Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 636 din 1 aprilie 2015  pentru aprobarea normelor privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 636 din 1 aprilie 2015 pentru aprobarea normelor privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România

EMITENT: MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ŞI PĂDURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 363 din 26 mai 2015

    Văzând Referatul de aprobare nr. 111.888 din 10 iulie 2014 al Direcţiei generale politici agricole şi strategii din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
    în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, în ceea ce priveşte ecocondiţionalitatea, ale Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, ale Regulamentului delegat (UE) nr. 640/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte Sistemul Integrat de Administrare şi Control şi condiţiile pentru refuzarea sau retragerea plăţilor şi pentru sancţiunile administrative aplicabile în cazul plăţilor directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală şi al ecocondiţionalităţii şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control, măsurile de dezvoltare rurală şi ecocondiţionalitatea,
    având în vedere prevederile Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2014 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, prin reorganizarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, aprobată prin Legea nr. 43/2015,
    având în vedere comunicarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură către Comisia Europeană nr. 37.002 din 29 octombrie 2014 privind creşterea raportului dintre suprafaţa terenurilor utilizate ca pajişti permanente şi suprafaţa agricolă totală declarate de fermieri în anul 2014,
    în temeiul art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.185/2014 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 38/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, al art. 6^6 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.415/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, ministrul mediului, apelor şi pădurilor şi preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emit prezentul ordin.
    ART. 1
    Se aprobă normele privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 2
    În sensul prezentului ordin se aplică definiţiile prevăzute la art. 2 şi art. 91 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, la art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului şi al Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, la art. 2 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte Sistemul Integrat de Administrare şi Control şi condiţiile pentru refuzarea sau retragerea plăţilor şi pentru sancţiunile administrative aplicabile în cazul plăţilor directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurală şi al ecocondiţionalităţii şi la art. 64 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control, măsurile de dezvoltare rurală şi ecocondiţionalitatea.
    ART. 3
    (1) Normele privind ecocondiţionalitatea sunt obligatorii pentru:
    a) fermierii care solicită plăţi directe şi ajutoare naţionale tranzitorii;
    b) beneficiarii primelor anuale în cadrul măsurilor pentru împădurirea şi crearea de suprafeţe împădurite, plăţi de agromediu şi climă, sprijin pentru conversia la metodele de agricultură ecologică, sprijin pentru menţinerea practicilor de agricultură ecologică, plăţi pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice, plăţi pentru angajamente de silvomediu şi măsuri de sprijin în sectorul pomicol;
    c) fermierii care solicită sprijin prin măsura de restructurare/ reconversie plantaţii viticole cu soiuri de struguri pentru vin;
    d) fermierii care solicită plăţi prin alte scheme şi măsuri de sprijin din fonduri europene sau din bugetul naţional pentru care trebuie respectate normele privind ecocondiţionalitatea, în conformitate cu reglementările în vigoare.
    (2) Normele privind ecocondiţionalitatea cuprind cerinţele legale în materie de gestionare, denumite în continuare SMR, şi standardele privind bunele condiţii agricole şi de mediu ale terenurilor, denumite în continuare GAEC, referitoare la următoarele domenii: mediu, schimbări climatice şi bunele condiţii agricole ale terenurilor; sănătatea publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor; bunăstarea animalelor.
    (3) Pentru anii 2015 şi 2016 normele privind ecocondiţionalitatea cuprind şi obligaţia păstrării raportului dintre suprafaţa terenurilor utilizate ca pajişti permanente şi suprafaţa agricolă totală, declarate de fermieri în anul 2007, în conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013.
    ART. 4
    (1) Orice fermier care solicită plăţi în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin prevăzute la art. 3 alin. (1) trebuie să respecte normele privind ecocondiţionalitatea.
    (2) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, şi Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, denumită în continuare AFIR, sunt responsabile de implementarea normelor privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin prevăzute la art. 3 alin. (1), în raport cu domeniul de competenţă.
    ART. 5
    (1) APIA este autoritatea responsabilă de coordonarea activităţii de control privind respectarea normelor de ecocondiţionalitate în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri.
    (2) Organismele responsabile cu efectuarea controlului privind respectarea de către fermieri a normelor de ecocondiţionalitate, în raport cu domeniul de competenţă, sunt:
    a) APIA efectuează controlul şi supracontrolul cerinţelor legale în materie de gestionare privind apa şi biodiversitatea (SMR 1-3), utilizarea produselor de protecţie a plantelor (SMR 10) şi bunele condiţii agricole şi de mediu privind apa, solul, peisajul şi nivelul minim de întreţinere a terenurilor (GAEC 1-7) din anexă;
    b) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare ANSVSA, prin unităţile din subordine, efectuează controlul şi supracontrolul cerinţelor legale în materie de gestionare privind siguranţa alimentară (SMR 4 şi 5), identificarea şi înregistrarea animalelor (SMR 6-8), bolile animalelor (SMR 9) şi bunăstarea animalelor (SMR 11-13) din anexă.
    (3) Garda Naţională de Mediu, denumită în continuare GNM, participă la elaborarea procedurilor de control pentru normele de ecocondiţionalitate privind mediul şi schimbările climatice (SMR 1-3 şi GAEC 1 şi 3), asigură instruirea inspectorilor APIA în vederea efectuării controlului pe teren şi informează APIA despre neconformităţile constatate în cadrul acţiunilor proprii de inspecţie şi control, pentru activităţile cu impact semnificativ asupra mediului, în baza unui protocol de colaborare încheiat cu APIA.
    (4) Autoritatea Naţională Fitosanitară, denumită în continuare ANF, participă la elaborarea procedurilor de control pentru cerinţele privind utilizarea produselor de protecţie a plantelor (SMR 10), asigură instruirea inspectorilor APIA în vederea efectuării controlului pe teren şi informează APIA în legătură cu neconformităţile constatate în cadrul acţiunilor proprii de inspecţie şi control cu privire la depozitarea, manipularea şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor, în baza unui protocol de colaborare încheiat cu APIA.
    (5) În scopul efectuării controlului privind respectarea cerinţelor referitoare la siguranţa alimentară, identificarea şi înregistrarea animalelor, bolile animalelor şi bunăstarea animalelor, conform prevederilor alin. (2) lit. b), APIA încheie un acord de delegare cu ANSVSA, în care stabileşte planificarea acţiunilor de control pe teren, tipul controalelor ce trebuie efectuate, lista de verificare a cerinţelor obligatorii, completarea şi transmiterea rapoartelor de control, precum şi alte condiţii privind realizarea controlului, conform legislaţiei în vigoare.
    (6) Controlul respectării normelor de ecocondiţionalitate în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin prevăzute la art. 3 se realizează pe eşantioanele de control şi supracontrol pentru ecocondiţionalitate stabilite de APIA şi se finalizează prin completarea rapoartelor de control şi supracontrol. ANSVSA asigură transmiterea rapoartelor de control şi supracontrol către APIA, în condiţiile stabilite în acordul de delegare, conform prevederilor alin. (5).
    (7) ANSVSA are obligaţia de a raporta către APIA toate neconformităţile în materie de ecocondiţionalitate constatate în timpul acţiunilor de inspecţie şi control, atât în cadrul eşantionului de control şi supracontrol pentru ecocondiţionalitate, cât şi în afara acestuia, în structura de date agreată în acordul de delegare.
    (8) APIA se asigură de îndeplinirea condiţiilor actului delegat, conform prevederilor pct. 1 lit. (C) din anexa 1 la Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea şi închiderea conturilor, garanţiile şi utilizarea monedei euro.
    ART. 6
    (1) Nerespectarea normelor privind ecocondiţionalitatea, ca urmare a unei acţiuni sau a unei omisiuni direct imputabile fermierului care a solicitat plăţi în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin menţionate la art. 3 alin. (1) în anul calendaristic în cauză, conduce la aplicarea sancţiunilor administrative, conform prevederilor art. 91 şi 97 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale prevăzute de regulamentul menţionat.
    (2) Aplicarea sancţiunilor administrative de reducere a plăţilor sau de excludere de la plată în cazul nerespectării cerinţelor prevăzute în anexă se realizează astfel:
    a) AFIR elaborează, în colaborare cu organismele implicate în activitatea de control, sistemul de sancţiuni pentru măsurile de sprijin privind dezvoltarea rurală, asigură aplicarea sancţiunilor în cadrul măsurilor de sprijin pe care le gestionează în mod direct şi se asigură de aplicarea corespunzătoare a sancţiunilor în cadrul măsurilor de sprijin delegate către APIA, prin acţiuni de supracontrol;
    b) APIA elaborează, în colaborare cu organismele implicate în activitatea de control, sistemul de sancţiuni pentru plăţile directe, ajutoarele naţionale tranzitorii şi măsurile de piaţă, aplicând sancţiunile în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pe care le gestionează.
    (3) În ceea ce priveşte cerinţele legale în materie de gestionare privind bunăstarea animalelor (SMR 11-13), conform prevederilor art. 98 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, sancţiunile administrative pentru nerespectarea acestora de către fermieri se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2016.
    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1)-(3), sancţiunile administrative pentru nerespectarea normelor privind ecocondiţionalitatea nu se aplică fermierilor care participă la schema de plată pentru micii fermieri, în conformitate cu prevederile art. 92 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013.
    ART. 7
    Informarea fermierilor cu privire la normele de ecocondiţionalitate intră în responsabilitatea următoarelor instituţii: APIA, AFIR, ANF, ANSVSA, direcţiile pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti, camerele agricole judeţene, precum şi alte structuri de specialitate care funcţionează în subordinea sau în coordonarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
    ART. 8
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi pădurilor nr. 30/147/2010 pentru aprobarea bunelor condiţii agricole şi de mediu în România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 111 din 18 februarie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 187/2.155/42/2011 pentru aprobarea cerinţelor legale în materie de gestionare (SMR) privind mediul, sănătatea publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru agricultori în România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 689 din 28 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 9
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.


              p. Ministrul agriculturii
                 şi dezvoltării rurale,
                 George Octavian Turtoi,
                   secretar de stat

               p. Ministrul mediului,
                  apelor şi pădurilor,
                     Mihail Fâcă,
                   secretar de stat

                      Preşedintele
        Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
             şi pentru Siguranţa Alimentelor,
                   Dumitru Băiculescu


    ANEXĂ


                                           NORME
      privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin
        pentru fermieri în România [în temeiul art. 93 şi 94, respectiv
               anexa II din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al
         Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind
           finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi
             de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94,
              (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 şi
                              (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului


┌──────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Specificare SMR/GAEC │ Cerinţe şi standarde obligatorii pentru fermieri │
├──────────────────────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Domeniul: Mediu, schimbări climatice, bunele condiţii agricole ale terenurilor │
├────────────────┬─────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Apă │SMR 1 - Protecţia apelor împotriva poluării │1. În scopul protecţiei tuturor resurselor de apă împotriva poluării cu │
│ │cu nitraţi proveniţi din surse agricole │nitraţi proveniţi din surse agricole, fermierii au următoarele obligaţii: │
│ │Reglementări: │a) să dispună de capacităţi de depozitare a gunoiului de grajd, fără │
│ │Directiva 91/676/CEE a Consiliului din 12 │defecte structurale, a căror mărime trebuie să depăşească necesarul de │
│ │decembrie 1991 privind protecţia apelor │stocare a gunoiului de grajd, ţinând seama de perioadele cele mai lungi de│
│ │împotriva poluării cu nitraţi proveniţi din │interdicţie pentru aplicarea îngrăşămintelor organice. Depozitarea │
│ │surse agricole (publicată în Jurnalul Oficial│temporară a gunoiului de grajd se face în spaţii amenajate sau în câmp, │
│ │al Comunităţilor Europene, seria L, nr. 375 │pe terenul pe care va fi împrăştiat, în conformitate cu prevederile │
│ │din 31 decembrie 1991): art. 4 şi 5 │Codului de bune practici agricole; │
│ │Planul de acţiune pentru protecţia apelor │b) să respecte perioadele de aplicare a gunoiului de grajd pe terenul │
│ │împotriva poluării cu nitraţi proveniţi din │agricol, respectiv calendarul de interdicţie pentru aplicarea │
│ │surse agricole, aprobat prin Hotărârea │îngrăşămintelor organice, în conformitate cu prevederile Codului de bune │
│ │Guvernului nr. 964/2000, cu modificările şi │practici agricole; │
│ │completările ulterioare: art. 5 şi 6 şi │c) să nu depăşească cantitatea de 170 kg azot/ha provenită din aplicarea │
│ │anexele nr. 3 şi 4 │îngrăşămintelor organice şi/sau minerale pe terenul agricol în decursul │
│ │Codul de bune practici agricole pentru │unui an. În acest scop trebuie să urmeze un plan de fertilizare │
│ │protecţia apelor împotriva poluării cu │simplificat, întocmit pe baza standardelor privind cantităţile maxime de │
│ │nitraţi din surse agricole, aprobat prin │azot care pot fi aplicate pe terenul agricol, şi să asigure o distribuire │
│ │Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi │uniformă a îngrăşămintelor pe terenul agricol (*); │
│ │apelor şi al ministrului agriculturii, │d) în cazul exploataţiilor care practică agricultura în sistem irigat şi │
│ │pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.182/ │în care producţia planificată necesită o cantitate mai mare de azot decât │
│ │1.270/2005 (Codul de bune practici agricole) │cea prevăzută de standardele privind cantităţile maxime de azot care pot │
│ │ │fi aplicate pe terenul agricol, este obligatorie aplicarea unui plan de │
│ │ │fertilizare întocmit pe baza studiului agrochimic, în conformitate cu │
│ │ │prevederile Codului de bune practici agricole; │
│ │ │e) să nu aplice îngrăşăminte organice sau minerale pe terenuri saturate cu│
│ │ │apă, inundate, îngheţate sau acoperite de zăpadă, conform prevederilor │
│ │ │Codului de bune practici agricole; │
│ │ │f) să asigure încorporarea în sol a îngrăşămintelor organice aplicate pe │
│ │ │terenurile arabile cu panta mai mare de 12%, în cel mult 24 de ore de la │
│ │ │aplicarea acestora; │
│ │ │g) să nu aplice îngrăşăminte organice sau minerale pe fâşiile de protecţie│
│ │ │existente pe terenurile agricole situate în vecinătatea zonelor de │
│ │ │protecţie a apelor de suprafaţă sau pe terenurile agricole situate în │
│ │ │zonele de protecţie a apelor de suprafaţă ori în zonele de protecţie │
│ │ │sanitară şi hidrogeologică a surselor de captare a apei potabile/minerale │
│ │ │şi a lacurilor terapeutice, stabilite în conformitate cu legislaţia în │
│ │ │domeniu. Lăţimea minimă a fâşiilor de protecţie este de 1 m pe terenurile │
│ │ │cu panta de până la 12% şi de 3 m pe terenurile cu panta mai mare de 12%; │
│ │ │h) să întocmească la zi, să păstreze o perioadă de 5 ani şi să prezinte │
│ │ │pentru control documentele de evidenţă ale exploataţiei cu privire la │
│ │ │suprafaţa agricolă utilizată, structura culturilor, efectivele de animale,│
│ │ │tipul şi cantitatea îngrăşămintelor cu azot aplicate pe terenul agricol │
│ │ │(planul de fertilizare) şi documente de livrare/expediere a │
│ │ │îngrăşămintelor. │
├────────────────┴─────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Specificare SMR/GAEC │ Cerinţe şi standarde obligatorii pentru fermieri │
├────────────────┬─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │ │2. Fermierii care, potrivit legislaţiei în domeniul protecţiei mediului şi│
│ │ │gospodăririi apelor, au obligaţia obţinerii actelor de reglementare pentru│
│ │ │activităţile pe care le desfăşoară trebuie să deţină aceste documente şi │
│ │ │să respecte condiţiile stabilite de acestea cu privire la protecţia apelor│
│ │ │împotriva poluării cu nitraţi din surse agricole. │
│ │ ├────────── │
│ │ │(*) Planul de fertilizare (model simplificat) │
│ │ │Nume/prenume fermier (denumire exploataţie) ..................... │
│ │ │Domiciliu/sediu exploataţie (comună, judeţ) ...................... │
│ │ │Cod SIRSUP ................... │
│ │ │ ┌─────┬─────────┬────┬─────┬──────────────────────────────────┬───────┐ │
│ │ │ │Bloc │Parcela │Cul-│Canti│Îngrăşăminte cu azot aplicate │Data │ │
│ │ │ │fizic├───┬─────┤tu- │tatea├────────────┬────────────┬────────┤aplică-│ │
│ │ │ │ nr. │Nr.│Supra│ra │ de │ Organice │ Minerale │Cantita-│rii/ │ │
│ │ │ │ │ │faţa │ │ azot├───┬───┬────┼────────────┤tea de │Canti- │ │
│ │ │ │ │ │(ha) │ │plani│Tip│Can│Azot│Tip│Can│Azot│azot │tatea │ │
│ │ │ │ │ │ │ │fi- │ │ti │(kg │ │ti │(kg │aplicată│medie │ │
│ │ │ │ │ │ │ │cată │ │ta │N) │ │ta │N) │(kg N │de azot│ │
│ │ │ │ │ │ │ │(kg │ │tea│ │ │tea│ │ │apli- │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ N) │ │(to│ │ │(to│ │ │cată │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ne)│ │ │ne)│ │ │(kgN/ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ha) │ │
│ │ │ ├─────┼───┼─────┼────┼─────┼───┼───┼────┼───┼───┼────┼────────┼───────┤ │
│ │ │ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │10 │ 11 │ 12 │ 13 │ │
│ │ │ ├─────┼───┼─────┼────┼─────┼───┼───┼────┼───┼───┼────┼────────┼───────┤ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ / │ │
│ │ │ ├─────┼───┼─────┼────┼─────┼───┼───┼────┼───┼───┼────┼────────┼───────┤ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ / │ │
│ │ │ ├─────┴───┼─────┼────┼─────┼───┼───┼────┼───┼───┼────┼────────┼───────┤ │
│ │ │ │Total ex-│...ha│ x │..kgN│ x │ x │..kg│ x │ x │..kg│...kgN │...kgN/│ │
│ │ │ │ploataţie│ │ │ │ │ │ N │ │ │ N │ │ ha │ │
│ │ │ └─────────┴─────┴────┴─────┴───┴───┴────┴───┴───┴────┴────────┴───────┘ │
│ │ │ │
│ │ │ Semnătura (şi ştampila) │
│ │ │ Notă privind calculul cantităţii de azot: │
│ │ │ ● Cantitatea de azot planificată (col. 5) înseamnă cantitatea maximă │
│ │ │ de azot ce poate fi aplicată pe terenul agricol conform standardelor │
│ │ │ maxime de aplicare a îngrăşămintelor cu azot prevăzute de Codul de bune │
│ │ │ practici agricole. │
│ │ │ ● Cantitatea de azot din îngrăşămintele organice aplicate (col. 8) = │
│ │ │ Cantitatea de îngrăşăminte organice aplicate (col. 7) x conţinutul │
│ │ │ specific de azot (kg N s.a./tonă); │
│ │ │ ● Cantitatea de azot din îngrăşămintele minerale aplicate (col. 11) = │
│ │ │ Cantitatea de îngrăşăminte minerale aplicate (col. 10) x conţinutul │
│ │ │ specific de azot (kg N s.a./tonă); │
│ │ │ ● Cantitatea totală de azot aplicată pe terenul agricol (col. 12) = │
│ │ │ Cantitatea de azot din îngrăşămintele organice aplicate (col. 8) + │
│ │ │ Cantitatea de azot din îngrăşămintele minerale aplicate (col. 11); │
│ │ │ ● Cantitatea medie de azot aplicată pe unitatea de suprafaţă │
│ │ │ (kg N s.a./ha) col. 13 = Cantitatea totală de azot aplicată pe │
│ │ │ terenul agricol (col. 12)/Suprafaţa de teren agricol fertilizată cu │
│ │ │ azot (col. 3). │
│ │ │ Cantitatea de gunoi de grajd, capacitatea de stocare a acestuia, │
│ │ │ cantitatea de azot din gunoiul de grajd (presiunea nutrienţilor) şi │
│ │ │ cantitatea de azot din gunoiul de grajd aplicat pe terenul agricol │
│ │ │ la nivelul exploataţiei se calculează în funcţie de specia şi │
│ │ │ categoria de animale, sistemul de creştere, efectivele de animale │
│ │ │ existente şi tipul de gunoi, conform aplicaţiei-calculator din │
│ │ │ Planul de management al nutrienţilor, postat pe site-ul ICPA │
│ │ │ Bucureşti. │
│ │ │ Referinţe: http://www.icpa.ro/documente/planul_de_fertilizare.pdf │
│ ├─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │GAEC 1 - Crearea/ │1. Se menţin fâşiile de protecţie existente pe terenurile agricole situate│
│ │menţinerea benzilor-tampon (făşiilor de │în vecinătatea zonelor de protecţie a apelor de suprafaţă stabilite în │
│ │protecţie) în vecinătatea apelor de suprafaţă│conformitate cu prevederile legislaţiei în domeniu. Lăţimea minimă a │
│ │ │fâşiilor de protecţie este de 1 m pe terenurile cu panta de până la 12% şi│
│ │ │de 3 m pe terenurile cu panta mai mare de 12%, panta terenului fiind panta│
│ │ │medie a blocului fizic adiacent cursului de apă. │
│ │ │2. În cazul în care pe terenul agricol situat în vecinătatea zonelor de │
│ │ │protecţie a apelor de suprafaţă nu există fâşii de protecţie, fermierul │
│ │ │are obligaţia înfiinţării şi menţinerii acestor fâşii, în conformitate cu │
│ │ │prevederile Codului de bune practici agricole. │
│ ├─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │GAEC 2 - Respectarea procedurilor de │Se respectă prevederile legale privind utilizarea apei pentru irigaţii în │
│ │autorizare, în cazul utilizării apei pentru │agricultură. │
│ │irigaţii în agricultură │ │
│ ├─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │GAEC 3 - Protecţia apelor subterane împotriva│Este interzisă poluarea apelor subterane prin deversarea directă sau prin │
│ │poluării │descărcarea pe teren şi infiltrarea în sol a produselor ce conţin │
│ │ │substanţe periculoase utilizate în agricultură(*). │
│ │ ├────────── │
│ │ │(*) Substanţele periculoase utilizate în agricultură se regăsesc în │
│ │ │conţinutul următoarelor produse/grupe de produse: biocide şi produse de │
│ │ │protecţie a plantelor (erbicide, fungicide, insecticide, acaricide, │
│ │ │nematocide), regulatori de creştere, produse de uz veterinar │
│ │ │(medicamente, substanţe antiparazitare), produse petroliere (combustibili,│
│ │ │lubrifianţi, produse derivate), azotaţii şi fosfaţii din îngrăşăminte şi │
│ │ │alte produse utilizate pentru dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare şi │
│ │ │decontaminare în fermă, în conformitate cu Lista de substanţe prioritare │
│ │ │şi poluanţi specifici prevăzută în anexa nr. 1 la Programul de măsuri │
│ │ │împotriva poluării cu substanţe chimice, aprobat prin Hotărârea │
│ │ │Guvernului nr. 351/2005, cu modificările şi completările ulterioare. │
│ │ ├────────── │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Sol şi stoc de │GAEC 4 - Acoperirea minimă a solului │Pe timpul iernii, terenul arabil trebuie să fie acoperit cu culturi de │
│carbon │ │toamnă şi/sau să rămână nelucrat după recoltare pe cel puţin 20% din │
│ │ │suprafaţa arabilă totală a fermei. │
│ ├─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │GAEC 5 - Gestionarea minimă a terenului care │1. Lucrările solului, inclusiv semănatul, pe terenul arabil cu panta mai │
│ │să reflecte condiţiile locale specifice │mare de 12%, cultivat cu plante prăşitoare, se efectuează de-a lungul │
│ │pentru limitarea eroziunii │curbelor de nivel. │
│ │ │2. Se menţin terasele existente pe terenul agricol la data de 1 ianuarie │
│ │ │2007. │
│ ├─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │GAEC 6 - Menţinerea nivelului de materie │1. Floarea-soarelui nu se cultivă pe acelaşi amplasament mai mult de 2 ani│
│ │organică din sol, inclusiv interdicţia de a │consecutiv. │
│ │incendia miriştile arabile │2. Este interzisă arderea miriştilor şi a resturilor vegetale pe terenul │
│ │ │arabil, precum şi a vegetaţiei pajiştilor permanente. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Biodiversitate │SMR 2 - Conservarea păsărilor sălbatice │1. Fermierii care deţin/administrează terenuri agricole şi care desfăşoară│
│ │Reglementări: │activităţi în perimetrul ariilor de protecţie specială avifaunistică au │
│ │Directiva 2009/147/CE a Parlamentului │următoarele obligaţii: │
│ │European şi a Consiliului din 30 noiembrie │a) să respecte planul de management şi regulamentul ariei de protecţie │
│ │2009 privind conservarea păsărilor sălbatice │specială avifaunistică în ceea ce priveşte utilizarea suprafeţelor de │
│ │(publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii │teren cu destinaţie agricolă şi regimul activităţilor agricole; │
│ │Europene, seria L, nr. 20 din 26 ianuarie │b) să urmeze procedura evaluării impactului asupra mediului/evaluării │
│ │2010): art. 3 alin. (1), art. 3 alin. (2) │strategice de mediu/evaluării adecvate, pentru proiecte sau planuri, │
│ │lit. (b), art. 4 alin. (1), (2) şi (4) │precum şi procedura de autorizare pentru activităţi care pot afecta │
│ │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului │în mod semnificativ aria de protecţie specială avifaunistică, în │
│ │nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale │conformitate cu legislaţia în domeniu. │
│ │protejate, conservarea habitatelor naturale, │2. În vederea protejării tuturor speciilor de păsări sălbatice, │
│ │a florei şi a faunei sălbatice, aprobată cu │inclusiv a celor migratoare, atât în ariile de protecţie specială │
│ │modificări şi completări prin Legea │avifaunistică, cât şi în afara acestora, sunt interzise: │
│ │nr. 49/2011, cu modificările şi completările │a) uciderea sau capturarea intenţionată a păsărilor sălbatice, │
│ │ulterioare: art. 21 alin. (4), art. 22, 28, │indiferent de metoda utilizată; │
│ │art. 31 alin. (2), art. 33 alin. (2) şi │b) deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a │
│ │anexele nr. 3 şi 4A │cuiburilor şi/sau a ouălor din natură; │
│ │Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2007 privind │c) perturbarea intenţionată a păsărilor sălbatice, în special │
│ │declararea ariilor de protecţie specială │în cursul perioadei de reproducere sau de maturizare, prin │
│ │avifaunistică ca parte integrantă a reţelei │activităţi ce contravin scopului de protecţie şi conservare a │
│ │ecologice europene Natura 2000 în România, │acestora, cum ar fi: arderea vegetaţiei, tăierea arborilor/ │
│ │cu modificările şi completările ulterioare: │pâlcurilor arbustive şi a perdelelor agroforestiere existente │
│ │art. 1 şi anexa nr. 1 │pe terenul agricol sau schimbări în folosinţa terenurilor şi │
│ │ │în cursul apelor, precum şi alte activităţi ce contravin │
│ │ │scopului de protecţie şi conservare a ariei naturale protejate. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 3 - Conservarea habitatelor naturale şi a│1. Fermierii care deţin/administrează terenuri agricole şi care desfăşoară│
│ │speciilor de floră şi faună sălbatică │activităţi în perimetrul ariilor naturale protejate au următoarele │
│ │Reglementări: │obligaţii: │
│ │Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai │a) să respecte planul de management şi regulamentul ariei naturale │
│ │1992 privind conservarea habitatelor naturale│protejate în ceea ce priveşte utilizarea suprafeţelor de teren cu │
│ │şi a speciilor de faună şi floră sălbatică │destinaţie agricolă şi regimul activităţilor agricole; │
│ │(publicată în Jurnalul Oficial al │b) să urmeze procedura evaluării impactului asupra mediului/evaluării │
│ │Comunităţilor Europene, seria L, nr. 206 din │strategice de mediu/evaluării adecvate, pentru proiecte sau planuri, │
│ │22 iulie 1992): art. 6 alin. (1) şi (2) │precum şi procedura de autorizare pentru activităţi care pot afecta în │
│ │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului │mod semnificativ aria naturală protejată, în conformitate cu legislaţia │
│ │nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi │în domeniu. │
│ │completări prin Legea nr. 49/2011, cu │2. Pentru protecţia speciilor de plante şi animale sălbatice prevăzute │
│ │modificările şi completările ulterioare: │în anexele nr. 4A şi 4B la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului │
│ │art. 21, 22, 28, art. 33 alin. (1) şi │nr. 57/2007, aprobată cu modificări şi completări prin Legea │
│ │anexele nr. 1-3, 4A şi 4B │nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care trăiesc │
│ │ │atât în ariile naturale protejate, cât şi în afara acestora, sunt │
│ │ │interzise: │
│ │ │a) orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare │
│ │ │a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile │
│ │ │ciclului lor biologic; │
│ │ │b) deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă │
│ │ │a animalelor sălbatice şi perturbarea intenţionată a animalelor sălbatice │
│ │ │în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare şi de │
│ │ │migraţie, prin activităţi ce contravin scopului de protecţie şi conservare│
│ │ │a acestora, cum ar fi: arderea vegetaţiei, tăierea arborilor/pâlcurilor │
│ │ │arbustive şi a perdelelor agroforestiere existente pe terenul agricol, │
│ │ │schimbări în folosinţa terenurilor şi în cursul apelor, precum şi alte │
│ │ │activităţi ce contravin scopului de protecţie şi conservare a ariei │
│ │ │naturale protejate; │
│ │ │c) recoltarea florilor şi a fructelor, culegerea, tăierea, dezrădăcinarea │
│ │ │sau distrugerea cu intenţie a plantelor sălbatice în habitatele lor │
│ │ │naturale, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Peisaj, nivelul │GAEC 7 - Păstrarea elementelor de peisaj, │1. Se păstrează elementele de peisaj, incluzând arborii izolaţi şi │
│minim de │incluzând arborii izolaţi şi terasele │terasele existente pe terenul agricol. │
│întreţinere │existente pe terenul agricol, luând măsuri │2. Fermierii trebuie să prevină instalarea vegetaţiei nedorite pe terenul │
│ │adecvate pentru a preveni instalarea │agricol, inclusiv pe terenul agricol necultivat. │
│ │vegetaţiei nedorite şi asigurarea unui nivel │3. Pajiştile permanente se întreţin prin asigurarea unui nivel minim de │
│ │minim de întreţinere a terenului agricol │păşunat de 0,3 UVM/ha şi/sau prin cosirea lor cel puţin o dată pe an. │
├────────────────┴─────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Domeniul: Sănătate publică, sănătatea animalelor şi sănătatea plantelor │
├────────────────┬─────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Siguranţa │SMR 4 - Principii şi cerinţe generale ale │1. Fermierii care desfăşoară activităţi de producţie, prelucrare şi punere│
│alimentară │legislaţiei alimentare şi proceduri în │pe piaţă a alimentelor şi a hranei pentru animale au următoarele obligaţii│
│ │domeniul siguranţei produselor alimentare │generale: │
│ │Reglementări: │a) să pună pe piaţă numai alimente sigure; │
│ │Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al │b) să pună pe piaţă numai alimente adecvate consumului uman; │
│ │Parlamentului European şi al Consiliului din │c) să respecte măsurile impuse de autoritatea competentă cu privire la │
│ │28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor │punerea pe piaţă a unui aliment sau la retragerea de pe piaţă a acestuia, │
│ │şi a cerinţelor generale ale legislaţiei │în cazul în care există suspiciunea că alimentul respectiv este nesigur; │
│ │alimentare, de instituire a Autorităţii │d) hrana pentru animale nu va fi pusă pe piaţă sau utilizată în hrana │
│ │Europene pentru Siguranţa Alimentară şi de │animalelor destinate producţiei de alimente decât dacă este sigură; │
│ │stabilire a procedurilor în domeniul │e) să utilizeze în hrana animalelor numai produse (furaje, aditivi şi │
│ │siguranţei produselor alimentare (publicat │ingrediente furajere) care îndeplinesc cerinţele de siguranţă a hranei │
│ │în Jurnalul Oficial al Comunităţilor │pentru animale; │
│ │Europene, seria L, nr. 31 din 1 februarie │f) materialele utilizate pentru împachetare, modul de prezentare şi │
│ │2002, p. 1): art. 14 şi 15, art. 17 │cadrul în care sunt dispuse, precum şi informaţiile difuzate prin orice │
│ │alin. (1), art. 18, 19 şi 20 │mijloace nu trebuie să inducă în eroare consumatorul; │
│ │Regulamentul (CE) nr. 852/2004 al │g) să păstreze evidenţa furnizorilor şi a produselor pe care le │
│ │Parlamentului European şi al Consiliului │achiziţionează în scopuri alimentare sau în scopul hrănirii animalelor │
│ │din 29 aprilie 2004 privind igiena │pentru a asigura trasabilitatea acestora; │
│ │produselor alimentare: art. 4 (1) şi │h) să informeze autoritatea competentă în cazul în care consideră că │
│ │anexa I partea A - II 4 (g, h, j), 5 │un produs alimentar pus pe piaţă poate fi dăunător pentru sănătatea │
│ │(f, h), 6 şi III 8 (a, b, d, e), 9 (a, c) │consumatorilor şi să ia măsurile necesare pentru a preveni riscurile │
│ │Legea nr. 150/2004 privind siguranţa │pentru consumatorul final; │
│ │alimentelor şi a hranei pentru animale - │i) să pună la dispoziţia autorităţii competente informaţiile │
│ │republicată: art. 15-22 │solicitate în ceea ce priveşte acţiunile întreprinse pentru evitarea │
│ │Norma sanitară veterinară şi pentru │sau reducerea riscului determinat de alimentele pe care le furnizează │
│ │siguranţa alimentelor privind procedura │sau le-a furnizat. │
│ │de înregistrare sanitară veterinară şi │2. Fermierii care desfăşoară activităţi în domeniul alimentar trebuie │
│ │pentru siguranţa alimentelor a │să respecte următoarele cerinţe privind igiena alimentelor şi a hranei │
│ │activităţilor de obţinere şi de vânzare │pentru animale: │
│ │directă şi/sau cu amănuntul a produselor │a) să asigure că produsele alimentare şi hrana pentru animale sunt │
│ │alimentare de origine animală sau │protejate împotriva oricărei contaminări, având în vedere toate etapele │
│ │nonanimală, precum şi a activităţilor de │de prelucrare la care produsele primare vor fi supuse; │
│ │producţie, procesare, depozitare, │b) să respecte prevederile legislaţiei în vigoare privind combaterea │
│ │transport şi comercializare a produselor │riscurilor în producţia primară şi activităţile conexe, inclusiv măsurile │
│ │alimentare de origine nonanimală, aprobată │privind controlul contaminării din aer, sol, apă, furaje, îngrăşăminte, │
│ │prin Ordinul preşedintelui Autorităţii │medicamente de uz veterinar, produse de protecţia plantelor şi biocide │
│ │Naţionale Sanitare Veterinare nr. 111/2008, │sau din depozitarea, manipularea, colectarea şi prelucrarea deşeurilor, │
│ │cu modificările şi completările ulterioare: │precum şi măsurile privind sănătatea şi bunăstarea animalelor şi │
│ │art. 1, art. 5-10, art. 12 alin. (4), │sănătatea plantelor care au implicaţii asupra sănătăţii umane, inclusiv │
│ │art. 14 alin. (2), art. 15, 22, art. 25 │programe pentru monitorizarea şi combaterea zoonozelor şi a agenţilor │
│ │alin. (5), art. 28 alin. (1) şi (2), │zoonotici; │
│ │art. 34 alin. (9), art. 37, 38 şi anexele │c) în cazul fermierilor care cresc, colectează sau vânează animale, ori │
│ │nr. 1 şi 9 │care obţin produse primare de origine animală trebuie să respecte │
│ │ │măsurile specifice de igienă, astfel: │
│ │Norma sanitară veterinară privind │- să menţină în bună stare orice facilităţi utilizate în legătură cu │
│ │interzicerea utilizării în creşterea │producţia primară şi cu operaţiunile asociate acesteia, incluzând │
│ │animalelor de fermă a unor substanţe cu │facilităţi utilizate pentru depozitarea şi manipularea furajelor, │
│ │acţiune hormonală sau tireostatică şi a │să le cureţe şi, după caz, să le dezinfecteze după curăţare într-o │
│ │celor betaagoniste, aprobată prin Ordinul │manieră corespunzătoare; │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │- să cureţe echipamentele, containerele, boxele, vehiculele şi vasele │
│ │Veterinare nr. 199/2006, cu modificările şi │şi, după caz, să le dezinfecteze după curăţare într-o manieră │
│ │completările ulterioare, referitor la │corespunzătoare; │
│ │Registrul de consultaţii şi tratamente: │- să asigure, pe cât posibil, curăţenia animalelor care urmează să fie │
│ │art. 1 şi art. 2-6 │sacrificate şi, după caz, a animalelor de reproducţie; │
│ │Hotărârea Guvernului nr. 924/2005 privind │- să utilizeze apă potabilă sau apă curată oricând este necesar pentru │
│ │aprobarea Regulilor generale pentru igiena │a preveni contaminarea; │
│ │produselor alimentare: art. 1-6, 9 şi 10 │- să se asigure că personalul care manipulează produsele alimentare │
│ │din anexa 1 │este în stare bună de sănătate şi este instruit cu privire la riscurile │
│ │ │pentru sănătate; │
│ │Norma sanitară veterinară privind protecţia │- să evite, pe cât posibil, ca animalele şi dăunătorii să determine │
│ │animalelor de fermă, aprobată prin Ordinul │producerea contaminării; │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │- să depoziteze şi să manipuleze deşeurile şi substanţele periculoase │
│ │Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │astfel încât să prevină contaminarea; │
│ │nr. 75/2005: pct. 5 şi 6 din titlul "Ţinerea │- să prevină introducerea şi răspândirea bolilor contagioase │
│ │evidenţelor" │transmisibile la oameni prin alimente, inclusiv luarea de măsuri de │
│ │Norma sanitară veterinară şi pentru │precauţie la introducerea unor animale noi şi raportarea suspiciunilor │
│ │siguranţa alimentelor privind măsurile de │de focare de boli către autoritatea competentă; │
│ │supraveghere şi control al unor substanţe şi │- să ţină cont de rezultatele analizelor efectuate pe probe prelevate │
│ │al reziduurilor acestora la animalele vii şi │de la animale sau pe alte probe, ce au importanţă pentru sănătatea │
│ │la produsele de origine animală, aprobată │publică, şi să utilizeze corect aditivii furajeri şi produsele │
│ │prin Ordinul preşedintelui Autorităţii │medicinale de uz veterinar, în conformitate cu legislaţia în vigoare; │
│ │Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru │- să utilizeze corect aditivii furajeri şi produsele medicinale de uz │
│ │Siguranţa Alimentelor nr. 95/2007: art. 9 şi │veterinar, în conformitate cu legislaţia aferentă; │
│ │10, anexa nr. 1 lit. A şi B │d) în cazul fermierilor care produc sau recoltează produse vegetale, │
│ │Norma sanitară veterinară privind stabilirea │trebuie să ia măsuri adecvate de igienă, astfel: │
│ │limitelor maxime de reziduuri de pesticide │- să menţină curate facilităţile, echipamentul, containerele, lăzile, │
│ │din conţinutul sau de pe suprafaţa produselor│vehiculele şi vasele şi, atunci când este necesar, să le dezinfecteze │
│ │alimentare de origine animală, aprobată prin │după curăţare într-o manieră corespunzătoare; │
│ │Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale │- să asigure, după cum este necesar, condiţii igienice de producţie, │
│ │Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa │de transport şi de depozitare, precum şi curăţenia produselor vegetale; │
│ │Alimentelor nr. 23/2007, cu modificările şi │să utilizeze apă potabilă sau apă curată oricând este necesar pentru a │
│ │completările ulterioare: art. 1 şi 3, anexele│preveni contaminarea; │
│ │nr. 1 şi 2 │- să se asigure că personalul care manipulează produsele alimentare este │
│ │Codul de bune practici în fermă, aprobat │în stare bună de sănătate şi este instruit cu privire la riscurile pentru │
│ │prin Ordinul ministrului mediului şi │sănătate; │
│ │gospodăririi apelor nr. 1.234/2006 referitor │- să prevină, pe cât posibil, ca animalele şi dăunătorii să determine │
│ │la utilizarea produselor de uz fitosanitar │producerea contaminării; │
│ │în sectorul producţiei de furaje, precum şi │- să depoziteze şi să manipuleze deşeurile şi substanţele periculoase, │
│ │normele tehnice şi de igienă pentru │astfel încât să prevină contaminarea; │
│ │depozitarea, prelucrarea şi administrarea │- să ţină cont de rezultatele oricăror analize relevante efectuate pe │
│ │furajelor la animale │probe prelevate de la plante sau pe alte probe, importante pentru │
│ │ │sănătatea publică, şi să utilizeze corect produsele pentru protecţia │
│ │ │plantelor şi biocide, în conformitate cu legislaţia în vigoare; │
│ │ │e) să ia măsuri corespunzătoare de remediere atunci când au fost │
│ │ │informaţi despre probleme identificate în timpul controalelor │
│ │ │oficiale. │
│ │ │3. Fermierii care desfăşoară activităţi în domeniul alimentar au │
│ │ │următoarele obligaţii cu privire la documentele de evidenţă: │
│ │ │a) să întocmească şi să păstreze documentele referitoare la măsurile │
│ │ │puse în aplicare pentru a controla pericolele, într-o manieră şi │
│ │ │pentru o perioadă corespunzătoare, proporţional cu natura şi mărimea │
│ │ │activităţii din domeniul alimentar; │
│ │ │b) să pună la dispoziţia autorităţii competente (direcţia sanitară │
│ │ │veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a │
│ │ │municipiului Bucureşti) şi, după caz, celorlalte autorităţi competente │
│ │ │şi a operatorilor din sectorul alimentar, la cererea acestora, │
│ │ │informaţiile din aceste registre. │
│ │ │4. Fermierii care cresc animale sau obţin produse primare de origine │
│ │ │animală trebuie să întocmească şi să păstreze documente de evidenţă cu │
│ │ │privire la: natura şi originea furajelor utilizate în hrana animalelor; │
│ │ │produsele medicale de uz veterinar sau alte tratamente administrate │
│ │ │animalelor, datele de administrare şi perioadele de aşteptare; apariţia │
│ │ │de boli care pot afecta siguranţa produselor de origine animală; │
│ │ │rezultatele analizelor efectuate pe probe prelevate de la animale sau pe │
│ │ │alte probe prelevate pentru stabilirea diagnosticului, importante pentru │
│ │ │sănătatea publică şi orice rapoarte aferente verificărilor efectuate │
│ │ │asupra animalelor sau produselor de origine animală. │
│ │ │5. Fermierii care produc sau recoltează produse vegetale care sunt puse │
│ │ │pe piaţă sau care sunt proprii pentru a fi puse pe piaţă trebuie să se │
│ │ │asigure că acestea sunt etichetate şi identificate în mod adecvat pentru │
│ │ │a facilita trasabilitatea acestora, prin intermediul documentaţiei şi a │
│ │ │informaţiilor relevante, în conformitate cu prevederile legislaţiei în │
│ │ │domeniu. │
│ ├─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 5 - Interzicerea utilizării anumitor │1. Se interzice deţinerea de către crescătorii de animale a substanţelor │
│ │substanţe cu efect hormonal sau tireostatic │cu efect hormonal sau tireostatic şi a substanţelor betaagoniste. │
│ │şi a substanţelor betaagoniste în creşterea │2. Deţinătorii animalelor de fermă (animale domestice din speciile bovine,│
│ │animalelor │porcine, ovine şi caprine, solipede domestice, păsări şi iepuri, precum │
│ │Reglementări: │şi animalele sălbatice din aceste specii şi rumegătoarele sălbatice care │
│ │Directiva 96/22/CE a Consiliului din 29 │au fost crescute într-o exploataţie) sau de acvacultură au obligaţia de nu│
│ │aprilie 1996 privind interzicerea utilizării │administra în tratamentul animalelor de fermă, indiferent prin ce mijloace│
│ │anumitor substanţe cu efect hormonal sau │produse medicinale veterinare ce conţin substanţe interzise, cum ar fi: │
│ │tireostatic şi a substanţelor betaagoniste │substanţe tireostatice, stilbenele, derivaţii de stilbene, sărurile şi │
│ │şi de abrogare a Directivelor 81/602/CEE, │esterii acestora, respectiv 17 betaestradiol şi derivaţii esterificaţi ai │
│ │88/146/CEE şi 88/299/CEE (publicată în │acestuia, precum şi produse medicinale veterinare ce conţin substanţe │
│ │Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, │care au acţiune estrogenă, androgenă sau gestagenă, altele decât 17 │
│ │seria L, nr. 125 din 23 mai 1996): art. 3 │betaestradiol şi derivaţii esterici ai acestuia. │
│ │lit. (a), (b), (d) şi (e) şi art. 4, 5 şi 7 │3. Exploataţiile comerciale cu animale de fermă au obligaţia să cunoască │
│ │Norma sanitară veterinară privind │şi să respecte următoarele norme sanitare veterinare: │
│ │interzicerea utilizării în creşterea │a) administrarea în scopuri terapeutice sau zootehnice a testosteronului, │
│ │animalelor de fermă a unor substanţe cu │progesteronului şi a derivaţilor acestora, precum şi a substanţelor │
│ │acţiune hormonală sau tireostatică şi a │betaagoniste se efectuează numai la animale identificate şi numai de │
│ │celor betaagoniste, aprobată prin Ordinul │către sau sub responsabilitatea directă a unui medic veterinar care va │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │consemna tratamentul efectuat în registrul de consultaţii şi tratamente; │
│ │Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │b) produsele medicinale veterinare care conţin testosteron, progesteron │
│ │nr. 199/2006, cu modificările şi │şi derivaţii acestora, precum şi substanţele betaagoniste administrate │
│ │completările ulterioare: art. 1-6 şi anexele │în scop terapeutic/zootehnic trebuie să fie autorizate pentru │
│ │nr. 1, 2 şi 3 │comercializare conform legislaţiei sanitare veterinare în vigoare; │
│ │ │c) este interzis tratamentul terapeutic cu substanţele hormonale, │
│ │ │tireostatice şi betaagoniste al animalelor de interes economic şi al │
│ │ │animalelor de reproducţie la sfârşitul vieţii reproductive a acestora; │
│ │ │d) să permită accesul medicului veterinar oficial pentru prelevarea de │
│ │ │probe în vederea realizării controlului anumitor substanţe şi al │
│ │ │reziduurilor acestora la animalele vii şi la produsele acestora; │
│ │ │e) medicul veterinar înregistrează toate utilizările de hormoni │
│ │ │terapeutici în registrul de consultaţii şi tratamente sanitare veterinare │
│ │ │unde se consemnează şi perioada de aşteptare; │
│ │ │f) să respecte perioadele de aşteptare specificate în datele înscrise de │
│ │ │medicul veterinar care a efectuat tratamentul terapeutic cu substanţe │
│ │ │hormonale, tireostatice sau betaagoniste. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Identificarea şi│SMR 6 - Identificarea şi înregistrarea │Fermierii care deţin animale din specia suine au următoarele obligaţii: │
│înregistrarea │suinelor │1. în cazul exploataţiilor nonprofesionale, când activitatea de │
│animalelor │Reglementări: │identificare şi înregistrare a animalelor este efectuată de medicul │
│ │Directiva 2008/71/CE a Consiliului din 15 │veterinar de liberă practică împuternicit/o organizaţie profesională a │
│ │iulie 2008 privind identificarea şi │crescătorilor de animale aprobată, în calitate de utilizator al │
│ │înregistrarea porcinelor (publicată în │Sistemului Naţional de Identificare şi Înregistrare a Animalelor (SNIIA): │
│ │Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, │a) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea animalelor din │
│ │seria L, nr. 213 din 8 august 2005): │exploataţie; │
│ │art. 3, 4 şi 5 │b) să notifice utilizatorului SNIIA orice eveniment de naştere, │
│ │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/ │sacrificare pentru consum propriu, moarte, pierdere crotalie, dispariţie, │
│ │2010 privind identificarea şi înregistrarea │regăsire animal; │
│ │suinelor, ovinelor, caprinelor şi │c) să solicite utilizatorului SNIIA eliberarea formularului de mişcare, │
│ │ecvideelor, precum şi pentru modificarea şi │în cazul mutării animalului/animalelor între două exploataţii diferite; │
│ │completarea unor acte normative, aprobată │d) să păstreze registrul exploataţiei completat la zi cu toate intrările │
│ │cu modificări şi completări prin Legea │şi ieşirile de animale şi cu datele referitoare la mişcările respective │
│ │nr. 191/2012: art. 1, 5-7, 10, 11 şi 13 │(dată, destinaţie); │
│ │Norma sanitară veterinară privind sistemul │e) să predea utilizatorului SNIIA documentele de mişcare, cu care a │
│ │de identificare şi înregistrare a suinelor, │achiziţionat animalele; │
│ │aprobată prin Ordinul preşedintelui │f) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii crotaliei unui │
│ │Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare │animal şi să solicite utilizatorului aplicarea acesteia; │
│ │şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 85/2008, │2. în cazul exploataţiilor nonprofesionale, când activitatea de │
│ │cu modificările şi completările ulterioare: │identificare şi înregistrare a animalelor este efectuată de proprietarul │
│ │art. 3-6, art. 7 alin. (2) şi (3), art. 8 │exploataţiei, în calitate de utilizator SNIIA: │
│ │şi anexele nr. 2-4 │a) să solicite direcţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa │
│ │Norma sanitară veterinară pentru │alimentelor (DSVSA) judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │implementarea procesului de identificare şi │b) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea animalelor din │
│ │înregistrare a suinelor, ovinelor, │exploataţie; │
│ │caprinelor şi bovinelor, aprobată prin │c) să identifice şi să înregistreze în SNIIA animalele născute │
│ │Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale │în exploataţie; │
│ │Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa │d) să înregistreze în SNIIA orice eveniment de naştere, mişcare, │
│ │Alimentelor nr. 40/2010, cu modificările şi │sacrificare pentru consum propriu, moarte, dispariţie, regăsire │
│ │completările ulterioare: art. 2 alin. (6) │animal; │
│ │lit. a), art. 4 alin. (1) lit. c) şi │e) să completeze şi să deţină asupra lor pe timpul transportului │
│ │alin. (2), art. 10-14, art. 16 lit. a)-c), │documentele de mişcare, în cazul mutării animalului/animalelor │
│ │art. 18, 39 şi art. 44 alin. (6) şi anexele │între două exploataţii; │
│ │nr. 1-13 │f) să păstreze registrul exploataţiei completat la zi cu toate │
│ │ │intrările şi ieşirile de animale şi cu datele referitoare la │
│ │ │mişcările respective (dată, destinaţie); │
│ │ │g) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii crotaliei │
│ │ │unui animal şi să o aplice în termen de 30 de zile de la │
│ │ │înregistrarea evenimentului de pierdere crotalie; │
│ │ │3. în cazul exploataţiilor comerciale: │
│ │ │a) să solicite DSVSA judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │ │b) să achiziţioneze crotalii (în cazul exploataţiilor comerciale │
│ │ │de tip A) şi/sau trusa de tatuaj (în cazul exploataţiilor comerciale │
│ │ │industriale) pentru identificarea animalelor din exploataţie; │
│ │ │c) să identifice animalele din exploataţie; │
│ │ │d) să înregistreze în registrul exploataţiei toate intrările şi ieşirile │
│ │ │de animale, precum şi datele referitoare la mişcările respective (dată, │
│ │ │destinaţie); │
│ │ │e) să înregistreze în SNIIA animalele identificate individual (în cazul │
│ │ │exploataţiilor comerciale de tip A) sau pe lot (în cazul exploataţiilor │
│ │ │comerciale industriale), precum şi intrările şi ieşirile animalelor în/ │
│ │ │din exploataţie şi datele referitoare la mişcările respective (dată, │
│ │ │destinaţie); │
│ │ │f) să completeze formularele de mişcare pentru suine vii (în cazul │
│ │ │exploataţiilor comerciale industriale) sau documentele de mişcare │
│ │ │(în cazul exploataţiilor comerciale de tip A) pentru animalele deţinute, │
│ │ │ce fac obiectul mişcării între exploataţii; │
│ │ │g) să înregistreze în SNIIA cel târziu până la sfârşitul lunii ianuarie a │
│ │ │anului în curs efectivul deţinut la 1 ianuarie a anului în curs în cazul │
│ │ │exploataţiilor comerciale industriale de suine. │
│ ├─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 7 - Identificarea şi înregistrarea │Fermierii care deţin animale din specia bovine au următoarele obligaţii: │
│ │bovinelor │1. în cazul exploataţiilor nonprofesionale, când activitatea de │
│ │Reglementări: │identificare şi înregistrare a animalelor este efectuată de medicul │
│ │Regulamentul (CE) nr. 1.760/2000 al │veterinar de liberă practică împuternicit/organizaţia profesională a │
│ │Consiliului şi al Parlamentului European din │crescătorilor de animale aprobată, în calitate de utilizator SNIIA: │
│ │17 iulie 2000 de stabilire a unui sistem de │a) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea animalelor din │
│ │identificare şi înregistrare a bovinelor şi │exploataţie; │
│ │privind etichetarea cărnii de vită şi mânzat │b) să notifice utilizatorului orice eveniment de naştere, sacrificare │
│ │şi a produselor din carne de vită şi mânzat │pentru consum propriu, moarte, pierdere crotalie, dispariţie, regăsire │
│ │şi de abrogare a Regulamentului (CE) │animal; │
│ │nr. 820/97 al Consiliului: art. 4 şi 7 │c) să solicite utilizatorului eliberarea documentului de mişcare, │
│ │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/ │în cazul mutării animalului/animalelor între două exploataţii diferite, │
│ │2002 privind identificarea şi înregistrarea │sau să îi predea acestuia exemplarul negru al documentului de mişcare │
│ │bovinelor în România, aprobată cu modificări │în cazul achiziţionării ori vânzării animalelor de la/la mijlocitori de │
│ │prin Legea nr. 25/2003, cu modificările şi │afaceri cu animale vii sau exploataţii comerciale; │
│ │completările ulterioare: art. 1-3, 6, 61, 63,│d) să înregistreze în registrul exploataţiei toate intrările şi ieşirile │
│ │art. 7 alin. (1) şi (3), art. 8, 9 şi 11 │de animale, precum şi datele referitoare la mişcările respective (dată, │
│ │Norma sanitară veterinară pentru │destinaţie); │
│ │implementarea procesului de identificare şi │e) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii crotaliei unui │
│ │înregistrare a suinelor, ovinelor, caprinelor│animal şi să o aplice în termenul prevăzut de legislaţia sanitară │
│ │şi bovinelor, aprobată prin Ordinul │veterinară (30 de zile de la emiterea formularului şi înregistrarea │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │acestuia în Registrul naţional al exploataţiilor (RNE); │
│ │Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │f) să ridice de la sediul DSVSA judeţene paşaportul bovinei şi să-l │
│ │nr. 40/2010, cu modificările şi completările │păstreze în condiţii bune; │
│ │ulterioare: art. 2 alin. (6) lit. b), art. 4 │g) să solicite eliberarea contra cost a unui duplicat al paşaportului │
│ │alin. (1) lit. a) şi alin. (2), art. 10-14, │în cazul pierderii sau distrugerii acestuia; │
│ │art. 16 lit. a)-e), art. 18, 39 şi anexele │h) să solicite utilizatorului înscrierea în paşaport a noului │
│ │nr. 1-13 │deţinător în cazul cumpărării animalului; │
│ │ │i) să deţină asupra lor paşaportul animalului în timpul transportului │
│ │ │acestuia; │
│ │ │2. în cazul exploataţiilor nonprofesionale, când activitatea de │
│ │ │identificare şi înregistrare a animalelor este efectuată de │
│ │ │proprietarul exploataţiei, în calitate de utilizator SNIIA: │
│ │ │a) să solicite DSVSA judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │ │b) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea animalelor din │
│ │ │exploataţie; │
│ │ │c) să identifice şi să înregistreze în SNIIA animalele născute în │
│ │ │exploataţie; │
│ │ │d) să înregistreze în SNIIA orice eveniment de naştere, mişcare, │
│ │ │sacrificare pentru consum propriu, moarte, pierdere crotalie, │
│ │ │dispariţie, regăsire animal; │
│ │ │e) să completeze şi să deţină asupra lor pe timpul transportului │
│ │ │documentele de mişcare, în cazul mutării animalului/animalelor între │
│ │ │două exploataţii diferite; │
│ │ │f) să păstreze registrul exploataţiei completat la zi cu toate │
│ │ │intrările şi ieşirile de animale şi cu datele referitoare la mişcările │
│ │ │respective (dată, destinaţie); │
│ │ │g) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii crotaliei unui │
│ │ │animal şi să o aplice în termen de 30 de zile de la înregistrarea │
│ │ │evenimentului de pierdere crotalie; │
│ │ │h) să ridice de la sediul DSVSA judeţene paşaportul pentru bovine şi │
│ │ │să-l păstreze în bune condiţii; │
│ │ │i) să solicite eliberarea contra cost a unui duplicat al paşaportului │
│ │ │în cazul pierderii sau distrugerii acestuia; │
│ │ │j) să înscrie în paşaport noul deţinător în cazul cumpărării animalului; │
│ │ │k) să deţină asupra lor paşaportul animalului în timpul transportului │
│ │ │acestuia; │
│ │ │3. în cazul exploataţiilor comerciale: │
│ │ │a) să solicite DSVSA judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │ │b) să achiziţioneze crotalii necesare identificării animalelor din │
│ │ │exploataţie; │
│ │ │c) să identifice animalele până la vârsta de 20 de zile şi să le │
│ │ │înregistreze în baza de date RNE; │
│ │ │d) să actualizeze zilnic registrul exploataţiei, precum şi baza de date │
│ │ │RNE; │
│ │ │e) să ridice de la DSVSA judeţene, în termen de 14 zile de la │
│ │ │înregistrarea bovinelor, paşapoartele acestora; │
│ │ │f) să deţină asupra lor paşaportul animalelor în timpul transportului │
│ │ │acestora; │
│ │ │g) să înscrie în paşaportul animalelor datele ultimului deţinător; │
│ │ │h) să completeze documentele de mişcare pentru animalele deţinute ce fac │
│ │ │obiectul mişcării între exploataţii. │
│ ├─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 8 - Identificarea şi înregistrarea │Fermierii care deţin animale din speciile ovine şi caprine au următoarele │
│ │animalelor din speciile ovină şi caprină │obligaţii: │
│ │Reglementări: │1. în cazul exploataţiilor nonprofesionale, când activitatea de │
│ │Regulamentul (CE) nr. 21/2004 al Consiliului │identificare şi înregistrare a animalelor este efectuată de medicul │
│ │din 17 decembrie 2003 de stabilire a unui │veterinar de liberă practică împuternicit/organizaţia profesională a │
│ │sistem de identificare şi de înregistrare a │crescătorilor de animale aprobată, în calitate de utilizator SNIIA: │
│ │animalelor din speciile ovină şi caprină şi │a) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea animalelor din │
│ │de modificare a Regulamentului │exploataţie; │
│ │(CE) nr. 1.782/2003 şi a directivelor 92/ │b) să notifice utilizatorului orice eveniment de naştere, sacrificare │
│ │102/CEE şi 64/432/CEE: art. 3, 4 şi 5 │pentru consum propriu, moarte, pierdere crotalie, dispariţie, regăsire │
│ │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului │animal; │
│ │nr. 23/2010, aprobată cu modificări şi │c) să solicite utilizatorului eliberarea documentului de mişcare, în │
│ │completări prin Legea nr. 191/2012; │cazul mutării animalului/animalelor între două exploataţii diferite, │
│ │art. 1, 4-7, 10, 11 şi 13 │sau să îi predea acestuia exemplarul negru al documentului de mişcare, │
│ │Norma sanitară veterinară pentru │în cazul achiziţionării ori vânzării animalelor de la/la mijlocitori │
│ │implementarea procesului de identificare │de afaceri cu animale vii sau exploataţii comerciale; │
│ │şi înregistrare a suinelor, ovinelor, │d) să înregistreze în registrul exploataţiei toate intrările şi ieşirile │
│ │caprinelor şi bovinelor, aprobată prin │de animale, precum şi datele referitoare la mişcările respective │
│ │Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale │(dată, destinaţie); │
│ │Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa │e) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii crotaliei unui │
│ │Alimentelor nr. 40/2010, cu modificările şi │animal şi să fie aplicată în termenul prevăzut de legislaţia sanitară │
│ │completările ulterioare - art. 2 alin. (6) │veterinară (30 de zile de la emiterea formularului şi înregistrarea │
│ │lit. b) şi alin. (7), art. 3, art. 4 │acestuia în RNE); │
│ │alin. (1) lit. b) şi alin. (2), art. 10-14, │2. în cazul exploataţiilor nonprofesionale, când activitatea de │
│ │art. 16 lit. a)-c), art. 18, 39 şi anexele │identificare şi înregistrare a animalelor este efectuată de proprietarul │
│ │nr. 1-13 │exploataţiei, în calitate de utilizator SNIIA: │
│ │ │a) să solicite DSVSA judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │ │b) să achiziţioneze crotalii pentru identificarea animalelor din │
│ │ │exploataţie; │
│ │ │c) să identifice şi să înregistreze în SNIIA animalele născute în │
│ │ │exploataţie; │
│ │ │d) să înregistreze în SNIIA orice eveniment de naştere, mişcare, │
│ │ │sacrificare pentru consum propriu, moarte, pierdere crotalie, │
│ │ │dispariţie, regăsire animal; │
│ │ │e) să completeze şi să deţină asupra lor pe timpul transportului │
│ │ │documentele de mişcare, în cazul mutării animalului/animalelor între │
│ │ │două exploataţii diferite; │
│ │ │f) să păstreze registrul exploataţiei completat la zi cu toate │
│ │ │intrările şi ieşirile de animale şi cu datele referitoare la mişcările │
│ │ │respective (dată, destinaţie); │
│ │ │g) să achiziţioneze crotalia duplicat în cazul pierderii crotaliei unui │
│ │ │animal şi să o aplice în termen de 30 de zile de la înregistrarea │
│ │ │evenimentului de pierdere crotalie; │
│ │ │3. în cazul exploataţiilor comerciale: │
│ │ │a) să cumpere crotaliile necesare identificării animalelor din │
│ │ │exploataţie; │
│ │ │b) să solicite DSVSA judeţene să devină utilizator SNIIA; │
│ │ │c) să se asigure că toate animalele din exploataţie ce au vârsta de peste │
│ │ │6 luni sunt înregistrate în SNIIA; │
│ │ │d) să completeze documentele de mişcare pentru animalele ce vor fi mişcate│
│ │ │din exploataţia deţinută şi să înregistreze în SNIIA ieşirea animalelor │
│ │ │din exploataţie, precum şi eventualele intrări; │
│ │ │e) să actualizeze zilnic registrul exploataţiei şi baza de date RNE. │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Bolile │SMR 9 - Prevenirea, controlul şi eradicarea │Fermierii care deţin animale rumegătoare au următoarele obligaţii: │
│animalelor │anumitor forme de encefalopatii spongiforme │1. să nu hrănească animalele rumegătoare cu proteine de origine animală, │
│ │transmisibile (EST) │inclusiv cu proteine de origine animală procesate sau cu preparate │
│ │Reglementări: │furajere ce conţin astfel de proteine; │
│ │Regulamentul (CE) nr. 999/2001 al │2. să anunţe medicul veterinar din localitate despre orice îmbolnăvire │
│ │Parlamentului European şi al Consiliului │a animalelor şi/sau despre moartea animalelor aflate în proprietate ori │
│ │din 22 mai 2001 de stabilire a unor │îngrijire sau în timpul transportului, conform normelor sanitare │
│ │reglementări pentru prevenirea, controlul şi │veterinare în vigoare; │
│ │eradicarea anumitor forme transmisibile de │3. să respecte interdicţia privind mişcarea animalelor în şi din │
│ │encefalopatie spongiformă (publicat în │exploataţie, atunci când în exploataţie există animale îmbolnăvite sau │
│ │Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene, │suspecte de infecţie cu encefalopatii spongiforme transmisibile (EST) │
│ │seria L, nr. 147 din 31 mai 2001): art. 7, │şi exploataţia este plasată de medicul veterinar sub control oficial │
│ │11, 12, 13 şi 15 │veterinar, fiind supusă unor restricţii oficiale de circulaţie până la │
│ │Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/ │aflarea rezultatelor examinării; │
│ │2002, aprobată cu modificări prin Legea │4. să permită aplicarea şi să respecte măsurile stabilite de medicul │
│ │nr. 25/2003, cu modificările şi completările │veterinar în caz de suspiciune sau confirmare a EST prevăzute de │
│ │ulterioare: art. 8 alin. (1), (2) şi (5), │legislaţia sanitară veterinară în vigoare; │
│ │art. 10 │5. să anunţe medicul veterinar din localitate despre orice intenţie │
│ │Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale │de a pune pe piaţa internă bovine, ovine ori caprine aflate în │
│ │Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa │proprietate sau îngrijire, în vederea completării certificatului de │
│ │Alimentelor nr. 42/2005 privind măsurile │sănătate de către medicul veterinar; │
│ │pentru implementarea interdicţiei totale de │6. să nu sacrifice bovinele în exploataţii/gospodării individuale, │
│ │administrare a proteinelor animale procesate │ci la abatoarele autorizate sanitar-veterinar, cu excepţia situaţiilor │
│ │în hrana animalelor de fermă │de urgenţă, în care animalul poate fi sacrificat în exploataţie, │
│ │Hotărârea Guvernului nr. 1.214/2009 privind │sub supravegherea medicului veterinar, urmate de recoltarea de probe de │
│ │metodologia pentru stabilirea şi plata │laborator în vederea testării pentru EST. │
│ │despăgubirilor ce se cuvin proprietarilor de │ │
│ │animale tăiate, ucise sau altfel afectate, │ │
│ │în vederea lichidării rapide a focarelor de │ │
│ │boli transmisibile ale animalelor, cu │ │
│ │modificările ulterioare: art. 1, 3, 4, 8 şi │ │
│ │9 şi anexa nr. 1 │ │
├────────────────┼─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Produse de │SMR 10 - Introducerea pe piaţă a produselor │Fermierii care prin activitatea lor depozitează, manipulează şi │
│protecţie a │de protecţie a plantelor │utilizează produse de protecţie a plantelor au următoarele obligaţii: │
│plantelor │Reglementări: │1. să utilizeze numai produse de protecţie a plantelor omologate de │
│ │Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009 al │Comisia Naţională de Omologare a Produselor de Protecţie a Plantelor, │
│ │Parlamentului European şi al Consiliului din │care se regăsesc în baza de date PEST-EXPERT. Referinţe: │
│ │21 octombrie 2009 privind introducerea pe │http://www.madr.ro/ro/fitosanitar, html - https://aloe.anfdf.ro/; │
│ │piaţă a produselor fitosanitare şi de │2. să utilizeze produsele de protecţie a plantelor doar în scopul │
│ │abrogare a Directivelor 79/117/CEE şi 91/ │pentru care acestea au fost omologate şi numai în conformitate cu │
│ │414/CEE ale Consiliului (publicat în │instrucţiunile de utilizare; │
│ │Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, │3. produsele de protecţie a plantelor clasificate ca foarte toxice │
│ │seria L, nr. 309 din 24 noiembrie 2009): │(T+) şi toxice (T) vor fi utilizate numai de persoanele juridice │
│ │art. 55 primele două teze │care deţin autorizaţie pentru utilizarea acestor produse, emisă de │
│ │Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004 privind │unitatea fitosanitară din raza teritorială în care îşi desfăşoară │
│ │procedura de omologare a produselor de │activitatea; │
│ │protecţie a plantelor în vederea plasării │4. să nu aplice tratamente cu produse de protecţie a plantelor în │
│ │pe piaţă şi a utilizării lor pe teritoriul │zonele de protecţie a resurselor de apă, în zonele de protecţie │
│ │României, cu modificările şi completările │sanitară şi ecologică, precum şi în alte zone protejate stabilite │
│ │ulterioare: art. 2, 4 şi 9 │în condiţiile legii; │
│ │Ordonanţa Guvernului nr. 4/1995 privind │5. să respecte condiţiile de depozitare, manipulare şi utilizare a │
│ │fabricarea, comercializarea şi utilizarea │produselor de protecţie a plantelor în exploataţiile agricole, aşa │
│ │produselor de uz fitosanitar pentru │cum sunt prevăzute la cap. VI pct. 6.3-6.6 din Codul de bune practici │
│ │combaterea bolilor, dăunătorilor şi │în fermă, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi │
│ │buruienilor în agricultură şi silvicultură, │apelor nr. 1.234/2006; │
│ │aprobată cu modificări prin Legea │6. să păstreze o perioadă de cel puţin 3 ani documentele de evidenţă │
│ │nr. 85/1995, cu modificările şi completările │contabilă a produselor de protecţie a plantelor depozitate şi utilizate │
│ │ulterioare: art. 15, art. 19 alin. (2) şi │în exploataţie, precum şi Registrul de evidenţă a tratamentelor cu │
│ │art. 27 │produse de protecţie a plantelor. │
│ │Hotărârea Guvernului nr. 1.230/2012 privind │ │
│ │stabilirea unor măsuri pentru aplicarea │ │
│ │prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.107/ │ │
│ │2009 al Parlamentului European şi al │ │
│ │Consiliului din 21 octombrie 2009 privind │ │
│ │introducerea pe piaţă a produselor │ │
│ │fitosanitare şi de abrogare a Directivelor │ │
│ │79/117 CEE şi 91/414/CEE ale Consiliului: │ │
│ │art. 3 alin. (1) lit. i) │ │
├────────────────┴─────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Domeniul: Bunăstarea animalelor │
├────────────────┬─────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Bunăstarea │SMR 11 - Norme minime privind protecţia │1. Fermierii care deţin animale din specia bovine până la vârsta de 6 luni│
│animalelor │viţeilor │trebuie să aplice standardele minime pentru protecţia viţeilor, astfel: │
│ │Reglementări: │a) viţeii cu vârsta de până la 8 săptămâni trebuie ţinuţi în boxe │
│ │Directiva 2008/119/CE a Consiliului din 18 │individuale cu pereţi perforaţi care să permită viţeilor să aibă contacte │
│ │decembrie 2008 de stabilire a normelor │vizuale şi tactile, cu excepţia celor pentru izolarea animalelor bolnave. │
│ │minime privind protecţia viţeilor (publicat │Lăţimea oricărei boxe individuale pentru un viţel trebuie să fie cel puţin│
│ │în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, │egală cu înălţimea viţelului la greabăn, măsurată în poziţie patrupedă, │
│ │seria L, nr. 10 din 15 ianuarie 2009): │iar lungimea acesteia trebuie să fie cel puţin egală cu lungimea corpului │
│ │art. 3 şi 4 │viţelului, măsurată de la vârful nasului până la marginea caudală a │
│ │Norma sanitară veterinară ce stabileşte │tuberozităţii ischiatice, înmulţită cu 1,1; │
│ │standarde minime pentru protecţia viţeilor, │b) viţeii nu trebuie ţinuţi în boxe individuale după vârsta de 8 săptămâni│
│ │aprobată prin Ordinul preşedintelui │cu excepţia cazului în care medicul veterinar certifică faptul că │
│ │Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare │sănătatea sau comportamentul viţelului necesită ca acesta să fie izolat │
│ │şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 72/ │pentru a fi supus tratamentului; │
│ │2005: art. 3 alin. (1) şi (2), art. 4 │c) pentru viţeii crescuţi în grupuri, spaţiul liber alocat şi disponibil │
│ │şi anexa │pentru fiecare viţel trebuie să fie de cel puţin 1,5 m² pentru viţeii cu │
│ │ │greutatea vie de până la 150 kg, de cel puţin 1,7 m² pentru viţeii cu │
│ │ │greutatea vie între 150 kg şi 220 kg şi de cel puţin 1,8 m² pentru viţeii │
│ │ │cu greutatea vie de 220 kg şi peste. Cerinţele menţionate nu se aplică │
│ │ │exploataţiilor cu mai puţin de 6 viţei şi viţeilor ţinuţi alături de mame │
│ │ │în vederea alăptării. │
│ │ │2. Fermierii care deţin animale din specia bovine până la vârsta de 6 luni│
│ │ │trebuie să respecte condiţiile pentru creşterea viţeilor prevăzute în │
│ │ │anexa la Norma sanitară veterinară ce stabileşte standarde minime pentru │
│ │ │protecţia viţeilor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii │
│ │ │Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 72/2005.│
│ │ │3. Fermierii care deţin animale din specia bovine până la vârsta de 6 luni│
│ │ │trebuie să aplice prevederile relevante din anexa la Norma sanitară │
│ │ │veterinară privind protecţia animalelor de fermă, aprobată prin Ordinul │
│ │ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru │
│ │ │Siguranţa Alimentelor nr. 75/2005. │
│ │ │ │
│ ├─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 12 - Norme minime de protecţie a │1. Fermierii care deţin animale din specia porcine au următoarele │
│ │porcinelor │obligaţii: │
│ │Reglementări: │a) să aplice standardele minime pentru protecţia porcilor destinaţi │
│ │Directiva 2008/120/CE a Consiliului din 18 │creşterii şi îngrăşării prevăzute la art. 3 din Norma sanitară veterinară │
│ │decembrie 2008 de stabilire a normelor │care stabileşte standarde minime pentru protecţia porcinelor, aprobată │
│ │minime de protecţie a porcinelor (publicat │prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi │
│ │în Jurnalul Oficial al │pentru Siguranţa Alimentelor nr. 202/2006, cu modificările şi completările│
│ │Uniunii Europene, seria L, nr. 47 din 18 │ulterioare; │
│ │februarie 2009, p. 5): art. 3 şi 4 │b) să aplice condiţiile generale şi dispoziţiile specifice pentru │
│ │Norma sanitară veterinară care stabileşte │diferite categorii de porcine aşa cum sunt prevăzute în anexa la Norma │
│ │standarde minime pentru protecţia │sanitară veterinară care stabileşte standarde minime pentru protecţia │
│ │porcinelor, aprobată prin Ordinul │porcinelor, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale │Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 202/2006, │
│ │Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa │cu modificările şi completările ulterioare; │
│ │Alimentelor nr. 202/2006, cu modificările │c) să aplice prevederile relevante din anexa la Norma sanitară veterinară │
│ │şi completările ulterioare: art. 3, │privind protecţia animalelor de fermă, aprobată prin Ordinul preşedintelui│
│ │art. 4 şi anexa │Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │
│ │ │nr. 75/2005. │
│ │ │2. Orice persoană fizică sau juridică care angajează personal pentru │
│ │ │îngrijirea animalelor din specia porcine trebuie să asigure instructajul │
│ │ │şi îndrumarea acestuia cu privire la respectarea normelor prevăzute la │
│ │ │pct. 1. Persoanele implicate în îngrijirea animalelor trebuie să urmeze │
│ │ │cursuri de instruire privind protecţia porcinelor, organizate în │
│ │ │conformitate cu prevederile legale elaborate de autoritatea competentă. │
│ ├─────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │SMR 13 - Protecţia animalelor de fermă │1. Fermierii trebuie să aplice standardele minime pentru protecţia │
│ │Reglementări: │animalelor crescute sau ţinute în fermă, aşa cum sunt prevăzute în anexa │
│ │Directiva 98/58/CE a Consiliului din 20 iulie│la Norma sanitară veterinară privind protecţia animalelor de fermă, │
│ │1998 privind protecţia animalelor de fermă │aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │
│ │(publicat în Jurnalul Oficial al │Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 75/2005, cu privire la │
│ │Comunităţilor Europene, seria L, nr. 221 din │următoarele aspecte: personalul care asigură îngrijirea; inspecţia │
│ │8 august 1998, p. 23): art. 4 │zilnică; ţinerea evidenţelor; libertatea de mişcare; adăposturi şi cazare;│
│ │Norma sanitară veterinară privind protecţia │animale ce nu sunt ţinute în adăposturi; echipamente mecanice sau │
│ │animalelor de fermă, aprobată prin Ordinul │automate; hrana pentru animale, apa şi alte substanţe; mutilarea │
│ │preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare │animalelor; metodele de creştere. │
│ │Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor │2. Condiţiile de creştere şi exploatare a animalelor se stabilesc în │
│ │nr. 75/2005: art. 4 şi anexa │raport cu specia, rasa, categoria de producţie, gradul de dezvoltare şi │
│ │ │adaptare, nevoile fiziologice şi etologice ale acestora, în conformitate │
│ │ │cu cerinţele prevăzute în anexa la Norma sanitară veterinară privind │
│ │ │protecţia animalelor de fermă. │
│ │ │3. Fermierii trebuie să ţină evidenţe privind efectivele de animale, │
│ │ │mortalităţile la animale, precum şi registrul de consultaţii şi tratamente│
│ │ │veterinare, care se păstrează la fermă o perioadă de cel puţin 3 ani. │
└────────────────┴─────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


                                ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016