Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 6.481 din 30 august 2024  privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat - 2025    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 6.481 din 30 august 2024 privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat - 2025

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 898 din 5 septembrie 2024
    Având în vedere:
    - prevederile art. 102 alin. (2) şi (7), art. 115 alin. (2) lit. h) şi ale art. 250 alin. (1) lit. a) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    – prevederile art. 1 alin. (3) şi ale art. 3 din Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar şi superior, cu modificările ulterioare;
    – prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor);
    – Referatul de aprobare nr. 2.682 din 8.08.2024 referitor la proiectul de ordin privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat - 2025,

    în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei,
    ministrul educaţiei emite prezentul ordin.
    ART. 1
    Se aprobă Calendarul examenului naţional de bacalaureat - 2025, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 2
    (1) Examenul naţional de bacalaureat - 2025 se desfăşoară în conformitate cu prevederile Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat - 2011, cu modificările ulterioare, şi cu prevederile prezentului ordin.
    (2) Comisiile de bacalaureat îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu atribuţiile membrilor comisiilor de bacalaureat aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.799/2010, cu modificările ulterioare, şi cu prevederile prezentului ordin.
    (3) Comisia Naţională de Bacalaureat poate aproba, la solicitarea comisiilor judeţene de bacalaureat/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucureşti, în situaţii justificate, prin derogare de la prevederile art. 8 din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat - 2011, cu modificările ulterioare, numirea, în calitate de preşedinte al comisiei de bacalaureat judeţene/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucureşti, a unui membru al consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.
    (4) În componenţa comisiei judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti sunt prevăzuţi 2-3 secretari, inspectori şcolari de specialitate, directori sau informaticieni/cadre didactice cu abilităţi în operarea pe calculator.
    (5) Doi dintre secretarii sau membrii comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti sunt operatori judeţeni, responsabili cu activitatea pe platforma destinată evaluării digitalizate.
    (6) În situaţii justificate, la solicitarea inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, Comisia Naţională de Bacalaureat poate aproba, prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (1) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat - 2011, cu modificările ulterioare, un număr mai mare de vicepreşedinţi/secretari/membri în comisia de bacalaureat judeţeană/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti.
    (7) Membrii comisiei de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti nu pot desfăşura activităţi în calitate de profesori evaluatori la nivelul centrelor zonale de evaluare.
    (8) Comisia Naţională de Bacalaureat poate aproba, la solicitarea comisiilor judeţene de bacalaureat/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucureşti, în situaţii justificate, prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.799/2010 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat - 2011, cu modificările ulterioare, numirea unui membru al consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ liceal în calitate de preşedinte al comisiei de bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale.
    (9) În componenţa comisiei de bacalaureat din centrul de examen, respectiv a comisiei de bacalaureat din centrul zonal de evaluare sunt prevăzuţi 2 secretari - cadre didactice cu atribuţii în operarea pe calculator/informatician/secretar unitate de învăţământ preuniversitar, din care unul este operator responsabil cu activitatea pe platforma destinată evaluării digitalizate.
    (10) În centrele de examen pot fi desemnaţi/numiţi în calitate de asistent şi informaticieni/cadre didactice cu abilităţi în operarea pe calculator.
    (11) În centrele zonale de evaluare de la nivelul fiecărui judeţ/al municipiului Bucureşti, pentru evaluarea lucrărilor scrise utilizând platforma destinată evaluării digitalizate, se pot organiza subcomisii care îşi desfăşoară activitatea în alte locaţii sau în altă localitate decât cea în care îşi are sediul centrul zonal de evaluare, în conformitate cu prevederile procedurii stabilite de către Comisia Naţională de Bacalaureat.
    (12) Lista disciplinelor la care candidaţii susţin examenul naţional de bacalaureat în sesiunile anului 2025 este cea aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.800/2010 privind aprobarea listei disciplinelor şi a programelor pentru examenul de bacalaureat - 2011.
    (13) Pentru specializările învăţător-educatoare şi educator-puericultor din cadrul filierei vocaţionale, profil pedagogic, disciplinele la care candidaţii susţin probele scrise ale examenului naţional de bacalaureat sunt cele prevăzute la art. 7 alin. (5) din Regulamentul-cadru pentru organizarea şi funcţionarea învăţământului pedagogic în sistemul de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr . 4.812/2020.
    (14) Pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale se asigură susţinerea probelor de examen adaptate în conformitate cu prevederile procedurii privind asigurarea condiţiilor de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe de vedere/deficienţe de auz şi tulburări de neurodezvoltare care susţin examenele naţionale: evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi examenul naţional de bacalaureat, elaborată de Ministerul Educaţiei până la data de 1 noiembrie 2024, şi ale art. 27 din Metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învăţare, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.124/2017.

    ART. 3
    (1) Programele de bacalaureat pentru disciplinele limba şi literatura italiană maternă şi matematică sunt cele prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 4.430/2014 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Programele de bacalaureat pentru disciplinele fizică, logică, argumentare şi comunicare, economie sunt cele prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.610/2012 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2013.
    (3) Programa de bacalaureat pentru disciplina chimie este cea prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.070/2016 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2017.
    (4) Programa de bacalaureat pentru limba şi literatura română şi pentru limba şi literatura slovacă maternă este prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 4.923/2013 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2014.
    (5) Programa de bacalaureat pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, filiera tehnologică, este prevăzută în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.177/2024 privind aprobarea unor programe pentru susţinerea examenului naţional de bacalaureat.
    (6) Programa de bacalaureat pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, filiera teoretică - profil real, filiera vocaţională - toate profilurile şi specializările, cu excepţia profilului pedagogic, este prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.177/2024 privind aprobarea unor programe pentru susţinerea examenului naţional de bacalaureat.
    (7) Programa de bacalaureat pentru disciplina Limba şi literatura română pentru şcolile şi secţiile cu predare în limba maghiară, filiera teoretică - profil umanist, filiera vocaţională - profil pedagogic, este prevăzută în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.177/2024 privind aprobarea unor programe pentru susţinerea examenului naţional de bacalaureat.
    (8) Programa de bacalaureat pentru evaluarea competenţelor digitale, valabilă în sesiunile examenului naţional de bacalaureat din anul 2025, este prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 4.923/2013 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2014.
    (9) Programa de examen pentru proba C de evaluare a competenţelor lingvistice în limba chineză, valabilă în sesiunile examenului naţional de bacalaureat - 2025, este cea prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei naţionale, interimar, nr. 4.950/2019 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional - 2020, cu modificările şi completările ulterioare.
    (10) Programele pentru disciplinele examenului naţional de bacalaureat, altele decât cele menţionate la alin. (1)-(9), valabile în sesiunile anului 2025, sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.800/2010 privind aprobarea listei disciplinelor şi a programelor pentru examenul de bacalaureat - 2011.

    ART. 4
    Recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine şi la examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale se fac în conformitate cu metodologiile de recunoaştere şi echivalare şi cu lista examenelor aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.219/2010 privind recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine şi la examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale cu probele de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiate pe parcursul învăţământului liceal, respectiv de evaluare a competenţelor digitale, din cadrul examenului de bacalaureat, cu modificările ulterioare.

    ART. 5
    (1) Probele specifice susţinute de elevii claselor a XII-a din secţiile speciale de învăţământ din România, care funcţionează în baza Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Federale Germania cu privire la colaborarea în domeniul şcolar, se desfăşoară în conformitate cu Regulamentul de desfăşurare a examenului în vederea obţinerii Diplomei de acces general în învăţământul superior german şi a Diplomei de bacalaureat de către absolvenţii secţiilor/şcolilor speciale germane din România, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5.262/2009 privind secţiile/şcolile speciale germane din România, finalizate cu Diplomă de acces general în învăţământul superior german şi Diplomă de bacalaureat.
    (2) Probele specifice susţinute de elevii claselor a XII-a din secţiile bilingve francofone care funcţionează în baza Acordului interguvernamental franco-român se desfăşoară în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.720/2012 privind organizarea şi desfăşurarea probelor specifice susţinute de elevii secţiilor bilingve francofone în vederea obţinerii menţiunii speciale „secţie bilingvă francofonă“ pe diploma de bacalaureat, cu modificările ulterioare, şi ale prezentului ordin.
    (3) Probele specifice susţinute de elevii claselor a XII-a din secţiile bilingve româno-spaniole care funcţionează în baza Acordului dintre Ministerul Educaţiei şi Cercetării din România şi Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei din Regatul Spaniei cu privire la înfiinţarea şi funcţionarea secţiilor bilingve româno-spaniole în liceele din România şi la organizarea examenului de bacalaureat în aceste licee se desfăşoară în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.756/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a probelor specifice din cadrul examenului de bacalaureat, susţinute de absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole, cu completările ulterioare, şi ale prezentului ordin.

    ART. 6
    (1) Comisia de bacalaureat judeţeană/a municipiului Bucureşti va aronda elevii din clasele terminale cu specializări/calificări autorizate să funcţioneze provizoriu la o unitate de învăţământ liceal de stat/particular din localitate/judeţ/ sector al municipiului Bucureşti/municipiul Bucureşti în care funcţionează specializări/calificări acreditate identice cu cele ale elevilor arondaţi.
    (2) În cazul în care la nivelul unui judeţ există unităţi de învăţământ liceal în care funcţionează clase cu specializări/ calificări autorizate să funcţioneze provizoriu şi la nivelul judeţului respectiv nu există nicio altă unitate de învăţământ liceal de stat/particular care să aibă specializări/calificări identice acreditate, elevii din clasele autorizate să funcţioneze provizoriu vor fi arondaţi de către inspectoratul şcolar, cu acordul Comisiei Naţionale de Bacalaureat, la unităţi de învăţământ liceal din alte judeţe/municipiul Bucureşti care au acreditate specializările/calificările respective.
    (3) În cazul în care există unităţi de învăţământ liceal în cadrul cărora funcţionează clase cu specializări/calificări autorizate să funcţioneze provizoriu, unice la nivel naţional, elevii din aceste clase vor fi arondaţi de către inspectoratul şcolar, cu acordul Comisiei Naţionale de Bacalaureat, la unităţi de învăţământ liceal care au acreditat profilul/domeniul de pregătire pentru specializările/calificările respective, din judeţ sau din alte judeţe/municipiul Bucureşti, după caz.
    (4) Pentru a permite candidaţilor arondaţi să susţină probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale în unităţile de învăţământ ai căror elevi sunt, în cadrul comisiei de bacalaureat pentru evaluarea competenţelor lingvistice şi digitale de la nivelul unităţii de învăţământ în care sunt arondaţi elevii de la specializările/calificările autorizate provizoriu se va constitui o subcomisie care îşi va desfăşura activitatea în unitatea de învăţământ de unde provin aceşti elevi, în care vor fi incluşi, obligatoriu, profesori examinatori din această unitate.
    (5) Candidaţii care au finalizat specializări/calificări autorizate să funcţioneze provizoriu vor susţine probele scrise în centrele de examen la care sunt arondate unităţile de învăţământ de provenienţă ale acestora sau chiar la unităţile de învăţământ de provenienţă, dacă acestea au fost desemnate centre de examen, fiind repartizaţi în săli separate de ceilalţi candidaţi din centru. La nivelul fiecărui centru de examen în care susţin probe scrise, pentru candidaţii care au finalizat specializări/calificări autorizate să funcţioneze provizoriu, se constituie câte o subcomisie care va fi inclusă în decizia centrului de examen la care aceşti candidaţi sunt arondaţi.

    ART. 7
    (1) Comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti asigură dotarea cu camere de supraveghere video şi audio funcţionale a sălilor în care se desfăşoară activităţi specifice examenului de bacalaureat: instruirea membrilor comisiilor de bacalaureat, susţinerea probelor, descărcarea şi multiplicarea subiectelor, predarea şi preluarea lucrărilor scrise, evaluarea lucrărilor scrise, depozitarea bagajelor.
    (2) Până la începerea probelor de examen, comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti iau/ia toate măsurile, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale, pentru asigurarea dotării tuturor sălilor de examen cu camere funcţionale de supraveghere video şi audio.
    (3) Activitatea de monitorizare a desfăşurării examenului naţional de bacalaureat prin intermediul camerelor de supraveghere se va desfăşura în conformitate cu o procedură stabilită de Comisia Naţională de Bacalaureat.
    (4) În vederea asigurării desfăşurării corecte a examenului naţional de bacalaureat, în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare, comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti verifică, prin sondaj, înregistrările audio-video din sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în care la verificarea prin sondaj se constată nereguli, fraude, tentative de fraudă sau în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude, tentative de fraude, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile de examen menţionate la alin. (1), din centrul respectiv.
    (5) Dacă în urma verificărilor menţionate la alin. (4) se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat, comisia de bacalaureat din centrul de examen ia măsurile ce se impun, care pot merge până la eliminarea candidaţilor din examen. Comisia de bacalaureat din centrul de examen anunţă comisia de bacalaureat judeţeană/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti, care propune eventualele măsuri de sancţionare şi informează Comisia Naţională de Bacalaureat.

    ART. 8
    (1) Preşedinţii comisiilor de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare sunt cadre didactice din învăţământul preuniversitar. Comisia Naţională de Bacalaureat elaborează procedura de selecţie şi numire a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar în calitate de preşedinţi ai comisiilor de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare.
    (2) Preşedintele comisiei regionale/judeţene/a municipiului Bucureşti de contestaţii este numit de către comisia de bacalaureat judeţeană/a municipiului Bucureşti.
    (3) Comisia Naţională de Bacalaureat poate elabora şi alte instrucţiuni/proceduri în vederea bunei organizări şi desfăşurări a examenului naţional de bacalaureat - 2025.

    ART. 9
    (1) Comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti răspund/răspunde pentru buna organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat.
    (2) Comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti stabilesc/stabileşte componenţa comisiilor din centrele de examen cu cel mult patru zile lucrătoare înainte de începerea probelor scrise, prin tragere la sorţi, în şedinţă publică, la care sunt invitaţi în scris, în mod obligatoriu, reprezentanţi ai consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti al elevilor, ai asociaţiilor reprezentative ale elevilor, ai organizaţiilor părinţilor reprezentative la nivel naţional şi reprezentanţi ai sindicatelor afiliate la federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ, ai presei scrise şi audiovizuale.
    (3) Cadrele didactice, care fac parte din comisiile din centrele de examen, inclusiv persoanele de contact/informaticienii, sunt selectate din alte unităţi de învăţământ decât cele din care provin candidaţii arondaţi centrelor, în conformitate cu prevederile alin. (2).
    (4) Cadrele didactice nominalizate ca profesori evaluatori sunt selectate, de regulă, din rândul cadrelor didactice care fac parte din Corpul de profesori evaluatori pentru examenele şi concursurile naţionale.
    (5) Nu vor fi nominalizate în comisiile de bacalaureat persoane care în sesiunile anterioare ale examenelor naţionale sau ale simulării examenelor naţionale nu şi-au îndeplinit corespunzător atribuţiile, care au săvârşit abateri, respectiv au fost sancţionate.

    ART. 10
    (1) Comisia Naţională de Bacalaureat stabileşte, prin procedură specifică, modalitatea de evaluare a lucrărilor, de soluţionare a contestaţiilor şi de transmitere a lucrărilor, precum şi componenţa, atribuţiile membrilor comisiilor din centrele de examen, din centrele zonale de evaluare şi din centrele regionale/judeţene/ale municipiului Bucureşti de contestaţii, modelul tipizatului de examen, modalitatea de secretizare şi securizare a lucrărilor scrise şi consemnarea în documentele de examen a rezultatelor obţinute de candidaţi la examenul de bacalaureat.
    (2) În sesiunile anului 2025, activităţile din cadrul examenului naţional de bacalaureat se realizează utilizând platforma dedicată evaluării digitalizate.
    (3) În situaţia menţionată la alin. (2) Comisia Naţională de Bacalaureat poate decide organizarea unui centru zonal de evaluare şi la nivelul Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie (CNPEE). Preşedintele centrului zonal de evaluare constituit în cadrul CNPEE este directorul general sau directorul general adjunct al CNPEE.

    ART. 11
    (1) Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea, candidaţii având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop.
    (2) Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate la alin. (1) în sala stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop nu sunt primiţi în examen.
    (3) Se interzice candidaţilor la examenul naţional de bacalaureat să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
    (4) Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, telefoane mobile, căşti audio, dispozitive tip IoT, precum şi orice alte mijloace electronice de calcul sau de comunicare/care permit conectarea la internet/la reţele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicarea cu alţi candidaţi/asistenţi din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.
    (5) Se interzice candidaţilor la examenul naţional de bacalaureat să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
    (6) Candidaţii care încalcă regulile menţionate la alin. (3)-(5) sunt eliminaţi din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, dacă au fost introduse de aceştia sau de alţi candidaţi, de către cadrele didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit sau au transmis materialele interzise.
    (7) Încălcarea regulilor menţionate la alin. (3)-(5) va fi considerată tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi sunt declaraţi „eliminaţi din examen“, fără posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale. Aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului naţional de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidaţii „eliminaţi din examen“ nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în considerare a sesiunii speciale a examenului naţional de bacalaureat.
    (8) În situaţii obiective, neimputabile candidatului, în care se decide anularea/rescrierea lucrării în centrul de examen, timpul destinat redactării lucrării scrise se poate prelungi, cu cel mult 1 oră, conform unei proceduri elaborate de către Comisia Naţională de Bacalaureat.
    (9) Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim pot părăsi sala de examen fără a primi subiectele. Candidaţii primesc subiectele numai dacă părăsesc sala de examen după expirarea timpului maxim destinat desfăşurării probelor scrise.
    (10) Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice care vizează organizarea şi desfăşurarea corectă a examenului naţional de bacalaureat şi prevederile alin. (1)-(7) şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte/dispozitive tip IoT care, potrivit reglementărilor în vigoare pentru examenul de bacalaureat, sunt interzise în sala de examen.
    (11) După parcurgerea etapelor menţionate la alin. (9), candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile alin. (1)-(7) şi menţiunea că au luat cunoştinţă de faptul că nerespectarea regulilor menţionate la alin. (3)-(5) are drept consecinţă măsurile menţionate la alin. (6) şi (7).

    ART. 12
    (1) În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu un punct, este calculată nota finală ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul de bacalaureat.
    (2) În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct se procedează astfel:
    - se nominalizează alţi doi profesori evaluatori pentru reevaluarea lucrării;
    – după finalizarea reevaluării lucrării, notele acordate de fiecare din cei patru evaluatori se înregistrează conform prevederilor procedurii menţionate la art. 10 alin. (1);
    – se calculează nota finală din cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note - valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note - valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală care se înregistrează conform prevederilor procedurii menţionate la art. 10 alin. (1).

    (3) În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, nota finală se calculează cu respectarea prevederilor alin. (1) şi (2). În situaţia în care se constată o diferenţă de notare mai mare de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea este reevaluată de către alţi doi profesori evaluatori. Nota finală, ca urmare a reevaluării în etapa de soluţionare a contestaţiei, este calculată cu respectarea prevederilor alin. (1) şi (2).
    (4) Nota definitivă, acordată în conformitate cu procedura menţionată la alin. (1)-(3), nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă.

    ART. 13
    (1) Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care menţionează faptul că au luat cunoştinţă de faptul că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica nota iniţială prin creştere sau descreştere, după caz.
    (2) Comisia Naţională de Bacalaureat va transmite comisiei de bacalaureat judeţene/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucureşti modelul cererii-tip pentru depunerea contestaţiei, care include şi declaraţia-tip menţionată la alin. (1).

    ART. 14
    (1) Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.
    (2) Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ/centrele de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de bacalaureat, care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învăţământ de provenienţă, judeţul, promoţia, forma de învăţământ absolvită, specializarea, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile „reuşit“/„respins“/„neprezentat“/„eliminat din examen“, după caz.
    (3) În baza prevederilor art. 15 alin. (20) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.799/2010, cu modificările ulterioare, şi ale Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), comisiile din unităţile de învăţământ/centrele de examen afişează/postează, utilizând codurile individuale ale candidaţilor care au depus contestaţii, notele obţinute în urma rezolvării contestaţiilor, la loc vizibil, la avizier şi pe website-ul unităţii de învăţământ.
    (4) Comisiile din unităţile de învăţământ - centre de examen tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.
    (5) Rezultatele examenului naţional de bacalaureat ale candidaţilor anonimizaţi sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a inspectoratelor şcolare pentru o perioadă de 2 ani.

    ART. 15
    (1) Candidatul poate solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor proprii după afişarea rezultatelor iniţiale, în conformitate cu prevederile procedurii stabilite de către Comisia Naţională de Bacalaureat. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoţit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.
    (2) Membrii comisiei de bacalaureat judeţene/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucureşti sau membrii Comisiei Naţionale de Bacalaureat pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor şi a borderourilor de evaluare în scopul verificării/reevaluării acesteia/acestora, conform prevederilor art. 8 alin. (13) şi ale art. 11 alin. (13) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.799/2010, cu modificările ulterioare.

    ART. 16
    Completarea şi eliberarea actelor de studii se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind regimul actelor de studii şi al documentelor şcolare gestionate de unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 4.634/2024.

    ART. 17
    (1) În vederea optimizării rezultatelor elevilor la examenul naţional de bacalaureat - 2025, a familiarizării acestora cu respectarea condiţiilor de susţinere a unui examen naţional şi în vederea simulării condiţiilor de organizare şi desfăşurare a examenului, Ministerul Educaţiei organizează în anul şcolar 2024-2025 simularea probelor scrise ale examenului naţional de bacalaureat - 2025, conform calendarului prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
    (2) Modul de organizare şi desfăşurare a simulării probelor examenului naţional de bacalaureat - 2025, lista conţinuturilor aferente disciplinelor de examen, precum şi modalitatea de valorificare a rezultatelor se stabilesc prin procedură elaborată de Comisia Naţională de Bacalaureat.

    ART. 18
    (1) Înscrierea candidaţilor la probele A, B, C şi D din cadrul examenului naţional de bacalaureat - 2025 se realizează în perioada 16-20 decembrie 2024, conform prevederilor legale în vigoare.
    (2) Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română - proba A, evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă - proba B, evaluarea competenţelor digitale - proba D şi evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională - proba C se organizează la nivelul unităţii de învăţământ, astfel încât fiecărei probe de evaluare a competenţelor să i se aloce un interval de maximum 3 zile lucrătoare.
    (3) Elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate, care nu pot participa la probele A, B, C şi D din cadrul examenului naţional de bacalaureat - 2025 în perioada 27 ianuarie-7 februarie 2025, le pot susţine în perioada 30 mai - 4 iunie 2025.
    (4) În cazul în care elevii au promovat examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine şi examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale, acestea se pot recunoaşte şi echivala cu probele de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal, respectiv de evaluare a competenţelor digitale, din cadrul examenului de bacalaureat, până în data de 6 iunie 2025.

    ART. 19
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice alte prevederi contrare se abrogă.

    ART. 20
    Direcţia generală învăţământ preuniversitar, Direcţia generală management resurse umane şi reţea şcolară, Direcţia generală minorităţi şi relaţia cu Parlamentul - Direcţia minorităţi, Direcţia generală economică, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. 21
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Ministrul educaţiei,
                    Gigel Paraschiv,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 30 august 2024.
    Nr. 6.481.
    ANEXA 1

    CALENDARUL
    examenului naţional de bacalaureat - 2025

    Sesiunea iunie 2025

┌─────────┬────────────────────────────┐
│ │Înscrierea candidaţilor │
│16-20 │pentru susţinerea probelor │
│decembrie│A, B, C, D din cadrul │
│2024 │examenului naţional de │
│ │bacalaureat - 2025 │
├─────────┼────────────────────────────┤
│27-29 │Evaluarea competenţelor │
│ianuarie │lingvistice de comunicare │
│2025 │orală în limba română - │
│ │proba A │
├─────────┼────────────────────────────┤
│29-31 │Evaluarea competenţelor │
│ianuarie │lingvistice de comunicare │
│2025 │orală în limba maternă - │
│ │proba B │
├─────────┼────────────────────────────┤
│3-5 │Evaluarea competenţelor │
│februarie│lingvistice într-o limbă de │
│2025 │circulaţie internaţională - │
│ │proba C │
├─────────┼────────────────────────────┤
│5-7 │Evaluarea competenţelor │
│februarie│digitale - proba D │
│2025 │ │
├─────────┼────────────────────────────┤
│ │Susţinerea probelor A, B, C,│
│30 mai - │D din cadrul examenului │
│4 iunie │naţional de bacalaureat - │
│2025 │2025 pentru elevii prevăzuţi│
│ │la art. 18 alin. (3) din │
│ │ordin │
├─────────┼────────────────────────────┤
│2-6 iunie│Înscrierea candidaţilor la │
│2025 │probele scrise ale primei │
│ │sesiuni de examen │
├─────────┼────────────────────────────┤
│6 iunie │Încheierea cursurilor pentru│
│2025 │clasa a XII-a/a XIII-a │
├─────────┼────────────────────────────┤
│10 iunie │Limba şi literatura română -│
│2025 │proba E.a) - proba scrisă │
├─────────┼────────────────────────────┤
│11 iunie │Proba obligatorie a │
│2025 │profilului - proba E.c) - │
│ │proba scrisă │
├─────────┼────────────────────────────┤
│13 iunie │Proba la alegere a │
│2025 │profilului şi specializării │
│ │- proba E.d) - proba scrisă │
├─────────┼────────────────────────────┤
│16 iunie │Limba şi literatura maternă │
│2025 │- proba E.b) - proba scrisă │
├─────────┼────────────────────────────┤
│ │Afişarea rezultatelor la │
│ │probele scrise (până la ora │
│20 iunie │12.00), vizualizarea │
│2025 │lucrărilor scrise şi │
│ │depunerea contestaţiilor (în│
│ │intervalul orar 14.00-18.00)│
├─────────┼────────────────────────────┤
│23-24 │Vizualizarea lucrărilor │
│iunie │scrise şi depunerea │
│2025 │contestaţiilor │
├─────────┼────────────────────────────┤
│30 iunie │Afişarea rezultatelor finale│
│2025 │ │
└─────────┴────────────────────────────┘



    Sesiunea iulie-august 2025

┌──────┬───────────────────────────────┐
│14-21 │Înscrierea candidaţilor la a │
│iulie │doua sesiune de examen, │
│2025 │inclusiv a candidaţilor care au│
│ │promovat examenele de corigenţe│
├──────┼───────────────────────────────┤
│4-5 │Evaluarea competenţelor │
│august│lingvistice de comunicare orală│
│2025 │în limba română - proba A │
├──────┼───────────────────────────────┤
│5 │Evaluarea competenţelor │
│august│lingvistice de comunicare orală│
│2025 │în limba maternă - proba B │
├──────┼───────────────────────────────┤
│6 │Evaluarea competenţelor │
│august│digitale - proba D │
│2025 │ │
├──────┼───────────────────────────────┤
│7-8 │Evaluarea competenţelor │
│august│lingvistice într-o limbă de │
│2025 │circulaţie internaţională - │
│ │proba C │
├──────┼───────────────────────────────┤
│11 │Limba şi literatura română - │
│august│proba E.a) - proba scrisă │
│2025 │ │
├──────┼───────────────────────────────┤
│12 │Proba obligatorie a profilului │
│august│- proba E.c) - proba scrisă │
│2025 │ │
├──────┼───────────────────────────────┤
│13 │Proba la alegere a profilului │
│august│şi specializării - proba E.d) -│
│2025 │proba scrisă │
├──────┼───────────────────────────────┤
│14 │Limba şi literatura maternă - │
│august│proba E.b) - proba scrisă │
│2025 │ │
├──────┼───────────────────────────────┤
│ │Afişarea rezultatelor la │
│18 │probele scrise (până la ora │
│august│12.00), vizualizarea lucrărilor│
│2025 │scrise şi depunerea │
│ │contestaţiilor (în intervalul │
│ │orar 14.00-18.00) │
├──────┼───────────────────────────────┤
│19-20 │Vizualizarea lucrărilor scrise │
│august│şi depunerea contestaţiilor │
│2025 │ │
├──────┼───────────────────────────────┤
│26 │ │
│august│Afişarea rezultatelor finale │
│2025 │ │
└──────┴───────────────────────────────┘


    NOTĂ:
    La solicitarea comisiilor de bacalaureat judeţene/Comisiei de bacalaureat a municipiului Bucureşti sau din proprie iniţiativă, Comisia Naţională de Bacalaureat poate aproba, în situaţii justificate şi dovedite, înscrierea candidaţilor în afara perioadei prevăzute, precum şi prelungirea perioadelor de susţinere a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice sau digitale, de evaluare/reevaluare a lucrărilor scrise ori de afişare a rezultatelor şi reducerea perioadei de afişare a rezultatelor.


    ANEXA 2

    CALENDARUL
    privind simularea probelor scrise ale examenului naţional de bacalaureat - 2025

┌───────┬──────────────────────────────┐
│24 │Proba E.a) - probă scrisă - │
│martie │Limba şi literatura română │
│2025 │ │
├───────┼──────────────────────────────┤
│25 │Proba E.c) - probă scrisă - │
│martie │proba obligatorie a profilului│
│2025 │ │
├───────┼──────────────────────────────┤
│26 │Proba E.d) - probă scrisă - │
│martie │proba la alegere a profilului │
│2025 │şi specializării │
├───────┼──────────────────────────────┤
│27 │Proba E.b) - probă scrisă - │
│martie │Limba şi literatura maternă │
│2025 │ │
├───────┼──────────────────────────────┤
│8 │ │
│aprilie│Comunicarea rezultatelor │
│2025 │ │
└───────┴──────────────────────────────┘



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016