, la solicitarea debitorului. (2) Vechimea creanţelor bugetare se stabileşte astfel: a) în funcţie de data scadentã, în cazul creanţelor bugetare principale; b) în funcţie de data comunicãrii actului administrativ prin care sunt stabilite, în cazul creanţelor bugetare accesorii. (3) Creanţele bugetare prevãzute la art. 1 vor fi compensate cu creanţele beneficiarului aferente aceluiaşi fond, urmând ca din diferenţa rãmasã sã fie compensate creanţele bugetare aferente celorlalte fonduri, în mod proporţional. ART. 5 (1) În cazul creanţelor prevãzute la art. 1, care se sting prin compensare, se datoreazã majorãri, dobânzi sau penalitãţi de întârziere pânã la data stingerii inclusiv. (2) Data stingerii prin compensare a creanţelor bugetare este data întocmirii notei de compensare şi înregistrãrii operaţiei de compensare în evidenţele APIA. ART. 6 (1) APIA va înştiinţa debitorul cu privire la efectuarea compensãrii. (2) Modelul de înştiinţare este prevãzut în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentele norme metodologice. ART. 7 (1) Solicitarea de fonduri, conform reglementãrilor în vigoare, se va face dupã efectuarea compensãrii. (2) Solicitarea de fonduri va fi însoţitã de situaţia centralizatoare cu beneficiarii şi sumele cuvenite acestora, pentru fiecare schemã de sprijin în parte, însoţitã de situaţia centralizatã a notelor de compensare a creanţelor bugetare. (3) Modelul situaţiei centralizate a notelor de compensare a creanţelor bugetare este prevãzut în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentele norme metodologice. ANEXA 1 la normele metodologice Model de înştiinţare a debitorului cu privire la efectuarea compensãrii Aprobat/Data Director general, ................. Semnãtura - L.S. NOTĂ privind compensarea debitelor Nr. ....../............... În temeiul <>art. 33^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolã, Fondul european agricol de dezvoltare ruralã şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeanã şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea <>art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolã, prin preluarea riscului de creditare de cãtre fondurile de garantare, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 371/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi al <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se compenseazã creanţele scadente şi neachitate de cãtre: - Numele şi prenumele/Denumirea debitorului ................... - Domiciliul fiscal ........................................... - Cod de identificare fiscalã*) ............................... Compensarea s-a efectuat din oficiu, în baza Procesului-verbal de constatare a debitului nr. ......../................., întocmit de cãtre .................., şi a Deciziei de platã/Notei de avans/Certificatului de platã nr. ........../..................., întocmitã/întocmit de cãtre ................... Obligaţii care se sting prin compensare
┌──────────────────────┬────────────┬────────────┬──────┬─────────────┬────────┬─────────┐
│ Tipul documentului │ Numãrul │ Data │ Fond │Schema/Mãsura│Valoarea│ Rest de │
│ │documentului│documentului│ │ │- lei - │încasare/│
│ │ │ │ │ │ │ platã │
│ │ │ │ │ │ │ - lei - │
├──────────────────────┼────────────┼────────────┼──────┼─────────────┼────────┼─────────┤
│Proces-verbal de │ │ │ │ │ │ │
│constatare debit │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────┼────────────┼────────────┼──────┼─────────────┼────────┼─────────┤
│Creanţe accesorii │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────┴────────────┴────────────┴──────┴─────────────┴────────┴─────────┤
│TOTAL: │
├──────────────────────┬────────────┬────────────┬──────┬─────────────┬────────┬─────────┤
│Decizia de platã/Nota │ │ │ │ │ │ │
│de avans/Certificatul │ │ │ │ │ │ │
│de platã │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────┴────────────┴────────────┴──────┴─────────────┴────────┴─────────┤
│TOTAL: │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
Împotriva prezentului înscris, cel interesat poate formula contestaţie la organul de soluţionare competent, în conformitate cu prevederile <>art. 205 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în termenul prevãzut de art. 207 al aceluiaşi act normativ. Director general adjunct, .......................... Director economic, .................. Întocmit Verificat Aprobat ......... .......... ........ ANEXA 2 la normele metodologice SITUAŢIA CENTRALIZATĂ a notelor de compensare a creanţelor bugetare
┌────┬──────┬────────────────┬───────────────┬───────────────┬───────────────┐
│Nr. │ Fond │ Schema sau │Suma autorizatã│ Suma reţinutã │ Rest de platã │
│crt.│ │ mãsura/ │ - lei/euro - │ pentru │ în urma │
│ │ │ Cod bugetar │ │ compensare*) │ compensãrii │
│ │ │ ├───────┬───────┼───────┬───────┼───────┬───────┤
│ │ │ │ lei │ euro │ lei │ euro │ lei │ euro │
├────┼──────┼────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────┼────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────┼────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────┴────────────────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┘
_________ *) Detalii privind debitele recuperate prin compensare.
┌────┬─────────────────┬───────────────────────┬─────────────────────────────┐
│Nr. │ Fond │ Schema sau mãsura/ │Valoarea debitelor recuperate│
│crt.│ │ Cod bugetar │ prin compensare │
├────┼─────────────────┼───────────────────────┼──────────────┬──────────────┤
│ │ │ │ - lei - │ - euro - │
├────┼─────────────────┼───────────────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼─────────────────┼───────────────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │ │
└────┴─────────────────┴───────────────────────┴──────────────┴──────────────┘
Director general, .................. Director general adjunct, .......................... Director economic, .................. Aprobat -------- Şef serviciu ............. Verificat ---------- ............ Întocmit --------- ......... ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.