Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul prevederilor art. 6 alin. (1) lit. a) din Normele privind coordonarea şi desfăşurarea proceselor de atestare naţională şi de pregătire profesională continuă a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012, şi ale art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: ART. 1 Se aprobă Cadrul general de echivalare a competenţelor profesionale necesare pentru obţinerea certificatului de atestare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. ART. 2 Regulile stabilite prin Cadrul general de echivalare a competenţelor profesionale necesare pentru obţinerea certificatului de atestare, prevăzut la art. 1, se aplică de Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern din cadrul Ministerului Finanţelor Publice în coordonarea şi desfăşurarea procesului de atestare naţională şi de către Comisia de atestare a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice în procesul de recunoaştere a competenţelor profesionale. ART. 3 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul finanţelor publice, Eugen Orlando Teodorovici Bucureşti, 8 iunie 2015. Nr. 659. ANEXĂ CADRUL GENERAL de echivalare a competenţelor profesionale necesare pentru obţinerea certificatului de atestare CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Auditul public intern reprezintă o activitate funcţional independentă şi obiectivă, de asigurare şi consiliere, concepută să adauge valoare şi să îmbunătăţească activităţile entităţii publice; ajută entitatea publică să îşi îndeplinească obiectivele, printr-o abordare sistematică şi metodică, evaluează şi îmbunătăţeşte eficienţa şi eficacitatea managementului riscului, controlului şi proceselor de guvernanţă. ART. 2 (1) În scopul consolidării activităţii de audit intern în sectorul public, prin Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin Legea nr. 191/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, s-a implementat procesul de atestare naţională a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice, denumit în continuare proces de atestare. (2) Atestarea auditorilor interni este un proces documentar care constă în analiza dovezilor cu privire la formarea profesională continuă prezentate de auditorii interni care sunt angajaţi în sectorul public şi de persoanele fizice care doresc să lucreze în sectorul public în vederea obţinerii certificatului de atestare. (3) Certificatul de atestare se eliberează dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii: a) în urma procesului de recunoaştere a competenţelor profesionale a rezultat că există corespondenţă între disciplinele înscrise în foile matricole, aferente studiilor universitare, postuniversitare şi în certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională, acordate în condiţiile legii, şi competenţele profesionale minime definite de art. 20 alin. (1) din Normele privind coordonarea şi desfăşurarea proceselor de atestare naţională şi de pregătire profesională continuă a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012, denumite în continuare Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012; b) experienţă profesională de minimum un an în unul dintre domeniile pentru care trebuie făcută dovada deţinerii de competenţe; c) probitate profesională confirmată prin două recomandări din partea unor auditori interni sau specialişti în domeniu, cu experienţă de minimum 5 ani în activitatea publică. ART. 3 (1) Domeniile pentru care trebuie făcută dovada deţinerii de competenţe de către auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice sunt următoarele: audit intern; managementul riscului, control intern şi guvernanţă; management; contabilitate; finanţe publice; tehnologia informaţiei şi drept. (2) Pentru fiecare dintre cele 7 domenii, auditorii interni şi persoanele fizice care solicită obţinerea certificatului de atestare trebuie să facă dovada deţinerii cel puţin a competenţelor profesionale minime prevăzute la art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012. (3) Auditorilor interni care deţin un certificat în audit intern emis de instituţii de profil cu recunoaştere internaţională li se recunosc de drept competenţele profesionale dobândite în domeniile definite la alin. (1). (4) Auditorilor interni, cu o vechime în munca de audit mai mare de 5 ani li se recunosc de drept competenţele profesionale în domeniul Audit intern şi în domeniul Managementul riscurilor, control intern şi guvernanţă. (5) Auditorii interni aflaţi în funcţie la data intrării în vigoare a Legii nr. 191/2011 au obligaţia obţinerii certificatului de atestare în termen de 6 ani. ART. 4 (1) Pentru implementarea procesului de atestare a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice la nivelul Ministerului Finanţelor Publice se constituie Comisia de atestare a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice, prin ordin al ministrului finanţelor publice. (2) În procesul de recunoaştere a competenţelor profesionale, dobândite de auditorii interni şi persoanele fizice, Comisia de atestare este responsabilă de analiza corespondenţei dintre disciplinele înscrise în foile matricole, aferente studiilor universitare, postuniversitare şi în certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională, acordate în condiţiile legii, şi competenţele profesionale minime definite de art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012, conform regulilor stabilite în prezentul cadru de echivalare. CAP. II Definiţii ale termenilor ART. 5 În înţelesul prezentului cadru de echivalare, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) atestarea naţională a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice - procesul care presupune recunoaşterea cunoştinţelor, abilităţilor şi valorilor necesare unei persoane, pentru a planifica şi realiza misiuni de audit intern la entităţile publice; b) auditor intern sau persoană fizică cu o vechime în funcţia de auditor mai mare de 5 ani - auditorul intern sau persoana fizică care are o vechime în funcţia de auditor intern de cel puţin 5 ani la data depunerii cererii pentru obţinerea certificatului de atestare, în condiţiile respectării art. III pct. 1 şi 2 din Legea nr. 191/2011; c) auditor intern sau persoană fizică cu o vechime în funcţia de auditor mai mică de 5 ani - auditorul intern sau persoana fizică care are o vechime în funcţia de auditor intern mai mică de 5 ani la data depunerii cererii pentru obţinerea certificatului de atestare, până la data prevăzută de dispoziţiile tranzitorii ale art. III pct. 1 din Legea nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare; d) cadrul general de echivalare a competenţelor profesionale necesare pentru obţinerea certificatului de atestare, denumit în continuare cadrul de echivalare - document prin care se stabilesc criteriile de echivalare a competenţelor profesionale necesare asigurării corespondenţei disciplinelor înscrise în foile matricole, aferente studiilor universitare, postuniversitare şi în certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională, acordate în condiţiile legii, şi competenţele profesionale stabilite în conformitate cu art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012; e) certificat de atestare - document emis de Ministerul Finanţelor Publice, prin Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern, care atestă îndeplinirea condiţiilor necesare pentru ca un auditor intern să desfăşoare activităţi de audit public intern în entităţile publice; f) Comisia de atestare a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice, denumită în continuare Comisie de atestare - comisia constituită la nivelul Ministerului Finanţelor Publice, prin ordin al ministrului finanţelor publice, în vederea atestării naţionale a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice; g) corespondenţa disciplinelor înscrise în foile matricole - corespondenţa dintre disciplinele înscrise în foile matricole sau suplimentele la diplomele de studii universitare şi postuniversitare şi competenţele profesionale minime definite la art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012; h) corespondenţa disciplinelor înscrise în certificatele de absolvire - corespondenţa dintre competenţele înscrise în suplimentele descriptive la certificatele cu recunoaştere naţională şi competenţele profesionale minime definite la art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012; i) dobândirea competenţelor - procesul prin care se obţin cunoştinţele, abilităţile şi valorile profesionale necesare unei persoane pentru a planifica şi executa misiuni de audit public intern la entităţile publice şi a căror deţinere este confirmată de către instituţii autorizate prin lege; j) instituţii autorizate - instituţii de învăţământ superior acreditate în România, precum şi furnizori de formare profesională autorizaţi de Autoritatea Naţională pentru Calificări; k) perioada de valabilitate a certificatului - este egală cu 5 ani de la data emiterii certificatului de atestare. Această perioadă se prelungeşte în raport cu durata perioadelor de suspendare a certificatului de atestare, în condiţiile legii; l) persoană fizică atestată - persoana fizică, alta decât auditorul intern din sectorul public, care a solicitat şi a obţinut certificatul de atestare; m) probitate profesională - reprezintă dovada faptului că sunt respectate normele de conduită profesională ale profesiei stabilite prin lege. Probitatea profesională este recunoscută pe baza recomandărilor depuse la dosarul prin care se solicită obţinerea certificatului de atestare; n) recunoaşterea competenţelor - procesul prin care se constată deţinerea competenţelor, respectiv cunoştinţele, abilităţile şi valorile necesare unei persoane pentru a planifica şi realiza misiuni de audit intern la entităţile publice. Recunoaşterea competenţelor se face de către Comisia de atestare constituită la nivelul Ministerul Finanţelor Publice; o) Standard ocupaţional "Auditor intern în sectorul public" - document aprobat în baza Legii nr. 132/1999 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Calificărilor şi al Formării Profesionale a Adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care precizează unităţile de competenţă şi nivelul calitativ asociat rezultatelor activităţilor specifice privind ocupaţia de auditor intern în sectorul public. CAP. III Rolul cadrului de echivalare ART. 6 Cadrul de echivalare are rolul de a furniza un set de reguli care se aplică în procesul de recunoaştere a competenţelor profesionale deţinute de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice care solicită obţinerea certificatului de atestare. ART. 7 Cadrul de echivalare este un ghid procedural care: a) defineşte documentele utilizate în procesul de recunoaştere a competenţelor profesionale deţinute de auditorii interni din sectorul public şi de persoanele fizice; b) descrie competenţele minime pe care trebuie să le deţină auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice pentru a putea obţine certificatul de atestare, în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012; c) stabileşte regulile privind obţinerea informaţiilor referitoare la competenţele profesionale furnizate prin programele de studii de la universităţi; d) stabileşte regulile generale în procesul de recunoaştere a competenţelor profesionale pentru următoarele situaţii: - în cazul deţinerii de diplome universitare şi postuniversitare; - în cazul deţinerii de certificate cu recunoaştere naţională; - în cazul deţinerii de certificate internaţionale în audit intern; - în cazul vechimii în munca de audit intern mai mare de 5 ani. e) stabileşte procedura aplicată în situaţia în care informaţiile existente la dosarele depuse de solicitanţii certificatului de atestare nu sunt suficiente şi nu se poate lua o decizie. CAP. IV Dovezi utilizate în procesul de recunoaştere a competenţelor profesionale SECŢIUNEA 1 Dovezi furnizate de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice ART. 8 (1) Cererea reprezintă documentul întocmit de auditorul intern din sectorul public sau persoana fizică prin care solicită eliberarea certificatului de atestare. (2) Modelul standard de cerere utilizat pentru solicitarea eliberării certificatului de atestare este prevăzut în anexa nr. 1. (3) Regulile de prezentare a cererii sunt următoarele: a) cererea este întocmită de solicitantul certificatului de atestare şi semnată de către acesta; b) cererea respectă formatul standard prevăzut în anexa nr. 1; c) obiectul cererii, respectiv obţinerea certificatului de atestare, rezultă clar din conţinutul acesteia; d) vechimea în funcţia de auditor public intern este menţionată în mod expres în conţinutul cererii. SECŢIUNEA a 2-a Dovezi furnizate de instituţiile de învăţământ superior ART. 9 (1) Diplomele universitare şi postuniversitare reprezintă documente oficiale eliberate de instituţiile de învăţământ superior la încheierea unui program de studii, prin care se atestă faptul că titularul a dobândit o calificare profesională ce îi dă dreptul să exercite o anumită profesie. (2) Diplomele universitare şi postuniversitare care sunt dovezi în procesul de atestare sunt următoarele: a) diplome de licenţă; b) diplome de master; c) diplome de specializare postuniversitară. (3) Regulile de prezentare a diplomei universitare/postuniversitare: a) diploma universitară/postuniversitară este eliberată de instituţii de învăţământ superior autorizate în condiţiile legii; b) diploma universitară/postuniversitară este prezentată în copie xerox, legalizată în condiţiile legii. ART. 10 (1) Foaia matricolă reprezintă documentul anexă la diploma de studii universitare/postuniversitare care prezintă pentru fiecare an de studiu disciplinele, notele obţinute, numărul de ore, forma de evaluare, creditele asociate disciplinei. (2) Regulile de prezentare a foii matricole sunt: a) pe foaia matricolă sunt înscrise seria şi numărul diplomei universitare/postuniversitare depuse la dosar, pe care o însoţeşte; b) foaia matricolă este eliberată de instituţiile de învăţământ superior autorizate în condiţiile legii; c) foaia matricolă se prezintă în copie xerox, legalizată în condiţiile legii. ART. 11 (1) Suplimentul la diplomă reprezintă documentul anexă la diploma de studii universitare/postuniversitare, care prezintă informaţii privind calificarea, nivelul calificării, disciplinele studiate, calificativele, notele şi creditele ECTS obţinute. (2) Regulile de prezentare a suplimentelor la diplomă sunt: a) pe suplimentul la diplomă sunt înscrise seria şi numărul diplomei universitare/postuniversitare depuse la dosar, pe care o însoţeşte; b) suplimentul la diplomă este emis de instituţia de învăţământ superior care acordă diploma în original; c) suplimentul la diplomă este prezentat în copie xerox; d) copia xerox a suplimentului la diplomă este legalizată în condiţiile legii. SECŢIUNEA a 3-a Dovezi furnizate de furnizorii de formare profesională autorizaţi ART. 12 (1) Certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională reprezintă documentul oficial prin care se certifică faptul că titularul deţine competenţe profesionale specifice unei ocupaţii în conformitate cu standardul ocupaţional specific. (2) Certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională este eliberat de furnizorii de formare profesională autorizaţi şi poartă în antet sigla Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi sigla Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. (3) La dosarul de atestare se depun numai certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională care fac dovada deţinerii competenţelor profesionale pe domeniile reglementate la art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012. (4) Regulile de prezentare a certificatului de absolvire cu recunoaştere naţională sunt: a) certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională este eliberat de furnizori de formare autorizaţi de Autoritatea Naţională pentru Calificări, fostul Consiliul Naţional al Calificărilor şi al Formării Profesionale a Adulţilor; b) certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională este prezentat în copie xerox; c) copia xerox a certificatului de absolvire cu recunoaştere naţională este legalizată în condiţiile legii. ART. 13 (1) Suplimentul descriptiv la certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională reprezintă documentul anexă la certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională, care prezintă informaţii referitoare la competenţele profesionale dobândite ca urmare a absolvirii unui program de formare profesională, în domeniile prevăzute la art. 20 din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012, acreditat în conformitate cu standardul ocupaţional specific. (2) Regulile de prezentare a suplimentului descriptiv la certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională sunt: a) suplimentul descriptiv înscrie seria şi numărul certificatului de absolvire cu recunoaştere naţională; b) suplimentul descriptiv la certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională depus la dosar este eliberat de furnizori de formare profesională autorizaţi în condiţiile legii; c) suplimentul descriptiv la certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională este prezentat în copie xerox; d) copia xerox a suplimentului descriptiv la certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională este legalizată în condiţiile legii. SECŢIUNEA a 4-a Dovezi furnizate de organizaţii profesionale recunoscute internaţional în domeniul auditului intern ART. 14 (1) Certificatul internaţional în audit intern reprezintă documentul oficial prin care se certifică faptul că titularul deţine competenţe profesionale în domeniul auditului intern. (2) Regulile de prezentare a certificatelor internaţionale în audit intern sunt: a) certificatele internaţionale în audit intern recunoscute sunt cele emise de: Institutul Auditorilor Interni din Statele Unite ale Americii, Institutul Francez al Auditului şi Controlului Intern sau de Institutul Auditorilor Interni din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord; b) certificatul internaţional în audit intern este depus în copie xerox; c) certificatul internaţional în audit intern este tradus şi legalizat în condiţiile legii; d) certificatul internaţional în audit intern este însoţit de o declaraţie privind valabilitatea acestuia, dacă această condiţie nu rezultă din conţinutul certificatului. SECŢIUNEA a 5-a Dovezi eliberate de instituţii publice şi alte entităţi ART. 15 (1) Adeverinţa reprezintă documentul oficial prin care se certifică faptul că titularul are o vechime în funcţia de audit intern de cel puţin 5 ani, la data depunerii cererii pentru obţinerea certificatului de atestare. (2) Auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice care depun la dosarul de atestare adeverinţă prin care fac dovada vechimii de cel puţin 5 ani în funcţia de auditor intern le sunt recunoscute competenţele profesionale în domeniul Auditului intern şi în domeniul Managementul riscului, control intern şi guvernanţă, potrivit art. III pct. 2 din Legea nr. 161/2011. (3) Modelul de adeverinţă utilizat pentru dovedirea vechimii de cel puţin 5 ani în funcţia de auditor intern este prevăzut în anexa nr. 2. (4) Regulile de prezentare a adeverinţei sunt: a) adeverinţa este întocmită de entitatea publică la care titularul deţine sau a deţinut funcţia de auditor intern; b) adeverinţa este semnată de conducătorul entităţii publice emitente; c) adeverinţa respectă formatul standard prevăzut în anexa nr. 2; d) vechimea în funcţia de auditor intern rezultă în mod clar din conţinutul adeverinţei. SECŢIUNEA a 6-a Alte documente utilizate ART. 16 (1) Standardul ocupaţional "Auditor intern în sectorul public" reprezintă documentul prin care se descrie ocupaţia de auditor intern în sectorul public, respectiv ceea ce trebuie să cunoască şi să fie capabilă să facă o persoană care are calitatea de auditor intern pentru a fi competentă la locul de muncă. (2) Competenţele profesionale în domeniul Audit intern sunt recunoscute în baza certificatului de absolvire cu recunoaştere naţională dacă sunt corespondente cu competenţele profesionale definite potrivit Standardului ocupaţional "Auditor intern în sectorul public". ART. 17 (1) Protocolul de cooperare reprezintă documentul încheiat între Ministerul Finanţelor Publice, pe de o parte, şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice şi universităţi, pe de altă parte, în vederea obţinerii de informaţii necesare în procesul de atestare naţională şi dezvoltare de programe de formare profesională continuă a auditorilor publici interni. (2) Protocolul de cooperare se încheie cu fiecare dintre universităţile care au asigurat pregătirea de bază sau de specializare a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice ce solicită obţinerea certificatului de atestare. ART. 18 (1) Lista disciplinelor studiate în cadrul universităţii care acoperă competenţele profesionale prevăzute de art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012, denumită în continuare lista disciplinelor, reprezintă documentul oficial prin care se obţin de la universităţi informaţii cu privire la corespondenţa dintre competenţele profesionale minime pe domeniile prevăzute de art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012 şi disciplinele studiate în cadrul programelor de studii universitare sau postuniversitare pentru care auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice care solicită obţinerea certificatului de atestare deţin diplome. (2) Lista disciplinelor se prezintă pe domeniile prevăzute de art. 20 alin. (3) din Legea nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare, şi art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012, respectiv: audit intern; managementul riscului, control intern şi guvernanţă; contabilitate; finanţe publice, management, tehnologia informaţiei şi drept. (3) Pentru fiecare domeniu, lista disciplinelor se structurează pe facultăţile responsabile cu organizarea programelor de studii universitare şi postuniversitare pe tipuri şi cicluri de studii universitare. (4) Modelul listei disciplinelor este prevăzut în anexa nr. 3. (5) Regulile de prezentare a listei disciplinelor sunt: a) lista disciplinelor care se comunică universităţilor este întocmită de Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern pe baza informaţiilor colectate de la auditorii interni din sectorul public şi a informaţiilor rezultate din foile matricole şi suplimentele la diplomă depuse la dosarul de atestare; b) lista disciplinelor respectă formatul standard prevăzut în anexa nr. 3; c) lista disciplinelor primită de la universităţi este semnată de către reprezentatul legal al universităţii; d) lista disciplinelor care se comunică Comisiei de atestare este corespunzătoare universităţii care a eliberat diplomele universitare şi postuniversitare, foile matricole şi suplimentele la diplome depuse la dosarul de atestare înaintat spre analiză comisiei. CAP. V Competenţele profesionale minime necesare obţinerii certificatului de atestare ART. 19 (1) Competenţele profesionale minime, necesare obţinerii certificatului de atestare, sunt cele definite în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (3) din Legea nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare, şi art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012. (2) Competenţele profesionale minime necesare a fi deţinute de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice în vederea obţinerii certificatului de atestare sunt structurate pe 7 domenii, după cum urmează:
┌────┬───────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ │ Competenţe minime obligatorii conform art. 20 din │
│crt.│ Domeniu │ Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012 │
├────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Audit intern │- capacitatea de a cunoaşte şi aplica cadrul de reglementare în domeniul │
│ │ │auditului intern │
│ │ │- capacitatea de a înţelege şi aplica standardele de audit intern │
│ │ │- capacitatea de a cunoaşte şi aplica procedurile şi tehnicile de audit │
│ │ │intern în realizarea misiunilor de audit intern │
├────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Guvernanţă corporativă,│- capacitatea de a cunoaşte procesele de management al riscurilor │
│ │riscuri, control intern│- capacitatea de a cunoaşte procesele de control intern │
│ │ │- capacitatea de cunoaşte procesele de administrare │
├────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Contabilitate │- capacitatea de a cunoaşte conceptele specifice utilizate în │
│ │ │contabilitate │
│ │ │- capacitatea de a cunoaşte principiile şi tehnicile contabile │
│ │ │- capacitatea de a înţelege organizarea informaţiilor financiar-contabile│
│ │ │- capacitatea de a cunoaşte şi înţelege modul de înregistrare contabilă, │
│ │ │analiza şi prelucrarea informaţiilor financiar-contabile │
│ │ │- capacitatea de a cunoaşte modul de elaborare şi aprobare a raportărilor│
│ │ │financiar-contabile, inclusiv de încheiere a situaţiilor financiare │
├────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Finanţe publice │- capacitatea de înţelege mediul macroeconomic │
│ │ │- capacitatea de a înţelege sistemele de resurse şi cheltuieli publice │
│ │ │- capacitatea de a înţelege modul de finanţare a deficitelor bugetare │
│ │ │- capacitatea de a cunoaşte şi înţelege procesul bugetar │
│ │ │- capacitatea de a cunoaşte modul de atribuire, finanţare şi derulare a │
│ │ │contractelor publice │
├────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Management │- capacitatea de a cunoaşte conceptul şi principiile managementului │
│ │ │- capacitatea de a cunoaşte funcţiile managementului │
├────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Tehnologia informaţiei │- capacitatea de a cunoaşte şi înţelege conceptele de bază din IT │
│ │ │- capacitatea de a înţelege modul de utilizare a computerului │
│ │ │- capacitatea de înţelege modul de organizare a fişierelor │
│ │ │- capacitatea de a înţelege modul de utilizare a aplicaţiilor │
├────┼───────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 7.│Drept │- capacitatea de a înţelege domeniul juridic │
└────┴───────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ART. 20 Dovada deţinerii competenţelor profesionale minime se face pentru toate cele 7 domenii, pe baza diplomelor, foilor matricole şi suplimentelor la diplome, eliberate de instituţii de învăţământ superior acreditate de lege, precum şi a certificatelor de absolvire cu recunoaştere naţională şi suplimentelor descriptive la certificatele eliberate de furnizori de formare profesională, autorizaţi de Autoritatea Naţională pentru Calificări. CAP. VI Reguli privind obţinerea de informaţii necesare recunoaşterii competenţelor profesionale minime SECŢIUNEA 1 Reguli privind obţinerea de informaţii de la auditorii interni care activează în sectorul public ART. 21 (1) Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern elaborează adrese către compartimentele de audit public intern organizate la nivelul entităţilor publice ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali de credite, prin care solicită informaţii privind programele de studii universitare şi postuniversitare absolvite de auditorii interni din entitatea publică, inclusiv de la entităţile subordonate, aflate în coordonare sau sub autoritate. (2) Informaţiile solicitate vizează universitatea şi facultatea care a eliberat diplomele universitare şi postuniversitare deţinute de auditorii interni care activează în cadrul entităţii publice, tipul diplomei obţinute şi anul obţinerii acesteia. (3) Şeful compartimentului de audit public intern comunică în sistem centralizat informaţiile solicitate, prin întocmirea Situaţiei privind programele de studii universitare şi postuniversitare absolvite, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 4. SECŢIUNEA a 2-a Reguli privind obţinerea de informaţii de la instituţii de învăţământ superior ART. 22 (1) Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern identifică universităţile şi programele de studii universitare şi postuniversitare absolvite de către auditorii interni care activează în cadrul compartimentelor de audit intern organizate în cadrul entităţilor publice. (2) Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern întocmeşte lista disciplinelor pe universitate, prin completarea pentru fiecare dintre cele 7 domenii a următoarelor informaţii: facultatea, specializarea, tipul diplomei şi anul obţinerii diplomei. (3) Lista disciplinelor completată de Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern se comunică universităţii în cauză şi se va soluţiona conform termenelor prevăzute în protocolul de cooperare. (4) Lista disciplinelor se completează de universităţi pentru toate programele de studii universitare şi postuniversitare înscrise, în corelaţie cu perioada solicitată şi tipul diplomei. SECŢIUNEA a 3-a Reguli privind obţinerea de informaţii de la Comisia de atestare ART. 23 (1) Comisia de atestare utilizează lista disciplinelor în procesul de analiză a corespondenţei dintre competenţele profesionale dobândite de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice ca urmare a parcurgerii programelor de studii universitare şi postuniversitare şi competenţele profesionale minime stabilite potrivit art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012. (2) Comisia de atestare identifică competenţele profesionale minime deţinute de auditorii interni şi de persoanele fizice care solicită obţinerea certificatului de atestare şi deficitul de competenţe profesionale pe fiecare dintre domeniile: audit intern; managementul riscului, control intern şi guvernanţă; contabilitate; finanţe publice; management; tehnologia informaţiei şi drept. (3) Comisia de atestare comunică competenţele profesionale minime lipsă identificate Secretariatului tehnic pe fiecare dintre domeniile: audit intern; managementul riscului, control intern şi guvernanţă; contabilitate; finanţe publice; management; tehnologia informaţiei şi drept. SECŢIUNEA a 4-a Reguli privind obţinerea de informaţii prin grupuri specializate de lucru interinstituţionale ART. 24 (1) Grupul specializat de lucru interinstituţional este organizat, în baza protocolului de cooperare, în situaţiile în care nu există informaţii disponibile despre competenţele profesionale asigurate prin programele de studii universitare şi postuniversitare, având în vedere domeniile şi competenţele minime prevăzute la art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012. (2) Scopul grupului specializat de lucru interinstituţional este de a analiza şi recunoaşte competenţele profesionale asigurate prin programele de studii dezvoltate de universităţi. (3) Grupul de lucru interinstituţional se formează din: a) specialişti din cadrul universităţii care a emis diploma şi foaia matricolă; b) specialişti din cadrul universităţii la care s-a susţinut examenul de licenţă, în situaţia în care universitatea la care a absolvit solicitantul certificatului de atestare nu mai este acreditată sau nu mai există; c) specialişti din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice; d) o persoană din cadrul Unităţii Centrale de Armonizare pentru Auditul Public Intern, în calitate de observator. (4) Regulile privind organizarea şi funcţionarea activităţii grupului de lucru interinstituţional sunt: a) Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern stabileşte locul de întâlnire şi modul de desfăşurare a activităţii grupului; b) Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern pune la dispoziţia grupului informaţiile referitoare la disciplina/disciplinele pentru care trebuie să se pronunţe cu privire la competenţele profesionale minime asigurate prin programele de studii universitare şi postuniversitare; c) Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern supraveghează activitatea grupului şi asigură orientarea activităţii acestuia spre realizarea obiectivelor; d) Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern asigură formalizarea rezultatelor activităţii grupului de lucru interinstituţional, prin înscrierea în lista disciplinelor şi obţinerea semnăturii participanţilor la grupul de lucru. CAP. VII Reguli privind recunoaşterea competenţelor profesionale ART. 25 (1) Recunoaşterea competenţelor profesionale cuprinde trei categorii, în funcţie de tipul documentelor şi dispoziţiile prevăzute de art. 20 alin. (6) din Legea nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare, şi art. III pct. 2 din Legea nr. 191/2011: a) recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern; b) recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice cu o vechime mai mare de 5 ani în funcţia de auditor intern; c) recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice care deţin un certificat internaţional în audit intern. (2) Identificarea, selectarea, gruparea şi analiza dosarelor de atestare depuse de auditorii interni din sectorul public şi de persoanele fizice se realizează având la bază cele trei categorii menţionate mai sus. ART. 26 (1) Recunoaşterea competenţelor profesionale se realizează de către Comisia de atestare în baza analizei următoarelor documente: a) diplomele universitare şi postuniversitare şi foile matricole sau suplimentele la diplome anexă la acestea; b) certificatele cu recunoaştere naţională şi suplimentele descriptive anexă la acestea; c) certificatele în audit intern; d) adeverinţe eliberate de entităţile publice prin care se atestă vechimea în funcţia de auditor intern. (2) Documentele care atestă deţinerea de competenţe profesionale depuse la dosarul de atestare se verifică pe două niveluri: a) analiza de către Secretariatul tehnic a completitudinii dosarelor depuse de auditorii interni din sectorul public şi de persoanele fizice; b) analiza şi evaluarea de către Comisia de atestare a informaţiilor înscrise în documentele din dosarele depuse de auditorii interni din sectorul public şi de persoanele fizice. SECŢIUNEA 1 Reguli privind recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern ART. 27 (1) Recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern se realizează pentru domeniile: audit intern; managementul riscului, control intern şi guvernanţă; contabilitate; finanţe publice; management; tehnologia informaţiei şi drept. (2) Recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern se realizează în baza analizei următoarelor documente: a) diplome universitare şi postuniversitare şi foile matricole sau suplimentele la diplome anexă la acestea; b) certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională şi suplimentele descriptive anexă la acestea. (3) Documentele care atestă deţinerea de competenţe profesionale se analizează în următoarea ordine: analiza diplomei de licenţă şi a foii matricole sau a suplimentului la diplomă anexă la aceasta; analiza diplomei de master şi a foii matricole sau a suplimentului la diplomă anexă la aceasta; analiza diplomei postuniversitare şi a foii matricole sau suplimentului la diplomă anexă la aceasta; analiza certificatului de absolvire cu recunoaştere naţională şi a suplimentului descriptiv anexă la acesta. (4) Analiza documentelor care atestă deţinerea de competenţe profesionale se realizează în ordinea prevăzută la alin. (3) până la identificarea tuturor competenţelor profesionale minime prevăzute la art. 20 alin. (1) din Normele aprobare prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012. ART. 28 Secretariatul tehnic analizează completitudinea documentelor care atestă deţinerea de competenţe profesionale depuse la dosarul de atestare de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern prin aplicarea următoarelor reguli: a) identifică diplomele universitare şi postuniversitare şi foile matricole sau suplimentele la diplome anexă la acestea; b) verifică respectarea regulilor de prezentare a diplomelor universitare şi postuniversitare prevăzute la art. 9 alin. (3); c) verifică respectarea regulilor de prezentare a foilor matricole şi suplimentelor la diplomele universitare şi postuniversitare prevăzute la art. 10 alin. (2) şi art. 11 alin. (2); d) identifică dacă există lista disciplinelor pentru universitatea care a emis diplomele universitare şi postuniversitare şi foile matricole sau suplimentele la diplome anexă la acestea; e) verifică respectarea regulilor de prezentare a listei disciplinelor prevăzute la art. 18 alin.(5) lit. c) şi d); f) identifică dacă există informaţii în lista disciplinelor pentru fiecare facultate, specializare, perioadă de studii/anul obţinerii diplomei menţionată/menţionat în diploma/diplomele depusă/depuse la dosarul de atestare; g) verifică pentru fiecare tip de diplomă corespondenţa dintre datele privind facultatea, specializarea şi perioada de studii/anul obţinerii diplomei înscrise în lista disciplinelor şi cele înscrise pe diploma de studii universitare sau postuniversitare din dosarul de atestare supus analizei completitudinii; h) verifică pentru fiecare dată de tip "facultate-specializarea-diploma-perioada de studii/anul obţinerii diplomei" corespondenţa dintre disciplinele înscrise în lista disciplinelor şi cele înscrise pe foaia matricolă sau suplimentul la diplomă anexă la diploma de studii universitare sau postuniversitare din dosarul de atestare supus analizei completitudinii; i) identifică certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională şi suplimentele descriptive anexă la acestea; j) verifică respectarea regulilor de prezentare a certificatelor de absolvire cu recunoaştere naţională şi a suplimentelor descriptive la acestea prevăzute la art. 12 alin. (4) şi art. 13 alin. (2). ART. 29 (1) Comisia de atestare analizează şi evaluează informaţiile înscrise în foile matricole sau suplimentele la diplomele de licenţă depuse la dosarul de atestare de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern prin aplicarea următoarelor reguli: a) identifică disciplinele înscrise în foaia matricolă sau suplimentul la diploma de licenţă care se încadrează în domeniile prevăzute la art. 27 alin. (1); b) identifică în lista disciplinelor informaţiile necesare pentru recunoaşterea competenţelor minime pe fiecare disciplină, respectiv datele de tip "facultate-specializarea-diploma de licenţă-perioada de studii/anul obţinerii diplomei-disciplina"; c) selectează pentru fiecare domeniu disciplinele care asigură acoperirea competenţelor profesionale minime definite la art. 19 alin. (2), prin consultarea informaţiilor din lista disciplinelor; d) stabileşte corespondenţa dintre disciplina/disciplinele selectată/selectate din foile matricole sau suplimentul la diploma de licenţă şi competenţele profesionale minime înscrise în lista disciplinelor pentru fiecare domeniu prevăzut la art. 27 alin. (1); e) stabileşte competenţele profesionale minime lipsă pentru fiecare domeniu prevăzut la art. 27 alin. (1), pe baza rezultatelor analizei corespondenţei datelor de tip "facultate-specializare-diploma de licenţă-perioada de studii/anul obţinerii diplomei-disciplina/discipline-competenţă/competenţe" din lista disciplinelor şi a cerinţelor prevăzute la art. 19 alin. (2); f) trece la analiza diplomelor de master dacă în urma analizei informaţiilor înscrise în foile matricole sau în suplimentele la diplomele de licenţă nu rezultă că persoana care a solicitat obţinerea certificatului de atestare deţine competenţele profesionale minime definite potrivit art. 19 alin. (2). (2) Comisia de atestare analizează şi evaluează informaţiile înscrise în foile matricole sau suplimentele la diplomele de master depuse la dosarul de atestare de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern prin aplicarea următoarelor reguli: a) identifică disciplinele înscrise în foaia matricolă sau suplimentul la diploma de master care se încadrează în domeniul/domeniile în care s-au stabilit competenţe profesionale minime lipsă conform regulilor prevăzute la alin. (1) lit. e); b) identifică în lista disciplinelor informaţiile necesare pentru recunoaşterea competenţelor minime pe fiecare disciplină, respectiv datele de tip "facultate-specializarea-diploma de master-perioada de studii/anul obţinerii diplomei-disciplina"; c) selectează disciplinele care asigură acoperirea competenţelor profesionale minime definite la art. 19 alin. (2), prin consultarea informaţiilor din lista disciplinelor pentru domeniul/domeniile în care s-au stabilit competenţe profesionale minime lipsă conform regulilor prevăzute la alin. (1) lit. e); d) stabileşte corespondenţa dintre disciplina/disciplinele selectată/selectate din foile matricole sau suplimentul la diploma de master şi competenţele profesionale minime înscrise în lista disciplinelor pentru domeniul/domeniile în care s-au stabilit competenţe profesionale minime lipsă conform regulilor prevăzute la alin. (1) lit. e); e) stabileşte competenţele profesionale minime lipsă pentru fiecare domeniu prevăzut la art. 27 alin. (1), pe baza rezultatelor analizei corespondenţei datelor de tip "facultate-specializare-diploma de master-perioada de studii/anul obţinerii diplomei-disciplina/discipline-competenţă/competenţe" din lista disciplinelor şi a regulilor prevăzute la alin. (1) lit. e) şi la art. 19 alin. (2); şi f) trece la analiza diplomelor de studii postuniversitare dacă în urma analizei informaţiilor înscrise în foile matricole sau în suplimentele la diplomele de master nu rezultă că persoana care a solicitat obţinerea certificatului de atestare deţine competenţele profesionale minime definite potrivit art. 19 alin. (2). (3) Comisia de atestare analizează şi evaluează informaţiile înscrise în foile matricole sau suplimentele la diplomele de specializare postuniversitară depuse la dosarul de atestare de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern prin aplicarea următoarelor reguli: a) identifică disciplinele înscrise în foaia matricolă sau suplimentul la diploma de specializare postuniversitară care se încadrează în domeniul/domeniile în care s-au stabilit competenţe profesionale minime lipsă conform regulilor prevăzute la alin. (2) lit. e); b) identifică în lista disciplinelor informaţiile necesare pentru recunoaşterea competenţelor minime pe fiecare disciplină, respectiv datele de tip "facultate-specializarea-diploma de specializare postuniversitară-perioada de studii/anul obţinerii diplomei-disciplina"; c) selectează disciplinele care asigură acoperirea competenţelor profesionale minime definite la art. 19 alin. (2), prin consultarea informaţiilor din lista disciplinelor, pentru domeniul/domeniile în care s-au stabilit competenţe profesionale minime lipsă conform regulilor prevăzute la alin. (2) lit. e); d) stabileşte corespondenţa dintre disciplina/disciplinele selectată/selectate din foile matricole sau suplimentul la diploma de specializare postuniversitară şi competenţele profesionale minime înscrise în lista disciplinelor pentru domeniul/domeniile în care s-au stabilit competenţe profesionale minime lipsă conform regulilor prevăzute la alin. (2) lit. e); e) stabileşte competenţele profesionale minime lipsă pentru fiecare domeniu prevăzut la art. 27 alin. (1) pe baza rezultatelor analizei corespondenţei datelor de tip "facultate-specializare-diploma de specializare postuniversitară-perioada de studii/anul obţinerii diplomei-disciplina/discipline-competenţă/competenţe" din lista disciplinelor şi a cerinţelor prevăzute la art. 19 alin. (2) şi la alin. (1) lit. e) şi alin. (2) lit. e); f) trece la analiza certificatelor de absolvire cu recunoaştere naţională dacă în urma analizei informaţiilor înscrise în foile matricole sau suplimentele la diplomele de specializare postuniversitară nu rezultă că persoana care a solicitat obţinerea certificatului de atestare deţine competenţele profesionale minime definite potrivit art. 19 alin. (2). (4) Comisia de atestare analizează şi evaluează informaţiile înscrise în suplimentele descriptive la certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională depuse la dosarul de atestare de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern prin aplicarea următoarelor reguli: a) identifică ocupaţia înscrisă pe certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională şi o încadrează în unul dintre domeniile prevăzute la art. 27 alin. (1); b) identifică şi selectează competenţele profesionale înscrise în suplimentul descriptiv al certificatului care se încadrează în domeniul/domeniile în care s-au stabilit competenţe profesionale minime lipsă conform regulilor prevăzute la alin. (3) lit. e); c) stabileşte corespondenţa dintre competenţele profesionale selectate din suplimentul descriptiv al certificatului şi competenţele profesionale minime lipsă înscrise în lista disciplinelor pentru domeniu/domeniile în care s-au stabilit competenţe profesionale minime lipsă; d) stabileşte competenţele profesionale minime lipsă pentru fiecare domeniu prevăzut la art. 27 alin. (1) pe baza rezultatelor analizei corespondenţei dintre competenţele profesionale selectate din suplimentul descriptiv al certificatului şi a cerinţelor prevăzute la art. 19 alin. (2) şi la alin. (1) lit. e), alin. (2) lit. e) şi alin. (3) lit. e); e) stabileşte deficitul de competenţe profesionale al auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern, dacă în urma analizei informaţiilor înscrise în suplimentele descriptive la certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională nu rezultă că persoana care a solicitat obţinerea certificatului de atestare deţine competenţele profesionale minime definite potrivit art. 19 alin. (2), şi comunică aceasta prin decizie. SECŢIUNEA a 2-a Reguli privind recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice cu o vechime mai mare de 5 ani în funcţia de auditor intern ART. 30 (1) Recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice cu o vechime mai mare de 5 ani în funcţia de auditor intern se realizează pentru domeniile: contabilitate; finanţe publice; management; tehnologia informaţiei şi drept. (2) Recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice cu o vechime mai mare de 5 ani în funcţia de auditor intern se realizează în baza analizei următoarelor documente: a) diplome universitare şi postuniversitare şi foile matricole sau suplimentele la diplome anexă la acestea; b) certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională şi suplimentele descriptive anexă la acestea; c) adeverinţe eliberate de entităţile publice prin care se atestă vechimea în funcţia de auditor intern. (3) Documentele care atestă deţinerea de competenţe profesionale se analizează în următoarea ordine: analiza adeverinţei eliberate de entităţile publice prin care se atestă vechimea în funcţia de auditor intern;analiza diplomei de licenţă şi a foii matricole sau a suplimentului la diplomă anexă la aceasta; analiza diplomei de master şi a foii matricole sau a suplimentului la diplomă anexă la aceasta; analiza diplomei postuniversitare şi a foii matricole sau suplimentului la diplomă anexă la aceasta; analiza certificatului de absolvire cu recunoaştere naţională şi a suplimentului descriptiv anexă la acesta. (4) Analiza documentelor care atestă deţinerea de competenţe profesionale se realizează în ordinea prevăzută la alin. (3) până la identificarea tuturor competenţelor profesionale minime prevăzute la art. 20 din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012. ART. 31 Secretariatul tehnic analizează completitudinea documentelor care atestă deţinerea de competenţe profesionale, depuse la dosarul de atestare de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice cu o vechime mai mare de 5 ani în funcţia de auditor intern, prin aplicarea regulilor prevăzute la art. 28, la care se adaugă următoarele: a) identifică adeverinţele privind vechimea în funcţia de auditor intern depuse la dosar; b) verifică respectarea regulilor de prezentare a adeverinţelor prevăzute la art. 15 alin. (4). ART. 32 (1) Comisia de atestare analizează şi evaluează informaţiile înscrise în adeverinţa care atestă vechimea în funcţia de auditor intern depusă la dosarul de atestare de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice cu o vechime mai mare de 5 ani în funcţia de auditor intern prin aplicarea următoarelor reguli: a) stabileşte dacă entitatea publică ce a eliberat adeverinţa privind vechimea în funcţia de auditor intern este clar definită şi se identifică în condiţiile art. 2 lit. n) din Legea nr. 672/2002, republicată, cu modificările ulterioare; b) identifică dacă numele şi prenumele solicitantului menţionat în adeverinţa de vechime în funcţia de auditor intern este acelaşi cu persoana care a solicitat obţinerea certificatului de atestare; c) identifică dacă vechimea de cel puţin 5 ani în funcţia de auditor intern a titularului rezultă din conţinutul adeverinţei; d) identifică dacă adeverinţa de vechime în funcţia de auditor intern este semnată, înregistrată, datată şi ştampilată. (2) Comisia de atestare recunoaşte competenţele profesionale în domeniul auditului intern şi în domeniul managementul riscului, control intern şi guvernanţă, dacă sunt îndeplinite regulile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d). (3) Dacă nu sunt îndeplinite regulile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), pentru recunoaşterea competenţelor profesionale în domeniul audit intern şi domeniul managementul riscului, control intern şi guvernanţă, auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice trebuie să facă dovada deţinerii competenţelor cu ajutorul diplomelor de studii universitare şi/sau postuniversitare şi/sau certificatelor de absolvire cu recunoaştere naţională. ART. 33 Comisia de atestare analizează şi evaluează informaţiile înscrise în documentele prevăzute la art. 30 alin. (2) lit. a) şi b), care atestă deţinerea de competenţe profesionale depuse de auditorii interni din sectorul public şi de persoanele fizice cu o vechime mai mare de 5 ani în funcţia de auditor intern, prin respectarea regulilor prevăzute la art. 29, având în vedere cele cinci domenii prevăzute la art. 30 alin. (1). SECŢIUNEA a 3-a Reguli privind recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice care deţin un certificat în audit intern ART. 34 (1) Recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice care deţin un certificat în audit intern se realizează pentru domeniile: audit intern; managementul riscului, control intern şi guvernanţă; contabilitate; finanţe publice; management; tehnologia informaţiei şi drept. (2) Recunoaşterea competenţelor profesionale ale auditorilor interni din sectorul public şi persoanelor fizice care deţin un certificat în audit intern se realizează în baza analizei conformităţii şi valabilităţii acestui certificat. ART. 35 Secretariatul tehnic analizează completitudinea dosarelor de atestare depuse de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice prin aplicarea următoarele reguli: a) identifică existenţa certificatului în audit intern; b) verifică respectarea regulilor de prezentare a certificatului în audit intern prevăzute la art. 14 alin. (2). ART. 36 (1) Comisia de atestare analizează şi evaluează informaţiile înscrise în certificatul în audit intern prin aplicarea următoarelor reguli: a) identifică dacă certificatul este în domeniul auditului intern; b) verifică dacă certificatul în audit intern este emis de una dintre următoarele asociaţii profesionale: Institutul Auditorilor Interni din Statele Unite ale Americii, Institutul Francez al Controlului şi Auditului Intern sau Institutul Auditorilor Interni din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord; c) identifică existenţa declaraţiei pe propria răspundere cu privire la valabilitatea certificatul în audit intern; d) verifică dacă titularul certificatului în audit intern se identifică cu persoana care solicită obţinerea certificatului de atestare. (2) Comisia de atestare recunoaşte competenţele profesionale în domeniile prevăzute la art. 20 alin. (1) din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012, dacă sunt îndeplinite regulile prevăzute la alin. (1). (3) Dacă nu sunt îndeplinite regulile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pentru recunoaşterea competenţelor profesionale în domeniile audit intern; managementul riscului, control intern şi guvernanţă; contabilitate; finanţe publice; management; tehnologia informaţiei şi drept, auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice trebuie să facă dovada deţinerii competenţelor cu ajutorul diplomelor de studii universitare şi/sau postuniversitare şi/sau certificatelor de absolvire cu recunoaştere naţională şi/sau adeverinţei care atestă vechimea de cel puţin 5 ani în funcţia de auditor intern. CAP. VIII Dispoziţii finale ART. 37 Pentru obţinerea certificatului de atestare, auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice cărora li s-au recunoscut competenţele profesionale minime trebuie să prezinte la dosarul de atestare dovezi cumulative pentru: a) experienţa profesională de minimum un an; b) probitate profesională. SECŢIUNEA 1 Reguli privind analiza experienţei profesionale de minimum un an ART. 38 (1) Experienţa profesională de minimum un an se dovedeşte de auditorii interni pe bază de adeverinţă de vechime în specialitatea studiilor din domeniile: audit intern; managementul riscului, control intern şi guvernanţă; management; contabilitate; finanţe publice; tehnologia informaţiei şi drept. (2) Modelul de adeverinţă utilizat pentru dovedirea vechimii în specialitatea studiilor diferă în raport cu criteriile de delimitare a documentelor care atestă recunoaşterea competenţelor profesionale minime, respectiv: a) auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice cu o vechime mai mare de 5 ani în funcţia de auditor intern vor utiliza modelul de adeverinţă prevăzut în anexa nr. 2; b) auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcţia de auditor intern vor utiliza modelul de adeverinţă prevăzut în anexa nr. 5; c) auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice care deţin un certificat în audit intern vor utiliza modelul de adeverinţă prevăzut în anexa nr. 5. (3) Regulile de prezentare a adeverinţei de vechime în specialitatea studiilor sunt următoarele: a) adeverinţa este întocmită de entitatea publică la care titularul are încheiat sau a avut încheiat un raport de serviciu/muncă; b) adeverinţa este semnată de conducătorul entităţii emitente; c) adeverinţa respectă formatul standard prevăzut în anexa nr. 5; d) funcţia sau postul ocupat de titular este/a fost în unul dintre domeniile: audit intern; managementul riscului, control intern şi guvernanţă; management; contabilitate; finanţe publice; tehnologia informaţiei şi drept; e) vechimea în specialitatea studiilor rezultă în mod clar din conţinutul adeverinţei. ART. 39 Secretariatul tehnic analizează completitudinea dosarelor de atestare depuse de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice prin aplicarea următoarelor reguli: a) identifică existenţa adeverinţei de vechime în specialitatea studiilor de minimum un an; b) verifică respectarea regulilor de prezentare a adeverinţei prevăzute la art. 15 alin. (4); c) verifică respectarea regulilor de prezentare a adeverinţei prevăzute la art. 38 alin. (3). ART. 40 (1) Comisia de atestare analizează şi evaluează informaţiile înscrise în adeverinţa de vechime în specialitatea studiilor prin aplicarea următoarele reguli: a) identifică dacă modelul de adeverinţă este corect utilizat; b) stabileşte dacă entitatea care a eliberat adeverinţa privind vechimea în specialitatea studiilor este clar definită; c) identifică dacă numele şi prenumele solicitantului menţionat în adeverinţă este acelaşi cu persoana care a solicitat obţinerea certificatului de atestare; d) identifică dacă vechimea de cel puţin un an în specialitatea studiilor aferente domeniilor prevăzute la art. 38 alin. (1) a titularului rezultă din conţinutul adeverinţei; e) identifică dacă adeverinţa de vechime în specialitatea studiilor este semnată, înregistrată, datată şi ştampilată. (2) Comisia de atestare atestă vechimea de cel puţin un an în specialitatea studiilor dacă sunt îndeplinite regulile stabilite la alin. (1). SECŢIUNEA a 2-a Reguli privind analiza probităţii profesionale ART. 41 (1) Probitatea profesională se dovedeşte de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice prin două recomandări din partea unor auditori interni sau specialişti în domeniu, cu experienţă de minimum 5 ani în activitatea publică. (2) Modelul de recomandare utilizat pentru dovedirea probităţii profesionale este prevăzut în anexa nr. 6. (3) Regulile de prezentare a recomandării sunt următoarele: a) recomandările sunt întocmite de auditori interni sau specialişti în domeniu, cu experienţă de minimum 5 ani în activitatea publică; b) recomandarea este semnată de auditorul intern sau specialistul care a întocmit-o; c) recomandarea respectă formatul standard prevăzut în anexa nr. 6. ART. 42 Secretariatul tehnic analizează completitudinea dosarelor de atestare depuse de auditorii interni din sectorul public şi persoanele fizice, prin aplicarea următoarelor reguli: a) identifică existenţa celor două recomandări; b) verifică respectarea regulilor de prezentare a recomandării prevăzute la art. 41 alin. (3). ART. 43 (1) Comisia de atestare analizează şi evaluează informaţiile înscrise în recomandări prin aplicarea următoarelor reguli: a) stabileşte dacă persoanele care au formulat recomandările au calitatea de auditori interni sau specialişti în activitatea publică; b) stabileşte dacă persoanele care au formulat recomandarea au o vechime de cel puţin 5 ani în funcţia de auditori interni sau au experienţă de cel puţin 5 ani în activitatea publică; c) identifică dacă ambele recomandări definesc corect elementele care atestă probitatea profesională a persoanei căreia îi sunt adresate; d) identifică dacă recomandarea este semnată şi datată. (2) Comisia de atestare atestă probitatea profesională a persoanei pe bază de recomandări dacă sunt îndeplinite regulile de la alin. (1). SECŢIUNEA a 3-a Alte reguli ART. 44 Activităţile derulate de Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern şi responsabilităţile în realizarea procesului de coordonare şi desfăşurare a procesului de atestare naţională a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice se stabilesc prin Procedura operaţională "Atestarea auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice". ART. 45 Activităţile desfăşurate de Comisia de atestare şi responsabilităţile stabilite în realizarea proceselor de acordare/menţinerea valabilităţii/suspendarea/încetarea suspendării certificatelor de atestare se stabilesc prin Procedura operaţională "Evaluarea de către Comisia de atestare a dosarelor depuse de auditorii interni din sectorul public şi de persoanele fizice în vederea acordării/menţinerii valabilităţii/suspendării certificatelor de atestare". ART. 46 Procedurile operaţionale prevăzute la art. 44 şi 45 se elaborează de Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern şi se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice. ART. 47 Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul cadru de echivalare. ANEXA 1la cadrul general de echivalare CERERE pentru eliberarea certificatului de atestare Subsemnatul/Subsemnata, ........., CNP ..........., domiciliat/domiciliată în ......... str. ...... nr. ..., bl. ...., sc. ....., ap. .... judeţul/sectorul ......... tel. ........., e-mail ............. angajat/angajată al/a*1) .........., în cadrul structurii de specialitate*2) ........, în funcţia/ocupaţia de*3) ..........., solicit eliberarea certificatului de atestare în conformitate cu prevederile de la art. 21 din Normele privind coordonarea şi desfăşurarea proceselor de atestare naţională şi de pregătire profesională continuă a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012.────────── *1) Se va menţiona entitatea în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea solicitantul. *2) Se va menţiona denumirea structurii organizatorice din cadrul entităţii unde este încadrat postul pe care este titular solicitantul. *3) Prin raportare la Clasificarea Ocupaţiilor din România şi la actele normative care stabilesc funcţiile.────────── Precizez că am o vechime în funcţia de auditor intern în sectorul public de ..... ani. Prin prezenta declar că îmi dau consimţământul expres, conform dispoziţiilor art. 8 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, ca datele personale furnizate să fie prelucrate de Ministerul Finanţelor Publice din Bucureşti, având numărul de operator de date ........... . Totodată, iau act de faptul că, în baza dispoziţiilor art. 13, 14 şi 15 din Legea nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, am dreptul de acces, intervenţie şi opoziţie asupra acestor date personale, formulând o cerere scrisă, datată şi scanată. Anexez la prezenta dosarul cu documentele doveditoare necesare eliberării certificatului de atestare, care conţine un număr de ....... pagini.
Data
.................... Semnătura persoanei care a formulat cererea
...........................................
ANEXA 2la cadrul general de echivalare Datele de identificare ale angajatorului (denumirea, adresa completă, CUI) Datele de contact ale angajatorului (telefon, fax, e-mail) Nr. de înregistrare .......................... Data înregistrării ............................ ADEVERINŢĂ Prin prezenta se atestă faptul că dl/dna ......, posesor/posesoare al/a B.I./C.I., seria ..... nr. ...., CNP ........., a fost/este angajatul/angajata ........., în baza actului administrativ de numire nr. ...... data ......../contractului individual de muncă, cu normă întreagă/cu timp parţial de ....... ore/zi, încheiat pe durată determinată/nedeterminată, înregistrat în registrul general de evidenţă a salariaţilor cu nr. ............ data ............, în funcţia/meseria/ocupaţia de*1) ............. . Pentru exercitarea atribuţiilor stabilite în fişa postului aferentă contractului individual de muncă/actului administrativ de numire au fost solicitate studii de nivel*2) ........, în specialitatea .......................... . Pe durata executării contractului individual de muncă/raporturilor de serviciu, dl/dna ............ a dobândit: - vechime în munca de audit intern*3): ......... ani ..... luni ..... zile; - vechime în specialitatea studiilor*4): ....... ani ..... luni ..... zile. Pe durata executării contractului individual de muncă/raporturilor de serviciu au intervenit următoarele mutaţii (modificarea, suspendarea, încetarea contractului individual de muncă/raporturilor de serviciu):
┌────┬───────────┬───────┬───────────────────────────┬─────────────────────────┐
│Nr. │ Mutaţia │ │Meseria/Funcţia/Ocupaţia cu│ Nr. şi data actului pe │
│crt.│intervenită│ Data │indicarea clasei/gradaţiei │ baza căruia se face │
│ │ │ │ profesionale │ înscrierea şi temeiul │
│ │ │ │ │ legal │
├────┼───────────┼───────┼───────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼───────────────────────────┼─────────────────────────┤
│ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴───────┴───────────────────────────┴─────────────────────────┘
Cunoscând normele penale incidente în materia falsului în declaraţii, certificăm că datele cuprinse în prezenta adeverinţă sunt reale, exacte şi complete.
Data Numele şi prenumele reprezentantului legal al
.............. angajatorului*5)
..........................................
Semnătura reprezentantului legal al
angajatorului
..........................................
Ştampila angajatorului
...............................
────────── *1) Prin raportare la Clasificarea Ocupaţiilor din România şi la actele normative care stabilesc funcţiile. *2) Se va indica nivelul de studii: liceale, superioare. *3) Acest câmp se va completa numai pentru persoanele care au calitatea de auditori interni în entităţile publice şi prezintă această adeverinţă pentru recunoaşterea deţinerii competenţelor profesionale în domeniul auditului intern şi în domeniul managementului riscurilor, control intern şi guvernanţă, în acord cu prevederile art. III din Legea nr. 191/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern. *4) Acest câmp se va completa obligatoriu pentru toate persoanele care solicită eliberarea certificatului de atestare şi prezintă această adeverinţă pentru atestarea experienţei profesionale de specialitate de minimum un an, în unul dintre domeniile prevăzute la art. 20, alin (3) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu modificările ulterioare. *5) Persoana care potrivit legii/actelor juridice constitutive/altor tipuri de acte legale reprezintă angajatorul în relaţiile cu terţii.────────── ANEXA 3la cadrul general de echivalare LISTA DISCIPLINELOR studiate în cadrul universităţii care acoperă competenţele profesionale prevăzute de art. 20 din Normele privind coordonarea şi desfăşurarea proceselor de atestare naţională şi de pregătire profesională continuă a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2012
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│1. DOMENIUL: AUDIT INTERN │
├────┬───────────┬──────────────┬────────┬────────────┬───────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Nr. │ │ │ │ Perioada de│ │ Competenţe minime*3): cunoaşterea şi aplicarea cadrului │
│crt.│Facultatea │Specializarea │Diploma │ studii/Anul│Disciplina │ de reglementare, standardelor de audit intern, │
│ │ │ │ 1*) │ obţinerii │ 2*) │ procedurilor şi tehnicilor de audit intern în realizarea │
│ │ │ │ │ diplomei │ │ misiunilor de audit intern │
│ │ │ │ │ │ ├──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │Capacitatea de a │ Capacitatea de a │ Capacitatea de a │
│ │ │ │ │ │ │cunoaşte şi aplica│ înţelege şi aplica│ cunoaşte şi aplica │
│ │ │ │ │ │ │ cadrul de │ standardele de │ procedurile şi │
│ │ │ │ │ │ │reglementare în │ audit intern │ tehnicile de audit │
│ │ │ │ │ │ │domeniul auditului│ │intern în realizarea│
│ │ │ │ │ │ │ intern │ │ misiunilor de │
│ │ │ │ │ │ │ intern │ │ audit intern │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ .. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ n │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴──────────────┴────────┴────────────┴───────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│2. DOMENIUL: MANAGEMENTUL RISCURILOR, CONTROL INTERN, GUVERNANŢĂ │
├────┬───────────┬──────────────┬────────┬────────────┬───────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Nr. │ │ │ │ Perioada de│ │ Competenţe minime*3): cunoaşterea proceselor de │
│crt.│Facultatea │Specializarea │Diploma │ studii/Anul│Disciplina │ e managementul riscurilor, de control şi de administrare │
│ │ │ │ 1*) │ obţinerii │ 2*) ├──────────────────┬───────────────────┬────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │Capacitatea de a │ Capacitatea de a │ Capacitatea de a │
│ │ │ │ │ │ │cunoaşte procesele│cunoaşte procesele │ cunoaşte procesele │
│ │ │ │ │ │ │ de management al │ de control intern │ de administrare │
│ │ │ │ │ │ │ riscurilor │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ .. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼──────────────────┼───────────────────┼────────────────────┤
│ n │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴──────────────┴────────┴────────────┴───────────┴──────────────────┴───────────────────┴────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│3. DOMENIUL: CONTABILITATE │
├────┬───────────┬──────────────┬────────┬────────────┬───────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Nr. │ │ │ │ Perioada de│ │Competenţe minime*3): cunoaşterea conceptelor, principiilor│
│crt.│Facultatea │Specializarea │Diploma │ studii/Anul│Disciplina │ şi tehnicilor contabile, organizarea informaţiilor │
│ │ │ │ 1*) │ obţinerii │ 2*) │financiar-contabile, înregistrarea, analiza şi prelucrarea │
│ │ │ │ │ diplomei │ │ informaţiilor financiar-contabile, raportarea │
│ │ │ │ │ │ │ financiar-contabilă, inclusiv de încheiere a │
│ │ │ │ │ │ │ situaţiilor financiare │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┤
│ │ │ │ │ │ │Capacitatea│Capacitatea│Capacitatea│Capacitatea│Capacitatea│
│ │ │ │ │ │ │ de a │ de a │ de a │ de a │ de a │
│ │ │ │ │ │ │ înţelege │ înţelege │ înţelege │ cunoaşte │ cunoaşte │
│ │ │ │ │ │ │conceptele │principiile│organizarea│şi înţelege│ modul de │
│ │ │ │ │ │ │ specifice │ şi │ informa- │ modul de │elaborare │
│ │ │ │ │ │ │ utilizate │ tehnicile │ ţiilor │ înregis- │şi aprobare│
│ │ │ │ │ │ │ de conta- │ contabile │financiar- │ trare │ a rapor- │
│ │ │ │ │ │ │ bilitate │ │ contabile │contabilă, │ tărilor │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │analiza şi │ financiar-│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │prelucrarea│ contabile,│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ informa- │inclusiv de│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ţiilor │încheiere a│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │financiar- │situaţiilor│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ contabile │financiare │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ .. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ n │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴──────────────┴────────┴────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│4. DOMENIUL: FINANŢE PUBLICE │
├────┬───────────┬──────────────┬────────┬────────────┬───────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Nr. │ │ │ │ Perioada de│ │Competenţe minime*3): înţelegerea mediului macroeconomic, │
│crt.│Facultatea │Specializarea │Diploma │ studii/Anul│Disciplina │ sistemelor de resurse şi cheltuieli publice, procesul │
│ │ │ │ 1*) │ obţinerii │ 2*) │ bugetar, finanţarea deficitelor bugetare, atribuirea, │
│ │ │ │ │ diplomei │ │ finanţarea şi derularea contractelor publice │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┤
│ │ │ │ │ │ │Capacitatea│Capacitatea│Capacitatea│Capacitatea│Capacitatea│
│ │ │ │ │ │ │ de a │ de a │ de a │ de a │ de a │
│ │ │ │ │ │ │ înţelege │ înţelege │ înţelege │ cunoaşte │ cunoaşte │
│ │ │ │ │ │ │ mediul │ sistemele │ modul de │şi înţelege│ modul de │
│ │ │ │ │ │ │ macroeco- │de resurse │finanţare a│ procesul │ atribuire,│
│ │ │ │ │ │ │ nomic │ şi │deficitelor│ bugetar │ finanţare │
│ │ │ │ │ │ │ │ cheltuieli│ bugetare │ │şi derulare│
│ │ │ │ │ │ │ │ publice │ │ │ a contrac-│
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ telor │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ publice │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ .. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┼───────────┤
│ n │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴──────────────┴────────┴────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┴───────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│5. DOMENIUL: MANAGEMENT │
├────┬───────────┬──────────────┬────────┬────────────┬───────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Nr. │ │ │ │ Perioada de│ │ Competenţe minime*3): cunoaşterea conceptului şi │
│crt.│Facultatea │Specializarea │Diploma │ studii/Anul│Disciplina │ principiilor managementului, precum şi a funcţiilor │
│ │ │ │ 1*) │ obţinerii │ 2*) │ managementului │
│ │ │ │ │ diplomei │ ├─────────────────────────────┬─────────────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ Capacitatea de a cunoaşte │ Capacitatea de a cunoaşte │
│ │ │ │ │ │ │ conceptul şi principiile │ funcţiile managementului │
│ │ │ │ │ │ │ managementului │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ .. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼─────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ n │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴──────────────┴────────┴────────────┴───────────┴─────────────────────────────┴─────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│6. DOMENIUL: TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI │
├────┬───────────┬──────────────┬────────┬────────────┬───────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Nr. │ │ │ │ Perioada de│ │ Competenţe minime*3): înţelegerea conceptelor de │
│crt.│Facultatea │Specializarea │Diploma │ studii/Anul│Disciplina │ de bază ale IT, utilizarea computerului, organizarea │
│ │ │ │ 1*) │ obţinerii │ 2*) │ fişierelor, utilizarea aplicaţiilor │
│ │ │ │ │ diplomei │ ├─────────────┬───────────────┬──────────────┬──────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ Capacitatea │ Capacitatea │ Capacitatea │ Capacitatea │
│ │ │ │ │ │ │de a cunoaşte│ de a înţelege │de a înţelege │de a înţelege │
│ │ │ │ │ │ │ şi înţelege │ modul de │ modul de │ modul de │
│ │ │ │ │ │ │conceptele de│ utilizare a │ organizare a │ utilizare a │
│ │ │ │ │ │ │ bază ale IT │ computerului │ fişierelor │ aplicaţiilor │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼─────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼─────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼─────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ .. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼─────────────┼───────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ n │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴──────────────┴────────┴────────────┴───────────┴─────────────┴───────────────┴──────────────┴──────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│7. DOMENIUL: DREPT │
├────┬───────────┬──────────────┬────────┬────────────┬───────────┬───────────────────────────────────────────────────────────┤
│Nr. │ │ │ │ Perioada de│ │ Competenţe minime*3): înţelegerea domeniului juridic │
│crt.│Facultatea │Specializarea │Diploma │ studii/Anul│Disciplina ├───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │ │ 1*) │ obţinerii │ 2*) │ │
│ │ │ │ │ diplomei │ │ Capacitatea de a înţelege domeniul juridic │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ .. │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼──────────────┼────────┼────────────┼───────────┼───────────────────────────────────────────────────────────┤
│ n │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴──────────────┴────────┴────────────┴───────────┴───────────────────────────────────────────────────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│────────── │
│ NOTĂ: │
│ *1) Se va înscrie tipul de diplomă universitară şi postuniversitară, respectiv: licenţă, master, specializare │
│postuniversitară, studii aprofundate ş.a. │
│ *2) Se vor înscrie disciplinele incluse în programele de studii de bază şi de specialitate derulate în cadrul │
│universităţii, asigurând în acelaşi timp marcarea cu "X" a coloanei corespunzătoare competenţelor minime. │
│ *3) În situaţia în care programele de studii derulate includ şi discipline, pe domeniile prezentate mai sus, care nu │
│acoperă integral competenţele minime, se vor prezenta şi acestea şi marca cu "X" numai competenţele corespunzătoare. │
│────────── │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 4la cadrul general de echivalare SITUAŢIE privind programele de studii universitare şi postuniversitare absolvite
┌────┬───────────────────┬────────┬─────────────┬──────────┬──────────────────┬──────────┐
│Nr. │Numele şi prenumele│Diploma │Universitatea│Facultatea│ Perioada de │Observaţii│
│crt.│ auditorului │obţinută│ │ │ studii/Anul │ │
│ │ │ │ │ │obţinerii diplomei│ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────────┼──────────┼──────────────────┼──────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────────┼──────────┼──────────────────┼──────────┤
│ .. │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────────┼──────────┼──────────────────┼──────────┤
│ n │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────────────┴────────┴─────────────┴──────────┴──────────────────┴──────────┘
ANEXA 5la cadrul general de echivalare ADEVERINŢĂ Prin prezenta se atestă faptul că dl/dna ............, posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria .... nr. ........, CNP ..........., a fost/este angajatul/angajata .............., în baza actului administrativ de numire nr. ...., data ......./contractului individual de muncă, cu normă întreagă/cu timp parţial de ... ore/zi, încheiat pe durată determinată/nedeterminată, înregistrat în registrul general de evidenţă a salariaţilor cu nr. ....., data ......, în funcţia/meseria/ocupaţia de*1) .............. .────────── *1) Prin raportare la Clasificarea Ocupaţiilor din România şi la actele normative care stabilesc funcţiile.────────── Pentru exercitarea atribuţiilor stabilite în fişa postului aferentă contractului individual de muncă/actului administrativ de numire au fost solicitate studii de nivel*2) ............. în specialitatea ........... .────────── *2) Se va indica nivelul de studii (mediu/superior).────────── Pe durata executării contractului individual de muncă/raporturilor de serviciu, dl/dna ............. a dobândit: - vechime în specialitatea studiilor*3): ......... ani ..... luni ...... zile.────────── *3) Se va preciza vechimea în specialitate.────────── Cunoscând normele penale incidente în materia falsului în declaraţii, certificăm că datele cuprinse în prezenta adeverinţă sunt reale, exacte şi complete.
Data Numele şi prenumele reprezentantului
................. legal al angajatorului*4)
............................
Semnătura reprezentantului legal
al angajatorului
.......................
Ştampila angajatorului
.................
────────── *4) Persoana care potrivit legii/actelor juridice constitutive/altor tipuri de acte legale reprezintă angajatorul în relaţiile cu terţii.────────── ANEXA 6la cadrul general de echivalare RECOMANDARE
În atenţia Comisiei de atestare a auditorilor publici interni din sectorul
public şi a persoanelor fizice
Subsemnata/Subsemnatul .............*1), auditor intern/specialist în
domeniu ...........*2), cu experienţă de ......*3), activitatea publică,
dobândită în cadrul .............*4), recomand pe domnul/doamna ........*5)
în vederea obţinerii certificatului de atestare, având la bază următoarele
considerente:
a) ............................................*6);
b) ............................................*7);
c) ............................................*8);
d) ............................................*9).
Având în vedere cele menţionate mai sus, consider că domnul/
doamna ...........*10) are un comportament profesional care corespunde unei
persoane care poate accede la ocuparea unui post de auditor intern.
...............................................*11)
............... *12) .......................*13)
────────── *1) Se vor menţiona numele şi prenumele persoanei care elaborează recomandarea. *2) Se va menţiona domeniul de activitate publică în care este specialist persoana care elaborează recomandarea. *3) Se va menţiona numărul de ani de când este auditor intern sau specialist într-un domeniu de activitate publică. *4) Se va înscrie denumirea entităţii publice unde a desfăşurat activitate persoana care elaborează recomandarea. *5) Se vor prezenta numele şi prenumele persoanei pentru care se elaborează recomandarea. *6) Se prezintă calităţile individuale ale persoanei pentru care se elaborează recomandarea. *7) Se prezintă abilităţile şi valorile profesionale ale persoanei pentru care se elaborează recomandarea. *8) Se prezintă situaţii sau contexte concrete de muncă în care persoana pentru care se elaborează recomandarea a demonstrat deţinerea de competenţe profesionale. *9) Se prezintă situaţii sau contexte concrete de muncă în care persoana pentru care se elaborează recomandarea a avut un comportament etic. *10) Numele şi prenumele persoanei pentru care s-a elaborat recomandarea. *11) Dacă se consideră necesar, se pot prezenta alte aprecieri care să susţină probitatea profesională a persoanei pentru care se elaborează recomandarea. *12) Data emiterii recomandării. *13) Numele şi semnătura persoanei care a elaborat recomandarea.────────── -------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.