Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În conformitate cu Hotãrârea Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în temeiul art. 50 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului emite prezentul ordin. ART. 1 Se aprobã Metodologia privind evaluarea, asistenţa psihoeducaţionalã, orientarea şcolarã şi orientarea profesionalã a copiilor, a elevilor şi a tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin. ART. 2 Direcţia generalã educaţie şi învãţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generalã învãţãmânt în limbile minoritãţilor naţionale, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, Direcţia generalã management, resurse umane şi reţea şcolarã, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unitãţile de învãţãmânt preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. 3 Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, Daniel Petru Funeriu Bucureşti, 13 decembrie 2011. Nr. 6.552. ANEXĂ METODOLOGIE privind evaluarea, asistenţa psihoeducaţionalã, orientarea şcolarã şi orientarea profesionalã a copiilor, a elevilor şi a tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) În vederea evaluãrii, asistenţei psihoeducaţionale, orientãrii şcolare şi orientãrii profesionale a copiilor, a elevilor şi a tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale, se înfiinţeazã serviciul de evaluare şi orientare şcolarã şi profesionalã, denumit în continuare SEOSP, în cadrul centrelor judeţene de resurse şi de asistenţã educaţionalã (CJRAE), respectiv al Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi de Asistenţã Educaţionalã (CMBRAE). (2) Finanţarea posturilor nou-înfiinţate în cadrul SEOSP se va realiza de cãtre consiliul judeţean/al municipiului Bucureşti, prin CJRAE/CMBRAE. (3) Din SEOSP fac parte: 2 profesori psihologi atestaţi în psihologie educaţionalã, un profesor psihopedagog, un profesor de educaţie specialã, un asistent social, medic pediatru. (4) În cazul copiilor/elevilor/tinerilor aparţinând minoritãţilor naţionale se va asigura, dupã caz, un interpret, specialist în domeniu, în limba minoritãţii respective. (5) În cazul copiilor/elevilor/tinerilor cu deficienţe senzoriale se va asigura, dupã caz, un interpret, specializat pentru deficienţa respectivã. (6) Hotãrârea privind orientarea şcolarã şi profesionalã a copiilor, elevilor şi a tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale aparţine comisiei de orientare şcolarã şi profesionalã, denumitã în continuare COSP, la propunerea SEOSP din cadrul CJRAE, respectiv CMBRAE. ART. 2 În înţelesul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii: a) deficienţã - absenţa, pierderea sau alterarea unei structuri ori a unei funcţii (leziune anatomicã, tulburare fiziologicã sau psihologicã) a individului, rezultând în urma unei maladii, accident sau perturbãri, care îi împiedicã participarea normalã la activitate în societate; b) educaţie specialã - ansamblul proceselor de punere în aplicare a programelor, activitãţilor de învãţare şi asistenţã complexã de recuperare-compensare (psihoterapeuticã, medicalã, socialã, culturalã) adaptate persoanelor care nu reuşesc independent sã atingã, temporar sau pe toatã durata şcolarizãrii, un nivel de dezvoltare corespunzãtor vârstei, pentru formarea competenţelor de bazã în vederea pregãtirii pentru viaţa de adult; c) şcoalã specialã - unitate de învãţãmânt în care se asigurã educaţie şi intervenţie psihopedagogicã de cãtre profesori specializaţi persoanelor cu diferite tipuri şi grade de dizabilitãţi/deficienţe; d) cerinţe educaţionale speciale (CES) - necesitãţi educaţionale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educaţiei, adaptate particularitãţilor individuale şi celor caracteristice unei anumite deficienţe/dizabilitãţi sau tulburãri/dificultãţi de învãţare ori de altã naturã, precum şi o asistenţã complexã (medicalã, socialã, educaţionalã etc.); e) integrare (şcolarã) - procesul de adaptare a persoanei cu cerinţe educaţionale speciale la normele şi cerinţele şcolii pe care o urmeazã, de stabilire a unor relaţii afective pozitive cu membrii grupului şcolar (grupã/clasã) şi de desfãşurare cu succes a activitãţilor şcolare; f) incluziune (şcolarã) - procesul permanent de îmbunãtãţire a serviciilor oferite de unitãţile de învãţãmânt pentru a cuprinde în procesul de educaţie toţi membri comunitãţii, indiferent de caracteristicile, dezavantajele sau dificultãţile acestora; g) şcoala incluzivã - unitatea de învãţãmânt în care se asigurã o educaţie pentru toţi copiii, reprezentând mijlocul cel mai eficient de combatere a atitudinilor de discriminare şi segregare. Copiii/Elevii din aceste unitãţi de învãţãmânt beneficiazã de toate drepturile şi serviciile educaţionale, psihoterapeutice, medicale şi sociale, conform principiilor incluziunii sociale, echitãţii şi asigurãrii egalitãţii de şanse; h) adaptare curricularã - corelarea conţinuturilor componentelor curriculumului naţional cu posibilitãţile elevului cu CES, din perspectiva finalitãţilor procesului de adaptare şi de integrare şcolarã şi socialã a acestuia; i) profesor itinerant şi de sprijin - cadrul didactic cu studii superioare în domeniul psihopedagogic care desfãşoarã activitãţi de învãţare, stimulare, compensare şi recuperare cu persoanele cu CES integrate în unitãţile de învãţãmânt de masã, în colaborare cu toţi factorii implicaţi; j) planul de servicii individualizat - modalitatea de programare şi coordonare coerentã a resurselor şi serviciilor individualizate pentru copiii/elevii/tinerii cu CES integraţi în unitãţi de învãţãmânt de masã, focalizatã pe nevoile de dezvoltare ale acestora; k) programul de intervenţie personalizat - un instrument de proiectare şi implementare a activitãţilor educaţional-terapeutice, utilizat pentru eficientizarea activitãţilor de intervenţie şi atingerea finalitãţilor prevãzute în planul de servicii personalizat; l) CJRAE/CMBRAE - unitate specializatã a învãţãmântului preuniversitar, cu personalitate juridicã, coordonatã metodologic de inspectoratul şcolar, care desfãşoarã servicii de asistenţã psihoeducaţionalã pentru pãrinţi, copii şi cadre didactice şi care coordoneazã, monitorizeazã şi evalueazã, la nivel judeţean, activitatea şi serviciile educaţionale oferite de cãtre centrele logopedice interşcolare şi cabinetele logopedice, centrele şi cabinetele de asistenţã psihopedagogicã, mediatorii şcolari; m) certificat de orientare şcolarã şi profesionalã - document/act oficial eliberat de cãtre CJRAE/CMBRAE, conform prevederilor cuprinse în Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care precizeazã diagnosticul/deficienţa şi orienteazã copiii, elevii şi tinerii cu CES în învãţãmântul de masã sau în învãţãmântul special; n) incapacitate - limitãri funcţionale cauzate de disfuncţionalitãţi/deficienţe fizice, intelectuale sau senzoriale, de condiţii de sãnãtate ori de mediu şi care reduc posibilitatea individului de a realiza o activitate, motrice sau cognitivã, ori un comportament; o) handicap - dezavantaj social rezultat în urma unei deficienţe sau incapacitãţi şi care limiteazã ori împiedicã îndeplinirea de cãtre individ a unui rol aşteptat de societate; p) dizabilitate - rezultatul sau efectul unor relaţii complexe dintre starea de sãnãtate a individului, factorii personali şi factorii externi care reprezintã circumstanţele de viaţã ale acestui individ. Datoritã acestei relaţii, impactul diverselor medii asupra aceluiaşi individ, cu o stare de sãnãtate datã, poate fi extrem de diferit. Dizabilitatea este termenul generic pentru afectãri, limitãri ale activitãţii şi restricţii de participare conform CIF; q) CIF - Clasificarea internaţionalã a funcţionãrii, dizabilitãţii şi sãnãtãţii - document elaborat de Organizaţia Mondialã a Sãnãtãţii, Geneva, 2001; r) afectare - o pierdere sau o anormalitate a structurii corpului ori a unei funcţii fiziologice, inclusiv a funcţiilor mintale. Prin anormalitate în sensul prezentului ordin se înţelege variaţiile semnificative de la norma stabilitã statistic, adicã o deviaţie de la media populaţiei stabilitã conform normelor standard mãsurate, termenul trebuind utilizat exclusiv în acest sens, conform CIF; s) funcţionarea - termen generic pentru funcţiile organismului, structurile corpului, activitãţi şi participare, care denotã aspectele pozitive ale interacţiunii dintre individ (care are o problemã de sãnãtate) şi factorii contextuali în care se regãseşte (factori de mediu şi personali), conform CIF; t) adaptarea curricularã - corelarea conţinuturilor componentelor curriculumului naţional cu posibilitãţile elevului cu CES sau alte tipuri de cerinţe educaţionale din perspectiva finalitãţilor procesului de adaptare şi de integrare şcolarã şi socialã a acestuia; u) educaţia incluzivã - proces permanent de îmbunãtãţire a instituţiei şcolare, având ca scop exploatarea resurselor existente, mai ales a resurselor umane, pentru a susţine participarea la procesul de învãţãmânt a tuturor persoanelor din cadrul unei comunitãţi; v) şcoala profesionalã specialã - instituţie şcolarã care, prin organizarea, desfãşurarea procesului de predare-învãţare-evaluare faciliteazã integrarea socioprofesionalã a elevilor prin certificarea calificãrilor profesionale; w) liceu special - unitate de învãţãmânt care organizeazã şi desfãşoarã procesul de predare-învãţare-evaluare pentru elevii/tinerii cu CES; x) centrul de zi, centrul de pedagogie curativã şi alte tipuri de centre - centre care pot fi organizate conform Legii nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de cãtre autoritãţile locale/judeţene, organizaţii neguvernamentale etc. în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului (MECTS) şi care au ca scop şi finalitate recuperarea, compensarea, reabilitarea şi integrarea şcolarã şi socialã a diferitelor categorii de copii/elevi/tineri cu CES. Acestea sunt considerate alternative de educaţie specialã al cãror conţinut poate fi fundamentat şi pe anumite pedagogii experimentale: Montessori, Freinet, Waldorf etc.; y) atelier protejat - spaţiu adaptat nevoilor persoanelor cu CES/dizabilitãţi, unde aceştia desfãşoarã activitãţi de perfecţionare şi dezvoltare a abilitãţilor, în vederea integrãrii în viaţa activã a tinerilor; poate funcţiona în locaţii din comunitate, în centre de zi, în centre rezidenţiale sau în unitãţi de învãţãmânt special. ART. 3 (1) Scopul evaluãrii, asistenţei psihoeducaţionale, orientãrii/reorientãrii şcolare şi profesionale a copiilor, elevilor şi a tinerilor cu CES este identificarea nevoilor specifice ale acestora şi asigurarea condiţiilor optime de integrare şcolarã, profesionalã şi socialã. (2) Finalitatea evaluãrii, asistenţei psihoeducaţionale, orientãrii/reorientãrii şcolare şi profesionale a copiilor, elevilor şi a tinerilor cu CES este aceea de a asigura integrarea socialã şi profesionalã a acestora prin egalizarea şanselor. ART. 4 Principiile profesionale care guverneazã învãţãmântul special şi special integrat sunt urmãtoarele: a) principiul echitãţii - din perspectiva dreptului la educaţie, în baza cãruia accesul la învãţare se realizeazã fãrã discriminare; b) principiul relevanţei - în baza cãruia educaţia rãspunde nevoilor de dezvoltare personalã şi social-economice; c) principiul eficienţei - în baza cãruia se urmãreşte obţinerea de rezultate educaţionale maxime, prin gestionarea resurselor existente; d) principiul asigurãrii egalitãţii de şanse - în scopul facilitãrii accesului la orice formã de educaţie şi asigurãrii şanselor egale oricãrui copil, elev, tânãr, indiferent de rasã, etnie, naţionalitate, limbã, religie, apartenenţã la o categorie defavorizatã; e) principiul incluziunii sociale; f) principiul centrãrii educaţiei pe beneficiarii acesteia; g) principiul participãrii şi responsabilizãrii pãrinţilor. ART. 5 (1) Beneficiile aplicãrii prezentei metodologii sunt asigurarea dreptului constituţional la educaţie, a egalizãrii şanselor pentru copiii, elevii şi tinerii cu CES. (2) Beneficiari direcţi ai prezentei metodologii sunt: a) toţi copiii, elevii şi tinerii cu CES din învãţãmântul special şi special integrat; b) copiii, elevii şi tinerii propuşi spre evaluare de cãtre comisiile interne de evaluare continuã (CIEC); c) copiii, elevii şi tinerii propuşi spre evaluare, dupã caz, la cererea: pãrinţilor, conducerilor unitãţilor de învãţãmânt, cadrelor didactice care au lucrat cu copiii/elevii/tinerii în cauzã, psihologilor şcolari, conducerilor centrelor de plasament, conducerilor centrelor de primire a minorilor, autoritãţilor locale; d) copiii, elevii şi tinerii cu CES din unitãţile de învãţãmânt cu dublã subordonare - MECTS şi Ministerul Justiţiei, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Sãnãtãţii. (3) Beneficiari indirecţi ai prezentei metodologii sunt familia, cadrele didactice, instituţiile de învãţãmânt şi comunitatea. CAP. II Evaluarea copiilor, elevilor şi tinerilor cu CES ART. 6 Evaluarea, în sensul prezentei metodologii, este un proces complex, continuu şi dinamic, realizat cu scopul de a cunoaşte în profunzime şi de a estima din punct de vedere cantitativ şi calitativ particularitãţile dezvoltãrii, limitele şi potenţialul copilului/elevului/tânãrului cu CES. ART. 7 Scopul evaluãrii este de a stabili dacã elevul/copilul/tânãrul are sau nu CES, în vederea orientãrii şcolare şi/sau profesionale a acestuia. ART. 8 Beneficiarii serviciilor de evaluare sunt copiii/elevii/tinerii din învãţãmântul preuniversitar. ART. 9 Finalitatea evaluãrii este de a orienta decizia şi acţiunea educaţionalã şi de a propune programe ameliorativ-formative pe anumite paliere de dezvoltare, de a stabili serviciile educaţionale optime în funcţie de nevoile specifice ale copilului/elevului/tânãrului cu CES. ART. 10 Se va asigura în cadrul SEOSP, dupã caz, un interpret, specialist în domeniu, în limba minoritãţii respective/specializat pentru deficienţa respectivã. ART. 11 Cererea de realizare a evaluãrii poate fi fãcutã, dupã caz, de cãtre pãrinte/tutore legal instituit/şcoalã/instituţii educaţionale/instituţii ale statului. ART. 12 Principiile evaluãrii sunt urmãtoarele: a) evaluarea trebuie sã fie subordonatã interesului superior al copilului, în vederea creşterii nivelului de implicare activã în planul vieţii individuale şi sociale a acestuia; b) evaluarea trebuie axatã pe potenţialul real de dezvoltare al copilului; c) evaluarea necesitã o abordare complexã şi completã a elementelor relevante (sãnãtate, nivel de instrucţie şi educaţie, grad de adaptare psihosocialã, situaţie economicã etc.), precum şi a interacţiunii dintre acestea; d) evaluarea trebuie sã fie unitarã, sã urmãreascã şi sã opereze cu aceleaşi obiective, criterii, metodologii pentru toţi copiii, elevii şi tinerii; e) evaluarea trebuie sã aibã un caracter multidimensional, sã determine nivelul actual de dezvoltare, pentru a oferi un prognostic şi recomandãri privind evoluţia viitoare a copilului, în integralitatea sa; f) evaluarea presupune o muncã în echipã, cu participarea mai multor specialişti (psihologi, medici, pedagogi, profesori, educatori, sociologi, asistenţi sociali, logopezi etc.); g) evaluarea se bazeazã pe un parteneriat autentic cu beneficiarii direcţi ai acestei activitãţi, respectiv copilul şi persoanele care îl au în ocrotire. ART. 13 Evaluarea copilului, elevului sau a tânãrului poate fi: a) medicalã; b) psihologicã; c) educaţionalã; d) socialã. ART. 14 (1) Evaluarea medicalã presupune examinarea clinicã şi efectuarea unor investigaţii de laborator şi paraclinice, la nevoie, pentru stabilirea unui diagnostic complet. (2) Evaluarea medicalã iniţialã se va face de cãtre medicul de familie la care este înscris copilul/elevul/tânãrul. (3) Medicul de familie va cere consult de specialitate acolo unde este cazul. ART. 15 (1) Evaluarea psihologicã presupune stabilirea nivelului de dezvoltare a funcţiilor şi proceselor psihice, în vederea raportãrii la standardele existente. (2) Evaluarea psihologicã se realizeazã de cãtre profesorii psihologi din cadrul SEOSP. (3) Evaluarea psihologicã se realizeazã utilizând metode variate şi doar instrumente validate, conform setului de instrumente de expertizare şi evaluare prezentate în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezenta metodologie, aplicabile în situaţii formale şi informale, inclusiv informaţii furnizate de pãrinţi. (4) Profesorul psiholog are obligaţia de a alege şi a folosi, dupã caz, acele instrumente psihodiagnostice care corespund cel mai bine investigãrii fenomenului psihic vizat şi de a le completa cu date obţinute prin observaţie, analiza comportamentului celui investigat, chestionare, interviuri. ART. 16 (1) Evaluarea educaţionalã presupune stabilirea nivelului de cunoştinţe şi a gradului de asimilare şi corelarea acestora cu posibilitãţile şi nivelul intelectual al copilului/elevului/tânãrului, a nivelului de adaptare la mediul şcolar şi social, precum şi identificarea problemelor şi CES. (2) Sunt necesare investigaţii suplimentare în cazul în care existã o discrepanţã între nivelul de achiziţii şi nivelul intelectual al copilului/elevului/tânãrului, în sfera exprimãrii orale, citit-scrisului, calculului elementar. (3) Evaluarea educaţionalã se va realiza de cãtre cadrele didactice direct implicate în procesul educaţional. ART. 17 (1) Evaluarea socialã presupune, dupã caz, investigarea mediului de dezvoltare a copilului/elevului/tânãrului: locuinţa, hrana, îmbrãcãmintea, igiena, securitatea psihicã şi fizicã, factorii de mediu, factorii personali. (2) Acest tip de evaluare este realizatã, de regulã, de cãtre serviciile specializate din cadrul primãriilor de pe raza de domiciliu a copilului/elevului/tânãrului sau, în cazuri speciale, de cãtre asistenţii sociali din cadrul CJRAE/CMBRAE ori al centrului şcolar pentru educaţie incluzivã/şcolii speciale. ART. 18 (1) La finalul evaluãrii iniţiale în vederea orientãrii şcolare/profesionale, dosarul va cuprinde rezultatele evaluãrii medicale (referat medical/scrisoare medicalã eliberat/eliberatã de medicul de familie/medicul specialist), ale evaluãrii psihologice (fişã psihologicã eliberatã de profesorul psiholog), ale evaluãrii educaţionale (fişã psihopedagogicã eliberatã de unitatea de învãţãmânt) şi ale evaluãrii sociale (anchetã socialã), precum şi recomandarea SEOSP din cadrul CJRAE/CMBRAE. (2) Reevaluarea se realizeazã, de regulã, când apar schimbãri la nivelul performanţei şcolare şi al funcţionalitãţii copilului/elevului/tânãrului şi/sau la cererea pãrintelui şi/sau profesorului, cel mult una pe an şi cel puţin una pe nivel de învãţãmânt. (3) Evaluarea continuã a copiilor/elevilor/tinerilor din învãţãmântul special se va face de cãtre CIEC din cadrul instituţiilor de învãţãmânt special. (4) Evaluarea continuã a copiilor/elevilor/tinerilor din învãţãmântul special integrat se va face de cãtre comisia de expertizã din cadrul CJRAE/CMBRAE. ART. 19 CIEC funcţioneazã la nivelul fiecãrei unitãţi de învãţãmânt special. ART. 20 (1) Din CIEC fac parte, dupã caz: profesor psihopedagog/profesor logoped, profesor de educaţie specialã, profesor itinerant şi de sprijin, profesor kinetoterapeut, asistent social, medic şcolar. (2) CIEC este compusã din 3-7 membri numiţi de cãtre consiliul de administraţie, la propunerea consiliului profesoral din cadrul instituţiei de învãţãmânt special. (3) Atribuţiile CIEC sunt urmãtoarele: a) evalueazã, diagnosticheazã şi urmãreşte evoluţia şcolarã a copiilor/elevilor/tinerilor cu CES din instituţiile de învãţãmânt special şi special integrat; b) realizeazã şi monitorizeazã aplicarea planurilor de servicii personalizate pentru copiii/elevii/tinerii cu CES; c) propune reorientarea copiilor/elevilor/tinerilor cu CES din instituţiile de învãţãmânt special spre instituţii de învãţãmânt de masã; d) asigurã servicii de asistenţã psihoeducaţionalã copiilor/elevilor/tinerilor cu CES; e) asigurã servicii de consiliere şi asistenţã psihoeducaţionalã cadrelor didactice care furnizeazã programe de educaţie remedialã; f) promoveazã învãţãmântul incluziv. CAP. III Asistenţa psihoeducaţionalã a copiilor, elevilor şi tinerilor cu CES ART. 21 Asistenţa psihoeducaţionalã reprezintã un ansamblu de servicii specializate pentru copiii/elevii/tinerii cu CES vizând, dupã caz: consiliere psihopedagogicã, terapii specifice, recuperator-compensatorii, anchetã socialã, mediere şcolarã. ART. 22 Scopul asistenţei psihoeducaţionale îl reprezintã oferirea de sprijin pedagogic şi psihologic copiilor cu CES în vederea optimizãrii procesului educaţional, adaptãrii şi integrãrii sociale şi profesionale. ART. 23 Asistenţa psihoeducaţionalã pentru copiii/elevii/tinerii cu CES se asigurã prin instituţii de învãţãmânt special şi instituţii de învãţãmânt special integrat de cãtre personalul abilitat, cu finanţare de la bugetul consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti. ART. 24 Personalul abilitat pentru activitãţile de asistenţã psihoeducaţionalã poate fi, dupã caz: profesor în centre şi cabinete de asistenţã psihopedagogicã, profesor logoped, cadru didactic itinerant/de sprijin/domiciliu, profesor psihopedagog, profesor de psihopedagogie specialã, kinetoterapeut, profesor-educator, profesor preparator, învãţãtor-educator, educatoare/educator, asistent social, mediator şcolar. ART. 25 Activitãţile de asistenţã psihoeducaţionalã se deruleazã în parteneriat educaţional, în vederea asigurãrii de şanse egale copiilor/elevilor/tinerilor cu CES. ART. 26 Monitorizarea activitãţilor de asistenţã psihoeducaţionalã este realizatã, dupã caz, de SEOSP din cadrul CJRAE/CMBRAE sau de cãtre CIEC din cadrul şcolilor speciale. ART. 27 Beneficiarii serviciilor de asistenţã psihoeducaţionalã sunt copiii/elevii/tinerii: a) cu certificat de încadrare în grad de handicap eliberat de comisia pentru protecţia copilului din cadrul direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului; b) cu certificat de orientare şcolarã şi profesionalã eliberat de COSP din cadrul CJRAE/CMBRAE. ART. 28 Documentele de referinţã ale asistenţei psihoeducaţionale sunt, dupã caz: Programul de intervenţie personalizat (PIP), prevãzut în anexa nr. 6, care face parte integrantã din prezenta metodologie, planul de servicii individualizat (PSI), prevãzut în anexa nr. 7, care face parte integrantã din prezenta metodologie, portofoliul educaţional al copiilor/elevilor/tinerilor. CAP. IV Orientarea şcolarã şi profesionalã a copiilor, elevilor şi tinerilor cu CES ART. 29 Orientarea şcolarã şi profesionalã este ansamblul de norme, metode şi tehnici prin care se asigurã educaţie şi formare profesionalã de calitate, în acord cu particularitãţile fizice, fiziologice şi psihologice ale individului. ART. 30 Scopul orientãrii şcolare şi profesionale vizeazã valorificarea potenţialului aptitudinal, a intereselor, aspiraţiilor, cunoştinţelor, abilitãţilor, deprinderilor şi a altor particularitãţi psihocomportamentale, precum şi consilierea asupra modului de integrare socioprofesionalã adecvatã în vederea asigurãrii egalitãţii de şanse. ART. 31 Orientarea şcolarã şi orientarea profesionalã a copiilor/elevilor/tinerilor cu CES se realizeazã de cãtre COSP, numitã prin decizie a inspectorului şcolar general al judeţului/al municipiului Bucureşti, la propunerea SEOSP din cadrul CJRAE/CMBRAE. ART. 32 Componenţa COSP este urmãtoarea: a) directorul CJRAE, preşedinte al comisiei; b) inspectorul şcolar pentru învãţãmântul special şi special integrat; c) un reprezentant din partea direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului; d) un reprezentant din partea consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti; e) un reprezentant din partea fiecãrei instituţii de învãţãmânt special cu personalitate juridicã; f) un asistent social din cadrul SEOSP, cu rol de secretar al COSP. ART. 33 Competenţele COSP sunt urmãtoarele: a) emite certificatele de orientare/reorientare şcolarã şi profesionalã, la propunerea SEOSP din cadrul CJRAE/CMBRAE; b) colaboreazã cu direcţiile generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului judeţene/a municipiului Bucureşti, cu instituţiile de învãţãmânt, cu pãrinţii, cu asociaţiile persoanelor cu dizabilitãţi, cu reprezentanţi ai administraţiei publice locale şi societãţii civile, cu cabinete medicale, în scopul orientãrii copiilor cu CES în concordanţã cu particularitãţile lor individuale. ART. 34 Orientarea/Reorientarea şcolarã şi profesionalã va fi realizatã cel puţin odatã pentru un nivel de învãţãmânt, la cererea pãrintelui/tutorelui legal instituit sau la cererea instituţiilor educaţionale. ART. 35 (1) Finanţarea COSP se realizeazã prin CJRAE/CMBRAE din bugetele consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti. (2) COSP se întruneşte bilunar în şedinţe ordinare şi ori de câte ori este necesar în şedinţe extraordinare. (3) COSP este legal constituitã în prezenţa majoritãţii membrilor sãi. (4) Convocarea şedinţelor se face de cãtre secretarul comisiei, iar în absenţa acestuia, de cãtre directorul CJRAE/CMBRAE. (5) Convocarea se face în scris cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei şi cuprinde în mod obligatoriu ordinea de zi a acesteia. (6) Prezenţa membrilor COSP la şedinţã este obligatorie. În cazul în care un membru al COSP absenteazã de la şedinţe de douã ori consecutiv, fãrã motive temeinice, consiliul judeţean, respectiv consiliul local al sectorului municipiului Bucureşti va fi cel care va propune sancţionarea celui în cauzã. Punerea în aplicare a sancţiunii se va face de cãtre instituţia din care face parte cel sancţionat. (7) Şedinţele COSP nu sunt publice. COSP poate admite sã fie de faţã şi alte persoane decât cele chemate, dacã apreciazã cã prezenţa lor este utilã. (8) Salarizarea membrilor comisiei se stabileşte în regim de platã cu ora sau de indemnizaţie de şedinţã. ART. 36 Beneficiarii certificatelor de orientare şcolarã şi profesionalã sunt: a) copiii/elevii/tinerii cu certificat de încadrare în grad de handicap eliberat de comisia pentru protecţia copilului din cadrul consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti, prin serviciul de evaluare complexã al direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului; b) copiii/elevii/tinerii cu CES evaluaţi de serviciul de evaluare şi orientare şcolarã şi profesionalã din cadrul CJRAE/CMBRAE. ART. 37 Pentru copiii/elevii/tinerii încadraţi în grad de handicap de cãtre comisia pentru protecţia copilului din cadrul consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti sunt necesare urmãtoarele acte în vederea obţinerii certificatului de orientare şcolarã şi profesionalã: a) cererea pãrintelui/tutorelui legal instituit adresatã COSP; b) copie a certificatului de încadrare în grad de handicap. ART. 38 Secretarul COSP va solicita serviciului de evaluare complexã a copilului din cadrul direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului o copie a documentelor din dosarul copilului/elevului/tânãrului încadrat în grad de handicap. ART. 39 Pentru copiii/elevii/tinerii cu CES neîncadraţi în grad de handicap, orientarea şcolarã şi profesionalã se va realiza la propunerea/prin SEOSP din cadrul CJRAE/CMBRAE, în baza urmãtoarelor documente: a) cererea pãrintelui/tutorelui legal instituit adresatã COSP; b) copie a actelor de identitate ale pãrinţilor/tutorelui legal instituit (copia sentinţei de divorţ - dacã este cazul); c) copie a actelor de identitate ale copilului/elevului/tânãrului (certificat de naştere/carte de identitate); d) referat/scrisoare medicalã de la medicul de familie/specialist; e) fişã de evaluare complexã, prevãzutã în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezenta metodologie, eliberatã de specialişti calificaţi; f) fişã psihopedagogicã eliberatã, de regulã, de unitatea de învãţãmânt sau de profesorul psihopedagog din cadrul SEOSP al CJRAE/CMBRAE, însoţitã, dacã este cazul, de recomandãri ale cadrelor didactice care lucreazã efectiv cu copilul/elevul/tânãrul în vederea orientãrii/reorientãrii şcolare şi profesionale; g) fişã privind traseul educaţional (anexa nr. 3 care face parte integrantã din prezenta metodologie); h) fişã medicalã sinteticã (anexa nr. 4 care face parte integrantã din prezenta metodologie); i) foaie matricolã (copie xerox), dacã este cazul; j) ultimul certificat de orientare şcolarã şi/sau profesionalã, dacã este cazul. ART. 40 COSP va elibera certificatul de orientare şcolarã şi profesionalã în 3 exemplare originale: un exemplar pentru pãrinte/tutore legal instituit, un exemplar pentru instituţia de învãţãmânt spre care a fost orientat, un exemplar pentru SEOSP, conform anexei nr. 5, care face parte integrantã din prezenta metodologie. ART. 41 Certificatul de orientare şcolarã şi profesionalã este valabil de la data emiterii pânã la finalizarea nivelului de învãţãmânt pentru care a fost orientat sau pânã la o nouã reorientare şcolarã şi profesionalã. ART. 42 Hotãrârea COSP este executorie. ART. 43 Eventualele contestaţii privind orientarea şcolarã şi profesionalã se depun în termen de 48 de ore de la data comunicãrii sub semnãturã a certificatului de orientare şcolarã şi profesionalã la SEOSP din cadrul CJRAE/CMBRAE. ART. 44 CJRAE/CMBRAE are obligaţia sã soluţioneze în termen de 30 de zile de la data depunerii contestaţia privind orientarea şcolarã şi profesionalã, prin desemnarea unei alte comisii cu aceeaşi structurã a membrilor. ART. 45 Decizia comisiei nou-constituite privind orientarea şcolarã şi profesionalã poate fi atacatã doar în justiţie. CAP. V Dispoziţii finale ART. 46 Specialiştii în evaluare, asistenţã psihoeducaţionalã, orientare şcolarã şi profesionalã vor respecta dreptul persoanei/familiei de a sista, fãrã nicio justificare, participarea sa la serviciul furnizat, în calitate de client. ART. 47 În cadrul evaluãrii psihologice se vor utiliza (administra, interpreta, mãsura) metodele şi tehnicile de evaluare în strictã conformitate cu normele legale în vigoare. ART. 48 Specialiştii implicaţi în evaluare, asistenţã psihoeducaţionalã, orientare şcolarã şi profesionalã nu vor furniza informaţii despre rezultatele activitãţii lor, pentru a nu produce prejudicii, voluntar sau involuntar, beneficiarilor. ART. 49 Specialiştii implicaţi în evaluare, asistenţã psihoeducaţionalã, orientare şcolarã şi profesionalã nu deleagã propriile responsabilitãţi unor persoane care nu au competenţele necesare pentru activitãţile respective. ART. 50 Specialiştii implicaţi în evaluare, asistenţã psihoeducaţionalã, orientare şcolarã şi profesionalã manifestã cel mai înalt grad de integritate moralã şi profesionalã în toate relaţiile lor. ART. 51 Specialiştii implicaţi în evaluare, asistenţã psihoeducaţionalã, orientare şcolarã şi profesionalã nu fac publice datele cu caracter personal obţinute, cu excepţia situaţiilor prevãzute de Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, protejând copilul/elevul/tânãrul cu CES de orice formã de exploatare şi abuz şi prevenind devalorizarea acestor date. ART. 52 SEOSP va solicita consimţãmântul informat al familiei/tutorelui legal instituit pentru serviciile de evaluare. ART. 53 SEOSP va oferi informaţii despre caracteristicile psihologice ale copiilor/elevilor/tinerilor cu CES familiei/tutorelui legal constituit şi unitãţii şcolare unde aceştia învaţã numai dupã ce s-a realizat o evaluare adecvatã, care sã susţinã ştiinţific şi metodologic afirmaţiile şi concluziile lor, indiferent dacã este vorba de recomandãri, rapoarte sau evaluãri, precizând limitele afirmaţiilor, concluziilor şi recomandãrilor lor. ART. 54 SEOSP, prin conducerea CJRAE/CMBRAE, are obligaţia de a sesiza şi a implica forurile superioare ale autoritãţilor locale/judeţene în cazul în care se constatã cã familia/tutorele legal nu acţioneazã în interesul superior al copilului/elevului/tânãrului cu CES, pentru asigurarea egalitãţii de şanse. ANEXA 1 Set de instrumente de expertizare şi evaluare Setul de instrumente de expertizare şi evaluare care poate fi utilizat de CIEC/SEOSP poate cuprinde: 1. Evaluarea nivelului de dezvoltare cognitivã A. teste de inteligenţã generalã: a) matricele progresive colorate Raven; b) matricele progresive standard Raven; c) Dearborn; d) fraze absurde; e) ce s-a schimbat 1; f) ce s-a schimbat 2; B. teste de inteligenţã globalã: a) W.P.P.S.I.; scara Wechsler-Bellvue; b) WISC; scara Wechsler-Bellvue; c) WAIS; scara Wechsler-Bellvue; d) Kaufman (inteligenţã globalã şi stiluri cognitive); e) Binet-Simon (de reetalonat); f) N.E.M.I. (R. Zazzo şi colaboratorii) - noua scarã metricã a inteligenţei; g) cuburile Kohs pentru adulţi, de Goldstein; h) cuburile Kohs pentru copii, de H. Santucci; i) testul cãrãmizilor; j) testul Columbia; C. probe de inteligenţã specificã: a) probe de evaluare a funcţiei perceptiv-motorii; - Santucci (4-6 ani); - Bender-Santucci (7-11 ani) - etalonat de T. Kulcsar; b) probe de evaluare a capacitãţii de orientare şi structurare spaţialã: - Kohs-Goldstein (adaptat de Santucci şi etalonat de V. Preda); c) probe de inteligenţã pentru desen: - Goodenough; d) evaluarea capacitãţii de discriminare a identicului de simetric în structurile grafice: - R.E.V.E.R.S.A.L.; e) ce vede în imaginile Rorschach; f) domino. 2. Evaluarea motricitãţii şi psihomotricitãţii a) proba Ozeretski-Guillmain; b) Gesell, scara de dezvoltare; c) scara Odette Brunet şi Irene Lezine; d) proba de lateralitate Harris; e) testul pentru gnozia digitalã, Gertsmann; f) proba pentru sinkinezia membrelor superioare; g) test de sinkinezie a membrelor superioare, Stambak; h) proba de motricitate digitalã, A. Rey; i) probe de asamblare (pãtrat, triunghi); j) proba Piaget-Head (orientare în spaţiu); k) testul Head (mânã, ochi, ureche); l) Denver; m) Portage. 3. Examinarea psihologicã a personalitãţii a) chestionare de personalitate; b) CAT, testul de apercepţie pentru copii; c) TAT, testul tematic de apercepţie; d) Lucher, testul culorilor; e) Szondi, proba pulsiunilor; f) Catell şi R. Zazzo, proba de perseverare; g) testul casã-arbore-om; h) testul arborelui; i) testul Rorschach; j) Freiburg; k) STAI I; l) STAI II; m) testul cu 20 de propoziţii neterminate ("Eu sunt ...") (TST). 4. Probe pentru evaluarea activitãţii psihice A. percepţia: a) testul figurilor complexe, A. Rey; b) testul de orientare spaţialã, H. Head; c) testul frenaj voinţã, A. Rey; B. afectivitatea: a) testul de frustraţie Rosenzweig; b) completarea de povestiri; c) asociere de cuvinte; d) fabulele DUSS; C. limbajul: a) scara de dezvoltare a limbajului, C. Paunescu; b) proba de evaluare a capacitãţii cititului, M. Lobrot (Bovet); c) Bender-Santucci; d) probe de flexibilitate asociativã; e) A. Rey adaptatã; D. imaginaţia: a) proba de desen liber; b) proba Wartegg; c) proba Collin (completarea lacunelor dintr-un desen); d) desenul familiei, Corman; E. memoria: a) proba A. Rey pe bazã de cuvinte; b) proba A. Rey pe bazã de figuri geometrice; c) testul figurilor complexe, A. Rey; d) proba Pieron; e) WISC (proba de memorie); F. atenţia: a) proba Toulouse-Pieron; b) proba de dublu baraj, R. Zazzo; c) proba Bourdon-Amfimov; d) proba Praga; e) labirinturi; f) completarea lacunelor; g) proba de discriminare perceptivã. 5. Probe pentru evaluarea deficienţei de vedere a) scala Barraga pentru deficienţa vizualã; b) scala de evaluare Blounsky; c) scala Reynell-Zinkin; d) scala Maxfield-Bucholz; e) proiectul Oregon; f) chestionarul "Priveşte şi gândeşte". 6. Probe de evaluare a nivelului intelectual pentru deficienţii de auz a) Borelli-Oleron; b) testul Sans-paroles; c) testul Snijdern-Oomen; d) scala Webster. 7. Scala de evaluare a intervenţiei timpurii a) Portage; b) Frohlich.[/grila: d131c] 8. Alte teste/probe de evaluare validate ştiinţific şi etalonate pe populaţia României ANEXA 2 FIŞA DE EVALUARE COMPLEXĂ Trimis de ............................................................. Motivul trimiterii .................................................... ANCHETA SOCIALĂ Date generale şi familiale: Numele ......................., prenumele ............................. Data naşterii ................, locul naşterii ........................ Domiciliul ............................................................ Tatãl (nume, prenume, profesie, loc de muncã) ......................... Mama (nume, prenume, profesie, loc de muncã) .......................... Condiţii de locuit .................................................... Relaţiile între pãrinţi ............................................... Relaţiile între pãrinţi şi copii ...................................... Atitudinea pãrinţilor faţã de educaţia copilului ...................... Surse de venit ........................................................ Influenţe ambientale .................................................. Menţiuni speciale ..................................................... Întocmit de: Semnãtura ...................... ............. Data ...................... EVALUAREA PSIHOLOGICĂ Tipul de dizabilitate ................................................. Dizabilitãţi asociate ................................................. Dezvoltare senzorial-perceptivã ....................................... Dezvoltare psihomotricã ............................................... Nivel de dezvoltare cognitivã (vârsta de dezvoltare, coeficientul de dezvoltare): se precizeazã testul/proba psihologicã folositã. ....................................................................... Gândirea (inclusiv nivelul operaţional) ............................... Memoria ............................................................... Atenţia ............................................................... Imaginaţia ............................................................ Limbajul şi comunicarea ............................................... Afectivitatea ......................................................... Motivaţia ............................................................. Voinţa ................................................................ Temperamentul ......................................................... Atitudinile ........................................................... Aptitudinile .......................................................... Nivelul maturizãrii psihosociale ...................................... Comportamentul ........................................................ Recomandãrile psihologice ............................................. Întocmit de: Semnãtura ...................... ............. Data ...................... EVALUAREA LOGOPEDICĂ Vocabular ............................................................. Limbaj receptiv ....................................................... Limbaj expresiv ....................................................... Particularitãţi fiziologice de limbaj ................................. Pronunţie ............................................................. Ritm şi fluenţã a vorbirii ............................................ Lexie ................................................................. Grafie ................................................................ Calculie .............................................................. Diagnostic logopedic .................................................. Alte menţiuni ......................................................... Întocmit de: Semnãtura ...................... ............. Data ...................... ANEXA 3 FIŞĂ PRIVIND TRASEUL EDUCAŢIONAL Numele şi prenumele copilului .............., data naşterii ........... Grãdiniţa/Şcoala .................. Grupa/Clasa ....................... Programe educaţionale la vârsta preşcolarã (grãdiniţã, centre de zi, centre de recuperare timpurie etc.). Se vor preciza: denumirea instituţiei, tipul programului, rezultatele obţinute. ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Pregãtirea şcolarã. Se vor preciza: denumirea instituţiei, tipul de şcolarizare, rezultatele obţinute. ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Activitãţi de sprijin anterioare şi prezente (inclusiv extraşcolare) ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Comportamentul în timpul activitãţilor şcolare anterioare şi prezente ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Comportamentul în afara şcolii ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Atenţia ............................................................... Motivaţia de învãţare ................................................. Receptivitatea, participarea şi implicarea ............................ ....................................................................... Relaţiile sociale (cu colegii şi profesorii) .......................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Capacitatea de adaptare la cerinţele şcolare .......................... ....................................................................... Recomandãri pentru forma de şcolarizare:
┌──────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┐
│Grãdiniţã specialã │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Grãdiniţã de masã │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Şcoalã generalã │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Şcoalã generalã cu profesor de sprijin │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Şcoalã generalã cu curriculum adaptat │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Şcoalã specialã │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Şcolarizare la domiciliu │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤
│Frecvenţã redusã în grupa sau şcoala specialã │ │
└──────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┘
Alte servicii/programe educaţionale (specificaţi) ...................... ........................................................................ ........................................................................ ........................................................................ ........................................................................ ........................................................................ Numele persoanei care a completat fişa ...................................... Semnãtura ...................................... Numele psihologului/psihopedagogului ...................................... Semnãtura ...................................... Coordonator CIEvC ...................................... Semnãtura ...................................... Data Director .............. ............ ANEXA 4 Dosar nr. ............................... Data înregistrãrii ...................... Numele medicului ........................ Şef serviciu ............................ FIŞĂ MEDICALĂ SINTETICĂ Numele ..................., prenumele .............., vârsta .......... I. Anamneza ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... II. Diagnosticul medical (se specificã şi nr. cod ICD 10) - principal ........................................................... ....................................................................... ......................................................................; - altele .............................................................. ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Certificatele medicale actuale (Se specificã numãrul, data, instituţia emitentã şi numele medicului care a eliberat certificatul.) ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... III. Tratamente urmate şi recomandate
┌────┬──────────────────────────┬───────────────────┬────────────────────────┐
│Nr. │ Tipul tratamentelor │Tratamentele urmate│Tratamentele recomandate│
│crt.│ │ (scurtã descriere)│ (se bifeazã) │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 1.│ Medicamentoase │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 2.│ Recuperare neuromotorie │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 3.│ Chirurgicale │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 4.│ Ortopedice │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 5.│ Protezare │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 6.│ Psihoterapie │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 7.│ Recuperare psihicã │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 8.│ Oftalmologie │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 9.│ Audiologie │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 10.│ O.R.L. │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 11.│ Cardiologie │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 12.│ Fizioterapie │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 13.│ Endocrinologie │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 14.│ Gastroenterologie │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 15.│ Neurologie │ │ │
├────┼──────────────────────────┼───────────────────┼────────────────────────┤
│ 16.│ Altele (cu specificaţie) │ │ │
└────┴──────────────────────────┴───────────────────┴────────────────────────┘
IV. Rezultatul tratamentelor urmate (per ansamblu): ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... În cazul absenţei oricãrui tratament, enumeraţi motivele pe care le invocã familia: ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... V. Stadiul actual al bolii (înconjuraţi etapa care se potriveşte): de debut, de stare evolutiv sau stabilizat, terminal ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... VI. Concluzii şi recomandãri ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Data Semnãtura şi parafa medicului ............... ............................. ANEXA 5 ANTET Centrul judeţean de resurse şi de asistenţã educaţionalã/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi de Asistenţã Educaţionalã CERTIFICAT de orientare şcolarã şi profesionalã Copilul/Elevul ........................................................... mama ................................ tatãl .............................. nãscut la data de ..........., în localitatea ............, judeţul .........., domiciliat în .........., str. ........ nr. ...., bl. ....., sc. ....., et. ......, ap. ....., judeţul/sectorul ......., posesor al B.I./C.I. seria ...... nr. ......., CNP .........., având: a) tipul de deficienţã/handicap ..........................................; b) gradul/nivelul de deficienţã ......................................... . Este orientat/reorientat pentru: - unitate de învãţãmânt special ..........................................; - grupã/clasã specialã în unitate obişnuitã de învãţãmânt ................; - şcoalã (grãdiniţã) de masã (integrare, menţinere, reintegrare/reorientare) - cu sau fãrã structuri/servicii de sprijin (se precizeazã care, dacã se recomandã) .................................................................... ..........................................................................; - meseria/meseriile (învãţãmânt profesional) .............................; - şcolarizare în regim de zi, şcolarizare în regim de internat (sãptãmânal sau trimestrial) ..........................................................................; - alte situaţii ......................................................... . Conform raportului de evaluare complexã nr./data .........., eliberat de ..........., cu recomandãrile prevãzute în programul de servicii personalizate a copilului cu dizabilitãţi. Prezentul certificat este valabil pânã la data de ....................... . Prezentul certificat s-a întocmit în ............. exemplare. Coordonator Comisia de orientare şcolarã şi profesionalã Membri ANEXA 6 PROGRAM DE INTERVENŢIE PERSONALIZAT (PIP) Numele şi prenumele beneficiarului .................................... Data şi locul naşterii ................................................ Domiciliul ............................................................ Şcoala/Instituţia ..................................................... Echipa de lucru ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Problemele cu care se confruntã copilul/elevul/tânãrul (rezultatele evaluãrii complexe) ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Prioritãţi pentru perioada (se specificã intervalul de timp) ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Structura programului de intervenţie personalizat
┌─────────┬───────────┬────────────┬───────────┬─────────────────┬───────────┐
│Obiective│Conţinuturi│ Metode │Perioada de│Criterii minimale│ Metode şi │
│ │ │şi mijloace │intervenţie│ de apreciere │instrumente│
│ │ │de realizare│ │ a progreselor │de evaluare│
├─────────┼───────────┼────────────┼───────────┼─────────────────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │
└─────────┴───────────┴────────────┴───────────┴─────────────────┴───────────┘
Evaluarea periodicã ● Obiective realizate ● Dificultãţi întâmpinate ● Metode cu impact ridicat: - pozitiv - negativ Revizuirea programului de intervenţie educaţional-terapeuticã (în funcţie de rezultatele evaluãrilor periodice) ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Recomandãri particulare ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Rolul şi modul de implicare a pãrinţilor în program ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... ANEXA 7 PLAN DE SERVICII INDIVIDUALIZAT (PSI) Funcţiile planului de servicii personalizat sunt: - stabilirea cerinţelor prioritare ale dezvoltãrii beneficiarului/copilului prin raportare la potenţialul şi capacitãţile acestuia, pe domenii de intervenţie; - stabilirea scopurilor/obiectivelor, serviciilor şi programelor de intervenţie pentru beneficiar; - precizarea responsabilitãţilor, identificarea resurselor şi a serviciilor disponibile în comunitate; - stabilirea bugetului de timp pentru realizarea obiectivelor. Numele şi prenumele beneficiarului .................................... Data şi locul naşterii ................................................ Domiciliul ............................................................ Şcoala/Instituţia ..................................................... Concluziile evaluãrii complexe: - din punct de vedere medical: ....................................................................... ......................................................................; - din punct de vedere psihopedagogic: ................................. ......................................................................; - din punctul de vedere al competenţelor şcolare (pe discipline, deprinderi şi capacitãţi): ....................................................................... ......................................................................; - din punct de vedere social ........................................ . Structura unui plan de servicii personalizat
┌──────────────────────┬───────────┬────────────┬─────────────┬───────────┐
│ Tipuri de servicii │Competenţe │Dificultãţi │ Prioritãţi │Finalitãţi │
│ (educaţionale, │(Ce poate │(Ce nu poate│(Ce ar trebui│(Scopuri şi│
│ compensatorii, │ face │ face │ sã achizi- │ obiective)│
│medicale, terapeutice,│subiectul?)│subiectul?) │ ţioneze?) │ │
│ alte tipuri) │ │ │ │ │
├──────────────────────┼───────────┼────────────┼─────────────┼───────────┤
│ │ │ │ │ │
└──────────────────────┴───────────┴────────────┴─────────────┴───────────┘
Echipa de caz - Coordonator - Psihopedagog - Educator - Logoped - Asistent social - Terapeut - Medic - Alţi membri - Pãrinţi Repartizarea activitãţilor pe fiecare tip de serviciu/membru al echipei de caz: ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Prezentul program va fi completat de proiectele de recuperare individualã, rapoartele de evaluare periodice, schiţele sau planurile de activitate periodice (lunare, sãptãmânale etc.). ------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.