Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 640 din 14 august 2009 pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate in implementarea proiectelor finantate in cadrul Programului operational "Sud-Estul Europei"
ORDIN nr. 640 din 14 august 2009 pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanţate în cadrul Programului operaţional "Sud-Estul Europei" EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTÃRII REGIONALE ŞI LOCUINŢEI PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 592 din 27 august 2009 Având în vedere prevederile art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie 2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999 şi ale art. 48-53 din Regulamentul nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã, având în vedere <>art. 11 alin. (1) lit. g) din Hotãrârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, cu modificãrile ulterioare, în temeiul <>art. 12 alin. (5) din Hotãrârea Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, cu modificãrile ulterioare, ministrul dezvoltãrii regionale şi locuinţei emite urmãtorul ordin: ART. 1 Prezentul ordin aprobã categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în proiectelor finanţate în cadrul Programului operaţional "Sud-Estul Europei", denumit în continuare Programul. ART. 2 În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie: a) cerere de finanţare - documentul elaborat de cãtre partenerul lider de proiect şi transmis Secretariatului tehnic comun cu scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activitãţilor descrise conform formatului standard furnizat în Ghidul solicitantului; b) proiect - operaţiune descrisã în cererea de finanţare depusã în cadrul unui apel de proiecte lansat de cãtre Autoritatea de management, care îndeplineşte criteriile impuse de Comitetul de monitorizare a Programului şi care primeşte fonduri aferente Programului; c) costuri comune - costuri generate de implementarea unei activitãţi din cadrul proiectului şi suportate de unul dintre parteneri în numele sãu şi al unuia sau mai multor parteneri, în conformitate cu prevederile acordului de parteneriat încheiat între aceştia; d) contract de finanţare - contractul încheiat între partenerul lider de proiect, ca reprezentant al tuturor partenerilor, şi Autoritatea de management pentru finanţarea din fonduri FEDR a unui proiect aprobat în cadrul Programului; e) manualul Programului - documentul care detaliazã condiţiile pe care autoritãţile/structurile implicate în gestionarea Programului şi potenţialii beneficiari trebuie sã le îndeplineascã pentru a participa ca parteneri în proiecte, precum şi modalitãţile de dezvoltare a ideilor de proiect în propuneri mature şi viabile; totodatã, documentul prezintã procedura de evaluare şi selecţie a propunerilor de proiecte; f) acord de parteneriat - documentul legal semnat de toţi partenerii dintr-un proiect, care detaliazã responsabilitãţile acestora şi creeazã cadrul pentru gestionarea şi implementarea eficientã a proiectului. g) pachet de lucru - reprezintã o subdiviziune a proiectului care grupeazã un set de activitãţi prin a cãror executare se obţin rezultate specifice. ART. 3 (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli considerate eligibile în cadrul proiectelor aprobate în cadrul Programului se respectã reglementãrile prevãzute în legislaţia naţionalã în vigoare. (2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu reprezintã cheltuieli eligibile. ART. 4 (1) Sunt eligibile numai acele cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale, sau de alte documente contabile cu valoare probantã, echivalente facturilor, pe baza cãrora cheltuielile sã fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, certificate şi identificate. (2) În vederea certificãrii conformitãţii cu originalul, partenerii români vor prezenta controlorilor de prim nivel toate documentele originale. ART. 5 Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie: a) sã fie în conformitate cu prevederile contractului de finanţare, acordului de parteneriat şi ale cererii de finanţare aprobate; b) sã fie necesare implementãrii proiectului; c) sã fie direct legate de proiectul finanţat; d) sã fie efectuate, plãtite, certificate şi declarate de cãtre partener în perioada de implementare a proiectului, începând cu data aprobãrii proiectului de cãtre Comitetul de monitorizare a Programului pânã la sfârşitul perioadei de implementare conform contractului de finanţare; e) sã fie în conformitate cu regulamentele comunitare, manualul Programului şi legislaţia naţionalã în vigoare; f) sã fie efectuate în aria eligibilã a Programului; g) sã fie în conformitate cu principiile eficienţei, economiei şi eficacitãţii; h) sã fie realizate cu respectarea principiilor ajutorului de stat, egalitãţii de şanse şi protecţia mediului şi sã respecte obligaţiile referitoare la informare şi publicitate; i) selecţia furnizorului de bunuri, servicii şi lucrãri trebuie sã respecte legislaţia naţionalã în domeniul achiziţiilor publice. ART. 6 Cheltuielile eligibile pentru proiectele derulate în cadrul Programului sunt ocazionate de activitãţile privind pregãtirea proiectului, managementul şi coordonarea acestuia, comunicarea şi diseminarea obiectivelor şi rezultatelor proiectului, expertiza externã, implementarea în comun a proiectelor-pilot, investiţii de infrastructurã micã, achiziţionarea de echipamente care sã stea la baza creãrii şi consolidãrii unor parteneriate viabile, concretizate în proiecte ce ar putea fi finanţate ulterior prin alte programe naţionale. ART. 7 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru pregãtirea proiectului. (2) Cheltuielile de pregãtire a proiectului nu trebuie sã depãşeascã valoarea de 40.000 euro sau 2% din totalul cheltuielilor eligibile, oricare din aceste limite este atinsã prima datã. (3) Ca excepţie de la prevederile art. 5 lit. d), pentru a fi eligibile aceste cheltuieli trebuie sã fi fost efectuate începând cu 1 ianuarie 2007 şi pânã la data aprobãrii cererii de finanţare de cãtre Comitetul de monitorizare a Programului. (4) Cheltuielile de pregãtire trebuie sã fie direct legate de proiectul finanţat şi sã fie incluse în cererea de finanţare aprobatã. (5) În cadrul cheltuielilor de pregãtire a proiectului se pot include: a) cheltuielile cu personalul implicat în dezvoltarea proiectului; b) cheltuieli cu organizarea întâlnirilor comune; c) cheltuieli de transport şi cazare direct legate de organizarea întâlnirilor comune pentru dezvoltarea proiectului, inclusiv participarea la seminariile pentru partenerii lider de proiect; d) cheltuieli pentru expertizã externã implicatã în dezvoltarea proiectului; e) studii pregãtitoare, analize şi activitãţi de cercetare necesare pentru activitãţile din cadrul proiectului. (6) Cheltuielile de pregãtire a proiectului nu pot fi declarate ulterior de cãtre un beneficiar ca fiind cheltuieli de implementare. (7) Cheltuielile pentru pregãtirea proiectului trebuie raportate şi incluse în primul raport de progres şi în prima cerere de rambursare întocmite în cadrul proiectului, în caz contrar fiind neeligibile. ART. 8 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de regie, care pot fi alocate proiectului prin douã metode: cheltuieli de regie alocate direct proiectului, costuri reale şi costuri alocate proporţional proiectului, prin aplicarea pro rata la costurile reale. Beneficiarul va trebui sã decidã asupra celei mai potrivite metode de calcul al costurilor de regie ale organizaţiei, o combinaţie a celor douã metode nefiind permisã. (2) În categoria cheltuielilor de regie alocate direct proiectului sunt incluse costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfãşoarã activitãţile proiectului, asigurarea utilitãţilor precum apã curentã, canalizare, salubritate, energie electricã şi termicã, gaze naturale corespunzãtoare suprafeţei utilizate pentru activitãţile proiectului, precum şi cheltuieli pentru consumabile şi biroticã, multiplicare şi fotocopiere, servicii poştale şi de curierat, telefon, fax, internet, necesare pentru implementarea proiectului. (3) În categoria cheltuielilor de regie alocate indirect proiectului sunt incluse costurile pentru: servicii administrative şi de contabilitate, servicii poştale şi telefonice, servicii pentru întreţinerea echipamentelor IT, multiplicare şi fotocopiere, consumabile şi biroticã, chiria locaţiei unde se desfãşoarã activitãţile proiectului, asigurarea utilitãţilor precum apã curentã, canalizare, salubritate, energie electricã şi termicã, gaze naturale şi alte cheltuieli necesare pentru implementarea proiectului. (4) Cheltuielile de regie alocate indirect proiectului se calculeazã prin aplicarea pro rata în cazul în care este imposibilã alocarea directã a costurilor de regie implementãrii proiectului şi trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii: a) sã respecte, pe toatã durata de implementare a proiectului, metoda de calcul folositã pentru calculul pro rata, care trebuie sã fie justificatã, rezonabilã, echitabilã şi revizuitã anual; b) sã respecte prevederile manualului Programului şi sã fie transmise autoritãţii naţionale în termen de 30 de zile de la semnarea contractului de cofinanţare. (5) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile de regie trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii: a) sã nu depãşeascã 25% din valoarea totalã eligibilã a cheltuielilor de personal de la nivelul proiectului; b) sã respecte, pe toatã durata de implementare a proiectului, metoda de calcul folositã pentru calculul pro rata, care trebuie sã fie justificatã, rezonabilã, echitabilã şi sã rãmânã neschimbatã pe întreaga perioadã de implementare; c) calculul cheltuielilor de regie trebuie sã fie bine justificat, bazat pe documente şi revizuit periodic; d) ratele costurilor utilizate sã se bazeze pe cheltuieli efectuate, care sã se reflecte atât în calculul costurilor, cât şi în contabilitate; acestea trebuie sã fie verificabile; e) sã nu fi fost deja incluse şi în alte costuri sau linii bugetare ale proiectului. (6) Cu respectarea art. 8 alin. (4) lit. b), cheltuielile administrative se vor calcula numai pentru personalul direct implicat în proiect, indiferent de posibilitatea legalã de a declara cheltuielile cu salariile acestuia ca fiind eligibile. (7) Costurile de regie generate de participarea experţilor externi în cadrul proiectului trebuie încadrate la capitolul "cheltuieli pentru expertizã externã şi servicii". ART. 9 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, aşa cum sunt descrise în cererea de finanţare, inclusiv contribuţiile aferente acestora aflate în sarcina angajatorului conform prevederilor legale. (2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal aferente personalului angajat de cãtre partenerul român, pentru implementarea proiectului, cu contract individual de muncã sau act administrativ de numire în funcţia publicã, pe duratã nedeterminatã sau determinatã, cu fracţiune de normã sau cu normã întreagã de lucru. Plafoanele salariilor angajaţilor în proiect nu trebuie sã depãşeascã nivelul practicat în domeniul respectiv, pentru funcţii similare. (3) Personalul angajat pentru implementarea proiectului trebuie sã fie format din angajaţi ai partenerului lider sau ai partenerilor din proiect, organizaţii oficial prezentate în cererea de finanţare. (4) Cheltuielile de personal includ salariul tarifar/salariul de bazã, sporurile permanente prevãzute în contractele individuale de muncã/contractul colectiv de muncã, în actele adiţionale aferente valabile pe toatã durata de implementare a proiectului şi/sau în actul administrativ de numire în funcţia publicã, precum şi în actele de modificare a actului administrativ de numire în funcţia publicã şi contribuţiile aferente menţionate la alin. (1). (5) Salariul tarifar/de bazã, plata sporurilor permanente şi a contribuţiilor menţionate la alin. (1) vor fi plãtite pentru timpul efectiv lucrat şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, state de salarii, ordine de platã, extrase de cont, declaraţia salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi alte documente justificative, dupã caz. (6) Calculul valorii unei ore de muncã va fi fãcut luând în considerare cheltuielile de personal eligibile pentru întreaga perioadã de raportare. (7) Timpul de muncã alocat proiectului nu poate depãşi durata normalã de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare. (8) Este consideratã cheltuialã neeligibilã contravaloarea orelor suplimentare, precum şi a oricãrui tip de concediu aferent timpului de muncã alocat proiectului. (9) Sunt eligibile cheltuielile cu salariile funcţionarilor publici încadraţi în instituţiile/autoritãţile administraţiei publice dedicate implementãrii proiectelor, cu respectarea prevederilor legale privind incompatibilitatea. ART. 10 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru deplasare numai pentru personalul angajat în proiect, care conform cererii de finanţare efectueazã deplasãri pentru participarea la întâlniri, seminarii, conferinţe ce au loc pe teritoriul Programului. Cheltuielile de deplasare efectuate pentru deplasãri în afara ariei Programului pot fi eligibile dacã sunt menţionate explicit şi justificate în cererea de finanţare aprobatã. (2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru deplasare includ urmãtoarele costuri: de transport, de cazare şi platã a diurnei în conformitate cu legislaţia în vigoare. (3) Pentru asigurarea transportului şi cazãrii trebuie sã se aleagã varianta cea mai avantajoasã din punct de vedere economic, cu respectarea prevederilor din legislaţia naţionalã. (4) Pentru deplasarea în ţarã, sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, dupã cum urmeazã: a) pentru personalul care lucreazã în autoritãţile şi instituţiile publice, precum şi din unitãţile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi plafoanele impuse de legislaţia naţionalã aplicabilã instituţiilor publice; b) pentru personalul care lucreazã în cadrul altor persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioarã, cheltuielile vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii; valoarea diurnei nu trebuie sã depãşeascã cuantumul obţinut prin înmulţirea cu 2,5 a cuantumului diurnei aplicabile angajaţilor autoritãţilor şi instituţiilor publice. (5) Pentru deplasarea în strãinãtate sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, autoritãţile şi instituţiile publice, precum şi din unitãţile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cât şi pentru personalul care lucreazã în cadrul altor persoane juridice decât cele menţionate anterior, în condiţiile şi cu respectarea plafoanelor impuse de legislaţia naţionalã aplicabilã instituţiilor publice. (6) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnã pentru experţii externi vor fi încadrate în linia bugetarã "expertizã externã şi servicii". (7) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) nu trebuie sã mai fie incluse în altã linie bugetarã. ART. 11 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru expertizã externã şi servicii, cu respectarea urmãtoarelor condiţii cumulative: a) sã fie prevãzute şi justificate în cererea de finanţare aprobatã şi necesare implementãrii proiectului; b) sã existe un contract sau acord, în conformitate cu legislaţia naţionalã în vigoare, însoţit de documente pe baza cãrora se pot efectua plãţi; c) plata solicitatã de expertul extern este rezonabilã şi determinatã de gradul de complexitate a lucrãrii efectuate; d) partenerii în proiect nu pot fi contractaţi pentru expertizã externã sau în calitate de subcontractor. (2) Categoriile de cheltuieli eligibile în cadrul capitolului bugetar expertiza externã şi servicii sunt urmãtoarele: a) costuri pentru expertizã profesionalã pentru elaborarea de studii, cercetãri, experţi în managementul proiectului, asistenţi, manageri financiari etc., în cazul în care partenerul lider de proiect sau partenerul nu dispune de personalul calificat sã îndeplineascã activitãţile sale din proiect sau activitãţile realizate în comun în cadrul proiectului, astfel cum sunt prevãzute în manualul Programului, costuri cu experţi tehnici şi financiari, contabili, costuri de audit, dacã sunt direct legate de proiect şi necesare în implementarea acestuia; b) costuri legate de organizarea de evenimente, seminarii, întâlniri, grupuri de lucru, organizarea de evenimente legate de anunţarea diferitelor activitãţi din proiect, care apar în proiectul aprobat, servicii de catering care sã fie justificate pe baza listei de participanţi la eveniment, închirierea sãlilor pentru evenimente şi a echipamentelor necesare derulãrii evenimentului, tipãrirea materialelor pentru eveniment, costurile legate de serviciile de interpretariat; c) costuri de promovare: realizarea de broşuri, fluturaşi, comunicate de presã, publicarea de articole în ziare, newslettere, designul şi gãzduirea paginii web a proiectului, alte publicaţii legate de proiect şi care nu sunt legate de anumite evenimente; d) alte servicii: constau în costuri care nu pot fi legate de anumite capitole bugetare, dar sunt necesare pentru implementarea proiectului, de exemplu traducerea sau multiplicarea unor documente ale proiectului care nu sunt legate de anumite linii bugetare. (3) Nu sunt eligibile în cadrul capitolului de cheltuieli pentru expertizã externã şi servicii costurile pentru expertiza externã adusã ca aport de instituţiile partenere în proiect, precum şi de persoanele care fac parte din echipa de proiect. ART. 12 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind achiziţionarea echipamentelor numai cu respectarea cumulativã a urmãtoarelor condiţii: a) sã fie noi şi sã nu fie depãşite din punct de vedere tehnic şi moral; b) sã fie necesare şi folosite exclusiv pentru implementarea proiectului; c) sã fie menţionate în proiectul aprobat şi finanţat în cadrul Programului; d) preţul total de achiziţie este eligibil numai în cazul în care durata normalã de funcţionare şi/sau perioada de amortizare este mai micã sau egalã cu durata proiectului. (2) Costul echipamentelor neamortizabile va fi decontat în totalitate în perioada în care plata a fost efectuatã. (3) Urmãtoarele categorii de cheltuieli privind achiziţionarea echipamentelor sunt considerate eligibile: a) costurile determinate de achiziţionarea echipamentelor de birou, a computerelor, a laptopurilor, a mobilierului de birou, care sunt legate de managementul proiectului, justificate şi menţionate în proiectul aprobat; b) costuri cu achiziţionarea de echipamente speciale necesare, ca de exemplu echipamente de laborator sau de mãsurare specialã. ART. 13 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind amortizarea echipamentelor folosite în scopul şi în timpul implementãrii proiectului, cu condiţia ca preţul de achiziţie al acestora sã nu fie declarat cheltuialã eligibilã. (2) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile privind amortizarea echipamentelor trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii: a) selecţia furnizorilor de bunuri trebuie sã se fi fãcut respectând legislaţia naţionalã privind achiziţiile publice; b) perioada de amortizare a bunului este mai mare decât durata proiectului; c) calculul ratei de amortizare se va face cu respectarea legislaţiei naţionale în domeniu. ART. 14 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind investiţiile de infrastructurã micã, în cazul în care impactul transnaţional este demonstrat. (2) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile privind investiţiile de infrastructurã micã trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii: a) investiţia trebuie sã urmãreascã crearea unei legãturi transnaţionale fizice sau funcţionale peste graniţele naţionale sau crearea unei soluţii practice, transferabile prin intermediul unui studiu de caz în unul dintre statele participante în proiect, studiu de caz care este evaluat în comun de toţi partenerii şi transferat pentru testare în minimum alte douã state participante; b) selecţia subcontractorilor trebuie sã se fi fãcut respectând legislaţia naţionalã privind achiziţiile publice; c) activitãţile sunt prevãzute în proiectul aprobat. (3) În categoria cheltuielilor privind investiţiile de infrastructurã micã sunt incluse costuri pentru: obţinerea de avize, certificate, autorizaţii, pregãtirea terenului, reabilitarea terenului, organizare de şantier, investiţia principalã. (4) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind achiziţionarea terenului într-un procent de maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale operaţiunii. ART. 15 Sunt considerate eligibile cheltuielile financiare care privesc comisioanele pentru tranzacţiile financiare transnaţionale, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea şi administrarea conturilor necesare pe perioada implementãrii proiectelor, costul garanţiilor furnizate de bãnci sau alte instituţii financiare, în cazul în care astfel de garanţii sunt cerute de legislaţia naţionalã sau comunitarã, taxele notariale şi pentru consultanţã juridicã, dacã sunt direct legate de proiect şi necesare pentru implementarea acestuia. ART. 16 (1) Sunt eligibile cheltuielile efectuate în conformitate cu regula de flexibilitate de 10%, în beneficiul a douã tipuri de parteneri: a) partener lider de proiect FEDR sau partener FEDR, pentru implementarea unor activitãţi specifice cu unul sau mai multe pachete de lucru în afara Uniunii Europene, dar în aria eligibilã a Programului; b) parteneri în proiect din afara Uniunii Europene, dar din aria eligibilã a Programului, pentru implementarea unor activitãţi specifice, cu unul sau mai multe pachete de lucru, nefinanţate de IPA, ENPI sau alte fonduri publice. (2) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile efectuate conform regulii de flexibilitate de 10% trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii: a) sã fie prevãzute în cererea de finanţare aprobatã; b) sã fie evidenţiate clar în bugetul partenerului lider de proiect FEDR sau al partenerului FEDR, deoarece vor fi plãtite direct de aceştia şi vor fi responsabili de validarea lor şi de asigurarea cofinanţãrii; c) beneficiul în folosul teritoriului Uniunii Europene trebuie demonstrat; d) sã aibã în vedere transportul şi cazarea, expertiza externã şi servicii, achiziţionarea de echipamente şi investiţii de infrastructurã micã; e) mecanismul de administrare a acestor cheltuieli sã fie detaliat în acordul de parteneriat; f) subcontractarea va respecta legislaţia în domeniul achiziţiilor publice din statul partenerului FEDR, însã conţinutul termenilor de referinţã va fi agreat cu partenerul care nu este membru al Uniunii Europene; g) cheltuielile eligibile sunt doar cele susţinute de documente justificative şi adresate direct partenerului de proiect FEDR; h) dreptul de proprietate asupra rezultatelor aparţine partenerului FEDR; i) este demonstratã necesitatea realizãrii activitãţilor în afara teritoriului Uniunii Europene sau a participãrii partenerului dintr-un stat nemembru al Uniunii Europene în implementarea proiectului şi în realizarea obiectivelor sale. ART. 17 (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind costurile comune atât timp cât sunt clar menţionate şi justificate în cererea de finanţare aprobatã, mecanismul de administrare al acestora este detaliat în acordul de parteneriat şi respectã prevederile manualului de implementare a Programului. (2) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile privind costurile comune trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii: a) proporţia costurilor comune din proiectul aprobat trebuie aplicatã pe toatã perioada de implementare a proiectului, chiar dacã sumele subcontractate sunt mai mici sau mai mari decât bugetul planificat pentru activitatea comunã; b) bugetul alocat activitãţilor comune nu reprezintã sume adiţionale, ci fac parte din bugetul fiecãrui partener în proiect care participã la activitatea comunã; c) nu sunt posibile deduceri din contribuţia FEDR aferentã partenerilor în proiect a sumelor aferente costurilor comune. ART. 18 (1) Taxa pe valoarea adãugatã este consideratã eligibilã dacã sunt îndeplinite simultan urmãtoarele condiţii: a) nu este recuperabilã prin orice alte mijloace prevãzute de legislaţia naţionalã; b) este identificatã clar în propunerea de proiect; c) este aferentã unor cheltuieli considerate eligibile. (2) Nu este eligibilã taxa pe valoarea adãugatã aferentã costurilor generale de administraţie calculate pe baza unei pro rata pentru acei beneficiari care desfãşoarã operaţiuni cu/şi fãrã drept de deducere. ART. 19 Nu sunt considerate cheltuieli eligibile: a) orice cheltuialã plãtitã înainte sau dupã perioada de eligibilitate a proiectului, astfel cum este ea definitã în contractul de finanţare, cu excepţia cheltuielilor de pregãtire a proiectului; b) dobânzile debitoare potrivit art. 7 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie 2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999 ; c) taxa pe valoare adãugatã recuperabilã în conformitate cu art. 7 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 ; d) cheltuielile pentru locuinţe în conformitate cu prevederile art. 7 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 ; e) amenzi, penalitãţi financiare, cheltuieli de judecatã prevãzute de art. 49 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi a R egulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã; f) cheltuieli deja finanţate din alte surse nerambursabile comunitare, internaţionale sau naţionale; g) facturi neplãtite parţial, precum compensaţii pentru daune, plãţi ale garanţiilor, rabaturi etc.; h) datorii şi provizioane pentru pierderi şi datorii; i) leasing; j) achiziţia de echipamente second-hand; k) cheltuielile cu dobânzi şi depãşiri de credite; l) pierderi şi comisioane de schimb valutar; m) provizioane pentru pierderi şi alte posibile viitoare rãspunderi; n) comisioane şi dividende, plãţi ale profiturilor; o) achiziţionarea de acţiuni; p) remunerarea funcţionarilor publici în cazul în care activitatea lor este legatã de sarcinile şi responsabilitãţile curente şi încalcã prevederile legale în vigoare privind incompatibilitatea; q) contribuţia în naturã precum utilizarea gratuitã a unor spaţii, echipamente sau facilitãţi, munca voluntarilor, în general orice contribuţie fãrã flux financiar; r) plãţi globale; s) activitãţi subcontractate care cresc costurile unei operaţiuni fãrã a aduce o valoare adãugatã proporţionalã; t) contracte în care plata este definitã ca procent din costul total al unei operaţiuni; u) cheltuieli facturate unei terţe pãrţi, care nu se aflã în legãtura cu partenerul lider de proiect sau cu partenerul; v) orice cheltuialã legatã de servicii, bunuri, lucrãri, care nu sunt legate în mod direct de proiect şi nu sunt aprobate în cadrul cererii de finanţare; w) cheltuieli care nu sunt asociate cu partenerul lider de proiect sau cu partenerul; x) cheltuieli de protocol precum flori, cadouri, taxe de intrare, materiale decorative şi altele similare, dacã nu sunt legate de proiect. ART. 20 Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul dezvoltãrii regionale şi locuinţei, Vasile Blaga Bucureşti, 14 august 2009. Nr. 640. ------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email