În temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) lit. a) din Normele privind aplicarea etapizată în traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.374/2000, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, ministrul transporturilor emite următorul ordin: ART. I Anexa "Reglementări privind omologarea, agrearea şi efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase" la Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.134/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind omologarea, agrearea şi efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase - RNTR 3, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 şi 97 bis din 1 februarie 2006, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. La capitolul 1 punctul 1.3, la prima liniuţă, textul: "1 ianuarie 2005" se înlocuieşte cu textul: "1 ianuarie 2007"; 2. La capitolul 1 punctul 1.3, textul prevăzut la a şasea liniuţă se modifică şi va avea următorul cuprins: "- RNTR 2 - Reglementări privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea." 3. La capitolul 1 punctul 1.4, la definiţia "Agreare ADR", textul: "Partea 9 din ADR" se înlocuieşte cu textul: "Partea 9 din anexa B la ADR". 4. La capitolul 1 punctul 1.4, la definiţia "Vehicul FL", litera a), textul: "61°C" se înlocuieşte cu textul: "60°C" şi textul: "EN 590:1993" se înlocuieşte cu textul: "EN 590:2004". 5. La capitolul 1 punctul 1.4, la definiţia "Vehicul AT", litera a), textul: "vehicul, altul decât un vehicul FL sau OX" se înlocuieşte cu textul: "vehicul, altul decât un vehicul EX/III, FL sau OX". 6. La capitolul 1, punctul 1.5 se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.5 Capitolele: 9.2 - Prescripţii referitoare la construcţia vehiculelor, 9.3 - Prescripţii suplimentare privind vehiculele complete sau completate EX/II sau EX/III destinate transportului substanţelor şi obiectelor explozive (clasa 1) în colete şi 9.7 - Prescripţii suplimentare referitoare la vehicule-cisternă (cisterne fixe), vehicule-baterie şi vehicule complete sau completate utilizate pentru transportul de mărfuri periculoase în cisterne demontabile cu o capacitate mai mare de 1 m3 sau în containere-cisternă, cisterne mobile sau CGEM cu o capacitate individuală mai mare de 3 m3 (vehicule EX/III, FL, OX şi AT), din partea 9 din anexa B la ADR, sunt prevăzute în anexa nr. 1 la reglementări." 7. În tot cuprinsul capitolului 2, textul: "RNTR 7" se înlocuieşte cu textul: "RNTR 2". 8. La anexa nr. 1 la reglementări (cuprinzând capitolele 9.2, 9.3 şi 9.7 din partea 9 din anexa B la ADR), capitolul 9.2 "Prescripţii referitoare la construcţia vehiculelor" se modifică şi va avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ordin. 9. La anexa nr. 1 la reglementări (cuprinzând capitolele 9.2, 9.3 şi 9.7 din partea 9 din anexa B la ADR), titlul capitolului 9.3 se modifică şi va avea următorul cuprins: "Prescripţii suplimentare privind vehiculele complete sau completate EX/II sau EX/III destinate transportului substanţelor şi obiectelor explozive (clasa 1) în colete". 10. La anexa nr. 1 la reglementări (cuprinzând capitolele 9.2, 9.3 şi 9.7 din partea 9 din anexa B la ADR), la titlul capitolului 9.7, textul: "(vehicule FL, OX şi AT)" se înlocuieşte cu textul: "(vehicule EX/III, FL, OX şi AT)". 11. La anexa nr. 1 la reglementări (cuprinzând capitolele 9.2, 9.3 şi 9.7 din partea 9 din anexa B la ADR), capitolul 9.7, la subpunctul 9.7.7.2, textul: "etichetă conform modelelor nr. 3, 4.1, 4.3, 5.1 sau 5.2" se înlocuieşte cu textul: "etichetă conform modelelor nr. 1.5, 3, 4.1, 4.3, 5.1 sau 5.2". 12. Anexele nr. 6a, 6b, 6c la reglementări se modifică şi se completează şi vor avea cuprinsul prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin. ART. II Regia Autonomă "Registrul Auto Român" va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. III Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării. p. Ministrul transporturilor, Septimiu Buzaşu, secretar de stat Bucureşti, 19 iulie 2007. Nr. 639. ANEXA 1 CAPITOLUL 9.2 Prescripţii referitoare la construcţia vehiculelor 9.2.1 Vehiculele EX/II, EX/III, FL, OX şi AT trebuie să corespundă cerinţelor prezentului capitol, conform tabelului de mai jos. Pentru alte vehicule decât vehiculele EX/II, EX/III, FL, OX şi AT: - prescripţiile de la punctul 9.2.3.1.1 (echipament de frânare în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 13 sau Directiva 71/320/CEE) la toate vehiculele înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) după 30 iunie 1997; - prescripţiile de la punctul 9.2.5 (dispozitiv de limitare a vitezei în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr. 89 sau Directiva 92/6/CE) se aplică la toate autovehiculele cu o masă maximă mai mare de 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 1987, şi la toate autovehiculele cu masa maximă mai mare de 3,5 tone, dar mai mică sau egală cu 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 2007.
┌────────────────────────────────┬─────────────────────────────────┬────────────────────────────────────┐
│ │ VEHICULE │ │
│ SPECIFICAŢII TEHNICE ├─────┬──────┬──────┬──────┬──────┤ OBSERVAŢII │
│ │EX/II│EX/III│ AT │ FL │ OX │ │
├──────────┬─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2. │ECHIPAMENT ELECTRIC │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.2. │Cablaj │ │ X │ X │ X │ X │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.3. │Întrerupătorul │ │ │ │ │ │ │
│ │bateriei │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.3.1.│ │ │ │ │ │ │^a) Ultima frază de la 9.2.2.3.1 se │
│ │ │ │ │ │ │ │aplică la toate vehiculele înmatricu│
│ │ │ │ X^a) │ │ X^a) │ │late pentru prima dată (sau care au │
│ │ │ │ │ │ │ │intrat în exploatare, dacă înmatri- │
│ │ │ │ │ │ │ │cularea nu este obligatorie) │
│ │ │ │ │ │ │ │începând cu 1 iulie 2005. │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.3.2.│ │ │ X │ │ X │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.3.3.│ │ │ │ │ X │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.3.4.│ │ │ X │ │ X │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.4. │Baterii │ X │ X │ │ X │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.5. │Circuite alimentate │ │ │ │ │ │ │
│ │în permanenţă │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.5.1.│ │ │ │ │ X │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.5.2.│ │ │ X │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.2.6. │Instalaţie electrică │ │ X │ │ X │ │ │
│ │în spatele cabinei │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.3. │ECHIPAMENT DE FRÂNARE│ │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.3.1. │Dispoziţii generale │ X │ X │ X │ X │ X │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│ │Sistem de frânare │ │X^b,d)│X^b,d)│X^b,d)│X^b,d)│^b) Aplicabil la vehiculele înmatri-│
│ │antiblocare │ │ │ │ │ │culate pentru prima dată (sau care │
│ │ │ │ │ │ │ │au intrat în exploatare, dacă înma- │
│ │ │ │ │ │ │ │tricularea nu este obligatorie) după│
│ │ │ │ │ │ │ │30 iunie 1993 în cazul autovehic. │
│ │ │ │ │ │ │ │(tractoare şi purtătoare) cu o masă │
│ │ │ │ │ │ │ │maximă mai mare de 16 tone şi │
│ │ │ │ │ │ │ │remorcilor (remorci complete, semi- │
│ │ │ │ │ │ │ │remorci şi remorci cu axă centrală) │
│ │ │ │ │ │ │ │cu o masă maximă mai mare de 10 tone│
│ │ │ │ │ │ │ │Aplicabil la autovehicule autorizate│
│ │ │ │ │ │ │ │să tracteze remorci cu o masă maximă│
│ │ │ │ │ │ │ │ mai mare de 10 tone, înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │ │pentru prima dată după 30 iunie 1995│
│ │ │ │ │ │ │ │Aplicabil la toate vehiculele care │
│ │ │ │ │ │ │ │sunt agreate pentru prima dată │
│ │ │ │ │ │ │ │conform 9.1.2, după 30 iunie 2001, │
│ │ │ │ │ │ │ │indiferent de data la care au fost │
│ │ │ │ │ │ │ │înmatriculate pentru prima dată. │
│ │ │ │ │ │ │ │d) Începând cu 1 ianuarie 2010, │
│ │ │ │ │ │ │ │toate vehiculele trebuie să fie │
│ │ │ │ │ │ │ │conforme cu prescripţiile tehnice │
│ │ │ │ │ │ │ │ale Regulamentului CEE-ONU nr. 13 │
│ │ │ │ │ │ │ │sau cu Directiva 71/320/CEE, modifi-│
│ │ │ │ │ │ │ │cate, aplicabile la data primei lor │
│ │ │ │ │ │ │ │înmatriculări sau a punerii lor în │
│ │ │ │ │ │ │ │circulaţie, dacă înmatricularea nu │
│ │ │ │ │ │ │ │este obligatorie, şi cel puţin cu │
│ │ │ │ │ │ │ │prescripţiile tehnice ale Regula- │
│ │ │ │ │ │ │ │mentului CEE-ONU nr. 13 seria 06 │
│ │ │ │ │ │ │ │de amendamente sau cu Directiva │
│ │ │ │ │ │ │ │71/320/CEE, modificată prin │
│ │ │ │ │ │ │ │Directiva 91/422/CEE. │
│ │ │ │ │ │ │ │Remorcile (remorcile complete, │
│ │ │ │ │ │ │ │semiremorcile şi remorcile cu axă │
│ │ │ │ │ │ │ │centrală) trebuie să fie echipate │
│ │ │ │ │ │ │ │cu un sistem de frânare antiblocare │
│ │ │ │ │ │ │ │de categoria A. Autovehiculele │
│ │ │ │ │ │ │ │trebuie să fie echipate cu un │
│ │ │ │ │ │ │ │sistem de frânare antiblocare de │
│ │ │ │ │ │ │ │categoria 1. │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│ │Sistem de frânare de │ │X^c,g)│X^c,g)│X^c,g)│X^c,g)│^c) Aplicabil la autovehicule │
│ │încetinire │ │ │ │ │ │înmatriculate pentru prima dată după│
│ │ │ │ │ │ │ │30 iunie 1993, cu o masă maximă care│
│ │ │ │ │ │ │ │depăşeşte 16 tone sau autorizate să │
│ │ │ │ │ │ │ │tracteze remorci cu o masă maximă │
│ │ │ │ │ │ │ │care depăşeşte 10 tone. │
│ │ │ │ │ │ │ │g) Începând cu 1 ianuarie 2010, │
│ │ │ │ │ │ │ │toate autovehiculele trebuie să fie │
│ │ │ │ │ │ │ │conforme cu prescripţiile tehnice │
│ │ │ │ │ │ │ │ale Regulamentului CEE-ONU nr. 13 │
│ │ │ │ │ │ │ │sau cu Directiva 71/320/CEE, │
│ │ │ │ │ │ │ │modificate, aplicabile la data │
│ │ │ │ │ │ │ │primei lor înmatriculări, şi cel │
│ │ │ │ │ │ │ │puţin cu prescripţiile tehnice ale │
│ │ │ │ │ │ │ │Regulamentului CEE-ONU nr. 13 seria │
│ │ │ │ │ │ │ │06 de amendamente sau cu Directiva │
│ │ │ │ │ │ │ │71/320/CEE, modificată prin │
│ │ │ │ │ │ │ │Directiva 91/422/CEE. │
│ │ │ │ │ │ │ │Sistemul de frânare de încetinire │
│ │ │ │ │ │ │ │trebuie să fie de tip IIA. │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.3.2. │Frâne de siguranţă │ │ │ │ │ │ │
│ │pentru remorci │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.3.2.1.│ │ X │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.3.2.2.│ │ │ X │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.4. │PREVENIREA RISCURILOR│ │ │ │ │ │ │
│ │DE INCENDIU │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.4.2. │Cabina vehiculului │ │ │ │ │ X │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.4.3. │Rezervoare de │ X │ X │ │ X │ X │ │
│ │combustibil │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.4.4. │Motor │ X │ X │ │ X │ X │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.4.5. │Sistem de evacuare │ X │ X │ │ X │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.4.6. │Frâna de încetinire a│ │ X │ X │ X │ X │ │
│ │vehiculului │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.4.7. │Dispozitive de │ │ │ │ │ │ │
│ │încălzire cu │ │ │ │ │ │ │
│ │combustie │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.4.7.1.│ │X^e) │ X^e) │ X^e) │ X^e) │ X^e) │^e) Aplicabil la autovehiculele │
│9.2.4.7.2.│ │ │ │ │ │ │echipate după 30 iunie 1999. │
│9.2.4.7.5.│ │ │ │ │ │ │Conformitate obligatorie nu mai │
│ │ │ │ │ │ │ │târziu de 1 ianuarie 2010 pentru │
│ │ │ │ │ │ │ │vehiculele echipate înainte de │
│ │ │ │ │ │ │ │1 iulie 1999. │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.4.7.3.│ │ │ │ │ X^e) │ │^e) Aplicabil la autovehiculele │
│9.2.4.7.4.│ │ │ │ │ │ │echipate după 30 iunie 1999. │
│ │ │ │ │ │ │ │Conformitate obligatorie nu mai │
│ │ │ │ │ │ │ │târziu de 1 ianuarie 2010 pentru │
│ │ │ │ │ │ │ │vehiculele echipate înainte de │
│ │ │ │ │ │ │ │1 iulie 1999. │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.4.7.6.│ │ X │ X │ │ │ │ │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.5. │DISPOZITIV DE │X^f) │ X^f) │ X^f) │ X^f) │ X^f) │^f) Aplicabil la autovehiculele cu │
│ │LIMITARE A VITEZEI │ │ │ │ │ │ masa maximă mai mare de 12 tone, │
│ │ │ │ │ │ │ │înmatriculate după 31 decembrie 1987│
│ │ │ │ │ │ │ │şi la toate autovehiculele cu masa │
│ │ │ │ │ │ │ │maximă mai mare de 3,5 tone, dar mai│
│ │ │ │ │ │ │ │mică sau egală cu 12 tone, │
│ │ │ │ │ │ │ │înmatriculate pentru prima dată │
│ │ │ │ │ │ │ │după 31 decembrie 2007. │
├──────────┼─────────────────────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────────────────────────────────────┤
│9.2.6. │DISPOZITIV DE │ X │ X │ │ │ │ │
│ │CUPLAREA REMORCII │ │ │ │ │ │ │
└──────────┴─────────────────────┴─────┴──────┴──────┴──────┴──────┴────────────────────────────────────┘
9.2.2 Echipament electric
9.2.2.1 Dispoziţii generale
Instalaţia electrică, în ansamblul său, trebuie să satisfacă
prescripţiile de la punctele 9.2.2.2 - 9.2.2.6, conform tabelului
de la 9.2.1.
9.2.2.2 Cablaj
9.2.2.2.1 Conductorii trebuie să fie astfel dimensionaţi încât să se evite
supraîncălzirea. Conductorii trebuie să fie izolaţi în mod
corespunzător. Toate circuitele trebuie protejate prin elemente
fuzibile sau disjunctoare automate, cu excepţia următoarelor
circuite:
- de la baterie la sistemele de pornire la rece şi de oprire a
motorului;
- de la baterie la alternator;
- de la alternator la cutia cu elemente fuzibile sau disjunctoare;
- de la baterie la demarorul motorului;
- de la baterie la cutia de comandă a sistemului de frânare de
încetinire (a se vedea punctul 9.2.3.1.2), dacă acesta este
electric sau electromagnetic;
- de la baterie la mecanismul electric de ridicare a axei.
Circuitele neprotejate de mai sus trebuie să fie cât mai scurte
posibil.
9.2.2.2.2 Cablurile electrice trebuie ataşate sigur şi plasate astfel încât
conductorii să fie protejaţi corespunzător împotriva solicitărilor
mecanice şi termice.
9.2.2.3 Întrerupătorul principal al bateriei
9.2.2.3.1 Un întrerupător pentru întreruperea circuitelor electrice trebuie
montat cât mai aproape posibil de baterie. Dacă se utilizează un
întrerupător monopolar, acesta trebuie plasat pe conductorul de
alimentare şi nu pe cel de legare la masă.
9.2.2.3.2 Pentru a facilita funcţiile de deconectare şi reconectare ale
întrerupătorului, un dispozitiv de comandă trebuie instalat în
cabina conducătorului auto. Acesta trebuie să fie uşor accesibil
pentru conducătorul auto şi semnalizat distinct. Acest dispozitiv
trebuie protejat împotriva acţionării involuntare, fie printr-un
capac de protecţie, fie cu un dispozitiv de comandă cu mişcare
dublă, fie prin alte mijloace corespunzătoare. Pot fi instalate
dispozitive de comandă suplimentare, cu condiţia ca acestea să
fie identificate în mod distinct şi protejate împotriva unei
manevrări involuntare. Dacă dispozitivul (dispozitivele)
funcţionează electric, circuitele dispozitivului (dispozitivelor)
de comandă trebuie să respecte cerinţele de la punctul 9.2.2.5.
9.2.2.3.3 Întrerupătorul trebuie plasat într-o cutie având un grad de
protecţie IP65, conform standardului CEI 529.
9.2.2.3.4 Conexiunile electrice la întrerupător trebuie să aibă un grad de
protecţie IP54. Totuşi, acest lucru nu este necesar dacă aceste
conexiuni se află în interiorul unei cutii, care poate fi cea a
bateriei. În acest caz, este suficientă protejarea acestor
conexiuni împotriva scurtcircuitelor prin intermediul unui capac
din cauciuc, de exemplu.
9.2.2.4 Baterii
Bornele bateriei trebuie să fie izolate electric sau acoperite de
capacul izolator al cutiei bateriei. Dacă bateriile sunt situate
în altă parte decât sub capota motorului, acestea trebuie fixate
într-o cutie pentru baterii ventilată.
9.2.2.5 Circuite alimentate în permanenţă
9.2.2.5.1 a) Acele părţi ale instalaţiei electrice, inclusiv conductorii,
care trebuie să rămână sub tensiune atunci când întrerupătorul
bateriei este deschis, trebuie să aibă caracteristicile adecvate
pentru utilizare în zone periculoase. Acest echipament trebuie să
satisfacă dispoziţiile generale ale standardului CEI 60079,
părţile 0 şi 14*1), şi dispoziţiile suplimentare aplicabile ale
standardului CEI 60079, părţile 1, 2, 5, 6, 7, 11, 15 sau 18*2).
b) Pentru aplicarea standardului CEI 60079, partea 14*1), trebuie
utilizată clasificarea următoare:
Echipamentul electric aflat permanent sub tensiune, inclusiv
conductorii, care nu este supus prescripţiilor punctelor 9.2.2.3
şi 9.2.2.4, trebuie să satisfacă prescripţiile aplicabile zonei 1
pentru echipamentul electric în general sau prescripţiile
aplicabile zonei 2 pentru echipamentul electric situat în cabina
conducătorului auto. Trebuie îndeplinite prescripţiile aplicabile
grupei de explozie IIC, clasa de temperatură T6.
Totuşi, pentru echipamentul electric aflat în permanenţă sub
tensiune, instalat într-un mediu unde temperatura determinată de
echipamentul neelectric situat în acelaşi mediu depăşeşte limita
de temperatură T6, clasa de temperatură a echipamentului electric
aflat sub tensiune în permanenţă trebuie să fie cel puţin T4.
c) Conductorii de alimentare pentru echipamentul electric aflat
în permanenţă sub tensiune fie trebuie să îndeplinească
prescripţiile standardului CEI 60079, partea 7 ("Securitate
crescută"), şi să fie protejaţi de o siguranţă sau întrerupător
automat al circuitului plasat cât mai aproape posibil de sursa de
alimentare, fie, în cazul unui "echipament de siguranţă
intrinsec", aceştia trebuie să fie protejaţi printr-un dispozitiv
de siguranţă plasat cât mai aproape posibil de sursa de
alimentare.
9.2.2.5.2 Conexiunile de derivaţie ale întrerupătorului principal al
bateriei pentru echipamentul electric care trebuie să rămână sub
tensiune atunci când întrerupătorul bateriei este deschis trebuie
protejate împotriva supraîncălzirii printr-o metodă adecvată, cum
ar fi un element fuzibil, un întrerupător sau un dispozitiv de
siguranţă (limitator de curent).
9.2.2.6 Dispoziţii aplicabile părţii instalaţiei electrice plasate în
spatele cabinei
Ansamblul acestei instalaţii trebuie conceput, realizat şi
protejat astfel încât să nu poată provoca o aprindere sau un
scurtcircuit în condiţii normale de utilizare a vehiculelor şi
să minimizeze aceste riscuri în caz de impact sau de deformare.
În special:
9.2.2.6.1 Cablaj
Conductorii situaţi în spatele cabinei conducătorului auto
trebuie protejaţi împotriva şocurilor, abraziunii şi frecării în
timpul utilizării normale a vehiculului. Exemple de protecţii
adecvate sunt oferite în figurile 1, 2, 3 şi 4 de mai jos.
Totuşi, cablurile senzorilor dispozitivelor de frânare antiblocare
nu necesită o protecţie suplimentară.
9.2.2.6.2 Iluminare
Nu trebuie utilizate becuri cu dulie filetată.
9.2.2.6.3 Conexiuni electrice
Conexiunile electrice dintre autovehicule şi remorci trebuie să
fie conforme gradului de protecţie IP54 conform standardului
CEI 529 şi trebuie să fie concepute astfel încât să împiedice
orice debranşare accidentală. Exemple de asemenea conexiuni
adecvate sunt oferite în standardele ISO 12098:1994 şi
ISO 7638:1985.
------------ *1) Dispoziţiile standardului CEI 60079 partea 14 nu prevalează asupra dispoziţiilor prezentei părţi. *2) Implicit, dispoziţiile generale ale standardului european EN 50014 şi dispoziţiile suplimentare ale standardelor EN 50015, 50016, 50017, 50018, 50019, 50020, 50021 sau 50028 pot fi aplicate. NOTA(CTCE) ---------- FIGURA 1, FIGURA 2, FIGURA 3 şi FIGURA 4, se găsesc în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 558 din 15 august 2007, la pagina 23.(a se vedea imaginea asociată)
9.2.3 Echipament de frânare
9.2.3.1 Dispoziţii generale
9.2.3.1.1 Autovehiculele şi remorcile destinate să constituie o unitate de
transport pentru mărfuri periculoase trebuie să îndeplinească
toate cerinţele tehnice pertinente din Regulamentul CEE-ONU
nr. 13*3) sau Directiva 71/320/CEE*4), modificate, conform datelor
de aplicare specificate.
9.2.3.1.2 Vehiculele EX/III, FL, OX şi AT trebuie să îndeplinească
dispoziţiile din anexa nr. 5 la Regulamentul CEE-ONU nr. 13*3).
9.2.3.2 Frâne de siguranţă pentru remorci
9.2.3.2.1 Remorcile trebuie să fie echipate cu un sistem eficient de
frânare sau de reţinere a acestora în cazul desprinderii de
autovehiculul tractor.
9.2.3.2.2 Remorcile trebuie să fie prevăzute cu un sistem de frânare
eficient, care să acţioneze pe toate roţile, acţionat prin
comanda frânei de serviciu a vehiculului tractor şi care să
oprească automat remorca în cazul ruperii dispozitivului de
cuplare.
9.2.4 Prevenirea riscurilor de incendiu
9.2.4.1 Dispoziţii generale
Dispoziţiile tehnice de mai jos se vor aplica conform tabelului
de la punctul 9.2.1.
9.2.4.2 Cabina vehiculului
Cu excepţia cazului în care cabina este construită din materiale
greu inflamabile, în spatele cabinei trebuie dispus un scut
metalic sau dintr-un alt material adecvat, cu o lăţime egală cu
cea a cisternei. Toate ferestrele din spatele cabinei sau din
scut trebuie să fie închise ermetic, să fie realizate din sticlă
securizată, rezistentă la foc şi să aibă cadre ignifuge. Între
cisternă şi cabină sau scut trebuie să existe un spaţiu liber de
cel puţin 15 cm.
-------------- *3) Regulamentul CEE-ONU nr.13 (Prescripţii uniforme referitoare la omologarea vehiculelor din categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte frânarea ). *4) Directiva 71/320/CEE (publicată iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L202 din 6.09.1971).
9.2.4.3 Rezervoare de combustibil
Rezervoarele de combustibil pentru alimentarea motorului
vehiculului trebuie să corespundă următoarelor prescripţii:
a) în caz de scurgere, combustibilul trebuie să curgă pe sol
fără a veni în contact cu părţile încălzite ale vehiculului sau
cu încărcătura;
b) rezervoarele care conţin benzină trebuie echipate cu un
dispozitiv antiflacără eficient, care să se adapteze la orificiul
de umplere, sau cu un dispozitiv care permite menţinerea acestui
orificiu închis ermetic.
9.2.4.4 Motor
Motoarele vehiculelor trebuie echipate şi plasate astfel încât să
se evite orice pericol pentru încărcătură ca urmare a încălzirii
sau aprinderii. În cazul vehiculelor EX/II şi EX/III, motorul
trebuie să fie un motor cu aprindere prin comprimare.
9.2.4.5 Sistem de evacuare
Sistemul de evacuare (inclusiv tubulatura de evacuare) trebuie
îndreptat sau protejat astfel încât să se evite orice pericol
pentru încărcătură ca urmare a încălzirii sau aprinderii. Părţile
sistemului de evacuare situate direct sub rezervorul de
combustibil (diesel) trebuie să se găsească la o distanţă de cel
puţin 100 mm sau să fie protejate printr-un ecran termic.
9.2.4.6 Frâna de încetinire a vehiculului
Vehiculele echipate cu un sistem de frânare de încetinire, care
emite temperaturi ridicate, plasat în spatele peretelui din spate
al cabinei, trebuie prevăzute cu un scut termic între acest
sistem şi cisternă sau încărcătură, fixat solid şi astfel dispus
încât să permită evitarea oricărei încălziri, chiar localizate,
a peretelui cisternei sau a încărcăturii. În plus, acest scut
termic trebuie să protejeze sistemul de frânare împotriva
scurgerilor, chiar accidentale, ale produsului transportat. Se va
considera drept satisfăcătoare o protecţie care are, de exemplu,
un scut cu pereţi dubli.
9.2.4.7 Dispozitive de încălzire cu combustie
9.2.4.7.1 Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească
cerinţele tehnice pertinente din Regulamentul CEE-ONU nr. 122*5 ,
cu modificările ulterioare, sau din Directiva 2001/56/CE*6),
cu modificările ulterioare, în conformitate cu datele de aplicare
specificate în acestea, precum şi prevederile punctelor
9.2.4.7.2 - 9.2.4.7.6 aplicabile conform tabelului de la 9.2.1.
9.2.4.7.2 Dispozitivele de încălzire cu combustie şi conductele lor de
evacuare a gazelor trebuie concepute, amplasate şi protejate sau
acoperite astfel încât să prevină orice risc inacceptabil de
încălzire sau de aprindere a încărcăturii.
Această prescripţie se consideră satisfăcută dacă rezervorul şi
sistemul de evacuare ale dispozitivului sunt conforme cu
dispoziţiile similare celor prescrise pentru rezervoarele de
combustibil şi sistemele de evacuare ale vehiculelor de la
9.2.4.3 şi, respectiv, 9.2.4.5.
9.2.4.7.3 Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să poată fi
scoase din funcţiune cel puţin prin următoarele metode:
a) întrerupere manuală deliberată din cabina conducătorului auto;
b) oprirea motorului vehiculului; în acest caz, aparatul de
încălzire poate fi repus în stare de funcţionare manual de către
conducătorul auto;
c) pornirea unei pompe de alimentare de pe autovehiculul pentru
substanţele periculoase transportate.
9.2.4.7.4 O funcţionare reziduală este permisă după ce dispozitivele de
încălzire au fost întrerupte. Pentru metodele de la punctul
9.2.4.7.3 lit. b) şi c), alimentarea cu aer de combustie trebuie
să fie întreruptă prin măsuri adecvate, după un ciclu de
funcţionare reziduală de maximum 40 de secunde. Trebuie utilizate
numai dispozitive de încălzire cu combustie pentru care s-a
demonstrat că schimbătorul de căldură rezistă la un ciclu de
funcţionare reziduală redus de 40 secunde pe durata utilizării
normale.
9.2.4.7.5 Dispozitivul de încălzire cu combustie trebuie pus în funcţiune
manual. Dispozitivele de programare sunt interzise.
9.2.4.7.6 Sistemele de încălzire cu combustie care utilizează combustibili
gazoşi nu sunt autorizate.
9.2.5 Dispozitiv de limitare a vitezei
Autovehiculele cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone trebuie
echipate cu un dispozitiv de limitare a vitezei conform
prescripţiilor tehnice din Regulamentul CEE-ONU nr. 89*7),
modificat. Dispozitivul va fi reglat astfel încât viteza să nu
depăşească 90 km/h, ţinând seama de toleranţa tehnică a
dispozitivului.
9.2.6 Dispozitive de cuplare a remorcilor
Dispozitivele de cuplare a remorcilor trebuie să îndeplinească
prescripţiile Regulamentului CEE-ONU nr. 55*8) sau ale Directivei
94/20/CE*9), aşa cum sunt modificate, conform datelor de aplicare
specificate.
----------- *5) Regulamentul CEE-ONU nr. 122 (Prescripţii uniforme referitoare la omologarea vehiculelor din categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte sistemele lor de încălzire). *6) Directiva 2001/56/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, din 27 septembrie 2001, referitoare la sistemele de încălzire pentru autovehicule şi remorcile acestora (publicată iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 292 din 9 noiembrie 2001). *7) Regulamentul CEE-ONU nr. 89: Prescripţii referitoare la omologarea: I. vehiculelor, în ceea ce priveşte limitarea vitezei lor maxime; II. vehiculelor, în ceea ce priveşte instalarea unui dispozitiv limitator de viteză (DLV) de un tip omologat; III. dispozitivelor limitatoare de viteză (DLV). De asemenea, este posibilă aplicarea dispoziţiilor corespunzătoare din Directiva 92/6/CEE a Consiliului din 10 februarie 1992 (publicată iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L057 din 2.03.1992) şi Directiva 92/24/CEE a Consiliului din 31 martie 1992 (publicată iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L129 din 14.05.1992), modificate, cu condiţia ca acestea să fi fost modificate conform ultimului amendament al Regulamentului nr. 89 aplicabil în momentul omologării vehiculului. *8) Regulamentul CEE-ONU nr. 55 (Prescripţii uniforme referitoare la omologarea pieselor mecanice de cuplare a combinaţiilor de vehicule). *9) Directiva 94/20/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 1994 (publicată iniţial în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L195 din 29.07.1994). ANEXA 2 -------(Anexa nr. 6a la reglementări)-------------------------------
(faţă)
ROMÂNIA REGISTRUL
MINISTERUL TRANSPORTURILOR (SIGLA) AUTO ROMÂN
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ CERTIFICATE OF APPROVAL FOR VEHICLES CARRYING CERTAIN DANGEROUS GOODS │
│ The certificate testifies that the vehicle specified below fulfils the conditions │
│ perscribed by the European Agreement concerning the Internaţional │
│ Carriage of Dangerous Goods by Road (ADR) │
│ CERTIFICAT DE AGREARE PENTRU VEHICULE CARE TRANSPORTA ANUMITE MĂRFURI PERICULOASE │
│ Acest certificat atestă că vehiculul definit mai jos îndeplineşte condiţiile cerute de │
│ Acordul european pentru transportul rutier internaţional de mărfuri periculoase (ADR) │
├──────────────────────┬───────────────────┬────────────────────────┬──────────────────────┤
│1. Seria numărul │2. Constructor: │3. Nr. identificare al │4. Nr. înmatriculare: │
│ │ │ vehiculului: │ │
├──────────────────────┴───────────────────┴────────────────────────┴──────────────────────┤
│5. Numele şi sediul transportatorului, utilizatorului sau proprietarului: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Definirea vehiculului*1): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Încadrarea (încadrările) vehiculului conform pct. 9.1.1.2 al ADR*2): │
│ EX/II EX/III FL OX AT │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│8. Sistemul frânei de încetinire*3): │
│[ ] Nu este aplicabil acestui vehicul. │
│[ ] Eficacitatea conform pct. 9.2.3.1.2 din ADR este suficientă pentru o masă a unităţii │
│ de transport de: t*4). │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│9. Definirea suprastructurii(lor) tip cisternă/vehicul-baterie (dacă este cazul): │
│9.1. Constructorul suprastructurii: │
│9.2. Nr. de omologare al suprastructurii/componentelor vehiculului baterie: │
│9.3. Nr. de identificare al suprastructurii/componentelor vehiculului baterie: │
│9.4. Anul fabricaţiei suprastructurii: │
│9.5. Codul suprastructurii conf. pct. 4.3.3.1 sau 4.3.4.1 din ADR: │
│9.6. Dispoziţii speciale TC şi TE conf. pct. 6.8.4. din ADR (dacă sunt aplicabile)*6): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│10. Mărfurile periculoase autorizate pentru transport: │
│Vehiculul îndeplineşte condiţiile cerute pentru transportul mărfurilor periculoase admise │
│conform încadrării (încadrărilor) de la pct. 7 │
│10.1. În cazul unui vehicul EX/II sau EX/III*3) │
│ [ ] mărfuri din Clasa 1 inclusiv grupa de compatibilitate J │
│ [ ] mărfuri din Clasa 1 exclusiv grupa de compatibilitate J │
│10.2. În cazul unui vehicul cisternă/vehicul baterie*3): │
│ [ ] pot fi transportate numai substanţele permise conform codului cisternei şi │
│ tuturor dispoziţiilor speciale indicate la pct. 9*5) │
│ sau │
│ [ ] pot fi transportate numai următoarele substanţe (Clasa, nr. ONU, şi, dacă este │
│ cazul, grupa de ambalare sau denumirea oficială a mărfii transportate): │
│ │
│Pot fi transportate numai substanţele care nu sunt susceptibile de a reacţiona periculos │
│cu materialele carcasei, garniturilor, echipamentelor şi invelisurilor de protecţie (dacă │
│este aplicabil). │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│11. Remarks - Observaţii: │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│12. Valabil pană la: Ştampila emitentului │
│ │
│ Localitatea, data, semnatura │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
(verso)
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│13. Prelungiri ale valabilităţii: │
│ │
├───────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┤
│Valabilitate prelungită pană la: │Ştampila emitentului, locul, data, │
│ │ semnatura. │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
└───────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
*1) Conform definiţiilor autovehiculelor şi remorcilor din categoriile N şi O aşa cum sunt definite în Anexa 7 a Rezoluţiei de ansamblu pentru construcţia de vehicule (R.E. 3) sau în Directiva 97/27/CE. *2) Se va (vor) bara simbolizarea (simbolizările) neadecvată(e). *3) Se va bifa menţiunea valabilă. *4) Se va înscrie valoarea constructivă corectă. O valoare de 44 t nu va putea modifica masa maximă autorizată înscrisă în documentele de înmatriculare. *5) Substanţele admise pentru cisternele cu codul menţionat la pct. 9 sau pentru alt cod permis conform ierarhiei stabilite la pct. 4.3.3.1.2 sau 4.3.4.1.2, ţinând seama de dispoziţiile speciale, dacă există. *6) Nu este necesar când substanţele autorizate sunt precizate la pct. 10.2. NOTA: Acest certificat trebuie să fie returnat emitentului atunci când vehiculul este scos din exploatare, dacă vehiculul este transferat altui transportator, utilizator sau proprietar, aşa cum este specificat la poz. 5, la expirarea valabilităţii sale sau dacă vehiculul suferă modificări ale uneia sau mai multe caracteristici principale. ANEXA 2 -------(Anexa nr. 6b la reglementări)-------------------------------
(faţă)
ROMÂNIA (SIGLA) REGISTRUL
MINISTERUL TRANSPORTURILOR AUTO ROMÂN
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ CERTIFICAT D'AGREMENT POUR LES VEHICULES TRANSPORTANT CERTAINES MARCHANDISES DANGEREUSES│
│ Ce certificat atteste que le vehicule designe ci-apres remplit les conditions │
│ requises par l'Accord europeen relatif au transport internaţional │
│ de merchandises dangereuses par route (ADR) │
│ CERTIFICAT DE AGREARE PENTRU VEHICULE CARE TRANSPORTĂ ANUMITE MĂRFURI PERICULOASE │
│ Acest certificat atestă ca vehiculul definit mai jos îndeplineşte condiţiile cerute de │
│ Acordul european pentru transportul rutier internaţional de mărfuri periculoase (ADR) │
├──────────────────────┬─────────────────────┬────────────────────────┬────────────────────┤
│1. Seria numărul │2. Constructor: │3. Nr. identificare al │4. Nr.înmatriculare:│
│ │ │ vehiculului: │ │
├──────────────────────┴─────────────────────┴────────────────────────┴────────────────────┤
│5. Numele şi sediul transportatorului, utilizatorului sau proprietarului: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Definirea vehiculului*1): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Încadrarea (încadrările) vehiculului conform pct. 9.1.1.2 al ADR*2): │
│ EX/II EX/III FL OX AT │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│8. Sistemul frânei de încetinire*3): │
│[ ] Nu este aplicabil acestui vehicul. │
│[ ] Eficacitatea conform pct. 9.2.3.1.2 din ADR este suficientă pentru o masă a unităţii │
│ de transport de: t*4). │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│9. Definirea suprastructurii(lor) tip cisternă/vehicul-baterie (dacă este cazul): │
│9.1. Constructorul suprastructurii: │
│9.2. Nr. de omologare al suprastructurii/componentelor vehiculului baterie: │
│9.3. Nr. de identificare al suprastructurii/componentelor vehiculului baterie: │
│9.4. Anul fabricaţiei suprastructurii: │
│9.5. Codul suprastructurii conf. pct. 4.3.3.1 sau 4.3.4.1 din ADR: │
│9.6. Dispoziţii speciale TC şi TE conf. pct. 6.8.4. din ADR (dacă este cazul)*6): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│10. Mărfurile periculoase autorizate pentru transport: │
│Vehiculul îndeplineşte condiţiile cerute pentru transportul mărfurilor periculoase admise │
│conform încadrării (încadrărilor) de la pct. 7 │
│10.1. În cazul unui vehicul EX/II sau EX/III*3) │
│ [ ] mărfuri din Clasa 1 inclusiv grupa de compatibilitate J │
│ [ ] mărfuri din Clasa 1 exclusiv grupa de compatibilitate J │
│10.2. În cazul unui vehicul cisternă/vehicul baterie*3): │
│ [ ] pot fi transportate numai substanţele permise conform codului cisternei şi │
│ tuturor dispoziţiilor speciale indicate la pct. 9*5) │
│ sau │
│ [ ] pot fi transportate numai următoarele substanţe (Clasa, nr. ONU, şi, dacă este │
│ cazul, grupa de ambalare sau denumirea oficială a mărfii transportate): │
│ │
│Pot fi transportate numai substanţele care nu sunt susceptibile de a reacţiona periculos │
│cu materialele carcasei, garniturilor, echipamentelor şi invelisurilor de protecţie (dacă │
│este aplicabil). │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│11. Observations - Observaţii: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│12. Valabil pană la: Ştampila emitentului │
│ │
│ Localitatea, data, semnatura │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
(verso)
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│13. Prelungiri ale valabilităţii: │
│ │
├───────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┤
│ Valabilitate prelungită pană la: │Ştampila emitentului, locul, data, │
│ │ semnatura. │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
└───────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
------------ *1) Conform definiţiilor autovehiculelor şi remorcilor din categoriile N şi O aşa cum sunt definite în Anexa 7 a Rezoluţiei de ansamblu pentru construcţia de vehicule (R.E. 3) sau în Directiva 97/27/CE. *2) Se va (vor) bara simbolizarea (simbolizările) neadecvată(e). *3) Se va bifa menţiunea valabilă. *4) Se va înscrie valoarea constructivă corectă. O valoare de 44 t nu va putea modifica masa maximă autorizată înscrisă în documentele de înmatriculare. *5) Substanţele admise pentru cisternele cu codul menţionat la pct. 9 sau pentru alt cod permis conform ierarhiei stabilite la pct. 4.3.3.1.2 sau 4.3.4.1.2, ţinând seama de dispoziţiile speciale, dacă există. *6) Nu este necesar când substanţele autorizate sunt precizate la pct. 10.2. NOTA: Acest certificat trebuie să fie returnat emitentului atunci când vehiculul este scos din exploatare, dacă vehiculul este transferat altui transportator, utilizator sau proprietar, aşa cum este specificat la poz. 5, la expirarea valabilităţii sale sau dacă vehiculul suferă modificări ale uneia sau mai multe caracteristici principale. ANEXA 2 -------(Anexa nr. 6c la reglementări)-------------------------------
(faţă)
ROMÂNIA REGISTRUL
MINISTERUL TRANSPORTURILOR (SIGLA) AUTO ROMÂN
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ ZULASSUNGSBESCHEINIGUNG FUR FAHRZEUGE ZUR BEFORDERUNG BESTIMMTER GEFAHRLICHER GUTER │
│ Mit dieser Bescheinigung wird bestatigt, dass das nachstehend Fahrzeug die Anforderungen│
│ des Europaischen Ubereinkommens uber die Internaţionale Beforderung │
│ gefahrlicher Guter auf der Strasse (ADR) erfullt │
│ CERTIFICAT DE AGREARE PENTRU VEHICULE CARE TRANSPORTĂ ANUMITE MĂRFURI PERICULOASE │
│ Acest certificat atestă că vehiculul definit mai jos îndeplineşte condiţiile cerute de │
│ Acordul european pentru transportul rutier internaţional de mărfuri periculoase (ADR) │
├──────────────────────┬────────────────────┬────────────────────────┬─────────────────────┤
│1. Seria numărul │2. Constructor: │3. Nr. identificare al │4. Nr. înmatriculare:│
│ │ │ vehiculului: │ │
├──────────────────────┴────────────────────┴────────────────────────┴─────────────────────┤
│5. Numele şi sediul transportatorului, utilizatorului sau proprietarului: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│6. Definirea vehiculului*1): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│7. Încadrarea (încadrările) vehiculului conform pct. 9.1.1.2 al ADR*2): │
│ EX/II EX/III FL OX AT │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│8. Sistemul frânei de încetinire*3): │
│ [ ] Nu este aplicabil acestui vehicul. │
│ [ ] Eficacitatea conform pct. 9.2.3.1.2 din ADR este suficientă pentru o masă a unităţii│
│ de transport de: t*4). │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│9. Definirea suprastructurii(lor) tip cisternă/vehicul-baterie (dacă este cazul): │
│9.1. Constructorul suprastructurii: │
│9.2. Nr. de omologare al suprastructurii/componentelor vehiculului baterie: │
│9.3. Nr. de identificare al suprastructurii/componentelor vehiculului baterie: │
│9.4. Anul fabricaţiei suprastructurii: │
│9.5. Codul suprastructurii conf. pct. 4.3.3.1 sau 4.3.4.1 din ADR: │
│9.6. Dispoziţii speciale TC şi TE conf. pct. 6.8.4 din ADR (dacă sunt aplicabile)*6): │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│10. Mărfurile periculoase autorizate pentru transport: │
│Vehiculul îndeplineşte condiţiile cerute pentru transportul mărfurilor periculoase admise │
│conform încadrării (încadrărilor) de la pct. 7 │
│10.1. În cazul unui vehicul EX/II sau EX/III*3) │
│ [ ] mărfuri din Clasa 1 inclusiv grupa de compatibilitate J │
│ [ ] mărfuri din Clasa 1 exclusiv grupa de compatibilitate J │
│10.2. În cazul unui vehicul cisternă/vehicul baterie3): │
│ [ ] pot fi transportate numai substanţele permise conform codului cisternei şi │
│ tuturor dispoziţiilor speciale indicate la pct. 9*5) │
│ sau │
│ [ ] pot fi transportate numai următoarele substanţe (Clasa, nr. ONU, şi, dăca este │
│ cazul, grupa de ambalare sau denumirea oficială a mărfii transportate): │
│ │
│Pot fi transportate numai substanţele care nu sunt susceptibile de a reacţiona periculos │
│cu materialele carcasei, garniturilor, echipamentelor şi invelisurilor de protecţie (dacă │
│este aplicabil). │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│11. Bemerkungen - Observaţii: │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│12. Valabil pană la: Ştampila emitentului │
│ │
│ Localitatea, data, semnatura │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
(verso)
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│13. Prelungiri ale valabilităţii: │
│ │
├───────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┤
│ Valabilitate prelungită pană la: │Ştampila emitentului, locul, data, │
│ │ semnatura. │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
└───────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
------- *1) Conform definiţiilor autovehiculelor şi remorcilor din categoriile N şi O aşa cum sunt definite în Anexa 7 a Rezoluţiei de ansamblu pentru construcţia de vehicule (R.E. 3) sau în Directiva 97/27/CE. *2) Se va (vor) bara simbolizarea (simbolizările) neadecvată(e). *3) Se va bifa menţiunea valabilă. *4) Se va înscrie valoarea constructivă corectă. O valoare de 44 t nu va putea modifica masa maximă autorizată înscrisă în documentele de înmatriculare. *5) Substanţele admise pentru cisternele cu codul menţionat la pct. 9 sau pentru alt cod permis conform ierarhiei stabilite la pct. 4.3.3.1.2 sau 4.3.4.1.2, ţinând seama de dispoziţiile speciale, dacă există. *6) Nu este necesar când substanţele autorizate sunt precizate la pct. 10.2. NOTA: Acest certificat trebuie să fie returnat emitentului atunci când vehiculul este scos din exploatare, dacă vehiculul este transferat altui transportator, utilizator sau proprietar, aşa cum este specificat la poz. 5, la expirarea valabilităţii sale sau dacă vehiculul suferă modificări ale uneia sau mai multe caracteristici principale. --------