Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 6.640 din 24 august 2005  pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 6.640 din 24 august 2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul Romaniei

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA - Autoritatea Nationala a Vamilor
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 812 din 7 septembrie 2005

Având în vedere prevederile art. 94 paragraful 2 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitãţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altã parte, ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 privind interconectarea dintre sistemele de tranzit ale României şi cele ale Comunitãţii Europene,
potrivit prevederilor art. 48 alin. (2) şi (3), ale art. 160 alin. (3) şi ale art. 400 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.114/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 735 din 19 noiembrie 2001,

vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã emite urmãtorul ordin:

ART. I
Normele metodologice privind aplicarea sistemului de tranzit comun pe teritoriul României, aprobate prin <>Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã nr. 629/2005 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 şi 356 bis din 27 aprilie 2005, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Sintagma "Procedura T1" se înlocuieşte şi devine "Procedura T1RO" în tot textul normelor metodologice.
2. La punctul 4 se introduc literele n) şi o) cu urmãtorul cuprins:
"n) procedurã alternativã - procedura bazatã pe documente tipizate (declaraţia vamalã în detaliu), care permite depunerea declaraţiei de tranzit atunci când nu este posibilã depunerea acesteia prin tehnici de procesare a datelor, în NCTS;
o) document de însoţire a tranzitului - documentul utilizat în NCTS, cu valoare de declaraţie de tranzit, care însoţeşte mãrfurile pânã la biroul de destinaţie."
3. Alineatele (2) şi (3) ale punctului 10 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În vederea depunerii declaraţiilor de tranzit în procedurã T1RO în calitate de principal obligat, societatea transmite Autoritãţii Naţionale a Vãmilor formularul de înregistrare a principalului obligat, avizat de biroul de plecare, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice. Biroul centralizator va înregistra în evidenţe datele de identificare a societãţii şi va atribui un numãr de înregistrare unic pentru fiecare principal obligat. Se va depune câte un formular pentru fiecare birou de plecare, inclusiv în cazul extinderii activitãţii la alte birouri vamale, numãrul de înregistrare urmând a fi atribuit corespunzãtor de Biroul centralizator.
(3) Numãrul de înregistrare atribuit va fi transmis, în scris, principalului obligat."
4. Alineatul (1) al punctului 11 va avea urmãtorul cuprins:
"11. (1) Nu pot face obiectul aceleiaşi declaraţii de tranzit decât mãrfurile încãrcate sau care urmeazã a fi încãrcate pe un mijloc de transport unic şi destinate a fi transportate de la acelaşi birou de plecare la acelaşi birou de destinaţie."
5. Punctul 54 va avea urmãtorul cuprins:
"54. Declaraţia de tranzit se completeazã conform Normelor tehnice de completare, utilizare şi tipãrire a declaraţiei vamale în detaliu, excepţie fãcând urmãtoarele rubrici, a cãror completare este specificã tranzitului comun:
Rubrica 1 - Declaraţie: Principalul obligat înscrie sigla "T1RO" în a 3-a casetã din exemplarele primare. În cazul utilizãrii formularelor complementare, principalul obligat înscrie sigla "T1RO bis" în a 3-a casetã a formularului sau formularelor complementare folosite.
Rubrica 31 - Colete şi descrierea mãrfurilor: Pentru operaţiunile de tranzit al mãrfurilor sensibile cuprinse în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice se va înscrie şi menţiunea "Mãrfuri sensibile".
Rubrica 33 - Codul mãrfurilor: Se indicã codul corespunzãtor mãrfurilor în cauzã.
Aceastã rubricã trebuie sã fie completatã atunci când:
- declaraţia de tranzit este întocmitã de aceeaşi persoanã, simultan sau ca urmare a unei declaraţii vamale care conţine codul mãrfurilor; sau
- declaraţia de tranzit se face pentru mãrfurile cuprinse în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice.
În celelalte cazuri aceastã rubricã este opţionalã.
Rubrica 40 - Declaraţia sumarã/document precedent: Se indicã destinaţia vamalã anterioarã sau documentele vamale corespunzãtoare. Dacã se menţioneazã mai multe destinaţii, în aceastã rubricã se va înscrie menţiunea "Diverse", iar lista destinaţiilor în cauzã va fi anexatã la declaraţia de tranzit.
Rubrica 50 - Principal obligat: Se completeazã cu datele de referinţã ale principalului obligat: numãrul de înregistrare atribuit de autoritatea vamalã, denumirea, sediul, numele şi prenumele reprezentantului acestuia.
Pentru vehiculele rutiere tranzitate de persoanele fizice în calitate de principal obligat, rubrica se completeazã cu datele de referinţã ale acestora.
Pe exemplarul nr. 1 al declaraţiei de tranzit, care va fi reţinut de biroul de plecare, trebuie sã figureze originalul semnãturii principalului obligat sau, dupã caz, a reprezentantului acestuia. Semnãtura angajeazã principalul obligat pentru toate elementele care se referã la operaţiunea de tranzit comun, conform datelor înscrise în declaraţia de tranzit.
Rubrica 52 - Garanţie: Prima casetã se completeazã cu numãrul certificatului de garanţie sau, dupã caz, al documentului de garanţie, precum şi, dacã este cazul, cu denumirea biroului de garanţie.
A doua casetã se completeazã cu codul tipului de garanţie utilizat pentru operaţiunea de tranzit comun.
Codurile utilizate pentru tipurile de garanţii sunt:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Garanţia Codul Alte menţiuni necesare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- dispensa de garanţie 0 - numãrul certificatului de dispensã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- garanţia globalã 1 - numãrul certificatului de garanţie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- garanţia izolatã prin cauţiune 2 - numãrul angajamentului de cauţiune
izolatã
- biroul de garanţie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- garanţia izolatã prin virament 3 - numãrul documentului de platã
sau în numerar
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- garanţia izolatã prin titluri 4 - numãrul titlului de garanţie izolatã
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- exceptare de la garantarea 6*) - - -
datoriei vamale, în baza art.
349 alin. (2) din Hotãrârea
Guvernului nr. 1.114/2001
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- garanţie nesolicitatã în baza 7 Baza legalã conform cãreia operaţiunea
reglementãrilor specifice de tranzit comun în cauzã este scutitã
de la garantarea datoriei vamale
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- garanţia izolatã în cazul 9 - numãrul angajamentului de cauţiune
interzicerii temporare a izolatã
utilizãrii garanţiei globale - biroul de garanţie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



--------
*) Acest cod va fi utilizat numai în situaţiile stabilite de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, potrivit instrucţiunilor emise în acest sens.

6. Punctul 76 va avea urmãtorul cuprins:
"76. Biroul de plecare descarcã regimul de tranzit, procedura T1RO, atunci când este în mãsurã sã stabileascã, pe baza comparãrii datelor disponibile la biroul de plecare cu cele primite de la biroul de destinaţie, cã procedura s-a încheiat corect."
7. Punctul 83 va avea urmãtorul cuprins:
"83. (1) Declaraţia de tranzit va fi depusã la biroul de plecare prin tehnici de procesare a datelor, în NCTS, şi se considerã depusã la momentul primirii mesajului EDI de cãtre biroul de plecare.
(2) Declaraţia de tranzit depusã prin schimb de mesaje standard EDI este conformã cu structura şi cu indicaţiile din anexele nr. 15 şi 16 la prezentele norme metodologice.
(3) Atunci când declaraţia de tranzit este depusã prin introducerea informaţiilor cerute pentru îndeplinirea formalitãţilor în sistemul informatic al autoritãţii vamale, indicaţiile declaraţiei scrise sunt înlocuite prin transmiterea la autoritatea vamalã, prin mijloace electronice, de date codate sau stabilite sub orice altã formã determinatã de aceasta şi care sunt echivalente cu indicaţiile cerute pentru declaraţiile scrise.
Acceptarea declaraţiei de tranzit este comunicatã principalului obligat prin alocarea de cãtre sistem a numãrului de înregistrare al acesteia, numit MRN, şi a datei acceptãrii.
(4) Atunci când regimul de tranzit, procedura T1RO, succede unui alt regim vamal, biroul de plecare poate solicita prezentarea documentelor corespunzãtoare.
În cazul aplicãrii NCTS, pentru operaţiunile de export cu tranzit, declaraţia vamalã de export se depune prin sistemul de procesare automatã a declaraţiei vamale, iar declaraţia de tranzit se depune separat, în NCTS.
(5) Mãrfurile vor fi prezentate împreunã cu documentul de transport. Biroul de plecare poate sã nu solicite prezentarea acestui document atunci când se îndeplinesc formalitãţile vamale, cu condiţia ca acest document sã fie pãstrat la dispoziţia sa."
8. Alineatele (1) şi (2) ale punctului 85 vor avea urmãtorul cuprins:
"85. (1) În cazul vizat la punctul precedent alin. (1), biroul de plecare reţine declaraţia de tranzit şi, dupã efectuarea vãmuirii, acordã liberul de vamã sub formã electronicã. Documentul de însoţire a tranzitului este tipãrit de biroul de plecare sau, în cazul procedurii simplificate, de expeditorul agreat şi însoţeşte bunurile plasate în tranzit comun pânã la biroul de destinaţie.
(2) La solicitarea scrisã a principalului obligat, biroul de plecare poate aproba ca documentul de însoţire a tranzitului sã fie tipãrit de cãtre principalul obligat dupã acordarea sub formã electronicã a liberului de vamã pentru tranzit."
9. La punctul 124 alineatul (1), litera b) se abrogã.
10. La alineatele (1) şi (2) ale punctului 130, sintagma "Autoritatea Naţionalã a Vãmilor" se înlocuieşte cu sintagma "autoritatea vamalã".
11. Punctele 132 şi 133 se abrogã.
12. Punctul 135 va avea urmãtorul cuprins:
"135. Principalul obligat va înscrie felul, numãrul şi mãrcile sigiliilor aplicate în declaraţia de tranzit. Principalul obligat va aplica sigiliile cel mai târziu în momentul acordãrii liberului de vamã pentru tranzit."
13. Punctul 136 va avea urmãtorul cuprins:
"136. (1) Expeditorii agreaţi sunt persoanele juridice române autorizate de autoritatea vamalã sã efectueze operaţiuni de tranzit comun fãrã a prezenta biroului de plecare mãrfurile care fac obiectul declaraţiei de tranzit.
(2) Aceastã simplificare va fi acordatã numai persoanelor care sunt autorizate sã utilizeze garanţia globalã sau, dupã caz, persoanelor care efectueazã operaţiuni pentru care nu este necesarã garantarea drepturilor vamale şi numai dacã acestea depun declaraţiile de tranzit şi comunicã cu autoritatea vamalã utilizând tehnici de procesare a datelor prin NCTS."
14. Alineatul (1) al punctului 137 va avea urmãtorul cuprins:
"137. (1) În vederea autorizãrii în calitate de expeditor agreat, persoana juridicã trebuie, pe lângã condiţiile prevãzute la pct. 125:
a) sã fi utilizat în mod regulat regimul de tranzit sau, dupã caz, sã fie autorizatã în calitate de beneficiar al procedurii de vãmuire la domiciliu pentru mãrfurile care urmeazã sã fie scoase din ţarã (formalitãţile de tranzit urmând sã fie efectuate la adresele menţionate în autorizaţie).
Se considerã cã o persoanã «a utilizat în mod regulat regimul de tranzit» atunci când acea persoanã a efectuat, în calitate de principal obligat, cel puţin 100 de operaţiuni de tranzit comun în anul precedent;
b) sã fie principal obligat pentru mãrfurile transportate pe mijloace de transport rutiere sau sã apeleze la serviciile unui comisionar în vamã, în calitate de principal obligat;
c) sã aibã încheiat un acord scris cu «C.F.R. Marfã» S.A. privind mãrfurile care urmeazã sã fie plasate în tranzit comun şi vor fi transportate pe calea feratã."
15. Alineatul (2) al punctului 138 va avea urmãtorul conţinut:
"(2) Cererea de autorizare va fi depusã la biroul de plecare împreunã cu urmãtoarele documente:
a) copie de pe autorizaţia de beneficiar al procedurii de vãmuire la domiciliu pentru mãrfuri care se exportã sau, dupã caz, situaţia operaţiunilor de tranzit comun efectuate în ultimele 12 luni;
b) copie de pe autorizaţia pentru accesul la NCTS. În cazul societãţilor care beneficiazã de procedura de vãmuire la domiciliu şi apeleazã la serviciile unui comisionar în vamã, acesta din urmã trebuie sã deţinã autorizaţia pentru accesul la NCTS;
c) declaraţie-angajament din care sã rezulte cã va respecta prevederile referitoare la procedura T1RO."
16. Punctul 142 va avea urmãtorul cuprins:
"142. (1) Atunci când biroul de plecare aplicã dispoziţiile cap. III, secţiunea a 4-a, acesta va stabili împreunã cu expeditorul agreat termenul şi modalitatea în care va fi informat de expeditorul agreat despre depunerea declaraţiei de tranzit, astfel încât sã poatã proceda la un eventual control, înainte de eliberarea în tranzit a mãrfurilor.
(2) Expeditorul agreat va transmite o declaraţie de tranzit la biroul de plecare înainte de eliberarea mãrfurilor."
17. Alineatul (1) al punctului 144 va avea urmãtorul cuprins:
"144. (1) În vederea autorizãrii în calitate de destinatar agreat, persoana juridicã trebuie, pe lângã condiţiile prevãzute la pct. 125:
a) sã fie autorizatã în calitate de beneficiar al procedurii de vãmuire la domiciliu pentru mãrfurile care urmeazã sã fie introduse în ţarã (formalitãţile de tranzit urmând sã fie efectuate la adresele menţionate în autorizaţie) sau sã fi utilizat în mod regulat regimul de tranzit.
Se considerã cã o persoanã «a utilizat în mod regulat regimul de tranzit» atunci când acea persoanã a primit în calitate de destinatar mãrfuri care au fost plasate în tranzit comun, cel puţin 100 de operaţiuni într-un an calendaristic;
b) sã aibã încheiat un acord scris cu «C.F.R. Marfã» - S.A. privind mãrfurile plasate în tranzit comun, transportate pe calea feratã, pentru care este destinatar."
18. Alineatul (2) al punctului 145 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Cererea de autorizare va fi depusã la biroul de destinaţie împreunã cu urmãtoarele documente:
a) copie de pe autorizaţia de beneficiar al procedurii de vãmuire la domiciliu pentru mãrfuri care se importã definitiv ori temporar sau, dupã caz, situaţia operaţiunilor de tranzit comun pentru care a fost destinatar al mãrfurilor, în ultimele 12 luni;
b) copie de pe autorizaţia pentru accesul la NCTS. În cazul societãţilor care beneficiazã de procedura de vãmuire la domiciliu şi apeleazã la serviciile unui comisionar în vamã, acesta din urmã trebuie sã deţinã autorizaţia pentru accesul la NCTS;
c) declaraţie-angajament din care sã rezulte cã va respecta prevederile referitoare la procedura T1RO."
19. La punctul 149 se introduc alineatele (4)-(6) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Destinatarul agreat va aştepta «permisiunea de descãrcare» înainte de a începe descãrcarea mãrfurilor din mijlocul de transport.
(5) Destinatarul agreat va transmite biroului de destinaţie, fãrã întârziere, o copie a documentului de însoţire a tranzitului, care a circulat cu mãrfurile.
(6) Biroul de destinaţie va introduce datele corespunzãtoare în sistem pentru generarea mesajului «Rezultatul controlului»."
20. Se introduce punctul 149 bis cu urmãtorul cuprins:
"149 bis. Atunci când biroul de destinaţie aplicã dispoziţiile cap. III, secţiunea a 4-a, acesta va stabili împreunã cu destinatarul agreat:
a) momentul şi modalitatea în care destinatarul agreat va informa biroul de destinaţie despre sosirea mijlocului de transport, astfel încât acesta din urmã sã poatã proceda la un eventual control, înainte de descãrcarea mãrfurilor;
b) modalitatea în care biroul de destinaţie va fi informat în legãturã cu cantitãţile în plus sau în minus sau cu alte nereguli constatate de destinatarul agreat, cum ar fi sigilii rupte;
c) modalitatea şi momentul în care destinatarul agreat primeşte mesajul «Înregistrare anticipatã de sosire» de la biroul de destinaţie, pentru aplicarea corespunzãtoare a prevederilor pct. 87 alin. (1);
d) categoriile de mãrfuri sau operaţiunile de tranzit excluse de la aplicarea procedurii simplificate."
21. Alineatele (1) şi (5) ale punctului 150 vor avea urmãtorul cuprins:
"150. (1) Biroul centralizator poate efectua controlul aposteriori, direct sau la cererea birourilor vamale, pentru a verifica informaţiile conţinute în mesajul «Rezultatul controlului», autenticitatea ştampilelor aplicate şi exactitatea adnotãrilor înscrise pe documentul de însoţire a tranzitului.
Controlul aposteriori poate fi efectuat de Biroul centralizator şi asupra exemplarelor nr. 5 ale declaraţiilor de tranzit, înregistrate pânã la data de 1 septembrie sau în cadrul procedurii alternative, în scopul verificãrii autenticitãţii ştampilelor aplicate sau corectitudinii menţiunilor înscrise.
..........................................................................
(5) Atunci când se solicitã controlul a posteriori, condiţiile înscrise la pct. 75-76 nu sunt considerate ca fiind îndeplinite, atât timp cât nu a fost confirmatã autenticitatea sau corectitudinea datelor pentru care a fost cerut controlul."
22. Alineatul (4) al punctului 151 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Atunci când se aplicã dispoziţiile cap. III, secţiunea a 4-a, autoritatea vamalã declanşeazã procedura de cercetare:
- imediat sau cel mai târziu în prima zi lucrãtoare, atunci când mesajul «Rezultatul controlului» nu a fost primit în termen de 6 zile de la primirea mesajului «Aviz de sosire»;
- dupã 14 zile sau cel târziu în prima zi lucrãtoare, atunci când mesajul «Aviz de sosire» nu a fost primit la data limitã stabilitã pentru prezentarea mãrfurilor la biroul de destinaţie."
23. Capitolul VII "Dispoziţii tranzitorii şi finale" se înlocuieşte cu capitolul VII "Procedura alternativã în NCTS", cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VII
Procedura alternativã în NCTS
164. (1) La birourile vamale conectate la NCTS, pentru efectuarea operaţiunilor de tranzit comun se aplicã dispoziţiile cap. III, secţiunea a 4-a. Bunurile vor fi plasate în procedura T1RO numai prin îndeplinirea formalitãţilor de tranzit prin procedee informatice, respectiv depunerea declaraţiei prin schimb de mesaje standard EDI.
(2) Bunurile pot fi plasate în procedura T1RO prin depunerea declaraţiei de tranzit întocmite pe documentele prevãzute la pct. 50, la care se anexeazã, dupã caz, documentele prevãzute la pct. 52 sau 53, atunci când:
a) sistemul informatic al autoritãţii vamale nu funcţioneazã;
b) sistemul informatic al principalului obligat nu funcţioneazã.
(3) Pentru aplicarea alin. (2), declaraţia de tranzit întocmitã pe exemplarele corespunzãtoare ale declaraţiei vamale în detaliu va fi utilizatã numai cu aprobarea scrisã a autoritãţii vamale.
(4) Prevederile alin. (2) se aplicã şi atunci când autoritatea vamalã decide aplicarea procedurii alternative, în situaţiile pe care le va specifica în mod expres.
165. Autoritatea vamalã anuleazã o declaraţie introdusã în sistem atunci când:
- nu a fost finalizatã datoritã opririi sistemului informatic al autoritãţii vamale;
- nu a fost finalizatã datoritã opririi sistemului informatic al agentului economic (principal obligat/expeditor agreat);
- principalul obligat/expeditorul agreat a solicitat în cazuri justificate anularea declaraţiei de tranzit înainte de liberul de vamã sau ulterior acestuia şi a obţinut aprobarea biroului de plecare.
166. Instrucţiuni detaliate privind declanşarea procedurii alternative şi modalitatea de lucru în aceste cazuri sunt prevãzute în anexa nr. 25 la prezentele norme metodologice."
24. Se introduce un nou capitol, capitolul VIII "Dispoziţii tranzitorii şi finale", cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
167. (1) Începând cu data de 1 septembrie 2005 birourile vamale care aplicã dispoziţiile cap. III, secţiunea a 4-a, vor efectua operaţiunile de tranzit comun numai dacã declaraţiile de tranzit corespunzãtoare au fost depuse în NCTS.
(2) Operaţiunile de tranzit comun pentru care se depun declaraţii de tranzit pânã la data de 1 septembrie 2005 vor fi derulate şi încheiate în conformitate cu reglementãrile în vigoare la aceastã datã, fãrã a fi introduse sau urmãrite în NCTS.
168. În aplicarea dispoziţiilor înscrise la pct. 10, pentru principalii obligaţi aflaţi în evidenţe pânã la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, numãrul autorizaţiei sau, dupã caz, numãrul de identificare atribuit devine numãrul de înregistrare al principalului obligat.
169. (1) Fiecãrei persoane juridice cu sediul în România i se atribuie în NCTS un numãr de identificare unic, numit TIN.
(2) Societãţile care au fost autorizate pentru accesul la NCTS au primit un TIN care va fi utilizat pentru toate operaţiunile de tranzit în procedurã T1RO.
(3) Începând cu data de 1 septembrie 2005 numãrul de identificare în NCTS (TIN) este obligatoriu pentru principalii obligaţi, expeditorii şi destinatarii agreaţi.
(4) În vederea acordãrii numãrului de identificare în NCTS (TIN), principalii obligaţi, expeditorii şi destinatarii agreaţi vor transmite Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, Biroul centralizator, formularul de înregistrare a numãrului de identificare în NCTS, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 27 la prezentele norme metodologice. TIN-ul atribuit automat la introducerea datelor de identificare a societãţii în NCTS va fi comunicat în scris de cãtre Biroul centralizator.
170. Dispoziţiile privind dispensa de garanţie şi garanţia globalã de valoare redusã vor intra în vigoare la momentul publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a modificãrilor corespunzãtoare din Codul vamal al României.
171. Pânã la data de 1 septembrie 2005 Autoritatea Naţionalã a Vãmilor va emite instrucţiuni de lucru privind utilizarea aplicaţiei NCTS: completarea declaraţiei de tranzit, procedura la biroul de plecare şi la biroul de destinaţie, care vor fi publicate pe pagina de Internet a autoritãţii vamale, la adresa www.customs.ro."
25. În anexa nr. 15 la normele metodologice, sintagma "anexa nr. 17" se înlocuieşte cu sintagma "anexa nr. 16."
26. La anexa nr. 15 la normele metodologice, capitolul II, secţiunea a 2-a, litera f) "Referinţe administrative anterioare" va avea urmãtorul cuprins:
"f) REFERINŢE ADMINISTRATIVE ANTERIOARE (rubrica 40)
Numãr: 9
Se va înscrie documentul precedent declaraţiei de tranzit.
Felul documentului precedent (rubrica 40)
Tip/lungime: an ..6
Atunci când se utilizeazã acest atribut, se va înscrie tipul de document precedent.
Referinţa documentului precedent (rubrica 40)
Tip/lungime: an ..20
Atunci când se utilizeazã acest atribut, se vor înscrie numãrul şi data documentului precedent.
Referinţa documentului precedent LNG
Tip/lungime: a2
Codul limbii, care figureazã în anexa nr. 16, este utilizat pentru definirea limbii (LNG) câmpului liber corespunzãtor.
Informaţii complementare (rubrica 40)
Tip/lungime: an ..26
Utilizarea acestui atribut este opţionalã.
Informaţii complementare LNG
Tip/lungime: a2
Codul limbii, care figureazã în anexa nr. 16, este utilizat pentru definirea limbii (LNG) câmpului liber corespunzãtor."
27. Se introduc anexele nr. 25-27 la normele metodologice, al cãror cuprins este prevãzut în anexele nr. 1-3 care fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. II
Prezentul ordin intrã în vigoare la data de 1 septembrie 2005.

Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã,
Gelu Ştefan Diaconu

Bucureşti, 24 august 2005.
Nr. 6.640.


ANEXA 1
(Anexa nr. 25 la normele metodologice)

PROCEDURA ALTERNATIVĂ

1. Prevederi generale
1.1 Aceastã anexã stabileşte modalitãţile speciale de aplicare a procedurii alternative, care permit:
a) agenţilor economici sã întocmeascã o declaraţie de tranzit, într-un cadru legal şi utilizând formulare corespunzãtoare, atunci când sistemul informatic al autoritãţii vamale nu funcţioneazã;
b) expeditorilor agreaţi, atunci când aplicaţia acestora nu funcţioneazã, sau principalilor obligaţi, atunci când nu funcţioneazã reţeaua de comunicaţie între aceştia şi autoritatea vamalã, sã întocmeascã o declaraţie de tranzit într-un cadru legal, în conformitate cu dispoziţiile prezentei anexe.
1.2 Prevederile comune, aplicabile ambelor proceduri de lucru (procedura în NCTS şi procedura alternativã), sunt prevãzute în normele metodologice.
2. Dispoziţii aplicabile în cazul inoperabilitãţii sistemului informatic al autoritãţii vamale
Pentru situaţia în care sistemul informatic al autoritãţii vamale este inoperabil, se aplicã urmãtoarele dispoziţii cu privire la documentul utilizat ca declaraţie de tranzit în procedura alternativã:
a) declaraţia de tranzit va fi declaraţia vamalã în detaliu, exemplarele nr. 1, 4 şi 5, conform prevederilor cuprinse la pct. 50 şi, dupã caz, 52 sau 53 din normele metodologice. Declaraţia vamalã în detaliu va fi completatã conform dispoziţiilor pct. 54 din normele metodologice, cu respectarea regulilor şi codurilor cuprinse în anexele nr. 15 şi 16 la normele metodologice;
b) declaraţia va fi înregistratã de biroul de plecare. Numãrul de înregistrare atribuit va fi diferit de cel utilizat în NCTS şi se va înscrie în rubrica C;
c) dacã se utilizeazã formularul documentului de însoţire a tranzitului, ca document cu valoare de declaraţie de tranzit, pe acesta nu vor fi imprimate un cod de bare şi nici menţiunea "MRN";
d) în cazul procedurii simplificate, expeditorul agreat va îndeplini toate condiţiile şi obligaţiile privind datele care se înscriu în diferitele rubrici ale declaraţiei, precum şi cele referitoare la utilizarea exemplarelor preautentificate;
e) procedura alternativã va fi indicatã prin aplicarea unei ştampile al cãrei model figureazã în anexa nr. 26 la normele metodologice. Ştampila va fi aplicatã în rubrica A a declaraţiei vamale în detaliu sau în locul codului de bare şi MRN-ului din documentul de însoţire a tranzitului;
f) documentul cu valoare de declaraţie de tranzit va fi ştampilat, în rubrica D, de biroul de plecare;
g) atunci când se ia decizia de utilizare a procedurii alternative este important ca biroul de plecare sã se asigure cã fiecare declaraţie care a fost introdusã în sistemul informatic, dar nu a fost procesatã datoritã inoperabilitãţii sistemului, va fi anulatã. Principalul obligat trebuie sã informeze biroul de plecare în legãturã cu fiecare declaraţie de tranzit depusã în sistemul informatic şi pentru care, în continuare, s-a utilizat procedura alternativã;
h) autoritatea vamalã va urmãri utilizarea procedurii alternative, pentru a evita folosirea acesteia în mod abuziv.
3. Inoperabilitatea sistemului informatic al expeditorului agreat şi a reţelei de comunicaţii a principalului obligat
3.1 Atunci când nu este disponibil sistemul informatic al expeditorului agreat se utilizeazã documentul administrativ unic, preautentificat de biroul vamal.
3.2 Atunci când nu este disponibilã reţeaua de comunicaţii între principalul obligat şi autoritatea vamalã se utilizeazã documentul administrativ unic.
3.3 Declaraţia de tranzit va fi completatã şi prezentatã pe cele trei exemplare corespunzãtoare regimului de tranzit ale documentului administrativ unic.
3.4 Se vor aplica urmãtoarele prevederi:
a) expeditorul agreat solicitã biroului de plecare preautentificarea mai multor declaraţii, într-o cantitate care sã asigure derularea corespunzãtoare a activitãţii pentru maximum douã zile.
b) atunci când expeditorul agreat trebuie sã utilizeze procedura alternativã va anunţa biroul de plecare prin fax sau printr-o altã modalitate agreatã de acesta, informându-l în legãturã cu momentul începerii acestei proceduri. Biroul de plecare va confirma imediat primirea acestei informãri şi, dupã caz, va aproba sau nu trecerea la procedura alternativã. În cazul unei avizãri favorabile, se aplicã prevederile înscrise la pct. 140 din normele metodologice.
Atunci când sistemul informatic va funcţiona din nou, expeditorul agreat va informa biroul de plecare şi va transmite detaliile asupra declaraţiilor preautentificate utilizate;
c) autoritatea vamalã va monitoriza utilizarea procedurii alternative şi atunci când constatã cã aceastã procedurã a fost folositã greşit sau abuziv, va suspenda temporar sau, dupã caz, va anula autorizaţia de utilizare a procedurii simplificate;
d) utilizarea procedurii alternative va fi indicatã prin aplicarea ştampilei de procedurã alternativã, al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 26 la normele metodologice.
Ştampila va fi aplicatã în rubrica A, pe toate exemplarele declaraţiei de tranzit;
e) o copie a aprobãrii date de biroul de plecare pentru utilizarea procedurii alternative va fi anexatã la fiecare declaraţie de tranzit întocmitã în cadrul acestei proceduri;
f) atunci când se utilizeazã procedura alternativã, expeditorul agreat trebuie sã informeze biroul de plecare în legãturã cu toate declaraţiile introduse în sistem şi care nu au fost finalizate în NCTS, astfel încât acestea sã fie anulate.
Atunci când se constatã cã un expeditor agreat utilizeazã procedura alternativã pentru mai mult de 5% din operaţiunile de tranzit comun efectuate la nivelul unui an, biroul de plecare va face o reevaluare a tuturor condiţiilor care au stat la baza autorizãrii, pentru a stabili dacã acestea mai sunt întrunite, inclusiv cele legate de accesul la aplicaţia NCTS.
4. Dispoziţii finale
4.1 Atunci când se utilizeazã procedura alternativã, formalitãţile care se efectueazã la biroul de plecare şi de destinaţie sunt cele prevãzute la cap. III, secţiunile 1-3 din normele metodologice, utilizate pentru toate operaţiunile de tranzit comun pânã la data intrãrii în vigoare a dispoziţiilor referitoare la NCTS.
4.2 Decizia de aplicare a procedurii alternative, bazatã pe utilizarea declaraţiei vamale în detaliu sau a documentului tipãrit sub forma documentului de însoţire a tranzitului, va fi consideratã mãsurã excepţionalã. Agentul economic conectat la NCTS sau, dupã caz, biroul vamal trebuie sã încerce rezolvarea problemelor (aplicaţie, conectare, reţea de comunicaţii), înainte de a propune sau, dupã caz, de a aproba trecerea la procedura alternativã.
Operaţiunile de tranzit comun în NCTS şi operaţiunile în procedura alternativã vor fi considerate ca proceduri diferite. Aceasta înseamnã cã toate operaţiunile emise şi eliberate în NCTS vor fi finalizate în NCTS şi toate operaţiunile emise prin utilizarea procedurii alternative vor fi încheiate cu respectarea prevederilor referitoare la utilizarea declaraţiei vamale în detaliu.
4.3. Pânã la confecţionarea ştampilei pentru procedura alternativã, toate menţiunile cuprinse în aceasta vor fi înscrise manual de biroul de plecare sau, dupã caz, de expeditorul agreat, utilizându-se cernealã de culoare roşie.


ANEXA 2
(Anexa nr. 26 la normele metodologice)

ŞTAMPILA PENTRU PROCEDURA ALTERNATIVĂ



┌───────────────────────────────┐
│ PROCEDURA ALTERNATIVĂ NCTS │
│ │
│ DATE INDISPONIBILE ÎN SISTEM │
│ │
│ declanşatã la .............. │
│ (data/ora) │
└───────────────────────────────┘

(dimensiuni 26x59 mm, cernealã roşie)




ANEXA 3
(Anexa nr. 27 la normele metodologice)


FORMULAR DE ÎNREGISTRARE ÎN NCTS


┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Numãrul de identificare a agentului economic (*) │
│ - TIN - │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Codul unic de înregistrare (**) │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Numele │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Forma societãţii [] S.A. │
│ [] S.R.L. │
│ [] Altele │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Adresa │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Codul poştal (ZIP) │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Oraşul/localitatea │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Sectorul/judeţul │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Ţara România │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Telefon │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Fax │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│E-mail │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Numele reprezentantului legal │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Tipul societãţii [] Principal obligat │
│ [] Expeditor agreat │
│ [] Destinatar agreat │
│ [] Altele │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Data introducerii în NCTS (*) │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Data ieşirii din NCTS (*) │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Societatea comercialã Autoritatea Naţionalã a Vãmilor │
│(semnãtura) (ştampila) (semnãtura) (ştampila) │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


---------
*) Se completeazã de cãtre Autoritatea Naţionalã a Vãmilor.
**) Se preia din certificatul de înmatriculare.
Toate celelalte câmpuri se completeazã obligatoriu de agentul economic.


----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016