Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 61 din 8 martie 2017 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 895/2016 pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecţie şi certificare, de aprobare a organismelor de inspecţie şi certificare/organismelor de control şi de supraveghere a activităţii organismelor de control, în agricultura ecologică
EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 183 din 15 martie 2017
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale politici agricole nr. 257.632 din 3 martie 2017,
în conformitate cu prevederile:
- art. 8 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, aprobată prin Legea nr. 38/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
- Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului din 28 iunie 2007 privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice, precum şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91 şi ale Regulamentului (CE) nr. 889/2008 al Comisiei din 5 septembrie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 834/2007 al Consiliului privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice în ceea ce priveşte producţia ecologică, etichetarea şi controlul,
în temeiul art. 9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii pentru Administrarea Sistemului Naţional Antigrindină şi de Creştere a Precipitaţiilor,
ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite următorul ordin:
ART. I
Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 895/2016 pentru aprobarea regulilor privind organizarea sistemului de inspecţie şi certificare, de aprobare a organismelor de inspecţie şi certificare/organismelor de control şi de supraveghere a activităţii organismelor de control, în agricultura ecologică, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 669 din 31 august 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) OC poate încheia contracte de prestări servicii, pentru încercări cu laboratoare acreditate, conform SR EN ISO/CEI 17025 «Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări», de asemenea laboratoarele să deţină acreditare pentru efectuarea analizelor specifice domeniului/domeniilor pentru care se cere aprobarea. În acest sens se vor prezenta contracte care să ateste colaborarea cu astfel de laboratoare, inclusiv pentru determinarea originii îngrăşămintelor aplicate, cu precădere a naturii azotului utilizat (organic sau de sinteză). În cazul în care laboratoarele contractate nu pot efectua o analiză, OC se adresează unui alt laborator acreditat, conform SR EN ISO/CEI 17025."
2. La articolul 5, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) OC poate încheia contracte de prestări servicii, pentru încercări cu laboratoare acreditate, conform SR EN ISO/CEI 17025 «Cerinţe generale pentru competenţa laboratoarelor de încercări şi etalonări», de asemenea laboratoarele să deţină acreditare pentru efectuarea analizelor specifice domeniului/domeniilor pentru care se cere aprobarea. În acest sens se vor prezenta contracte care să ateste colaborarea cu astfel de laboratoare, inclusiv pentru determinarea originii îngrăşămintelor aplicate, cu precădere a naturii azotului utilizat (organic sau de sinteză). În cazul în care laboratoarele contractate nu pot efectua o analiză, OC se adresează unui alt laborator acreditat, conform SR EN ISO/CEI 17025."
3. La articolul 6, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
"(1^1) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (1) de depunere a documentelor prevăzute la art. 3 alin. (1) şi la art. 5 alin. (1) de către OC aprobat atrage după sine aplicarea sancţiunii «Avertisment scris». OC aprobat are la dispoziţie maximum 15 zile de la comunicarea sancţiunii aplicate să depună documentele în vederea obţinerii aprobării.
(1^2) Nedepunerea documentelor prevăzute la art. 3 alin. (1) şi la art. 5 alin. (1) în termenul prevăzut la alin. (1^1) atrage după sine aplicarea sancţiunii «Avertisment scris»".
4. La articolul 9 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) să efectueze cel puţin o inspecţie/an la operatorii aflaţi sub contract de prestări servicii, în conformitate cu art. 65 alin. (1) din R (CE) nr. 889/2008, care să includă inspecţia fizică obligatorie completă a tuturor locaţiilor/punctelor de lucru ale operatorului; inspecţiile la operatori trebuie realizate în perioada optimă astfel încât să se asigure eficacitatea şi oportunitatea controalelor în toate etapele de producţie, procesare şi distribuire a produselor, în conformitate cu art. 4 alin. (2) lit. a) din R (CE) nr. 882/2004. Eliberarea documentului justificativ (certificat de conformitate/master certificat/certificat de confirmare a conversiei) este condiţionată de prezentarea fişei de înregistrare în sistemul de agricultură ecologică a operatorului inspectat pentru anul în curs, precum şi de prezentarea dovezii de remediere a tuturor neconformităţilor de către operator, constatate în timpul inspecţiei de către OC;"
5. La articolul 11 alineatul (1), literele d) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"d) să comunice, imediat, autorităţii competente în oricare din următoarele situaţii:
- orice neregulă sau încălcare care afectează statutul ecologic al produselor;
- retragerea operatorului din sistemul de control;
- schimbarea autorităţii sau a organismului de control de către operator şi/sau subcontractanţii săi.
De asemenea, în cazul unor nereguli sau încălcări referitoare la produse aflate sub controlul altor autorităţi sau organisme de control, informează imediat autorităţile sau organismele respective în conformitate cu art. 92 din R (CE) nr. 889/2008, art. 30 şi art. 31 din R (CE) nr. 834/2007;
...................................................................
f) în vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de art. 92a din R (CE) nr. 889/2008, în cazul în care un OC constată nereguli în aplicarea prevederilor privind producţia ecologică, nereguli care afectează statutul ecologic al produsului şi/sau al terenului, sau este informat din alte surse despre nereguli cu produse ecologice, acesta informează imediat autoritatea competentă şi investighează originea neregulilor sau încălcărilor, în conformitate cu lit. d). Informarea trebuie să cuprindă toate acţiunile întreprinse (inclusiv informarea celorlalte OC) şi documentele care demonstrează constatările din timpul investigaţiei;"
6. La articolul 13 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) acordă derogări în conformitate cu prevederile art. 36, 37 şi 39 din R (CE) nr. 889/2008;"
7. La articolul 14 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) realizează în anul în curs auditul organismelor de control pentru activitatea desfăşurată în anul precedent, în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) din R (CE) nr. 882/2004 şi ale art. 92e şi 92f din R (CE) nr. 889/2008, şi supravegherea, în conformitate cu art. 92c din R (CE) nr. 889/2008, a activităţii OC. Auditul se realizează numai după notificarea prealabilă a organismului de control. Notificarea se face cu minimum 10 zile lucrătoare înainte de data efectuării auditului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 15 la prezentul ordin, solicitându-se documente relevante cu privire la activitatea desfăşurată în perioada verificată. Organismele de control transmit documentele solicitate prin notificare în interiorul termenului de 10 zile lucrătoare, dar nu mai târziu de a şaptea zi;"
8. La articolul 14 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
"e) monitorizează activitatea desfăşurată în anul în curs de fiecare organism de control, având în vedere următoarele aspecte:
- modul de efectuare a verificărilor, de prezentare şi comunicare a constatărilor rezultate, ca urmare a sesizărilor, notificărilor sau altor controale, cu privire la nereguli în activitatea operatorilor sau activitatea OC aprobate;
- încadrarea în termenul stabilit de autoritatea competentă pentru verificarea unor neconformităţi transmise prin sesizări, notificări şi alte controale;
- măsurile dispuse de organismele de control pentru remedierea neconformităţilor identificate, precum şi sancţiunile aplicate;
- frecvenţa neconformităţilor în care sunt implicate/implicaţi OC/operatorii aflaţi sub contract de prestării servicii cu acestea;
- evaluarea situaţiilor transmise în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) lit. a) şi b);
- modul de rezolvare a neconformităţilor identificate la auditul anterior."
9. La articolul 14 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) verificări la sediul OC, care includ şi auditul conform prevederilor art. 92e şi 92f din R (CE) nr. 889/2008, în ceea ce priveşte sistemul de control al producţiei ecologice; pentru OC stabilite în alt stat membru - care funcţionează pe teritoriul României printr-o unitate, auditul anual, conform art. 92e din R (CE) nr. 889/2008, se poate efectua inclusiv la sediul principal al acestora; din componenţa echipei de audit fac parte consilieri cu atribuţii de inspecţii tehnice de la nivel central; la audit, obligatoriu participă şi personalul cu atribuţii de conducere din cadrul OC;"
10. La articolul 14, alineatele (5), (9) - (12) şi (15) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(5) Controalele de supraveghere se realizează de către consilierii cu atribuţii de inspecţii tehnice din cadrul DAJ, în conformitate cu procedura aprobată, pe un eşantion de operatori selectat de către structura centrală, eşantion stabilit la minimum 5% din totalul operatorilor aflaţi cu contract de prestări de servicii cu fiecare OC în parte.
......................................................................
(9) În cadrul controalelor de supraveghere se verifică modul de efectuare a activităţii OC, având în vedere prevederile titlului V «Controalele» din R (CE) nr. 834/2007 şi ale titlului IV «Controale» din R (CE) nr. 889/2008, prin controale specifice efectuate la locaţia fermei/unităţii operatorilor, verificându-se şi existenţa următoarelor documente:
a) contractul încheiat de operator cu OC;
b) fişa de înregistrare a operatorului;
c) copia raportului de inspecţie al OC pe anul anterior, după caz;
d) certificatele de conformitate/master certificatele/ certificatele de confirmare a conversiei;
e) certificatele de tranzacţie, după caz;
f) orice alte documente specifice operatorului respectiv, inclusiv cele referitoare la culturile paralele.
(10) După analiza documentelor specifice, transmise de către consilierii cu atribuţii de inspecţii tehnice din cadrul DAJ, respectiv a rapoartelor lunare de control pentru operatorii selectaţi în eşantionul reprezentativ al fiecărui OC, reprezentanţii structurii cu atribuţii de inspecţii tehnice în domeniul agriculturii ecologice din cadrul MADR elaborează un raport semestrial, în care constată dacă:
a) activitatea operatorilor este conformă cu legislaţia naţională şi comunitară în vigoare, identificând orice neconformitate a standardelor şi procedurilor de inspecţie specifice OC;
b) inspecţiile au fost efectuate de un inspector calificat din cadrul respectivului OC, care respectă cerinţele menţionate la art. 2 alin. (1) lit. j), respectiv art. 4 alin. (1) lit. k);
c) derularea procedurilor de inspecţie şi certificare s-a realizat conform planului-tip de inspecţie şi planificării anuale estimative transmise de fiecare OC, iar documentele legate de activitatea specifică a acestuia sunt conforme;
d) raportul semestrial se transmite structurii responsabile cu elaborarea politicilor în domeniul agriculturii ecologice din cadrul MADR până la sfârşitul primei luni a semestrului următor.
(11) Până la data de 15 ianuarie a fiecărui an, consilierii cu atribuţii de inspecţii tehnice din cadrul DAJ transmit către reprezentanţii structurii cu atribuţii de inspecţii tehnice în domeniul agriculturii ecologice din cadrul MADR situaţia centralizată a activităţii desfăşurate în anul precedent, incluzând numărul total de operatori verificaţi, neconformităţile constatate la operatori şi OC aferente.
(12) În baza analizei rapoartelor lunare, a situaţiei centralizate, a auditului anual, a aspectelor constatate la art. 14 alin. (1) lit. e), precum şi a verificărilor OC, conform prevederilor art. 92e şi 92f din R (CE) nr. 889/2008, în ceea ce priveşte sistemul de control al producţiei ecologice, pentru fiecare OC se întocmeşte până la data de 31 iulie a anului în curs un raport de evaluare a activităţii desfăşurate de OC în anul precedent.
......................................................................
(15) Rezultatele controalelor efectuate conform alin. (2) lit. c) se comunică OC în cauză în termen de 10 zile lucrătoare de la aprobarea notei de control de către conducerea MADR."
11. La articolul 16 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:
"d) nerespectarea termenelor prevăzute la art. 6 alin. (1) şi (11) de depunere a documentelor prevăzute la art. 3 alin. (1) şi la art. 5 alin. (1)."
12. La articolul 19, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Operatorii înregistraţi în sistemul de agricultură ecologică trebuie să respecte prevederile art. 11 din R (CE) nr. 834/2007, în cazul producţiei paralele. În privinţa plantelor sunt implicate diferite varietăţi ce pot fi uşor diferenţiate, în privinţa animalelor sunt implicate diferite specii, iar în privinţa acvaculturii pot fi implicate aceleaşi specii, cu condiţia să existe o distincţie adecvată între zonele de producţie. În cazul în care nu toate unităţile unei exploataţii sunt folosite pentru producţie ecologică, operatorul separă parcelele, animalele şi produsele utilizate în sistemul de producţie sau produsele obţinute de către unităţile ecologice de cele utilizate sau produse de către unităţile neecologice şi ţine un registru adecvat pentru a evidenţia această separare."
13. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 21. - Anexele nr. 1-15 fac parte integrantă din prezentul ordin."
14. După anexa nr. 14 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 15, având cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii
şi dezvoltării rurale,
Petre Daea
Bucureşti, 8 martie 2017.
Nr. 61.
ANEXĂ
(Anexa nr. 15 la Ordinul nr. 895/2016)
Notificare prealabilă
(model)
MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE
DIRECŢIA ..........................
Nr. ............ din ..............
NOTIFICARE
Către
..............................
Prin prezenta notificare vă informăm că, în data de ........., la adresa .........., va avea loc auditul pentru activitatea desfăşurată în anul ..........., în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) din R (CE) nr. 882/2004 şi ale art. 92e şi 92f din R (CE) nr. 889/2008.
Precizăm că auditul va fi realizat de către domnul ..........., legitimat cu ........., având funcţia de consilier, şi de către domnul ........., legitimat cu ........, având funcţia de consilier. Consilierii fac parte din cadrul Direcţiei ............... .
Auditul se realizează în baza Tematicii pentru verificarea activităţii desfăşurate de organismul de control, în anul ........, aprobată de conducerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
În vederea asigurării unei piste de audit eficiente vă rugăm ca, în termen de 7 zile lucrătoare de la primirea prezentei, să transmiteţi următoarele documente:
......................................
......................................
......................................
Cu stimă,
Director general,
........................
(numele şi prenumele),
.......................
(semnătura)
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: