Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDIN nr. 6.397 din 24 octombrie 2024 pentru modificarea şi completarea Metodologiei de emitere a certificatului de atestare a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale în vederea asigurării activităţii de audit public intern în sistem de cooperare, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.582/2024
EMITENT: Ministerul Finanţelor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1086 din 30 octombrie 2024
În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor emite următorul ordin:
ART. I
Metodologia de emitere a certificatului de atestare a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale în vederea asigurării activităţii de audit public intern în sistem de cooperare, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.582/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 din 16 iulie 2024, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Punctul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"9. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării:
a) statutul structurii asociative, inclusiv modificările şi completările ulterioare;
b) certificatul de membru, în cazul în care din statut nu rezultă membrii structurii asociative."
2. Punctul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"11. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării:
a) certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial, eliberat de judecătoria în a cărei circumscripţie îşi are sediul structura asociativă, potrivit prevederilor art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociaţiilor şi fundaţiilor, Registrului federaţiilor şi Registrului naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiţiei, nr. 954/B/C/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
b) certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau din Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, eliberat cu maximum 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare, doar în cazul în care structura asociativă a fost înfiinţată cu mai mult de 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare;
c) statutul structurii asociative, inclusiv modificările şi completările ulterioare, prin care se face dovada deţinerii statutului de utilitate publică, dacă aceasta a fost obţinută prin efectul legii;
d) hotărârea Guvernului prin care s-a atribuit statutul de utilitate publică, dacă acesta a fost obţinut în acest fel."
3. După punctul 11 se introduce un nou punct, pct. 11^1, cu următorul cuprins:
"11^1. Din certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau din Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, prevăzut la pct. 11 lit. b), trebuie să rezulte situaţia juridică a structurii asociative, inclusiv date cu privire la dizolvare, lichidare sau radiere, dacă este cazul."
4. La punctul 21, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"21. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării următoarele documente:"
5. La punctul 21, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) actele adiţionale la acesta, privind aderarea de noi membri, dacă este cazul;"
6. Punctul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"23. Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării următoarele documente:
a) organigrama, aprobată de adunarea generală sau consiliul director, după caz, de unde rezultă înfiinţarea unui singur compartiment de audit intern;
b) statul de funcţii, aprobat de adunarea generală sau consiliul director, după caz, de unde rezultă înfiinţarea unui singur compartiment de audit public intern."
7. Punctul 28 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"28. Documentaţia de atestare, inclusiv documentele suplimentare solicitate ulterior, se depune în format electronic la registratura generală a Ministerului Finanţelor, în atenţia UCAAPI, cu menţiunea pe fiecare document «conform cu originalul» şi semnătură electronică, ţinând seama de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale, administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare."
8. La punctul 29, după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c^1), cu următorul cuprins:
"c^1) certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau din Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial;"
9. La punctul 29, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) certificatul de membru, după caz;"
10. Punctul 39 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"39. Solicitarea de documente suplimentare se face în situaţia în care documentaţia depusă este incompletă sau documentele depuse sunt necorespunzătoare, respectiv nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru obţinerea certificatului de atestare. Documentele suplimentare sunt solicitate de UCAAPI pe bază de adresă întocmită conform procedurilor interne ale acesteia."
11. Punctul 40 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"40. Documentele suplimentare solicitate se depun în termen de 15 zile lucrătoare de la data transmiterii adresei UCAAPI. Dacă în termenul stabilit documentele solicitate nu sunt depuse, cererea este respinsă."
12. Punctul 44 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"44. În cazul respingerii cererii, se întocmeşte şi se comunică structurii asociative o scrisoare privind respingerea cererii, semnată de ministrul finanţelor sau de împuternicitul acestuia."
13. Punctul 48 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"48. Verificarea deţinerii calităţii de persoană juridică se face astfel:
a) în cazul structurilor asociative înfiinţate cu 30 de zile sau mai puţin înainte de data depunerii cererii, verificarea se face pe baza certificatului de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial, obţinut în condiţiile art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociaţiilor şi fundaţiilor, Registrului federaţiilor şi Registrului naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiţiei, nr. 954/B/C/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
b) în cazul structurilor asociative înfiinţate cu mai mult de 30 de zile înainte de data depunerii cererii, verificarea se face pe baza certificatului de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial şi a certificatului de grefă sau extrasului din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau din Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, după caz."
14. Punctul 51 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"51. În cazul în care utilitatea publică a fost obţinută ca urmare a efectului legii se verifică dacă:
a) în statut se prevede că forma de organizare a structurii asociative este una dintre cele prevăzute la pct. 2 lit. f)-h);
b) în statut se prevede că structura asociativă deţine statutul de utilitate publică şi este menţionată baza legală care conferă această calitate;
c) baza legală este în vigoare."
15. Punctul 52 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"52. Pe baza documentaţiei de atestare depuse se verifică respectarea cumulativă a următoarelor cerinţe:
a) dacă certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial şi certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau din Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, după caz, sunt emise având ca titular structura asociativă solicitantă a certificatului de atestare;
b) dacă certificatul de înscriere corespunde cerinţelor art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociaţiilor şi fundaţiilor, Registrului federaţiilor şi Registrului naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiţiei, nr. 954/B/C/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
c) dacă certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial sau certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau din Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, după caz, este emis cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare la UCAAPI, cu respectarea prevederilor pct. 48;
d) dacă structura asociativă, conform certificatului de grefă sau extrasului din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor sau din Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, nu se află în procedură de dizolvare, lichidare sau radiere;
e) dacă cerinţele menţionate la pct. 50 sunt îndeplinite, în cazul structurilor asociative la care utilitatea publică este obţinută prin hotărâre a Guvernului;
f) dacă cerinţele menţionate la pct. 51 sunt îndeplinite, în cazul structurilor asociative la care utilitatea publică este recunoscută prin efectul legii;
g) documentele sunt depuse în copie, certificate «conform cu originalul» şi semnate electronic potrivit pct. 33."
16. Punctul 62 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"62. Pentru asigurarea activităţii de audit public intern în sistem de cooperare, structura asociativă încheie un singur acord de cooperare cu toate entităţile publice locale partenere. Acordul trebuie să conţină numărul şi data înregistrării la structura asociativă, precum şi denumirea acesteia."
17. După punctul 62 se introduce un nou punct, pct. 62^1, cu următorul cuprins:
"62^1. În cazul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, unităţile administrativ-teritoriale semnatare ale acordului de cooperare trebuie să fie membre ale structurii asociative, în conformitate cu prevederile art. 89 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare."
18. Punctul 63 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"63. Actele adiţionale privind aderarea de noi membri la acordul de cooperare, încheiate până la data depunerii documentaţiei de atestare, sunt conexe acordului de cooperare şi se depun la documentaţia de atestare."
19. Punctul 64 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"64. Pe baza documentaţiei de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerinţe:
a) entităţile publice locale, pentru care există hotărâri ale autorităţilor deliberative de aderare la sistemul de cooperare, sunt semnatare ale aceluiaşi acord de cooperare sau ale unui act adiţional încheiat la acordul de cooperare;
b) acordul de cooperare are menţionat în titlu denumirea structurii asociative organizatoare şi este înregistrat la aceasta, cu precizarea datei de înregistrare;
c) acordul de cooperare este înregistrat la fiecare entitate publică locală semnatară, cu precizarea datei înregistrării;
d) în actele adiţionale se menţionează numărul şi data acordului de cooperare în baza căruia au fost întocmite şi acestea sunt numerotate distinct, cronologic, precum şi înregistrate, cu precizarea datei de înregistrare;
e) cerinţele pct. 62^1 sunt îndeplinite;
f) documentele sunt depuse în copie, certificate «conform cu originalul» şi semnate electronic potrivit pct. 33."
20. La punctul 66, literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) din organigrama structurii asociative, aprobată de adunarea generală sau consiliul director, după caz, rezultă înfiinţarea unui singur compartiment de audit intern;
b) din statul de funcţii, aprobat de adunarea generală sau consiliul director, după caz, rezultă înfiinţarea unui singur compartiment de audit intern;"
21. Punctul 69 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"69. Pe baza statului de funcţii se verifică dacă compartimentul de audit public intern este dimensionat ca număr de posturi de auditori interni, în condiţiile pct. 68."
22. După punctul 72 se introduce un nou punct, pct. 72^1, cu următorul cuprins:
"72^1. Certificatul de atestare se întocmeşte într-un singur exemplar care se transmite structurii asociative, iar o fotocopie se păstrează la documentaţia de atestare."
23. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. II
(1) Dispoziţia prevăzută la pct. 64 lit. b)-d) din Metodologia de emitere a certificatului de atestare a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale în vederea asigurării activităţii de audit public intern în sistem de cooperare, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.582/2024, cu modificările şi completările aduse prin prezentul ordin, nu se aplică în cazul structurilor asociative care au încheiate acorduri de cooperare pentru asigurarea funcţiei de audit public intern în sistem de cooperare anterior intrării în vigoare a prezentului ordin.
(2) Dosarele depuse şi nesoluţionate la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului ordin se restituie în vederea completării documentaţiei potrivit cerinţelor prevăzute de prezentul ordin.
ART. III
Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. IV
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor,
Mihai Diaconu,
secretar de stat
Bucureşti, 24 octombrie 2024.
Nr. 6.397.
ANEXA 1
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
(Anexa nr. 1 la metodologie)
(a se vedea imaginea asociată)
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: