Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile art. 1 alin. (2) şi ale art. 2 alin. (5) din Legea nr. 268/2021 pentru înfiinţarea Autorităţii Vamale Române şi pentru modificarea unor acte normative, în baza art. 134 şi art. 342 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, ţinând cont de prevederile pct. 2 alin. (7),pct. 12 alin. (7) şi (8),pct. 134 alin. (5),pct. 140 alin. (4) şi pct. 141 alin. (4) ale titlului VIII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările şi completările ulterioare, ţinând cont de avizul conform al Ministerului Finanţelor, comunicat prin Adresa nr. 744.198 din 27.12.2022, preşedintele Autorităţii Vamale Române emite următorul ordin: ART. 1 Organele fiscale de control din cadrul Autorităţii Vamale Române (direcţii generale din cadrul aparatului central, direcţii regionale vamale, birouri vamale) efectuează controale şi întocmesc decizii de impunere pentru persoane fizice producătoare de alcool din fructe şi pentru persoanele juridice la care se constată diferenţe de accize în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţia în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă. ART. 2 (1) Competenţa în stingerea prin plată a creanţelor fiscale reprezentând accize, stabilite de structurile vamale pentru persoane fizice producătoare de alcool din fructe şi pentru persoanele juridice la care se constată diferenţe de accize în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţia în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă, prin titlurile de creanţă prevăzute la art. 1, revine biroului vamal în a cărui rază teritorială a fost încheiată decizia de impunere. (2) Structura competentă din cadrul birourilor vamale care gestionează contabilitatea creanţelor fiscale rezultate din activitatea vamală are obligaţia de a calcula dobânzi şi penalităţi de întârziere, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi de a comunica contribuabilului decizia referitoare la obligaţiile fiscale accesorii reprezentând dobânzi şi penalităţi de întârziere, în baza căreia acestea au fost stabilite. (3) După expirarea termenului de plată, titlurile de creanţă prevăzute la alin. (1) şi (2) devin titluri executorii şi se transmit, potrivit prevederilor art. 226 alin. (10) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, organelor fiscale teritoriale din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, împreună cu dovada comunicării acestora, în vederea recuperării acestora potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cazului în care există o cerere de restituire/rambursare în curs de soluţionare, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decât creanţa fiscală datorată de debitor. (4) Sumele rezultate din recuperarea creanţelor individualizate în titlurile executorii prevăzute la alin. (3) se încasează în conturile de venit bugetar indicate prin acestea. (5) Structura competentă din cadrul birourilor vamale care gestionează contabilitatea creanţelor fiscale rezultate din activitatea vamală va înştiinţa în cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării organele fiscale teritoriale din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală despre cuantumul sumelor încasate în conturile de venit bugetare indicate în titlurile executorii sau în contul deschis la o instituţie de credit, pentru efectuarea transferului sumelor din alt stat membru, după caz, în vederea sistării parţiale sau încetării măsurilor de executare silită. (6) În măsura în care organele fiscale de control din cadrul Autorităţii Vamale Române constată că există pericolul ca debitorul să se sustragă, să îşi ascundă ori să îşi risipească patrimoniul, periclitând sau îngreunând în mod considerabil colectarea, acestea pot dispune măsuri asigurătorii ce vor fi duse la îndeplinire de autorităţile fiscale competente. ART. 3 Se aprobă modelul şi conţinutul formularelor şi documentelor utilizate de Autoritatea Vamală Română în activitatea de supraveghere şi control în domeniul produselor accizabile, prevăzute în anexele nr. 1a-9a care fac parte integrantă din prezentul ordin, după cum urmează: 1. Ordin de control - anexa nr. 1a; 2. Proces-verbal - anexa nr. 2a; 3. Proces-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri - anexa nr. 3a; 4. Proces-verbal de sigilare/desigilare - anexa nr. 4a; 5. Invitaţie - anexa nr. 5a; 6. Notă explicativă - anexa nr. 6a; 7. Somaţie - anexa nr. 7a; 8. Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale declarate/suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane fizice producătoare de alcool din fructe - anexa nr. 8a; 9. Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane juridice la care se constată diferenţe de accize în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă - anexa nr. 9a. ART. 4 Formularele prevăzute la art. 3 se completează conform instrucţiunilor prevăzute în anexele nr. 1b-9b care fac parte integrantă din prezentul ordin. ART. 5 Caracteristicile de tipărire şi editare, modul de difuzare, utilizare şi păstrare a formularelor prevăzute la art. 3 sunt stabilite în anexele nr. 1c-9c care fac parte integrantă din prezentul ordin. ART. 6 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Preşedintele Autorităţii Vamale Române, Daniel Costinel Nache, secretar general Bucureşti, 29 decembrie 2022. Nr. 6.602. ANEXA 1a
AUTORITATEA VAMALĂ ROMÂNĂ Direcţia^1) .......................... ^1) Se va menţiona direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/direcţia regională vamală - biroul vamal din care fac parte lucrătorii vamali care efectuează controlul. Siglă ORDIN DE CONTROL Nr. .............../.................. Lucrătorii vamali^2): ^2) Se înscriu funcţia, numele, prenumele şi numărul legitimaţiei de serviciu. ...................................................... sunt autorizaţi să efectueze^3): ^3) Se înscriu temeiul legal în baza căruia se efectuează controlul, precum şi obiectivele controlului. ......................................... la: ............................................................. [denumirea şi adresa^4)] ^4) În cazul controlului efectuat la persoane fizice care produc alcool din fructe, se înscriu numele şi prenumele persoanei fizice producătoare, precum şi adresa. în perioada .............................. Echipa de control se deplasează cu^5) ^5) În cazul în care pe timpul executării controlului se utilizează mijloace de transport, acestea vor fi menţionate în ordinul de control. ..................................... (semnătura şi ştampila autorizată) Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ANEXA 1b INSTRUCŢIUNI de completare şi utilizare a formularului „Ordin de control“ 1. Ordinul de control se întocmeşte în vederea desfăşurării unui control curent, operativ, inopinat sau tematic în domeniul produselor accizabile, în baza planului de control, a unei note de fundamentare sau a unei solicitări transmise de alte instituţii. Prin excepţie, în situaţia în care controlul se efectuează în baza analizei de risc locale (exemplu: criterii de risc stabilite prin aplicaţia EMCS-RO-Riscuri) ori a unei solicitări transmise de un operator economic potrivit prevederilor titlului VIII din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, nu se întocmeşte notă de fundamentare. 2. Ordinul de control este semnat de directorul general al direcţiei iniţiatoare a controlului, de directorul executiv al direcţiei regionale vamale sau şeful biroului vamal, după caz. 3. La începerea oricărei acţiuni de control în domeniul produselor accizabile, membrii echipei de control sunt obligaţi să prezinte persoanei controlate legitimaţia de serviciu şi ordinul de control. Începerea controlului trebuie consemnată în Registrul unic de control, potrivit Legii nr. 252/2003 privind registrul unic de control. ANEXA 1c CARACTERISTICILE de tipărire şi editare, modul de difuzare, de utilizare şi păstrare a formularului „Ordin de control“ 1. Denumire: Ordin de control 2. Format: A4/t2 (Poate avea un număr variabil de pagini.) 3. Caracteristici de tipărire şi editare: de regulă, se editează pe ambele feţe şi cu ajutorul tehnicii de calcul, cu excepţia situaţiilor în care nu este posibilă editarea informatică. Toate paginile completate vor fi numerotate, iar în situaţia în care nu se editează pe ambele feţe, paginile/feţele necompletate vor fi barate. 4. Se difuzează gratuit. 5. Se utilizează de lucrătorii vamali pentru efectuarea controlului. 6. Se întocmeşte într-un exemplar şi se înregistrează în evidenţele direcţiei generale din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţiei regionale vamale/biroului vamal. 7. Circulă: - exemplarul 1, la lucrătorii vamali care efectuează controlul. 8. Se arhivează: - exemplarul 1, la direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/biroul vamal care a întocmit documentul, la dosarul de control, alături de nota de fundamentare/planul de control/solicitarea/informaţia/cererea în baza căreia/căruia a fost stabilit controlul şi de procesul-verbal încheiat în urma controlului. ANEXA 2a
AUTORITATEA VAMALĂ ROMÂNĂ Direcţia^1) .......................... ^1) Se va menţiona direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/direcţia regională vamală - biroul vamal din care fac parte lucrătorii vamali care efectuează controlul. Siglă PROCES-VERBAL încheiat în .................. ziua ...... luna ..... anul ........ Subsemnaţii^2), .........................., având funcţia de ......................... în cadrul Autorităţii Vamale Române - Direcţia generală ......./Direcţia Regională Vamală .........../Biroul Vamal ........., în baza prevederilor art. 134 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, a Ordinului de control nr. ....../......... şi a legitimaţiilor de serviciu nr. ........., am efectuat, în perioada ............., un control la .........., având codul de identificare fiscală .............., înmatriculată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului cu nr. ................, cu sediul social în localitatea .........................., bd./str. ................. nr. ......, bl. ......, sc. ......, et. ......, ap. ......, judeţul/sectorul ....................., cu domiciliul fiscal în localitatea ....................., bd./str. ............... nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ..............., având următoarele obiective: ............................... ^2) Numele şi prenumele complet al lucrătorilor vamali. .................................... Contribuabilul are ca obiect principal de activitate declarat^3) ...................... şi desfăşoară efectiv activitate constând în ........................ . ^3) Denumirea şi clasificarea cod CAEN a obiectului principal de activitate declarat. Controlul s-a desfăşurat^4) ................, unde contribuabilul sus-menţionat are^5) ........................................ ^4) Adresa sediului secundar (punct de lucru, sucursală, subunitate) sau adresa locului în care se desfăşoară controlul, în situaţia în care nu este niciuna dintre locaţiile menţionate anterior. ^5) Menţionarea tipului de sediu secundar (punct de lucru, sucursală, subunitate). În situaţia în care nu este niciuna dintre locaţiile menţionate anterior se vor preciza toate informaţiile disponibile referitoare la această locaţie, respectiv cele referitoare la proprietar/deţinător şi motivele pentru care controlul se desfăşoară la adresa respectivă. În timpul controlului contribuabilul a fost reprezentat de^6) ............., având calitatea de ............................ . ^6) Numele, prenumele, funcţia/calitatea, CNP, datele de identitate ale persoanei care a reprezentat contribuabilul în timpul controlului. CAP. I Constatări ........................................... CAP. II Prevederile legale încălcate ........................................... CAP. III Consecinţe şi măsuri dispuse în timpul controlului ........................................... La terminarea controlului au fost restituite toate actele şi documentele puse la dispoziţia organelor fiscale de control, cu excepţia celor reţinute, pentru care s-a întocmit proces-verbal de ridicare de înscrisuri. Faţă de constatările înscrise în prezentul proces-verbal contribuabilul a formulat/nu a formulat punct de vedere.^7) ^7) Se va înscrie, după caz, punctul de vedere al contribuabilului. .......................................... Prezentul proces-verbal s-a întocmit în ............ exemplare, din care un exemplar a fost înmânat contribuabilului şi a fost înregistrat în Registrul unic de control la poziţia nr. ............. Lucrători vamali, .................................................. .................................................. (numele, prenumele şi semnătura) Contribuabil, ................................ [denumirea societăţii comerciale/numele, prenumele (după caz)] Reprezentant, ...................................................................... (numele, prenumele şi semnătura, ştampila, după caz) Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ANEXA 2b INSTRUCŢIUNI de completare şi utilizare a formularului „Proces-verbal“ I. Reguli generale referitoare la întocmirea procesului-verbal 1. Procesul-verbal reprezintă actul de control bilateral care se întocmeşte de lucrătorii vamali cu ocazia controlului curent, operativ şi inopinat sau controlului tematic în domeniul produselor accizabile, pentru constatarea unor situaţii faptice şi documentare existente la un moment dat, pentru stabilirea stării de fapt fiscale, precum şi pentru constatarea unor împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul fiscal şi pentru stabilirea implicaţiilor fiscale ale acestora. 2. Constatările controlului vor fi prezentate clar, concis şi lizibil, fără detalieri inutile, astfel încât să rezulte motivul de fapt şi temeiul de drept care au stat la baza fundamentării fiecărei constatări, în funcţie de natura şi obiectivele controlului. 3. În cazul în care în timpul controlului au fost constatate împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul fiscal, în procesul-verbal se vor menţiona toate informaţiile, datele, documentele şi înscrisurile relevante pentru stabilirea împrejurărilor în care au fost săvârşite faptele, precum şi explicaţiile scrise ale administratorilor şi/sau ale oricăror persoane implicate. În situaţia în care administratorii şi/sau persoanele implicate refuză să ofere explicaţii scrise, se va menţiona acest aspect în procesul-verbal. 4. În cuprinsul procesului-verbal prin care se stabilesc implicaţii fiscale ale faptelor care prezintă indiciile săvârşirii unor infracţiuni de evaziune fiscală sau fraudă fiscală în domeniul produselor accizabile se vor descrie metodele de stabilire a bazei de impunere suplimentare şi modul de calcul prin care au fost evaluate accizele datorate bugetului general consolidat. 5. Constatările vor fi susţinute de înscrisuri, în copie certificată sau în original, după caz, precum şi de alte mijloace materiale de probă. 6. În cazul în care acţiunea de control a fost efectuată simultan ori succesiv în mai multe locaţii unde îşi desfăşoară activitatea acelaşi contribuabil, se vor întocmi, de regulă, pentru fiecare caz, procese-verbale în care se vor descrie faptele constatate. Constatările cuprinse în procesele-verbale încheiate în condiţiile menţionate mai sus pot fi valorificate printr-un proces-verbal care va cuprinde descrierea faptelor în ansamblul lor, a legăturilor dintre ele şi a eventualelor implicaţii fiscale ale acestora. Procesele-verbale în care sunt descrise fapte valorificate, ulterior, printr-un alt proces-verbal, fac parte integrantă din cel din urmă. 7. În cazul în care nu există informaţii referitoare la unul sau mai multe capitole din modelul procesului-verbal, se menţionează pe scurt motivul pentru care nu poate fi completat. 8. Procesul-verbal se semnează de către lucrătorii vamali şi de către persoana controlată/reprezentantul contribuabilului, pe fiecare pagină completată. În cazul în care se refuză semnarea procesului-verbal, inspectorii vamali vor consemna despre aceasta în cadrul procesului-verbal şi îl vor comunica în condiţiile legii. 9. Constatările lucrătorilor vamali rezultate în urma unei acţiuni de control curent, operativ şi inopinat sau control tematic se vor valorifica în funcţie de natura constatărilor şi obiectivul controlului. 10. Procesul-verbal se comunică contribuabilului, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. 11. Procesul-verbal întocmit în cazul în care au fost constatate împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul fiscal constituie act de sesizare penală şi se înaintează cu celeritate organelor de urmărire penală. II. Modul de completare a procesului-verbal Partea introductivă a procesului-verbal Câmpurile libere din cadrul formularului se vor completa după cum urmează: 1. localitatea, data (zi, lună, an) la care s-a întocmit procesul-verbal; 2. numele şi prenumele complet şi funcţia lucrătorilor vamali care efectuează controlul; 3. se vor preciza obiectivele controlului individualizate corespunzător şi perioada supusă verificării, după caz; 4. în situaţia în care adresa sediului social este diferită de adresa domiciliului fiscal, se va face referire la acest aspect, iar adresele se vor menţiona în mod corespunzător; 5. denumirea şi clasificarea cod CAEN a obiectului principal de activitate declarat şi descrierea activităţii efectiv desfăşurate; 6. se vor preciza adresa sediului secundar (punct de lucru, sucursală, subunitate) sau adresa locului în care s-a desfăşurat controlul, în situaţia în care nu este niciuna dintre locaţiile menţionate anterior, precum şi modul de deţinere a spaţiului unde se desfăşoară activitatea; 7. se va preciza tipul sediului secundar (punct de lucru, sucursală, subunitate). În situaţia în care nu este niciuna dintre locaţiile menţionate anterior se vor preciza toate informaţiile disponibile referitoare la această locaţie, respectiv cele referitoare la proprietar/deţinător şi motivele pentru care controlul se desfăşoară la adresa respectivă; 8. se vor înscrie numele şi prenumele, funcţia/calitatea, CNP, datele de identitate ale persoanelor care au reprezentat contribuabilul în timpul controlului. În procesul-verbal se menţionează expres, la partea generală referitoare la reprezentanţii contribuabilului care au asistat la efectuarea controlului, care este calitatea acestora de reprezentare a contribuabilului (exemplu: reprezentantul societăţii care asigură servicii de contabilitate, reprezentantul societăţii care asigură servicii juridice, reprezentantul legal, asociat, acţionar etc.). În situaţia în care la momentul încheierii procesului-verbal la locul efectuării controlului nu se află niciun reprezentant al contribuabilului verificat, acest lucru se va menţiona în procesul-verbal. CAP. I Constatări 1. În procesul-verbal, constatările vor fi descrise cu claritate, aspectele constatate fiind raportate la specificul şi obiectivele controlului. În cazul constatării unor aspecte care vor fi valorificate ulterior, inclusiv indicii privind săvârşirea unor fapte de natură penală în domeniul fiscal, se va descrie clar şi concis fapta săvârşită, cu indicarea datei sau a perioadei şi locului în care a fost săvârşită. 2. În situaţia când, pe parcursul unei deplasări a produselor accizabile, a fost depistată o neregulă în sensul art. 412 sau 419 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care generează plata accizelor în România de către un operator economic din alt stat membru, constatarea va fi înscrisă în procesul-verbal, care va sta la baza întocmirii deciziei de impunere. 3. Constatările lucrătorilor vamali vor fi susţinute de înscrisuri şi alte mijloace materiale de probă analizate, identificate la contribuabilul verificat sau obţinute de la terţi. Înscrisurile necesare susţinerii constatărilor vor fi ridicate în original sau în copie certificată de organul fiscal de control, întocmindu-se în acest sens un proces-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri, pentru cele ridicate în original. Înscrisurile de mai sus, inclusiv rezultatele expertizelor tehnice şi analizelor de laborator, se ataşează procesului-verbal şi constituie mijloace de probă pentru constatarea unei stări de fapt fiscale. 4. De asemenea, vor fi menţionate explicaţiile scrise solicitate reprezentantului sau oricărui angajat al contribuabilului ori altor persoane prezente la locul de desfăşurare a controlului, care contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea contribuabilului, ce pot influenţa constatările sau clarifica anumite cauze şi/sau împrejurări. Notele explicative se pot lua în orice etapă a controlului, de regulă, după ce s-a epuizat controlul asupra obiectivului la care s-a constatat abaterea ce necesită explicaţii, astfel încât lucrătorii vamali să fie în măsură să pună întrebări precise şi să combată eventualele răspunsuri necorespunzătoare. Lucrătorii vamali vor analiza răspunsurile primite şi, în funcţie de concluzii, vor înscrie constatarea în procesul-verbal. 5. Dacă cei în cauză refuză să completeze nota explicativă sau să răspundă la unele întrebări, lucrătorii vamali vor formula întrebările printr-o solicitare scrisă comunicată contribuabilului, oricărui angajat al acestuia sau altor persoane cu care contribuabilul are sau a avut raporturi economice ori juridice, stabilind termenul în cadrul căruia trebuie primit răspunsul. În cazul în care nu se primeşte răspuns, refuzul va fi consemnat în procesul-verbal (anexând copia solicitării scrise) şi se vor aplica, după caz, sancţiunile prevăzute de lege. CAP. II Prevederile legale încălcate 1. Se vor înscrie prevederile legale încălcate, cu indicarea actului normativ încălcat, a articolului, alineatului, punctului, după caz. 2. În cazul constatării unor împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul fiscal, în procesul-verbal se va descrie clar şi concis fapta săvârşită, fără a se face încadrarea penală a faptei. CAP. III Consecinţe şi măsuri dispuse în timpul controlului 1. În procesul-verbal se vor menţiona consecinţele fiscale/suma reprezentând accize cu care a fost prejudiciat bugetul general consolidat, evidenţiindu-se metoda de estimare şi modalitatea de calcul al acestora. 2. În procesul-verbal lucrătorii vamali vor menţiona măsurile operative dispuse contribuabilului, cu precizarea dispoziţiilor din actele normative care trebuie să fie puse în aplicare şi a termenului de realizare, în condiţiile legii. Punctul de vedere al contribuabilului 1. Se va prezenta în sinteză punctul de vedere al reprezentantului contribuabilului faţă de constatările înscrise în procesul-verbal, numai atunci când acesta are o opinie contrară şi o prezintă în timpul controlului. 2. Semnarea procesului-verbal Procesul-verbal trebuie semnat de către lucrătorii vamali şi de către persoana controlată/reprezentantul contribuabilului, pe fiecare pagină completată. Dacă vreuna dintre aceste persoane nu poate sau refuză să semneze procesul-verbal, se face menţiune despre aceasta, precum şi despre motivele imposibilităţii sau refuzului de a semna. ANEXA 2c CARACTERISTICILE de tipărire şi editare, modul de difuzare, utilizare şi păstrare a formularului „Proces-verbal“ 1. Denumire: Proces-verbal 2. Format: A4/t2 (Poate avea un număr variabil de pagini.) 3. Caracteristici de tipărire şi editare: de regulă, se editează pe ambele feţe şi cu ajutorul tehnicii de calcul, cu excepţia situaţiilor în care nu este posibilă editarea informatică. Toate paginile completate vor fi numerotate, iar în situaţia în care nu se editează pe ambele feţe, paginile/feţele necompletate vor fi barate. 4. Se difuzează gratuit. 5. Se utilizează de lucrătorii vamali cu ocazia controlului, pentru constatarea unor situaţii faptice şi documentare existente la un moment dat, pentru stabilirea stării de fapt fiscale, precum şi pentru constatarea unor împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul fiscal, precum şi pentru stabilirea implicaţiilor fiscale ale acestora. 6. Se întocmeşte în 3 sau 4 exemplare, după caz. 7. Circulă: a) exemplarul 1, la lucrătorii vamali care au efectuat controlul; b) exemplarul 2, la contribuabil; c) exemplarul 3, la autoritatea fiscală competentă cu atribuţii de gestiune a dosarului fiscal; d) exemplarul 4 (după caz), la organele de urmărire penală, în cazul în care au fost constatate împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul fiscal. 8. Se arhivează: a) exemplarul 1, la direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/biroul vamal care a întocmit documentul; b) exemplarul 2, la contribuabil; c) exemplarul 3, la dosarul fiscal al contribuabilului; d) exemplarul 4 (după caz), la organul de urmărire penală. Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ANEXA 3a
AUTORITATEA VAMALĂ ROMÂNĂ Direcţia^1) .......................... ^1) Se va menţiona direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/direcţia regională vamală - biroul vamal din care fac parte lucrătorii vamali care efectuează controlul. Siglă PROCES-VERBAL de ridicare/restituire de înscrisuri, încheiat în ..... ziua ........ luna ...... anul ...... Subsemnaţii, ............................................., având funcţia de ................................. în cadrul Autorităţii Vamale Române - Direcţia generală ..../Direcţia Regională Vamală ................./Biroul Vamal ................, în baza prevederilor art. 6 lit. B pct. 32 şi 35 din Hotărârea Guvernului nr. 237/2022 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Vamale Române şi pentru modificarea pct. 1 de la lit. C din cadrul anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional, cu modificările ulterioare, şi ale art. 64 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, a Ordinului de control nr. ........./.......... şi a legitimaţiilor de serviciu nr. ..............., am ridicat/restituit de la/la^2) ........................................., în prezenţa^3) .........................., .........................., următoarele documente, înscrisuri etc.: ^2) Denumirea contribuabilului, sediul social, codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare la registrul comerţului. ^3) Numele, prenumele, funcţia/calitatea reprezentantului contribuabilului, adresa, datele de identitate, CNP. .......................................... Menţionăm că pentru documentele ridicate s-au lăsat/nu s-au lăsat copii certificate. Documentele/Înscrisurile au fost ridicate din^4) .................................. ^4) Adresa locului din care au fost ridicate înscrisurile/documentele. Se va menţiona tipul locaţiei: sediu secundar, punct de lucru, sucursală, subunitate etc. În situaţia în care nu este niciuna dintre locaţiile menţionate anterior se vor preciza toate informaţiile disponibile referitoare la această locaţie, respectiv cele referitoare la proprietar/deţinător şi motivele pentru care documentele/înscrisurile au fost ridicate din acea locaţie. Prezentul proces-verbal s-a încheiat în două exemplare, din care unul a fost înmânat contribuabilului. Lucrători vamali, ......................................................... ......................................................... (numele, prenumele şi semnătura) Contribuabil, ......................................................... (denumirea) Reprezentant, ......................................................... (numele, prenumele şi semnătura, ştampila, după caz) Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ANEXA 3b INSTRUCŢIUNI de completare şi utilizare a formularului „Proces-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri“ 1. Se completează de lucrătorii vamali cu ocazia ridicării/restituirii de documente şi/sau înscrisuri, în condiţiile legii. Se înscriu numele şi prenumele lucrătorilor vamali, funcţia şi numărul legitimaţiei de serviciu. 2. Câmpurile libere din cadrul formularului se vor completa după cum urmează: a) localitatea, data (ziua, luna, anul) la care s-a întocmit procesul-verbal; b) numele şi prenumele complet şi funcţia lucrătorilor vamali care efectuează controlul; c) se vor preciza denumirea contribuabilului, adresa sediului social, codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare la registrul comerţului; d) se vor înscrie numele şi prenumele, funcţia, datele de identitate, CNP, precum şi calitatea persoanei care reprezintă societatea în timpul controlului; e) „Documente/Înscrisuri“: documentele şi/sau înscrisurile ridicate/restituite în cadrul unui opis unde se vor numerota şi se vor descrie pe scurt prin prezentarea unor date, precum: tipul, seria, numărul, conţinutul, numărul de file, registre, carnete, bucăţi sau orice element care permite individualizarea acestora; f) se va preciza tipul locaţiei: sediu secundar, punct de lucru, sucursală, subunitate etc. În situaţia în care nu este niciuna dintre locaţiile menţionate anterior se vor preciza toate informaţiile disponibile referitoare la această locaţie, respectiv cele referitoare la proprietar/deţinător şi motivele pentru care documentele/înscrisurile au fost ridicate din acea locaţie. 3. În situaţia în care la momentul încheierii procesului-verbal la locul efectuării controlului nu se află niciunul dintre reprezentanţii contribuabilului verificat, acest lucru se va menţiona în procesul-verbal. În acest caz vor fi menţionate împrejurările care au condus la încheierea procesului-verbal în absenţa reprezentantului contribuabilului. 4. Procesul-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri se comunică contribuabilului, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. ANEXA 3c CARACTERISTICILE de tipărire şi editare, modul de difuzare, de utilizare şi păstrare a formularului „Proces-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri“ 1. Denumire: Proces-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri 2. Format: A4/t2 (Poate avea un număr variabil de pagini.) 3. Caracteristici de tipărire şi editare: de regulă, se editează pe ambele feţe şi cu ajutorul tehnicii de calcul, cu excepţia situaţiilor în care nu este posibilă editarea informatică, iar în situaţia în care nu se editează pe ambele feţe, paginile/feţele necompletate vor fi barate. 4. Se difuzează gratuit. 5. Se utilizează de lucrătorii vamali pentru ridicarea/restituirea de documente/înscrisuri. 6. Se întocmeşte în două exemplare de lucrătorii vamali. 7. Circulă: - exemplarul 1, la lucrătorii vamali; – exemplarul 2, la contribuabil. 8. Se arhivează: - exemplarul 1, la direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/biroul vamal care a întocmit documentul; – exemplarul 2, la contribuabil. ANEXA 4a
AUTORITATEA VAMALĂ ROMÂNĂ Direcţia^1) .......................... ^1) Se va menţiona direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/direcţia regională vamală - biroul vamal din care fac parte lucrătorii vamali care efectuează controlul. Siglă PROCES-VERBAL de sigilare/desigilare, încheiat în .............. ziua ... luna ... anul ........ Subsemnaţii, .................................., având funcţia de ........................................ în cadrul Autorităţii Vamale Române - Direcţia generală ............../Direcţia Regională Vamală ............... - Biroul vamal ..............., în baza prevederilor art. 6 lit. B pct. 30 din Hotărârea Guvernului nr. 237/2022 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Vamale Române şi pentru modificarea pct. 1 de la lit. C din cadrul anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional, cu modificările ulterioare, a Ordinului de control nr. ......./......... şi a legitimaţiilor de serviciu nr. .........., astăzi, ........, ora ...., în prezenţa^2) ......................., având funcţia de ........................ la^3) ................................, posesor al B.I./C.I./paşaport seria ......... nr. ........., eliberat(ă) de ................. la data de .............., cu domiciliul în localitatea ...................., bd./str. ................ nr. ......, bl. ...., sc. ..., et. ..., ap. ...., judeţul/sectorul ..............., CNP ............................., ^2) Numele şi prenumele reprezentantului contribuabilului. ^3) Denumirea contribuabilului, sediul social, codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare la registrul comerţului. 1. am procedat la sigilarea următoarelor^4): ^4) Se vor menţiona spaţiile, imobilele, bunurile, valorile, mărfurile, documentele, mijloacele de transport etc., precum şi adresele sau locaţia unde se află acestea la momentul sigilării. .................................... 2. am procedat la desigilarea următoarelor^5): ^5) Se vor menţiona spaţiile, imobilele, bunurile, valorile, mărfurile, documentele, mijloacele de transport etc., precum şi adresele sau locaţia unde se află acestea la momentul desigilării. ......................................... după verificarea prealabilă a sigiliului aplicat care a fost găsit intact (În orice altă situaţie se va preciza starea sigiliului.). Cele sigilate/desigilate aparţin^6): ^6) Denumirea contribuabilului, adresa sediului social, codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare la registrul comerţului. În cazul persoanelor fizice se vor menţiona numele şi prenumele acestora, domiciliul, CNP. ................................... Sigilarea/Desigilarea a fost determinată de^7): ^7) Se invocă motivul sigilării/desigilării, după caz. .......................................... A fost aplicat/A fost înlăturat sigiliul^8): ^8) Seria şi caracteristicile sigiliului aplicat/înlăturat. .......................................... În conformitate cu prevederile art. 260 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, înlăturarea sau distrugerea sigiliului constituie infracţiune şi se pedepseşte conform legii. Prezentul proces-verbal a fost întocmit în două exemplare, din care un exemplar a fost înmânat^9): ^9) Numele şi prenumele persoanei cu care a fost încheiat procesul-verbal. ......................................, domiciliat(ă) în^10) ................, posesor/posesoare al/a B.I./C.I./paşaport seria ........... nr. ........., CNP ...................., având calitatea de .................... la ................ ^10) Adresa completă. Lucrători vamali, ......................................................... ......................................................... (numele, prenumele şi semnătura) Reprezentantul contribuabilului, ......................................................... (numele şi prenumele, CNP, funcţia, semnătura) Martori, ......................................................... [numele şi prenumele, adresa, semnătura, CNP, B.I./C.I./paşaport seria/nr. ..........., eliberat(ă) de/la data de ......] Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ANEXA 4b INSTRUCŢIUNI pentru completarea şi utilizarea formularului „Proces-verbal de sigilare/desigilare“ Se întocmeşte de lucrătorii vamali, în următoarele situaţii: a) când există indicii că în locurile de producţie, depozitare, comercializare sau pe timpul transportului se găsesc bunuri sau produse a căror provenienţă nu este legală sau a căror fabricaţie este interzisă de lege sau se produce fără autorizaţie, iar acţiunea de control nu poate fi finalizată, urmând a fi continuată ulterior; b) există posibilitatea ca documentele, înscrisurile, bunurile necesare efectuării controlului să fie sustrase, distruse ori nu se poate face un inventar al acestora în vederea ridicării/reţinerii acestora; c) în activităţile de monitorizare a transporturilor de bunuri; d) în alte cazuri în care se impune sigilarea, în condiţiile legii. În situaţia în care nu este prezent un reprezentant al contribuabilului, sigilarea/desigilarea se efectuează în prezenţa cel puţin a unui martor asistent. De asemenea, vor fi înscrise toate informaţiile referitoare la calitatea persoanelor care reprezintă contribuabilul (angajat/împuternicit etc.), iar în cazul în care reprezentantul contribuabilului la momentul sigilării este diferit de cel de la momentul desigilării vor fi înscrise toate datele de identificare ale acestuia. În situaţia în care se sigilează mijloace de transport, iar locul sigilării este diferit de locul desigilării, în mod obligatoriu se vor înscrie toate informaţiile referitoare la locul la care are loc desigilarea. Procesul-verbal de sigilare/desigilare se comunică contribuabilului, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. ANEXA 4c CARACTERISTICILE de tipărire şi editare, modul de difuzare, de utilizare şi păstrare a formularului „Proces-verbal de sigilare/desigilare“ 1. Denumire: Proces-verbal de sigilare/desigilare 2. Format: A4/t2 (Poate avea un număr variabil de pagini.) 3. Caracteristici de tipărire şi editare: de regulă, se editează pe ambele feţe şi cu ajutorul tehnicii de calcul, cu excepţia situaţiilor în care nu este posibilă editarea informatică. 4. Se difuzează gratuit. 5. Se utilizează de lucrătorii vamali pentru sigilare/desigilare. 6. Se întocmeşte în două exemplare de lucrătorii vamali. 7. Circulă: - exemplarul 1, la lucrătorii vamali; – exemplarul 2, la contribuabilul supus controlului sau la deţinătorul legal al incintei sigilate. 8. Se arhivează: - exemplarul 1, la direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/biroul vamal care a întocmit documentul; – exemplarul 2, la contribuabil. ANEXA 5a
AUTORITATEA VAMALĂ ROMÂNĂ Direcţia^1) .......................... ^1) Se va menţiona direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/direcţia regională vamală - biroul vamal din care fac parte lucrătorii vamali care efectuează controlul. Siglă INVITAŢIE întocmită în ................, astăzi .........., luna ........, anul ......... Domnului (Doamnei) ..........................., în calitate de ..................... al ................................. În vederea clarificării unor aspecte din activitate ......................................., subsemnaţii, ....................................................., lucrători vamali în cadrul Autorităţii Vamale Române - Direcţia generală ..../Direcţia Regională Vamală ....../Biroul Vamal ............, în baza art. 56 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, vă invităm în data de ................., ora ......, la sediul Direcţiei generale ......................./Direcţiei Regionale Vamale ......................./Biroului Vamal ........................, cu sediul în ........................, strada ......................... nr. ....., în vederea efectuării controlului, ocazie cu care veţi prezenta, conform art. 64 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele documente: ....................................... Neprezentarea, în condiţiile de mai sus, constituie contravenţie conform art. 336 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi se sancţionează cu amendă contravenţională conform art. 336 alin. (2) lit. a) din acelaşi act normativ, cu excepţia cazului în care sunt întrunite elementele constitutive ale unei infracţiuni. Semnătura de primire ......................................................... Lucrători vamali, ......................................................... Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ANEXA 5b INSTRUCŢIUNI de completare şi utilizare a formularului „Invitaţie“ 1. Reprezintă documentul prin care un contribuabil este invitat şi prin care îi sunt solicitate lămuriri/înscrisuri de lucrătorii vamali, la sediul acestora, în situaţiile în care se impune efectuarea/continuarea controlului ori controlul nu a putut fi efectuat la sediul social, domiciliul fiscal sau un sediu secundar al contribuabilului şi nici într-un loc stabilit de comun acord cu contribuabilul. 2. Odată cu solicitarea prezenţei la sediul direcţiei generale din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţiei regionale vamale/biroului vamal pentru a da informaţii şi lămuriri necesare stabilirii situaţiei sale fiscale reale, prin formularul „Invitaţie“ pot fi solicitate registre, evidenţe, documente de afaceri şi orice alte înscrisuri. 3. Se întocmeşte de lucrătorii vamali, în două exemplare: - exemplarul 1 va fi comunicat contribuabilului/împuternicitului, în condiţiile prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – exemplarul 2 va fi anexat la procesul-verbal. ANEXA 5c CARACTERISTICILE de tipărire şi editare, modul de difuzare, utilizare şi păstrare a formularului „Invitaţie“ 1. Denumire: Invitaţie 2. Format: A4/t1 3. Caracteristici de tipărire şi editare: de regulă, se editează pe o faţă şi cu ajutorul tehnicii de calcul, cu excepţia situaţiilor în care nu este posibilă editarea informatică. 4. Se difuzează gratuit. 5. Se utilizează de lucrătorii vamali pentru a solicita prezenţa contribuabilului şi punerea la dispoziţie de înscrisuri la sediul Autorităţii Vamale Române/direcţiei regionale vamale/biroului vamal. 6. Se întocmeşte în două exemplare, de lucrătorii vamali. 7. Circulă: a) exemplarul 1, la contribuabil; b) exemplarul 2, la lucrătorii vamali. 8. Se arhivează: - exemplarul 1, la contribuabil; – exemplarul 2, la direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/biroul vamal care a întocmit documentul. ANEXA 6a
NOTĂ EXPLICATIVĂ Subsemnatul(a), ..............................., având calitatea de ................ la ..................... de la data de ....../....../....., domiciliat(ă) în ......................., judeţul/sectorul ..................., bd./str. ....................... nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., telefon .................., legitimat(ă) cu B.I./C.I./paşaport seria ......... nr. ............., eliberat(ă) de ............, la data de ...../...../........., CNP ..................................., la întrebările puse de ...................................................., având funcţia de ................... în cadrul Autorităţii Vamale Române - Direcţia generală ................/Direcţia Regională Vamală ............./Biroul Vamal ................, în baza prevederilor art. 58 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, dau următoarele explicaţii: 1. Întrebare: ...................................... 1. Răspuns: ...................................... 2. Întrebare: ...................................... 2. Răspuns: ...................................... 3. Dacă faţă de cele de mai sus mai aveţi ceva de declarat sau documente de prezentat: ...................................... 3. Răspuns: ...................................... Data şi semnătura ...................... Dată în faţa noastră. Lucrători vamali, .................................. ................................... (numele, prenumele şi semnătura) Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ANEXA 6b INSTRUCŢIUNI de completare şi utilizare a formularului „Notă explicativă“ 1. Reprezintă documentul prin care lucrătorii vamali solicită explicaţii scrise reprezentantului contribuabilului, oricărui angajat al acestuia sau oricărei persoane implicate în săvârşirea faptelor constatate, care să contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea contribuabilului, ce pot influenţa constatările sau pentru clarificarea unor cauze şi/sau împrejurări. 2. Solicitarea de explicaţii scrise se va face în timpul controlului, ori de câte ori acestea sunt necesare pentru clarificarea şi definitivarea constatărilor. 3. Întrebările vor fi formulate în mod clar şi concis, pentru a da posibilitatea unor răspunsuri la obiect. În toate cazurile, explicaţiile la întrebările puse de lucrătorii vamali se vor prezenta în scris, prin „notă explicativă“. 4. Se semnează pe fiecare pagină de lucrătorii vamali şi de persoana care a dat explicaţii. 5. În cazul în care nu se primeşte răspuns, refuzul va fi consemnat în procesul-verbal. ANEXA 6c CARACTERISTICILE de tipărire şi editare, modul de difuzare, utilizare şi păstrare a formularului „Notă explicativă“ 1. Denumire: Notă explicativă 2. Format: A4/t2 (Poate avea un număr variabil de pagini.) 3. Caracteristici de tipărire şi editare: de regulă, se editează pe ambele feţe. Se poate edita şi cu ajutorul tehnicii de calcul. 4. Se difuzează gratuit. 5. Se utilizează de lucrătorii vamali pentru a solicita explicaţii scrise. 6. Se întocmeşte în două exemplare, de persoana nominalizată de lucrătorii vamali pentru a răspunde la întrebări. 7. Circulă: - exemplarul 1, la lucrătorii vamali; – exemplarul 2, la contribuabil sau la persoana nominalizată să răspundă la întrebări. 8. Se arhivează: - exemplarul 1, la direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/biroul vamal care a întocmit documentul; – exemplarul 2, la contribuabil sau la persoana nominalizată pentru a răspunde la întrebări. ANEXA 7a
AUTORITATEA VAMALĂ ROMÂNĂ Direcţia^1) .......................... ^1) Se va menţiona direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/direcţia regională vamală - biroul vamal din care fac parte lucrătorii vamali care efectuează controlul. Siglă Nr. ........../zz.ll.aaaa SOMAŢIE Domnului/Doamnei .................., în calitate/având funcţia de ............. al/a ........................, vă înştiinţăm că în data de .............. organele fiscale de control din cadrul Autorităţii Vamale Române - Direcţia generală .........../Direcţia Regională Vamală ............/Biroul Vamal .......... s-au deplasat la domiciliul fiscal/sucursala/filiala/sediul secundar al ............................, situat(ă) în/la ...................., în vederea^2): ................................... ^2) Se înscrie obiectul acţiunii, de exemplu: - prezentarea de înscrisuri, în conformitate cu prevederile art. 64 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – efectuarea unei constatări la faţa locului, în conformitate cu prevederile art. 65 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – efectuarea unui control inopinat/încrucişat, în conformitate cu prevederile art. 134 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Controlul nu s-a putut efectua, drept care pentru furnizarea de informaţii şi lămuriri necesare stabilirii situaţiei fiscale de fapt, în baza prevederilor art. 56 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prevederilor art. 4 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările şi completările ulterioare, aţi fost invitat/invitată să vă prezentaţi în data de .........., ora .........., la sediul organului fiscal de control din cadrul Autorităţii Vamale Române, adresa .........................., camera .........., telefon .........., în vederea efectuării/continuării ........................^2) Întrucât la data de .......... nu aţi dat curs solicitării/vi s-a solicitat prin Adresa înregistrată cu nr. .......... prezentarea de documente/înscrisuri, vă somăm să vă prezentaţi în data de .......... la sediul organului fiscal de control din cadrul Autorităţii Vamale Române, situat în ...................., str. .................... nr. ........., în vederea efectuării/continuării acţiunii de control, cu următoarele documente: ................................................ ................................................ Dacă, în termen de 15 zile de la primirea prezentei somaţii, nu veţi da curs solicitării, în cauză sunt incidente prevederile art. 4 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările şi completările ulterioare. Director general/Director executiv DRV/Şef birou vamal Numele şi prenumele ......................... (semnătura, ştampila) Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ANEXA 7b INSTRUCŢIUNI de completare şi utilizare a formularului „Somaţie“ 1. Somaţia reprezintă documentul prin care un contribuabil este somat să se prezinte la sediul organului fiscal de control în vederea efectuării unei acţiuni în conformitate cu prevederile art. 56,64, 65 şi 134 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. 2. Se întocmeşte în cazurile când contribuabilul/plătitorul nu a dat curs invitaţiei organului fiscal de control al autorităţii vamale pentru efectuarea unui/unei control inopinat/încrucişat/constatări la faţa locului sau refuză să pună la dispoziţia organelor fiscale de control documentele şi înscrisurile necesare efectuării/continuării acţiunii de control inopinat/încrucişat/constatare la faţa locului şi există indicii rezonabile conform cărora contribuabilul/plătitorul refuză nejustificat să prezinte documentele legale şi bunurile din patrimoniu necesare pentru stabilirea situaţiei fiscale de fapt, în scopul împiedicării verificărilor fiscale. 3. Se întocmeşte de echipa desemnată pentru efectuarea controlului inopinat/încrucişat/constatării la faţa locului. 4. Se întocmeşte în două exemplare: - exemplarul 1 va fi remis contribuabilului/plătitorului prin poştă, cu confirmare de primire, sau înmânat personal reprezentantului societăţii comerciale, cu menţiunea pe exemplarul 2 a calităţii reprezentantului, datelor de identificare (BI/CI/paşaport nr., serie, domiciliu), datei şi semnăturii, sau prin publicitate, considerându-se comunicat în termen de 15 zile de la data afişării anunţului; – exemplarul 2 va fi reţinut de echipa de control şi va fi anexat la procesul-verbal. ANEXA 7c CARACTERISTICILE de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi păstrare a formularului „Somaţie“ 1. Denumirea: Somaţie 2. Format: A4/t1 3. Caracteristici de tipărire: se tipăreşte pe o singură faţă. Se poate edita cu ajutorul tehnicii de calcul. 4. Se difuzează gratuit. 5. Se utilizează de organele fiscale de control ale autorităţii vamale pentru somarea contribuabilului/plătitorului de a se prezenta la sediul organului fiscal de control din cadrul Autorităţii Vamale Române/de a prezenta documentele şi înscrisurile necesare efectuării/continuării acţiunii de control inopinat/încrucişat/constatare la faţa locului. 6. Se întocmeşte în două exemplare, de organul fiscal de control. 7. Circulă: - exemplarul 1, la contribuabil/plătitor; – exemplarul 2, la organul fiscal de control din cadrul Autorităţii Vamale Române care va efectua controlul. 8. Se arhivează: - exemplarul 1, la contribuabil/plătitor; – exemplarul 2, la direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/biroul vamal care a întocmit documentul. ANEXA 8a
AUTORITATEA VAMALĂ ROMÂNĂ Direcţia^1) .......................... ^1) Se va menţiona direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/direcţia regională vamală - biroul vamal din care fac parte lucrătorii vamali care efectuează controlul. Siglă Nr. ............. data ................. DECIZIE DE IMPUNERE privind obligaţiile fiscale declarate/suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane fizice producătoare de alcool din fructe 1. Datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului 1.1. Denumirea contribuabilului (numele/iniţiala tatălui/prenumele contribuabilului/plătitorului): 1.2. Codul numeric personal (CNP) 1.3. Domiciliul fiscal: judeţul ..................., localitatea ................, sectorul ..............., str. ................. nr. ....., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ....., codul poştal .................., telefon ..................., fax .................., e-mail ...................... . 1.4. Date privind locul de desfăşurare efectivă a activităţii de producţie de alcool din fructe: judeţul ..................., localitatea ................, sectorul ..............., str. ................. nr. ....., bl. ....., sc. ....., et. ....., ap. ....., codul poştal .................., telefon ..................., fax .................., e-mail ...................... . 2. Date privind obligaţia fiscală 2.1. Obligaţii fiscale principale declarate/suplimentare de plată
┌────┬──────────┬──────────┬───────────┬───────────┬───────┐
│ │ │Perioada │ │ │ │
│ │ │pentru │ │ │ │
│ │ │care se │ │ │ │
│ │ │calculează│Baza │ │ │
│ │Denumirea │obligaţii │impozabilă │ │ │
│ │obligaţiei│fiscale/ │declarată/ │Accize │ │
│Nr. │fiscale │Perioada │stabilită │declarate/ │Cod │
│crt.│principale│verificată│suplimentar│stabilite │cont │
│ │declarate/├────┬─────┤(litri │suplimentar│bugetar│
│ │verificate│De │Până │alcool pur │- lei - │ │
│ │ │la │la │100% │ │ │
│ │ │data│data │obţinut) │ │ │
│ │ │(zz/│(zz/ │ │ │ │
│ │ │ll/ │ll/ │ │ │ │
│ │ │an) │an) │ │ │ │
├────┼──────────┼────┼─────┼───────────┼───────────┼───────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │6 │
├────┼──────────┼────┼─────┼───────────┼───────────┼───────┤
│ │Accize │ │ │ │ │ │
│ │pentru │ │ │ │ │ │
│ │alcool │ │ │ │ │ │
│ │etilic │ │ │ │ │ │
│1. │(alcool │ │ │ │ │ │
│ │din fructe│ │ │ │ │ │
│ │produs de │ │ │ │ │ │
│ │persoanele│ │ │ │ │ │
│ │fizice) │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴────┴─────┴───────────┴───────────┴───────┘
2.2. Motivul de fapt: ........................................... ........................................... ........................................... 2.3. Temeiul de drept Actul normativ: ..................., art. ..... paragraful ....... pct. ......... lit. ..... alin. ......... ........................................... ........................................... 3. Data comunicării Data comunicării reprezintă data la care se efectuează comunicarea actului administrativ fiscal în condiţiile art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează: - data semnării de primire, dacă se asigură remiterea acestuia contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului, în condiţiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – data înscrisă de poştă la remiterea „confirmării de primire“, dacă a fost transmis prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în condiţiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – data la care expiră termenul de 15 zile de la data afişării anunţului publicitar, în condiţiile art. 47 alin. (5)-(7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. 4. Termen de plată În conformitate cu prevederile pct. 12 alin. (7) şi (8) din titlul VIII al Hotărârii Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, accizele devin exigibile la finalizarea procesului de producţie. Persoana fizică declară cantităţile de alcool din fructe produse şi solicită autorităţii vamale teritoriale calculul accizelor datorate. Termenul de plată este până la data de 25 a lunii imediat următoare celei în care accizele au devenit exigibile, potrivit art. 345 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. În caz contrar se vor calcula dobânzi şi penalităţi de întârziere, conform legii. 5. Menţiuni privind audierea contribuabilului/plătitorului şi, respectiv, informarea acestuia despre aspectele constatate şi consecinţele fiscale Se va înscrie punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului consemnat în procesul-verbal de control anexat, dacă decizia de impunere se întocmeşte ca urmare a unui control. 6. Dispoziţii finale În conformitate cu art. 268 şi 270 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, împotriva sumelor de plată stabilite prin prezenta decizie de impunere se poate face contestaţie, care se depune, în termen de 45 de zile de la data comunicării actului administrativ fiscal, sub sancţiunea decăderii. Prezenta decizie reprezintă titlu de creanţă. Prezenta decizie de impunere s-a întocmit în 4 (patru) exemplare, din care un exemplar a fost înmânat contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului. La prezenta decizie de impunere se anexează, după caz, solicitarea persoanei fizice producătoare de alcool din fructe adresată autorităţii vamale pentru calculul accizei sau procesul-verbal de control care, împreună cu anexele, conţine ..... pagini.
┌──────────┬──────────┬───────────────────┐
│ │ │Întocmit^4) │
│Aprobat^2)│Avizat^3) ├─────────┬─────────┤
│ │ │Lucrători│Semnătura│
│ │ │vamali │ │
├──────────┼──────────┼─────────┼─────────┤
│Director │Şef │ │ │
│general/ │serviciu/ │ │ │
│Director │Şef birou/│1. Numele│ │
│executiv/ │Şef │şi │ │
│Şef birou │adjunct │prenumele│ │
│vamal │birou │ │ │
│ │vamal │ │ │
├──────────┼──────────┼─────────┼─────────┤
│Numele şi │Numele şi │ │ │
│prenumele:│prenumele:│2. Numele│ │
├──────────┼──────────┤şi │ │
│Semnătura,│ │prenumele│ │
│ştampila^ │Semnătura │ │ │
│5) │ │ │ │
└──────────┴──────────┴─────────┴─────────┘
^2) Decizia de impunere se aprobă de conducătorul structurii emitente (directorul general/directorul executiv/şeful biroului vamal, după caz). ^3) Decizia de impunere se avizează de şeful ierarhic al structurii din care face parte lucrătorul vamal care a întocmit documentul (şef serviciu/şef birou/şef adjunct birou vamal, după caz). În situaţia în care, la biroul vamal, nu sunt prevăzute funcţiile publice menţionate, rubrica nu se avizează. ^4) În cazul deciziilor de impunere întocmite la solicitarea persoanei fizice producătoare de alcool din fructe adresată autorităţii vamale pentru calculul accizei, decizia de impunere poate fi întocmită de un singur lucrător vamal. ^5) Ştampila se aplică numai pentru coloana „aprobat“. Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ANEXA 8b INSTRUCŢIUNI de completare şi utilizare a formularului „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale declarate/suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane fizice producătoare de alcool din fructe“ Formularul „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale declarate/suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane fizice producătoare de alcool din fructe“ reprezintă actul administrativ fiscal emis de structurile vamale în aplicarea prevederilor legale privind stabilirea accizelor datorate de persoane fizice producătoare de alcool din fructe, la solicitarea acestora sau în urma controalelor efectuate. Se va completa de lucrătorii vamali din cadrul birourilor vamale ca urmare a solicitării persoanei fizice, la finalizarea procesului de producţie sau de lucrătorii vamali din cadrul direcţiilor regionale vamale/direcţiei generale din cadrul Autorităţii Vamale Române, ca urmare a controalelor proprii efectuate. Se avizează de şeful ierarhic al structurii din care face parte lucrătorul vamal care a întocmit documentul (şeful de serviciu/şeful de birou/şeful adjunct al biroului vamal, după caz) şi se aprobă de conducătorul structurii emitente de care aparţine echipa de control (directorul general/directorul executiv/şeful biroului vamal, după caz). Informaţiile din conţinutul formularului „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale declarate/suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane fizice producătoare de alcool din fructe“ se vor completa după cum urmează: 1. „Datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului“ cuprind următoarele informaţii: 1.1. „Denumire contribuabil (Numele/Iniţiala tatălui/Prenumele contribuabilului/plătitorului)“ - se va completa numele şi prenumele persoanei fizice înregistrate la autoritatea vamală teritorială, care solicită calculul accizei pentru producţia de alcool din fructe sau căreia i-au fost stabilite diferenţe de accize ca urmare a controlului efectuat. 1.2. „Codul numeric personal (CNP)“ - se va completa CNP-ul persoanei fizice înregistrate la autoritatea vamală teritorială, care solicită calculul accizei pentru producţia de alcool din fructe sau căreia i-au fost stabilite diferenţe de accize ca urmare a controlului efectuat. 1.3. „Domiciliul fiscal“ - se va completa adresa de domiciliu menţionată în B.I./C.I. a persoanei fizice înregistrate la autoritatea vamală teritorială, care solicită calculul accizei pentru producţia de alcool din fructe sau căreia i-au fost stabilite diferenţe de accize ca urmare a controlului efectuat. 1.4. „Date privind locul de desfăşurare efectivă a activităţii de producţie de alcool din fructe“ - se va completa cu toate informaţiile care definesc complet adresa locului unde se desfăşoară efectiv activitatea de producţie de alcool din fructe. 2. „Date privind obligaţia fiscală“ cuprind: 2.1. Obligaţii fiscale principale declarate/suplimentare de plată - se va completa obligaţia fiscală stabilită suplimentar cu următoarele informaţii: rândul 1, coloana 1: „Denumire privind obligaţia fiscală principală declarată/verificată“ - se înscrie „Acciza pentru alcool etilic (alcool din fructe produs de persoane fizice)“; rândul 1, coloana 2: „De la data“ - se completează cu data de început a perioadei verificate, dacă decizia de impunere se întocmeşte ca urmare a unui control. Dacă decizia de impunere se întocmeşte ca urmare a declaraţiei pe propria răspundere a contribuabilului, se completează data la care acesta a început procesul de producţie; rândul 1, coloana 3: „Până la data“ - se completează cu data de sfârşit a perioadei verificate, dacă decizia de impunere se întocmeşte ca urmare a unui control. Dacă decizia de impunere se întocmeşte ca urmare a declaraţiei pe propria răspundere a contribuabilului, se completează data la care acesta a finalizat procesul de producţie; rândul 1, coloana 4: „Baza impozabilă declarată/stabilită suplimentar (litri alcool pur 100% obţinut)“ - se completează cu cantitatea totală de alcool din fructe pentru care se calculează accize, ca urmare a solicitării persoanei fizice producătoare de alcool din fructe sau stabilite suplimentar în urma controalelor efectuate; rândul 1, coloana 5: „Accize declarate/stabilite suplimentar de plată“ - se completează cu valoarea totală a accizei, calculată de autoritatea vamală în baza solicitării persoanei fizice producătoare de alcool din fructe sau stabilită suplimentar ca urmare a controalelor efectuate, pentru toată perioada verificată; rândul 1, coloana 6: „Cod cont bugetar“ - reprezintă codul de cont bugetar al obligaţiei fiscale care a făcut obiectul declarării/controlului. 3. Data comunicării - reprezintă data la care se efectuează comunicarea actului administrativ fiscal în condiţiile art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează: - data semnării de primire, dacă se asigură remiterea acestuia contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului, în condiţiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – data înscrisă de poştă la remiterea „confirmării de primire“, dacă a fost transmis prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în condiţiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – data la care expiră termenul de 15 zile de la data afişării anunţului publicitar, în condiţiile art. 47 alin. (5)-(7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. 4. Termen de plată În conformitate cu prevederile pct. 12 alin. (7) şi (8) din titlul VIII al Hotărârii Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, accizele devin exigibile la finalizarea procesului de producţie. Persoana fizică declară cantităţile de alcool din fructe produse şi solicită autorităţii vamale teritoriale calculul accizelor datorate. Termenul de plată este până la data de 25 a lunii imediat următoare celei în care accizele au devenit exigibile, potrivit art. 345 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. 5. Menţiuni privind audierea contribuabilului/plătitorului şi, respectiv, informarea acestuia despre aspectele constatate şi consecinţele fiscale - se va înscrie punctul de vedere al contribuabilului/plătitorului consemnat în procesul-verbal de control anexat, dacă decizia de impunere se întocmeşte ca urmare a unui control. 6. „Dispoziţii finale“ - se va completa cu numărul total de pagini al solicitării persoanei fizice producătoare de alcool din fructe adresate autorităţii vamale pentru calculul accizei sau al procesului-verbal şi anexelor, care se ataşează la Decizia de impunere. ANEXA 8c CARACTERISTICILE de tipărire şi editare, modul de difuzare, utilizare şi păstrare a formularului „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale declarate/suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane fizice producătoare de alcool din fructe“ 1. Denumire: Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale declarate/suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane fizice producătoare de alcool din fructe 2. Format: A4/t1 3. Caracteristici de tipărire şi editare: de regulă, se editează pe ambele feţe şi cu ajutorul tehnicii de calcul, cu excepţia situaţiilor în care nu este posibilă editarea informatică. 4. Se difuzează gratuit. 5. Se utilizează de lucrătorii vamali pentru stabilirea accizelor datorate de persoane fizice producătoare de alcool din fructe ca urmare a solicitării acestora sau în urma controalelor efectuate. 6. Se întocmeşte în 4 exemplare. 7. Circulă: - exemplarul 1, la lucrătorii vamali care au efectuat controlul; – exemplarul 2, la contribuabil; – exemplarele 3 şi 4, la autoritatea fiscală competentă, în scopul gestionării dosarului fiscal, respectiv colectării accizelor. 8. Se arhivează: - exemplarul 1, la direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/biroul vamal, care va ţine evidenţa acestora; – exemplarul 2, la contribuabil; – exemplarul 3, la autoritatea fiscală competentă cu atribuţii de gestiune a dosarului fiscal; – exemplarul 4, la autoritatea fiscală competentă cu atribuţii de colectare/executare silită. ANEXA 9a
AUTORITATEA VAMALĂ ROMÂNĂ Direcţia^1) .......................... ^1) Se va menţiona direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/direcţia regională vamală - biroul vamal din care fac parte lucrătorii vamali care efectuează controlul. Siglă Nr. ............. data ................. DECIZIE DE IMPUNERE privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane juridice la care se constată diferenţe de accize în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă 1. Datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului 1.1. Denumirea contribuabilului/plătitorului: ............................ 1.2. Codul de identificare fiscală: ...................................... 1.3. Număr de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului .......................................... 1.4. Domiciliul fiscal: judeţul ............................., localitatea .............................. sectorul ......, str. ............................. nr. ......., bl. ........., sc. ........., et. ........., ap. ........., codul poştal ........., telefon ................, fax ..................., e-mail ............................... 2. Date privind locul de recepţie/de desfăşurare efectivă a activităţii: judeţul ......................., localitatea ....................., sectorul ......, str. ....................... nr. ......, bl. ......, sc. ......, et. ......, ap. ......, codul poştal ........., telefon ........., fax ........., e-mail ....................... 3. Date privind obligaţia fiscală 3.1. Obligaţii fiscale principale suplimentare de plată
┌────┬──────────┬──────────┬───────────┬───────────┬────────────┐
│ │ │Perioada │ │ │Cod cont │
│ │ │verificată│ │ │bugetar/ Cod│
│ │Denumirea ├────┬─────┤Baza │Accize │cont │
│Nr. │obligaţiei│De │Până │impozabilă │stabilite │instituţie │
│crt.│fiscale │la │la │stabilită │suplimentar│de credit │
│ │principale│data│data │suplimentar│- lei - │pentru │
│ │verificate│(zz/│(zz/ │ │ │efectuarea │
│ │ │ll/ │ll/ │ │ │transferului│
│ │ │an) │an) │ │ │din alt SM │
├────┼──────────┼────┼─────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │6 │
├────┼──────────┼────┼─────┼───────────┼───────────┼────────────┤
│1. │Accize │ │ │ │ │ │
│ │TOTAL │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴────┴─────┴───────────┴───────────┴────────────┘
3.1.1. Motivul de fapt: ............................................... 3.1.2. Temeiul de drept Actul normativ: ............., art. ...... paragraful ....... pct. ....... lit. ..... alin. ....... ............................................ ............................................ 4. Data comunicării Data comunicării reprezintă data la care se efectuează comunicarea actului administrativ fiscal în condiţiile art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează: - data semnării de primire, dacă se asigură remiterea acestuia contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului, în condiţiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – data înscrisă de poştă la remiterea „confirmării de primire“, dacă a fost transmis prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în condiţiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – data la care expiră termenul de 15 zile de la data afişării anunţului publicitar, în condiţiile art. 47 alin. (5)-(7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. 5. Termen de plată În conformitate cu prevederile pct. 2 alin. (7),pct. 134 alin. (5),pct. 140 alin. (4) şi pct. 141 alin. (4) din titlul VIII al Hotărârii Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, accizele devin exigibile la data emiterii deciziei de impunere de autoritatea vamală teritorială şi se plătesc în termen de 5 zile de la această dată. În caz contrar se vor calcula dobânzi şi penalităţi de întârziere, conform legii. 6. Menţiuni privind audierea contribuabilului şi, respectiv, informarea acestuia despre aspectele constatate şi consecinţele fiscale Se va înscrie punctul de vedere al contribuabilului sau reprezentantului acestuia, consemnat în procesul-verbal de control anexat. 7. Dispoziţii finale În conformitate cu art. 268 şi 270 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, împotriva sumelor de plată stabilite prin prezenta decizie de impunere se poate face contestaţie, care se depune, în termen de 45 de zile de la data comunicării actului administrativ fiscal, sub sancţiunea decăderii. Prezenta decizie reprezintă titlu de creanţă. Prezenta decizie de impunere s-a întocmit în 4 (patru) exemplare, din care un exemplar a fost înmânat contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului. La prezenta decizie de impunere se anexează procesul-verbal care, împreună cu anexele, conţine ....... pagini.
┌──────────┬─────────┬───────────────────┐
│ │ │Întocmit │
│Aprobat^2)│Avizat^3)├─────────┬─────────┤
│ │ │Lucrători│Semnătura│
│ │ │vamali │ │
├──────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Director │Şef │ │ │
│general/ │serviciu/│ │ │
│Director │Şef birou│1. Numele│ │
│executiv/ │/ Şef │şi │ │
│Şef birou │adjunct │prenumele│ │
│vamal │birou │ │ │
│ │vamal │ │ │
├──────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Numele şi │ │ │ │
│prenumele:│ │2. Numele│ │
├──────────┼─────────┤şi │ │
│Semnătura,│ │prenumele│ │
│ştampila^ │Semnătura│ │ │
│4) │ │ │ │
└──────────┴─────────┴─────────┴─────────┘
^2) Decizia de impunere se aprobă de conducătorul structurii emitente (directorul general/directorul executiv/şeful biroului vamal, după caz) ^3) Decizia de impunere se avizează de şeful ierarhic al structurii din care face parte lucrătorul vamal care a întocmit documentul (şef serviciu/şef birou/şef adjunct birou vamal, după caz). În situaţia în care, la biroul vamal, nu sunt prevăzute funcţiile publice menţionate, rubrica nu se avizează. ^4) Ştampila se aplică numai pentru coloana „aprobat“. Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 ANEXA 9b INSTRUCŢIUNI de completare şi utilizare a formularului „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane juridice la care se constată diferenţe de accize în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă“ Formularul „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane juridice la care se constată diferenţe de accize în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă“ reprezintă actul administrativ fiscal emis de structurile vamale în aplicarea prevederilor legale privind stabilirea accizelor datorate de persoanele juridice pentru diferenţe de accize constatate în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă. Decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de structurile vamale pentru persoane juridice se va completa la încheierea unui control operativ/inopinat, ca urmare a constatării de obligaţii fiscale principale suplimentare. Formularul „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane juridice la care se constată diferenţe de accize în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă“ se va completa după cum urmează: - de lucrătorii vamali din cadrul birourilor vamale de destinaţie în cazul în care se constată obligaţii fiscale suplimentare de plată la primirea produselor accizabile în regim suspensiv de accize/cu accize plătite în statul membru de destinaţie, în sarcina contribuabilului/plătitorului primitor; – de lucrătorii vamali din cadrul birourilor vamale de expediţie, în baza procesului-verbal încheiat în urma controlului prin care au fost constate obligaţii fiscale suplimentare de plată la primirea produselor accizabile în regim suspensiv de accize, în sarcina contribuabilului/plătitorului expeditor din România; – de lucrătorii vamali din cadrul birourilor vamale în a căror arie de competenţă au fost constate obligaţii fiscale suplimentare de plată pe durata transportului/la primirea produselor accizabile în regim suspensiv de accize, în sarcina contribuabilului/plătitorului expeditor din alt stat membru; – de lucrătorii vamali din cadrul direcţiilor regionale vamale/direcţiei generale din cadrul Autorităţii Vamale Române, ca urmare a controalelor proprii efectuate. Se avizează de şeful de serviciu/şeful de birou/şeful adjunct al biroului vamal, după caz, şi se aprobă de conducătorul structurii vamale de care aparţine echipa de control. Informaţiile din conţinutul formularului „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane juridice la care se constată diferenţe de accize în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă“ se vor completa după cum urmează: 1. „Datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului“ - cuprind următoarele informaţii: - denumirea completă a contribuabilului/plătitorului; – codul de identificare fiscală; – numărul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului; – domiciliul fiscal. În situaţia când pe parcursul unei deplasări a produselor accizabile a fost depistată o neregulă în sensul art. 412 sau 419 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care generează plata accizelor în România de către un operator economic din alt stat membru, rubrica „Datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului“ cuprinde următoarele informaţii: - denumirea completă a operatorului economic din alt stat membru care datorează acciza; – codul de identificare fiscală; – domiciliul fiscal. 2. „Date privind locul de recepţie/de desfăşurare efectivă a activităţii“ - se va completa cu toate informaţiile care definesc complet locul de recepţie al produselor accizabile sau locul unde se desfăşoară efectiv activitatea supusă controlului. 3. „Date privind creanţa fiscală“ cuprind: 3.1. Obligaţii fiscale principale suplimentare de plată - se va completa obligaţia fiscală stabilită suplimentar cu următoarele informaţii: rândul 1, coloana 1: denumirea obligaţiei fiscale principale verificate stabilite suplimentar (accizele stabilite suplimentar care au făcut obiectul controlului); rândul 1, coloana 2: „De la data“ - se completează cu data de început a perioadei verificate; rândul 1, coloana 3: „Până la data“ - se completează cu data de sfârşit a perioadei verificate; rândul 1, coloana 4: „Baza impozabilă stabilită suplimentar“ - se completează cu elementele de calcul prevăzute la pct. 5 al titlului VIII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările şi completările ulterioare; rândul 1, coloana 5: „Accize stabilite suplimentar“ - se completează cu valoarea totală a accizei stabilite suplimentar, pentru toată perioada verificată; rândul 1, coloana 6: „Cod cont bugetar/Cod cont instituţie de credit pentru efectuarea transferului din alt SM“ - reprezintă codul de cont bugetar al obligaţiei fiscale care a făcut obiectul controlului. În situaţia când pe parcursul unei deplasări a produselor accizabile a fost depistată o neregulă în sensul art. 412 sau 419 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care generează plata accizelor în România de către un operator economic din alt stat membru, se completează contul deschis la instituţia de credit pentru efectuarea transferului din alt SM; 3.1.1. „Motivul de fapt“ - se va înscrie detaliat modul în care contribuabilul a respectat prevederile legale privind stabilirea bazei impozabile, potrivit situaţiilor de fapt fiscale, cu prezentarea consecinţelor fiscale datorate pe perioada verificată. Motivul de fapt se va înscrie pentru obligaţia fiscală principală suplimentară. 3.1.2. „Temeiul de drept“ - se va înscrie detaliat şi clar încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevăzute de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat. Temeiul de drept se va înscrie pentru obligaţia fiscală principală suplimentară. 4. Data comunicării -- reprezintă data la care se efectuează comunicarea actului administrativ fiscal în condiţiile art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează: - data semnării de primire, dacă se asigură remiterea acestuia contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului, în condiţiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – data înscrisă de poştă la remiterea „confirmării de primire“, dacă a fost transmis prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în condiţiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare; – data la care expiră termenul de 15 zile de la data afişării anunţului publicitar, în condiţiile art. 47 alin. (5)-(7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia când pe parcursul unei deplasări a produselor accizabile a fost depistată o neregulă în sensul art. 412 sau 419 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care generează plata accizelor în România de către un operator economic din alt stat membru, data comunicării este data înscrisă de poştă la remiterea „confirmării de primire“, transmisă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Atunci când scrisoarea recomandată cu confirmare de primire nu ajunge la destinaţie şi este returnată expeditorului, se utilizează procedura stabilită potrivit art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 389/2012 al Consiliului din 2 mai 2012 privind cooperarea administrativă în domeniul accizelor şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.073/2004. 5. Termen de plată În conformitate cu prevederile pct. 2 alin. (7),pct. 134 alin. (5),pct. 140 alin. (4) şi pct. 141 alin. (4) din titlul VIII al Hotărârii Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, accizele devin exigibile la data emiterii deciziei de impunere de autoritatea vamală teritorială şi se plătesc în termen de 5 zile de la această dată. În caz contrar se vor calcula dobânzi şi penalităţi de întârziere, conform legii. 6. „Menţiuni privind audierea contribuabilului şi, respectiv, informarea acestuia despre aspectele constatate şi consecinţele fiscale“ - se va înscrie punctul de vedere al contribuabilului sau reprezentantului acestuia consemnat în procesul-verbal de control anexat. 7. „Dispoziţii finale“ - se va completa cu numărul total de pagini al procesului-verbal şi anexelor, care se ataşează la decizia de impunere. ANEXA 9c CARACTERISTICILE de tipărire şi editare, modul de difuzare, utilizare şi păstrare a formularului „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane juridice la care se constată diferenţe de accize în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă“ 1. Denumire: Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată, stabilite de structurile vamale pentru persoane juridice la care se constată diferenţe de accize în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă 2. Format: A4/t1 3. Caracteristici de tipărire şi editare: de regulă, se editează pe ambele feţe şi cu ajutorul tehnicii de calcul, cu excepţia situaţiilor în care nu este posibilă editarea informatică. 4. Se difuzează gratuit. 5. Se utilizează de lucrătorii vamali pentru stabilirea accizelor datorate de persoane juridice în cazul mişcării produselor accizabile în regim suspensiv de accize sau în situaţiile în care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabilă. 6. Se întocmeşte în 4 exemplare. 7. Circulă: - exemplarul 1, la lucrătorii vamali care au efectuat controlul; – exemplarul 2, la contribuabil sau la operatorul economic din alt stat membru; – exemplarele 3 şi 4, la autoritatea fiscală competentă cu atribuţii de gestiune a dosarului fiscal, respectiv de executare silită. 8. Se arhivează: - exemplarul 1, la direcţia generală din cadrul Autorităţii Vamale Române/direcţia regională vamală/biroul vamal, care a emis decizia de impunere; – exemplarul 2, la contribuabil sau la operatorul economic din alt stat membru, după caz; – exemplarul 3, la autoritatea fiscală teritorială competentă cu atribuţii de gestiune a dosarului fiscal, în cazul deciziei de impunere întocmite pentru operatori economici din România; – exemplarul 4, la autoritatea fiscală teritorială competentă cu atribuţii de executare silită. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.