───────
la normele metodologice
───────────────────────
METODOLOGIA
de stabilire şi recuperare a sumelor încasate necuvenit din
Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate
de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente
şi dispozitive medicale
SECŢIUNEA 1
1. Furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale care au sau care au avut încheiate contracte cu casele de asigurãri de sãnãtate se supun, în termenul prevãzut de lege, controlului în scopul verificãrii concordanţei dintre datele prevãzute în raportãrile cãtre casele de asigurãri de sãnãtate şi cele din documentele primare existente la nivelul furnizorilor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale.
2. Organele de control pot solicita toate documentele considerate necesare pentru verificarea justificãrii serviciilor raportate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale şi plãtite de casele de asigurãri de sãnãtate.
3. Se considerã sume încasate necuvenit de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale orice sume primite de la casele de asigurãri de sãnãtate în baza unui contract de furnizare de servicii pentru care nu existã documente justificative care sã confirme realitatea serviciilor prestate de furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale. Documentele care stau la baza raportãrilor pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condiţiile în care sunt completate şi furnizeazã toate informaţiile prevãzute de normele legale în vigoare.
Documentele justificative trebuie sã cuprindã urmãtoarele elemente principale:
a) denumirea documentului;
b) denumirea şi, dupã caz, sediul unitãţii care întocmeşte documentul;
c) numãrul documentului şi data întocmirii acestuia;
d) menţionarea pãrţilor care participã la efectuarea operaţiunii (când este cazul);
e) conţinutul operaţiunii şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuãrii acesteia;
f) datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii efectuate;
g) numele şi prenumele, precum şi semnãturile persoanelor care rãspund de efectuarea operaţiunii, ale persoanelor cu atribuţii de control financiar preventiv şi ale persoanelor în drept sã aprobe operaţiunile respective, dupã caz;
h) alte elemente menite sã asigure consemnarea completã a operaţiunilor efectuate.
SECŢIUNEA a 2-a
1. Constatarea sumelor încasate necuvenit din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, denumit în continuare fond, de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale se face de cãtre structurile de control.
2. La procesul-verbal de constatare se vor anexa, în copie, toate documentele pe care echipa de control le-a luat în considerare şi care stau la baza constatãrilor privind sumele încasate necuvenit.
SECŢIUNEA a 3-a
1. Recuperarea de la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale a sumelor încasate necuvenit din fond se efectueazã de structurile de specialitate cu atribuţii în domeniu din cadrul caselor de asigurãri de sãnãtate, potrivit mãsurilor dispuse prin raportul de control, în condiţiile legii.
2. Sumele încasate necuvenit din fond de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sunt purtãtoare de obligaţii accesorii calculate la nivelul dobânzii legale, conform dispoziţiilor legale.
ANEXA 3
────────
la normele metodologice
───────────────────────
GHIDUL
privind controlul în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate
1. Dispoziţii generale
1.1. Prezentul ghid reprezintã un ansamblu de reguli şi dispoziţii care stabilesc tipurile de control, specifice Corpului de control, respectiv structurilor teritoriale de control, inclusiv scopul, obiectivele, programarea, pregãtirea şi finalizarea acţiunilor de control, modul de exercitare a controlului şi limitele acestuia.
1.2. În raport cu etapele în care se deruleazã controlul, ghidul stabileşte coordonatele generale ale acestuia şi integrarea unei metodologii unitare în activitatea de control desfãşuratã de personalul împuternicit al structurilor de control.
2. Scopul şi obiectivele activitãţii de control
2.1. Activitatea de control a personalului care exercitã atribuţii în acest domeniu are drept scop protejarea intereselor asiguraţilor şi buna gestiune financiarã a Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, denumit în continuare fond, prin:
a) evidenţierea şi aducerea la cunoştinţa entitãţii controlate a abaterilor şi faptelor care au generat încãlcarea reglementãrilor legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate şi a consecinţelor produse de aceastã încãlcare;
b) determinarea entitãţilor controlate sã îşi însuşeascã şi sã respecte normele legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate;
c) cunoaşterea dinamicii şi a gradului de repetabilitate al aceloraşi fapte care contravin normelor legale, în vederea stabilirii periodicitãţii intervenţiilor pentru înlãturarea deficienţelor şi limitarea efectelor patrimoniale negative;
d) dispunerea mãsurilor adecvate în vederea restabilirii legalitãţii şi evaluarea impactului şi a eficienţei mãsurilor luate anterior;
e) conştientizarea entitãţii controlate prin prezentarea riscurilor induse de nerespectarea prevederilor care decurg din reglementãrile aplicabile propriei activitãţi şi a avantajelor posibile determinate de conformitatea cu legislaţia din domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
2.2. Principalele obiective ale activitãţii de control, fãrã a se limita la acestea sunt:
a) verificarea accesului asiguraţilor la serviciile de asistenţã medicalã, medicamente şi dispozitive medicale, conform statutului acestora;
b) verificarea respectãrii prevederilor legale de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţie contractualã cu Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, denumitã în continuare CNAS/casele de asigurãri de sãnãtate;
c) verificarea modului de utilizare a fondului la nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate.
2.3. La stabilirea obiectivelor se vor avea în vedere rezultatele activitãţii anterioare, informaţiile provenite de la asiguraţi, furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, contribuabili, case de asigurãri de sãnãtate, mass-media, de la alte autoritãţi, precum şi din constatãrile proprii.
3. Tipuri de control. Limite ale activitãţii de control
3.1. În realizarea funcţiilor, a scopurilor şi a obiectivelor stabilite prin actele normative de organizare şi funcţionare, personalul din cadrul structurilor de control exercitã, în mod permanent, controale cu caracter operativ, inopinat şi tematic.
3.2. Controlul operativ constã în verificarea, limitatã în timp şi sub raportul sferei de cuprindere, a unui furnizor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, a unui contribuabil sau a unei case de asigurãri de sãnãtate, în vederea stabilirii existenţei ori inexistenţei unor încãlcãri ale reglementãrilor legale aplicabile în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate. Controalele operative sunt controale neplanificate.
3.2.1. Obiectivele concrete urmãrite, de regulã, se referã la verificarea punctualã a respectãrii de cãtre entitatea controlatã a obligaţiilor ce îi revin conform prevederilor legale, verificarea conformitãţii serviciilor prestate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sau, în cazul apariţiei unui pericol iminent, verificarea menţinerii/sistãrii activitãţii şi prestãrii serviciilor pânã la realizarea conformitãţii, precum şi alte verificãri dispuse de şeful ierarhic potrivit limitelor de competenţã.
3.2.2. Controlul operativ se caracterizeazã prin rapiditate, rigoare şi eficienţã şi nu poate fi transformat, în lipsa unor constatãri valorificabile, în control tematic sau de altã naturã. Controlul operativ poate fi însã inclus în controlul tematic, prin adãugarea obiectivelor urmãrite la tematica de bazã.
3.2.3. Controlul operativ se dispune de preşedintele CNAS sau de preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate.
3.3. Controlul inopinat constã în verificarea punctualã a unei stãri, situaţii sau consecinţe determinate de încãlcarea directã de cãtre entitatea controlatã a unei reglementãri, care lezeazã interesele legitime ale unui partener din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate. Controalele inopinate sunt controale neplanificate.
3.3.1. Controlul inopinat este un control impus, de regulã, de o reclamaţie, sesizare, petiţie provenitã de la un partener din sistem, mass-media ori de la alte autoritãţi sau din dispoziţia preşedintelui CNAS ori a preşedintelui-director general, dupã caz.
3.3.2. Sunt considerate controale inopinate: controlul-ţintã, controlul de necesitate şi controlul de conformitate efectuate pentru stabilirea corespondenţei dintre conţinutul şi limitele documentelor prevãzute în actele normative şi activitatea propriu-zisã a entitãţii controlate.
3.4. Controlul tematic este controlul programat, cu obiective expres stabilite şi cu o duratã determinatã, menit sã asigure verificarea conformitãţii cu normele aplicabile în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate.
3.4.1. Controlul tematic se executã pe baza planului anual de control al structurilor de control şi se realizeazã, de regulã, de o echipã formatã din persoane cu specializãri diferite pentru acoperirea întregii problematici supuse acestei activitãţi.
3.4.2. Entitãţilor controlate le vor fi aduse la cunoştinţã perioada supusã controlului, tematica de control, precum şi perioada în care se va desfãşura acţiunea şi li se va solicita desemnarea unor reprezentanţi care pe toatã durata controlului sã rãspundã solicitãrilor echipei de control.
3.5. În desfãşurarea activitãţii de control, echipa de control poate solicita reprezentantului legal al entitãţii controlate prezentarea la sediul casei de asigurãri de sãnãtate cu actele/documentele solicitate în prealabil de cãtre echipa de control printr-o notificare scrisã, confirmatã de primire.
3.6. În cazul în care în cadrul acţiunilor de control se constatã fapte a cãror cercetare nu este de competenţa structurilor de control, echipele de control vor consemna cele constatate şi vor anunţa conducãtorul structurii de control în vederea aducerii la cunoştinţa ordonatorului de credite care a dispus acţiunea de control, urmând a fi sesizate autoritãţile şi/sau organele abilitate (competente).
4. Efectuarea controlului. Etape de desfãşurare. Caracterizare generalã
Activitatea de control se realizeazã în urmãtoarele etape:
4.1. prezentarea iniţialã, în cadrul cãreia unui reprezentant autorizat al entitãţii controlate i se comunicã:
a) echipa de control;
b) obiectivele avute în vedere;
c) perioada preconizatã de desfãşurare, sub rezerva prelungirii acesteia din motive obiective, în raport cu natura sau caracterul unor constatãri care impun o astfel de prelungire;
4.2. controlul propriu-zis, care se executã prin verificarea concretã a existenţei conformitãţii operaţiunilor şi serviciilor, pe bazã de documente, observare şi raţionament, prin utilizarea tehnicilor şi instrumentelor specifice;
4.3. finalizarea acţiunii de control, materializatã în constatãri concrete ale faptelor în legãturã cu fiecare dintre obiectivele avute în vedere şi aplicarea de sancţiuni contravenţionale, în condiţiile legii.
5. Valorificarea actelor de control
5.1. Actele de control încheiate în urma finalizãrii acţiunii de control, pentru a-şi produce efectele, urmeazã sã fie valorificate prin punerea în aplicare a mãsurilor stabilite.
5.2. Actele de control pot fi supuse procedurilor de contestare conform prevederilor legale în vigoare.
5.3. Pentru pagubele cauzate în activitatea de control, ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzãtoare a atribuţiilor, personalul cu atribuţii de control rãspunde potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
6. Dispoziţii tranzitorii şi finale
Prevederile prezentului ghid se completeazã cu reglementãrile specifice din actele normative privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi cu celelalte dispoziţii legale aplicabile activitãţii de control.
ANEXA 4
───────
la normele metodologice
───────────────────────
CODUL DE CONDUITĂ
al personalului cu atribuţii de control din sistemul de asigurãri
sociale de sãnãtate
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
1. Personalul cu atribuţii de control din cadrul structurilor de control exercitã prerogativele de putere publicã pentru realizarea atribuţiilor în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în actele normative de organizare şi funcţionare proprii, cu prevederile specifice din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu reglementãrile din legislaţia asigurãrilor sociale de sãnãtate şi cu principiile şi normele stabilite prin prezentul cod de conduitã.
2. În sensul prevederilor prezentului cod de conduitã, personalul cu atribuţii de control este constituit din funcţionari publici cu pregãtire corespunzãtoare care exercitã atribuţii de verificare sau control, în baza unei împuterniciri date în condiţiile legii.
3. Pregãtirea şi experienţa personalului structurilor de control constituie un element esenţial în atingerea obiectivelor. Acesta trebuie sã posede cunoştinţe, experienţã şi alte competenţe necesare pentru a-şi exercita responsabilitãţile individuale:
a) competenţa în vederea aplicãrii normelor, procedurilor şi tehnicilor de control;
b) cunoaşterea principiilor de bazã în economie, în domeniul juridic şi în domeniul tehnologiilor informatice, aplicabile sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
c) cunoştinţe suficiente pentru a identifica abateri şi deficienţe şi pentru a le analiza şi verifica;
d) capacitatea de a comunica oral şi în scris, de a putea expune clar şi eficient obiectivele, constatãrile, concluziile şi mãsurile propuse în urma controalelor efectuate.
4. Structura de control trebuie sã dispunã în mod colectiv de toatã competenţa şi experienţa necesare în realizarea activitãţii specifice.
5. Personalul care efectueazã activitãţi de control trebuie sã aibã o atitudine imparţialã, sã nu aibã prejudecãţi şi sã nu se afle în conflict de interese.
6. Personalul care efectueazã activitãţi de control trebuie sã îşi îndeplineascã atribuţiile în mod obiectiv şi independent, cu profesionalism şi integritate, potrivit normelor şi procedurilor specifice activitãţii de control.
7. Nu pot fi desemnate sã efectueze acţiuni de control persoane care sunt soţi, rude sau afini pânã la gradul al patrulea inclusiv cu conducãtorul entitãţii controlate ori cu membrii organului de conducere colectivã.
8. Persoanele care efectueazã controale nu trebuie implicate în vreun fel în îndeplinirea activitãţilor pentru care au atribuţii de control.
9. În echipele de control nu pot fi nominalizate persoane care au lucrat în entitãţile controlate. Aceastã interdicţie se poate ridica dupã trecerea unei perioade de 1 an.
10. Persoanele care se gãsesc în una dintre situaţiile prevãzute la pct. 7, 8 sau 9 au obligaţia de a informa de îndatã, în scris, conducãtorul structurii de control, în vederea remedierii situaţiei.
SECŢIUNEA a 2-a
Principii şi reguli aplicabile actului de control - caracteristici şi particularitãţi
1. În înţelesul prezentului cod de conduitã, controlul reprezintã o activitate legalã, necesarã şi utilã, exercitatã cu obiectivitate şi imparţialitate, destinatã menţinerii sau restabilirii echilibrului dintre dispoziţiile normative aplicabile domeniului asigurãrilor sociale de sãnãtate şi modul concret în care acţioneazã entitatea controlatã ori structurile sale interne şi personalul acestora în acel domeniu.
2. Controlul are ca scop obţinerea de date şi informaţii concludente ale cãror analizã, prelucrare şi interpretare sã permitã evaluarea corectã a nivelului de respectare a obligaţiilor din domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate, stabilite în sarcina entitãţii controlate.
3. Actul de control este guvernat de urmãtoarele principii:
a) legalitatea - principiul potrivit cãruia orice acţiune de verificare sau control poate fi efectuatã dacã este prevãzutã de lege ori de un alt act normativ aplicabil domeniului asigurãrilor sociale de sãnãtate;
b) oficialitatea - principiul care impune ca orice acţiune de verificare sau control sã se execute în temeiul unei împuterniciri exprese;
c) regularitatea - principiul conform cãruia actul de verificare sau control sã se desfãşoare la intervale rezonabile de timp, în aşa fel încât sã asigure cunoaşterea şi stabilirea modului în care entitatea controlatã îşi îndeplineşte obligaţiile legale şi sã nu afecteze activitatea normalã a acesteia;
d) egalitatea de tratament - principiul care instituie garanţia cã personalul împuternicit cu atribuţii de verificare sau control îşi exercitã îndatoririle cu respectarea normelor şi regulilor deontologice faţã de toate entitãţile controlate;
e) confidenţialitatea - principiul care obligã personalul cu atribuţii de verificare ori control sã nu divulge date, documente sau orice alte informaţii, precum şi identitatea persoanelor care au formulat reclamaţii, sesizãri ori petiţii, cu excepţia îndatoririlor care decurg din procedurile judiciare;
f) profesionalismul - principiul care presupune exercitarea cu competenţã, responsabilitate, eficienţã, conştiinciozitate şi corectitudine a activitãţii de cãtre personalul cu atribuţii de control;
g) integritatea - principiul conform cãruia personalul cu atribuţii de control este obligat sã îşi îndeplineascã îndatoririle cu bunã-credinţã, sã respingã orice încercare de influenţare sau de deturnare de la obiectivele şi scopul acţiunii, sã nu pretindã şi sã nu primeascã, în nicio împrejurare, bani ori alte foloase sau promisiuni de astfel de daruri pentru tãinuirea rezultatelor reale ale activitãţii de control ori pentru avantajarea, în orice mod, a entitãţii controlate;
h) obiectivitatea şi imparţialitatea - principii care obligã personalul cu atribuţii de verificare şi control sã îndeplineascã acţiunea propriu-zisã, sã constate şi sã dispunã mãsurile, pe baza datelor şi documentelor examinate şi susţinute de acestea, cu eliminarea interpretãrilor personale, subiective, nesusţinute şi pãrtinitoare, în dezacord cu realitatea;
i) consecvenţa şi proporţionalitatea - principii care impun personalului cu atribuţii de control sã dispunã mãsuri cu conţinut şi consecinţe corespunzãtoare încãlcãrilor sau nerespectãrilor reglementãrilor legale şi sã asigure corespondenţa dintre gravitatea faptelor şi sancţiunile aplicate.
4. Controlul, ca activitate necesarã şi utilã, se defineşte prin urmãtoarele caracteristici:
a) unicitatea - un domeniu de activitate este supus unei singure proceduri de control; repetarea acesteia este determinatã de existenţa indiciilor privind sãvârşirea unor încãlcãri ale reglementãrilor legale de cãtre entitatea controlatã sau de necesitatea verificãrii îndeplinirii mãsurilor dispuse printr-un control anterior;
b) diversitatea - efectuarea controlului asupra acelor domenii de activitate ale entitãţii controlate susceptibile sã conţinã sau sã dezvolte riscuri de neconformitate cu normele specifice sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
c) specialitatea - controlul se efectueazã numai în domeniul de competenţã al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al caselor de asigurãri de sãnãtate;
d) periodicitatea - controlul se efectueazã conform programãrii stabilite, pentru a nu perturba activitatea normalã a entitãţii controlate şi, în acelaşi timp, pentru a nu îi permite acesteia sã încalce obligaţiile legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
SECŢIUNEA a 3-a
Drepturile şi îndatoririle personalului cu atribuţii de control
1. În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul cu atribuţii de control este obligat sã cunoascã, sã respecte şi sã aplice urmãtoarele:
a) reglementãrile legale în vigoare care stabilesc competenţele şi coordonatele activitãţii structurilor de control din care face parte personalul cu atribuţii de control, drepturile şi îndatoririle personalului, precum şi sancţiunile aplicabile în cazul încãlcãrii sau nerespectãrii dispoziţiilor legale;
b) regulile, procedurile, uzanţele, normele tehnice elaborate şi adoptate, potrivit legii, utilizate în activitatea entitãţii controlate.
2. Personalul cu atribuţii de control este obligat, la începerea acţiunii, sã prezinte reprezentantului entitãţii controlate împuternicirea expresã (ordinul/decizia de serviciu şi legitimaţia) care confirmã desemnarea pentru efectuarea controlului şi obiectivele controlului.
3. Personalul cu atribuţii de control este obligat sã se documenteze asupra activitãţii ori principalelor activitãţi îndeplinite de entitatea controlatã, sã obţinã date relevante despre punctele de lucru utilizate de aceasta, sã se informeze asupra corespondenţei dintre obiectul/obiectele de activitate cuprins/cuprinse în actul de înfiinţare şi activitatea propriu-zisã, sã solicite sau, dupã caz, sã i se prezinte înscrisuri, copii şi orice alte documente care au legãturã cu controlul.
4. Personalul cu atribuţii de control este obligat sã pãstreze confidenţialitatea documentelor, materialelor şi altor înscrisuri obţinute în timpul controlului şi sã procedeze în mod corespunzãtor pentru ducerea la îndeplinire a acestei obligaţii.
5. Personalul cu atribuţii de control are acces la toate entitãţile prevãzute de prezentul ordin ca fiind pasibile de control, în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
6. Pentru clarificarea unor probleme specifice care presupun cunoştinţe de specialitate din diverse domenii de activitate (tehnic, tehnologic, juridic şi altele asemenea), personalul cu atribuţii de control poate cere sprijinul unor specialişti.
7. Personalul cu atribuţii de control are obligaţia sã îşi fundamenteze constatãrile, concluziile şi mãsurile atât pe bazã de documente şi informaţii, cât şi pe baza datelor provenite de la structurile entitãţii controlate şi a celor rezultate din analiza directã şi evaluãrile fãcute de personalul implicat în activitãţile supuse controlului.
8. Personalul cu atribuţii de control are dreptul sã solicite reprezentantului entitãţii controlate înscrisurile, documentele sau materialele care conţin date relevante în legãturã cu obiectul controlului şi sã cearã sã i se punã la dispoziţie copii ale acestora, pentru fundamentarea constatãrilor şi mãsurilor dispuse.
9. Personalul cu atribuţii de control este obligat sã manifeste imparţialitate în activitatea desfãşuratã şi sã nu întreprindã vreo acţiune de verificare sau control, dacã, în raporturile cu reprezentanţii ori cu ceilalţi membri ai entitãţii controlate, se aflã într-o situaţie de conflict de interese. Este considerat persoanã care are un interes membrul echipei de control care:
a) beneficiazã, direct sau prin persoane interpuse, de serviciile, produsele, lucrãrile ori fondurile entitãţii controlate;
b) este, direct ori prin persoane interpuse, acţionar, deţinãtor de pãrţi sociale, fondator, administrator, cenzor, beneficiar al unei sponsorizãri sau al altei liberalitãţi din partea entitãţii controlate ori a reprezentanţilor acesteia.
10. Încãlcarea dispoziţiilor legale şi a prevederilor prezentului cod de cãtre personalul cu atribuţii de control constituie, dupã caz, abatere disciplinarã, contravenţie sau infracţiune şi poate atrage rãspunderea în condiţiile legii.
11. Persoanele însãrcinate cu activitãţi de control pot fi fãcute rãspunzãtoare de fapte privind încãlcarea prezentului cod numai dacã acestea sunt comise în activitatea de control propriu-zisã.
12. În activitatea desfãşuratã, personalul cu atribuţii de control beneficiazã de prezumţia de nevinovãţie. În cazul în care entitatea controlatã sau o persoanã din cadrul acesteia apreciazã existenţa unor abateri ale echipei de control ori ale unor membri ai acesteia, are obligaţia de a aduce probe în sprijinul afirmaţiilor fãcute.
13. Instituţia din care face parte o persoanã cu atribuţii de control are obligaţia de a apãra drepturile persoanei respective conform dispoziţiilor legale.
14. Prevederile prezentului cod se completeazã, de drept, cu reglementãrile generale sau cele cu caracter special din Legea nr. 188/1999, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu reglementãrile specifice din actele normative de organizare şi funcţionare ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi caselor de asigurãri de sãnãtate.
ANEXA 5
───────
la normele metodologice
───────────────────────
PROCES - VERBAL DE CONSTATARE
1. Serveşte ca document obligatoriu în care sunt consemnate constatãrile echipei de control la încheierea efectuãrii unei acţiuni de control.
2. Se întocmeşte în douã exemplare de cãtre echipa de control şi se semneazã de cãtre reprezentaţii autorizaţi ai entitãţii controlate.
3. Se înregistreazã la entitatea controlatã.
4. Se arhiveazã la entitatea controlatã (exemplarul 1) şi la structura de control (exemplarul 2) în secţiunea C a dosarului de control.
- MODEL -
Casa de Asigurãri de Sãnãtate ....................
Nr. ......... din ................................
PROCES - VERBAL DE CONSTATARE
Subsemnaţii, ......./(membrii echipei de control)......, în baza ....../(temeiul legal)...... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ...... din ..........., am efectuat în perioada .............. o acţiune de control la ...../(datele de identificare a entitãţii controlate)............... .
Tematica acţiunii de control:
1. ...........................................................;
2. ...........................................................;
3. ...........................................................;
4. ...........................................................;
5. ...........................................................;
n. .......................................................... .
Perioada controlatã: ..........................................
Documente şi operaţiuni controlate:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
Pentru perioada verificatã conducerea ...../(entitãţii controlate).... a fost asiguratã de:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
În urma efectuãrii controlului, cu rezerva cã responsabilitatea pentru veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate la prezentul proces-verbal de constatare revine ........, echipa de control face urmãtoarele
CONSTATĂRI:
1. Obiectivul 1 ...............................................
...............................................................
...............................................................
2. Obiectivul 2 ...............................................
...............................................................
...............................................................
3. Obiectivul 3 ...............................................
...............................................................
...............................................................
4. Obiectivul 4 ...............................................
...............................................................
...............................................................
n. Obiectivul n ...............................................
...............................................................
...............................................................
La terminarea controlului au fost restituite toate actele şi documentele puse la dispoziţia echipei de control, excepţie fãcând documentele întocmite la solicitarea echipei de control şi copiile conforme cu originalul dupã documentele verificate, asumate prin semnãturã şi ştampilã de entitatea controlatã.
La prezentul proces-verbal de constatare pot fi exprimate obiecţii cu privire la constatãrile echipei de control, în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la data semnãrii/comunicãrii procesului-verbal de constatare, printr-o contestaţie scrisã, depusã la sediul casei de asigurãri de sãnãtate.
Prezentul proces-verbal de constatare a fost întocmit în douã exemplare, dintre care unul rãmâne la ....../(entitatea controlatã) .............. şi unul la echipa de control.
Echipa de control,
...............................
...............................
...............................
Reprezentanţi ai entitãţii controlate,
................................................
................................................
................................................
ANEXA 6
───────
la normele metodologice
─────────────────────────
NOTĂ DE CONSTATARE
1. Serveşte ca document obligatoriu în care sunt consemnate constatãrile echipei de control la încheierea efectuãrii unei acţiuni de control, în condiţiile în care nu existã un reprezentant autorizat al entitãţii controlate.
2. Se întocmeşte în douã exemplare de cãtre echipa de control.
3. Se înregistreazã la instituţia care a dispus acţiunea de control.
4. Se arhiveazã la structura de control (exemplarul 1) în secţiunea C a dosarului de control şi la entitatea controlatã (exemplarul 2).
5. La nota de constatare trebuie sã fie anexatã o minutã prin care se consemneazã lipsa unui reprezentat autorizat al entitãţii controlate.
- MODEL -
Casa de Asigurãri de Sãnãtate ........................
Nr. .......... din ...................................
NOTĂ DE CONSTATARE
Subsemnaţii, ....../(membrii echipei de control)......., în baza ...../(temeiul legal)....... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ....... din ........., am efectuat în perioada .......... o acţiune de control la ......./(datele de identificare a entitãţii controlate).......
Tematica acţiunii de control:
1. ...........................................................;
2. ...........................................................;
3. ...........................................................;
4. ...........................................................;
5. ...........................................................;
n. .......................................................... .
Perioada controlatã: ..........................................
Documente şi operaţiuni controlate:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
În urma efectuãrii controlului, cu rezerva cã responsabilitatea pentru veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate la raport revine........, echipa de control face urmãtoarele
CONSTATĂRI:
1. Obiectivul 1 ...............................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
2. Obiectivul 2 ...............................................
...............................................................
...............................................................
3. Obiectivul 3 ...............................................
...............................................................
...............................................................
4. Obiectivul 4 ...............................................
...............................................................
...............................................................
n. Obiectivul n ...............................................
...............................................................
...............................................................
Prezenta notã de constatare a fost întocmitã în douã exemplare, dintre care unul va fi transmis la ..../(entitatea controlatã)....... şi unul rãmâne la echipa de control.
Echipa de control,
..............................
..............................
..............................
ANEXA 7
───────
la normele metodologice
───────────────────────
PROCES - VERBAL
de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
1. Este documentul prin care echipa de control aplicã sancţiunile contravenţionale în conformitate cu competenţele ce îi revin potrivit prevederilor legale în vigoare.
2. Se întocmeşte în douã exemplare, dintre care unul se reţine de echipa de control şi unul se înmâneazã personal/se comunicã prin afişare la domiciliul sau la sediul contravenientului/se transmite prin poştã cu confirmare de primire.
- MODEL -
Casa de Asigurãri de Sãnãtate ...................
Nr. .......... din ..............................
PROCES - VERBAL
de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
Subsemnaţii, ...../(membrii echipei de control)......., în baza ..../(temeiul legal)....... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ...... din ......., aflaţi în perioada ......... într-o acţiune de control la ...../(datele de identificare a entitãţii controlate)........... am constatat*):
_________
*) Se descriu contravenţia, articolul de lege încãlcat şi împrejurãrile în care a fost sãvârşitã.
...............................................................
...............................................................
...............................................................
Faptele de mai sus constituie contravenţii prevãzute la
...............................................................
...............................................................
Faptele se sancţioneazã cu
...............................................................
...............................................................
De sãvârşirea acestor fapte se face vinovat contravenientul:
A. ........., în calitate de persoanã juridicã, cu sediul în ...., cod fiscal ......, J....../....., cod unic de înregistrare (CUI) ......, reprezentatã prin ......., funcţia ........, legitimaţia seria ...... nr. ......, eliberatã de ........ la data de ....................;
B. ........., în calitate de persoanã fizicã, cu domiciliul în ........., legitimat cu B.I./C.I. seria ..... nr. ......., eliberat/eliberatã de ........ la data de ......, CNP ........, având ocupaţia ...... la ......................
Alte menţiuni/obiecţii ale contravenientului:
...............................................................
...............................................................
Contravenientul nu este de faţã/refuzã/nu poate sã semneze procesul-verbal.
Amenda contravenţionalã menţionatã la ....... se achitã integral în contul/conturile ....... la Trezoreria ......./(din raza de domiciliu a contravenientului).........
Contravenientul se angajeazã/nu se angajeazã sã achite jumãtate din minimul amenzii, adicã ............... lei, în cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor sau, dupã caz, a comunicãrii prezentului proces-verbal, şi sã prezinte în acelaşi termen chitanţa agentului constatator sau organului din care face parte acesta.*)
__________
*) În cazul în care amenda contravenţionalã este aplicatã în baza Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se aplicã prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la posibilitatea achitãrii în termen de 48 de ore a jumãtate din minimul amenzii.
Dovada achitãrii amenzii va fi înaintatã instituţiei care a efectuat controlul, însoţitã de copia procesului-verbal, în termen de 15 zile calendaristice de la data încheierii sau, dupã caz, a comunicãrii prezentului proces-verbal.
În caz de neachitare la termenul stabilit, se va proceda la executarea silitã, conform prevederilor legale.
Împotriva prezentului proces-verbal, care ţine loc şi de înştiinţare de platã, se poate face plângere în termen de 15 zile calendaristice de la data încheierii ori, dupã caz, a comunicãrii acestuia.
Plângerea va fi însoţitã de copia procesului-verbal şi se va depune la judecãtoria în a cãrei razã teritorialã a fost sãvârşitã contravenţia, cu anunţarea Casei de Asigurãri de Sãnãtate ........... cu privire la acest fapt.
Prezentul proces-verbal s-a întocmit în douã exemplare, dintre care unul s-a înmânat personal/comunicat, prin afişare la domiciliul sau la sediul contravenientului/prin poştã, cu aviz de primire.
Echipa de control,
........................
Contravenient,
.........................
La încheierea prezentului proces-verbal a fost de faţã ........, în calitate de martor, domiciliat în ......., str. ...... nr. ....., judeţul (sectorul) .................., legitimat cu B.I./C.I. seria ..... nr. ......, eliberat/eliberatã de ........, CNP .............. .
Data ............... Semnãtura martorului ..................
Motivele încheierii procesului-verbal fãrã martor:
.............................................................
ANEXA 8
───────
la normele metodologice
────────────────────────
SOLICITARE
1. Serveşte ca document prin care echipa de control se adreseazã entitãţii controlate în vederea obţinerii unor documente, facilitãrii accesului în anumite locaţii, asigurãrii sprijinului unor persoane din cadrul entitãţii controlate etc.
2. Se întocmeşte în douã exemplare de cãtre echipa de control şi se înregistreazã la entitatea controlatã.
3. Se arhiveazã la entitatea controlatã (exemplarul 1) şi la structura de control (exemplarul 2) în secţiunea C a dosarului de control.
- MODEL -
Casa de Asigurãri de Sãnãtate .......................
Structura de control ................................
Nr. ..... din .................
SOLICITARE
Subsemnaţii, ..../(membrii echipei de control)........., în baza ..../(temeiul legal).......... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ...... din ........, aflaţi în control la ......./(datele de identificare a entitãţii controlate)................................, în vederea asigurãrii unei bune desfãşurãri a acţiunii de control, vã rugãm sã daţi curs urmãtoarelor solicitãri:
1. ...........................................................
Termen: ......................................................
2. ...........................................................
Termen: ......................................................
3. ...........................................................
Termen: ......................................................
..............................................................
n. ...........................................................
Termen: ......................................................
Echipa de control,
.....................................
.....................................
.....................................
.....................................
Confirmare de primire
─────────────────────
............................................
(semnãtura şi ştampila entitãţii controlate)
ANEXA 9
────────
la normele metodologice
───────────────────────
MINUTĂ
1. Serveşte ca document prin care echipa de control consemneazã o situaţie, stare de fapt, constatare etc. pentru care este necesarã confirmarea imediatã.
2. Se întocmeşte într-un singur exemplar şi se semneazã de membrii echipei de control şi, dupã caz, de:
- reprezentanţii entitãţii controlate;
- personalul desemnat de reprezentanţii autorizaţi ai entitãţii controlate sã însoţeascã membrii echipei de control;
- persoane din cadrul entitãţii controlate care sunt implicate în cele consemnate; - terţe persoane care confirmã cele consemnate în minutã.
3. Se arhiveazã la structura de control în secţiunea C a dosarului de control.
- MODEL -
Casa de Asigurãri de Sãnãtate ....................
Structura de control ..........
MINUTĂ
Subsemnaţii, ......./(membrii echipei de control)....., în baza ..../(temeiul legal)...... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ...... din ......, aflaţi în control la ......./(datele de identificare a entitãţii controlate).........., consemnãm prin prezenta minutã urmãtoarele:
1. ................................................;
2. ................................................;
3. ................................................;
4. ................................................;
n. ............................................... .
Echipa de control,
..............................
..............................
..............................
Pentru conformitate
───────────────────
..............................
..............................
..............................
ANEXA 10
────────
la normele metodologice
───────────────────────
NOTĂ DE RELAŢII
1. Serveşte ca document prin care echipa de control solicitã informaţii de la o persoanã din entitatea controlatã.
2. Se întocmeşte în douã exemplare şi se semneazã de membrii echipei de control şi de persoana cãreia i se adreseazã.
3. Un exemplar rãmâne la persoana chestionatã (exemplarul 1) şi un alt exemplar (exemplarul 2) se arhiveazã la structura de control în secţiunea a III-a a dosarului de control, împreunã cu rãspunsul persoanei chestionate.
- MODEL -
Casa de Asigurãri de Sãnãtate ............................
Structura de control ..........
NOTĂ DE RELAŢII
Subsemnaţii, ..../(membrii echipei de control)......, în baza ...../(temeiul legal)........ şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ....... din ........., aflaţi în control la ..../(datele de identificare a entitãţii controlate)............, (datele de identificare a entitãţii controlate) solicitãm de la ......./(persoana chestionatã - numele, prenumele şi funcţia deţinutã în cadrul entitãţii controlate)........... rãspunsuri/precizãri la urmãtoarele:
1. ................................................;
2. ................................................;
3. ................................................;
4. ................................................;
.................................................. .
n. Dacã mai aveţi ceva de adãugat.
Termen: ............................................
(data şi ora)
Rãspunsurile vor fi formulate în scris, în douã exemplare. La rãspunsuri vã rugãm sã anexaţi copii conforme de pe documente care sã vã susţinã afirmaţiile. Rãspunsurile împreunã cu anexele vor fi numerotate şi semnate pe fiecare paginã de dumneavoastrã şi de membrii echipei de control.
Atât prezenta notã de relaţii, cât şi rãspunsul dumneavoastrã sunt documente confidenţiale.
Echipa de control,
................................
................................
................................
................................
Am primit nota de relaţii.
───────────────────────────
................................
(numele, prenumele şi funcţia)
................................
Data şi ora
................
ANEXA 11
────────
la normele metodologice
───────────────────────
RAPORT DE CONTROL
1. Este documentul prin care echipa de control consemneazã constatãrile, formuleazã concluziile şi propune mãsurile corespunzãtoare.
2. Se întocmeşte în douã exemplare. Se semneazã de membrii echipei de control pe fiecare paginã.
3. Conducãtorul/Coordonatorul structurii de control semneazã documentul pe ultima paginã, confirmând prin aceasta faptul cã documentul a fost întocmit cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
4. Circuitul documentului:
Aprobare:
- la preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate/preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate.
Implementare mãsuri:
- la entitatea controlatã;
- la structurile funcţionale din cadrul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate sau ale caselor de asigurãri de sãnãtate implicate în implementarea mãsurilor dispuse (în copie).
Arhivare:
- la entitatea controlatã;
- la structura de control.
5. Un exemplar se transmite la entitatea controlatã (exemplarul 1) şi unul (exemplarul 2) se arhiveazã la structura de control în secţiunea A a dosarului de control. Ambele exemplare sunt confidenţiale.
6. În cazul în care existã mai multe entitãţi controlate în baza unui/unei singur(e) ordin/dispoziţii, fiecãreia dintre acestea i se va transmite numai conţinutul raportului de control care o vizeazã în mod direct.
- MODEL -
Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate/
Casa de Asigurãri de Sãnãtate .............................
Structura de control ......................................
Aprobat
───────
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate/
Preşedintele-director general al Casei de Asigurãri de Sãnãtate
...............................................................
RAPORT DE CONTROL
Subsemnaţii, ...../(membrii echipei de control)......., în baza ...../(temeiul legal)...... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ........ din ........, am efectuat în perioada ............ o acţiune de control la ...../(datele de identificare a entitãţii controlate)...................
Tematica acţiunii de control:
1. .........................................................;
2. .........................................................;
3. .........................................................;
n. ........................................................ .
Perioada controlatã: ........................................
Documente şi operaţiuni controlate:
............................................................;
............................................................;
............................................................;
Pentru perioada verificatã conducerea ....../(entitãţii controlate)........ a fost asiguratã de:
............................................................;
............................................................;
În urma efectuãrii controlului, cu rezerva cã responsabilitatea pentru veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate la raport revine ..............., echipa de control face urmãtoarele
CONSTATĂRI:
1. Obiectivul 1 ............................................;
2. Obiectivul 2 ............................................;
3. Obiectivul 3 ............................................;
4. Obiectivul 4 ............................................;
.............................................................
n. Obiectivul n ........................................... .
CONCLUZII:
1. .........................................................;
2. .........................................................;
3. .........................................................;
4. .........................................................;
x. ........................................................ .
MĂSURI:
1. .........................................................;
2. .........................................................;
3. .........................................................;
4. .........................................................;
y. ........................................................ .
.............................................................
(denumirea entitãţii controlate)
va raporta implementarea mãsurilor şi le va prezenta cãtre ........ şi ......, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea prezentului raport de control.
Conducãtorul/Coordonatorul structurii de control,
.................................................
___________