Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 6 din 23 iulie 2009  privind aprobarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009 pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 6 din 23 iulie 2009 privind aprobarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009 pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 15/20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru institutiile de credit si firmele de investitii potrivit abordarii bazate pe modele interne de rating

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI Nr. 6 din 23 iulie 2009 COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE Nr. 43 din 13 august 2009
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 31 august 2009
ORDIN nr. 6 din 23 iulie 2009
privind aprobarea Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare <>nr. 15 /<>20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii bazate pe modele interne de rating
EMITENT: BANCA NAŢIONALÃ A ROMÂNIEI
Nr. 6 din 23 iulie 2009
COMISIA NAŢIONALÃ A VALORILOR MOBILIARE
Nr. 43 din 13 august 2009
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 31 august 2009


Având în vedere dispoziţiile <>art. 126 , <>art. 130-134 , <>art. 278 , <>art. 384 şi ale <>art. 385 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale art. 2 lit. a) din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare <>nr. 13 /<>18/2006 privind determinarea cerinţelor minime de capital pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii, aprobat prin <>Ordinul nr. 10/107/2006 ,
în temeiul prevederilor <>art. 420 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, precum şi ale <>art. 1 , <>art. 2 şi ale <>art. 7 alin. (1), (3), (10) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2002 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 514/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Banca Naţionalã a României şi Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare emit urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare <>nr. 15 /<>20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare <>nr. 12 /<>109/2006 , prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin şi regulamentul menţionat la art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Banca Naţionalã a României şi Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare vor urmãri ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 4
Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare <>nr. 15 /<>20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare <>nr. 12 /<>109/2006 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 şi 1.033 bis din 27 decembrie 2006, cu modificãrile şi completãrile aduse prin Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 12/5/2009, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

Preşedintele Consiliului de administraţie
al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache

ANEXÃ

<>REGULAMENT Nr. 12/5/2009
pentru modificarea şi completarea Regulamentului
Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare <>nr. 15 /<>20/2006 privind
tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii potrivit abordãrii bazate
pe modele interne de rating

ARTICOL UNIC
Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare <>nr. 15 /<>20/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii bazate pe modele interne de rating, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare <>nr. 12 /<>109/2006 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 şi 1.033 bis din 27 decembrie 2006, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1, alineatul (9) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(9) Termenii şi expresiile "risc de credit al contrapartidei", "contrapartidã centralã", "tranzacţii cu termen lung de decontare", "tranzacţii de creditare în marjã", "tranzacţie de rãscumpãrare", "set de compensare" şi "ajustare unilateralã a evaluãrii creditului" au semnificaţia prevãzutã de <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 20/25/2006 privind tratamentul riscului de credit al contrapartidei în cazul instrumentelor financiare derivate, al tranzacţiilor de rãscumpãrare, al operaţiunilor de dare/luare de titluri/mãrfuri cu împrumut, al tranzacţiilor cu termen lung de decontare şi al tranzacţiilor de creditare în marjã."
2. La articolul 1, alineatul (14) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(14) Expresia "portofoliu de tranzacţionare" are semnificaţia prevãzutã de <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului instituţiilor de credit şi al firmelor de investiţii."
3. La articolul 2, punctul 8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"8. expunere - un activ sau un element din afara bilanţului prevãzut în anexa la <>Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard, cu completãrile ulterioare."
4. La articolul 2, dupã punctul 8 se introduc opt noi puncte, punctele 9-16, cu urmãtorul cuprins:
"9. abordare pe modele interne de rating de bazã abordarea bazatã pe modele interne de rating în care instituţiile de credit utilizeazã propriile estimãri ale probabilitãţii de nerambursare şi valorile reglementate pentru pierderea în caz de nerambursare şi pentru factorul de conversie;
10. abordare pe modele interne de rating avansatã abordarea bazatã pe modele interne de rating în care instituţiile de credit utilizeazã propriile estimãri ale probabilitãţii de nerambursare, ale pierderii în caz de nerambursare şi ale factorului de conversie;
11. operaţiuni de dare sau luare de titluri sau mãrfuri cu împrumut - orice tranzacţie care corespunde definiţiei prevãzute în cadrul <>Regulamentului BNR-CNVM nr. 22/27/2006 privind adecvarea capitalului instituţiilor de credit şi al firmelor de investiţii pentru "operaţiuni de dare de titluri/mãrfuri cu împrumut" sau "operaţiuni de luare de titluri/mãrfuri cu împrumut";
12. structurã de conducere - organele de administrare şi de conducere ale unei instituţii de credit stabilite potrivit actelor constitutive, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care asigurã îndeplinirea funcţiei de supraveghere şi a funcţiei de conducere în cadrul instituţiei de credit;
13. funcţie de supraveghere - ansamblul atribuţiilor de supraveghere/control exercitate asupra organelor cu funcţie de conducere, care revin consiliului de administraţie, în cadrul sistemului unitar de administrare, şi consiliului de supraveghere, în cadrul sistemului dualist de administrare;
14. funcţie de conducere - ansamblul atribuţiilor structurii de conducere, reprezentatã de directori, în cadrul sistemului unitar de administrare, şi de cãtre directorat, în cadrul sistemului dualist de administrare;
15. control intern - proces continuu, destinat sã furnizeze o asigurare rezonabilã pentru îndeplinirea obiectivelor de performanţã - eficacitatea activitãţilor desfãşurate, respectiv gradul de îndeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activitãţi şi raportul dintre efectul proiectat şi rezultatul efectiv al activitãţii respective, şi eficienţa activitãţilor desfãşurate, respectiv maximizarea rezultatelor unei activitãţi în relaţie cu resursele utilizate -, de informare - credibilitatea, integritatea şi furnizarea la timp a informaţiilor financiare şi ale celor necesare conducerii - şi de conformitate - conformarea cu legile şi reglementãrile aplicabile, precum şi cu politicile şi procedurile interne - şi care, pentru a fi eficace, necesitã implementarea urmãtoarelor 3 funcţii: funcţia de control al riscurilor, funcţia de conformitate şi funcţia de audit intern. Controlul intern include, de asemenea, organizarea contabilitãţii, tratamentul informaţiilor, evaluarea riscurilor şi sistemele de mãsurare a acestora;
16. persoane cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activitãţi - persoane nominalizate sã asigure conducerea structurilor în cadrul cãrora se desfãşoarã activitãţile instituţiei de credit."
5. La articolul 3 alineatul (2), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) ratingurile interne şi estimãrile cu privire la stãrile de nerambursare şi pierderi, utilizate în vederea determinãrii cerinţelor de capital, precum şi sistemele şi procesele asociate au un rol hotãrâtor în administrarea riscurilor şi în procesul decizional, precum şi în mecanismul de aprobare a creditelor, alocarea internã a capitalului şi în cadrul de administrare a activitãţii al instituţiei de credit;".
6. La articolul 3 alineatul (2), litera d) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"d) instituţia de credit colecteazã şi pãstreazã toate datele relevante pentru a susţine în mod efectiv propriul proces de cuantificare şi administrare a riscului de credit; şi".
7. La articolul 13, litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) creanţe sau creanţe potenţiale faţã de instituţii;".
8. La articolul 16 alineatul (1), litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) sã fie înregistrate faţã de una sau mai multe persoane fizice sau faţã de o entitate micã sau mijlocie, cu condiţia ca, în acest din urmã caz, suma totalã pe care clientul debitor sau grupul de clienţi aflaţi în legãturã o datoreazã instituţiei de credit, societãţii-mamã şi filialelor acesteia, inclusiv orice expunere restantã, dar excluzând creanţele sau creanţele potenţiale garantate cu proprietãţi imobiliare cu destinaţie locativã, sã nu depãşeascã echivalentul în lei al sumei de 1 milion euro, potrivit informaţiilor deţinute de instituţia de credit, care trebuie sã fi luat mãsuri rezonabile pentru a confirma respectivele informaţii;".
9. La articolul 16 alineatul (3), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) expuneri de tip retail reînnoibile eligibile, care respectã prevederile cap. II art. 43 alin. (2) şi (3);."
10. La articolul 22, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (3), valoarea ponderatã la risc a expunerilor pentru riscul de credit în cazul expunerilor provenind din finanţãri specializate poate fi calculatã potrivit prevederilor cap. II art. 36. Banca Naţionalã a României aprobã metodologia întocmitã de instituţiile de credit pentru aplicarea ponderilor de risc respectivelor expuneri."
11. La articolul 22, alineatul (7) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(7) În cazul expunerilor încadrate în clasa de expuneri prevãzutã la art. 13 lit. d), instituţiile de credit trebuie sã determine propriile estimãri ale pierderilor în caz de nerambursare şi ale factorilor de conversie, în conformitate cu prevederile art. 3-6 şi ale cap. V."
12. La articolul 23 alineatul (2), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) pentru toate celelalte expuneri suport se aplicã prevederile <>Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard, cu urmãtoarele modificãri:
(i) expunerile se încadreazã în clasa de expuneri adecvatã şi le este aplicatã ponderea de risc aferentã nivelului scalei de evaluare a calitãţii creditului care are o valoare imediat superioarã valorii nivelului la care ar fi încadratã în mod normal expunerea respectivã; şi
(ii) expunerilor încadrate la nivelurile superioare ale scalei de evaluare a calitãţii creditului, cãrora le-ar fi atribuitã în mod normal o pondere de risc de 150%, li se aplicã o pondere de risc de 200%."
13. La articolul 23, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care expunerile sub forma titlurilor de participare deţinute în OPC nu îndeplinesc criteriile stabilite la <>art. 61 şi 62 din Regulamentul BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard sau instituţia de credit nu are cunoştinţã de toate expunerile suport ale OPC, instituţia de credit trebuie sã ia în considerare în mod direct expunerile suport şi sã calculeze valorile ponderate la risc ale expunerilor şi valorile pierderii aşteptate în conformitate cu metoda prevãzutã în cap. II art. 48-50. În cazul în care, în vederea îndeplinirii acestui scop, instituţia de credit nu are capacitatea de a distinge între expuneri din investiţii de tip private equity, expuneri din titluri de capital tranzacţionate la bursã şi expuneri din alte titluri de capital, aceasta va trata expunerile respective ca expuneri din alte titluri de capital. Pentru aceste scopuri, expunerile, altele decât cele din titluri de capital, se încadreazã în una dintre clasele (expuneri din investiţii de tip private equity, expuneri din titluri de capital tranzacţionate la bursã sau expuneri din alte titluri de capital) prevãzute în art. 48, iar expunerile a cãror naturã nu este cunoscutã se încadreazã în clasa expunerilor din alte titluri de capital."
14. La articolul 23 alineatul (4), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) pentru toate celelalte expuneri suport se aplicã prevederile <>Regulamentului BNR-CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard, cu urmãtoarele modificãri:
(i) expunerile se încadreazã în clasa de expuneri adecvatã şi le este aplicatã ponderea de risc aferentã nivelului scalei de evaluare a calitãţii creditului care are o valoare imediat superioarã valorii nivelului la care ar fi încadratã în mod normal expunerea respectivã; şi
(ii) expunerilor încadrate la nivelurile superioare ale scalei de evaluare a calitãţii creditului, cãrora le-ar fi atribuitã în mod normal o pondere de risc de 150%, li se aplicã o pondere de risc de 200%."
15. Articolul 25 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Calcularea valorii pierderii aşteptate potrivit prevederilor cap. II art. 58-64 trebuie sã se bazeze pe aceleaşi valori de intrare ale probabilitãţii de nerambursare, ale pierderii în caz de nerambursare şi ale valorii expunerii, aferente fiecãrei expuneri, ca cele utilizate la determinarea valorii ponderate la risc a expunerilor în conformitate cu prevederile art. 22 şi 23. Pentru expunerile aflate în stare de nerambursare, în cazul în care instituţiile de credit utilizeazã propriile estimãri ale pierderilor în caz de nerambursare, pierderea aşteptatã trebuie sã ia valoarea celei mai bune estimãri a instituţiei de credit cu privire la pierderea aşteptatã pentru expunerea aflatã în stare de nerambursare, în conformitate cu prevederile cap. V art. 195."
16. Articolul 33 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 35-39, valoarea ponderatã la risc în cazul expunerilor faţã de societãţi, instituţii, administraţii centrale sau bãnci centrale se calculeazã în conformitate cu urmãtoarele formule:
Corelaţia (R) = 0.12x(1-EXP(-50*PD))/(1-EXP(-50))+0.24*[1-(1-EXP(-50*PD))/(1-EXP(-50))]
Ajustarea în funcţie de scadenţã (b) = [0,118520,05478*In(PD)]^2
Ponderea de risc (RW)=(LGD*N[(1-R)^-0.5*G(PD)+(R/(1-R))^0.5*G(0.999)]-PD*LGD)*(1-1.5*b)^-1*(1+(M-2.5)*b)*12.5*1.06
N(x) reprezintã funcţia de distribuţie cumulativã a unei variabile aleatoare normale standard (care exprimã probabilitatea ca o variabilã aleatoare normal distribuitã, cu media zero şi varianţa 1, sã fie mai micã sau egalã cu x).
G(z) reprezintã inversa funcţiei de distribuţie cumulative pentru o variabilã aleatoare normalã standard [care exprimã valoarea x astfel încât N (x) = z].
Valoarea ponderatã la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii.
În cazul în care probabilitatea de nerambursare este nulã, ponderea de risc este 0%.
În cazul în care probabilitatea de nerambursare este unitarã:
- pentru expunerile aflate în stare de nerambursare pentru care instituţiile de credit utilizeazã valorile pierderii în caz de nerambursare prevãzute în cap. III art. 73, ponderea de risc este 0%; şi
- pentru expunerile aflate în stare de nerambursare pentru care instituţiile de credit utilizeazã propriile estimãri ale pierderii în caz de nerambursare, ponderea de risc este maximum (0%; 12,5*(LGD- EL(BE))]),
unde:
EL(BE) reprezintã cea mai bunã estimare a instituţiei de credit cu privire la pierderea aşteptatã în cazul expunerilor aflate în stare de nerambursare, potrivit cap. V art. 195."
17. Articolul 34 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Pentru orice expunere care îndeplineşte condiţiile prevãzute la <>art. 30 şi 61 din Regulamentul BNR - CNVM nr. 19/24/2006 privind tehnicile de diminuare a riscului de credit utilizate de instituţiile de credit şi firmele de investiţii, valoarea ponderatã la risc a expunerii poate fi ajustatã în conformitate cu urmãtoarea formulã:
Valoarea ponderatã la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii*[0,15+160*PD(pp)],
unde:
PD(pp) este probabilitatea de nerambursare aferentã furnizorului de protecţie.
Ponderea de risc (RW) se calculeazã utilizând formula relevantã de ponderare la risc a expunerii prevãzutã la art. 33, probabilitatea de nerambursare aferentã debitorului şi pierderea în caz de nerambursare aferentã unei expuneri directe comparabile faţã de furnizorul de protecţie. Ajustarea în funcţie de scadenţã (b) se calculeazã prin utilizarea celei mai scãzute dintre urmãtoarele valori: probabilitatea de nerambursare a furnizorului de protecţie şi probabilitatea de nerambursare a debitorului."
18. Articolul 35 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - În cazul expunerilor faţã de societãţi, atunci când cifra de afaceri anualã totalã consolidatã la nivelul grupului din care face parte societatea este mai micã de 50 de milioane euro, instituţiile de credit pot utiliza, pentru calculul ponderilor de risc, formula de corelaţie de mai jos.
Corelaţia (R)=0.12*(1-EXP(-50*PD))/(1-EXP(-50))+0.24*[1-(1-EXP(-50*PD))/(1-EXP(-50))]-0.04*(1-(S-5)/45),
unde:
S reprezintã cifra de afaceri anualã totalã consolidatã, care este exprimatã în milioane euro şi care se încadreazã în intervalul valoric de 5 milioane euro şi 50 de milioane euro (5 milioane euro ≤ S ≤ 50 de milioane euro). Cifrele de afaceri al cãror nivel raportat este mai mic de 5 milioane euro trebuie tratate ca fiind egale cu 5 milioane euro.
Pentru creanţele achiziţionate, cifra de afaceri anualã totalã consolidatã este media cifrelor de afaceri asociate creanţelor, ponderatã în funcţie de nivelul expunerilor individuale din cadrul portofoliului.
Instituţiile de credit trebuie sã utilizeze totalul activelor consolidate la nivelul grupului în locul cifrei de afaceri anuale totale consolidate, în cazul în care cifra de afaceri anualã totalã consolidatã nu reprezintã un indicator semnificativ pentru dimensiunea întreprinderii, iar totalul activelor consolidate reprezintã un indicator cu un grad mai mare de relevanţã decât cifra de afaceri anualã totalã consolidatã."
19. La articolul 36, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Banca Naţionalã a României autorizeazã o instituţie de credit sã aplice, de o manierã generalã, ponderi de risc preferenţiale de 50% expunerilor din categoria 1 şi, respectiv, de 70% expunerilor din categoria 2, în condiţiile în care Banca Naţionalã a României este convinsã cã standardele de acordare a creditelor şi alte caracteristici de risc, aferente instituţiei de credit, sunt în mod substanţial solide pentru categoria relevantã."
20. La articolul 36, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În procesul de încadrare în categoriile menţionate la alin. (1), în vederea aplicãrii ponderilor de risc expunerilor care provin din finanţarea specializatã, instituţiile de credit trebuie sã aibã în vedere urmãtorii factori: puterea financiarã, cadrul juridic şi politic, caracteristicile tranzacţiei şi/sau ale activului, soliditatea sponsorului şi a promotorului, inclusiv veniturile generate de orice parteneriat public-privat, precum şi mecanismele de garantare aferente."
21. Articolul 40 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - Sub rezerva prevederilor art. 42 şi 43, valoarea ponderatã la risc pentru expunerile de tip retail se calculeazã potrivit urmãtoarelor formule:
Corelaţia (R)=0.03*(1-EXP(-35*PD))/(1-EXP(-35))+0.16*[1-(1-EXP(-35*PD))/(1-EXP(-35))]
Ponderea de risc (RW)=(LGD*N[(1-R)-0.5*G(PD)+(R/(1R))^0.5*G(0.999)]-PD*LGD)*12.5*1.06
N(x) reprezintã funcţia de distribuţie cumulativã a unei variabile aleatoare normale standard (care exprimã probabilitatea ca o variabilã aleatoare normal distribuitã, cu media zero şi varianţa 1, sã fie mai micã sau egalã cu x).
G(z) reprezintã inversa funcţiei de distribuţie cumulative pentru o variabilã aleatoare normalã standard [care exprimã valoarea x pentru care N(x)=z].
Valoarea ponderatã la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii.
În cazul în care probabilitatea de nerambursare este unitarã (aferentã expunerilor aflate în stare de nerambursare), ponderea de risc este valoarea maximã dintre (0%; 12,5*(LGD-EL (BE))),
unde:
EL(BE) reprezintã cea mai bunã estimare a instituţiei de credit cu privire la pierderea aşteptatã în cazul expunerilor aflate în stare de nerambursare, potrivit cap. V art. 195."
22. La articolul 43 alineatul (2), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) expunerile sunt reînnoibile, negarantate şi, în mãsura în care creditul nu este utilizat, revocabile imediat şi necondiţionat de cãtre instituţia de credit. În acest context, expunerile reînnoibile sunt definite ca reprezentând acele expuneri în cazul cãrora soldurile clienţilor pot fluctua în funcţie de deciziile acestora de a împrumuta şi de a rambursa, într-o limitã stabilitã de instituţia de credit. Angajamentele de finanţare neutilizate pot fi considerate ca fiind revocabile necondiţionat de instituţia de credit dacã termenii contractuali permit acesteia sã le revoce în mãsura maximã permisã de legislaţia privind protecţia consumatorului şi legislaţia conexã;".
23. La articolul 44, litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) Creanţele achiziţionate nu trebuie sã fi fost generate printr-o operaţiune în condiţii de favoare între vânzãtor şi debitor, şi anume vânzãtorul şi debitorul trebuie sã interacţioneze ca agenţi independenţi pe piaţa financiarã. Astfel, nu sunt eligibile creanţele din tranzacţii între conturile aceleiaşi societãţi, precum nici creanţele evidenţiate în conturi de compensare reciprocã între societãţi care vând şi cumpãrã una de la cealaltã;".
24. La articolul 47, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (1) şi (2), Banca Naţionalã a României poate permite determinarea valorii ponderate la risc pentru expunerile din titluri de capital faţã de societãţile prestatoare de servicii auxiliare în conformitate cu tratamentul aplicat activelor, altele decât cele care reprezintã creanţe de natura creditelor."
25. Articolul 48 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - Valoarea ponderatã la risc a expunerii se calculeazã conform urmãtoarei formule:
Valoarea ponderatã la risc a expunerii = RW*valoarea expunerii.
Ponderea de risc (RW) este de 190% pentru expunerile din investiţii de tip private equity din cadrul portofoliilor suficient de diversificate.
Ponderea de risc (RW) este de 290% pentru expunerile din titluri de capital tranzacţionate la bursã.
Ponderea de risc (RW) este de 370% pentru orice alte expuneri din titluri de capital."
26. Articolul 49 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Poziţiile scurte cash şi instrumentele financiare derivate din afara portofoliului de tranzacţionare pot compensa poziţiile lungi în titluri de capital identice, cu condiţia ca aceste instrumente sã fi fost în mod explicit destinate acoperirii expunerilor din titluri de capital specifice şi sã asigure acoperirea pentru încã cel puţin un an. Alte poziţii scurte se trateazã ca şi cum ar fi poziţii lungi, prin aplicarea ponderii de risc relevante, la valoarea absolutã a fiecãrei poziţii. În cazul poziţiilor ale cãror scadenţe sunt decalate, se aplicã metoda utilizatã pentru expunerile faţã de societãţi pentru determinarea efectului/tratamentul decalajului de scadenţã, conform prevederilor art. 86."
27. La articolul 51, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Valoarea ponderatã la risc a expunerii se calculeazã conform formulelor prevãzute la art. 33. Dacã instituţiile de credit nu dispun de suficiente informaţii pentru a utiliza definiţia stãrii de nerambursare, prevãzutã la cap. V art. 160-163, ponderilor de risc le este aplicat un factor de multiplicare de 1,5."
28. La articolul 68, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Dacã o instituţie de credit are aprobarea de a utiliza propriile estimãri ale pierderii în caz de nerambursare pentru expunerile faţã de societãţi şi dacã, în cazul creanţelor achiziţionate faţã de societãţi, poate descompune estimãrile proprii ale pierderii aşteptate, într-o manierã de încredere, în probabilitãţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, respectiva instituţie de credit poate utiliza propria estimare a probabilitãţii de nerambursare."
29. La articolul 72, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care o instituţie de credit are aprobarea de a utiliza propriile estimãri ale pierderii în caz de nerambursare pentru expunerile faţã de societãţi şi poate descompune, într-o manierã de încredere, estimãrile proprii ale pierderii aşteptate aferente riscului de diminuare a valorii creanţei, pentru creanţele achiziţionate faţã de societãţi, în probabilitãţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, instituţia de credit poate utiliza propria estimare a probabilitãţii de nerambursare."
30. Articolul 74 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 74. - Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 73, în ceea ce priveşte riscul de diminuare a valorii creanţei şi riscul de nerambursare, în cazul în care o instituţie de credit a primit aprobarea Bãncii Naţionale a României sã utilizeze propriile estimãri ale pierderii în caz de nerambursare pentru expunerile faţã de societãţi şi poate descompune, într-o manierã de încredere, propriile estimãri ale pierderii aşteptate aferente creanţelor faţã de societãţi, achiziţionate de instituţia de credit, în probabilitãţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, respectiva instituţie de credit poate utiliza propria estimare a pierderii în caz de nerambursare pentru aceste creanţe."
31. Articolul 76 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76. - Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 73 şi 75, în scopul art. 34, pierderea în caz de nerambursare pentru o expunere directã, comparabilã, faţã de furnizorul de protecţie este fie cea aferentã unei tranzacţii negarantate cu garantul, fie cea aferentã unei tranzacţii negarantate cu debitorul, dupã cum dovezile disponibile şi structura garanţiei personale indicã faptul cã, în cazul în care, pe durata de viaţã a tranzacţiei garantate, atât garantul, cât şi debitorul s-ar afla în stare de nerambursare, suma recuperatã ar depinde de situaţia financiarã a garantului sau, respectiv, a debitorului."
32. La articolul 77, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 77. - (1) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (2) şi ale art. 78-84, instituţiile de credit aplicã expunerilor din tranzacţii de rãscumpãrare sau din operaţiuni de dare sau luare de titluri sau mãrfuri cu împrumut o valoare a scadenţei de 0,5 ani, iar pentru toate celelalte expuneri o valoare a scadenţei de 2,5 ani."
33. La articolul 85, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 85. - (1) Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 78, 79, 81 şi 82, scadenţa este de cel puţin o zi pentru:
- instrumentele financiare derivate prevãzute în anexa la <>Regulamentul BNR - CNVM nr. 20/25/2006 privind tratamentul riscului de credit al contrapartidei în cazul instrumentelor financiare derivate, al tranzacţiilor de rãscumpãrare, al operaţiunilor de dare/luare de titluri/mãrfuri cu împrumut, al tranzacţiilor cu termen lung de decontare şi al tranzacţiilor de creditare în marjã care sunt acoperite integral sau aproape integral cu garanţii reale;
- tranzacţiile de creditare în marjã care sunt acoperite integral sau aproape integral cu garanţii reale; şi
- tranzacţiile de rãscumpãrare şi operaţiunile de dare sau luare de titluri sau mãrfuri cu împrumut."
34. La articolul 85, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 78, 79, 81 şi 82, în cazul altor expuneri pe termen scurt, care nu fac parte din finanţarea curentã a debitorului, scadenţa nu va fi mai micã de o zi. Pentru fiecare situaţie trebuie sã se analizeze cu atenţie detaliile specifice."
35. La articolul 89, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care o instituţie de credit poate sã descompunã într-o manierã de încredere estimãrile proprii ale pierderii aşteptate pentru riscul de diminuare a valorii creanţei aferent creanţelor achiziţionate, în probabilitãţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, aceasta poate utiliza estimarea proprie a probabilitãţii în caz de nerambursare."
36. La articolul 92, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care, pentru creanţele achiziţionate, o instituţie de credit poate sã descompunã, într-o manierã de încredere, estimãrile proprii ale pierderii aşteptate pentru riscul de diminuare a valorii creanţei, în probabilitãţi de nerambursare şi pierderi în caz de nerambursare, respectiva instituţie de credit poate utiliza propria estimare a pierderii în caz de nerambursare."
37. Articolul 94 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 94. - Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 93, în scopul art. 41, pierderea în caz de nerambursare pentru o expunere directã, comparabilã, faţã de furnizorul de protecţie este fie cea asociatã unei tranzacţii negarantate cu garantul, fie cea asociatã unei tranzacţii negarantate cu debitorul, dupã cum dovezile disponibile şi structura garanţiei personale indicã faptul cã, în cazul în care atât garantul, cât şi debitorul se aflã în stare de nerambursare pe durata de viaţã a tranzacţiei garantate, suma recuperatã ar depinde de situaţia financiarã a garantului sau, respectiv, a debitorului."
38. La articolul 108 alineatul (2), litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) 0% pentru angajamentele de cumpãrare neutilizate privind creanţele achiziţionate reînnoibile, care sunt revocabile necondiţionat sau care permit efectiv instituţiei de credit revocarea automatã, în orice moment şi fãrã aviz prealabil. Pentru a putea aplica un factor de conversie de 0%, instituţiile de credit trebuie sã monitorizeze în mod activ situaţia financiarã a debitorului, iar sistemele lor de control intern trebuie sã permitã detectarea imediatã a oricãrei deteriorãri a calitãţii creditului aferente acestuia."
39. Articolul 119 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 119. - (1) În scopul prezentului regulament, prin clasã de rating a debitorilor se înţelege o categorie de risc din cadrul scalei de rating a debitorilor aferente unui sistem de rating, în care debitorii sunt alocaţi pe baza unui set distinct şi specificat de criterii de rating care stau la baza estimãrii probabilitãţii de nerambursare.
(2) O instituţie de credit trebuie sã formalizeze relaţia dintre clasele de rating ale debitorilor, din perspectiva nivelului riscului de nerambursare corespunzãtor fiecãrei clase de rating, şi criteriile utilizate în vederea diferenţierii acelui nivel al riscului de nerambursare."
40. La articolul 120, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Concentrãrile semnificative în cadrul unei singure clase de rating trebuie justificate prin dovezi empirice convingãtoare cu privire la faptul cã respectiva clasã de rating a debitorilor acoperã un interval suficient de îngust al probabilitãţii de nerambursare şi cã riscul de nerambursare al tuturor debitorilor din aceastã clasã de rating se situeazã în cadrul acestui interval."
41. Articolul 122 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 122. - (1) În scopul prezentului regulament, prin clasã de rating a tranzacţiilor se înţelege o categorie de risc din cadrul scalei de rating a tranzacţiilor, aferentã unui sistem de rating, în care sunt încadrate expunerile pe baza unui set distinct şi specificat de criterii de rating, în baza cãrora se obţin propriile estimãri ale pierderilor în caz de nerambursare. Definiţia clasei de rating a tranzacţiilor trebuie sã includã atât o descriere a modului în care expunerile sunt alocate respectivei clase, cât şi a criteriilor utilizate pentru a diferenţia nivelul de risc de-a lungul claselor de rating.
(2) Concentrãrile semnificative în cadrul unei singure clase de rating a tranzacţiilor trebuie justificate prin dovezi empirice convingãtoare cu privire la faptul cã respectiva clasã de rating a tranzacţiilor acoperã un interval suficient de îngust al pierderii în caz de nerambursare şi cã riscul aferent tuturor expunerilor din aceastã clasã de rating se situeazã în cadrul acestui interval."
42. La articolul 123, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 118, instituţiile de credit prevãzute la alin. (1) trebuie sã dispunã, pentru aceste expuneri, de un minim de 4 clase de rating pentru debitorii care nu se aflã în stare de nerambursare şi de cel puţin o clasã de rating pentru debitorii care se aflã în stare de nerambursare."
43. Articolul 145 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 145. - Instituţia de credit trebuie sã dispunã de un ciclu periodic de validare a modelului, care sã includã monitorizarea performanţei şi a stabilitãţii acestuia, examinarea specificaţiilor sale, precum şi testarea rezultatelor modelului în raport cu rezultatele efective."
44. La articolul 147, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Documentaţia trebuie sã ateste respectarea cerinţelor minime prevãzute în acest capitol şi sã trateze subiecte precum: diferenţierea portofoliilor, criteriile de rating, responsabilitãţile pãrţilor care acordã ratinguri debitorilor şi expunerilor, frecvenţa cu care sunt revizuite alocãrile pe clase de rating şi pe grupe de risc şi monitorizarea procesului de rating de cãtre persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu relevante."
45. La articolul 150, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) sã descrie detaliat teoria, ipotezele şi/sau baza matematicã şi empiricã, plecând de la care estimãrile sunt alocate claselor de rating, debitorilor, expunerilor sau grupelor de risc, precum şi sursa/sursele de date utilizate la estimarea modelului;".
46. Articolul 151 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 151. - Utilizarea unui model achiziţionat de la un furnizor terţã parte, care pretinde drepturi de proprietate asupra tehnologiei, nu exonereazã instituţia de credit de îndeplinirea cerinţelor cu privire la documentaţie sau a oricãror altor cerinţe cu privire la sistemele de rating. Instituţiei de credit îi revine sarcina de a demonstra Bãncii Naţionale a României îndeplinirea acestor cerinţe."
47. La articolul 154, litera f) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"f) datele cu privire la pierderea în caz de nerambursare aferentã fiecãrei expuneri, înainte şi dupã luarea în considerare a efectelor unei garanţii personale sau unui instrument financiar derivat de credit, în cazul acelor instituţii de credit care reflectã, în calculul pierderii în caz de nerambursare, efectele de diminuare a riscului de credit aferente garanţiilor personale sau instrumentelor financiare derivate de credit; şi".
48. La articolul 160, alineatul (8) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(8) În toate cazurile, expunerile întârziate la platã trebuie sã se situeze deasupra unui prag stabilit de Banca Naţionalã a României, care reflectã un nivel acceptabil al riscului."
49. Articolul 163 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 163. - În cazul în care o instituţie de credit considerã cã o expunere, care anterior a fost clasificatã ca fiind aflatã în stare de nerambursare, nu mai rãspunde condiţiilor prevãzute de definiţia stãrii de nerambursare, instituţia de credit trebuie sã clasifice debitorul sau tranzacţia dupã cum ar proceda în cazul unei expuneri care nu se aflã în stare de nerambursare. În cazul în care condiţiile prevãzute de definiţia stãrii de nerambursare sunt ulterior îndeplinite, se considerã cã s-a înregistrat o altã stare de nerambursare."
50. La articolul 167, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 167. - (1) Populaţia de expuneri reprezentatã în datele utilizate pentru estimare, standardele de creditare utilizate atunci când au fost generate datele, precum şi alte caracteristici relevante trebuie sã fie comparabile cu cele ale expunerilor şi standardelor instituţiei de credit."
51. Articolul 168 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 168. - În cazul creanţelor achiziţionate, estimãrile trebuie sã reflecte toate informaţiile relevante de care dispune instituţia de credit cumpãrãtoare cu privire la calitatea creanţelor suport, inclusiv datele cu privire la portofolii de creanţe similare, furnizate de vânzãtor, de instituţia de credit cumpãrãtoare sau de surse externe. Instituţia de credit cumpãrãtoare trebuie sã evalueze orice date furnizate de vânzãtor, pe care aceasta îşi bazeazã estimãrile."
52. Articolul 187 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 187. - Instituţiile de credit trebuie sã identifice şi sã analizeze modificãrile aşteptate ale parametrilor de risc pe durata de viaţã a expunerilor din credite [efectele maturizãrii expunerii (seasoning effects)]."
53. Articolul 202 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 202. - Instituţiile de credit trebuie sã estimeze factorii de conversie pe clase de rating sau pe grupe ale tranzacţiilor, pe baza mediei valorilor factorilor de conversie efectivi, pe clase de rating sau pe grupe ale tranzacţiilor, luând în considerare toate stãrile de nerambursare observate la nivelul surselor de date (medie ponderatã în funcţie de numãrul stãrilor de nerambursare)."
54. Articolul 205 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 205. - În vederea efectuãrii propriilor estimãri ale factorilor de conversie, instituţiile de credit trebuie sã ia în considerare politicile şi strategiile lor specifice adoptate în ceea ce priveşte monitorizarea conturilor clienţilor şi procesarea plãţilor. Instituţiile de credit trebuie, de asemenea, sã ţinã cont de capacitatea şi voinţa lor de a împiedica noi trageri în circumstanţe apropiate intrãrii în stare de nerambursare, cum ar fi încãlcarea angajamentelor contractuale sau alte evenimente considerate ca stãri tehnice de nerambursare."
55. La articolul 218, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care existã o neconcordanţã între obligaţia care beneficiazã de protecţie şi obligaţia de referinţã aferentã instrumentului financiar derivat de credit sau între obligaţia care beneficiazã de protecţie şi obligaţia utilizatã pentru a determina dacã s-a produs un eveniment de credit, trebuie aplicate cerinţele prevãzute la <>art. 60 din Regulamentul BNR - CNVM nr. 19/24/2006 privind tehnicile de diminuare a riscului de credit utilizate de instituţiile de credit şi firmele de investiţii."
56. Articolul 226 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 226. - Instituţia de credit trebuie sã se asigure cã primeşte la timp de la societatea de administrare rapoarte suficient de detaliate privind maturizarea (ageing) şi diminuarea valorii creanţelor achiziţionate, pentru a asigura conformitatea cu propriile criterii de eligibilitate şi politici referitoare la acordarea de avansuri aferente creanţelor achiziţionate, precum şi pentru a putea fi efectiv în mãsurã sã monitorizeze şi sã confirme condiţiile de vânzare ale vânzãtorului şi diminuarea valorii creanţelor."
57. La articolul 229 alineatul (2), litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) angajamente de audit, desfãşurate cu regularitate, ale tuturor etapelor critice aferente programului pentru achiziţionarea creanţelor;".
58. La articolul 232, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Analiza trebuie sã se bazeze pe date care sunt adecvate portofoliilor considerate, sunt actualizate cu regularitate şi acoperã o perioadã de observare relevantã."
59. La articolul 236, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Datele utilizate pentru a reprezenta distribuţiile rentabilitãţii titlurilor de capital trebuie sã reflecte perioada de eşantionare cea mai lungã pentru care sunt disponibile date pertinente pentru a reprezenta profilul de risc al expunerilor specifice ale instituţiei de credit din titluri de capital. Datele utilizate trebuie sã fie suficiente în vederea furnizãrii unor estimãri prudente ale pierderii care, din punct de vedere statistic, trebuie sã prezinte încredere şi sã fie robuste şi care sã nu se bazeze în mod exclusiv pe considerente subiective sau care ţin de raţionamentul profesional."
60. La articolul 237, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Populaţia de expuneri reprezentatã în datele utilizate pentru estimare trebuie sã fie în mare mãsurã similarã sau cel puţin comparabilã cu populaţia expunerilor instituţiei de credit din titluri de capital."
61. La articolul 243, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) Integrarea deplinã a modelului intern în cadrul sistemelor globale de informare a structurii de conducere ale instituţiei de credit şi în cadrul administrãrii portofoliului de titluri de capital din afara portofoliului de tranzacţionare. Modelele interne sunt deplin integrate în infrastructura de administrare a riscurilor aferentã instituţiei de credit, dacã aceste modele sunt utilizate în mod special în vederea mãsurãrii şi evaluãrii performanţei portofoliului de titluri de capital (inclusiv performanţa ajustatã la risc), alocãrii capitalului economic expunerilor din titluri de capital şi evaluãrii cu privire la adecvarea globalã a capitalului şi a procesului de administrare a investiţiilor."
62. La articolul 243, litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) Sistemele de administrare, procedurile şi funcţiile de control care asigurã examinarea periodicã şi independentã a tuturor elementelor procesului intern de modelare, inclusiv aprobarea revizuirilor modelului, verificarea datelor de intrare ale modelului şi examinarea rezultatelor modelului, precum verificarea în mod direct a calculelor privind riscul. Aceste examinãri trebuie sã evalueze nivelurile de acurateţe, exhaustivitate şi adecvare ale datelor de intrare şi ale rezultatelor modelului şi sã se concentreze atât cãtre identificarea şi limitarea erorilor potenţiale asociate deficienţelor cunoscute, cât şi cãtre identificarea deficienţelor necunoscute ale modelului. Asemenea examinãri pot fi efectuate de cãtre o structurã internã independentã sau de cãtre o terţã parte independentã."
63. La articolul 243, litera e) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"e) Personalul responsabil cu oricare dintre aspectele procesului de modelare trebuie sã aibã o calificare adecvatã. Persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu relevante din cadrul instituţiei de credit trebuie sã aloce resurse umane suficient de calificate şi competente funcţiei responsabile de modelare."
64. La articolul 248, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 248. - (1) Instituţiile de credit trebuie sã utilizeze şi alte instrumente de validare cantitativã şi comparaţii cu surse de date externe. Analiza trebuie sã se bazeze pe date care sunt adecvate portofoliului considerat, sunt actualizate în mod regulat şi acoperã o perioadã de observare relevantã."
65. Titlul secţiunii 5 a capitolului V se modificã şi va fi "Cadrul de administrare a activitãţii şi monitorizarea".
66. Titlul subsecţiunii 5.1 din secţiunea 5 a capitolului V se modificã şi va fi "Cadrul de administrare a activitãţii".
67. Articolul 251 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 251. - Toate aspectele semnificative ale proceselor de rating şi de estimare trebuie aprobate de structura de conducere a instituţiei de credit sau de cãtre un comitet desemnat în acest scop. Structura de conducere şi, dupã caz, comitetul special desemnat trebuie sã aibã o înţelegere generalã cu privire la sistemele de rating ale instituţiei de credit, precum şi o înţelegere detaliatã a rapoartelor de administrare asociate."
68. Articolul 252 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 252. - Organele cu funcţie de conducere ale instituţiei de credit trebuie sã informeze organele cu funcţie de supraveghere sau comitetul special desemnat cu privire la toate modificãrile semnificative ale politicilor stabilite sau la toate derogãrile semnificative de la acestea, care au un impact semnificativ asupra funcţionãrii sistemelor de rating ale instituţiei de credit."
69. Articolul 253 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 253. - (1) Organele cu funcţie de conducere ale instituţiei de credit trebuie sã aibã o bunã înţelegere asupra conceperii şi funcţionãrii sistemelor de rating.
(2) Organele cu funcţie de conducere ale instituţiei de credit trebuie sã se asigure în permanenţã cã sistemele de rating funcţioneazã în mod corect.
(3) Organele cu funcţie de conducere ale instituţiei de credit trebuie sã fie informate cu regularitate de cãtre unitãţile de control al riscului de credit cu privire la performanţa procesului de rating, aspectele care necesitã îmbunãtãţiri şi stadiul eforturilor de remediere a deficienţelor constatate anterior."
70. Articolul 254 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 254. - Analiza bazatã pe modele interne de rating a profilului de risc de credit al instituţiei de credit trebuie sã fie o parte esenţialã a rapoartelor de administrare prezentate structurii de conducere sau, dupã caz, comitetului special desemnat. Rapoartele trebuie sã includã informaţii cu privire la cel puţin urmãtoarele aspecte: profilul de risc pe clase de rating, migraţia debitorilor între clasele de rating, estimarea parametrilor de risc relevanţi aferenţi fiecãrei clase de rating şi compararea ratelor de nerambursare efective, precum şi, în mãsura în care estimãrile proprii sunt utilizate, a valorii pierderilor în caz de nerambursare efective şi a factorilor de conversie efectivi, cu valorile aşteptate şi cu rezultatele simulãrilor de crizã. Frecvenţa rapoartelor trebuie sã depindã de importanţa şi tipul informaţiei, precum şi de nivelul ierarhic al destinatarului."
71. Articolul 255 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 255. - Unitatea de control al riscului de credit trebuie sã fie independentã faţã de personalul şi funcţiile responsabile cu iniţierea sau reînnoirea expunerilor şi trebuie sã raporteze direct organelor cu funcţie de conducere. Aceastã unitate este responsabilã cu conceperea sau selectarea, implementarea, monitorizarea şi performanţa sistemelor de rating. Unitatea de control al riscului elaboreazã şi analizeazã cu regularitate rapoarte cu privire la rezultatele sistemelor de rating."
72. La articolul 256, litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) implementarea procedurilor care vizeazã verificarea aplicãrii definiţiilor claselor de rating şi grupelor de risc de o manierã coerentã la nivelul diferitelor departamente şi localizãri geografice;".
73. Dupã articolul 261 se introduce un nou articol, articolul 261^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 261^1. - (1) Pânã la data de 31 decembrie 2017, sunt exceptate de la aplicarea tratamentului riscului de credit potrivit abordãrii bazate pe modele interne de rating anumite expuneri din titluri de capital deţinute, la data de 31 decembrie 2007, de cãtre instituţiile de credit, inclusiv filialele din România ale instituţiilor de credit autorizate în alte state membre.
(2) Poziţia pe titluri de capital care face obiectul exceptãrii se calculeazã ca numãr de pãrţi deţinute la data de 31 decembrie 2007 în capitalul unei entitãţi plus orice pãrţi adiţionale care rezultã în mod direct ca urmare a deţinerii pãrţilor respective, cu condiţia ca pãrţile adiţionale sã nu conducã la o creştere a cotei de participare la capitalul entitãţii.
(3) În situaţia în care o achiziţie conduce la creşterea cotei de participare la capitalul unei entitãţi, partea care depãşeşte cota de participare iniţialã nu face obiectul exceptãrii menţionate la alin. (1). De asemenea, exceptarea nu este aplicabilã nici în cazul deţinerilor care au beneficiat iniţial de exceptare, dar care au fost vândute şi ulterior reachiziţionate.
(4) Expunerile din titluri de capital, cãrora le sunt aplicabile aceste prevederi tranzitorii, sunt supuse cerinţelor de capital calculate în conformitate cu <>Regulamentul BNR - CNVM nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard."
74. Formula de încheiere care urmeazã dupã articolul 265 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Prezentul regulament transpune prevederile art. 4 pct. 24-29, art. 77, art. 84-89, art. 154 alin. (2), (3), (5), (6) şi (7) şi ale anexei VII la Directiva 2006/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006 privind iniţierea şi exercitarea activitãţii instituţiilor de credit (reformare), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177 din 30 iunie 2006."

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016